به گزارش روابط عمومی دفتر امام جمعه حسن آبادمراسم تودیع ومعارفعه رئیس حوزه قضای شهر وبخش فشافویه با حضورحضرت حجه الاسلام والمسلمین استیری امام جمعه محترم شهرحسن آباد ،اسماعیلی مدیرکل دادگستری استان تهران ،تمهیدی معاونت سیاسی انتظامی فرمانداری ویژه شهرستان ری،ضیایی بخشدارفشافویه ،ودیگرمسئولین شهرستان ،بخش وشهر حسن آباد وخیرین وخانواده معظم شهداءدر محل سالن اجتماعات دفتر هیئت امنای شهرک صنعتی شمس آباد برگزار گردید .
مراسم ابتداباتلاوت چند از کلام الله مجید آغاز وسپس آقای زارع پور ریاست پیشین دادگاه فشافویه ضمن خیرمقدم وخوش آمدگویی به ارائه مطالبی درخصوص اقدامات صورت گرفته در حوزه قضایی بخش پرداخته و از حضور کلیه حاضرین دراین مراسم واز همکاری ادارات وعموم شهروندان در زمان تصدی مسئولیت حوزه قضایی شهر وبخش فشافویه قدردانی نمودند.
سپس حجه الاسلاموالمسلمین استیری امام جمعه محترم حسن آباد،به ارائه مطالبی در خصوص ویژهگیهای قضات وحساسیت وظرافت مسئولیت مهم قضات پرداخته وضمن بیان احادیث وسخنانی از ائمه اطهاردرخصوص اجرای احکام، از زحمات آقای زارع پور تشکر وقدردانی نموده وبه آقای بازیار رئیس جدید حوزه قضایی حسن آبادخوش آمدگفتند.
ایشان درادمه گفتند:تعبیراتی که در لسان ائمه شده است، کشف از اهمیت بسیار قضاوت می کندچون همه چیز ملت است، جان مردم است، مال مردم است، نوامیس مردم است، همه در تحت سیطره قوه قضائیه است امروز دستگاه دادگستری و دادگاه های ما پیشانی نظام هستندوهم چنین پاسبان آبرو و حیثیت جمهوی اسلامی و اسلام است
پنج عنصر مقدس تقوا، آگاهی، عدالت، رأفت و هشیاری از ارکان قضاوت است، که اگر یکی از آنها نباشد قضاوت کامل انجام نخواهد شد، لذا از نظر اسلام برای حفظ حریم قضاوت، احکام و آدابی ذکر شده که همه بیانگر اهمیت فوق العاده قضاوت است، مانند: نظارت دقیق به کار قاضیان، نگاه مساوی قاضی به مراجعه کنندگان، هماهنگی قاضی با مرافعه کنندگان در صدا و نگاه و اشاره، پرهیز از قضاوت قبل از شنیدن ادعای مرافعه کنندگان، عدم گرسنگی و تشنگی و بی حوصلگی و عصبانیت ، تأمّل و دقت در قضاوت و پرهیز از توجه و خطاب بیشتر به بعضی از شاکیان و…ازنکاتی است که دررابطه باقضات وضاوت مورد تأکیدقرارگرفته است
نقل شده است ابوالاسود دئلی از دوستان مخلص حضرت علی (ع) بود، حضرت علی (ع) او را به خاطر لیاقت علمی و معنوی، به عنوان قاضی یکی از مناطق نصب کرد، ولی پس از مدتی او را از این مقام عزل نمود، او به محضر علی (ع) آمد و از علّت عزل پرسید، حضرت علی(ع) قاطعانه به او فرمود: «در تو خیانتی ندیدم ولی «رأیت کلامک یعلو علی کلام الخصم،»دیدم هنگام قضاوت، صدای تو بلندتر از صدای مرافعه کننده است که برای قضاوت در نزد تو آمده است( مستدرک الوسائل، ج 3، ص 197)
پس توجه دارید که مسئله قضاوت اهمیت بسیارزیادی دارد.
