به گزارش دفترامام جمعه حسن آبادنمازجمعه اینهفته بیست هفتم فروردین 97باحضور اقشارمختلف مردم به امامت حضرت حجت الاسلام والمسلمین حاج شیخ عبدالعلی استیری “امام جمعه محترم حسن آباد”درمصلی امام خمینی این شهر برگزارشد.
عناویــــــن خطبــــــــه اول:
1- پیامبران الهى براى اصلاح سه عضو از وجود انسان فرستاده شده اند.
2-انسان مىتوانددرسایه نبوت،ازنظرفکربه جایى برسدکه فقط فکرخیر واندیشه پاک داشته باشد.
3- اگر قلب با واقعیات الهى کنترل نشود،به خنجر تیزى تبدیل خواهدشد که از پشت به هر کسى مى زند.
#@#@#@#@#@#@#@#@#@#@#@#@#@#@#@#@#@#@#@#@#@#@#@#@#@#@#@#@#
عناویــــــن خطبـــــــه دوم:
1-بشرامروزى علىرغم تمام پیشرفتهایى که درزمینه علم وفناورى بدست آورده،درجاهلیتى عمیق فرورفته است.
2-ویژگىهاى جاهلیت اولى و جاهلیت قبیلهاى در عصر بعثت و عصر جدید.
3-انسان امروزی باکنارزدن دین ازصحنه زندگی دچار همان بلایى شده که بشردردوران جاهلیت اولى بدان مبتلاشد.
4- ارتش از زمان انقلاب تاکنون حضور فعال و قدرتمندى را در راستاى حفظ نظام اسلامى داشته است.
#@#@#@#@#@#@#@#@#@#@#@#@#@#@#@#@#@#@#@#@#@#@#@#@#@#@#@#@#
مشــــــروح خطبـــــــــه اول:
أعوذ باللـــــــــه من الشیطان الرجیــــــــــم بســـــــــم اللـــه الــــرحمـــــن الرحیـــــــــم
اوصیکُم یَاعِبادَالله وَ نَفسی بِتَقوَی الله و نَظمَ اَمرکُم.
خودم وهمه ی عزیزان را به تقوای خداوند متعال دعوت می کنم.
موضوع بحث امروزما درخطبه اول که درآستانه بعثت پربرکت رسول خدا قرارگرفته ایم پیرامون بعثت رسول مکرم اسلام است.بزرگ ترین حادثه تاریخ بشر، بعثت پیامبران خداست. پیامبران الهى براى اصلاح سه عضو از وجود انسان فرستاده شده اند، زیرا بى شک، سعادت دنیا و آخرت انسان و خرابى دنیا و آخرت او دراصلاح و فساد سه عضو است.
هدف اوّل: اصلاح عقل
اصلاح عقل، رشد فکر انسان و قرار دادن اندیشه او در مسیر صحیح و سلامت است، زیرا انسان مى تواند در سایه نبوت، از نظر فکر به جایى برسد که فقط فکر خیر و اندیشه پاک داشته باشد و در مغز او نقشه صلاح و پاکى باشد
ازهرکسى که نزد ایشان تعریف مى کردند، دو پرسش مى فرمود، اگر مثبت بود، مى گفت: تعریف شما درست است، اگرنه، مى فرمود: عقل او چگونه است؟ یا درباره مرگ چگونه فکر مى کند؟ آیا او با عینک مادى به دنیا مى نگرد یا اعماق عالم را مى بیند؟ انبیا به عقل انسان ها حرکت مى دهند و دنیاى وسیعى را در برابر اندیشه آنها باز مى کنند.
