به گزارش دفتر امام جمعه باقرشهر، وکهریزک ، نماز پر شکوه جمعه 4 فروردین اولین جمعه 1402مصادف دوم رمضان المبارک ۱۴۴۴ به امامت حجت الاسلام والمسمین حاج شیخ عبدالعلی استیری امام جمعه محترم در مصلی نماز جمعه برگزار شد.
عناویــــــن خطبــــــــه اول:
- «هر کس ماه رمضان را روزه بدارد و خود را در این ماه از حرامها نگه دارد، وارد بهشت میشود.
- در این ماه درهای بهشت به روی ما باز است؛ از خدا بخواهیم که به رویمان نبندد.
.3 تمام کارهای نیک در پرتو دعا و اظهار بندگی در برابر حق ارزش پیدا می کند.
عناویــــــن خطبـــــــه دوم:
1 . هر سه کشور چین، ایران و عربستان بهنوعی به این توافق نیاز دارند.
2 . شادی حلال همیشه مورد تاکید اهلبیت(ع) بوده است، اما منظور شادی و نشاط صرفا ظاهری نیست
- شعاری که مقام معظم رهبری برای سال ۱۴۰۲ اعلام فرمودند در حقیقت تکمیل کننده شعار سال ۱۴۰۱ و قبل از آن است.
مشــــــروح خطبـــــــــه اول:
أعوذ باللــــــه من الشیطان الرجیــــــم بِسْـــــمِ اللَّــــهِ الرَّحْمـــنِ الرَّحیــــــمِ
ابتداخودم را و همه شما برادران و خواهران نمازگزار به رعایت تقوا سفارش میکنم. ، تقوایی که یکی از اهداف روزه و یکى از بزرگترین دستاوردهاى ماه مبارک رمضان است. امیدوارم من و شما بتوانیم به برکت این ماه، در رفتار خود، در گفتار خود، در احساسات و اندیشه هاى خود، تقواى الهى را ایجاد کنیم و خود را یک قدم به کمال انسانى نزدیک سازیم.
پروردگارا! با همه وجود و با همه حواس و احساسات خود، تو را سپاس مى گوییم که به ما فرصت عنایت کردى تا یک ماه رمضان دیگر را درک کنیم و یک بار دیگر در مهمانسراى الهى و معنوى تو وارد شویم.
شروع ماه مبارک رمضان، در حقیقت عید بزرگی برای مسلمانان است و جا دارد که مؤمنین، ورود این ماه را به هم تبریک بگویند و یکدیگر را به استفادهی هرچه بیشتر از این ماه توصیه کنند. چون ماه ضیافت الهی است، در این ماه فقط مؤمنین و کسانی که اهل ورود در این ضیافتند، بر سر سفرهی پروردگار منان و کریم مینشینند. این، غیر از سفرهی عام کرم الهی است که همهی انسانها، بلکه همهی موجودات عالم از آن بهرهمندند؛ این، سفرهی خواص و ضیافت خاصان پروردگار است.
فرا رسیدن بهار ظبیعت و تقارن آن با ماه مبارک رمضان بهار قرآن رابه شما برادران عزیز و خواهران گرامى و نمازگزار، تبریک عرض مى کنم.
موضوع بحث ما امروز در خطبه اول پیرامون فضیلت و عظمت ماه رمضان است، ماهی که شاید بالغ بر سی اسم دارد. خطبه ای امیرالمؤمنین علیهالسلام در روز اول ماه رمضان در مسچد کوفه بیان فرمودند که نکات بسیار مهمی در این خطبه هست. امیدوارم خداوند توفیقی عنایت بفرماید تا به مفاهیم این خطبه عمل کنیم .
