نماز جمعه باشکوه وباصلابت جمعه اینهفته سی ویکم خردادماه 98 وآخرین جمعه فصل بهار،به امامت حضرت حجت الاسلام والمسلمین حاج شیخ عبدالعلی استیری “امام جمعه محترم حسن آباد”وباحضور پرشور نمازگزاران در مصلی امام خمینی این شهربرگزارشد.
عناویــــــن خطبــــــــه اول:
1– عقل عملی هرکسی شکوفاتر شود حیائش بیشترمیشود.
2– عاقل ترین شما کسی است که باحیاترباشد.
3- امام صادق(ع)فرمودند:خصلتهای زیبایی که درانسان وجودداردبا خصلت حیا ارتباط دارند.
4-اگر جامعهای بخواهد اسلامی باشد یکی ازراههای اساسی آن این است که باید حیاء را تقویت کرد
*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&
عناویــــــن خطبـــــــه دوم:
1– روزتبلیغ واطلاع رسانی دینی هم برای مبلغین وهم برای عموم مردم فرصتی نیکویی است برای معرفی فرهنگ اصیل اسلام.
2– بدون شک یکی ازاصلی ترین وبزرگترین وظایف قوه قضائیه گسترش عدالت است.
3– یکی ازراهکارهای مهم واساسی برای مبارزه با مفاسداقتصادی برخورد قاطع وشدیدبا تخلف وسوءمدیریت مدیران است.
*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&
مشــــــروح خطبـــــــــه اول:
أعوذ باللـــــــــه من الشیطان الرجیــــــــــم بســـــــــم اللـــه الــــرحمـــــن الرحیـــــــــم
أُوصِیکُمْ، عِبَادَ اللهِ، بَتَقْوَى اللهِ الَّتی هِیَ الزَّادُ وَبِهَا الْمَعَاذُ
موضوع بحث ما پیرامون حیا بودگفتیم که یکی از بزرگترین مشکلات جامعه ما هم ترویج بیحیایی در سه رابطه دیداری، گفتاری و رفتاری است.
هفته گذشته به چهار مطلب پیرامون حیا اشاره کردم.
در اصول کافی در روایتی از سماعه هست که حیاء را یکی ازجنود و لشکریان عقل به حساب میآورد، چون هفتاد و پنج لشکر برای عقل میآورد که مرحوم ملاصدرا(رضواناللهتعالیعلیه) آن را شرح کرده است. مراد از عقل در روایت عقل عملی است نه عقل نظری، یعنی این نیرویی که خدا در من و شما قرار داده است و با او حُسن و قُبح اعمال را تشخیص میدهیم. این که چه فعلی خوب است و چه فعلی بد است، مربوط به اعمال است. بنابراین حیاء از جنود عقل است و ما هم در روایات داریم که هرکس این بُعد وجودیاش، یعنی عقل عملیاش شکوفاتر شود، حیاءش بیشتر است و باعث میشود این احساس نسبت به اعمال در او ایجاد شود که چه کاری خوب است و چه کاری بد است، هر قدر این احساس در او قویتر و شکوفاتر شود، حیاءش بیشتر می شود.
برخی فهمیده یا نفهمیده سطح حیاء را پایین آوردند. یکی از مشکلات اساسی جامعه ما ترویج بیحیایی است یعنی دارند قُبح اعمال قبیحه را در سه رابطه دیداری، گفتاری و رفتاری میشکنند. همان کسانی که فضای دیگری در جامعه میسازند، یعنی فضایی که حاکم بر آن چهار محیط خانوادگی و آموزشی و رفاقتی و شغلی است. هرچه در آن چهار محیط میبافند، این افراد باز میکنند. پدر و مادر، مدرسه بچه را تربیت میکنند امّا آن فضاسازان که فضای حاکم بر سطح کل جامعه را میسازند، میآیند با ترویج بیحیایی بچه را تخریب میکنند. قُبح قبیح را از بین میبرند.
یکی دو روایت، در این موردعرض میکنم:؛ از علی(علیهالسلام) است که فرمودند: «اعقلکم احیاکم» و یا میفرمایند: «أعقل الناس أحیاهم»{غررالحکم، ص 256} عاقلترین شما کسی است که با حیاترین شما است. یعنی آن کسی که این بُعدش شکوفاتر است این غریزه «حیا» در او زندهتر است. به همین دلیل هم حیاء در جنود عقل و جهل آورده شده است.
حالا من چند روایت به محضر شما تقدیم میکنم: علی(علیهالسلام) فرمود: «الحیاءُ یصُدُّ عن فعلِ القبیحِ»{غررالحکم، ص257}حیاء جلوی عمل زشت را میگیرد. یعنی حیا، جلوگیر عمل زشت است. در روایتی از پیغمبر اکرم آمده است که حضرت فرمودند: «قال رسولالله(صلاللهعلیهوآلهوسلم): الْحَیَاءُ خَیْرٌ کُلُّهُ یَعْنِی أَنَّهُ یَکُفُّ ذَا الدِّینِ وَ مَنْ لَا دِینَ لَهُ عَنِ الْقَبِیحِ …….»{ وسائل الشیعه، ج12، ص168} سراپای حیاء خیر است، برای شخص بیدین و بادین سود دارد و هر دو را از کار زشت باز میدارد. نقش حیاء این است که مانع انجام کار زشت انجام میشود.
