به گزارش دفتر امام جمعه نیم ور ،نماز با شکوه جمعه10 مرداداد ماه 1404 مصادف با هفتم صفر المظفر 1447 به امامت حجت الاسلام والمسلمین حاج شیخ عبدالعلی استیری امام جمع محترم نیم ور ، وبا حضور گرم مردم خدا جو درمسجد امام حسین علیه الســـــــــــــــــــــــــلام برگزار شد.
عناوین خطبه اول:
1.احساسِ عدم احتیاج به ولی خد،اعامل دیگرِ جدایی از سیدالشهدا(ع) این بود.
2.اصحاب امام زمان(عج) به دلیل آمادگی، به محض شنیدن ندای حضرت، همگی در مکه جمع میشوند.
3.باید دید کجای اردوگاه سیدالشهدا(ع) خالی است و همان جا را پر کرد.
عناوین خطبه دوم :
1.شیخ فضل الله نوری(ره): مشروطهای را که از دیگ پلوی سفارت انگلیس سر درآورد، نمیخواهیم.
2.نفوذ خطری است که همواره وجود دارد ، جریان انقلابی باید مراقب جریان نفاق باشد.
3.جهان امروز، با وجود پیشرفتهای ظاهری در تدوین قوانین حقوق بشری، همچنان شاهد نقض گسترده این حقوق است .
مشروح خطبه اول:
أعوذ باللـــــــــه من الشیطان الرجیــــــــــم بســـــــــم اللـــه الــــرحمـــــن الرحیـــــــــم
عبادالله اوصیکم و نفسی بتقوى الله
درابتدای خطبه اول خودم را وشما نمازگزاران عزیز را توصیه میکنم به تقوای الهی!
خداوند در قرآن کریم در دستوری میفرماید ” یا أَیُّهَا الَّذِینَ آمَنُوا اتَّقُوا اللَّهَ وَ کُونُوا مَعَ الصَّادِقِینَ، تقوا داشته باشید و با صادقین همراه باشید. “سلمان از پیامبر اکرم(ص) درباره این که صادقین چه کسانی هستند سوال نمود و پیامبر اکرم(ص) فرمودند “صادقین افرادی هستند که سراسر وجود آنها صداقت است، یعنی معصومین که ذرهای اعوجاج در وجود آنها نمیباشد“.معصومین شخصیتهایی هستند که اگر انسان با آنها همراهی کند، فرد را رشد میدهند
موضوع بحث ما پیرامون عوامل تنهایی ولیّ خدا در واقعه عاشورا بود سه عامل را عرض کردم یکی شبهه و فتنه بود و دیگری هم جعل شخصیت در مقابل اهلبیت، عامل سوم ، امتناع اهلبیت از فریب و تزویر وعامل چهارم هم که هفته گذشته تقدیم شد دینداری عافیت طلبانه بود.
اما عامل پنجم: احساس عدم احتیاج به ولی خدا
عامل دیگرِ جدایی از سیدالشهدا(ع) این بود تصورمیکردند که جرم تا به نهایت نرسیده است، جرم نیست؛ به دنبال جمع دنیا و آخرت بودن و در انجام وظیفه تسویف و تأخیر داشتن،یعنی خود را محتاج ولی خدا ندیدند.
این تصور که میشود جزو اولیای خدا بود و به بهشت هم رفت، حتی اگر هم سفر سیدالشهدا(ع) نباشیم. آنها تصور میکردند برای اصلاح فرد و اجتماع ، نیازی به سیدالشهدا(ع) ندارند؛ لذا طواف میکردند و نماز میخواندند و چله نشینی داشتند تا به خیال خود تهذیب نفس کنند! عده ای هم از قبل صحنهها را تخمین نزده و خود را مهیا نکرده بودند و لذا دیر رسیدند. به همین جهت است که به ما دستور داده اند: «مهیای ظهور باشید؛ چون ظهور ناگهانی واقع میشود». اصحاب امام زمان(عج) به دلیل آمادگی، به محض شنیدن ندای حضرت، همگی در مکه جمع میشوند. آنها بیکار نیستند، اما به حدی آماده اند که به محض شنیدن ندای حضرت، همه چیز را رها میکنند و به سوی حضرت میروند.
