به گزارش دفتر امام جمعه نیم ور ،نماز با شکوه جمعه 23 خردادماه 1404 مصادف باهفدهم ذیالحجه 1446به امامت حجت الاسلام والمسلمین حاج شیخ عبدالعلی استیری امام جمع محترم نیم ور ، وبا حضور گسترده مردم خدا جو درمسجد امام حسین علیه الســـــــــــــــــــــــــلام برگزار شد.
عناوین خطبه اول:
- «من کنت مولاه فهذا علی مولاه» جزء متواترترین کلمات رسول خدا (ص) است
- اولین پیام خطبه غدیر ارتباط توحید، نبوت و ولایت است که حقیقتشان به هم گره خورده است
- رسول خدا به 5 دلیل در روز غدیر امیرالمؤمنین را وصی خود قرار دادند.
عناوین خطبه دوم :
- در غدیر خم مردم تبریک گفتند و بیعت کردند اما چرا بعد از هفتاد روز همه برگشتند ؟
- درس که میتوانیم از غدیر بگیریم این است که همان مردمی که با علی بیعت کردند بعد از هفتاد روز فراموش کردند! کوشش کنیم ما مردمی پیمانشکن نباشیم.
- رژیِم صهیونیستی به دنبال مَنفذی برای ادامه حیات است و با این جنایت به خیال خود میتواند خللی در اراده ملت ما وارد کند.
مشروح خطبه اول:
أعوذ باللـــــــــه من الشیطان الرجیــــــــــم بســـــــــم اللـــه الــــرحمـــــن الرحیـــــــــم
اَلْحَمْدُ لِلَّهِ الَّذی عَلا فی تَوَحُّدِهِ وَ دَنا فی تَفَرُّدِهِ وَجَلَّ فی سُلْطانِهِ وَعَظُمَ فی اَرْکانِهِ، وَاَحاطَ بِکُلِّ شَیءٍ عِلْماً وَ هُوَ فی مَکانِهِ وَ قَهَرَ جَمیعَ الْخَلْقِ بِقُدْرَتِهِ وَ بُرْهانِهِ، حَمیداً لَمْ یَزَلْ، مَحْموداً لایَزالُ وَ مَجیداً لایَزولُ، وَمُبْدِئاً وَمُعیداً وَ کُلُّ أَمْرٍ إِلَیْهِ یَعُودُ …..
والصلاه والسلام علی سیدنا و نبینا وعلی العبدالمؤید والرسول المسدد المصطفی الامجد الذی سمی فی السماء باحمد و فی الارض بابی القاسم محمد…..
عبادالله اوصیکم و نفسی بتقوى الله
تقوای الهی بزرگترین سرمایه ی انسان برای دنیا و آخرت و بزرگترین ذخیره ی الهی برای عالم قیامت ذخیره ی تقواست .
باتوجه به اینکه در ایام دهه مبارک و پر نور ولایت و امامت و در آستانه عید بزرگ و سعید غدیر هستیم موضوع بحثم رابه این موضوع اختصاص میدهم
موضوع بحث پیرامون مهمترین حادثه تاریخ اسلام و بشریت است.بر محور خطبهای که پیامبر اکرم (ص) در غدیر ایراد فرمودند. به نظر میرسد مفصلترین کلامی که پیامبر در طول حیات شریفشان داشتند هم از نظر خود کلام و هم از نظر شرایط مکانی و هم از نظر حضور جمعیت، منحصر به «خطبه غدیر» است. نکات بسیار مهمی در این خطبه وجود دارد. که با عنایت به وقت محدودی که داریم به چند مورد اشاره میکنم
نکته اول: هم شیعه و هم سنی آن را در کتابهای معتبر خود نقل کردهاند، در کتب شیعه این خطبه، هم از امام باقر (ع) نقل شده و هم از زید بن ارقم و هم حذیفه بن یمان، و مرحوم علامه امینی (رض) تمام اسناد این خطبه را در کتاب شریف الغدیر مورد بحث قرار دادهاند.
لذا این خطبه از جهت سند کاملاً روشن و در نزد اهل فن بلا اشکال است، خود حدیث غدیر مخصوصاً این قسمت «من کنت مولاه فهذا علی مولاه» جزء متواترترین کلمات رسول خدا (ص) است، یعنی اگر کسی بخواهد مثالی برای حدیث متواتر بیاورد هیچ مثالی بهتر و روشنتر و گویاتر از حدیث غدیر بین فریقین وجود ندارد.
