به گزارش دفتر امام جمعه باقرشهر، نماز پر شکوه جمعه هشتم مهر ماه 1401مصادف با سوم ربیع المولود 1444به امامت حجت الاسلام والمسمین حاج شیخ عبدالعلی استیری امام جمعه محترم باقر شهر وکهریزک در مصلی نماز جمعه برگزار شد.
عناویــــــن خطبــــــــه اول:
- از مقوله های سیاسی، اجتماعی که تقریباً همه حکومت ها با آن دست به گریبان هستند مسأله فتنه و فتنه انگیزی است
- از مهمترین دغدغه های امیرالمؤمنین علی (ع) در طول دوران پس از رحلـت پیـامبر (ص) این بود که تا حد امکان جامعه را از فرو رفتن در آتش فتنه باز بدارد
.3 دشمنان ؛ فضای غبارآلود را میخواهند. در فضای غبارآلود است که میتوانند به مقاصد خودشان نزدیک شوند و ضربه بزنند
عناویــــــن خطبـــــــه دوم:
1 . سه چیز است که همه مردم به آنها نیاز دارند: امنیّت، عدالت و آسایش
2 نیروی انتظامی در همه ایام سال شبانه روزی پای کار مردم و نظام ایستادهاند..
- در حوادث اخیر، دشمن بار دیگر با استفاده از ظرفیت فضای مجازی،آتش آشوب و اغتشاش به را انداخت.
مشــــــروح خطبـــــــــه اول:
أعوذ باللـــــــــه من الشیطان الرجیــــــــــم بســـــــــم اللـــه الــــرحمـــــن الرحیـــــــــم
درابتدای خطبه اول خودم را وشما نمازگزاران عزیز را توصیه میکنم به تقوای الهی!
از امام عسکری (ع)در وسائل الشیعه، ج 16، ص 98 روایت شده که فرمودند: «اَکیَسُ الکیِسین مَن حاسب نَفسَه وَ عَمِلَ لما بَعدِ المَوت
زیرکترین زیرکان (و هوشمندترین افراد) کسى است که به حساب نفس خویش پردازد و براى پس از مرگ خویش تلاش نماید».
از مقوله های سیاسی، اجتماعی ـ که تقریباً همه حکومت ها با آن دست به گریبان هستند مسأله فتنه و فتنه انگیزی است که در شرایط خاص محیطی و سیاسی اجتماعی، امکان بروز و ظهور می یابد. کشور ما نیز از این واقعیت مستثنی نیست؛ خصوصاً با توجه به درگیری آن با قدرت های بزرگ و مستکبران عالم. همچنان که در سال های اولیه انقلاب اسلامی و چند سال اخیر، نمود بیشتری داشته است. لذا شناختن اصل فتنه و مصادیق آن، همچنین، دانستن راه ها و شیوه های مبارزه و مقابله باآن لازم و ضروری است لذا دو سه هفته در خطبه اول پیرامون فتنه صحبت خواهم کرد.
نهج البلاغه اثری است گرانقدر که پس از قرآن نظیـر و مشـابهی ندارد. موضوعات متعدد و فراگیر آن درمان دردهای مختلف جامعه بشـری است.یکی از این موضوعات کیفیت برخورد با فتنه هایی است که در جامعه اتفاق می افتد.
