اخبار ویژه
خانه / اخبار ویژه / حجت الاسلام والمسلمین استیری امام جمعه باقرشهر وکهریزک: ملت ما با حضور حد اکثری در انتخابات پروژه تحریم انتخابات را شکست میدهند

حجت الاسلام والمسلمین استیری امام جمعه باقرشهر وکهریزک: ملت ما با حضور حد اکثری در انتخابات پروژه تحریم انتخابات را شکست میدهند

به گزارش دفتر امام جمعه باقرشهر نماز باشکوه جمعه امروز 28 خرداد ماه  ،به امامت حضرت حجت الاسلام والمسلمین حاج شیخ عبدالعلی استیری امام جمعه محترم باقر شهر وکهریزک در شبستان جدید مصلی این شهر وباحضوراقشار مختلف مردم برگزار شد.

عناویـــــن خطبـــــــــــه اول:

۱ . چه کنیم امام رضا از ما راضی باشد و حضرت از ما چه توقعی دارد؟

۲. سلامت دین و دنیا در رفق و مدارا با مردم است.

 ۳. سومین انتظار امام رضا از ما، عمل‌گرایی است.

عناویـــــن خطبــــــــــه دوم:

۱ . رأی دادن و شـرکت در انتخابـات،حـق بزرگ و مهمی اسـت.

۲. نکته دوم:رأی ندادن چه تأ ثیری دارد! ؟

۳ . نکته سوم:به چه کسی رای بدهیم؟

مشــــــروح خطبــــــه اول:

اعوذ باللـــــــه مـن الشیــــطان الرجیــــــم              بســــــــم ا الله الـــــرحمـــــــــن الرحیـــــــــــــم

عبادالله اوصِیکُمْ و نفسی بِتَقْوَى اللَّهِ. بندگان خدا شما را و خودم را سفارش می کنم به تقوای الهی،

در آستانه ولادت ثامن الحجج آقا علی بن موسی الرضا (ع)هستیم چند جمله ای در خطبه اول عرض کنم:

موضوع بحث من در خطبه اول: چه کنیم امام رضا از ما راضی باشد و حضرت از ما چه توقعی دارد؟

انتظارات امام رضا از ما چیست؟ ما غالباً انتظارات خودمان را از امام رضا مطرح می‌کنیم. ایرادی هم ندارد خودشان گفتند: بیایید حوائجتان را بخواهید. اماانتظارات امام رضا از ما چیست ؟چند مورد عرض میکنم:

اولین نکته : در روایات روی آن بسیار تأکید شده بحث عقلانیت و خرد است. چندین روایت داریم یکی این است. فرمود: «لاَ یُعْبَأُ بِأَهْلِ اَلدِّینِ مِمَّنْ لاَ عَقْلَ لَهُ» دینداری که عقل نداشته باشد به درد نمی‌خورد. فرمود: بهترین دوست انسان عقل اوست و دشمن او جهل اوست. فرمود: «یا أبا هاشم العقل هباءٌ من الله» عقل موهبت الهی است. کارهای ما عقلانی باشد. خرافه، سحر و جادو نباشد. با عقل بسنجیم، اگر با عقل سنجیدیم می‌توانیم معتقد به خدا باشیم. خداشناسی و امام شناسی عقلی است.

انتظار دوم امام رضا از ما، رفق و مدارا و گره گشایی از کار مردم است. وجود مقدس پیغمبر گرامی اسلام فرمود: همانطور که خدا به من دستور داد نماز بخوانم، دستور داد با مردم مدارا کنم. «أَمَرَنِی‏ رَبِّی‏ بِمُدَارَاهِ النَّاسِ کَمَا أَمَرَنِی بِأَدَاءِ الْفَرَائِضِ‏» (کافی، ج 2، ص 117) فرمود: در روایت دارد «سلامه الدین‏ و الدنیا فی مداراه الناس»‏ (غررالحکم، ص445) سلامت دین و دنیا در رفق و مدارا با مردم است. مدارا غیر از سستی است. غیر از مداهنه است. ما بگوییم: بی حجابی عیب ندارد، بی نمازی عیب ندارد، اگر خمس ندادی عیب ندارد، اگر شما نماز کم خواندی عیب ندارد. این بی مبالاتی است.

