اخبار ویژه
خانه / اخبار ویژه / حجت الاسلام والمسلمین استیری امام جمعه نیم ور: منادیان پوشالی آزادی و مدعیان دفاع از حقوق بشر در حالی که این جنایات در برابر دیدگان آنها رخ میدهد در برابر همه جنایات رژیم غاصب صهیونیستی سکوت کرده‌اند

حجت الاسلام والمسلمین استیری امام جمعه نیم ور: منادیان پوشالی آزادی و مدعیان دفاع از حقوق بشر در حالی که این جنایات در برابر دیدگان آنها رخ میدهد در برابر همه جنایات رژیم غاصب صهیونیستی سکوت کرده‌اند

نماز با شکوه جمعه 30 شهریور 1403 مصادف با 16 ربیع المولود  1446به امامت حجت الاسلام والمسمین حاج شیخ عبدالعلی استیری امام جمعه محترم نیم ور در مسجد امام حسین (ع) برگزار شد.

عناویــــــن خطبــــــــه اول:

  1. دومین وظیفه ما در برابر پیامبران و ائمه معصومین محبت و مودت عشق وعلاقه است.
  2. بخشی از ساختمان وجودی انسان دوستی‌ها و علاقه‌هاست و بخشی هم نفرت‌ها و دشمنی‌هاست.
  3. رسول خدا قطب اصلی و محور جاذبه ی قلب‌های پاک و انسان‌های متعالی است.

عناویــــــن خطبـــــــه دوم:

  1. باید به این حقیقت رسیدکه اگر علم نباشد دستیابی به تمام خواسته ها، اعم از رفاه و ثروت و قدرت و… منتفی خواهد شد.
  2. بعد از دوران دفاع مقدس به خاطر کسب اقتدار علمی ، به اقتدار نظامی هم دست پیدا کردیم.

3.در طول 23 سال پیامبر طوری تلاش کردند که دشمنی مردم،پیامبر تبدیل به دوستی شد.

  1. هفته دفاع مقدس یادآور شکوه، عظمت و بزرگی ملت ایران و سرچشمه عزت، افتخار و قدرت نظام مقدس اسلامی است
  2. حزب الله فرزند جنگ و بحران است به حول و قوه الهی و اتحاد و انسجام مردم لبنان از این چالش هم عبور خواهند کرد

مشــــــروح خطبـــــــــه اول:

أعوذ باللـــــــــه من الشیطان الرجیــــــــــم       بســـــــــم اللـــه الــــرحمـــــن الرحیـــــــــم

یا ایها الذین آمنوا اتقوا الله حق تقاته و لا تموتن الا و انتم مسلمون. عباد الله اوصیکم و نفسی بتقوی الله. خودم و شما را به رعایت تقوای الهی و نگه‌داشتن حرمت‌های خداوند و شئون الهی در همه احوال زندگی سفارش و دعوت می‌کنم.

موضوع بحث ما پیرامون  وظایف ما در قبال پیامبر و ائمه هدی علیهم السلام بود

به طور کلی هر حقی وظیفه ای برای ما تولید می‌کند اگر پدر و مادر بر گردن ما حق دارند اگر همسایه برگردن ما حق دارد اگرمعلم،استاد برگردن ما حق دارد ،معنایش این است که ما در قبال آن‌ها وظیفه‌ای بر دوش داریمخداوند و پیامبران و ائمه اطهار علیهم السلام هم بر گردن ما حق دارندیعنی ما در قبال آنها وظایفی داریم که باید آنها را ادا کنیم.

هفته گذشته گفتیم در سه شاخه باید به پیامبران وائمه شناخت پیدا کنیم که گفتیم این شناخت هم ریشه عقلی دارد.

امادومین وظیفه ما در برابر پیامبران و ائمه معصومین محبت و مودت عشق وعلاقه  است.

وقتی نسبت به آنها معرفت وشناخت پیدا کردیم و رشته‌های معنویت و علم و دانش را در آن‌ها یافتیم به دنبال آن عشقی در درون تجلی پیدا می‌کند و یک محبت به وجود می آید.

تاجا یی که در روایات متعدد و معتبر آمده است که «هَلِ الدِّینُ إِلَّا الْحُب»‏؟مگر دین جز عشق و علاقه و محبت به پاکی‌ها چیز دیگری است؟  وسائل الشیعه، ج‏16، ص 171.

یک  نکته به محضر شما نماز گزاران عزیز عرضه بدارم:

محبت و عداوت از هیجانات و عواطف و احساسات درونی انسان‌اند.

