اخبار ویژه
خانه / اخبار ویژه / حجت الاسلام والمسلمین استیری امام جمعه نیم ور: امروز زیارت اربعین به یک رزمایش عظیم جهانی تبدیل شده است

حجت الاسلام والمسلمین استیری امام جمعه نیم ور: امروز زیارت اربعین به یک رزمایش عظیم جهانی تبدیل شده است

نماز با شکوه جمعه دوم شهریور 1403 مصادف با هجدهم  صفرالمظفر1446به امامت حجت الاسلام والمسمین حاج شیخ عبدالعلی استیری امام جمعه محترم نیم ور در مسجد امام حسین (ع) برگزار شد.

عناویــــــن خطبــــــــه اول:

  1. همانطور که تقوا برَکت می آورد، بی تقوایی هم برکت را از بین می برد.
  2. درباره‌ زیارت سیّد الشّهداء گفته شده که اگر مرکب هم دارید پیاده به زیارت امام حسین مشرف شوید.
  3. خداوندِ متعال به امام حسین (ع) در برابر شهادتش 4 پاداش داد

عناویــــــن خطبـــــــه دوم:

  1. شهید رجائی و شهید باهنر،چنان مخلصانه خدمت کردند، که هردو بزرگوار در حافظه ملت ایران، ماندگار شدند
  2. امروز زیارت اربعین به یک رزمایش عظیم جهانی تبدیل شده است.
  3. رسانه های غربی با پشتوانه های عظیم و سرمایه گذاری بی حد و حصر راهپیمایی اربعین را رِندانه و مزوّرانه بایکوت خبری میکنند

مشــــــروح خطبـــــــــه اول:

أعوذ باللـــــــــه من الشیطان الرجیــــــــــم       بســـــــــم اللـــه الــــرحمـــــن الرحیـــــــــم

درابتدای خطبه اول خودم را وشما نمازگزاران عزیز را توصیه میکنم به تقوای الهی!

نماز گزاران عزیز !همانطور که تقوا برَکت می آورد، بی تقوایی هم برکت را از بین می برد.

خانه هایی که در آن ذکر خداباشد و قرآن تلاوت می شود برکت در آن خانه ها نازل می شود وآن خانه ها برای اهل آسمان مثل چراغ می درخشد. خانه هایی که درآن لهو و لعب باشد  گناه و معصیت باشد، برکت از آن  می رود. ملائکه می روند و شیاطین می آیند.لذا هم خودم را وهم شما عزیزان نماز گزار راتوصیه میکنم به تقوای الهی !

 عنوان  بحث ما درهفته گذشته  آثار و برکات زیارت سیدالشهدا (ع)بود که روایتی از زبان امام صادق علیه السلام تقدیم محضر شما عزیزان کردم.

امروز هم در همین زمینه  دو  روایت به محضر شما عرضه میدارم.

 تمام تلاش اهل بیت (علیهم السّلام) این بود که در مرحله اول  عزاداری برای سیّد الشّهداء باقی بماند. مرحله‌ی بعد زیارت حضرت است که مردم را به  زیارت امام حسین(ع)ترغیب و تشویق میکردند.

 درباره‌ زیارت سیّد الشّهداء گفته شده که اگر مرکب هم دارید پیاده به زیارت امام حسین مشرف شوید. نه فقط اربعین . چندین روایت داریم که این راه را پیاده بروید .

 زیارت سیّد الشّهداء یک ارتباط عاطفی است، زیارت سیّد الشّهداء معرفت ایجاد می‌کند، زیارت سیّد الشّهداء معنویت را در انسان ارتقاء می‌دهد

زیارت سیّد الشهدا ، اگر با آداب و شروط آن انجام شود ، کیمیایى است که جان آدمى و زندگى انسان را متحوّل مى سازد .

از امام صادق (ع) در وسائل الشیعه، ج 14، ص 499 روایت شده که فرمودند:

مِنْ أَحَبِّ الْأَعْمَالِ إِلَى اللهِ زِیَارَهُ قَبْرِ الْحُسَیْن‌(ع)

زیارت امام‌حسین(ع) ازبهترین و دوست‌داشتنی‌ترین اعمال نزد خداوند است

زیارت امام حسین (ع)از همۀ اعمال مستحبی بالاتر است. نه فقط از حجّ عمره؛نه فقط از صدقه؛ قضیّه به‌نحو کلّی است زیارت آن حضرت از تمام مستحبات بالاتر است.

