اخبار ویژه
خانه / اخبار ویژه / حجت الاسلام والمسلمین استیری امام جمعه نیم ور: ارتقای ارزش پول ملی و قدرت خرید مردم از مهم‌ترین اولویت‌های دولت است

حجت الاسلام والمسلمین استیری امام جمعه نیم ور: ارتقای ارزش پول ملی و قدرت خرید مردم از مهم‌ترین اولویت‌های دولت است

نماز با شکوه جمعه نهم شهریور 1403 مصادف با 25 صفرالمظفر1446به امامت حجت الاسلام والمسمین حاج شیخ عبدالعلی استیری امام جمعه محترم نیم ور در مسجد امام حسین (ع) برگزار شد.

عناویــــــن خطبــــــــه اول:

  1. در اسلام پس از حقوق الهی و حقوق خداوند، حقوق پیامبر و ائمه هُدی و اولیای الهی به عنوان بالاترین حقوق به شمار آمده است
  2. 2. حق خدا و ائمه با حقوق دیگران متفاوت است.
  3. کسی که می‌خواهد یک سبکِ زندگی عقلانی و منطقی و الهی داشته باشد باید وظایف خود را در قبال صاحبان حق به نحو احسن ادا کند.
  4. مسلمان تمام‌عیار و یک زندگی در تراز اسلامی و سالم و برجسته زندگی‌ای است که بر پایه حق‌ها استوار شود.

عناویــــــن خطبـــــــه دوم:

1.خدای متعال در قرآن پیامبر را به بهترین وجه معرفی کرده است.

2.امام حسن (ع) چه در بعد فردی و چه در بعد اجتماعی اسوه برای مردم است.

3.در طول 23 سال پیامبر طوری تلاش کردند که دشمنی مردم،پیامبر تبدیل به دوستی شد.

4.بازگشت به عقب وتلاش برای اجرای نسخه‌های دوره‌های قبل به صلاح کشور نیست

5.گروهی که سیاستها را اجرائی میکنند مدیران سطوح میانی در وزارتخانه‌ها و دستگاه‌ها و خصوصا استان‌ها است.

مشــــــروح خطبـــــــــه اول:

أعوذ باللـــــــــه من الشیطان الرجیــــــــــم       بســـــــــم اللـــه الــــرحمـــــن الرحیـــــــــم

درابتدای خطبه اول خودم را وشما نمازگزاران عزیز را توصیه میکنم به تقوای الهی!

قال رسول الله (ص) مَنِ اتَّقَى اللَّهَ عَاشَ قَوِیّاً وَ سَارَ فِی بِلَادِ عَدُوِّهِ آمِناً سلوهالحزین (الدعوات)،ج1،ص292

رسول گرامی اسلام(ص) میفرمایند: کسی که تقوا داشته باشد، قوی زندگی خواهد کرد و اگر وسط دشمن هم زندگی کند، امنیّت خواهد داشت.

در آستانه  ارتحال پیامبر گرامی اسلام ،شهادت امام رضاو بنابر قولی شهادت امام مجتبی صلوات الله وسلامه علیهم اجمعین قرار داریم این مصائب را به محضر حضرت بقیه الله الاعظم روحی وارواح العالمین له الفدا مقام معظم رهبری و شما نماز گزاران عزیز تسلیت و تعزیت عرض میکنم.

به همین مناسبت چند هفته ای پیرامون وظایفی که ما در قبال پیامبر خدا و ائمه هدی و اولیای الهی داریم به توفیق الهی صحبت خواهیم کرد.

 در اسلام پس از حقوق الهی و حقوق خداوند، حقوق پیامبر و ائمه هُدی و اولیای الهی به عنوان بالاترین حقوق به شمار آمده است.سایر حقوقی که در خانواده و در جامعه وجود داردهم در‌مراتب بعد قرار می‌گیرد.