خب نکاتی ازقرآن وآیات الهی به محضرشما عرضه بدارم تاهمه ماازاین مراسم بهتروبیشتراستفاده نماییم به هرحال دردادگاههاپرونده ایتشکیل میشود وطی یک فرایندی به آن رسیدگی میشود ونهایتاًحکمی هم صادرمیشوداما گاهی ممکن است که حکم درست نباشد یا شهودشهادت به دروغ داده باشندووواما برادان عزیزدرقیامت به پرونده های من وشما رسیدگی میشود درحالی احتمال هیچ گونه خطایی هم درآن داده نمیشود خداوند شهودی دارد که اصلا خطا نمیکنند.این شاهدان چه کسانی هستند.به چندمورد اشاره میکنم:
اولین شاهد خداست
در قرآن میخوانیم: «اِنَّ اللَّهَ عَلى کُلِّ شَىْ ءٍ شَهیدٌ» (آیه 17 سوره حج) همانا خداوند بر همه چیز گواه است
دومین شاهد پیامبراناند
یکی دیگر از شاهدان در قیامت پیامبران بزرگوار(ع) هستند که قرآن میفرماید: «وَجِئْنَا بِکَ عَلَى هَؤُلاء شَهِیدًا» (آیه 41 سوره نساء) ما تو را، قیامت در حالی که گواه مردم هستی حاضر میکنیم، در جای دیگر میخوانیم: «وَیَوْمَ نَبْعَثُ فِی کُلِّ أُمَّهٍ شَهِیدًا عَلَیْهِم مِّنْ أَنفُسِهِمْ وَجِئْنَا بِکَ شَهِیدًا عَلَى هَؤُلاء» (آیه 89 سوره نحل) روزی که از میان هر قوم و امتی شاهدی از خودشان بر میانگیزیم بنابراین شاهد هر امتی در قیامت پیامبر همان امت خواهد بود و شاهد تمام انبیاء شخص رسول اکرم(ص) است.
سومین گواه امامان معصوم(ع) هستند
در قران کریم میخوانیم: «وَکَذَلِکَ جَعَلْنَاکُمْ أُمَّهً وَسَطًا لِّتَکُونُواْ شُهَدَاء عَلَى النَّاسِ وَیَکُونَ الرَّسُولُ عَلَیْکُمْ شَهِیدًا»(آیه 143 سوره بقره) و بدین گونه ما شما را یک امت معتدل و میانه قرار دادیم تا شاهد بر مردم باشید و رسول خدا(ص) هم بر شما شاهد باشد.
برای متوجه شدن این آیه باید مراجعه کنیم به تفسیر آن، که در تفسیر صافی در رابطه با این آیه حدیثی را از کتاب کافی نقل کرده که امام محمد باقر(ع) فرمودند: که آن امت وسط (که شاهدانند) تنها ما هستیم، و نیز در همان تفسیر چنین میخوانیم که امام صادق(ع) فرمودند: در هر دوره و قرنی امامی هست که گواه و شاهد بر مردم هستند. لذا سومین شاهد در روز قیامت امامان معصوم(ع) هستند.
چهارمین شاهد فرشتگان هستند
در قران می خوانیم: «وَجَاءتْ کُلُّ نَفْسٍ مَّعَهَا سَائِقٌ وَشَهِیدٌ» (آیه 21 سوره ق) روز قیامت هر انسانی در پیشگاه عدل الهی حاضر میشود در حالی که در کنار او هم فرشتهای است که او را به محشر سوق میدهد و هم فرشتهای است که شاهد کارهای انجام شده اوست.
پنجمین شاهد زمین است
یکی دیگر از شاهدان زمین است که در قرآن کریم میخوانیم: «یَوْمَئِذٍ تُحَدِّثُ أَخْبَارَهَا» (آیه 4 سوره زلزال) زمین در قیامت خبرهایش را بازگو میکند.
ششمین شاهدان اعضای بدن هستند
یکی دیگراز شهوددر قیامت اعضای بدن (دست و پا و پوست و زبان) هستند که قرآن میفرماید: «یَوْمَ تَشْهَدُ عَلَیْهِمْ أَلْسِنَتُهُمْ وَأَیْدِیهِمْ وَأَرْجُلُهُم بِمَا کَانُوا یَعْمَلُونَ» (آیه 24 سوره نور) روزی که زبان ها و دست و پاهای مردم بر ضررشان گواهی میدهند و گاهی بر دهانشان مهر خورده و تنها ددست و پاها سخن میگویند.
امید است ان شاءالله طوری زندگی کنیم که فردای قیامت دربرابرائمه وصدیقین وشهدا شرمنده وسرآفکنده نیاشیم
{والســـــــــلام وعلیـــــــــــــکم ورحمه الـلـــــــــــــــــــــه وبرکاته}
گزارش تصویری:
{پایان}