حکایت قاضى بلخ با فرد زرتشتى
قاضى بلخ که حافظ ناموس و مال و جان مسلمانان بوده است، در دادگاه نزد زرتشتى قدیمى و آتش پرست مى رود و به او مى گوید: مى دانم آتش پرست هستى، اما مى خواهم دخترم را شوهر دهم، به چه کسى بدهم. آمدم با تو مشورت کنم. از تعجّب بهت زده شد. قاضى مسلمانان که امین جان و مال و ناموس مردم است براى شوهر دادن دخترش از من مشورت مى خواهد. گفت: آقاى قاضى من نمى توانم طرف مشورت شما واقع شوم. گفت: آقا من قاضى هستم و قدرت هم دارم باید در این مشورت به من کمک کنى. آن زرتشتى عاقل بود بیرون گود ایستاده نگاه مى کرد، گفت: حالا که مجبور هستم به تو مى گویم که شاهان ایران براى شوهر دادن دختر همیشه دنبال پولدارها بودند، قیصران روم براى شوهر دادن دختر دنبال داماد صاحب جمال بودند، بزرگان عرب براى شوهر دادن دختر دنبال حسب و نسب و قبیله بودند، تنها کسى که براى شوهر دادن دختر دنبال حقیقت بود، فقط محمد بن عبداللّه صلی الله علیه و آله بود. شما دخترت را به اهل حقیقت شوهر بده. طرف زرتشتى است، ولى از شعاع نور پیامبر که از دور به او رسیده، عقل او این حرکت را پیدا کرده و این اندازه فهمیده است که شاهان عجم و قیصران روم و بزرگان عرب خطاکار بوده اند. تنها کسى که در حیات و زندگى اشتباه نداشته، رهبر بزرگوار اسلام صلی الله علیه و آله بوده است.
هدف دوم بعثت (اصلاح قلب)
اما هدف دوم نبوت و بعثت انبیا، براى اصلاح قلب مردم بوده است. مردم ممکن است عقل خود را از علم پُر کنند،اگر عقل درستى نباشد و اگر قلب با واقعیات الهى کنترل نشود، عقل با علم به تنهایی به خنجر تیزى تبدیل خواهد شد که از پشت به هر کسى مى زند. نبوت تنها بر علم تکیه ندارد. قرآن مى فرماید :«یَوْمَ لاَ یَنفَعُ مَالٌ وَلاَ بَنُونَ إِلاَّ مَنْ أَتَى اللّه َ بِقَلْبٍ سَلِیمٍ» {شعراء/88 ـ 89}روزى که هیچ مال و اولادى سود نمى دهد ، مگر کسى که دلى سالم [ از رذایل وخبایث] به پیشگاه خدا بیاورد.
یکى ازعقل هاى پرقدرت که ضررش از حیوانات شرور براى بشر بدتر بوده است، در سوره اعراف و جمعه از دانشمند زمان بنى اسرائیل که قلب خود را کنترل نمى کردند، به سگ هارتعبیر مى کند.
« فَمَثَلُهُ کَمَثَلِ الْکَلْبِ إِن تَحْمِلْ عَلَیْهِ یَلْهَثْ أَوْ تَتْرُکْهُ یَلْهَثْ»{اعراف (7) : 176}
پس داستانش چون داستان سگ است [ که ]اگر به او هجوم برى ، زبان از کام بیرون مى آورد ، واگر به حال خودش واگذارى [ باز هم ]زبان از کام بیرون مى آورد .
آیا کسانى که از زمان فتحعلى شاه تا بهمن 57 کشور را به باد دادند، بى سوادهاى این مملکت بودند؟ سیصد سال در این کشور قرارداد استعمارى امضا شد و قراردادها هم در ایران و هم در انگلستان است، قراردادها را هم یا مهندسان یا دکترها امضا کرده اند. در تمام دوره حکومت قاجار، فقط چند نفر قرارداد را امضا نکردند؟ یکى قائم مقام فراهانى، چه قدر حاکم بوده است؟ یکى میرزا تقى خان امیر کبیر و دیگرى هم شهید شیخ فضل اللّه نورى و در این اواخر هم در چند دوره مجلس، سید حسن مدرس بود، اما کسى که از همه قوى تر در برابر گرگ استعمار ایستاد، رهبر کبیر انقلاب بود.
