به گزارش دفترامام جمعه حسن آباد نماز جمعه باشکوه وباصلابت جمعه اینهفته بیست وچهارم خردادماه 98 ،به امامت حضرت حجت الاسلام والمسلمین حاج شیخ عبدالعلی استیری “امام جمعه محترم حسن آباد”وباحضور پرشور نمازگزاران در مصلی امام خمینی این شهربرگزارشد.
عناویــــــن خطبــــــــه اول:
1– یکی از بزرگترین مشکلات جامعه ما ترویج بیحیایی ازحیث دیداری، گفتاری و رفتاری است.
2– . خدا در فطرت و نهاد هر انسانی حیا را قرار داده است.
3- اصولا اینکه حیادر وجود انسان قرار داده شده برای این است که نقش پوششی داشته باشد وعیوب اوظاهر نشود.
4*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&
عناویــــــن خطبـــــــه دوم:
1– نگاهی گذرا به زندگی نامه نیاکان وخاندان حضرت عبدالعظیم(ع)نشان می دهدکه این خاندان،دارای دو ویژگی برجسته بوده اند
2– سفروزیر خارجه آلمان تأییدى دوباره بر این واقعیت بود که نباید به اروپا دل خوش کرد.
3– من شخص ترامپ را شایسته مبادله هیچ پیامی نمیدانم و هیچ پاسخی هم به او ندادم و نخواهم داد
*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&
مشــــــروح خطبـــــــــه اول:
أعوذ باللـــــــــه من الشیطان الرجیــــــــــم بســـــــــم اللـــه الــــرحمـــــن الرحیـــــــــم
أُوصِیکُمْ، عِبَادَ اللهِ، بَتَقْوَى اللهِ الَّتی هِیَ الزَّادُ وَبِهَا الْمَعَاذُ
موضوع بحث ما پیرامون حیا است که یکی از بزرگترین مشکلات جامعه ما هم ترویج بیحیایی در سه رابطه دیداری، گفتاری و رفتاری است.
معانی متعددی برای حیا ذکرشده فقط به آنچه که در مفردات راغب آمده اکتفا میکنم:«الحیاءُ انقباض النفس عن القبائح و ترکُه لذلک» حیا آن حالت گرفتگی نفس و خویشتن دارینفس نسبت به کارهای زشت است که به جهت زشتی آن کارها را انجام ندهد.
مرحوم مجلسی(رضواناللهتعالیعلیه) ایشان در ذیل روایتی که از امام صادق(علیهالسلام)نقل میفرماید: «الحیاءُ من الایمان و الایمانُ فی الجنّه» مطلبی را در موردحیا بیان میکنند که: «الحیاء ملکهٌ للنفس» حیا ملکهای نفسانی است که موجب گرفتگی روح «عن القبیح» میشود. یعنی جلوی روح را میگیرد که عمل زشت انجام ندهد.
به چهار مطلب اشاره میکنم.
مطلب اول:«حیا» موهبتی الهی و امری فطری است
از مجموعه معارف ما، به خصوص مباحث کلامی، این نکته به دست میآید که «حیا» یک امر فطری است. یعنی حیا یک موهبت و ودیعه الهی است.
همانگونه که در بُعد معنوی، انسان موحد خلق شده است، «کُلُّ مَوْلُودٍ یُولَدُ عَلَى الْفِطْرَهِ» هر انسانی که به دنیا میآید موحد است، در بعد اخلاقی هم «باحیا» خلق شده است.در روایاتمان هم داریم، که «حَتَّى یَکُونَ أَبَوَاهُ یُهَوِّدَانِهِ وَ یُنَصِّرَانِهِ»{بحارالأنوار، ج 3، ص 281} فرزند در دامن پدر و مادر که میآید، انحراف از فطرت پیدا میکند و از مسیر توحید خارج میشود.
وقتی که با دیگران ارتباط پیدا میکند انحراف پیدا کرده و بیحیا میشود. انحراف در روابط پدید میآیند، و الّا فطرت اوّلیّه انسان خداجو و خداخواه است. یعنی هر انسانی که به دنیا میآید، خداوند این موهبت یعنی حیا را مثل بقیّه فطریّات، به او عطا کرده است.
مطلب دوم همگانی بودن حیا است.
