اخبار ویژه
خانه / اخبار ویژه / حجت الاسلام والمسلمین استیری امام جمعه نیم ور: خروجی و رهاورد نماز جمعه وحدت ، هم اندیشی و هم افزایی در حل مشکلات فرهنگی، اجتماعی، سیاسی و اقتصادی جامعه اسلامی است.

حجت الاسلام والمسلمین استیری امام جمعه نیم ور: خروجی و رهاورد نماز جمعه وحدت ، هم اندیشی و هم افزایی در حل مشکلات فرهنگی، اجتماعی، سیاسی و اقتصادی جامعه اسلامی است.

بنا به گزارش دفتر امام جمعه نیم ور در تاریخ 5  مردادماه 1403 مصادف با ب 20 محرم 1446  اولین نماز جمعه توسط حجت الاسلام والمسلمین حاج شیخ عبدالعلی استیری در مسجد امام حسین (ع) با حضور امت حزب الله ، تعدادی از خانواده شهدا ، بسیجیان و مسئولین برگزار گردید

عنـــــا ویــن خطبــــه اول:

  1. جریان اسارت نه از طرف اهلبیت ونه از طرف لشکریان عمر سعد یک امر عادی نبود
  2. عظمت کار زینب کبری (س) را نمیشود با هیچ حادثه ای جز با خود حادثه‌ی عاشورا مقایسه کرد

3.حضرت گریه کوفیان را در مقایسه با جرائمی که مرتکب شده اند، نوعی نفاق و دورنگی دو گانگی و زشت و پلید به شمار آورده است

عنـــــا ویــن خطبــــه دوم:

  1. بهترین چیزی که یک مسلمان نسبت به برادر دینی اش میتواند سفارش کند تقوا و پرهیزکاری است.
  2. حضرت با اینکه فریاد برمی آورند و دربین مردم خطبه میخوانند اما ذره ای از حجب و حیا ورعایت ارزشهای دینی و اسلامی عدول نکردند.
  3. خروجی و رهاورد نماز جمعه وحدت و اجتماع مسلمین و مؤمنین برای تقویت و تالیف قلوب و برای هم اندیشی و هم افزایی در حل مشکلات فرهنگی، اجتماعی، سیاسی و اقتصادی جامعه اسلامی است.

 مشــــروح خطبــــه اول :

             اعوذ بالله مــــن الشــیطان الرجیـــــم                       بســـــم اللـــه الــــرحمـــن الرحیـــــم

ابتداخودم را و همه شما برادران و خواهران نمازگزار به رعایت تقوا سفارش میکنم.

موضوع بحث ما پیرامون خطبه حضرت زینب (س)در کوفه هست

این روها سرآغاز دوران اسارت اهلبیتِ حضرت سیدالشهدا(ع) است. این جریان از جمله مسائلی است که نکات اصلی آن کمتر مورد توجه قرار گرفته است . بعضی افراد گمان می‌کنند اینکه وجود مقدس حضرت سیدالشهدا(ع) به شهادت رسیدند، 84 زن و بچه در محاصره دشمن قرار گرفتند و جنایت‌ها و جسارت‌‌های بسیار صورت گرفت،تنها یک مرد باقی مانده بود وآنهم بیمار است لذا چاره ای نیست وطبیعی است که باید به اسارت بروند در حالی که اینگونه نیست حد اقل آن این است که حضرت می‌توانستند خانواده خودش را به کربلا نیاورند.

سیدالشهدا(ع) با علم به شهادت خود، یاران وعلم به اسارت اهل بیت پا به کربلا گذاشتند اراده کردند برای مقابله، مبارزه و انقلاب در برابر یک طاغوت ناپاک و تا بنِ دندان مسلح اهلبیت را هم با خود به میدان آوردند چرا که اصل موضوع اسارت امتداد و استمرار نهضت عاشورا بود.

