اخبار ویژه
خانه / اخبار ویژه / پیام ویژه مقام معظم رهبری و پیام‌های مراجع عظام ،همچون الگویی راهگشا برای افق حوزه علمیه قم در ۱۰۰ سال آینده خواهد بود

پیام ویژه مقام معظم رهبری و پیام‌های مراجع عظام ،همچون الگویی راهگشا برای افق حوزه علمیه قم در ۱۰۰ سال آینده خواهد بود

به گزارش دفتر امام جمعه نیم ور ،نماز با شکوه جمعه اینهفته19 اردیبهشت  1404 مصادف با یازدهم ذی القعده الحرام 1446به امامت حجت الاسلام والمسلمین حاج شیخ عبدالعلی استیری امام جمع محترم نیم ور ، وبا حضور گسترده مردم خدا جو درمسجد امام حسین علیه الســــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــلام برگزار شد

عناوین خطبه اول:

  1. هر گاه بندگان مرتکب گناهانى شوند که قبلاً انجام نمى‌داده‌اند، خداوند بلاهایى را بر ایشان پدید آورد که سابقه نداشته است.
  2. اگر مردم از بصیرت فاصله بگیرند فتنه از محل امن خود خارج شده و با شبهه افکنی شک را به جان و عقل امت می اندازد.
  3. چرا صحابه به جان هم افتادند و این جنگ‌های خونین را در ظرف چند سال حکومت امیرالمؤمنین(ع) برپا کردند؟

عناوین خطبه دوم:

  1. ماه ذی‌القعده ماه انس با امام رضا(علیه السلام)است.
  2. حوزه علمیه قم جزو اولین حوزه‌های علمی و دینی جهان اسلام است پیشینه آن نزدیک به ۱۳۰۰ سال است.
  3. پیام ویژه مقام معظم رهبری و پیام‌های مراجع عظام،همچون الگویی راهگشا برای افق حوزه علمیه قم در ۱۰۰ سال آینده خواهد بود.
  4. ضرورت صرفه‌جویی در آب ومدیریت صحیح مصرف آب هم از طرف مردم و هم مسئولین احساس میشود.

مشروح خطبه اول:

بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِیمِ

اوصیکم عبادالله ونفسی بتقوالله فان خیر الزاد التقوی

«الإمامُ الرِّضا(علیه السلام): کُلَّما أحدَثَ العِبادُ مِن الذُّنوبِ ما لَم یَکُونوا یَعمَلُونَ أحدَثَ اللّه ُ لَهُم مِن البَلاءِ ما لَم یَکُونُوا یَعرِفُونَ» (الکافی: 2/275/29). امام رضا(علیه السلام): هر گاه بندگان مرتکب گناهانى شوند که قبلاً انجام نمى‌داده‌اند، خداوند بلاهایى را بر ایشان پدید آورد که سابقه نداشته است.

خیلی از بیماری‌هاهست که به خاطر گناه‌های جدید است. همین حالا روی این کره خاکی آدم‌هایی زندگی می‌کنند که به برخی از نادرترین و عجیبترین بیماری‌ها ابتلاء پیدا کرده‌اند و عاجز و درمانده به‌دنبال درمانی برای آنها می‌گردند.

موضوع بحث ما در هفته  گذشته پیرامون خطبه 50 نهج البلاغه بود، که گفتیم حضرت  این خطبه به منشاء فتنه ها و بدعتهایی است که در دین گذاشته می‌شود اشاره میکنند که در فراز اول  فرمودند: ریشه اصلى فتنه ها دو چیز است: پیروى از هواى نفس و احکام دروغین خودساخته که مخالف کتاب خداست

حضرت در فراز دوم  میفرماید ». وَیَتَوَلَّى عَلَیْهَا رِجَالٌ رِجَالا عَلَى غَیْرِ دِینِ اللهِ «و گروهى چشم و گوش بسته و نادان، یا هواپرست آگاه به پیروى آنان برمى خیزند و از هوى ها و هوسها و بدعتهاى آنان برخلاف دین خدا حمایت مى کنند

 مقام معظم رهبری در سال 88 و درست در زمان اوج فتنه 3639 بار واژه فتنه را به کار بردند در حالی است که 9862 بار بر بصیرت تاکید داشته اند این مسئله نشان  دهنده ی اهمیت بصیرت و آگاهی مردم است. این تاکید هشدار می دهد که اگر مردم از بصیرت فاصله بگیرند فتنه از محل امن خود خارج شده و با شبهه افکنی شک را به جان و عقل امت می اندازد همین که حضرت می فرمایند افرادی چشم وگوش بسته از آنها پیروی میکنند.  تنها عمارها هستند که با بصیرت افزایی و آگاهی بخشی ، برای مقابله با فتنه کمر همت می بندند.