اوّل اینکه حیا غریزی است یعنی فطری و موهبتی الهی است، دوم این که همگانی است. اینطور نیست که حیا را فقط به مؤمن داده باشد و کافر حیا نداشته باشد. اصلاً و ابداً چنین حرفی درست نیست. خداوند حیا را هم به مؤمن داده است و هم به کافر. خدا در فطرت و نهاد هر موجودی که ما به آن «انسان» میگوییم، حیا را قرار داده است.
روایت از امام صادق(علیهالسلام) است که حضرت فرمودند که حضرت عیسی فرموده است: «فَإِنَّ اللَّهَ تَعَالَى قَسَّمَ الْحَیَاءَ کَمَا قَسَّمَ الرِّزْقَ»{وسائل الشیعه، ج 20، ص 135} این روایت چه قدر زیبا است! خداوند حیا را بین انسانها تقسیم کرده، همانطور که روزی را پخش کرده است. نگاه کنید! این تشبیه، خیلی زیبا است. مگر خدا فقط به مؤمن روزی میدهد؟ او به کافر هم روزی میدهد. روزی رسان او است. در این مطلب که هیچ شبههای نیست؟ روزی را او میدهد، تو روزی را تحصیل نمیکنی، روزی را فقط او میدهد، او روزی بندگان را قسمت کرده است. دیگر صحبت این نیست که من را قبول داری یا قبول نداری؟ موحّد باشد، مشرک باشد، هرچه باشد، به همه روزی میدهد. حیا را هم به همه داده است.
شما قصّه حضرت یوسف را میدانید. من یک روایت از امام باقر علیه السلام برای شما می خوانم، که وقتی از ایشان راجع به جریان حضرت یوسف علیه السلام سؤال می شود، حضرت فرمودند: در آنجایی که زلیخا یوسف را به گناه دعوت کرد، پوششی روی بتش انداخت. من فرازی از روایت را می خوانم. «فَقالَ لَها یوسف: ما صَنَعتِ؛؟ یوسف به او گفت: چه کار بود کردی؟
قالت طرَحتُ عَلَیها ثوباً أَستَحیِی أَن یَرانَاروی او پوششی انداختم. پیراهن، پوشش را ثوب میگویند. خجالت می کشم، شرمم می آید که ما را ببیند. حیا میکنم که این بت ما را ببیند «فَقال یوسف : فَأَنتِ تَستَحیینَ مِن صَنَمِکِ وَ هُوَ لا یَسمَعُ وَ لا یَبصُر وَ لا أَستَحیی أنا مِن رَبّی؛{ تفسیر عیاشی،ج 2، ص 174}حضرت امام باقر علیه السلام فرمود: که یوسف در جواب او گفت: تو از بت خود حیا میکنی، و حال آنکه او نه میشنود و نه میبیند. نه سمیع است، نه بصیر است. حال من نباید از پروردگارم خجالت بکشم؟ تو از بت خود خجالت بکشی، من از خدایم خجالت نکشم؟!قابل توجه کسانی که بی حیایی را درجامعه ترویج میکنند !!
مطلب سوم؛ نقش حیا در رابطه با روح و نفس انسان است. حیا چه نقشی دارد؟
این که خدا به همه ما حیا داده است برای چیست؟ ما از مجموعه آنچه که در باب حیا داریم این مسأله را در مییابیم که حیا نقش پوششی برای نفس انسان دارد. مثل یک پوشش بر روی نفس، یعنی شهوت و غضب است. ما این مطلب را در روایات متعدده داریم؛ به خصوص از امیر المؤمنین(علیهالسلام) است که فرمودند: «مَنْ کَسَاهُ الْحَیَاءُ ثَوْبَهُ لَمْ یَرَ النَّاسُ عَیْبَهُ»{وسائل الشیعه، ج 12، ص 167} هر کس لباس حیا را به تن کند، دیگران عیوبش را نمیبینند.
حیا مثل یک پوشش است که روی نفس میآید و شهوت و غضب را مهار میکند. چون وقتی این قوا از تعادل خارج شود، آبروی انسان را میبرد .و عیوب نفسانی ظاهر میشود.
عیوب نفسانی انسان کجا ظاهر میشود؟ مثلاً تا فلانی را عصبانی نکردی، نمیفهمی که چه کاره است. وقتی عصبانی شد، تازه میبینی که نعوذ بالله چه حرفهای زشتی از دهانش در میآید، و چه رذالتهایی که از او بیرون میریزد. یا اینکه تا به جایی نرسیدی که به منافع مادّی دنیایی فرد برخورد داشته باشی، خیلی با او رفیق هستی. اما همین که یک بحث مادی مطرح شد خواهی دید که چگونه برای پول و منافع خودش تو را لگدمال میکند.
