به گزارش دفتر امام جمعه نیم ور ،نماز با شکوه جمعه 3 مرداداد ماه 1404 مصادف بابیست ونهم محرم الحرام 1447 به امامت حجت الاسلام والمسلمین حاج شیخ عبدالعلی استیری امام جمع محترم نیم ور ، وبا حضور گرم مردم خدا جو درمسجد امام حسین علیه الســـــــــــــــــــــــــلام برگزار شد.
عناوین خطبه اول:
- یکی دیگر از عوامل جدایی از سیدالشهدا(ع) دینداریِ عافیت طلبانه بود.
- یاران حسین(ع) فرصت «بودن با حسین» را میفهمیدند،میدانستند اگر امام را رها کنند، مهمترین فرصت تاریخی را از دست دادهاند،اما عاقیت طلبی مانع شد
- عافیتطلبی میتواند یک جامعه را منفعل و منحرف کند تا جایی که امام منصوب از جانب خداوند متعال را کنار بگذارند
عناوین خطبه دوم :
- نماز جمعه، مانع استحواذ اجتماعی شیطان و مانع تسلط شیطان بر جامعه است.
- دشمن و شیطان از نماز جمعهی جامعالشرایطی که مانع استحواذ شیطان است بیم دارند.
- 3. امروز دشمنان،باشیوه های مختلف، ازجمله با برجستهسازی جاذبههای دنیا، بهدنبال ایجاد ممانعت از ذکر الله هستند.
- سالگرد عملیات مرصاد فرصتی است تا به گوشهای از جریان نفاق پرداخته شود .
مشروح خطبه اول:
أعوذ باللـــــــــه من الشیطان الرجیــــــــــم بســـــــــم اللـــه الــــرحمـــــن الرحیـــــــــم
عبادالله اوصیکم و نفسی بتقوى الله
درابتدای خطبه اول خودم را وشما نمازگزاران عزیز را توصیه میکنم به تقوای الهی!
موضوع بحث ما پیرامون عوامل تنهایی ولیّ خدا در واقعه عاشورا بود سه عامل را عرض کردم یکی شبهه و فتنه بود و دیگری هم جعل شخصیت در مقابل اهلبیت وعامل سوم هم که هفته گذشته تقدیم شد امتناع اهلبیت از فریب و تزویر بود
اما عامل چهارم: دینداریِ عافیت طلبانه
عامل دیگر جدایی از سیدالشهدا(ع) این بود که گروهی میخواستند دنیا و آخرت را با هم داشته باشند. آنها نتوانستنددر سردوراهی بین دنیا وآخرت،آخرت را انتخاب کنند. عدهای گفتند: «نه با سیدالشهدا(ع) میجنگیم و نه با ابن زیاد درگیر میشویم؛ چرا کاری کنیم که سهم ما از بیت المال قطع شود!»
توجه بفرمایید همراه ابن زیاد در دارالاماره، تنها ۳۰ سرباز و ۱۰ نفر از سران اقوام حاضر بودند. ابن زیاد ابتدا چند نفر از سران را بالای دارالاماره فرستاد و به آنها دستور داد تا مردم را موعظه کنند و بگویند: «لشکر شام در راه است؛ مقاومت بیفایده است؛ چرا میخواهید بجنگید؟ شما که نمیتوانید در مقابل لشکر شام مقاومت کنید!»
سپس گفت: به مردم بگویید هر کس تا شب در این جا بماند، سهمش از بیت المال قطع میشود. بعد هم دستور داد تا یکی از سران یک پرچم سفید به دست بگیرد و بگوید هر کس زیر این پرچم بیاید، در امان است. به این ترتیب بود که مردم گروه گروه زیر پرچم میآمدند و آن چند نفر،توانستند با نیرنگ ، چهار هزار نیرو را جمع کنند.نمازگزاران عزیز!!ممکن نیست که انسان هم نماز بخواند،دین داشته باشد و نه با یزید بجنگد و نه با سیدالشهدا(ع)!
اراده جمع کردن بین دنیا و آخرت موجب شد تا مردم قدم به قدم به امام حسین پیوستند؛ با این تصور که در نهایت صلح میشود. این عده با خود گفتند: «به کربلا میرویم؛ ان شاءالله که اتفاقی نمیافتد!»
