به گزارش دفتر امام جمعه نیم ور ،نماز با شکوه جمعه اینهفته 9 خرداد 1404 مصادف با سوم ذی الحجه الحرام 1446به امامت حجت الاسلام والمسلمین حاج شیخ عبدالعلی استیری امام جمع محترم نیم ور ، وبا حضور گسترده مردم خدا جو درمسجد امام حسین علیه الســـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــلام برگزار شد.
عناوین خطبه اول:
- اگر انسان با شجاعت به میدان حوادث نرود و حق خود را نگیرد باید تن به ذلّت تسلیم در برابر ظلم بدهد.
- عزّت جامعه اسلامى بر هر چیز مقدّم است و هر بهایى به خاطر آن پرداخته شود بجاست.
- مقاومت و تسلیم هردو هزینه دارند اما در مصاف با دشمن، هزینه مقاومت کمتر و شرافتمندانه تر از هزینه تسلیم است.
عناوین خطبه دوم:
- 14 و 15 خرداد دو روز بزرگ و مؤثر در تاریخ معاصر کشور ما هستند یکی مبدأ و شروع انقلاب و دیگری هم ارتحال امام و خروش عظیم مردم در تشییع.
- حضرت امام(ره) با بنیانگذاری نظام جمهوری اسلامی مفتاح خیر بودند و دست اشرار را از این نظام مقدس کوتاه کردند و راه شر را بستند.
- روز عرفه، روز دعا و درخواست از خداوند است.
مشروح خطبه اول:
بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِیمِ
الْحَمْدُ لِلَّهِ الَّذِی لَا یَبْلُغُ مِدْحَتَهُ الْقَائِلُونَ وَ لَا یُحْصِی نَعْمَاءَهُ الْعَادُّونَ وَ لَا یُؤَدِّی حَقَّهُ الْمُجْتَهِدُونَ فَطَرَ الْخَلَائِقَ بِقُدْرَتِهِ وَ نَشَرَ الرِّیَاحَ بِرَحْمَتِهِ وَ وَتَّدَ بِالصُّخُورِ مَیَدَانَ أَرْضِهِ.والصلاه والسلام علی سیدنا و نبینا وعلی العبدالمؤید والرسول المسدد المصطفی الامجد الذی سمی فی السماء باحمد و فی الارض بابی القاسم محمد…..
اوصیکم عبادالله ونفسی بتقوالله فان خیر الزاد التقوی
بندگان خدا شما را به تقوا، پروا، پرهیز از گناه، به مخالفت نفس، مخالف هوی توصیه می کنم، گناهانی که روح انسان را می کشد، روایت گناهان را سم مهلک و کشنده خوانده است. عمل خیر را از منجی و رهایی بخش شمرده است. از گناهان دوری کنید، روح خود را آلوده به گناه نکنید، شخصیّت انسانی خود را تنزّل ندهید.
موضوع بحث ما در هفته های گذشته پیرامون خطَب نهج البلاغه بود که خطبه 50 را به محضر شما تقدیم کردم
اما مروز پیرامون خطبه 51 نکاتی تقدیم میدارم.
این خطبه را امیرالمؤمنین علیه السّلام زمانى ایراد فرمود که یاران معاویه پیش دستی کردند، و شریعه فرات را در صفّین تصرّف کردند، و آب را از از یاران امیرالمؤمنین دریغ داشتند.خبر به امیر مؤمنان على علیه السّلام رسید «صعصعه بن صوحان» را فرمود: نزد معاویه برو و بگو ما این مسیر را براى رسیدن به تو پیموده ایم، و پیش از اتمام حجّت مایل نیستیم با شما جنگ را آغاز کنیم شریعه را رها کن و آب را آزاد بگذار
«صعصعه» این پیام را براى معاویه برد، اما معاویه نپذیرفت و نگهداشتن شریعه را ترجیح داد.
حضرت در این لحظات بسیار حساس و سرنوشت خطبه ای بسیار کوتاه خواندند که کانونى از فصاحت و بلاغت و دریایى از تدبیر و مدیریّت بود، چنان جمله هاى کوبنده و مهیّج را فرمودند که یارانش با شنیدن آن یکباره به حرکت درآمدند، و دست ستمگران شام را از شریعه فرات کوتاه کردند، و آن را براى دوست ودشمن مباح ساختند!