جریان اسارت نه از طرف اهلبیت ونه از طرف لشکریان عمر سعد یک امر عادی نبود این که جنگی صورت بگیرد به شهادت برسانند غارت کنند و اهلبیت را به اسارت ببرند و نهایتاً به عنوان برده بفروشند وتمام . این تمام هدف دشمن نبود اهدافی را دنبال میکردندکه در خطبه دوم ویا هفته آینده اشاره خواهم کرد . کما اینکه اهلبیت هم اهدافی را دنبال میکردند این نبود که خوب چاره ای نیست مردان مارا به شهادت رسانده اند خیام حرم را غارت کرده اند ازمردان که فقط یک نفر مانده پس چاره ای جز شهادت نیست لذا اهلبیت هم اهدافی را دنبال میکردند که ان شاءالله عرض خواهم کرد.

چندروزی اهلبیت در کوفه اقامت داشتند روز گذشته اهلبیت از کوفه به سمت شام حرکت کردند اما حضرت زینب درکوفه خطبه ای که از حماسی ترین بیانات است در همان روزهای اولیه پس از واقعه عاشورا ایراد فرمودند

خطبه حضرت زینب (س) در شهر کوفه از زوایای مختلف قابل بررسی است کما اینکه مقالات و تحقیقاتی با رویکرد های مختلفِ ادبی، اجتماعی، تاریخی و روش‌شناسانه تدوین شده است.

خطبه ای که از یک سو برزبان یک زن جاری شده است و از سوی دیگر علی رغم تمام فشارها و مصائبی که بر حضرت زینب(س) وارد آمده بود،تمام شاخصه های یک متن ادبیِ ماندگار را در خود جای داده است. لذا میبینیم علمای شیعه و سنی (همچون ابن أبی طاهر(م. ۸۰) در «بلاغات النساء»، شیخ مفید(م. ۴۱۳) در «أمالی» و شیخ طوسی(م. ۴۶۰) متن این خطبه را به عنوان یکی از خطبه های ماندگار ثبت و ضبط نمود ه اند.

حماسه ی زینب کبری (س) مکمّل حماسه‌ی عاشورا است؛ بلکه به تعبیر دیگری ، احیاکننده و نگه‌دارنده‌ی حماسه‌ی عاشورا است .

عظمت کار زینب کبری (س) را نمیشود با هیچ حادثه ای جز با خود حادثه‌ی عاشورا مقایسه کرد ؛ لذا به تعبیر مقام معظم رهبری این دو عِدل یکدیگرند.

واقعه عاشورا بدون خطبه‌های حضرت زینب (س) و امام سجاد (ع)‌ نمی‌توانست در دل مردم خفته و غافل آن روز نفوذ کند و آنان را بیدار کند.

حضرت زینب ، این بانوی بزرگ وبا عظمت اسلام و بشریّت، توانستند در مقابل کوه سنگین مصائب، قامت خود را استوار و برافراشته نگه‌ دارند؛ به طوری که حتّی لرزشی در صدای حضرت پدید نیامد؛ هم در مواجهه‌ ی با دشمنان، هم در مواجهه ‌ی با مصائب و حوادث تلخ، مثل یک قلّه‌ی سرافراز واستوار ایستادند و سبب شد در تمام تاریخ برای جامعه بشری  به عنوان درس و الگو باقی بمانند.

فرصت اندک است یک نکته از این خطبه عرض میکنم و خطبه اول را به پایان میرسانم:

بَشِیربْنْ خُزَیْمٍ اَسَدِی می گوید: آن روز به زینب دختر علی علیه السلام توجه نمودم «وَ رَأَیْتُ زَیْنَبَ بِنْتَ عَلِیٍّ(ع) وَ لَمْ أَرَ خَفِرَهً قَطُّ أَنْطَقَ مِنْهَا کَأَنَّهَا تُفْرِغُ عَنْ لِسَانِ أَمِیرِالْمُؤْمِنِینَ(ع)؛

و می‌گوید: به خدا سوگند هرگز هیچ زن با حیا و محجوبی را در سخنوری شیواتر و گویاتر از او ندیدم، آنچنان سخنرانی می کرد که گویا امیر المومنین علیه السلام سخن می گوید، راوی با شنیدن خطبه‌خوانی حضرت زینب(س) به یاد خطبه‌های ، امیرالمؤمنین(ع) در کوفه می‌افتد