مطلب چهارم:«حیا» زیبایی انسانی است
این که گفتیم حیا پوشش است، یعنی این لباس بر روی روح دو نقش دارد: یک نقش این است که مانع بروز و ظهور عیوب انسان میشود، مانند این روایت که فرمود: «مَنْ کَسَاهُ الْحَیَاءُ ثَوْبَهُ لَمْ یَرَ النَّاسُ عَیْبَهُ» یا «وَ مَنْ کَسَاهُ الْحَیَاءُ ثَوْبَهُ اخْتَفَى عَنِ الْعُیُونِ عَیْبُه»و دیگر اینکه این پوشش، خودش زیبا است.
مثلاً کسی که عریان است یک وقت به دنبال لباسی است که فقط بدن او را بپوشاند و آبرویش نرود، این امر با یک گونی هم ممکن میشود و همین ساتری است که نمیگذارد عورت آن فرد نمایان شود. اما گاهی کسی که عریان است به دنبال لباسی است که او را زیبا کند، ستر عورت دیگر مد نظر نیست. او به دنبال لباسی است که خود لباس زیبا است و آدم را نیز زیبا میکند. حیا هم دو نقش دارد؛ یک نقش این است که مانع بروز و ظهور عیوب انسان است و نقش دیگرش زیبایی خودش است که انسان را هم زیبا کرده و به او جلوه می دهد. لذا از علی(علیهالسلام) آمده است که «الحیاءُ جمیلٌ»{ غررالحکم، ص 256}حیا خودش زیبا است
*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&
مشروح خطبه دوم:
اوصِیکُمْ عبادالله و نفسی بِتَقْوَى اللَّهِ. بندگان خدا شما را و خودم را سفارش می کنم به تقوای الهی،
*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&
چهارشنبه | 29خرداد | 15شوال | //وفات حضرت عبدالعظیم حسنی (252 ق ( |
حضرت عبدالعظیم حسنی علیه السّلام ، یکی از شخصیت های بزرگ علمی ، عملی و جهادی است که تاکنون آن گونه که شایسته است ، شناخته نشده است .
نگاهی گذرا به زندگی نامه نیاکان و خاندان حضرت عبدالعظیم علیه السّلام نشان می دهد که این خاندان ، دارای دو ویژگی برجسته بوده اند :
اوّل : مبارزه و پیکار بر ضدّ ستم و سلطه استکباریِ حاکم به جامعه اسلامی، به گونه ای که پدر حضرت عبدالعظیم علیه السّلام در زندان از دنیا رفت و ایشان پدر خود را ندید ، و جدّ ایشان نیز مدّتی در زندان به سر برد .
دوّم : کرامت طبع ، عزّت نفس و خدمت به محرومان . ملقّب شدن عبدالعظیم به حضرت «السیّد الکریم» ریشه در این ویژگی خانوادگی این بزرگوار دارد .
*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*
درهفته دوسفر صورت گرفت یکی سفروزیرخارجه آلمان ودیگری هم سفرنخست وزیرژاپن که با مقام معظم رهبری هم ایشان دیدار کرد
این سفر در شرایطى صورت گرفت که آمریکا تلاشهاى زیادى با هدف کارآمد کردن سیاست فشار حداکثرى خود علیه ایران انجام داده است. علاوه بر این، آمریکا در روزهاى گذشته با توسل به تاکتیک مذاکره با ایران بهدنبال اعزام پیام رسانهایى به تهران است تا خواستههاى زیاده طلبانه خود را از زبان آنها بیان کند.
نکته جالب این است که بسیارى از رسانهها منتظر بودند که وزیر خارجه آلمان در سفر خود به تهران خبرهاى جدیدى را در مورد تعهدات اروپا به ایران در زمینه برجام اعلام کند اما وى در تهران اعلام کرد که «اروپا نمىتواند بدون خواست آمریکا برجام را اجرا کند، اما از ایران نمىپذیریم که از برجام کم بگذارد!»سفروزیر خارجه آلمان تأییدى دوباره بر این واقعیت بود که نباید به اروپا دل خوش کرد.