نکته دوم: عمده محتوای خطبه این است که رسول اکرم (ص) در مرحله اول حمد و ثنای خدای تبارک و تعالی را نموده و توصیفاتی از خدای تبارک و تعالی ذکر میکند. « اَلْحَمْدُ لِلَّهِ الَّذی عَلا فی تَوَحُّدِهِ وَ دَنا فی تَفَرُّدِهِ وَجَلَّ فی سُلْطانِهِ وَعَظُمَ فی اَرْکانِهِ »،
رکن اصلی این خطبه معرفت خداوند و بیان صفات حضرت حق تبارک و تعالی است و تمام آنچه بعد این فراز میآید در همین مسیر است.
یعنی میخواهد بفرماید هرآنچه که مربوط به خودش و آن فضایلی که مربوط به امیرالمؤمنین (ع)که در این خطبه بیان میکند دستوری از طرف خداست؛ برای ابلاغ این دستور هم مناسب است که اول آن دستور دهنده را به مردم معرفی کند و بفهماند آن خدایی که من میخواهم دستور مهمّش را به همه بشر اعلام کنم کیست؟ پس اولین پیام خطبه غدیر ارتباط توحید، نبوت و ولایت است که حقیقتشان به هم گره خورده است
نکته سوم: تعیین جانشینی پیامبر توسط خود خداوند است
در ادامهی خطبه پیامبر اکرم (ص) میفرمایند: مَعاشِرَالنّاسِ، ما قَصَّرْتُ فی تَبْلیغِ ما أَنْزَلَ الله تَعالی إِلیَّ، مردم، من در آنچه که تاکنون از طرف خدای تبارک و تعالی مأمور بودهام کوتاهی نکرده و وظیفه خود را انجام دادهام، هیچ دستوری نبوده مگر آنکه کاملاً به شما رساندهام، فقط یک دستور باقی مانده که باید امروز در این مکان به شما به صورت علنی اعلام کنم و آن مسئله نصب امیرالمؤمنین علی بن ابیطالب (ع) از جانب خدای تبارک و تعالی برای امر خلافت و جانشینی است.
نکته مهم این است که پیامبر (ص)، خودش امیرالمؤمنین (ع) را به عنوان جانشین خود انتخاب نکرد که اگر هم میفرمود، بدون هیچ تردیدی معتبر و حجت بود اما عظمت کار بالاتر از این است. امیرالمؤمنین (ع) و همچنین ائمّه بعدی (ع) با اسامیشان که در این خطبه ذکر شده یکی پس از دیگری از طرف خدای تبارک و تعالی برای جانشینی پیامبر اکرم (ص) منصوب گردیدهاند.
نکته چهارم: آنچه در این خطبه توجه انسان را جلب میکند این است که این خطبه نه فقط برای مردم آن سرزمین و نه فقط برای مسلمانان مدینه و مناطق دیگر بوده که آن سال حج نیامدند؛ بلکه برای همه مسلمین و همه بشریت تا قیامت است. در این خطبه بیش از ۴۰ بار پیامبر (ص) میفرمایند «معاشر الناس»،
فَاعْلَمُوا مَعاشِرَ النّاسِ (ذالِکَ فیهِ وَافْهَموهُ وَاعْلَمُوا) أَنَّ الله قَدْ نَصَبَهُ لَکُمْ وَلِیّاً وَإِماماً فَرَضَ طاعَتَهُ عَلَی الْمُهاجِرینَ وَالْأَنْصارِ وَ عَلَی التّابِعینَ لَهُمْ بِإِحْسانٍ، وَ عَلَی الْبادی وَالْحاضِرِ، وَ عَلَی الْعَجَمِی وَالْعَرَبی، وَالْحُرِّ وَالْمَمْلوکِ وَالصَّغیرِ وَالْکَبیرِ، وَ عَلَی الْأَبْیَضِ وَالأَسْوَدِ، وَ عَلی کُلِّ مُوَحِّدٍ.
یعنی همه گروهها و همه اقشار مردم، چه مردمی که حضور دارید و چه غائبین، سفید یا سیاه، مهاجریا انصار، اصحاب یا تابعین، حاضر یا غایب، عجم یا عرب، حر یا مملوک، حتی صغیر و کبیر.