«حر» یک شخصیت بسیار محترم و فوق العاده است؛ به گونهای که توجه به وضعیتش معجزه کرده است. او یکی از نمونههای برتر توبه شمرده میشود. وقتی برای عذرخواهی به محضر سیدالشهدا(ع) آمد، عرض کرد: «گمان نمیکردم کار ابن زیاد با شما به این جا برسد!» تنها گذاشتن سیدالشهدا(ع) خودش جرم بزرگی است. مگر باید کار به جنگ برسد تا انسان در صف سیدالشهدا(ع) قرار بگیرد؟!در کربلا عده ای بر این باور بودند که حتی زیر چتر ابن زیاد هم میتوان مسلمان بود!فرقی نمیکند ابن زیاد حاکم باشد یا امام حسین(ع)! مثل کسانی که الان در آمریکا هستند تصور میکنند دین خود را هم حفظ کرده اند! با این تصور که آمریکا مانع نماز آنها نیست و در دین داری آنها دخالتی ندارد؛پس آنجا هم میشود مسلمان بود. در روزگار حسین علیه السلام، زمان نشناس فراوان بودند؛ مردانی که دنیای خود را بر دین خدا ترجیح میدادند، آنان که امام در توصیفشان فرمود:
امام حسین علیه السلام: اِنَّ النّاسَ عَبیدُ الدُّنْیا وَ الدِّینُ لَعْقٌ عَلى اَلْسِنَتِهِمْ یَحوطونَهُ ما دَرَّت ْمَعائِشُهُمْ فَاِذا مُحِّصوا بِالْبَلاءِ قَلَّ الدَّیّانونَ{تحف العقول/245}
«مردم بندگان دنیایند و دین، تنها بازیچه زبانهایشان است. دین را تا آن گاه خواهانند که معاش و دنیایشان مهیا باشد و هرگاه در آزمون و بلا قرار گیرند، دین داران اندک میشوند.» یاران حسین علیه السلام فرصت «بودن با حسین» را میفهمیدند ، میدانستند اگر بروند و اگر امام را رها کنند، مهمترین موقعیت و فرصت تاریخی را از دست دادهاند. اما عاقیت طلبی مانع شد
نماز گزاران عزیز !!جوهره تاریخ ثابت است و فقط کاراکترهای آن است که تغییر میکند. در جریان سقیفه آنچه که باعث انحراف جامعه از واقعه غدیر و پیامبر شد، عملکرد قشرعافیت طلب و قشر خاکستری جامعه بود.
در زمان خلافت امیرالمؤمنین علی (ع) در سال ۳۶ هجری وقتی که آن حضرت به خلافت ظاهری رسیدند باز این انحراف فکری ادامه داشت، عدهای از بزرگان صحابه اصلاً با حضرت امیر (ع) بیعت نکردند، عدهای گفتند ما فقط در خلافت با تو بیعت میکنیم و نه در جنگها.
در زمان امام حسن مجتبی (ع) هم این انحراف فکری ظهور کرد، وقتی امام حسن (ع) لشکری را برای نبرد با طاغوت زمان معاویه آماده میکند دوباره معضل عافیتطلبی است که معادلهها را بر هم زد و باعث شد عبیدالله بن عباس فرمانده سپاه امام حسن (ع) که خود پدر شهید است و فرزندانش را در یمن به دستور معاویه زنده زنده آتش زده بودند، مخفیانه به معاویه نامه نوشت و گفت: تو هر وقت دستور بدهی من امام حسن (ع) را تقدیم تو میکنم.
عبیدالله بن عباس به لحاظ ظاهری انگیزه مقابله با معاویه را داشت اما عافیتطلبی او مانع از این کار شد.
انحراف فکری و عقیدتی جامعه آن دوران به حدی فاجعه و تاسفآور بود که بعد از تحمیل صلح به امام حسن مجتبی (ع) عدهای آن حضرت را یا مذل المسلمین و مذل المومنین خطاب کردند.
نماز گزاران عزیز عافیتطلبی میتواند یک جامعه را منفعل و منحرف کند تا جایی که امام منصوب از جانب خداوند متعال را کنار بگذارند و تن به عواقب شوم این نافرمانی بدهند.