وقتی فتنه در جامعه‌ای به وجود آمد، فضای ذهنی مردم مثل محیطِ غبارآلود و مه‌آلود است که گاهی انسان نمیتواند دو متری خودش را هم ببیند. یک چنین وضعی به وجود می‌آید. در یک چنین وضعیتی است که خیلی‌ها اشتباه میکنند، بصیرتشان را از دست میدهند.

 به عنوان مثال کسانی که طی چند سال در رکاب پیغمبر اکرم(ص) در جنگ علیه کفار و مشرکین شرکت کردند، جان و مال خود را به میدان کارزار آوردند و آماده شهادت بودند، از چنین کسانی انتظار می‌رفت که بعد از رحلت پیغمبر اکرم(ص) برای حفظ اساس اسلام، دینی ‌که این همه برایش فداکاری کردند، با هم همکاری بیشتری داشته باشند انتظار میرفت وقتی  کشوری بهشت‌گونه به رهبری پیغمبر اکرم(ص) شکل گرفته، لااقل کسانی که برای آن زحمت کشیدند، قدر این نعمت را بیشتر بدانند و برای پیشرفت اهداف آن با هم، همکاری داشته باشند. اما جریان به صورت دیگری واقع شد: وقتی پیغمبر اکرم(ص) رحلت می‌کنند، همان کسانی که با هم هم‌سنگر بودند،به جان هم افتادند به اختلاف، نزاع و کشمکش پرداختند تا آن‌جا که به روی هم شمشیر کشیدند. جنگ‌هایی چون: صفین و جمل و … حکایت از نزاع میان اصحاب پیامبر(ص) دارد.

 سئوال این است که راز این اختلافات چیست؟ اگر اصحاب فقط به فکر منافع شخصی بودند، چرا اسلام آوردند و برای دفاع از آن، برخی از ایشان حتی از جان و مال خود هم گذشتند و تا مرز شهادت و جانبازی پیش‌ رفتند این یک سئوالِ جدی است: چرا صحابه به جان هم افتادند و این جنگ‌های خونین را در ظرف چند سال حکومت امیرالمؤمنین(ع) برپا کردند؟

توجه داشته باشیم که گاهی جنگ مسلمانان با کفار و مشرکین قسم‌خورده است. در این‌صورت دفاع و جنگ، قابل فهم است؛ اما گاهی جنگ و اختلاف در بین کسانی که سال‌ها دوست، هم‌سنگر و هم‌فکر بوده‌اند رخ می‌دهد. چنان‌که نمونه‌اش در صدر اسلام، بعد از رحلت پیغمبر اکرم(ص) اتفاق افتاد. این مسأله چگونه توجیه‌میشود ؟در کشور خود ما نیز بعد از رحلت امام(ره) چنین اختلافات و کشمکش‌هایی رخ داده است.

 وقتی که ما با مزدوران استکبار جهانی مبارزه می‌کنیم ـ کسانی که رسماً مخالف اسلام، خدا و دین هستند و در کتاب‌ها، بحث‌ها، سخنرانی‌ها و سایت‌هایشان رسماً به دین بد می‌گویند و فحش می‌دهندـ چنین مبازره‌ای قابل فهم است.

 اما چگونه کسانی که سال‌ها در یک سنگر علیه همان کفار، مشرکین و منافقین مبارزه می‌کردند، به جان هم می‌افتند؟ و گاهی مسائل آن‌چنان پیچیده و ابهامات افزوده و آب گل‌آلود می‌شود که چشم، چشم را نمی‌بیند؛ نمی‌شود فهمید که راست کدام است و چپ کدام، حق کجاست و باطل کدام است؟ آن‌چنان مسائل در هم آمیخته می‌شود که زیرک‌ترین افراد هم در تشخیص آن‌ها دچار اشتباه می‌شوند

لذا در جمله بعد به ابزار این کار اشاره می فرمایند. ابزارى که در تمام طول تاریخ از سوى همه هواپرستان و جنایتکاران مورد استفاده قرار گرفته و به صورت یک سنّت همیشگى درآمده است و آن این که آنها همیشه براى رسیدن به مقاصد خود حق و باطل را به هم مى آمیزند و حق را سپرى براى حمایت از باطل و یا پوسته شیرین و جالبى براى پنهان کردن زهر باطل قرار مى دهند، مى فرماید: ».فَلَوْ أَنَّ الْبَاطِلَ خَلَصَ مِنْ مِزَاجِ الْحَقِّ لَمْ یَخْفَ عَلَى الْمُرْتَادِینَ، وَ لَو أَنَّ الْحَقَّ خَلَصَ مِنْ لَبْسِ الْبَاطِلِ انْقَطَعَتْ عَنْهُ أَلْسُنُ الْمُعَانِدِینَ» اگر باطل از آمیختن با حق جدا مى گردید بر کسانى که طالب حقّند پوشیده نمى ماند، و اگر حق از آمیزه باطل پاک و خالص مى شد زبان دشمنان و معاندان از آن قطع مى گردید

@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@

مشروح خطبه دوم

 در ابتدای خطبه دوم هم مجدداً خودم را وشما عزیزان را توصیه میکنم به رعایت تقوای الهی !!!!