بخش اول این خطبه به این حقیقت اشاره مى کند که اگر انسان با شجاعت به میدان حوادث نرود و حق خود را نگیرد باید تن به ذلّت تسلیم در برابر ظلم بدهد،
بخش دوم به این نکته اشاره مى فرماید که چگونه معاویه با تزویر و حیله گروهى از بیخبران را به صحنه آورده که حاضرند جان خود را در طریق باطل او فدا کنند؟
مى فرماید: (قَدِاسْتَطْعَمُوکُمُ الْقِتالَ)«سپاه معاویه با بستن آب به روى شما از شما جنگ طلبیده اند»! در واقع حضرت میفرماید این عملِ او یک نوع ماجراجویى و جنگ طلبى است، شبیه تعبیرى است که در عبارات روزمرّه، فارسى زبانان مى گویند «فلان کس تنش مى خارد» یا این که مى گویند «دلش هواى شلاّق کرده»
سپس مى افزاید: (فَأَقِرُّوا عَلَى مَذَلَّه وَ تَأْخِیرِ مَحَلَّه أَوْ رَوُّوا السُّیُوفَ مِنَ الدِّمَاءِ تَرْوَوْا مِنَ الْمَاءِ!)«شما در برابر این عمل ناجوانمردانه شامیان دو راه در پیش داریدراه سومی وجود ندارد: یا باید تن به ذلّت و انحطاط منزلت خویش بدهید، یا شمشیرهایتان را از خون این خیره سران بیرحم سیراب کنید، تا بتوانید از آب فرات سیراب شوید»!
اگر در مقابل این حرکت دشمن سستى به خرج مى دادند، لشکر از تشنگى به زحمت مى افتاد ،گروهى از تشنگى مى مردند بدترین داغ ذلت بر پیشانى آنها مى خورد ،مقام و منزلت خود را نزد دوست و دشمن از دست مى دادند، ولى هنگامى که بپا خاستند و به دشمن حمله کردند هم در جایگاه شایسته خویش در نظر دوست و دشمن قرار گرفتند، و هم سربلند و عزیز شدند، و با جوانمردى على(ع) که پیشنهاد بستن آب را به روى آنها نپذیرفت و براى همه آزاد کرد، عظمت خود را حتى در دل دشمنان نیز تثبیت کردند، بگونه اى که آنها از عمل خود شرمنده شدند و احساس حقارت کردند، و با توجه به این که این ماجرا در آغاز جنگ صفّین بود سبب قوّت روحیه یاران مولى و ضعف روحیه لشکر معاویه شد.
سپس امام(ع) به یک اصل کلّى و جاودانى که رمز پیروزى و عزّت و سربلندى هر قوم و ملّتى است اشاره کرده، خطاب به لشکریانش مى فرماید: (فَالْمَوْتُ فی حَیَاتِکُمْ مَقْهُورِینَ وَالْحَیَاهُ فی مَوْتِکُمْ قَاهِرِینَ)«مرگ در زندگىِ توأم با شکست شماست، و حیات و زندگى در مرگ پیروزمندانه شما!»
نکته ای عرض کنم و بقیه نکات را برای هفته آینده بگذارم عزّت جامعه اسلامى بر هر چیز مقدّم است و هر بهایى به خاطر آن پرداخته شود بجاست.
همین معنى در سخنان امام حسین(علیه السلام) در حادثه خونین کربلا تجلّى کرد آن زمان که فرمود: «لاوَاللهِ لا أُعْطِیکُمْ بِیَدی إعْطاءَ الذَّلیلِ وَلا أُقِرُّ لَکُم اِقْرارَ الْعَبیدِ»به خدا سوگند نه دست ذلّت در دست شما مى گذارم، و نه همچون بردگان تسلیم نمى شوم; بلکه مى جنگم و سربلند شربت شهادت را مى نوشم .
هنگامى که در اثناء راه کربلا با لشکر حر روبروشد و آنها را تشنه یافت، و مطابق راه و رسم جوانمردان دشمن را سیراب کرد، حرّبن یزیدریاحى به گمان خودش از سر خیرخواهى و نصیحت عرض کرد: «با یزید پنجه در نیفکن که جان نازنینت به خطر خواهد افتاد!» حضرت در جواب فرمود: «أَفَبِالْمَوْتِ تُخَوِّفُنى؟آیا مرا به مرگ و شهادت مى ترسانى؟!»