از مهمترین دغدغه های امیرالمؤمنین علی (ع) در طول دوران پس از رحلـت پیـامبر (ص) این بود که تا حد امکان جامعه را از فرو رفتن در آتش فتنه باز بدارد و از انحراف های عقیدتی و سیاسی جلوگیری نماید لذا در جای جایِ نهج البلاغه حضرت از فتنه سخن فرموده اند
حضرت آمدن فتنه را مانند قدم گذاشتن فردی ناشناس میداند که بدون آن که کسی انتظارش را بکشد از جـایی کـه کسی گمانش را نمیبرد وارد می شود ” تَبْدَأُ فِی مَدَارِجَ خَفِیَّهٍ “(خطبه 151، 147) از رهگذرهای نهانی درآید
هنگامیکه فتنه میآید چنان حق جلوه میکند که کمتـر کسـی بـه باطـل بـودن آن رأی میدهد و فقط هنگام رفتن آن است که چهره حقیقی اش آشکار میگردد و مکـر و فـریبش هویدا میشود ” إِنَّ الْفِتَنَ إِذَا أَقْبَلَتْ شَبَّهَتْ وَ إِذَا أَدْبَرَتْ نَبَّهَتْ یُنْکَرْنَ مُقْبِلَاتٍ وَ یُعْرَفْنَ مُدْبِرَاتٍ “ آنگاه که فتنه ها روی آورند، حقّ و باطل درهم آمیزند و شبهه و سردرگمی ایجاد کنند، و هنگامی که پشت کردند، شناخته شوند.(نهج البلاغه،خطبه 93
عوامل بروز فتنه
عامل اول: پیامبر اکرم (ص) مال اندوزی را مهمترین فتنه و فریبی میداند که دامان امتش را میگیرد ” إنّ لِکُلِّ اُمّهٍ فِتنَهً ، و فِتنَهُ اُمَّتِی المالُ” براى هر امّتى آزمایشى است و وسیله آزمایش امّت من، دارایى است. هر امتى را بلیهاى هست و بلیه امت من مال است.
” إِنَّمَا بَدْءُ وُقُوعِ الْفِتَنِ أَهْوَاءٌ تُتَّبَعُ وَ أَحْکَامٌ تُبْتَدَعُ “ (خطبه /50)
ابتداى ظهور فتنهها هواهایى است که پیروى مىشود، و احکامى که در چهره بدعت خودنمایى مىکند، در این فتنهها و احکام با کتاب خدا مخالفت مىشود،
عامل دوم: حضرت امیر(ع) ضعف در باورهای دینی را عامل دیگر بروز فتنه میداند.روزی که از دیـن فقط نام آن در جامعه مشاهده شود و مدعیان و منتسبان بـه دیـن را در جمـع بـدان روزگار ببینیم. در آن هنگام است که بستری دیگر برای شعله ور شدن آتش انواع فتنـه هـا فراهم گردد
” سَیأتی على اُمَّتِی زَمانٌ لا یَبقى مِن القرآنِ إلاّ رَسمُهُ ، و لا مِنَ الإسلامِ إلاّ اسمُهُ ، یُسَمَّونَ بهِ و هُم أبعَدُ الناسِ مِنهُ ” (حکمت/369)
حضرت در این حکمت 9 ویژگی ذکر میکنند که در نهایت وقتی بازیگرانی میدان دار میشوند که بدترین مردم روى زمین اندکه کارى جز فتنه گرى و خطاکارى ندارند و عجب این که اصرار دارند دیگران را هم به رنگ خود درآورند
عامل چهارم : امام همچنین ورود به مسایل شبهه ناک و مواضعی که حق و باطل در آن پیدا نیست را از عوامل بروز فتنه میداند و از این کار منع میکند
درنامه 65 که حضرت به معاویه مینویسند می فرمایند: (فَاحْذَرِ الشُّبْهَهَ وَاشْتِمَالَهَا عَلَى لُبْسَتِهَا، فَإِنَّ الْفِتْنَهَ طَالَمَاأَغْدَفَتْ جَلاَبِیبَهَا وَأَغْشَتِالاْبْصَارَ ظُلْمَتُهَا).
پس حذر کن از شبهه و از آمیختن آن به حق و باطل بپرهیز.زیرا از دیر زمانى فتنه پرده هاى سیاه خود را گسترده و ظلمتش بر دیده هایى پرده افکنده است»
اگر باطل و حق صریح و بیشائبه وسط میدان بیایند، اختلافی باقی نمیماند؛ همه حق را دوست دارند، همه از باطل بدشان میآید؛ و لیکن
” یُؤْخَذُ مِنْ هَذَا ضِغْثٌ وَ مِنْ هَذَا ضِغْثٌ فَیُمْزَجَانِ فَهُنَالِکَ یَسْتَوْلِی الشَّیْطَانُ عَلَى أَوْلِیَائِهِ “
پاره اى از حق و پاره اى از باطل فراهم شده و در هم آمیخته می شود، در این وقت شیطان بر دوستانش مسلط می شود
نماز گزاران عزیز! دشمنان ؛ فضای غبارآلود را میخواهند. در فضای غبارآلود است که میتوانند به مقاصد خودشان نزدیک شوند و ضربه بزنند. فضای غبارآلود، همان فتنه است. فتنه معنایش این است که یک عدهای بیایند با ظاهرِ دوست و باطنِ دشمن وارد میدان شوند، فضا را غبارآلود کنند؛ در این فضای غبارآلود، چهرهی خودش را پنهان میکند، وارد میدان می شود و ضربه میزند.