امروز هم کسانی هستند که با عافیتطلبی نسبت به نظام اسلامی، رهبری معظم و مصالح کشور برخورد میکنند. حقیقت این است که امروز جمهوری شکوهمند اسلامی اقداماتی در دنیا انجام میدهد که خار چشم و سد راه استکبار جهانی شده است.
دیدید یک سری عافیتطلب حرفهای بیمبنایی فقط و فقط تحت تأثیر شبکههای ماهوارهای منحرف میزدند که چرا ایران در یمن، سوریه، عراق، لبنان و فلسطین نقش فعال دارد. که اگر نبود دشمنان خیلی زودتر به نظام ما و کیان کشور اسلامی ما حمله کرده بودند
مشــــــروح خطبـــــــــه دوم:
سفارش به تقوا….
دو مطلب را تقدیم شما عزیزان کنم
مطلب اول: ۵ مرداد ماه که در هفته آینده داریم از دو جهت به آن می پردازم. یک جهت سالگرد اولین نماز جمعهی بعد از انقلاب به دستور حضرت امام و دیگری هم سالروز عملیات مرصاد.
اما اول : پیرامون نماز جمعه امروز هم که اولین جمعه مرداد ماه است به عنوان روز نماز جمعه نامگذاری شده است.
ابتدا یاد شهدای محراب و همهکسانی که به نحوی با نماز جمعه ارتباط داشتند والان در جمع ما نیستند گرامی میداریم و از خدای متعال برای آنان علو درجات خواهانیم برای عزیزانی که مشغول خدمت به نماز جمعه هستند دوام توفیقات طلب نموده ازهمه بزرگوارانی که در ستاد نماز جمعه نیم ور خدمت میکنند اعم از خواهران وبرادران تشکر میکنم و خسته نباشید عرض میکنم. انشاءالله همه قدمهایی که برمیدارید برای شما ذخیرهای خواهد بود که در یوم الجزاء خواهید دید.
نماز جمعه جایگاه ویژهای در قرآن و روایات دارد یکی از مباحث و موضوعات مطرح در نماز جمعه این است که «نماز جمعه؛ مانع استحواذ اجتماعی شیطان است»
حماسه عاشورا یک حماسه قرآنمحور و قرآنمدار است ، چراکه حضرت سیدالشهداء(ع) از بدو شروع نهضت عاشورا تا مجلس شام، قرآن میخواندند.سیدالشهداء(ع) مکرراً ما را به یک آیه شاخص قرآن توجه میدهند؛ آیه بسیار مشهور. «اسْتَحْوَذَ عَلَیْهِمُ الشَّیْطَانُ»(مجادله،19)یعنی شیطان چنان بر آنها تسلط یافته که گویی سوار آنان شده و آنها را میراند.این گفتمان حسینی(ع) به ما یاد میدهد که برای ماندن در طرفِ درستِ تاریخ و عضویت در سپاه جبهه حق،بایداز استحواذ شیطان بیرون بیاییم.خطرناکتر از استحواذ فردی، استحواذ اجتماعی شیطان است استحواذ اجتماعی شیطان، جامعه را تا حدفاجعه کربلا پیش میبرد. همین نماز جمعه، مانع استحواذ اجتماعی شیطان است. مانع میشود از اینکه شیاطین مسلط بر جامعه شوند.
سه نکته عرض کنم:
نکته اول :دشمن و شیطان از نماز جمعهی جامعالشرایطی که مانع استحواذ شیطان است بیم دارندبههمین دلیل همیشه دشمنان اسلام، بهدنبال کمرونقی نماز جمعه بودند.