الإمام الباقر عن آبائه علیهمالسلام: خَطَبَ أمیرُالمُؤمِنینَ علیهالسلام فی أوَّلِ یَومٍ مِن شَهرِ رَمَضانَ فی مَسجِدِ الکوفَهِ، فَحَمِدَ الله بِأَفضَلِ الحَمدِ و أشرَفِها و أبلَغِها، و أثنى عَلَیهِ بِأَحسَنِ الثَّناءِ، و صَلّى عَلى مُحَمَّدٍ نَبِیِّهِ صلىاللهعلیهوآله، ثُمَّ قالَ:أیُّهَا النّاسُ، إنَّ هذَا الشَّهرَ شَهرٌ فَضَّلَهُ الله عَلى سائِرِ الشُّهورِ کَفَضلِنا أهلَ البَیتِ عَلى سائِرِ النّاسِ
بعد از حمد و ثنا فرمود: ای مردم! این ماه ماهی است که خدا فضیلت داده است بر تمام ماهها مثل فضیلت ما اهل البیت بر سایر مردم. اهل البیت و انبیاء، زهرای مرضیه، امام صادق و حضرت رضا و موسی ابن جعفر ودیگرائمه چقدر بر سایر مردم فضیلت و برتری دارند ؟ زبان ما قاصر است. فرمود ما اهل البیت با هیچ کدام از مردم قابل قیاس نیستیم. ما را از مرتبه خدایی پایین بیاورید بعد هر چه میخواهید در فضیلت ما بگویید. تازه هرچه هم بگوییم کم گفتیم وحق مطلب ادا نشده است در خطبه 109 نهج البلاغه دارد: «نَحْنُ شَجَرَهُ النُّبُوَّهِ، وَ مَحَطُّ الرِّسَالَهِ، وَ مُخْتَلَفُ الْمَلَائِکَهِ، وَ مَعَادِنُ الْعِلْمِ، وَ یَنَابِیعُ الْحُکْمِ».ما درخت پر بار نبوّت و جایگاه رسالت و محلّ رفت و آمد فرشتگان و معادن علم و چشمه سارهاى حکمتیم
حالا با این فضیلت اهل البیت بیایید در ماه رمضان. فضیلت ماه رمضان بر ایام دیگر مثل فضیلت اهل البیت با این جایگاه است نسبت به مردم. یعنی در رابطه با فضائل ماه رمضان هرچه بگوییم کم گفته ایم. هُوَ شَهْرٌ یُفْتَحُ فِیهِ أَبْوَابُ السَّمَاءِ وَ أَبْوَابُ الرَّحْمَهِ وَ یُغْلَقُ فِیهِ أَبْوَابُ النِّیرَانِ
بندگان خدا! این ماه مثل بقیه ماهها نیست. حضرت میفرماید شیاطین هم زنجیر زده شده و دستهایشان بسته شده است و هم زندانی شدهاند.
در این ماه درهای بهشت به روی ما باز است؛ از خدا بخواهیم که به رویمان نبندد درهای آنها را به جهنم بسته شده ؛ از پروردگارتان طلب کنیم تا آنها را به رویمان باز نکند و شیاطین در زنجیرند ؛ از خدایتان بخواهیم تا آنها دوباره بر ما تسلط نیابند.
رسول خدا صلی الله علیه و آله فرمود: «لَو یَعلَمُ العِبادُ ما فی رَمَضانَ لَتَمَنَّتْ أن یَکُونَ رَمَضانُ سَنَهً{ بحار الأنوار: 93 / 346 }اگر بندگان خدا می دانستند که در ماه رمضان چه گنج پُربهایی است چه برکتی است آرزو می کردند که ماه رمضان یک سال باشد.
روزه داران حقیقی باید در اعمال و رفتار خود مواظب باشند که مبادا روزه هایشان مخدوش گردد. رسول خدا صلی الله علیه و آله تأکید می فرماید که « وَ احفَظُوا ألْسِنَتَکُم وَ غُضُّوا عَمّا لایَحِلُّ النَّظَرُ الیهِ اَبصارَکُم وَ عَمّا لایَحِلُّ الأِسْتِماعُ إلیهِ اَسْماعَکُم؛[4] زبانهایتان را نگه دارید و چشمهایتان را از غیر حلال فرو بندید و گوشهایتان را از سخنها و صداهای حرام حفظ کنید.
درفراز بعدی امیرالمؤمنین فرمودند:و هُوَ شَهرٌ یُسمَعُ فیهِ النِّداءُ، و یُستَجابُ فیهِ الدُّعاءُ، و یُرحَمُ فیهِ البُکاءُ؛
ماهی است که دعاها و نداها و فریادها در این ماه شنیده و مستجاب میشود. اشکهایی که در این ماه ریخته میشود مورد رحم قرار میگیرد، مورد تفضل و عنایت خدا قرار میگیرد. پس خوشا به حال آنهایی که اهل دعا و ندا و گریه هستند،
دعا کردن نوعی ارتباط روحی و معنوی با حضرت پروردگار است. اگر دعا نباشد ، انسان هیچ ارزشی ندارد؛ تمام کارهای نیک در پرتو دعا و اظهار بندگی در برابر حق ارزش پیدا می کند. قرآن کریم می فرماید: ] قُل ما یَعْبَؤُا بِکُم رَبِّی لَولا دُعاؤُکُم{فرقان/ 77} بگو: پروردگارم برای شما هیچ ارزشی قائل نیست، اگر دعای شما نباشد.»