#############################################################
مشــــــروح خطبـــــــــه دوم:
ابتدا خودم را وشما نمازگزاران عزیز را به تقوای الهی توصیه میکنم
درآستانه شهادت امام عسکری (ع)هستیم ضمن عرض تسلیت باتوجه به وقت کمی که داریم به روایتی پیرامون تقوا اشاره میکنم
انتظارات و توقّعات امام حسن عسکرى(علیه السلام) به عنوان آخرین امامى که در جامعه حضور عینى داشته، و بعد از او غیبت صغرى و کبرا فرزندش مهدى موعود (علیه السلام) آغاز مى گردد قابل اهمّیت و دقّت است، و مىتواند رهنمودهاى گرانبها و ارزشمندى باشد براى دوران غربت تشیّع و دورانى که غبار غم هجرت مولا و محبوبشان بر دلها و پیشانى آنها سایه افکنده است، لذا به یکی از انتظارات حضرتش مىپردا
” إتَّـقُوااللّه َ وَ کُونُوا زَیْنا وَ لاتَکُونُوا شَیْنا، جُرُّوا إلَیْنا کُلَّ مَوَّدَهٍ، وَادْفَعُوا عَنّا کُلَّ قَبیحٍ “
(میزان الحکمه؟ج 5؟حدیث 9976)
امام عسکرى علیه السلام فرمود: از خدا پروا کنید و مایه زینت باشید و مایه ننگ نباشید، همه محبّتها را به سوى ما جلب کنید و همه زشتیها را از ما دفع کنید.
چهارشنبه 13 مهر روز نیروی انتظامی
برخى از نیازها براى نوع بشر است و نمىتوان گروهى را از آن مستثنى کرد با این توجیه که به آن نیاز ندارند. امام جعفر صادق علیه السلام مىفرمایند :” ثَلاثَهُ اَشْیاءَ یَحْتاجُ النّاسُ طُرّا اِلَیْها: اَلاَمْنُ و َالْعَدْلُ و َالْخِصْبُ “ تحف العقول ص 320
سه چیز است که همه مردم به آنها نیاز دارند: امنیّت، عدالت و آسایش. بنابراین مىتوان گفت امنیت از نیازهاى اولیه توده مردم است نه یک عدهى خاص!
. نیروی انتظامی در همه ایام سال شبانه روزی پای کار مردم و نظام ایستادهاند، خصوصاًدر وقایعی که روز های گذشته اتفاق افتاد در این ایام خواب را به خود حرام کردند تا هرچه زودتر امنیت کامل برقرار شود. نیروی انتظامی کشور ما مومنانه و دغدغمندانه فعالیت می کند. آنچه که مجموعه انتظامی ما را پیش می برد نگاه مومنانه و سربازی ولی فقیه است. جا دارد از این تریبون مقدس از جانفشانی ها و از خدمات دلسوزانی این عزیزان تقدیر و تشکر کنم.