امام رضا(علیه السلام) می‌فرمایند: گناهان کوچک مسیر گناهان بزرگ هستند و کسی که از خداوند در کم، ترس نداشته باشد در زیاد نیز از او نمی‌ترسد. (بحار الانوار، ج 68، ص 174).

اشتباه بزرگی است اگر خیال کنیم که گناهان کوچک، خطر جدی برای ما ندارد و به چشم نمی‌آید و با خود حدیث نفس کنیم که این دروغ من به جایی بر نمی‌خورد، یا این تهمت من در مقابل تهمت‌هایی که دیگران می‌زنند چیزی نیست، یا خدای ناکرده این دزدی چند هزار تومانی من در مقابل اختلاس‌های چند صد میلیاردی ناچیز است و یا این بی‌حجابی من و… .

گناه انسان را بدبخت می‌کند و به خواری و ذلت می‌کشاند و آبروی انسان را نزد خداوند مهربان و اهلبیت(علیهم السلام) و شاهدان روز قیامت می‌برد. اما دست برداشتن از گناه چنان آبرویی به انسان می‌دهد که… .

سه مطلب را تقدیم شما عزیزان میکنم:

مطلب اول : امروز جمعه/11 ذی‌القعده/ولادت حضرت امام رضا علیه السلام (148 هـ ق)

امروز مصادف با ۱۱ ذی‌القعده ولادت حضرت ثامن‌الحجج، امام رئوف، علی بن موسی‌الرضا علیه آلاف التحیه والثناء را به همه شما اعزه گرامی تبریک و تهنیت عرض میکنم امیدوارم که همه ما از برکات وجودی آن حضرت بهرهمند باشیم‌.

ماه ذی‌القعده ماه انس با امام رضا(علیه السلام) است؛ اهل معرفت، در ماه ذ ی القعده اُنس بیشتری با وجود مبارک حضرت ثامن الحجج آقا علی بن موسی الرضا(علیه آلاف التحیه و الثناء) پیدا می‌کنند.

 از برکات و نعمت‌ها و الطاف خدای متعال به ایران اسلامی وجود مقدس امام رضا (ع) و حضرت معصومه (س) هستند که به برکت وجود این دو بزرگوار بسیاری از بلاها از مملکت ما دفع می‌شود و خیل عظیمی از نعمات الهی به مملکت ما عنایت می‌شود.

حضرت موسی بن جعفر(علیه السلام)  فرمودند: «مَنْ زَارَهُ وَ بَاتَ عِنْدَهُ لَیْلِهِ کَانَ کَمَنْ زَارَ اللَّهَ فِی عَرْشِهِ»(الکافی، ج۴، ص۵۸۸) هر کسی فرزند مرا زیارت کند و یک شب در نزد او بیتوته کند، گویا خداوند را در عرش زیارت کرده است. توجه دارید  تنها کسانی می‌توانند به چنین لیاقتی برسند که از طریق زیارت امام رضا(علیه السلام)، تخلق و تشبه به امام رضا(علیه السلام) پیدا کرده‌اند.

مطلب دوم : اشاره بهاجلاسیه 100 سالگی باز تأسیس حوزه علمیه قم و منشور مقام معظم رهبری که به این اجلاسیه صادر شد

 حوزه علمیه قم جزو اولین حوزه‌های علمی و دینی جهان اسلام است پیشینه آن  نزدیک به ۱۳۰۰ سال است و بسیار هم قابل توجه بوده و  فراز و فرودهای زیادی داشته است که  در ۲۰۰، ۳۰۰ سال اخیر شاهد یک افول بوده است.

در اول فروردین سال ۱۳۰۱ حضرت آیت الله حاج شیخ عبدالکریم حائری یزدی برای زیارت در سال تحویل از اراک به قم می روند ایشان رئیس حوزه و مدرس حوزه علمیه اراک بودند زمانی که به قم می روند علما و مردم قم درخواست می‌کنند که با توجه به سابقه ایشان در نجف، سامرا و کربلا، نسبت به بازفعال کردن حوزه علمیه قم اقدام کنند.

در نهایت ایشان با مشورت و استخاره و بررسی‌ها مصمم میشوند که در قم ماندگار شوند و رونق جدیدی و به تعبیر امروز، باز تاسیسی در حوزه علمیه قم شکل می گیرد.