لذا کسی که می‌خواهد یک سبکِ زندگی عقلانی و منطقی و الهی داشته باشد باید وظایف خود را در قبال صاحبان حق به نحو احسن ادا کند.

ابتدا چند نکته عرض کنم:

نکته اول: حق خدا و ائمه با حقوق دیگران متفاوت است. وقتی می‌گوییم پدر،مادر،همسر ،فرزند،استاد،همسایه برما حق دارند،  وظیفه‌ای را درقبال آنها انجام می‌دهیم خیری از ناحیه ما به آن‌ها میرسد اما در حقوق الهی و حق‌الله و حق پیامبر و حق امام اینگونه نیست

 وظائفی که انجام میدهیم این طور نیست که خدمت به آن‌ها باشدوبرای آنها منفعتی وسودی داشته باشد. بلکه سودش ومنفعتش برای خودِ ماست.

نکته دوم : اگر به  حقوق و وظائفی که دربرابرخداوند و ائمه داریم، عمل کنیم در واقع موجب تکاملِ خود ماست، اما در انجام حقوق دیگران هم موجب تکامل خود ما میشود و هم سود ومنفعت به دیگران می‌رسد. عزاداری ما، عرض ارادت ما، ادب ما، سلام و زیارت ما، درود و صلوات ما بر پیامبر و ائمه هدی وظایفی است که برعهده ماست که باید آنها را انجام بدهیم در حالی که تمامی سود منفعت به خودِ ما و به خانواده و جامعه برمی‌گردد و موجب کمال و سعادت می‌شود.

نکته سوم  :  اگر به دنبال زندگی طبیعی و سالم هستیم باید این حقوق را رعایت کنیم که  مجموعه این حقوق به شکل جامع و کامل در رساله حقوق امام سجاد آمده من به همه عزیزان خصوصا جوانان عزیز توصیه می‌کنم رساله حقوق امام سجاد را مطالعه دقیق بفرمایید.

چرا که حقوقی که امام سجاد در این رساله فرمودند و همین‌طور حقوقی که در سایر روایات و اخبار آمده شالوده زندگی مسلمان را تشکیل میدهد.

مسلمان تمام‌عیار و یک زندگی در تراز اسلامی و سالم و برجسته زندگی‌ای است که بر پایه حق‌ها استوار شود.

با ذکر این چند نکته به عنوان مقدّمه به سؤال اصلی برمی‌گردیم. که پیامبر و ائمه چه حقوقی بر ما دارند و ما در قبال آن‌ها چه وظایفی داریم؟

 در آیات و روایات بیش از 20 حق و وظیفه ذکر شده  اگر بخواهیم یک زندگی ‌ایمانی و زندگی براساس سبک زندگی اسلامی داشته باشیم این وظایف را باید از کودکی شروع کرد و در نوجوانی تثبیت کرد و در طول زندگی آن را ادامه داد.

وظیفه اول معرفت است که ان شاءالله در هفته بعد تقدیم محضر شما عزیزان خواهم کرد.

مشــــــــــــــــروح خطبــــــــــــــــــــــــــــــــــــه دوم:

درابتدای خطبه دوم هم خودم را وهم شما سروران عزیز و بزرگوارِ خودم را توصیه میکنم به تقوای الهی

چند مطلب را در خطبه دوم به محضر شما تقدیم میدارم:

مطلب اول:

 در آستانه 28صفر سالروز رحلت جانگداز خاتم الانبیاء محمد مصطفی(ص) و همچنین سالروز شهادت سبط اکبرش وجود مقدس امام حسن مجتبی(ع) است. در رابطه با نبی مکرم اسلام سخن برای گفتن فراوان است. سالها زمان برای بیان خصوصیات  کسی که 23سال از عمر بابرکت خود را در راه هدایت جامعه و غمخواری و الفت و مهربانی برای جامعه گذاشت، نیاز است. آیات قرآنی و خدای متعال بهترین معرف پیامبر اسلام هستند.