حبیب بن مظاهرهنگام رفتن به کربلا با مسلم بن عوسجه روبه رو شد؛ از او پرسید: «کجا میروی؟گفت: به حمام میروم، حبیب گفت: الان زمان این کارها نیست؛ از سیدالشهدا(ع) نامه رسیده و باید رفت. مسلم تا شنید، حتی به خانه نرفت و راهی کربلا شد.
این آمادگی با آمادگی کسی که در زمان رسیدن سیدالشهدا(ع) به کربلا، به فکر آذوقه خانه است، خیلی تفاوت دارد. پیداست که چنین آدم وامانده ای، سرگرم کار خویش میشود و دل مشغولی هایش او را از ولی خدا باز میدارند.
نماز گزاران عزیز !! اگر انسان به این فکر نباشد که امام زمان(عج) را یاری کند و کاری برای ایشان انجام دهد، به جایی نمیرسد. البته امام زمان(عج) ما را یاری میکنند؛ هم چنان که در ذکر صلواتی که از امام حسن عسکری(ع) برای امام عصر نقل شده، آمده است: «اَللَّهُمَّ انْصُرْهُ وَ انْتَصِرْ بِهِ لِدِینِکَ وَ انْصُرْ بِهِ أَوْلِیَاءَکَ وَ أَوْلِیَاءَهُ وَ شِیعَتَهُ وَ أَنْصَارَهُ » “پروردگارا، او را (امام زمان را) یاری کن و به واسطه او دینت را یاری فرما و به واسطه او اولیاء و اولیاء او و شیعیان و انصارش را نصرت بخش”
به هر حال باید دید کجای اردوگاه سیدالشهدا(ع) خالی است و همان جا را پر کرد. نباید به دنبال تعلقات باشیم؛ شکی نیست که تعلقات ما را از ولی خدا دور میکند. همت و فکر مؤمن، دائماً باید این باشد که کجای اردوگاه ولی خدا خالی است و خود را به آنجا برساند.
اگر این حالت انتظار به وجود آمد، آن گاه انسان میتواند ولی خدا را یاری کند. در این صورت به محض این که حضرت پرچم بردارند، چنین شخصی آماده است؛ نه این که وقتی جنگ شروع شد، تازه به فکر نماز و روزه های قضا و قرض هایش باشد.
مشــــــروح خطبـــــــــه دوم:
سفارش به تقوا….
سه مطلب را تقدیم شما عزیزان کنم
امروز جمعه۷ صفر/بنا به روایتی مصادف شهادت امام حسن مجتبی علیه السلام (۵۰ هـ ق)
«قـالَ الحَسنُ علیه السلام : النّاسُ فِی دارِ سَهْوٍ وَ غَفْلَهٍ یَعْمَلُونَ وَلا یَعْلَمُونَ فَاِذا صارُوا إلى الآخِرَهِ صارُوا اِلى دارِ یَقینٍ یَعْلَمُونَ وَ لا یَعْمَلُونَ» [مصابیح الانوار، ج 2، ص 27] امام حسن مجتبی علیه السلام فرمود: مردم در این دنیا در خانه بى خبرى و غفلت بسر مى برند، پس هر کارى را انجام مى دهند، نمى دانند ثمرش را و چون به خانه آخرت روند، به وادى یقین در آیند و همه چیز را بدانند و لکن نتوانند عمل سودمندى را در آنجا براى خویش انجام دهند.