روایتی است در بحارالأنوار، ج66، ص375که داود بن سرحان نقل میکند از امام صادق(علیهالسلام) میگوید: «عَن داوُدِ بنِ سِرحانَ قال ،قال اباعبدالله (علیهالسلام): یَا دَاوُدُ إِنَّ خِصَالَ الْمَکَارِمِ بَعْضُهَا مُقَیَّدٌ بِبَعْضٍ »این خصال زیبایی که در انسان پیدا میشود با هم رابطه دارند، حضرت اول رابطه را میفرماید، این را خداوند تقسیم کرده است؛ ” یَکُونُ فِی الرَّجُلِ وَ لَا یَکُونُ فِی ابْنِهِ وَ یَکُونُ فِی الْعَبْدِ وَ لَا یَکُونُ فِی سَیِّدِهِ “ بله ممکن است یکی داشته باشد و یکی نداشته باشد. داشتن و نداشتنش را خدا تعیین کرده است.
خصال یعنی ملکه. «صِدْقُ الْحَدِیثِ» اوّل، راستگویی، خود راست گویی از حیاء نشأت میگیرد، چون آخر روایت دارد «و رَأْسُهُنَّ الْحَیَاء»
عقل عملی میگوید دروغ زشت است، قبیح است حیاء کن. نتیجهاش چه میشود؟ آدم از هر چیزی که بدش میآید به ضدش رو میکند. معمولیاش این است که به ضدش رو میکند. قُبح دروغ من را به راستگویی میکشاند، وقتی درک کردم که دروغ زشت است، حیاء میکنم و دروغ نمیگویم. «صِدقُ الحَدیثَ وَ صِدْقُ الْیَأْسِ»
«وَ إِعْطَاءُ السَّائِلِ»کسی به تو مراجعه کرده است تمکن داری، میتوانی کمکش کنی، امّا کمک نکنی و ردش کنی، خود وجدان تو میگوید این عمل تو قبیح است. باز همان حیاء پشتوانه میشود که به او کمک کنی. «وَ الْمُکَافَاهُ بِالصَّنَائِعِ » . محبت کرده است، جواب محبت محبت است، جواب احسان احسان است.
«وَ أَدَاءُ الْأَمَانَهِ» خیانت در امانت زشت است، قبیح است. باز همینجا است که عقل عملی انسان میگوید قبیح است، حیاء کن. حضرت همینجوری میآید یکی پس از دیگری بیان میکند. «وَ صِلَهُ الرَّحِمِ» از خویشاوند نبُر. بریدن از خویشاوند زشت است. «وَ التَّوَدُّدُ إِلَى الْجَارِ وَ الصَّاحِبِ» نیکی کردن به همسایه. واقعاً وجدان میگوید اذیت کردن همسایه کار خوبی نیست. «وَ قِرَى الضَّیْفِ» وجدان آدم از بی اعتنایی کردن به مهمان و از او پذیرایی نکردن، ناراحت میشود.
حضرت تک تک خصال نیک را بیان میکند چه آنهایی را که جنبههای الزامی دارد و چه آنهایی را که جنبه الزامی ندارد، همه را به داود بن سرحان میفرماید و مثال میزند، بعد میفرماید: «وَ رَأسُهُنَّ الحَیاءُ» سرآمدش حیاء است، چون پشتوانه همه اینها حیاء است.
لذااگر یک جامعهای بخواهد اسلامی باشد یکی ازراههای اساسی آن این است که باید حیاء را تقویت کرد
*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&
مشروح خطبه دوم:
اوصِیکُمْ عبادالله و نفسی بِتَقْوَى اللَّهِ. بندگان خدا شما را و خودم را سفارش می کنم به تقوای الهی،
*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*
شنبه | 1 تیر | 18شوال | تأسیس سازمان تبلیغات اسلامی به فرمان حضرت امام خمینی(ره) (1360ش)// روز تبلیغ و اطلاعرسانی دینی |
مسأله تبلیغات یک امر مهمی است که می شود گفت که در دنیا درهمه امور نقش بسزایی دارد، و می توان گفت که دنیا بر دوش تبلیغات است درهمه موضوعات تبلیغات مهم است حتی درمسائل اقتصادی! باید باتبلیغات صحیح، اسلام را آن گونه که هست به دنیا معرفی کرد .