اگرساختمان وجودی انسان را بخواهیم تحلیل کنیم بخشی از ساختمان وجودی انسان دوستی‌ها و علاقه‌هاست و بخشی هم نفرت‌ها و دشمنی‌هاست.

این محبت و دوستی و همچنین نفرت و دشمنی  در سرنوشت انسان تأثیر مثبت و منفی می‌تواند داشته باشد.

اگر محبت و علاقه در درون انسان به سمت خوبی‌ها متوجه شد  و گِرد انسان‌های بافضیلت چرخید مغناطیسی می‌شود که انسان را به پیش می‌برد و موجب تعالی او می‌شود. واگر به کج‌راهه و انحراف و هواهای نفس و شیطانی رفت همین محبت انسان را به سقوط می‌کشاند و او را ساقط می‌کند.

در سوره مبارکه احزاب آیه شریفه 6 آمده : النَّبِیُّ أَوْلى‏ بِالْمُؤْمِنینَ مِنْ أَنْفُسِهِمْ

پیامبر نسبت به مؤ منان از خود آنها اولى است

مفهوم این آیه این است که رسول خدا قطب اصلی و محور جاذبه ی قلب‌های پاک و انسان‌های متعالی است.

در علل الشرئع 3/140 آمده است

رسول خدا فرمودند:لا یُؤمنُ عَبدٌ حتّى أکونَ أحَبَّ إلَیهِ مِن نَفْسِهِ ، هیچ بنده اى به حقیقت ایمان نمیرسد ،مگر آن گاه که مرا از خودش دوست تر بدارد منِ رسول‌الله پیش او محبوب‌تر از خود او باشم.

و تَکونَ عِتْرَتی إلَیهِ أعَزَّ مِن عِتْرَتِهِ ، و یکونَ أهْلی أحَبَّ إلَیهِ مِن أهْلِهِ، و تکونَ ذاتی أحَبَّ إلَیهِ مِن ذاتِهِ

و خاندان مرا از خاندان خودش و خانواده مرا از خانواده خودش و جان مرا بیشتر از جان خودش دوست بدارد.

در آیه 24 سوره توبه هم می‌فرماید:

قُلْ إِنْ کانَ آباؤُکُمْ وَ أَبْناؤُکُمْ وَ إِخْوانُکُمْ وَ أَزْواجُکُمْ وَ عَشیرَتُکُمْ وَ أَمْوالٌ اقْتَرَفْتُمُوها وَ تِجارَهٌ تَخْشَوْنَ کَسادَها وَ مَساکِنُ تَرْضَوْنَها أَحَبَّ إِلَیْکُمْ مِنَ اللَّهِ وَ رَسُولِهِ وَ جِهادٍ فی‏ سَبیلِهِ فَتَرَبَّصُوا حَتَّى یَأْتِیَ اللَّهُ بِأَمْرِهِ وَ اللَّهُ لا یَهْدِی الْقَوْمَ الْفاسِقین‏ .

هشت نماد را نام می‌برد و می‌گوید انسان مؤمن باید همه تعلقات عالم ،طبیعت ،خانواده ،بستگان ،مسکن ،شهرو دیار، تجارت باید ذیل تعلقش به عالم آخرت و خدا و پیامبر باشد و اگر این‌ها مقدم شدند او مؤمن پاک نیست نمیتواند در معرکه‌ها وظائفش را درست انجام بدهد.

البته لازم است اشاره کنم  این سخن مفهومش این نیست که خداوند بندگانش را در بست تسلیم تمایلات یک فرد کرده باشد، بلکه با توجه به اینکه پیامبر (ص) داراى مقام عصمت است و به مصداق آیات سوم وچهارم سوره مبارکه نجم وَمَا یَنطِقُ عَنِ ٱلۡهَوَىٰٓ إِنۡ هُوَ إِلَّا وَحۡیࣱ یُوحَىٰ هر چه مى گوید سخن خدا است ، و از ناحیه او است ، و حتى از پدر هم دلسوزتر و مهربانتراست .

مشــــــــــــــــروح خطبــــــــــــــــــــــــــــــــــــه دوم:

درابتدای خطبه دوم هم خودم را وهم شما سروران عزیز و بزرگوارِ خودم را توصیه میکنم به تقوای الهی

گفتیم حضرت امیر در خطبه 198 به آثار تقوا اشاره میفرمایند: فَإِنِّی أُوْصِیکُمْ بِتَقْوَى اللّهِ ……. فَإِنَّ تَقْوَى اللّهِ دَوَاءُ دَاءِ قُلُوبِکُمْ، وَ بَصَرُ عَمَى أَفْئِدَتِکُمْ، تقواى الهى داروى بیماریهاى دلهاى شماست  تقوای الهی سبب بینایى قلبهای شماست

جمله اوّل اشاره به بیماریهاى فکرى و روحی دارد، همچون گمراهى و ضلالت که به واسطه تقوا بیماریهای روحی از بین میرود و جمله دوم هم اشاره دارد که به واسطه رعایت تقوا وپرهیزکاری موانع و حجابهاى شناخت برطرف میگردد.