هدف سوم بعثت (اصلاح نفس)
سومین هدف انبیا براى اصلاح نفس و به تعبیر ساده تر، اصلاح اخلاق و آراستن مردم به صفات الهى با تأکید بر اخلاق الهى است. دستورهاى مهمى هم که در جانب عقل است، در اصلاح قلب و نفس است که این دستورها در یک مجموعه وسیعى در قرآن، گنجانده شده است.
در آیه 2 از سوره مبارکه جمعه علت بعثت را این طور بیان میکنند: هُوَ الذی بعث فی الاُمیّن رَسوُلاً مِنهُمْ یَتلوُا عَلَیْهمِ ءایتهِ وَ یُزَکّیهِمْ وَ یُعَلمُهم الکتب و الحکمه و ان کانوُا مِنْ قبلُ لَفی ضَلالِ مُبین او پیامبر ـ صلی الله علیه و آله ـ برانگیخت از میان شما که برایتان آیات خدا تلاوت کند و تهذیب و تزکیه نفس و تعلیم کتاب و حکمت را به شما بیاموزد
همه ترقیّات و پیشرفت علمی و صنعتی, موقعی به ثمر می رسد منتج خواهد بود که توأم با ایمان و اصلاح درونی آن عالم یا هنرمند باشد. طبیبی که طبق خواسته دل کار میکند, صنعتگری که تحت تأثیر نفس صنعت خود را عرضه میکند, خلاصه آحاد مردم اگر به سبب آسیبپذیری دل از مکارم اخلاق و تهذیب نفس فاصله گیرند. نفس اماره بر آنها مسلط گردد, در نتیجه چنین جامعهای از سعادت حقیقی باز میماند، لذا خداوند متعال تهذیب نفس بشر را در حرکت نمادین پیامبر اکرم ـ صلی الله علیه و آله ـ قرار داده تا این رفتار برای ما انسانها سرمشق باشد. حرکتی که بازتاب آن در جامعه تبدیل به یک کار خوب و پسندیده و یا اخلاق کریمانه بشود
#@#@#@#@#@#@#@#@#@#@#@#@#@#@#@#@#@#@#@#@#@#@#@#@#@#@#@#@#
مشـــــروح خطبـــــه دوم:
بســــــــم الله الرحــــــمن الرحـــــــیم
خودم و عزیزان را به تقوای خداوند متعال دعوت می کنم.
#@#@#@#@#@#@#@#@#@#@#@#@#@#@#@#@#@#@#@#@#@#@#@#@#@#@#@#@#
شنبه | 25فروردین | 27رجب | مبعث حضرت رسول اکرم(ص) |
از مباحث مهم اعتقادى در رابطه با این واقعه دینى و الهى، هدف و فلسفه از مبعث رسول گرامى اسلام است. مهمترین و جامعترین هدف بعثت پیامبر اکرم(ص) و نیز تمامى انبیا الهى از آغاز تا خاتم، هدایت و تزکیه و بازداشتن از جهل و گمراهى همه انسانها در تمامى ادوار تاریخ است. نجات ازجاهلیتی که تمام مردم آن عصررا فراگرفته بود.
انسان امروزى علىرغم تمام پیشرفتهایى که در زمینه علم و فناورى بدست آورده، بهدلیل انحراف از مسیر فطرت الهى و خداجوى خود که در دین اسلام و از سوى پیامبر و ائمه اطهار(ع) تبلیغ و ارسال شد، در ورطه جاهلیتى فرو افتاده است که باید آنرا «جاهلیت مدرن» دانست
ویژگىهاى مهم این دوره جاهلیت، مشابه با دوره جاهلیت اولى در عصر پیامبر است، اوصافى چون غلبه ارزشهاى مادى بر ارزشهاى الهى و دینى، غلبه یافتن ثروت و قدرت بر معنویت، قدرت یافتن ثروتمندان با تطمیع و فریب بر ضعیفان، زورگویى و ظلم ظالمان بر ضعیفان، انحراف افکار عمومى از طریق تسلط بر فکر و ذهن انسان امروز، فریفتگى ثروتمندان و بازیچه شدن توسط قدرتمندان و مهمتر از همه انحراف دین از مسیر واقعى و حقیقى آن.