تبلیغات نه تنها برای مبلغان دین و حافظان سنگر فرهنگ اسلامی بلکه برای عموم مردم جامعه فرهیخته ما، فرصتی نیکو است تا بیش از پیش همت خود را بر شناساندن گوهر اصیل معرفت حق مصروف بدارند
امام على علیه السلام:مَن وَعَظَکَ أحسَنَ إلَیکَ.هر کس تو را موعظه کند، به تو نیکى کرده است.غرر الحکم: ۷۹۲۴
امام باقر علیه السلام:مَن أعانَنا بِلِسانِهِ عَلى عَدُوِّنا أنطَقَهُ اللّهُ بِحُجَّتِهِ یومَ مَوقِفِهِ بَینَ یدَیهِ عز و جل.
هر کس با زبانش ما را در برابر دشمنانمان یارى دهد، خداوند به هنگام حضور در پیشگاهش، وى را بر بیان دلیل و عذرش گویا مى سازد.الأمالی للمفید: ۳۳/ ۷
*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*
شنبه | 1 تیر | 18شوال | آغاز هفته قوه قضاییه هفته عدالت / |
هفته آینده مصادف است با سالروز شهادت شهید بهشتى و یاران این بزرگوار در حادثه تروریستى هفتم تیر که به همین مناسبت آغاز هفته قوه قضائیه نیز هست. این هفته و مناسبت آن، فرصتى است براى اندیشیدن و مطالبه قوه قضائیه مطلوب و آرمانى. انتصاب ریاست جدید این قوه که در چند ماه اخیر از سوى رهبر معظم انقلاب اسلامى انجام شد و این انتصاب مصادف با گام دوم انقلاب اسلامى نیز شد، انتظارات و توقعات را از این قوه افزایش داده است. هم نخبگان و هم افکار عمومى انتظار دارند در آیندهاى کوتاه، شاهد آثار تحول و پیشرفت در امور قضایى و تحقق بیش از پیش عدالت باشند.
1-بى شک یکى از اصلىترین و بزرگترین وظایف قوه قضائیه، بسط و گسترش عدالت است. البته عملى کردن آرمان عدالت فراتر از این قوه است و همه ارکان کشور باید براى تحقق آن بکوشند اما نماد و تابلوى این آرمان، قوه قضائیه است.
2-یکى از مشکلات دستگاه قضایى اطاله دادرسى است. این اطاله دلایل مختلفى دارد که بخشى از آن به حجم انبوه پروندههاى ورودى و کمبود نیروى انسانى بازمى گردد. اما به هر حال، علت هرچه باشد، باید از اطاله دادرسى کاست و به کار سرعت داد. این نکته نیز نباید فراموش شود که سرعت بخشیدن به امور، غیر از عجله است و نباید این دو را یکى فرض کرد. قوه قضائیه باید با استفاده از روشهاى علمى و جدید، راه به سرانجام رسیدن پروندهها را هرچه کوتاه تر سازد. این سرعت بخشى موجب اثرگذارى بیشتر احکام و افزایش رضایت مردم خواهد شد.
3-یکى از مشکلات اصلى این روزهاى کشور مفسدان اقتصادى یا به تعبیر درست تر، تروریستهاى اقتصادى هستند. در حالى که کشور بهشدت درگیر جنگ اقتصادى تحمیلى دشمن است، عدهاى با طمع کارى و زیادهخواهى خود، به جان بیت المال و معیشت مردم افتاده و در پى پر کردن جیب لایتناهى خود هستند. خوشبختانه قوه قضائیه در برخورد با این مفسدان روند خوبى را آغاز کرده که باید با شدت و حدت و قاطعیت ادامه یابد. در این مسیر، دو نکته مهم قابل توجه است؛ نخست آنکه قوه قضائیه در راستاى وظیفه قانونى خود براى پیشگیرى از جرایم باید با شناسایى بسترها و زمینههاى مفاسد اقتصادى عمده و کلان، با اتخاذ راهکارهاى عملى و پیشگیرانه، تا جایى که ممکن است مانع از بروز چنین مفاسدى شود. براى نمونه مىتوان به موضوع بانکها اشاره کرد. تقریباً در تمام پروندههاى فساد کلان چند سال اخیر، پاى یک یا چند بانک در میان بوده است. تا فکرى براى نظارت و سالمسازى سیستم بانکى کشور نشود، هر روز باید منتظر یک پرونده جدید در این زمینه بود. نکته دوم آنکه اگرچه اغلب مفسدان اقتصادى مسؤولیت و سمتى ندارند اما اغلب تخلف و یا سو ء مدیریت مدیران است که زمینه را براى بروز مفاسد کلان مهیا مىسازد. برخورد قاطع و شدید قوه قضائیه با این دسته از مدیران، یکى دیگر از راهکارهاى مهم و اساسى براى مبارزه با مفسدان اقتصادى است.{تکبیرنمازگزاران}
میخواستم اشاره ای به مرگ مرسى رئیس جمهور سابق مصر داشته باشم که وقت گذشته ان شاءالله بعدا صحبت خواهم کرد. |
والســــــــــــــــــــلام علیکــــــــــــــــــم ورحمه اللـــــــــــــــــــــــه وبــــــــــــــــــــرکاته
*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&