خدای متعال در قرآن پیامبر را به بهترین وجه معرفی کرده است. {احزاب/45و46}

« یَا أَیُّهَا النَّبِیُّ إِنَّا أَرْسَلْنَاکَ شَاهِدًا وَمُبَشِّرًا وَنَذِیرًا  وَدَاعِیًا إِلَى اللَّهِ بِإِذْنِهِ وَسِرَاجًا مُّنِیرًا» اى پیامبر ما تو را به سِمَت گواه و بشارتگر و هشدار دهنده فرستادیم. و دعوت‏کننده به سوى خدا به فرمان او و چراغى تابناک.

خدای متعال در وصف پیامبر نسبت به امت تعبیرات جالبی است.{توبه/128}

 « لَقَدْ جاءَکُمْ رَسُولٌ مِنْ أَنْفُسِکُمْ عَزِیزٌ عَلَیْهِ ما عَنِتُّمْ حَرِیصٌ عَلَیْکُمْ بِالْمُؤْمِنِینَ رَؤُفٌ رَحِیمٌ»

رسولى از خود شما بسویتان آمد که رنجهاى شما بر او سخت است اگر چیزی شما را ناراحت میکند، پیامبر را هم ناراحت میکند. پیامبر حریص بر سعادت، هدایت امت و غمخوار امت است. و اصرار بر هدایت شما دارد و نسبت به مؤمنان، رئوف و مهربان است!

چه توصیفات زیبایی خدای متعال در مورد نبی گرامی اسلام میفرماید. قرآن کریم و خدای متعال بهترین معرف برای معرفی پیامبر اکرم(ص) است. پیامبر از جنس مردم جامعه است تا عواطف و احساسات مردم را درک کند، بهانه نگیرید که نمیتواند برای شما الگو باشد، پیامبر از جنس شماست تا بتواند الگوی رفتاری شما باشد.

در طول 23 سال پیامبر طوری تلاش کردند که دشمنی مردم،پیامبر تبدیل به دوستی شد. کسانی که به ثروت و فرزند و قبیله میبالیدند، در کنار پیامبر در جبهه جنگ و جهاد میجنگیدند. این فضایی بود که پیامبر در زمان خود در بین افراد جامعه ایجاد کرد.

مطلب دوم: شهادت امام حسن مجتبی(ع)

امام حسن شخصیتی است که در دامان پیامبر(ص) و امیرالمؤمنین و فاطمه زهرا(سلام الله علیهما) رشد کردند و تربیت شدند.

پیامبر (ص) تعبیری زیبا در مورد امام حسن مجتبی علیه السلام دارند میفرمایند:

«لَوْ کانَ العَقْلُ رَجُلاً لَکانَ الْحَسَن»{ فرائد السّمطین، ج2، ص68}

اگر عقل، خود را به صورت مردی نشان دهد، آن مرد، حسن(ع) است.امام حسن (ع) چه در بعد فردی و چه در بعد اجتماعی اسوه برای مردم است. درقضیه صلح با معاویه که خیلی مورد سؤال افراد حتی دوستان حضرت قرار گرفت این امام بودند که با درایت و عقلانیت کامل موجبات نجات دین و اسلام و ارزشها را فراهم کردند.

مطلب سوم:شهادت امام رضا(علیه السلام)

شهادت امام رضا(ع) را هم در اواخر ماه صفر پیش رو داریم. امام رضا هم الگوی رفتاری مناسبی برای ماست. امام کاظم(ع) زمانی که امام رضا (ع) را به فرزندان خود معرفی میکند با جمله بسیار زیبا این کار را انجام میدهد:

«هَذَا أَخُوکُمْ عَلِیُّ بْنُ مُوسَى الرِّضَاعَالِمُ آلِ مُحَمَّدٍ فَسَلُوهُ عَنْ أَدْیَانِکُمْ وَ احْفَظُوا مَا یَقُولُ لَکُمْ»{ اعلام الوری،ص 328.}  این برادر شما على، عالم آل محمد است، مسائل خود را از وى بپرسید، و مطالب او را نگهدارى کنید.