رفق و مدارا در سیره امام رضا(ع) موج می‌زند. ایشان در صحنه‌های متعدد، در حوادثی که پیش می‌آمد. تمام وجودشان گره گشایی از مردم بود چه قبل از شهادتشان و چه بعد از شهادتشان که افراد متوسل میشوند وحاجت میگیرند.

سومین نکته که امام رضا از ما انتظار دارد، عمل‌گرایی است. گاهی اوقات ما تصورمان به دین،فصلی است.خداهمه جا هست یکشب هزار شب نمیشود حالا یه بار آمدیم کناردریا تفریح !!! حالا زمان انتخابات است به هر طریقی رای بیاورد !!!!

این عمل‌گرایی مهم است. ائمه ما قسم خوردند و فرمودند: ما به هرجا رسیدیم از طاعت خدا رسیدیم. «وَ أَنْ لَیْسَ‏ لِلْإِنْسانِ‏ إِلَّا ما سَعى‏» (نجم/39) گروهی از مدینه به دیدن امام رضا آمدند. مدتی امام رضا اینها را نپذیرفت.

در روایت داریم: « لِمَا جَعَلَ الْمَأْمُونِ إلی علی بْنِ موسی الرِّضَا علیه السَّلَامُ ولایهالعهد »؛ (تفسیرالإمام العسکری/312) وقتی ولایت عهدی برای حضرت رضا تثبیت شد، « دَخَلَ علیه آذنه »؛ روزی دربان حضرت رضا علیه السلام خدمت حضرت عرض کرد: « إِنَّ قَوْماً بِالْبَابِ یستأذنون علیک یقولون نَحْنُ مِنْ شیعه علی علیه السَّلَامُ »؛ عده ای آمده اند و می گویند ما شیعه علی علیه السلام هستیم و می خواهیم خدمت امام رضا علیه السلام برسیم. حضرت فرمود: « أَنَا مَشْغُولُ فاصرفهم »؛ من کار دارم آن ها را رد کن. «فصرفهم، فَلَمَّا کان فی الیوم الثانی جَاءُوا وَ قَالُوا کذلک مِثْلُهَا »؛ آن عده فردا باز آمدند و همان حرف را تکرار کردند: ما جمعی از شیعیان علی علیه السلام هستیم و آمده ایم آقا را زیارت کنیم. حضرت دوباره فرمود: «إصرفهم»؛ آن ها را بر گردان. « إلی أَنْ جاءوه هکذا یقولون وَ یصرفهم شهرین »؛ برای مدت دو ماه هر روز آن ها می آمدند و درخواستشان را عرضه می کردند و حضرت می فرمود: من کار دارم، بگو بروند. « ثُمَّ أیسوا مِنَ الْوُصُولِ»؛ آنان ناامید شدند. « وَ قَالُوا لِلْحَاجِبِ قُلْ لِمَوْلَانَا إِنَّا شیعه أبیک علی بْنِ أبی طَالِبٍ علیه السَّلَامُ وَ قَدْ شَمِتَ بِنَا أَعْدَاؤُنَا فی حجابک لَنَا »؛ به دربان حضرت گفتند به امام بگو: ما شیعیان پدرت علی بن ابی طالب علیه السلام هستیم. ما دو ماه است می آییم و شما اجازه نمی دهید. این مایه شماتت دشمنان شده است. « وَ نَحْنُ نَنْصَرِفُ هَذِهِ الکره وَ نهرب مِنْ بَلَدِنَا خجلًا وَ أَنَفَهُ مِمَّا لَحِقَنَا »؛ ما از این جا می رویم؛ ولی از شهرمان نیز فرار می کنیم. چراکه وقتی این داستان در آن جا نقل شود مردم می گویند حتماً آن ها گناه بزرگی مرتکب شده اند که آقا راهشان نداده است. « وَ عَجْزاً عَنْ احْتِمَالِ مَضَضِ مَا یلحقنا بشماته الأعدائنا»؛ برو و به آقا بگو: ما تلخی شنیدن این شماتت اعداء را دیگر نمی توانیم تحمل کنیم. « فَقَالَ علی بْنِ موسی الرِّضَا علیه السَّلَامُ ائْذَنْ لَهُمْ لیدخلوا فَدَخَلُوا علیه فَسَلَّمُوا علیه فَلَمْ یردّ علیهم وَ لَمْ یأذن لَهُمْ بِالْجُلُوسِ فَبَقُوا قیاماً فَقَالُوا یا ابْنَ رَسُولِ اللَّهِ مَا هَذَا الْجَفَاءُ العظیم وَ الِاسْتِخْفَافُ بَعْدَ هَذَا الْحِجَابِ الصَّعْبِ»