سفردوم هم سفرنخست وزیرژاپن به ایران بود که یکى از اولین اهدافى که براى علت سفر نخست وزیر ژاپن به ایران عنوان مىکنند، مسأله انرژى است.
عربستان تأمینکننده اصلى نفت ژاپن است اما در کنار عربستان،کشورهاى امارات عربى متحده، روسیه، کویت، قطر و ایران نیز به ژاپن نفتفروشند. صلح و ثبات در منطقه مستقیما روى امنیت انرژى و اقتصاد ژاپن تأثیر دارد. به همین علت است که ژاپن تلاش مىکند نقش دیپلماتیک فعالى را در خاورمیانه ایفا کند و از تأثیر تنشها در منطقه بکاهد چراکه انرژى براى این کشور بسیار حیاتى است.
ژاپن از زمان ملى شدن صنعت نفت یعنی حدود 70سال قبل مشترى نفت ایران است و دستاندازهاى سیاسى همچون جنگ و تحریمهاى یکجانبه نتوانسته این مشترى خوشحساب را از خرید نفت ایران منصرف کند.
البته در مقابل نیز ایران دلایل فراوانى براى همکارى با طرف ژاپنى دارد. در طول سالهاى گذشته ایران و ژاپن همواره کمترین میزان اختلافات در روابط دوجانبه را داشتهاند و اگر مشکلى نیز بهوجود آمده بهدلیل دخالتهاى آمریکا بوده است.
برخى معتقد بودند که نخست وزیر ژاپن در سفر به تهران نه بهدنبال ارتقاى روابط دو طرفه، بلکه بهدنبال آن خواهد بود تا نقش میانجی گری و«پیامرسان ترامپ» به ایران را ایفا کند
میانجى گرى زمانى معنا مىیابد که حداقلى از اشتراکات ذهنى بین دو طرف وجود داشته باشد. در حالى که آمریکا بهدنبال آن است تا با فشار حداکثرى به ایران به اهداف خود برسد، طبعا در چنین شرایطى، میانجى گرى یک کشورى معنا ندارد. در واقع اگر کشورى بهدنبال میانجى گرى باشد باید آمریکا را وادار ومجبور به عمل به تعهداتش در برابر ایران کند. چراکه ایران طبق اعلام آژانس انرژى اتمى به تمام تعهدات خود پایبند بوده و بنابراین کشورهاى مختلف نباید براى حل کردن این وضعیت از ایران درخواستى داشته باشند.
نکته مهم این است که آمریکا اساسا بهدنبال مذاکره نبوده و این حقه و فریب بزرگ آمریکایىها است که به بهانه میانجى، مىخواهند اهداف خود را دنبال کنند.
نکته پایانی که از همه اینها مهم تر است پاسخ بسیار مقتدرانه مقام معظم رهبری به نخست وزیر ژاپن است وقتی میگوید من قصد دارم پیام رئیس جمهور آمریکا را به جنابعالی برسانم.
مقام معظم رهبری با احترام به نخست وزیر ژاپن میفرمایند:ما در حسن نیت و جدی بودن شما تردیدی نداریم اما در خصوص آنچه از رئیس جمهور آمریکا نقل کردید، من شخص ترامپ را شایسته مبادله هیچ پیامی نمیدانم و هیچ پاسخی هم به او ندارم و نخواهم داد.
جمهوری اسلامی ایران هیچ اعتمادی به امریکا ندارد و تجربه تلخ مذاکرات قبلی با امریکا در چارچوب برجام را به هیچ وجه تکرار نخواهد کرد زیرا هیچ ملت آزاده و عاقلی مذاکره تحت فشار را نمی پذیرد.
نمازگزاران عزیزاین اقتدار است صلابت است قدر آن را بدانیم .ترامپ نیز همانند دولتهای پیش از خود به فکر چارهجویی و مقابله تاثیرگذار و نه شعاری با قدرت روزافزون جمهوری اسلامی ایران در منطقه است و در تمام این مدت طرح و ایدههای متفاوتی را برای رهایی از شرایط موجود در دستور کار قرار داده است.که هیچکدام هم نتیجه نداده ونتیجه نخواهد داد.{تکبیرنمازگزارن}
والســــــــــــــــــــلام علیکــــــــــــــــــم ورحمه اللـــــــــــــــــــــــه وبــــــــــــــــــــرکاته
*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&