نکته مهم است که صغیر تکلیفی از جهت فقهی ندارد، صغیر مادام که بالغ نشود به چهچیز مکلف است؟ اما این خطبه از آن جهت که میخواهد سرنوشت انسان را تا قیامت روشن سازد آنقدر مهم است که مخاطبش صغیر و کبیر است.
نکته پنجم:چیزی که عظمت این خطبه را روشن میکند این است که رسول خدا (ص) فقط نیامد آیه را تلاوت کند «یا أَیهَا الرَّسُولُ بَلِّغْ مَا أُنْزِلَ إِلَیکَ مِنْ رَبِّکَ وَإِنْ لَمْ تَفْعَلْ فَمَا بَلَّغْتَ رِسَالَتَهُ»بفرماید مردم، خدا دستور داده علی بن ابیطالب جانشین من بشود و با او بیعت کنید والسلام!
بلکه میفرماید من که در ابلاغ دستورات پروردگار تاکنون هیچ کوتاهی نکردهام در افهام این دستور به شما نیز نهایت تلاش را میکنم. از اینرو در این خطبه فضائل بسیاری از امیرالمؤمنین (ص) را بیان میکند با استدلال میگوید چرا خدا علی بن ابیطالب را جانشین او قرار داده است.
رسول خدا (ص) پنج دلیل آوردند، اول: «قِلَّهِ الْمُتَّقینَ»، کم بودن آدمهای با تقوا دوم: «کَثْرَهِ الْمُنافِقینَ » درآن زمان میان اصحاب رسول خدا منافقین زیاد بودند و تعدادشان کم نبود. سوم:« إدغالِ اللّائِمینَ» افراد دسیسهچین در بین مردم زیاد بود. چهارم: «حِیَلِ الْمُستَهْزِئِینَ بالْإسلامِ» وجود افرادی که اسلام را مسخره میکردند و دنبال بهانهای میگشتند که آن را سوژهی تمسخر خود کنند و همینطور هم شد و عدهای گفتند پیامبر داماد خودش را که یک جوان است وصی خود قرار داده، بعد با اشاره به آیه شریفه «یقُولُونَ بِأَلْسِنَتِهِمْ مَا لَیسَ فِی قُلُوبِهِمْ» میفرماید اینها آدمهایی هستند که اسلامشان به زبان است و در قلب خود اسلام را قبول ندارند. پنجم: « وَ کَثْرَهِ أذاهُمْ لی غَیْرَ مَرَّهٍ حَتّی سَمَّونی أُذُناً » اینها آدمهایی هستند که به شهادت آیه ۶۱ سوره توبه، من را اذن خطاب کردند «وَمِنْهُمُ الَّذِینَ یؤْذُونَ النَّبِی وَیقُولُونَ هُوَ أُذُنٌ قُلْ أُذُنُ خَیرٍ لَکُمْ یؤْمِنُ بِاللَّهِ وَیؤْمِنُ لِلْمُؤْمِنِینَ» و عجیب این است که در این خطبه فرمود اگر بخواهم نام تکتک این منافقین را ذکر کنم میتوانم اما از این کار امتناع فرمودند.
مشروح خطبه دوم:
خودم را وشما نمازگزاران عزیز را مجدداً توصیه میکنم به تقوای الهی
ولادت امام کاظم (ع) : بِئْسَ الْعَبْدُ یکُونُ ذاوَجْهَینِ وَ ذالِسانَینِ
امام کاظم(ع):بد شخصی است آن که دارای دو چهره و دو زبان می باشد،که در پیش رو چیزی گوید و پشت سر چیز دیگر اینها با تقوا سازگار نخواهد بود.تحف العقول: ص ۲۹۱
شنبه/18 ذیالحجه/ عید سعید غدیر خم (۱۰هـ ق)
در غدیر خم مردم تبریک گفتند و بیعت کردند و باید دید چرا بعد از هفتاد روز همه برگشتند؟ قرآن کتاب هدایت است و موارد زیادی دارد که مردم نا خودآگاه از مسیر خود بر میگردند.
قرآن عنکبوت 65 میگوید:«فَإِذَا رَکِبُواْ فِی ٱلۡفُلۡکِ دَعَوُاْ ٱللَّهَ مُخۡلِصِینَ لَهُ ٱلدِّینَ فَلَمَّا نَجَّىٰهُمۡ إِلَى ٱلۡبَرِّ إِذَا هُمۡ یُشۡرِکُونَ»
انسانها زمانی که سوار کشتی میشوند و در تلاطم است خدا را صدا میزنند اما وقتی که نجات پیدا میکنند از خدا روی بر میگردانند. انسان چنین موجودی است.