 گاهی دردهاى اخلاقى و صفات زشت نفسانى موجب هلاکت انسان است

چند مطلب را در خطبه دوم به محضر شما تقدیم میدارم:

مطلب اول:۱۷ ربیع‌الاول/ولادت پیامبر(ص)  روز اخلاق و مهرورزی ولادت امام صادق(ع)

دو رویداد مهم ماه ربیع الاول در تاریخ نبوی(ص)

ماه ربیع الاول،درتاریخ اسلام،دارای مناسبت‌های گوناگونی  است نظیر حماسه لیله المبیت امیرالمؤمنین علیه السلام اول ربیع الاول؛ ازدواج پیامبرباحضرت  خدیجه سلام الله علیها۱۰ ربیع الاول، شهادت امام عسکری علیه السلام ۸ ربیع الاول، آغاز امامت امام مهدی عجل الله فرجه الشریف ۹ ربیع الاول، ولادت امام صادق علیه السلام ۱۷ ربیع الاول

 اما در بین این مناسبت‌ها، دو مناسبت بسیار مهم است:

یکی میلاد باسعادت حضرت ختمی مرتبت (ص)

دوم، رویداد بسیار مهم هجرت پیامبر (ص) از مکه به مدینه. در همین هجرت هم،دو اتفاق فوق‌العاده مهم وجود دارد:

اول:ساخت اولین مسجد در اسلام تأسیس مسجد قبا در ۱۲ ربیع الاول

دوم:اولین نماز جمعه در اسلام در16 ربیع الاول

حضرت روز دوشنبه دوازدهم ربیع الاول وارد مدینه شدند و مسجد قبا را بنیان نهادند. مسجدی که بنا به روایات فراوان، مصداق آیه108 /توبه «لَّمَسۡجِدٌ أُسِّسَ عَلَى ٱلتَّقۡوَىٰ مِنۡ أَوَّلِ یَوۡمٍ أَحَقُّ أَن تَقُومَ فِیهِ» است اشاره دارد به اینکه این مسجد از روز نخست بر پایه تقوا ساخته شد و لذا سزاوار است تا رسول خدا (ص) در این مسجد نماز بگزارد. بعد از چهار روز اقامت و انتظار در قُبا، با ملحق شدن حضرت علی علیه السلام به ایشان، روز جمعه به سوى مدینه حرکت کردند و به هنگام نماز جمعه به محله “بنى سالم” رسیدند، و مراسم نماز جمعه را در آنجا برپا داشتند، و این اولین جمعه‌اى بود که رسول خدا در اسلام بجا آوردند

نقشى که امروز نماز جمعه، درمسائل سیاسى و اجتماعى دارد، بر کسى پوشیده نیست و بسیار مى شود که تبلیغات سوء دشمنان که در طول هفته با استفاده از وسائل ارتباط جمعى مجهّز جهان انجام مى گیرد با یک خطبه حساب شده نماز جمعه خنثى مى گردد؛ اگر مسلمین قدر این برنامه مهمّ اسلامى را بشناسند و همانگونه که اسلام خواسته است انجام دهند، و مانند بعضى از دولت هاى ضعیف النّفس یا دست نشانده، هویّت این عبادت بزرگ را مسخ نکنند، به عمق تأثیرات آن از نظر فرهنگى و اجتماعی سیاسی و اعتقادی آشناشده ، و از برکات آن بهره مند مى شوند.

مطلب دوم : بازگشایی مدارس (تبریک به دانش آموزان عزیز و معلمین و فرهنگیان بزرگوار)

اهمیت علم در دنیای امروز به هیچ وجه قابل خدشه نیست. اسلام هم به شدت ما را به علم آموزی تشویق می کند. اما متاسفانه هنوز  سؤال “علم بهتر است یا ثروت” به همان حرارت سابق ادامه دارد و برخی در پاسخ، ثروت را انتخاب می کنند.

باید این طرز تفکر تغییر کند و باید مردم این حقیقت را درک کنند که اگر علم نباشد دستیابی به تمام خواسته هایشان، اعم از رفاه و ثروت و قدرت و… منتفی خواهد شد.