شنبه/۱۱ مردادشهادت آیتالله شیخ فضل الله نوری به دست ایادی وابسته به استعمار در تهران (۱۲۸۸ ه ش)
جمله ای از شهید شیخ فضل الله نوری نقل شده که نشان دهنده بصیرت عمیق ایشان درشناخت جریان نفوذ بیگانگان است «مشروطهای را که از دیگ پلوی سفارت انگلیس سر درآورد، نمیخواهیم»در ۲۸ تیر ۱۲۸۵ ه.ش، دو تحصن صورت گرفت یکی تحصن ذلتبار و ننگین جمع کثیری از مردم جاهل و فریبخورده، در سفارت انگلیس،ودیگری هم به طور همزمان هم علما در حرم حضرت معصومه(س)
انگلیس هر روز به۱۴ تا ۱۸ هزار نفر غذا میداد تا سفارت را ترک نکنند! زن سفیرانگلیس که با کالسکه در حال خروج از درب سفارت بود بهافرادی که میخواستند غذا بگیرند گفت، ما وقتی در انگلیس مشروطه میخواستیم بسیاری از علمای مذهبی را کشتیم. طرف ایرانی گفت: علما که هیچ، ما برای مشروطه اگر لازم باشد امام زمان را هم میکشیم! و اینچنین شد که در مشروطه انگلیسی، مرجع آگاه، زعیم بصیر و شجاع نهضت اسلامخواهی، بردار شد. حتی فرزند شیخ فضل الله ، در پای دار، کف میزد و میرقصید!
نفوذ این است نماز گزران عزیز!!نفوذ خطری است که همواره وجود دارد ، جریان انقلابی باید مراقب جریان نفاق باشد؛ جریان نفاق چهره خود را میپوشاند و اهداف خود را دنبال میکند.نقاب را باید از چهره نفاق کنار زد و چهره آن را بر ملأ کرد؛ پس از ماجرای کربلا نیز حضرت زینب (س) به دنبال انجام دادن این مأموریت مهم بود.
مطلب دوم:سهشنبه/۱۴ مرداد/۱۱ صفر روز حقوق بشر اسلامی و کرامت انسانی
اسلام، با تأکید بر عدالت، برابری، و کرامت انسانی، ظرفیت بالایی برای ارائه یک الگوی متعالی از حقوق بشر دارد. انبیای الهی، بهویژه پیامبر اکرم(ص)، در طول تاریخ برای دفاع از حقوق انسانها و پاسداری از کرامت آنها مبعوث شدهاند. قرآن کریم در آیات متعددی به اهمیت حفظ جان، مال، و آبروی انسانها اشاره کرده و هرگونه تعدی به این حقوق را محکوم میکند.در آیه ۳۲ سوره مائده «کَتَبْنَا عَلَى بَنِی إِسْرَائِیلَ أَنَّهُ مَنْ قَتَلَ نَفْسًا بِغَیرِ نَفْسٍ أَوْ فَسَادٍ فِی الْأَرْضِ فَکَأَنَّمَا قَتَلَ النَّاسَ جَمِیعًا وَمَنْ أَحْیاهَا فَکَأَنَّمَا أَحْیا النَّاسَ جَمِیعًا».تأکید میکند که کشتن یک انسان بیگناه، مانند کشتن همه انسانهاست و نجات یک انسان، مانند نجات همه بشریت است:
جهان امروز، با وجود پیشرفتهای ظاهری در تدوین قوانین حقوق بشری، همچنان شاهد نقض گسترده این حقوق است. نمونه بارز این نقضها را میتوان در وضعیت ملت مظلوم و مقاوم فلسطین مشاهده کرد. فلسطینیان دهههاست که تحت اشغال رژیم صهیونیستی، از ابتداییترین حقوق خود مانند حق حیات، مسکن، و آزادی محروم شدهاند. محاصره غزه، بمباران غیرنظامیان، آوارگی میلیونها نفر، و اقدامات ضدبشری این رژیم، مصداق بارزی از نسلکشی و نقض فاحش کرامت انسانی است.