 در بازار کوفه، در حال اسارت، روی شتر اسارت ،در مقابل چشم مردم، ، مردمی که آمده‌اند اسرا را تماشا کنند، بعضی گریه میکنند ،بعضی هلهله میکنند ؛ در یک چنین شرائط بحرانی، حضرت همان لحنی را به کار میبرد که پدرش امیرالمؤمنین بر روی منبر خلافت در مقابل امت خود به کار میبرد؛با همان فصاحت و بلاغت میفرمایند : او به مردم کوفه اشاره نمود که ساکت شوند

« یَا أَهْلَ الْکُوفَهِ یَا أَهْلَ الْخَتْلِ وَالْغَدْرِ وَالْخَذْلِ أَلَا فَلَا رَقَأَتِ الْعَبْرَهُ وَلَا هَدَأَتِ الزَّفْرَهُ إِنَّمَا مَثَلُکُمْ کَمَثَلِ الَّتِی نَقَضَتْ غَزْلَها مِنْ بَعْدِ قُوَّهٍ أَنْکاثاً تَتَّخِذُونَ أَیْمانَکُمْ دَخَلًا بَیْنَکُمْ»

این کلمات حضرت زینب آنان را به یاد گذشته پست و کثیف و تاریخ سیاهشان انداخت که چگونه بارها مرتکب فریب و خیانت شده اند، اجازه بدهید به چند مورد اشاره کنم:

مورد اول :

در جنگ صفین هنگام صدور حکم حکَمین به امام علی علیه السلام خیانت کرده وایشان را که حق به کامل ترین وجه ممکن در او مجسم شده بود را تنها و بی یاور گذاشتند.

مورد دوم :

هنگام شهادت امیرالمؤمنین علی علیه السلام برای بیعت به فرزند و جانشین بر حقش هجوم بردند بیعت کردند با امام مجتبی (ع) ولی هنگامی که معاویه برای جنگ با آن حضرت آمد، امام را تنها گذاشتند و دست از یاریش کشیدند و بدین ترتیب فضای مناسب برای معاویه مهیا شد که دست به هرجنایتی بزند.

مورد سوم :

بعد از مرگ معاویه در زمانی که امام حسین علیه السلام در مکه اقامت داشتند، اهل کوفه دوازده هزار نامه به آن حضرت نوشتند(دقت بفرمایید 12هزار نامه هرکدام با چندین امضاء)  از او دعوت کردند که به سوی عراق برود و آنان را دست امویان نجات دهد و تضمین کردند که با جان و مال خود از آن حضرت دفاع خواهند کرد. امام سفیر خود مسلم بن عقیل را به سوی آنان فرستاد، ابتدا هزاران نفر با او بیعت کردند اما به او خیانت کرده، رهایش ساختند و برای عبید الله بن زیاد  فرصتی ایجاد کردند که آن حضرت را به شهادت برساند.

مورد چهارم :

هنگامی که امام حسین علیه السلام به نامه های کوفیان پاسخ مثبت داند و به سوی عراق آمدند و همراه با مردان پاک و اهل بیتش به سرزمین کربلا رسیدند آنها را به شهادت رسانده و اهلبیتش را به اسیری گرفتند.

لذا حضرت زینب میفرمایند: « یَا أَهْلَ الْکُوفَهِ یَا أَهْلَ الْخَتْلِ وَالْغَدْرِ وَالْخَذْلِ  

این کلمات به شدت در دل کوفیان اثر کرد به طوری که حضرت زینب در ادامه ی خطبه می فرماید:

اَ تَبکون ….آیا گریه می کنید؟!

حضرت گریه آنها را در مقایسه با جرائمی که مرتکب شده اند، نوعی نفاق و دورنگی دو گانگی و زشت و پلید به شمار آورده است، زیرا مردان آنها، همان کسانی هستند که مستقیم در جنایت خونبار کربلا شرکت کردند و زنانشان هم کسانی هستند که چنین مردان خیانتکاری را پرورش دادند و اکنون همین ها گریه می کنند!!