بزرگترین درسی که ملت ما در 46 سال گذشته گرفته این است هزینه مقاومت به هزینه تسلیم ترجیح دارد؛ مقاومت و تسلیم هردو هزینه دارند اما در مصاف با دشمن، هزینه مقاومت کمتر و شرافتمندانه تر از هزینه تسلیم است. ایستادگی ومقاومت دستاوردهای بسیار بزرگی دارد که صدها برابرِ آن هزینه برای ملّتها ارزش دارد…
این قانون لایتخلّف خداوند است است که فرمود: فَلَا تَهِنُواْ وَتَدۡعُوٓاْ إِلَى ٱلسَّلۡمِ وَأَنتُمُ ٱلۡأَعۡلَوۡنَ وَٱللَّهُ مَعَکُمۡ وَلَن یَتِرَکُمۡ أَعۡمَٰلَکُمۡ سست نشوید، دعوت به سازش با دشمن نکنید، خدای متعال شما را برتر قرار داده است و برتر هستید «وَ لَن یَتِرَکُم» -یعنی «لَن یَنقُصَکُم»- خدای متعال برای شما کم نمیگذارد در مقابل مجاهدتی که انجام داده اید، پاداش این مجاهدت را به طور کامل به شما خواهد داد.»
مشروح خطبه دوم
در ابتدای خطبه دوم هم مجدداً خودم را وشما عزیزان را توصیه میکنم به رعایت تقوای الهی !!!!
سهشنبه/۱۳ خرداد/۷ ذیالحجه/ شهادت امام محمد باقر علیهالسلام (۱۱۴ق)
قالَ الباقِر علیه السلام: « کُلُ عَیْنٍ باکِیَهٌ یَوْمَ القِیامَهِ اِلاّ ثَلاثَ عُیُونٍ: عَیْنٌ سَهَـرَتْ فِى سَبـیلِ اللّه ِ. وَ عَیْنٌ فاضَت مِنْ خَشْیَهِ اللّه ِ. وَ عَیْنٌ غَضَّتْ عَنْ مَحارِمِ اللّه»
امام باقر علیه السلام فرمود: روز قیامت همه چشم ها گریان است مگر سه چشم: چشمى که در راه خدا بیدار مانده است، چشمى که از خوف خدا گریسته است، چشمى که از محارم الهى فرو بسته شده است.
چهارشنبه/۱۴ خرداد/ رحلت امام خمینی (رحمه الله علیه) (۱۳۶۸ش)
14 و 15 خرداد دو روز بزرگ و مؤثر در تاریخ معاصر کشور ما هستند یکی مبدأ و شروع انقلاب و دیگری هم ارتحال امام و آن خروش عظیم مردم در تشییع. راجع به امام و مکتب امام و خط امام سخن بسیار است و توصیف امام هم خیلی سخت است.
جملهای مقام معظم رهبری دارد که زیباست. فرمود: «ما مس بودیم او ما را طلا کرد؛ او کیمیا بود، او اکسیر بود. ما زندگی معمولیای داشتیم، او خمودگیها را تبدیل به تحرک و تپش کرد؛ و انسان ساخت»این سازندگی به خاطر این بود که خود امام ساخته شده بود. خدامحور بود و سراسر وجودش توحید بود. با قرآن کریم مأنوس بود؛ و صدها ویژگی از مسائل فردی و اجتماعی و سیاسی و اقتصادی و … که مفصل است.