در پاسخ این سؤال به سه عامل عمده اشاره میکنم
علت اول: کینههاى شخصى
برخى از کسانى که حضرت امیر(ع) را رها کردند، به این دلیل بود که یک سلسله کینه ها، حسادتها و دل خورىهایى نسبت به آن حضرت داشتندکه در دعای ندبه هم اشاره ای شده است. بت پرستهاى مکه و یا عشایر مختلف عرب که در بسیارى از جنگها در جبهه مقابل پیغمبر اکرم(ص) با آن حضرت جنگیده و بستگان بسیارى از آنها در امثال بدر و حنین به دست حضرت کشته شده بودند. در آن زمان روحیه عشایرى بر مردم حاکم بود و اگر کسى از تبار یا عشیرهاى کشته مىشد همه آن قبیله نسبت به قاتل او بدبین مىشدند و کینه او را در دل مىگرفتند. در دعاى ندبه در این باره مىخوانیم :.أَحْقاداً بَدْرِیَّهً وَ خَیْبَرِیَّهً وَ حُنَیْنِیَّهً وَ غَیْرَهُنَّ فَأَضَبَّتْ عَلى عَداوَتِهِ وَ أَکَبَّتْ عَلى مُنابَذَتِه. آنان گرچه مسلمان شده بودند و در ظاهرحضرت را هم دوست داشتند، اما در زوایاى پنهان دل خود، حتى گاهى به صورت ناخودآگاه، نسبت به آن حضرت کینه داشتند و با خود مىگفتند، همین شخص بود که پدر، جدّ، عمو و دایى و بستگان ما را کشت.
علت دوم :عدالت حضرت امیر
مسأله دیگر در دشمنى و مخالفت مسلمانان صدر اسلام با امیرالمؤمنین مربوط به شخص آن حضرت بود. امیرالمؤمنین خصوصیتی داشت که مردم آن را نقطه ضعف مىشمردند. آنان با تمام فضایلى که براى حضرت قایل بودند، اما به پندار خود یک عیب و ضعف اساسى نیز براى آن حضرت سراغ داشتند! آن ایراد این بود که علی(ع)سخت گیر و انعطاف ناپذیر است! على مو را از ماست مىکشد و بیش از حد در مسایل دقیق و ریز مىشود. به خصوص در مواردى که مربوط به احکام شرعى، حقوق مردم و بیت المال باشد زیاد از حد سخت مىگیرد!
بسیارى از ما داستان عقیل را مىدانیم. عقیل برادر حضرت على(علیه السلام) و فردى نابینا و در عین حال عیالوار بود.
علت سوم : فقر فرهنگى
در زمینه مخالفت با امیرالمؤمنین عامل بسیار مهم دیگرى نیز مطرح است که جنبه اجتماعى دارد و مىتوان آن را مهم ترین و اساسى ترین عامل نیز به حساب آورد. این عامل امروزه به خصوص براى جامعه ما بسیار مهم است و باید کمال توجه را نسبت به آن داشته باشیم.
مردم زمان پیامبر اکرم(ص)عموماً به جز تعداد معدودى از آنها، نسبت به اسلام آشنایى عمیق و همه جانبه نداشتند. از سال سوم بعثت دعوت پیغمبرکه علنی شد و در طول بیست سال پس از آن، با مشقتهاى فراوان، عدهاى از مردم مسلمان شدند که عمده آن نیز بعد از هجرت پیامبر به مدینه و آن هم در سه، چهار سال آخر عمر پیامبر(ص) بود. بدیهى است که هم به لحاظ محدودیت امکانات اطلاع رسانى و هم به لحاظ وضعیت بسیار ضعیف سواد و تمدن و پیشرفتِ خود مردم جزیره العرب، پیامبرنمىتوانست در این مدت محدود آنها را به صورت عمیق و گسترده با معارف اسلام آشنا سازد.
براى چنین مردمى با این سطح پایین فرهنگى بسیار مشکل بود که بپذیرند بعد از پیامبراطاعت شخص دیگرى که پیامبر نیست، مانند اطاعت پیامبرواجب باشد.واین موضوع به سادگی برای آنها قابل هضم نبود .
