اخبار ویژه
خانه / اخبار ویژه / حجت الاسلام والمسلمین استیری امام جمعه نیم ور: هجومی که امروزه به مسائل امت اسلام انجام می‌شود راباید درک کنیم و در یک جبهه مشترک تمدن نوینی را برپا کنیم

حجت الاسلام والمسلمین استیری امام جمعه نیم ور: هجومی که امروزه به مسائل امت اسلام انجام می‌شود راباید درک کنیم و در یک جبهه مشترک تمدن نوینی را برپا کنیم

نماز با شکوه جمعه 23 شهریور 1403 مصادف با نهم ربیع المولود 1446 به امامت حجت الاسلام والمسمین حاج شیخ عبدالعلی استیری امام جمعه محترم نیم ور در مسجد امام حسین (ع) برگزار شد.


عناویــــــن خطبــــــــه اول:

  1. اگر روح خداخواهی و خداترسی و تقوا آمد راه‌های ناهموار، هموار می‌شود.
  2. 2. اولین وظیفه ما در قبال اولیای الهی معرفت و شناخت است.
  3. در سه شاخه باید نسبت به پیامبر و ائمه علیهم السلام شناخت پیدا کنیم

4.عقل می‌گوید شما قله‌های انسانیت و بشریت را که یافتید در برابر آن‌ها زانوی ادب بزنید.

عناویــــــن خطبـــــــه دوم:

1.نهم ربیع  از جهت تاریخی، شباهت فراوانی با بعثت پیامبر اسلام (ص)، واقعه غدیر خم وهبوط حضرت آدم دارد.

2.امروز،برخیجریانهای منحرف خصوصاً وابستگان به فرقه شیعه انگلیسی تلاش میکنند بابرداشت‌ ناصحیح از واژه تبرّی،  اعمالی در جامعه اسلامی ترویج که بی‌شک مقبول امامان شیعه نیست.

  1. امروز جهان اسلام بیش از هرزمانی به هم‌گرایی و هم‌افزایی و وحدت امت اسلام نیازمند است.
  2. هجومی که امروزه به مسائل امت اسلام انجام می‌شود راباید درک کنیم و در یک جبهه مشترک تمدن نوینی را برپا کنیم

مشــــــــــــــــــــــروح خطبـــــــــــــــــــه اول:

أعوذ باللـــــــــه من الشیطان الرجیــــــــــم       بســـــــــم اللـــه الــــرحمـــــن الرحیـــــــــم

درابتدای خطبه اول خودم را وشما نمازگزاران عزیز را توصیه میکنم به تقوای الهی!

در خطبه 198 نهج‌البلاغه افراد با تقوا چند اثر را در زندگی خود خواهند دید: «فَمَنْ أَخَذَ بِالتَّقْوَى … وَ أَسْهَلَتْ لَهُ الصِّعَابُ بَعْدَ إِنْصَابِهَا»سختی‌ها را به‌آسانی مبدل می‌کند. خیلی تکالیف ابتدا برای ما دشوار و سنگین است، اما اگر روح خداخواهی و خداترسی و تقوا آمد راه‌های ناهموار، هموار می‌شود. «وَ مَنْ یَتَّقِ اللَّهَ یَجْعَلْ لَهُ مَخْرَجاً»انسان پارسا و متقی در فرازوفرود زندگی گیر نمی‌کند و تقوای الهی او را از همه ناهمواری‌ها عبور می‌دهد.

در جلسه قبل  گفتیم وظائف ما در قبال پیامبر و ائمه هدی صلوات الله و سلامه علیهم اجمعین پس از حق خدا بالاترین حق بر ماست. به این نکته هم اشاره شد که وظائف ما در قبال پیامبر و ائمه منفعت دارد؛ اما سود و منفعت  آن عاید خود ما می‌شود.

وهم چنین گفتیم اولین وظیفه ما در قبال اولیای الهی معرفت و شناخت است.

در روایات، هم تعبیر معرفت الله آمده هم معرفت الرسول آمده هم معرفت الإمام آمده

قالَ رسولُ اللّهِ (ص) :مَن ماتَ وَ هُوَ لا یَعرفُ إمامَهُ ماتَ مِیتهً جاهلیّهً.

هر که بمیرد و امام خود را نشناخته باشد به مرگ جاهلى مرده است.

در همین ضمینه باز میفرمایند :مَن ماتَ بغیرِ إمامٍ ماتَ مِیتهً جاهلیّهً. هر که بدون داشتن امام بمیرد به مرگ جاهلى مرده است.

در جای دیگر میفرمایند :مَن ماتَ و لا بَیْعَهَ عَلَیْهِ ماتَ مِیتهً جاهلیّهً.  هر که بمیرد و بیعت امام را به گردن نداشته باشد به مرگ جاهلى مرده است.

شناخت همه انبیاء در رأس آن‌ها پیامبر اعظم صلوات الله و سلامه  علیه و هم شناخت فاطمه زهرا و هم شناخت ائمه هدی(ع) بعد از شناخت خداوند، اولین وظیفه ما در قبال آن‌هاست.