مطلب چهارم: نکاتی در رابطه با شروع دولت چهاردهم که البته هفته گذشته هم اشاره کوتاهی داشتم.

پس از شهادت جانسوز آیت‌الله رئیسی، با فرمان مقام معظم رهبری و طبق قانون اساسی، همه ظرفیت‌های کشور از شورای نگهبان تا جریانات مختلف سیاسی کشور پای کار آمدند وکشور وارد فاز انتخاباتی و رقابتی شد و به فضل الهی در مدت‌زمان تعیین‌شده، انتخابات منطقی و باشکوه برگزار و‌ رئیس‌جمهور کشور انتخاب شد

ودر ادامه هم با رأی اعتماد کامل مجلس شورای اسلامی و همراهی و حمایت بخش‌های مختلف نظام دولت چهادهم به سرعت شکل گرفت.

که اولین دیدار را هم در هفته دولت با مقام معظم رهبری داستند.

اکنون نوبت دولت محترم است که بر اساس اولویت‌ها و فوریتها‌تلاش نماید

چند نکته عرض کنم:

نکته اول: در دوره های قبل بعضی یک سری نسخه هایی جهت حل مشکلات اقتصادی تجویز کردند اما گره ای از مشکلات کشور که باز نشد حتی باعث شد ظرفیتهای درونی معطل باقی بماند و این قطعاً به ضرر وزیان اقتصاد تمام شد لذا دولت محترم باید توجه داشته باشند که بازگشت به عقب و تلاش برای اجرای نسخه‌های دوره‌های قبل به صلاح کشور نیست .

نکته دوم: دولت چهاردهم در حالی کار خود را شروع می‌کند که شعار سال ذیل تحولات سیاسی و جابه‌جایی دولت کم‌رنگ شده و در تلاش برای تحقق آن غفلت شده است. دولت محترم در هفت ماه باقی مانده ازسال باید شعار سال را در رأس برنامه‌های خود قرار دهد و برای جبران عقب‌ماندگی‌ها در این زمینه، تدبیر کند.

نکته سوم: یکی از الزامات اقتصادی دولت ایجاد هماهنگی کامل در ستاد و بدنه تیم اقتصادی است.

جزیره‌ای عمل کردن،اتخاذ مواضع و تصویب قوانین متعارض، منابع زیادی از کشور را به تحلیل میبرد،و همچنین ضریب امنیت اقتصادی را‌ کاهش میدهد که باید به این نکته توجه شود.

نکته چهارم: در اظهارات ریاست محترم جمهور موضوع رعایت اولویت‌بندی برای حل معضلات اقتصادی مطرح شد ، باید عرض کنیم  مهار تورم، حل ناترازی‌های اقتصاد، ارتقای ارزش پول ملی و قدرت خرید مردم از مهم‌ترین اولویت‌هاست.

نکته پنجم: برای تحقق چهار موضوع فوق، انتخاب دقیق و براساس شایسته‌سالاری مدیران میانی در وزارتخانه‌ها و استان‌ها است.

آن گروهی که سیاستها را اجرائی میکنند مدیران سطوح میانی در وزارتخانه‌ها و دستگاه‌ها و خصوصا استان‌ها است. امیدواریم وزرای محترم کشور و وزیران اقتصادی دولت در انتخاب استانداران که به مثابه رییس دولت در هر استان هستند و نیز مدیران کل، دقت‌های لازم را به خرج دهند.

والســـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــلام علیکـــــــــــــــــــــــــــــــــم ورحمه اللـــــــــــــــــــــــه وبرکاتـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــه

 

جوابی بنویسید

ایمیل شما نشر نخواهد شدخانه های ضروری نشانه گذاری شده است. *

*

-- بارگیری کد امنیتی --