 این اتفاق همزمان با پایان جنگ جهانی اول و همزمان با کودتای ۱۲۹۹ توسط رضاخان که دوران مهمی است که پس ازآن علما ومرجعیت دینی هم از نجف و عراق به  قم منتقل می‌شود، این حوزه رونق فوق‌العاده‌ای پیدا می‌کند تا به امروز که شهر قمو حوزه علمیه قم  در کانون اخبار و هم تحولات قرار گرفته است

پیام ویژه مقام معظم رهبری و پیام‌های مراجع عظام در این همایش است که همچون الگویی راهگشا برای افق حوزه علمیه قم در ۱۰۰ سال آینده خواهد بود.

این منظومه و این منشور ، تولید اندیشه‌های بنیادین دینی برای اداره جامعه و نظام اسلامی را هدف گرفته است پنج محور اصلی منشور رهبری، شامل «علم و دانش»، «هدایت دینی»، «جهادگری در خط مقدم»، «رویکرد اجتماعی و نظام‌ساز» و «نوآوری‌های تمدنی».

حوزه باید هم عقلانیت دینی را تقویت کند و هم روحیه جهادی و انگیزه اقدام را در جامعه تزریق نماید که  اگر حوزه نتواند مبانی فکری و عقلانیت لازم را تولید کند، امواج سهمگین، دین را به حاشیه خواهد راند.

مطلب سوم :زنگ خطر بحران آب

 کشور عزیز ما در سال‌های اخیر با چالش‌های جدی در حوزه منابع آبی مواجه شده است. آمارهای نگران‌کننده از وضعیت سدهای کشور،شنیده میشود

در همایشی که روز چهار شنبه در شهرساوه با حضور ائمه جمعه استان و مسئولین آّب و برق استانی و برخی مسئولین برگزارشدمطرح شد، از ابتدای سال آبی (مهرماه) تا 13 اردیبهشت 1404، میزان ورودی آب به مخازن سدهای کشور با کاهش 37 درصدی نسبت به سال گذشته مواجه بوده است. این کاهش چشمگیر، همراه با افت 33 درصدی ریزش‌های جوی، نشان‌دهنده شدت گرفتن تنش آبی در کشور است.

 در حال حاضر، حجم آب موجود در مخازن سدهای کشور تنها 27.19 میلیارد متر مکعب است و حجم پُرشدگی سدها به 52 درصد رسیده، به این معنا که نزدیک به نیمی از ظرفیت مخازن خالی است. وضعیت برخی سدهای مهم کشور حتی بحرانی‌تر است؛ برخی از سدهای کشور، در آستانه تخلیه کامل قرار دارند.

ضرورت صرفه‌جویی در آب ومدیریت صحیح مصرف آب هم از طرف مردم و هم مسئولین احساس میشود.

در استان خوزستان با مدیریت موفق خشکسالی در سال آبی ۱۴۰۳-۱۴۰۲، تهدید را به فرصت تبدیل کرد. علی‌رغم کاهش ۴۰ درصدی آورد رودخانه‌ها و افت شدید ذخایر سدها، این استان با برنامه‌ریزی هوشمند، استفاده از فناوری‌های نوین مانند پایش ماهواره‌ای و آبیاری دیجیتال، و جلب مشارکت ۸۰ هزار کشاورز، نه‌تنها از بحران جلوگیری کرد، بلکه رکورد تولید گندم (۱.۶ میلیون تن، رشد ۲۴%) و محصولات صنعتی مانند نیشکر و چغندرقند را ثبت نمود.

راهکارهای عملی برای صرفه‌جویی

–    در خانه: استفاده از تجهیزات کاهنده مصرف (مانند سردوش‌های کم‌مصرف)، اجتناب از شست‌وشوی غیرضروری ظروف و لباس‌ها، و تعمیر نشتی‌ها می‌تواند مصرف خانگی را تا 30 درصد کاهش دهد.

–    در کشاورزی: توسعه آبیاری نوین، مانند سیستم‌های قطره‌ای، و کشت محصولات کم‌آب‌بر می‌تواند هدررفت آب را به حداقل برساند. خوزستان با استفاده از این روش‌ها، یک میلیارد متر مکعب ذخیره آب اضافی ایجاد کرد.

–    در صنعت: بازچرخانی آب و استفاده از فناوری‌های کم‌آب‌بر، مصرف صنعتی را کاهش می‌دهد.

–    مشارکت اجتماعی: جلب مشارکت مردم و کشاورزان، مشابه الگوی خوزستان، در تصمیم‌گیری‌های محلی برای مدیریت آب، سرمایه اجتماعی لازم برای عبور از بحران را فراهم می‌کند.

والســـــــــــــــــــــــــلام وعلیــــــــــــــــــــــکم ورحمه اللــــــه و برکاته

جوابی بنویسید

ایمیل شما نشر نخواهد شدخانه های ضروری نشانه گذاری شده است. *

*

-- بارگیری کد امنیتی --