البته این طبیعی است که هر کسی شاهد چنین صحنه هایی باشد گریه می کند اما این گریه ها چه سودی دارد؟

چرا اقدام به اصلاح خود نمی کنند؟

حضرت ، کوفیان را به زنی تشبیه نموده که رشته اش را پنبه می کرد میفرماید: ” إِنَّمَا مَثَلُکُمْ کَمَثَلِ الَّتِی نَقَضَتْ غَزْلَها مِنْ بَعْدِ قُوَّهٍ أَنْکاثاً تَتَّخِذُونَ أَیْمانَکُمْ دَخَلًا بَیْنَکُمْ “

مثَل شما مثَل آن زنی است که پس از آن که پشمش را با قدرت می ریسد دوباره آن را باز کرده و پنبه می کند

و این تشبیه بر گرفته ازآیه 92 سوره مبارکه نحل  است که می فرماید:

وَ لا تَکونُوا کالَّتِی نَقَضَتْ غَزْلَها مِنْ بَعْدِ قُوَّهٍ أَنْکاثاً تَتَّخِذُونَ أَیمانَکمْ دَخَلًا بَینَکمْ.….. مانند آن زنی که پشمش را می ریسید و سپس آن را پنبه می کرد نباشید و قسمهای خود را در میان خویش نشکنید و خیانت نکنید

لذا این نکته در خطبه حضرت زینب برای همه ما درس است نکند طوری عمل کنیم که تمام پلهای ساخته شده را در یک لحظه تخریب کنیم

گاهی انسان گناهی میکند ، معصیتی میکند ، خلاف قانون یا خلاف شرعی را مرتکب میشود که سبب میشود تا اسفل السافلین دوزخ هم فرو برود لذا در پایان خطبه اول هم مجددا تاکید میکنم به رعایت تقوای الهی…!

اعوذ بالله من الشیطان الرجیم بسم الله الرحمن الرحیم

قل اعوذ برب الناس  ملک الناس  اله الناس من شرالوسواس الخناس الذی یوسوس فی صدور الناس من الجنه والناس

مشــــــروح خطبـــــــــه دوم:

درابتدای خطبه دوم هم خودم را وهم شما عزیزان را توصیه میکنم به تقوای الهی!

قال رسول الله (ص) «أُوصِیکُمْ بِتَقْوَی اللَّهِ فَإِنَّهُ خَیْرُ مَا أَوْصَی بِهِ الْمُسْلِمُ الْمُسْلِمَ أَنْ یَحُضَّهُ عَلَی الْآخِرَهً وَ أَنْ یَأْمُرَهُ بِتَقْوَی اللَّهِ»{مستدرک الوسایل، ج۶، ص۳۳}

رسول گرامی اسلامی فرمود شما را به تقوا سفارش میکنم و بعد فرمود بدانید بهترین چیزی که یک مسلمان نسبت به برادر دینی اش میتواند سفارش کند دو چیز است. یکی سفارش به آخرت کند که همه چیز این دنیا نیست و دوم سفارش کند به تقوا و پرهیزکاری

در خطبه دوم سه مطلب کوتاه به محضر شما نماز گزاران عزیز عرضه میدارم

مطلب اول : ایام اسارت اهلبیت علیهم السلام است که در خطبه اول هم اشاره ای داشتم

عرض کردم:  بَشِیربْنْ خُزَیْمٍ اَسَدِی می گوید: «وَ رَأَیْتُ زَیْنَبَ بِنْتَ عَلِیٍّ(ع) وَ لَمْ أَرَ خَفِرَهً قَطُّ أَنْطَقَ مِنْهَا کَأَنَّهَا تُفْرِغُ عَنْ لِسَانِ أَمِیرِالْمُؤْمِنِینَ(ع)؛

 راوی دو ویژگی برای حضرت زینب(س) ذکر می‌کنند

ویژگی اول : اشاره به حیای حضرت میکند در ویژگی دوم هم اشاره به سخنوری حضرت دارد که در خطبه اول اشاره کردم. میگوید :أَنْطَقَ مِنْهَا کَأَنَّهَا تُفْرِغُ عَنْ لِسَانِ أَمِیرِالْمُؤْمِنِینَ(ع)؛ به خدا سوگند هرگز هیچ زن با حیا و محجوبی را در در سخنوری شیواتر و گویاتر از او ندیدم آنچنان سخنرانی می کرد که گویا امیر المومنین علیه السلام سخن می گوید

نماز گزاران عزیز  خَفِرَه که در سخنان بَشِیربْنْ خُزَیْمٍ آمده یعنی زنی که سخت باحیا ست.