روایت دوم: به نقل از امالی طوسی، مجلس یازدهم، ص ۳۱۷

“عَن مُحَمَّدِ بنِ مُسلِمٍ قالَ سَمِعتُ اَبا جَعفَرٍ وَ جَعفَرَ بنَ مُحَمَّدٍ (عَلَیهِمَا السَّلامُ) یَقولانِ اِنَّ‌ اللَّهَ‌ تَعالیٰ‌ عَوَّضَ الحُسَینَ (عَلَیهِ السَّلامُ) مِن قَتلِهِ اَن جَعَلَ الاِمامَهَ فی ذُرّیَّتِهِ وَ الشِّفَاءَ فی تُربَتِهِ وَ اِجابَهَ الدُّعاءِ عِندَ قَبرِهِ وَ لا تُعَدُّ اَیّامُ زائِریهِ جائِیاً وَ راجِعاً مِن عُمُرِه “

امام باقروامام صادق(ع)فرمودند:خداوندِ متعال به امام حسین (ع) در برابر شهادتش 4 پاداش داد

یک : امامت در فرزندانش دوم:شفا در خاک وتربت امام حسین ،خوردن خاک حرام است اما تربت امام حسین به نیت شفا سفارش شده است سوم: اجابت دعا در نزد قبرش باشد چهارم: اینکه روزهایی که زائرینش برای زیارت می‌آیند و میروند از عمرشان محسوب نمیگردد. این چند روزی که در حال رفت و آمد است جزو ایام عمر حساب نمیشود؛اضافه‌ی بر آن تعداد روزهایی است که خداوند مقدّر کرده که عمر انسان باشد؛ این جزو آنها نیست، به تعبیر مقام معظم رهبری سرریز عمر است.
البتّه توجه دارید اینهابخشی از پاداشها است؛ خداوند پاداشی که به شهید معمولی میدهد در (آل عمران 169و170)میفرماید«اَحیاّْءٌ عِندَ رَبِّهِم یُرزَقونَ   فَرِحینَ بِماِّ ءاتٰهُمُ اللهُ مِن فَضلِه! وَ یَستَبشِرونَ بِالَّذینَ لَم یَلحَقوا بِهِم مِن خَلفِهِم اَلّا خَوفٌ عَلَیهِم» وقتی اجر یک شهید عادی اینگونه باشد امام حسین جای خود دارد.که کیفیت شهادت و مصائب حضرت با هیچ شهیدی قابل مقایسه نیست.

قالَ مُحَمَّدُ بنُ مُسلِمٍ فَقُلتُ لِاَبی عَبدِ اللَّهِ (ع) هَذَا الجَلالُ یُنالُ بِالحُسَینِ (ع) فَما لَهُ فی نَفسِه

محمّدبن‌مسلم میگوید وقتی حضرت این را فرمودند، گفتم این جلالت، این عظمت، این مقام عالی، به برکت امام حسین داده میشود به این و آن. پس به خود حضرت چه میدهد؟

فَقالَ اِنَّ اللَّهَ تَعالیٰ اَلحَقَهُ بِالنَّبِیِّ (ص) اجر خود او این است که او ملحق به پیغمبر است.فَکانَ مَعَهُ فی دَرَجَتِهِ وَ مَنزِلَتِه در روز قیامت، امام حسین در درجه‌ی پیغمبر و در منزلت پیغمبر قرار میگیرد.

مشــــــروح خطبـــــــــه دوم

در ابتدای خطبه دوم هم خودم را وهم شما نماز گزاران عزیز را توصیه میکنم به تقوای الهی…

دو مطلب را در خطبه دوم به محضر شما تقدیم میدارم:

مطلب اول : امروز جمعه دوم شهریور وآغاز هفته دولت و پنجشنبه هشتم شهریور سالروز انفجار بمب در دفتر نخست‌وزیری به دست منافقان و شهادت مظلومانه شهیدان رجایی و باهنر (۱۳۶۰ش) و روز مبارزه با تروریسم وهم چنین ششم شهریور صدمین روز شهادت شهید رئیسی؛

شهید رجایی حدود یک سال نخست‌وزیر و حدود یک ماه رئیس‌جمهور بود، اما به همراه شهید باهنر، چنان مخلصانه خدمت کرد، که هردو بزرگوار در حافظه ملت ایران، ماندگار شدند؛ تا آنجا که مردم برای توصیف سیدالشهداء خدمت، شهید رئیسی عزیز، را رجایی دوم نامیدند.

چون شهید رئیسی چهار دهه پس از شهادت شهیدان رجایی و باهنر، دوباره ادبیات ناب خدمت بی‌منت را احیاء کرد؛ ادبیاتی که از اساسی‌ترین گفتمان‌های انقلاب اسلامی است و مردم این ادبیات را از شهید رجایی به خوبی به یاد داشتند.

با عنایت به رای مجلس به تمام وزرای پیشنهادی ، آغاز دولت جدید هم در روزهای آینده  اتفاق خواهد افتاد ابتدا از دکتر پزشکیان رئیس جمهورمحترم تشکر می‌کنیم که در تشکیل کابینه به وعده خود به عنوان کابینه وفاق ملی عمل کرد، حضور مشارب مختلف فکری در کابینه نشان از اهتمام به شایسته سالاری وپیشرفت و اعتلاء، در بدنه اجرایی کشور است، در قدم اول به آنچیزی که قول داده بود عمل کرد امید است در ادامه راه هم به وعده هایی که داده عمل کند.وهمچنین شاهد تعامل دولت و مجلس بر مبنای وفاق ملی برای انجام کارهای بزرگ در کشور باشیم.

البته نکاتی در این زمینه میخواستم عرض کنم اما فاکتور میگیرم ان شاءالله در فرصت مناسب دیگری تقدیم شما عزیزان خواهم کرد.