وقتی کار به این جا رسید، حضرت فرمود: بگو بیایند.آنان آمدند سلام و احترام کردند؛ اما حضرت اعتنایی به آن ها نکرد، حتی اجازه نشستن هم به آن ها نداد. توجه کنید: در این جا تنبیه آنان تکمیل شد. «فبقوا قیاماً»؛ همین طور ایستادند. آن عده گفتند: ای پسر رسول خدا صلی الله علیه وآله وسلم راز این که پس از دوماه انتظار دیدار، ما را این گونه مورد خفت و خواری قرار می دهید چیست؟ «أیّ باقیه تبقی منّا بعد هذا؟» با این رفتاری که با ما شیعیان می کنید دیگر کسی شیعه نمی ماند.

حضرت پنج علت مطرح کردند برای اینکه اینها را نپذیرفتند

ویحکم إِنَّمَا شیعته الْحَسَنِ وَ الحسین وَ أبوذر وَ سَلْمَانَ وَ الْمِقْدَادِ وَ عَمَّارُ وَ مُحَمَّدِبْنِ أبی بکر الذین لَمْ یخالفوا شیئاً مِنْ أَوَامِرِهِ وَ لَمْ یرتکبوا شیئاً مِنْ فُنُونِ زَوَاجِرِهِ

سپس حضرت ابتدا نام امام حسن علیه السلام و امام حسین علیه السلام را می برد و بعد نام سلمان، ابوذر، تا محمدبن ابی بکر. ایشان می فرمایند شیعه اینان اند. در این جا حضرت ویژگی های آنان را برمی شمارند،کوچک ترین اوامر علی علیه السلام را مخالفت نکردند. هرچه را ایشان نهی کرد، آن ها هم ترک کردند. یعنی مطیع واقعی حضرت علی علیه السلام بودند.

« فَأَمَّا أَنْتُمْ إِذَا قُلْتُمْ إنکم شیعته وَ أَنْتُمْ فی أکثر أعمالکم لَهُ مُخَالِفُونَ »؛ این در حالی است که شما ادعای شیعه بودن می کنید و بیشتر رفتارهایتان با رفتار علی علیه السلام تفاوت دارد و برخلاف دستورات اوست. « مُقَصِّرُونَ فی کثیر مِنَ الْفَرَائِضِ »؛ شما حتی در انجام واجباتتان کوتاهی می کنید.  در واجبات کوتاهی می‌کنید. خمس واجب است، والله زیارت امام رضا مستحب است. نماز واجب است، روزه واجب است. اگر کسی نتوانست به هر دلیلی به زیارت امام رضا بیاید از یک فضیلتی محروم است اما جلوی او را قیامت نمی‌گیرند « متهاونون بعظیم حُقُوقِ إخوانکم فی اللَّهِ »؛ شما حقوق بزرگ برادرانتان، کسانی که اخوت فی الله دارند، ادا نمی کنید. « تَتَّقُونَ حیث لَا تَجِبُ التقیه وَ تترکون التقیه حیث لَا بُدَّ مِنْ التقیه»؛ جایی که نباید تقیه کنید، تقیه می کنید و جایی که باید تقیه کنید، تقیه نمی کنید. یعنی شما پیرو خواسته های دل هستید،

مشــــــروح خطبــــــه دوم:

 یَعْلَمُونَ ظَاهِرًا مِّنَ الْحَیَاهِ الدُّنْیَا وَهُمْ عَنِ الْآخِرَهِ هُمْ غَافِلُونَ؛[2] علم این‌ها به همین اندازه‌ است که زندگی دنیا را بلدند و عقلشان به چیز دیگر نمی‌رسد. این‌ها کسانی هستند که از آخرت غافلند.