در قرآن کریم در بخشى از آیه ۳۳ سوره احزاب، خداوند از تعبیر «جاهلیه الاولى» خطاب به برخى از زنان پیامبر (ص) استفاده کرده و مىفرماید «لا تَبَرَّجْنَ تَبَرُّجَ الْجاهِلِیَّهِ الْأُولى»، به این معنى که همانند جاهلیت نخستین در جامعه ظاهر نشوید. بنا به دیدگاه برخى مفسرین عبارت «جاهلیت الاولى» اشاره به جاهلیت عصر قبل از پیامبر اسلام دارد.
نکته دیگر اینکه طبق دیدگاه مفسرین، تعبیر «جاهلیه الاولى» اشاره به جاهلیت دیگرى است که بعد از آن و در زمانهاى آینده رخ خواهد داد و این معنا، این آیه را دربردارنده معنایى پیشگویانه نموده است. چراکه بعدازاین دوران، اسلام ظهور کرد و نمىتوان دورانى که با ظهور اسلام همراه است را جاهلیت اخرى نامید، بههمیندلیل باید درزمانى دیگر و بعد از آن واقع شود. چنانکه خود وجود مقدس رسول گرامى اسلام(ص) زمان بعثت خود را مابین این دو جاهلیت عنوان نموده و مىفرماید: «بعثت بین جاهلیتین الأخراهما شر من أولاهما؛ من بین دو جاهلیت که دومین آن سختتر از اوّلى است، برانگیخته شدهام.» (معجم احادیث الإمام المهدى(ع) الشیخ على الکورانى العاملى ج۱ ص ۴۴)همچنین در روایتى امام باقر(ع) در تفسیر این آیه چنین بیان فرمودهاند: «سَتَکُونُ جَاهِلِیَّهٌ أُخْرَى، جاهلیت دیگرى نیز بهزودى اتفاق خواهد افتاد.» (بحار الأنوار ج۲۲؛ص ۱۸۹)
با توجه به این موضوع و تطبیق این ویژگىها با زمانه حال، مىتوان این دوره را دوره «جاهلیت اخرى» نامید که مىتوان آنرا «جاهلیت مدرن» امروزى دانست. با توجه به این رویکرد، مقام معظم رهبرى از تعبیر «جاهلیت مدرن» براى توصیف این دوران استفاده نمودند
ویژگىهاى جاهلیت اولى و جاهلیت قبیلهاى در عصر بعثت و عصر جدید
براى آشنایى با برخى از ویژگىهاى دوران جاهلیت قبل از اسلام مىتوان به سخنان شخص امیرالمؤمنین على (ع) که در دامن پیامبر تربیت یافته است مراجعه کنیم ،آن بزرگوار در خطبه دوم نهجالبلاغه درباره توصیف این دوران مىفرمایند: «خداوند پیامبر اسلام(ص) را زمانى فرستاد که مردم در فتنهها گرفتار شده، رشتههاى دین پاره شده و ستونهاى ایمان و یقین ناپایدار بود. در اصول دین اختلاف داشته و امور مردم پراکنده بود. راه رهایى دشوار و پناهگاهى وجود نداشت. چراغ هدایت بىنور و کوردلى همگان را فراگرفته بود. خداى رحمان معصیت مىشد و شیطان یارى گردید. ایمان بدون یاور مانده و ستونهاى آن ویران گردیده و نشانههاى آن انکار شده، راههاى آن ویران و جادههاى آن کهنه و فراموش گردیده بود. مردم جاهلى شیطان را اطاعت مىکردند و به راههاى او مىرفتند و در آبشخور شیطان سیراب مى شدند. با دست مردم جاهلیت، نشانههاى شیطان، آشکار و پرچم او برافراشته گردید. فتنهها، مردم را لگدمال کرده و با سمهاى محکم خود نابودشان کرده و پابرجا ایستاده بود. اما مردم حیران و سرگردان،بىخبر و فریبخورده، در کنار بهترین خانه (کعبه) و بدترین همسایگان (بتپرستان) زندگى مىکردند. خواب آنها بیدارى و سرمه چشم آنها اشک بود؛ در سرزمینى که دانشمند آن لب فروبسته و جاهل گرامى بود.»