دعا یک نیاز روحی و اساسی در زندگی هر انسانی است . آن لحظه ای که بشر خود را از همه جا درمانده، خسته و دل شکسته می بیند، با مبدأ هستی و آفریدگار عالم لحظاتی راز و نیاز میکند، دردهای پنهانیش را به زبان می آورد و به آغوش پر مهر حضرت حق پناه میبرد عرضه میدارد:
سینه مالامال درد است ای دریغا مرهمی دل زتنهایی به جان آمد خدایا همدمی
ماه رمضان مناسب ترین ایام دعاست. پیامبر صلی الله علیه و آله در فرازی از خطبه شعبانیه فرمود: « وَ ارفَعُوا إلیه أیدِیَکُم بِالدُّعاءِ فی أَوقاتِ صَلَواتِکُم فَأنَّها أفضَلُ السَّاعاتِ یَنظُرُ اللهُ عَزَّ وَ جَلَّ فیها بِالرَّحمَهِ إلی عِبادِهِ یُجِیبُهُم إِذا ناجَوهُ وَ یُلَبِّیهِم إِذا نادَوهُ وَ یُعطِیهِم إِذا سَاَلُوهُ وَ یَستَجِیبُ لَهُم إِذا دَعَوهُ» در هنگام نمازهایتان، دستهای خود را به سوی خدا برای دعا بلند کنید؛ زیرا آن هنگام بهترین ساعتهاست که خداوند متعال با نظر رحمت به بندگانش می نگرد و اگر با او مناجات کنند، به آنها پاسخ می دهد و اگر او را ندا کنند ، ندای آنان را لبیک می گوید و اگر از او درخواست کنند، به آنها می بخشد و اگر او را بخوانند، دعوتشان را به اجابت می رساند.
امام کاظم علیه السلام زمان افطار را موقعیتی مناسب برای دعا می داند و می فرماید: « دَعْوَهُ الصَّائِمِ یُسْتَجابُ عِنْدَ إِفْطارِهِ{ الدعوات، قطب راوندی، ص 26} دعای روزه دار درهنگام افطار پذیرفته است
مشــــــروح خطبـــــــــه دوم:
ابتدا خودم را وشما نمازگزاران عزیز را به تقوای الهی توصیه میکنم امیرالمؤمنین که در حال خطبه جمعه اول ماه رمضان بودند که در خطبه اول اشاراتی داشتم مردی از قبیله هَمْدان برخاست و گفت: ای امیر مؤمنان! از آنچه حبیب تو درباره ماه رمضان فرمود، بیشتر بگو.
فَقَالَ نَعَمْ سَمِعْتُ أَخِی وَ ابْنَ عَمِّی رَسُولَ اللَّهِ ص یَقُولُ مَنْ صَامَ شَهْرَ رَمَضَانَ فَحَفِظَ فِیهِ نَفْسَهُ مِنَ الْمَحَارِمِ دَخَلَ الْجَنَّهَ
فرمود: شنیدم که برادر و پسر عمویم، پیامبر خدا، میفرمود: «هر کس ماه رمضان را روزه بدارد و خود را در این ماه از حرامها نگه دارد، وارد بهشت میشود.