اگر انسان دنیا را با آخرت مقایسه کند، می‌بیند که این دنیا فقط به آن اندازه‌ که در سعادت آخرت دخالت دارد، ارزش دارد وگرنه خودش ارزشی ندارد.

سه‌شنبه  11 ذی‌القعده 

ولادت حضرت امام رضا علیه‌السلام ( 148 ه ق) روز تبلیغ و اطلاع‌رسانی دینی

تاریخ انقلاب  سالروز صدور فرمان حضرت امام خمینی (رحمه الله علیه) مبنی بر تأسیس سازمان تبلیغات اسلامی (1360 هـ ش) تبریک عرض میکنم در خطبه اول صحبت کردم لذا به ظیق وقت از این موضوع عبور میکنم

امروز روز برگزاری انتخابات است چند نکته ای اشاره کنم:

»بعضـى از ایـام زندگـى انسـان، ایـن خصوصیـت را دارد کـه سرنوشـت بخـش عمـدهاى از زندگـى را یـا بخشـى از زندگـى را در آن انسـان تعییـن مى‌کنـد. اگـر بخواهیـم تشـبیه کنیـم، مثـل لیلهالقـدر که هر سـال، لیلهالقدر براى انسـان سرنوشـت سـاز اسـت. انتخابـات هـم بـراى یـک ملـت، بـراى یـک دوره اى، براى برهه اى سرنوشـت سـاز اسـت.

نکته اول:

رأی دادن و شـرکت در انتخابـات،حـق بزرگ و مهمی اسـت. همین امروز مردم بسـیاری در جهان بـرای داشـتن حـق ّ رأی میجنگنـد و عـدۀ بسـیاری در ایـن راه کشـته میشـوند. امـروز در کشـورهایی مثـل برخـی از کشـورهای عربـی زنـان حـق ّ رأی ندارنـد و مـردم بـرای احقـاق این حق کشته میشوند و در مواردی هزینهای سنگین میپردازند.

حال این حق در کشـور ما وجود دارد؛ حقی که برای داشـتن آن زحمت بسـیاری کشیده شده است. امروز زنان و مردان، مستقل از زبان و رنگ و قومیت، حق دارند که رأی خود را در صندوق بیندازند. از این حق استفاده کنیم.

نکته دوم:رأی ندادن چه تاثیری دارد !

چه میشود اگر به نظر ما، هیچکدام از نامزدها مناسب نباشند؟برخی از مردم فکر میکنند که شرکت نکردن در انتخابات، یعنی رأی دادن به هیچکدام از گزینه هـای موجـود. آنهـا فکـر میکننـد کـه رأی نـدادن بـه معنـای اعتراض به فهرسـت نامزدهای انتخاباتی است و دوست دارند صدای اعتراضشان شنیده شود.

بررسـیهای تاریخـی نشـان می دهـد کـه صـدای معترضـان خامـوش، شـنیده نمیشـود. انتخابـات زیـادی در طـول تاریـخ و در کشـورهای گوناگـون وجـود دارد کـه در آنها اکثـر مردم رأی ندادنـد. بـه عنـوان معروفتریـن مثـال میشـود بـه انتخابـات سـال 1996 امریـکا اشـاره کـرد. در انتخابات سـال 1996 ایـالات متحـده، نزدیک بـه 49 درصـد از واجدین شـرایط، در انتخابات شرکت کردند. 2.49 درصد از این افراد به بیل کلینتون رأی دادند. به بیان دیگر، تنها 24 درصد از واجدین شرایط امریکایی رئیس جمهور کشورشان را انتخاب کردند. ِ آیـا فریـاد سـکوت مردمـی کـه به پـای صندوقهـای رأی نرفتـه بودند شـنیده شـد؟ آیا رأی مخالـف 76 درصـد جمعیت امریـکا، از ورود کلینتون به کاخ سـفید جلوگیری کرد؟ آیا بیل کلینتون کمتر از اوباما رئیس جمهور بود؟