نوه حضرت امام خمینی(خانم زهرا اِشراقی) در خاطرهای نقل میکند: «آن زمانیکه در مراسم نماز جمعه بمبگذاری کرده بودندو از قبل هم دشمن تهدید کرده بود که آن مراسم را بمباران میکند و یا بمبگذاری خواهد کرد، من هم در مراسم نماز شرکت داشتم. آن روز همه فامیل در خانه آقا [امام خمینی(ره)] جمع بودند و چون خبری از من نشده بود، همه نگران من بودند. وقتی وارد خانه شدم، مادرم با نگرانی و اعتراض بهمن گفت: تو چرا رفتی؟ تو که باردار بودی چرا رفتی؟ بخاطر بچّهات هم که شده نباید میرفتی. ولی آقا که سر میز ناهار نشسته بودند با خندهای بهمن گفتند: زهرا! سالمی؟ من هم گفتم بله الحمدلله! و از ایشان تشکر کردم. بعد ایشان آهسته بهگوش من گفتند: خیلی کار خوبی کردی که رفتی، خیلی ازت خوشم آمد که بهچنین نمازی رفتی. (جلوههای حسینی در سیمای خمینی، ص74- 75)
در سالهای قبل از انقلاب هم، که امام(ره) در درس خارج فقه آیتالله سیّدمحمدتقی خوانساری شرکت میکردند، یک روز آیت الله خوانساری پس از پایان مبحث صلاه الجمعه در درسِ خارج فقه، اعلام کرد که از این پس، نماز جمعه را اقامه میکنم، هر کس خواست شرکت کند و نماز جمعه را در مسجد امام حسن عسگری(علیه السلام) اقامه کرد و نمازهای دیگر هم تعطیل شد، حضرت امام(ره) از کسانی بودند که مقیّد بودند در این نماز شرکت کنند.
نکته دوم:امروز دشمنان،باشیوه های مختلف، ازجمله با برجستهسازی جاذبههای دنیا، بهدنبال ایجاد ممانعت از ذکر الله میگردند تا بتوانند بر جامعه استحواذ پیدا کنند و مسلط شوند.
در منابع اهل سنت آمده است که امیرالمؤمنین(علیه السلام) روزی بر منبر کوفه یادآور شدند: «إِذَا کَانَ یَوْمُ الْجُمُعَهِ غَدَتِ الشَّیَاطِینُ بِرَایَاتِهَا إِلَى الأَسْوَاقِ فَیَرْمُونَ النَّاسَ بِالتَّرَابِیثِ أَوِ الرَّبَائِثِ وَیُثَبِّطُونَهُمْ عَنِ الْجُمُعَهِ»هرگاه روز جمعه شود،شیاطین صبح زودبا پرچمهایشان بهبازارها میروند و بهطرف مردم موانعی میافکنند و آنان را از آمدن بهنماز جمعه باز میدارند (کنز العمال (المتقی الهندی)، ج7، ص736)
:
وقتی بهروایات در موضوع نماز جمعه نظر میکنیم، میبینیم بخش مهمی از این روایات، درخصوص تشویق و ترغیب نسبت به شرکت در نماز جمعه و همچنین تحذیر و هشدار نسبت بهبیاعتنایی و ترک این فریضه است. که متأسفانه به خاطر کمبود وقت فرصت بیان آنها را ندارم.
نماز گزاران عزیز اهالی خوب نیمه ور نماز جمعه را خانه امید و پناهگاه خود بدانید و در آن حضور پیدا کنید و مسائل و مشکلاتی اگر هست منتقل کنید من خدمت گذار و صدای شما هستم و مسائل و مشکلات را به مسئولین انتقال داده و پیگیری میکنم کما اینکه تا کنون اینگونه بوده است و با کمک مسؤولین و مدد الهی پیگیری و ان شاءالله حل خواهد شد.
در همین موضوعی که روزهای گذشته در رابطه با مشکل آب اتفاق افتاد الحمد لله پیگیری شد با وجود اینکه مسؤولین شهری هم پیگیری کردند من هم با مسؤولین مربوطه صحبت کردم پیگیری کردم حتی حضوری با برخی مسؤولین صحبت کردم که نهایتاً روز گذشته قرار بر این شد که روز شنبه جلسه ای در دفتر معاون وزیر و رئیس بهره وری آب کشور در تهران برگزار شود و موضوع بررسی گردد که امید وارم خبر های خوب و خوشحال کننده ای به مردم ما منتقل گردد.
اما مطلب دوم : سالگرد عملیات مرصاد فرصتی است تا به گوشهای از جریان نفاق پرداخته شود که پس از قطعنامه به خیال اینکه ایران دچار بن بست سیاسی و اقتصادی و نظامی شده اقدام به عملیات مرصاد کردند که خود در آن گرفتار شدند.
شبیه همین خطای محاسباتی که بارها دشمنان ما مرتکب شدند خصوصاً در تحمیل جنگ 12 روزه که مقاومت و اتحاد و همدلی ملت ما محاسبات آنها را به هم زد
والســـــــــــــــــــــــــلام وعلیــــــــــــــــــــــکم ورحمه اللــــــه و برکاته