همچنین آن حضرت در خطبه ۹۵ نهجالبلاغه نیز در بیان شرایط زمانه بعثت حضرت رسول و در بیان ویژگىهاى دوران جاهلیت مىفرمایند: «خدا پیامبر اسلام(ص) را هنگامى مبعوث فرمود که مردم در حیرت و سرگردانى بودند، در فتنهها بهسر مىبردند، هوا و هوس بر آنها چیره شده، و خودبزرگبینى و تکبر، به لغزشهاى فراوانشان کشانده بود، و نادانىهاى جاهلیت پست و خوارشان کرده، و در امور زندگى حیران و سرگردان بودند، و بلاى جهل و نادانى دامنگیرشان بود. پس پیامبر(ص) در نصیحت و خیرخواهى نهایت تلاش را کرد، و آنان را به راه راست راهنمایى، و از راه حکمت و موعظه نیکو، مردم را به خدا دعوت فرمود.»
با توجه به این دوران، مىتوان جاهلیت مدرن که در این زمانه حاضر رخداده است را شناخت. انسانى که توانسته تا عمق کیهان را شناسایى کند و دستاوردهاى عظیمى در علم و صنعت به دست آورد، اما در جاهلیتى غرقشده است که راه نجاتى از آن نیست. چراکه این جامعه نیز با به کنار راندن دین از صحنه اجتماعى و خانوادگى دچار همان بلایى شده است که بشر در دوران جاهلیت اولى بدان مبتلا شده بود. انسان در این زمان براى اینکه بتواند به خواستهها و امیال خود دست یابد از هر کارى فروگذار نکرده است.
عدهاى بر این جهان حکومت مىکنند که ارضاى نیازهاى خود را در رأس همه امور مىبینند و براى رسیدن به هر آنچه مى خواهند دست به جنایات بزرگى مىزنند که تاریخ تاکنون به خود ندیده است. در این میان عدهاى از مسلمانان که با رسیدن به قدرت و ثروت، دین و مظاهر دینى را بهعنوان اصل دین به مردم معرفى مىنمایند و دین را وسیلهاى براى رسیدن به خواستههاى خود مىسازند نیز از این گروه محسوب مىشوند. ویژگىهایى که حضرت امیر در حکمت ۳۶۹ نهجالبلاغه، بیان نموده و این دوران را پیشبینى کردهاند، اشاره به اوضاع این زمان یعنى جاهلیت مدرن دارد: «روزگارى بر مردم خواهد آمد که از قرآن جز نشانى و از اسلام جز نامى باقى نخواهد ماند. مسجدهاى آنان در آن روزگار آبادان، اما از هدایت ویران است. مسجدنشینان و سازندگان بناهاى شکوهمند مساجد، بدترین مردم زمین باشند که کانون هر فتنه و جایگاه هرگونه خطاکارىاند. هرکس از فتنه برکنار است او را به فتنه بازگردانند و هرکس که از فتنه عقبمانده او را به فتنهها کشانند…»
این ویژگىها قابل تطبیق با دوران کنونى ما است که برخى سردمداران در کشورهاى عربى با رسیدن به پول و ثروت بى اندازه و با دستآویز نمودن دین مبین اسلام و تفسیر آن بهصورت و شکل دلخواه خود، آنرا وسیلهاى براى رسیدن به قدرت بیشتر و بازى نمودن در عرصه سیاست و کشورگشایى در کنار ابرقدرتهاى بزرگ دنیا ساختهاند. در حالى که اصل و باطن حقیقى اسلام، مبارزه با ظلم ظالمان و دفاع از حق مظلومین و مبارزه با استکبار و سلطهطلبى شیاطین زمانه است.لذاپیام بعثت این است که هرکجا ظلم وبیعدالتی واستکباروجوددارد باید فریاد کشید ودرمقابل او ایستادگی کرد{تکبیرنمازگزاران}