امیر المومنین می فرمایند: «العِلمُ سُلطانٌ مَن وَجدَهُ صالَ بِهِ وَ مَن لَم یجِدهُ صیلَ عَلَیه» علم ودانش، سلطنت و قدرت است، اگر کسی به آن دست یافت، سلطان می شود، قدرت به دست می آورد و با آن بر دیگران مسلط می شود. اما اگر کسی علم را بدست نیاورد، کسانی که علم را در دست بیاورند بر او مسلط می شوند. (شرح‌ نهج‌ البلاغه ابن ابی‌الحدید، ج۲۰، ص۳۱۹)

این شعرِ معروفِ «توانا بود هر که دانا بود» حرف درستی است. دانش برای یک کشور توانایی می‌آورد، اقتدار می‌آورد.

ما در بخشهای مختلف علمی پیشرفتهایی کردیم که در اوّل انقلاب تصوّرش را هم نمیکردیم.

درقضیّه‌ی انرژی هسته‌ای،درقضیّه‌ی نانوتکنولوژی،در قضیّه‌ی بیوتکنولوژی،در قضایای گوناگون و پیچیده پزشکی‌،در قضیّه‌ی ناباروری، در قضیّه‌ی سلّول‌های بنیادی و بخشهای مهمّ علمی گوناگون،بحمدالله پیشرفت کردیم. اینها همه به خاطر اقتدار علمی بوده….

اشاره کنم در آستانه 31 شهریور و آغاز هفته دفاع مقدس هستیم

در دوران دفاع مقدس چه داشتیم دهها کشور در مقابل ما بودند در برابر یک نظام نوپا در آن زمان بر روی مردم بی دفاع ما موشک‌های اهدایی غرب فرود می‌آمد، حتی سیم خاردار نداشتیم اما به خاطر همین اقتدار علمی امروز به اقتدار نظامی هم دست پیدا کردیم.

کشوری که سیم خاردار نداشت امروز موشک هایپر سونیک ابرفراصوت میسازد و دهها و صدها افتخار دیگر ….

هفته دفاع مقدس یادآور شکوه، عظمت و بزرگی ملت ایران و سرچشمه عزت، افتخار و قدرت نظام مقدس اسلامی است

در برهه کنونی باید قدردان نظام مقدس اسلامی، رهبری و امنیت و آرامش در کشور باشیم که در سایه این نظام مقدس و به واسطه خون پاک شهیدان انقلاب اسلامی، هشت سال دفاع مقدس و مدافعان حرم و امنیت، کشور ما با صلابت، قدرت و بزرگی در عرصه‌های مختلف می‌درخشد.

اشاره کوتاهی به اتفاقاتی که روزهای گذشته در لبنان افتاد

انفجار دستگاههای پیچر و دستگاههای ارتباط جمعی که با عث مجروح و شهادت تعداد زیادی از مردم لبنان شد

رژیم صهیونیستی جنایت‌های وحشیانه ی متعدد انجام می‌دهد و قتل عام مردم بی‌گناه کار روزانه آنها شده است مسلمانان جهان باید وحدت و یکپارچگی داشته باشند و اجازه  تجاوز بیشتر را به این رژیم منحوس ندهند

منادیان پوشالی آزادی و مدعیان دفاع از حقوق بشر در حالی که این جنایات در برابر دیدگان آنها رخ میدهد در برابر همه جنایات رژیم غاصب صهیونیستی سکوت کرده‌اند

رژیم صهیونیستی از ابزار غیر نظامی برای اهداف غیر نظامی استفاده کرد این اهداف اهداف کور است اهداف آنهانابودی شبکه ارتباطی حزب الله و ازکارانداختن مرکز کنترل و فرماندهی نظامی حزب الله و آشفته سازی اوضاع داخلی لبنان و وارد کردن یک شوک به مردم لبنان است

نقطه قوت حزب الله همین سیستم امنیتی و حفاظتی حزب الله بود که امروز رژیم صهیونیستی روی آن خیمه زده است.

اگرچه این چالش چالش بزرگی است اما حزب الله فرزند جنگ و بحران است و هیچ روزی را بدون بحران پشت سر نگذاشته است ان شاءالله  به حول و قوه الهی و اتحاد و انسجام مردم لبنان از این چالش هم عبور خواهند کرد

والســـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــلام علیکـــــــــــــــــــــــــــــــــم ورحمه اللـــــــــــــــــــــــه وبرکاتـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــه

جوابی بنویسید

ایمیل شما نشر نخواهد شدخانه های ضروری نشانه گذاری شده است. *

*

-- بارگیری کد امنیتی --