متاسفانه جامعه بینالمللی، بهویژه قدرتهای غربی، در برابر این جنایات سکوت اختیار کرده و یا حتی به حمایت از رژیم اشغالگر ادامه میدهند.این وضعیت، نشاندهنده یک تناقض عمیق در نظام بینالمللی حقوق بشر است. چرا که قدرتهای جهانی از حقوق بشر بهعنوان ابزاری برای پیشبرد اهداف سیاسی خود استفاده میکنند. تحریمهای ظالمانه علیه ملت ایران، که دسترسی به نیازهای اساسی مانند دارو و غذا را محدود کرده، نمونهای دیگر از این سوءاستفاده است. واقعاً دنیای عجیبی است در دنیائی که برای حقوق حیوانات کمپین راه ماندازند اما برای کودکان گرسنه و تشنه که در حال جان دادن هستند سکوت مرگ بار به خود میگیرند
در این لحظه دست به درگاه تو بلند میکنیم عرضه میداریم :
اللَّهُمَّ إِنَّا نَشْکو إِلَیْک فَقْدَ نَبِیِّنَا صَلَوَاتُک عَلَیْهِ وَ آلِهِ وَ غَیْبَهَ وَلِیِّنَا وَ کثْرَهَ عَدُوِّنَا وَ قِلَّهَ عَدَدِنَا وَ شِدَّهَ الْفِتَنِ بِنَا وَ تَظَاهُرَ الزَّمَانِ عَلَیْنَا فَصَلِّ عَلَی مُحَمَّدٍ وَ آلِهِ وَ أَعِنَّا عَلَی ذَلِک بِفَتْحٍ منک تُعَجِّلُهُ وَ بِضُرٍّ تَکشِفُهُ وَ نَصْرٍ تُعِزُّهُ وَ سُلْطَانِ حَقٍّ تُظْهِرُهُ وَ رَحْمَهٍ مِنْک تُجَلِّلُنَاهَا وَ عَافِیَهٍ مِنْک تُلْبِسُنَاهَا بِرَحْمَتِک یَا أَرْحَمَ الرَّاحِمِینَ.
مطلب پایانی پیرامون موضوع مشکل آب که هفته گذشته هم اشاره ای کردم
سه شنبه گذشته به اتفاق شهردارو ریاست شورا و تعدادی از نمایندگان کشاورزان در دفتر معاون وزیر نیرو جلسه ای برگزار شد و خواسته های شما در آن جلسه مطرح شد
اما پاسخی که ارائه دادند این بود که:
بر اساس اسناد تخصیصی ، معیارهای کارشناسان و شاخصهایی که وجود دارد برداشت آب تابع آورده های طبیعی است و مشخص میکند که تحت چه شرایطی چه میزان کشاورزی و چه میزان زیست محیطی صورت بگیردحد اقل باید 55 میلیون متر مکعب آب باید آورده طبیعی در سد باشدتا رها سازی صورت بگیرد که امسال تا اردیبهشت 17 میلیون متر مکعب ورودی داشته لذا برداشت از سد برای مصارف کشاورزی و زیست محیطی را با مشکل مواجه شده است
البته سهم گلپایگان هم 37 میلیون بوده 30 میلیون تخصیص پیدا کرده و سهم زیست محیطی هم صفر شده سهم منطقه ما هم که 2 میلیون بوده قبلاً به خاطر اینکه آب به پایین دست برسه حدود 5/9 (5 و 9 دهم)رها سازی شده که فعلاً با توجه به ورودی آب به سد امکان رها سازی وجود نداردبه هرحال قرار شد مجدداً از طریق استان هم پیگیری صورت بگیرد که نامه ای از طرف استاندار محترم تنظیم شده و ارسال شده که امید واریم گشایشی صورت بگیرد.
والســـــــــــــــــــــــــلام وعلیــــــــــــــــــــــکم ورحمه اللــــــه و برکاته