این عده از مسلمانان همچون انسانهاى دوران جاهلیت اولى که بر سنتها و رسوم و پشتوانههاى قبیلهاى خود بالیدند و آنرا معیار و ارزش قرار مىدانند، امروز نیز این تفکر باعث شده که این عده همچنان همانند گذشته بر این تفکر تکیه کنند و خود را برتر از دیگران بدانند و پول و سرمایه ملى کشور خود را در جهتهایى سرمایهگذارى کنند که نیازها و خواستههاى اربابان پول و قدرت در جهان همچون صهیونیستها را تأمین مىکند. چنانکه امروزه شاهد هستیم این عده با خرج و هزینههاى بسیار و با دستاویز قرار دادن اسلام و شکل دادن صورت افراطى اسلامگرایى در جهان، گروههاى تروریستى همچون داعش را براى مبارزه با دیگر گروهها و فرق اسلامى در جهان شکل دادهاند که در اصل تأمینکننده خواست و نیاز امپریالیسم جهانى هستند و در یک جنگ نیابتى اهداف آنان را محقق مىکنند. کسانى که بهظاهر از مبانى و اصول اسلامى همچون حجاب دفاع مىکنند و انسانهاى زیادى حتى مسلمانان دیگر را به قتل مىرسانند، اما سرانشان بزم عیش و نوش را با ستمکاران و سردمداران قدرت تدارک دیده، بهترین امکانات لذتجویى و شهوترانى جهان را در اختیار خود دارند. جاهلیتى که اگر سران آن روزگار همچون ابوسفیان و ابولهب سر از گور بردارند، در پیش این حاکمان خود را شرمنده نخواهند یافت. چراکه ابزار قدرتى که اینان با تکیه بر قبیله و قدرت قبلیهاى خود بدان دست یافتهاند و با آن حکومت مىکنند، بسى قدرتمندتر از زمان آنان است.
#@#@#@#@#@#@#@#@#@#@#@#@#@#@#@#@#@#@#@#@#@#@#@#@#@#@#@#@#
چهارشنبه | 29فروردین | 1شعبان | روز ارتش جمهوری اسلامی و نیروی زمینی |
بیستونه فروردین، مصادف با روز ارتش جمهورى اسلامى ایران و بزرگداشت حماسهآفرینىهاى دلاور مردان این نیروى مقدس و مقتدر نظامى جمهورى اسلامی ایران از ابتداى پیروزى انقلاب اسلامى تا به امروز است؛ این مناسبت را به فرماندهى معظم کل قوا و تمامى نیروهاى ارتش جمهورى اسلامى تبریک و تهنیت عرض مىنماییم.
نامیدن این روز که به فرمان تاریخى حضرت امام بود،سبب شد ارتش از آن زمان تاکنون حضور فعال و قدرتمندى را در راستاى حفظ نظام اسلامى داشته باشد که از آن جمله حضور در بسیارى از عملیاتهاى پیروز جنگ تحمیلى با تقدیم نمودن هزاران شهید و جانباز است. این روز عزیز و یاد و خاطره شهیدان ارتش جمهورى اسلامى ایران را گرامى داشته و از خداوند منان علو درجات آن شهیدان را خواستاریم.
والســــــــــــــــــــلام علیکــــــــــــــــــم ورحمۀ اللـــــــــــــــــــــــه وبــــــــــــــــــــرکاته
#@#@#@#@#@#@#@#@#@#@#@#@#@#@#@#@#@#@#@#@#@#@#@#@#@#@#@#@#