نکته سوم:به چه کسی رای بدهیم؟

1.با تقوا :قضیه شیخ جعفر کاشف الغطاء :هنگام خواب خودش را موعظه میکرد جعفر کوچولو بودی،جعفر شدی،شیخ جعفرشدی ، شیخ الاسلام شدی ….پس تا کی میخواهی خدا را معصیت کنی!!!!

2.اخلاق مدار:حسین ابن بشار باسطی نامه ای به امام رضا (ع)نوشتند که خواستگاری برای دخترم آمده جوان خوبی است اما بد اخلاق است آیا دخترم را به او بدهم ؟حضرت فرمودند اگر بداخلاق است به او دختر نده !!حالا چه طور مسئولیت مهم حکومتی را به انسان بد اخلاق بسپاریم!!؟؟

3.شجاعت:شخصی که شجاعت ندارد چگونه میتواند از حقوق ملت در برابر بدخواهان دفاع کند ؟حرف حق بزند ….قضیه امام در فتوای اعدام سلمان رشدی معروف است برخی از مسئولان سیاست خارجی خدمت حضرت امام رسیدند آقا!!این فتوای شما با قوانین دیپلماسی و موازین بین المللی سازگاری ندارد حضرت امام فرمودند به درک !!آبروی اسلام رفت هرچه میخواهد به هم بخورد ای کاش خودم جوان بودم و میرفتم اورا میکشتم !!

  1. صداقت : انسانی که دروغ میگوید به درد مسئولیت نمیخورد باید راحت بگوید نتوانستم این کار را انجام بدهم یا مثلا در فلان موضوع اشتباه کردم ….یکی از نزدیکان حضرت امام میگوید امام (رض)نامه ای به من دادند که در صدا وسیما خوانده شود بعدا فرمودند برو نامه رو بگیر تا خوانده نشده نامه رو گرفتم امام اصلاح کردند و فرمودند این نامه را بخوانند یک کلمه را تغییر دادند عرض کردم مگر چه اشکالی داشت فرمودند من نوشتم با همه همــِّم بسیجیان را دعا میکنم متوجه شدم درست نیست نوشتم من با بیشترین همـــّم به بسیجیان دعا میکنم.

5.امانت دار:بعضی وعدع هایی میدهند در تبلیغات در مناظرات چیزهایی که اصلا عملی نیست ، این مقام امانت است باید بتواند امانت دار خوبی باشد

توجه بفرمایید در کشور 3 هزار صندلی یا پست مهم در سه قوه وجود دارد که مسئولان بر آن تکیه زده اند برای استقرار و بقاءنظام 219 هزار شهید داده ایم یعنی برای هر صندلی 73 شهید یا به تعبیری برای هر صندلی یک کربلا به پا شده است !!!

لذا در انتخابات شرکت کنید درست انتخاب کنید حضرت امام فرمودند چه بسا در برخی مقاطع حضور نیافتن یا مسامحه کردن گناهی باشد که در رأس گناهان کبیره هست البته ملت ما با حضور حد اکثری در انتخابات پروژه تحریم انتخابات را شکست میدهند.

  1. فداکاری وایثار 8.بی اعتنای به دنیا7.دوری از جاه طلبی 8. دوری از تکبر 9.امید وار به وعده های الهی 10.تخصص وتعهد 11. موقعیت شناس و لحظه شناس 12. تجربه 13. پرتلاش اینها از جمله خصوصیاتی هست که کاندیداهی مورد نظر ما باید داشته باشد .

{والســــــــــــــــــــــــــــــلام علیکـــــــــــــــــــــــــــــم ورحمه اللـــــــــــــــــــــــــه وبـــــــرکاته}

جوابی بنویسید

ایمیل شما نشر نخواهد شدخانه های ضروری نشانه گذاری شده است. *

*

-- بارگیری کد امنیتی --