حضرت زینب(س) هم در حیا و عفاف و هم در سخنوری، سرآمد زنان زمان بود و این دو گوهر و هنر را از پدر و مادر خود به ارث برده بود. آن حضرت که تا آن زمان زنی مجلله و پرده‌نشین بود و کسی صورت و قامت او را ندیده بود، به حسب شرایط زمان مجبور شد به صورت موقت از پرده‌نشینی درآید و همچون مادرش حضرت زهرا(س) زبان گویای اسلام شود و در نقش پیام‌آور صحرای کربلا، ایفای نقش کند.

اما مردمِ کوفه شما ۲۵ سال قبل رو دیده اید خوب بیاندیشید ببینید شما چه کرده اید که منِ زینب دختر زهرا ،دختر علی ،نوه رسول الله اینگونه بین مردان عهد شکن و بی غیرت و بی عاطفه شما ……فریاد بزنم؟!!!!

حضرت با اینکه فریاد برمی آورند و دربین مردم خطبه میخوانند اما ذره ای از حجب و حیا ورعایت ارزشهای دینی و اسلامی عدول نکردند حضرت نشان دادند که میشود حجاب و عفاف زنانه را به عزت مجاهدانه تبدیل کرد.

نماز گزاران عزیز ! امروز عده ای معلوم الحال میخواهند ابهت و عظمت حجاب و حیا را در جامعه حتی در مجالس امام حسین بشکنند شنیدید با وضعیت بسیار زننده در مجالس حضور پیدا کردند. البته پای همه کس باید به مراسم ومجالس امام حسین علیه السلام کشیده شود بیایند نام حسین را بشنوند ،عظمت امام حسین را بشنوند درک کنند تشویق هم میکنیم که همه شرکت کنند اما حضور گنهکاران در مجالس امام حسین یک مطلب است و وجود گناه و انجام گناه دراین مجالس  مطلب دیگری است که به هیچ وجهی قابل قبول نیست گنهکار بیاید اما بیاید از گناه توبه کند

این را به حساب عده ای معدود ، انگشت شمار ، سازمان یافته و تربیت شده مکتبهای استکباری و صهیونیستی میگذاریم که برای ساختار شکنی و برای پیاده کردن سیاستهای غلط بدخواهان و دشمنان و اربابان صهیونیستی شان پا به این عرصه گذاشتند .

از این تریبون مقدس ازقوه قضائیه میخواهیم که با کسانی که روز عاشورا در استان البرز با هدف هنجار شکنی و حرمت شکنی  در مراسم عزاداری حضور پیدا کردند و احساسات میلیونها عزادار امام حسین علیه السلام را جریحه دار نمودند برخورد مناسبی کرده که از این پس شاهد چنین اقدامات هنجار شکنانه نباشیم.(تکبیر نمازگزاران)

مطلب دوم: امروز 5 مرداد ماه سالروز اقامه اولین نماز جمعه بعد از انقلاب در کشور و روز نماز جمعه است

در 5 مرداد 1358 اولین نماز جمعه به فرمان حضرت امام و به امامت ابوذر زمان مرحوم آیت الله طالقانی اقامه شد.

یاد امام عزیز و همه شهدای والامقام که تربیت یافتگان مکتب اسلام، مسجد و نماز جمعه هستند و همین‌طور شهدای محراب و نماز جمعه را گرامی می دارم.

 نماز جمعه در اسلام جایگاه ویژه ای دارد و یکی از چهار اجتماع مهمی است که اسلام برای وحدت و همدلی مسلمین قرار داده است،

اسلام اجتماعاتی دارد که در طول عمر یک بار است و آن اجتماع حج است.اجتماع سالیانه دارد وآن اجتماع نماز عید فطر و عید قربان است.اجتماع هفتگی دارد که نماز جمعه است و اجتماع روزانه دارد که نماز جماعت است.

خروجی و رهاورد همه این مراسم های معنوی وحدت و اجتماع مسلمین و مؤمنین برای تقویت و تالیف قلوب و برای هم اندیشی و هم افزایی در حل مشکلات فرهنگی، اجتماعی، سیاسی و اقتصادی جامعه اسلامی است.

نماز جمعه رساترین جایگاه برای سخن گفتن حاکمیت با مردم است و از این جهت نماز جمعه در جمهوری اسلامی در اولویت قرار گرفت.