که در سه شاخه باید نسبت به پیامبر و ائمه علیهم السلام شناخت پیدا کنیم 

اول:شناخت  مقام علم و دانش خاص ائمه هدی و پیامبر دوم: شناخت مقام عصمت و طهارت پیامبر و ائمه اطهار سوم: شناخت مقام ولایت

چرا که معرفت ، پایه و اساس همه وظایف دیگر است. شناخت اگر نباشد نه میتوانیم به آنها محبت پیدا کنیم نه به آنها عشق بورزیم نه میتوانیم به آنها توسل پیدا کنیم و نه میتوانیم اطاعت کنیم.

پس اولین وظیفه ای که بر عهده ما قرار دارد شناخت است

این تکلیف ریشه عقلی  دارد. عقل می‌گوید شما قله‌های انسانیت و بشریت را که یافتید در برابر آن‌ها زانوی ادب بزنید. برای کمال خودتان برای رشد خودتان به انسانهای بزرگ نزدیک شوید. به خصوص وقتی از قداست و قرب الهی برخوردارند و چرا که اگر اینگونه شد آنها وسیله‌های صعود به سمت خدا و تقرب الی الله میشوند.

البته معرفت داری مراتب  مختلف است درجاتی دارد و هنر افراد این است که این درجات را بالا ببرند.

ان شاءالله همه ما تلاش ‌کنیم روزبه‌روز شناختمان نسبت به پیامبر و ائمه و فاطمه زهرا را افزایش بدیم.

هم مقامات علمی و هم مقامات روحی و شخصیتی و هم رفتارها و سنت و سیره آن‌ها را روزبه‌روز بیشتر بشناسیم تا بتوانیم به واسطه این  شناخت، به سمت هدایت حرکت کنیم.

درابتدای خطبه دوم هم خودم را وهم شما سروران عزیز و بزرگوارِ خودم را توصیه میکنم به تقوای الهی

چند مطلب را در خطبه دوم به محضر شما تقدیم میدارم:

مطلب اول:

نهم ربیع الاول سالروز ولایت امام عصر(عج)

نهم ربیع الاول،سالروز آغاز امامت ، امام زمان، مهدی موعود (عج) است. رویدادی که در سال 260 هجری قمری رخ داد و از جهت تاریخی، شباهت فراوانی با بعثت پیامبر اسلام (ص) و واقعه غدیر خم دارد.

نهم ربیع الاول،شباهتی تام و تمام با رویداد هبوط و داستان حزن و شادی حضرت آدم (ع) دارد. چراکه اگر به آن از منظر آغازگری غیبت صغری بنگریم، به شدت محزون خواهیم شد و باید ناله سر دهیم: « اللَّهُمَّ إِنَّا نَشْکُو إِلَیْکَ فَقْدَ نَبِیِّنَا وَ غَیْبَهَ وَلِیِّنَا وَ شِدَّهَ الزَّمَانِ عَلَیْنَا وَ وُقُوعَ الْفِتَنِ بِنَا وَ تَظَاهُرَ الْأَعْدَاءِ وَ کَثْرَهَ عَدُوِّنَا وَ قِلَّهَ عَدَدِنَا»( بحار الأنوار، ج 53، ص 189، باب 31)

ولی اگر آن را از منظر آغاز امامت آخرین ولیّ معصوم بنگریم که امامتش آغازگر فرایند ایجاد بهشت جهانی ظهور است در آن روز، جشن و شادی خواهیم کرد و بدین جهت است که امامان و پیامبران معصوم، چشم انتظار میلاد، آغاز امامت و آغاز ظهورش بوده‌اند.

از این منظر، نهم ربیع الاول، درست همانند غدیرخم خواهد بود؛ چرا که در غدیرخم، امامت و ولایت امیرالمؤمنین اعلان شد، ولی رسمیت و فعلیت آن به پس از رحلت پیامبر (ص) موکول گشت اگرچه که به خاطر مسائلی که پیش آمد به صورت کامل محقق نشد.

نهم ربیع الاول هم در مقام آخرین غدیر، جشن آغاز امامت آخرین معصوم است؛ اگرچه در عین حال، آغاز دوران غیبت نیز هست.

نکته ای عرض کنم:

امروز،برخی  جریانهای منحرف خصوصاً وابستگان به فرقه تشیع انگلیسی تلاش میکنند ضمن برداشت‌هایی ناصحیح از واژه تبرّی،  اعمالی در جامعه اسلامی ترویج که بی‌شک مقبول امامان شیعه نیست و با روح حاکم بر دین و سیره اهل بیت (ع) منافات دارد؛ اعمالی مانند برگزاری مراسماتی مشتمل بر سبّ و لعن و اهانت به مقدسات مذهب مخالف، که یکی از پر‌رنگ‌ترین این مراسم، که در جمع ناآگاهان یا معاندان مذهب انجام می‌شود، برگزاری مراسم جشن نهم ربیع است.