این موضوع برای زمان ما بسیار مهم است در کشوری که آمار سرانه مطالعهاش ۱۳ دقیقه و میانگین ساعت کار مفید آن ۲۲ دقیقه است در حالی که میانگین میزان استفادهاش از شبکههای اجتماعی بیش از ۵ ساعت است فضای مجازی رها شده!!!شیوع فقر فرهنگی دور از انتظار نیست.
اگر در دنیای امروز سواد رسانهای کافی و تربیت رسانهای مناسب نداشته باشیم، موجب تشدید فقر فرهنگی و عدم شکوفایی فرهنگ در جامعه میشویم.امروز چه بسیار انسانهایی که به خاطر فقر فرهنگی حتی به جنگ با خدا رفتند. کسی که امروز رسماً تظاهر به مسائل غیر اخلاقی و خلاف شرع میکند این انسان قبل از همه چیز مبتلا به فقر فرهنگی است. ربا خواری میکند خلاف قانون میکند بد حجابی یا بی حجابی میکند
درسی که میتوانیم از غدیر بگیریم این است که همان مردمی که با علی بیعت کردند بعد از هفتاد روز فراموش کردند! کوشش کنیم ما مردمی پیمانشکن نباشیم.
امروز بیاییم با علی بیعت کنیم، بگوییم یا علی! از امروز قرار میگذاریم آن راهی که شما نشان دادی در همان راه برویم، در آن راهی که شما قدم برداشتی به جای آن قدم میگذاریم، مثل شما نمیتوانیم بشویم اما دنبالهرو این کاروان باشیم.
خبر حمله ناجوانمردانه وحشیانه رژیم صهیونیستی به نقاطی از تهران وبرخی از شهرها
خبر شهادت تعدادی از هموطنان زن و مرد وکودک از جمله سردار باقری فرمانده ستاد کل نیروهای مسلح ، سردار سلامی فرمانده کل سپاه ، و تعدادی از فرماندهان نظامی و دانشمندان هسته ای را شنیدید که صبح امروز به دست این فرد دیوانه و مجنون و این سگ هار صورت گرفت که ذات خبیث خودش را آشکار کرد
نکته اول : شما موفقیت عظیم وزارت اطلاعات در دسترسی به انبوهی از اطلاعات و اسناد راهبردی و حساس رژیم غاصب صهیونیستی را در روزهای گذشته شنیدید
که یک ضربه حیاتی به رژیم غاصب و جنایتکار صهیونیستی وارد شد انتقال امن حجم بسیار زیاد این اسناد و اطلاعات ذی قیمت به داخل کشور نشان از اشراف و نفوذ اطلاعاتی جمهوری اسلامی ایران بر اعماق و لایه های ناپیدا و پنهان رژیم صهیونیستی دارد که سبب بی اعتباری و بی حیثیتی آژانس و رژیم صهیونیستی شد میخواهند مانع تمرکز ایران روی این اطلاعات شوند ودست به این جنایات میزنند.
نکته دوم:رژیِم صهیونیستی به دنبال مَنفذی برای ادامه حیات است و با این جنایت به خیال خود میتواند خللی در اراده ملت ما وارد کند اما بداند ساختار اداری و نظامی ما بسیار مستحکم است این اقیانوس بی کران عظمتش از بین نخواهد رفت قطعاً این جنایت بی پاسخ نخواهد ماند و به حول و قوه الهی این غده سرطانی از روی زمین محو خواهد شد .{تکبیرنمازگزاران}
نکته سوم : سرنوشت تلخ و درد ناکی در انتظار رژیم منحوس خواهد بود رژیم کودک کش باید منتظر مجازات سخت باشد جنایت کرد باید پاسخ داده شود بقره 194فَمَنِ اعْتَدَى عَلَیْکُمْ فَاعْتَدُوا عَلَیْهِ بِمِثْلِ مَا اعْتَدَى عَلَیْکُمْ هر کس بر شما تعدى کرد همان گونه که بر شما تعدى کرده بر او تعدى کنید منشور سازمان ملل هم میگوید اگر کسی تعدی کرد حق مقابله داریدبرخوردی باید صورت بگیرد که پشیمان کننده باشد{تکبیرنمازگزاران.} صحنه صحنه امتحان و نظام نظام الهی است ان شاءالله بازنده این میدان رژیم صهیونیستی و استکبار خواهد بود
والســـــــــــــــــــــــــلام وعلیــــــــــــــــــــــکم ورحمه اللــــــه و برکاته