حضرت امام چند ماه بعد از پیروزی انقلاب و استقرار نظام مقدس جمهوری اسلامی، دستور اقامه نماز جمعه را در کشور صادر کردند امروز به برکت انفاس قدسیه حضرت امام و به برکت خونهای مطهر شهدا ،حدود 900 پایگاه و نماز جمعه در کشور داریم که فرصتی برای مردم است تا بتوانند از این ظرفیت به عنوان حج هفتگی مستمندان بهره ببرند.

دو روایت ترجمه کنم:

 امام باقر علیه السلام فرمود:

تَجـِبُ الْجـُمُعـَهُ عَلى کُلِّ مَنْ کانَ مِنْها عَلى فَرْسَخَیْنِ”

حضور در نماز جمعه تا فاصله دو فرسخی بر همگان واجب است.وسائل الشیعه / ج ۵ / ص ۱۲»

قالَ الصّادِقُ علیه السلام: ما مِنْ قَدَمٍ سَعَتْ اِلَى الْجُمُعَهِ اِلاّحَرَّمَ اللّهُ جَسَدَها عَلَى النّارِ.

وسائل الشیعه/ج5/ص3

 : هیچ قدمى نیست که در راه نماز جمعه برداشته شود مگر آنکه خدا بدن آن را بر آتش حرام مى سازد.

در پایان به این نکته هم اشاره کنم ابتدا باید عرضه بدارم که خداوند را شاکرم که در چهل و ششمین سال از استقرار نظام مقدس جمهوری اسلامی و در دوران زعامت و لی امر مسلمین جهان حضرت آیت الله خامنه ای حفظه الله توفیق شد به عنوان امام جمعه وخادم شما اهالی خوب و متدین و انقلابی شهر نیم ور باشم

ابتدا از شورای سیاستگذاری ائمه جمعه تشکر میکنم که برای چندمین بار به حقیر اعتماد کرده و این مسئولیت خطیر را به من واگذار نمودند.

از حضور همه شما عزیزان مهمانان عزیز نماز گزاران محترم خواهران و برادران ، مسئول محترم دفتر نمایندگی شورای سیاستگذاری ائمه محترم جمعه استان ،نماینده محترم در مجلس شورای اسلامی، فرماندار محترم روحانیت معظم ، خانواده معظم شهدا ، بسیجیان عزیز ، تقدیر و تشکر میکنم

از اعضای محترم ستاد برگزاری نماز جمعه هم تقدیر و تشکر می کنیم. این عزیزان عده‌ای از مردم و مومنین هستند که از روی اخلاص و از روی صداقت و بدون هیچ چشمداشتی زحمت برگزاری نماز جمعه را بر عهده دارند و به بهترین وجه‌ تلاش می‌کنند که این فریضه و کار هفتگی به خوبی انجام شود.

از ائمه جمعه قبل خصوصاً برادر عزیز حجت الاسلام والمسلمین حاج آقا حاج رضائی که در 4 سال گذشته واقعاً زحمت کشیدند تلاش کردند موجب اعتلای نماز جمعه شدند تقدیر و تشکر میکنم

به این نکته هم اشاره کنم که بنده امام جمعه فِرقه و فُرقه نیستم ،  امام جمعه همه شما هستم درب دفتر من به روی همه شما باز است و پذیرای تک تک همه شما عزیزان در صورت مراجعه شما به دفتر خواهم بود

پروردگارا: به عزت اولیائت و به مظلومیت سیدالشهدا در فرج مولایمان و مقتدایمان امام عصر تعجیل بفرما .

خداوندا : ارواح طیبه شهدا و روح مطهر امام(ره)را از برکات این مجالس بهره مند بگردان.

بارالها : سایه پر برکت مقام معظم رهبری را بر سر همه ما مستدام بدار.

اعوذ بالله من الشیطان الرجیم   بسم الله الرحمن الرحیم قل هوالله احد الله الصمد لم یلد ولم یولد ولم یکن له کفواً احد

والســــــلام و علیـــــکم ورحمه اللـــــــه وبـــرکاتــــه

جوابی بنویسید

ایمیل شما نشر نخواهد شدخانه های ضروری نشانه گذاری شده است. *

*

-- بارگیری کد امنیتی --