پیامبر صلی الله علیه و آله: « اِنَّ مِنَ النّاسِ ناسا مَفاتیحُ لِلْخَیْرِ مَغالیقُ لِلشَّرِّ وَ اِنَّ مِنَ النّاسِ ناسامَفاتیحُ لِلشَّرِّ مَغالیقُ لِلْخَیْرِ فَطوبى لِمَنْ جَعَلَ اللّه ُ مَفاتیحَ الْخَیْرِ عَلى یَدَیْهِ وَ وَیْلٌ لِمَنْجَعَلَ اللّه ُ مَفاتیحَ الشَّرِ عَلى یَدَیْهِ»
برخى از مردم کلید خیر و قفل شرند و برخى کلید شر و قفل خیرند، پس خوشا به سعادت کسى که خداوند کلیدهاى خیر را در دست او قرار داده و بدا به حال کسى که خداوند کلیدهاى شر را به دست او سپرده است {نهج الفصاحه/حدیث920}
بعضی از افراد، کلید خیر هستند؛ یعنی گفتار و رفتارشان به گونه ای است که انسان احساس می کند منشأ کارهای خیر و پسندیده خواهند شد. اینان همواره می کوشند از گرفتاری و مشکلات دیگران بکاهند و در این راه از هیچ گونه فداکاری، دریغ نمی ورزند
در مقابل، با کسانی روبه رو می شویم که رفتارهای منفی و قفل کننده دارند؛ یعنی به جای گره گشایی، مشکلات جدید بر آن می افزایند.
بعضی از مردم مفتاح و برخی مغلاقاند که دو کارایی کلید میباشد.کلید هم قفل را باز میکند و هم میبندد، به گفته نبی اکرم(ص) برخی افراد مفتاح و کلید خیر هستند و از طرفی راه شر را میبندند.حضرت امام(ره) با بنیانگذاری نظام جمهوری اسلامی مفتاح خیر بودند و دست اشرار را از این نظام مقدس کوتاه کردند و راه شر را بستند.
در ادامه روایت داریم که خوشا به حال کسانی که مفتاح خیر میباشند و تمام کسانی که امروز درنماز جمعه حاضرند کلیدی هستند؛ حال کلید خیر و یا شر بستگی به نوع عملکرد ما دارد.
استفاده کنم از این روایت زیبا یکی از مسائلی که باید همهی ما خصوصاً مسئولین مدنظر قرار دهیم؛ جلب اعتماد مردم است. امام(ره) به پشتوانهی اعتماد مردم و شفافسازی توانستند یک رژیم را ساقط کنند.
پنجشنبه/۹ ذیالحجه/روز عرفه/ شهادت مسلم بن عقیل و هانی ابن عروه (۶۰ق)
در آیه شریفه 29 سوره مبارکه ح میفرماید: « وَیَذْکُرُوا اسْمَ اللَّهِ فِی أَیَّامٍ مَعْلُومَاتٍ » در حدیث دارد که «ایام معلومات» که خدای متعال به ذکر در این ایام دستور داده است، همین ده روز اول ذیحجه است.
در بین این ده روز، روز عرفه وجود دارد، که روز دعا و استغفار و توجه است. دعای سراسر عشق و شور و سوز در روز عرفه، که سیدالشهداء امام حسین (علیهالسّلام) در مراسم عرفات انشاء فرموده است.
خداوند متعال در روز عرفه به سه مکان و سه گروه از انسانها، توجه ویژه دارد:
اول: کربلا و زائران امام حسین (ع).
دوم: صحرای عرفات و حجاج بیت الله
سوم: هر جا از دنیا که دستی به سوی او بلند شود و دلی بشکند.
روزه عرفه، روز دعا و درخواست رُوِی عَنِ البَاقِرِ عَلَیهِالسَّلَامُ قَالَ إِنَّ یوْمَ عَرَفَهَ یوْمُ دُعَاءٍ وَ مَسْأَلَهٍ». یکی از آن مقاطعی که اسلحه دعا بُردش بیشتر است و در اجابت سرعت دارد، روز عرفه است. حتّی تعبیر امام باقر ـ علیهالسلام ـ این است که اصلاً روز عرفه، روز دعا و درخواست از خداوند است. یعنی در این مقطع زمانی بخصوص سرعت اجابت دعا بیشتر است.
در روایات وارد شده است. اگر میخواهید مشکلاتتان را حل کنید بیایید این چند ساعت را درِ خانه خدا بروید و از او بخواهید، چه حاجتهای مادی را و چه معنوی را، همه را از او بخواهید، چون امروز بُردِ دعا خیلی زیاد است، به ویژه درباره دیگران اگر دعا کنید، ما در روایت داریم که خدا چندین برابر به شما میدهد.
والســـــــــــــــــــــــــلام وعلیــــــــــــــــــــــکم ورحمه اللــــــه و برکاته