برادران و خواهران عزیز! از این فرصت استفاده کنیم. ماه رمضان یک فرصت بسیار مغتنم است، براى این که خودمان را به خدا نزدیک کنیم، به کمال نزدیک کنیم، از مفاسد دور کنیم، از گناهان پاک کنیم. دعاهایى که در این ماه هست، استغفارى که در این ماه مستحب است، همه فرصت است؛ مبادا این فرصتها از دست برود. این ماه رمضان به زودى تمام خواهد شد. اگر تا ماه رمضان دیگر زنده بمانیم، آن هم مثل برق و باد خواهد گذشت. این فرصتهاى ذى قیمت از دست خواهد رفت؛ از هر روز و ساعتش باید استفاده کنیم. من به شما برادران و خواهران نمازگزار؛ بخصوص به جوانان توصیه مى کنم که از این بهار رحمت الهى استفاده کنید، استغفار کنید، درِ خانه خدا بروید، از گناهان تن و گناهان روح و گناهان فکر و قلب استغفار کنید. آن جامعه اى که این طور محلّ استغفار الهى و توبه الى اللَّه باشد، جامعه نورانى خواهد بود و به برکت آن نورانّیت، پروردگار متعال خیرات را بر جامعه نازل خواهد کرد
اشاره ای هم کنم ایام ماه رمضان مقارن یا ایام عید نوروز شده است مراقب باشیم به ماه رمضان تحت الشعاع مراسمات نوروز قرار نگیرد شادی حلال همیشه مورد تاکید اهلبیت(ع) بوده است، اما منظور شادی و نشاط صرفا ظاهری نیست بلکه شادی و نشاط باید واقعیت داشته باشد تا بر اساس آن واقعیت به انسان نشاط دست دهد.
مسافرت ، زیارت، صله رحم از جمله نمونههای شادیآور است، امام هفتم(ع) توصیه کردهاند که باید مراقب باشیم تا شادیهای ما با معصیت آلوده نشود.
شادی و نشاط نباید بهانهای برای زیر پا گذاشتن قوانین باشد، عده زیادی طی چند روز گذشته که روزهای شادی مردم است جان خود را از دست دادهاند، متاسفانه رعایت نکردن قوانین راهنمایی و رانندگی موجب عزادار شدن بسیاری شده است. افرادی که بی احتیاطی میکنند هم مدیون و پاسخگوی جان خود هستند هم مدیون جان کسانی که در ماشین نشستهاند، همسفران هم باید به رانندگان تذکر دهند تا در اثر بیاحتیاطی و بیدقتی شادیها از بین نرود.
اشاره ای هم به شعار سال داشته باشم
مستحضر هستید سال ۱۴۰۱، با شعار اشتغال، تولید و دانش بنیان آغاز شد، معنای این شعار این است که پایه تولید باید بر اساس علم و دانش و فناوری باشد و محصولات از کیفیتی برخوردار باشند که قابل رقابت پذیری در بازار جهانی باشد و با قیمت قابل قبولی عرضه شود، روشن است که محتوا و معنای این شعار به سال خاصی اختصاص ندارد و شعاری که مقام معظم رهبری «مد ظله العالی» برای سال ۱۴۰۲ اعلام فرمودند در حقیقت تکمیل کننده شعار سال ۱۴۰۱ و قبل از آن است.
حالا دیگر معلوم شده است که نامگذاری سالها از سوی رهبر حکیم انقلاب، عقبهای فکری و راهبردی و گفتمانساز و ادبیاتساز دارد. قطعا این نامگذاریها تاثیرات مثبت فراوانی داشته است اما در بسیاری عرصهها نیز شاهد تحقق مطلوب شعارها نبودهایم.
از ابتدای دهه ۹۰ که دغدغه معظمله در زمینه شرایط اقتصادی بهدلیل وجود برخی دولتها بیشتر شد، نام و شعار سال بیشتر به سمت مسائل اقتصادی رفت که نشان از اهمیت موضوع است. ودرواقع مقام معظم رهبری خواستند به عده ای بفهمانندکه جنگ دشمن به خاکریزهای اقتصادی کشیده شده است که اگر راهبردها و نامگذاری سالها در همان دوره زمانی خودخصوصا دهه ۹۰- جدی گرفته میشدند امروز مردم با این مشکلات مواجه نبودند.
امیدواریم درسال ۱۴۰۲ با اعلام شعارسال از سوی رهبر حکیم انقلاب اسلامی، شاهد یک حرکت جهادی و سیاستگذاری هماهنگ جهادی و مدیریت چابک و همافزای جهادی در قضیه مهار تورم و رشد تولید باشیم.
تورم در بیشتر کشورهای جهان کم و بیش وجود دارد، اما نرخ آن در جوامع و زمانهای گوناگون متفاوت است. این پدیده در کشورهای در حال توسعه با تورمهای شدید مواجهاند که آثار منفی بسیاری بهدنبال داشته است.