که با عنوان «عیدالزهرا»، «فرحه الزهرا»، «روز رُفِعَ‌القلم»  مطرح است و برپا‌کنندگان به زعم خود اظهار مسرت و شادی خود را از کشته‌شدن قاتل حضرت زهرا (س) آنچه محل تأمّل و اشکال است،ابراز میدارند در نتیجه میگویند شیعیان ملزم‌اند برای همنوایی با شادی دل آن حضرت، شاد باشند

دو نکته عرض کنم:

نکته اول:بسیاری از مراجع معظم تقلید با روایت رفع القلم مخالفت کرده و انحرافی بودن چنین جریانی را خلاف شرع اعلام کردهاند

نکته دوم: این نشاط و شادی مقدس، در واقع پیوند با آغازی است که اگرچه رویداد اولیه‌اش در سال 260 هجری رقم خورد، ولی با خود، بیعتی همیشگی، زنده و معناآفرین در بستر امامت امام غائب (علیهالسلام) به همراه دارد، تا پس از آن همه حزن تاریخی، این شادی، شادی واقعی با نگاه به حال و آینده باشد.

مطلب دوم:

در ایام ماه ربیع هستیم موالید مبارک این ماه را ، هفته وحدت و همین‌ چنین آغاز ولایت ولی‌الله الاعظم و حجت الهی حضرت ولی‌عصر ارواحنا لتراب مقدمه الفداء را به همه شما محبان اهل‌بیت تبریک و تهنیت عرض می‌کنم.

به مناسبت هفته وحدت به نکته ای اشاره‌کنم

وجود نورانی پیامبراکرم )ص(، بزرگترین محور وحدت در همه‌ى ادوار اسلامى بوده است و امروز هم مى‌تواند باشد؛چون نگاه آحاد مسلمانان به وجود مقدس  آن بزرگوار ، با عاطفه و عشق توأم است

امروز جهان اسلام بیش از هرزمانی به هم‌گرایی و هم‌افزایی و وحدت امت اسلام نیازمند است امروز امت اسلام به‌رغم همه ثروت‌ها و داشته‌ها دچار تفرق‌های جانکاهی شده است. در حالی که اولاً: ما به حمدالله در اسلام و در مبانی فکری و اعتقادی مشترکات بزرگی داریم؛

ثانیاً: در نظامات فقهی، اخلاقی و مناسک دینی از مشترکات زیادی برخوردار هستیم؛

ثالثاً: منافع امت اسلام در ابعاد اجتماعی، اقتصادی و سیاسی فراوان و مشترک است.

این سه پایه یک وحدت تمدن ساز و انسجام اسلامی است. چرا امت اسلام با بیش از یک و نیم میلیارد جمعیت و این همه ذخایر مادی و معنوی و ارزش‌های متعالی این‌جور اسیر دشمن و پراکنده و در صید دشمن قرار دارد؟!

ما باید به این مشترکات بپردازیم.

 این وحدت معنایش این نیست که مذاهب اسلامی از اعتقاداتشان دست‌بردارند. ما به‌عنوان شیعه دارای اعتقاداتی هستیم وتفاوت‌هایی با دیگر مذاهب اسلامی داریم.دیگران‌هم طبعاً عقاید خاص خودرا دارنددر موضوعات اعتقادی جای مواسات علمی و گفتگوهای باز و آزاد وجود داشته ودارد

اما آنچه از وحدت مقصود است این است که ما بر اساس منطق فکری و اخلاقیِ شیعه که در عمده مذاهب اسلامیِ دیگر هم هست باید به هویت امت اسلام ملتزم باشیم.

معتقد باشیم همه ما زیر یک خیمه جمع شدیم. معتقد باشیم فراتر از آن هویت مذهبی که ما را جدا می‌کند یک هویت مشترک جامعی وجود دارد که باید به آن ملتزم باشیم.

این را بدانیم که کلیت جهان اسلام و امت اسلام در معرض دسیسه‌ها و توطئه‌های مستمر در طول چند قرن است

هجومی که امروز به فکر و اعتقادات مشترک ما انجام می‌شود. هجومی که به مسائل امت اسلام انجام می‌شود را درک کنیم و بدانیم در یک جبهه مشترک باید تمدن نوینی را برپا کنیم. این نیاز به صبوری و تحمل و بردباری دارد و نیاز به شناخت دقیق دشمن دارد.

هفته وحدت زمانی است که ما این حقائق را بشناسیم به همگرایی و هم افزایی برسیم.

چیزی که در نماز میت شهید اسماعیل هنیه به نمایش گذاشته شد دنیا متحیرانه نظاره میکرد که بزرگترین مقام شیعیان به عنوان ولی فقیه زمان با حضور شیعیان و اهل سنت بر پیکر مطهر شهید اسماعیل هنیه سنی مذهب در صفوف به هم تنیده نماز میت را اقامه کردند وحدت واقعی یعنی این ،وحدت واقعی یعنی هم‌گرایی و هم‌آوایی و هماهنگی برای مصالح عالیه اسلام.

والســـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــلام علیکـــــــــــــــــــــــــــــــــم ورحمه اللـــــــــــــــــــــــه وبرکاتـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــه

 

جوابی بنویسید

ایمیل شما نشر نخواهد شدخانه های ضروری نشانه گذاری شده است. *

*

-- بارگیری کد امنیتی --