مطلب دوم: اشاره ای به پیاده روی اربعین وروز اربعین که در هفته آینده داشته باشم

اربعین قبلا به این شکل نبود که یک زیارت همگانی باشد،چرا که از زمان بنی عباس خصوصا متوکل عباسی که دشمنی زیادی با خاندان اهل بیت (ع) داشت، مانع زیارت شیعیان می‌شدند.

با وجود این سخت‌گیری‌ها و مشکلات، اهل بیت عصمت و طهارت در کنار زیارت‌هایی که معروف و مشهور است،زیارت اربعین را هم سفارش کردند، که این زیارت اربعین عمدتاً موردعنایت خواص بود.

چون شرایط خفقان و سخت و دشوار بود حتی در زمان صدام هم کسانی که می‌خواستند به زیارت اربعین بروند بیشتر علما بودند و از مسیر معروف طریق العلما که منطقه‌ای مملو از نخلستان است برای زیارت می‌رفتند.

اما بعد از سرنگونی حکومت صدام مرزهای عراق بر روی شیعیان و بعد از آن بر روی کل جهان باز شد، به طوری که امروز زیارت اربعین به یک رزمایش عظیم جهانی تبدیل شده است.

 طبق آمار رسمی در سال گذشته حدود ۲۵ میلیون زائر در اربعین حسینی شرکت کرده‌ند.

اربعین بزرگترین اجتماع انسانی تاریخ بشر است و این چیزی جز معجزه نیست. چه کسی توانسته این همه جمعیت را در یک شهر جمع کند. از ابتدای خلقت آدم تا الان چنین اجتماع عظیم انسانی را در کجای تاریخ سراغ دارید؟

انّ للحسین فى قلوب المؤمنین محبّهً مکنونهً

این در حالی است که رسانه های غربی نسبت به کوچکترین اتفاقات و حوادث و حتی گعده ها  در اقصی نقاط جهان به اطلاع رسانی، تحلیل و تفسیرهای مختلف می پردازند

اما همین رسانه ها با پشتوانه های عظیم و سرمایه گذاری بی حد و حصر  راهپیمایی اربعین را رِندانه و مُزوّرانه  بایکوت خبری میکنند اگر هم خبری منعکس می کنند  چهره حقیقی اسلام عزیز و جلوه های زیبا و باشکوه آن را از جمله پیاده روی بین المللی اربعین را سیاه نمایی میکنند چرا که از آثار عزتمند و اقتدار آفرین فردی، اجتماعی ، فرهنگی و سیاسی  این پدیده ترس و واهمه دارند.

اجازه بدهید اشاره ای هم به اربعین سال 61داشته باشم

حادثه‌ى عاشوراى حسینى را ستمگران و ظالمان خواستند از بین ببرند خواستند باقى نماند ،اما زینب کبری با دو حرکت یکی اسارت به کوفه و شـــام و روشنگرى‌ها و خطبه هایی که ایراد فرمودند  و دیگری آمدن حضرت به  زیارت در روز اربعین !!آن را حفظ کردند

این چهل روز  از عاشورا تا اربعین  ، یکی از مقاطع بسیار مهم تاریخ اسـلام است

جابربن عبدالله انصاری به همراه شاگردش عطیه عوفی نخستین زائران حرم امام حسین(ع) بودند که پس از واقعه عاشورای سال 61 هجری از مدینه رهسپار عراق شدند و روز بیستم صفر به کربلا رسیدند. زیارت اربعین سیدالشهدا(ع) یادگار اوست.

دستتتون روسینه  بگذارید  یک سلامی با امام حسین بدید

مثل کسانی که الان رسیدن کربلا،مثل زائرانی که با پاهای آبله زده الان رسیدن روبرو حرمش،مثل جابر که اومد کربلا سلام کرد؛مثل زینب که هر طرف رو که نگاه میکنه یاد یه خاطره می افتاد؛دستت رو روی سینه بگذار بکو  !

صَلَّى اللهُ عَلَیْکَ یا مَظلوم یا اَباعَبْدِاللَّهِ ،وَ عَلَی الاَرْواحِ الَّتی حَلَّتْ بِفِناَّئِکَ عَلَیْکَ مِنّی سَلامُ اللَّهِ  اَبَداً ما بَقیتُ وَ بَقِیَ اللَّیْلُ وَ النَّهارُ وَلاجَعَلَهُ اللَّه آخِرَ الْعَهْدِ مِنّی لِزِیارَتِکُمْ اَلسَّلامُ عَلَی الْحُسَیْنِ وَ عَلی عَلِیِّ بْنِ الْحُسَیْنِ وَ عَلی اَوْلادِ الْحُسَیْنِ وَ عَلی اَصْحابِ الْحُسَیْنِ

ذکر مصیبت …………..

والســــــلام و علیـــــکم ورحمه اللـــــــه وبـــرکاتــــه

 

جوابی بنویسید

ایمیل شما نشر نخواهد شدخانه های ضروری نشانه گذاری شده است. *

*

-- بارگیری کد امنیتی --