اشاره ای به حوادث اخیر
شیخ طوسی(ره) در کتاب الخلاف ص193، ماجرایی را نقل میکند که بیارتباط با وضعیت امروز جامعه ما نیست. ایشان نقل میکند: «یکی از مشرکین به نام «أَبُو عَزَّهَ الْجُمَحِیّ» در جنگ بدر اسیر شد و به پیامبر (ص) عرض کرد: ای محمد (ص)! من عیالوار هستم منت بر من بگذار و آزادم نما (یَا مُحَمَّدُ! إِنِّی ذُو عَیْلَهٍ فَامْنُنْ عَلَیَّ). حضرت هم او را به این شرط که دیگر به جنگ با مسلمانان برنگردد، آزاد نمودند. اما ابوعَزّه وقتی به مکه برگشت اعلام کرد که «إنِّی سَخِرْتُ بِمُحَمَّدٍ(ص)»-من محمد (ص) را مسخره نمودم-. وی در جنگ اُحُد دوباره علیه مسلمانان به جنگ آمد. پیامبر (ص) نیز دعا کردند که وی نتواند فرار کند و اسیر شود (فَدَعَا عَلَیْهِ رَسُولُ اللَّهِ أَنْ لَا یُفْلَتَ). وقتی ابوعزّه اسیر مسلمانان شد، دوباره به پیامبر (ص) عرض کرد: من عیالوار هستم و آزادم کن. پیامبر (ص) به او فرمودند: آیا آزادت کنم تا به مکه برگردی و در گروه قریش فریاد بزنی که من دو بار محمد را مسخره نمودم؟ (أَمُنُّ عَلَیْکَ حَتَّى تَرْجِعَ إِلَى مَکَّهَ فَتَقُولَ فِی نَادِی قُرَیْشٍ سَخِرْتُ بِمُحَمَّدٍ؟)، سپس فرمودند: «لَا یُلْسَعُ الْمُؤْمِنُ فِی جُحْرٍ مَرَّتَیْنِ»-مؤمن از یک سوراخ دوبار گزیده نمیشودبنا به نظر مقام معظم رهبری شامل همه مسائل شخصی و اجتماعی، سیاسی، بینالمللی و مواجهه با ابرقدرتها میشود
در حوادث اخیر، دشمن بار دیگر با استفاده از ظرفیت فضای مجازی و خط تهاجمی سه ضلعی توئیتر، تلگرام، اینستاگرام و با عناصر و سیاهی لشکر خود که عمدتاً متشکل از چهرههای مشهور و تأثیرگذاران اجتماعی اعم از بازیگران، بازیکنان، خوانندگان ( سلبریتیها) هستند، خط آتش آشوب و اغتشاش علیه نظام مقدس جمهوری اسلامی به راه انداخت.
دو نکته عرض کنم:
نکته اول: این فتنه به مراتب از فتنه 88 ضعیفتر است، با بصیرت مردم خداجو وبصیر ایران اسلامی به زبالهدان تاریخ واصل خواهدشد امابراساس آیه «فَاعْتَبِرُوا یَا أُولِی الْأَبْصَارِ»(حشر:2) این فتنه گویای یک هشدار واقعی است.و آن عمل به این دستور قرآنی است: «وَ أَعِدُّوا لَهُمْ مَا اسْتَطَعْتُمْ مِنْ قُوَّهٍ وَ مِنْ رِبَاطِ الْخَیْلِ تُرْهِبُونَ بِهِ عَدُوَّ اللَّهِ»(انفال: 60). این آیه دستور آمادهباش همهجانبهی مسلمانان در برابر دشمنان و تهیه هر نوع سلاح، امکانات، وسایل و شیوههای تبلیغی را میدهد که سبب ترس و هراس دشمنان اسلام میشود. آیا فضای مجازی جبهه انقلاب در حال حاضر اِعداد قوتی که باعث ارهاب جبهه دشمن بشود دارد؟
نکته دوم:
به بیان سردار دلها، شهید حاج قاسم سلیمانی: «من با تجربه این را میگویم که میزان فرصتی که در بحرانها وجود دارد، در خودِ فرصتها نیست. اما شرط آن این است که نترسید و نترسیم و نترسانیم.» برای اینکه معنا و مفهوم اِعداد قوت با هدف ارهاب دشمنان روشنتر و واضحتر شود، جبهه انقلاب باید چند سؤال راهبردی را مد نظر داشته باشد.
البته هدف از طرح این سؤالها، فرافکنی، محاکمه و مقصرجلوه دادن فردی یا افرادی نیست.
آیا خط مجازی جبهه انقلاب در حال حاضر، آرایش جهادی گرفته است؟اعم از قرارگاه مرکزی این جبهه، ترکیب اعضا ستاد فرماندهی این جبهه..!
آیا از نقاط آسیبپذیر بالفعل و بالقوه در عرصههای اجتماعی و فرهنگی جامعه رصد کامل صورت گرفته است ؟
آیا برای کانونهای اصلی فرهنگساز و فرهنگپذیر جامعه برنامه دارد؟ (یعنی برای: خانوادهها، مدارس، مساجد، هیئاتمذهبی، حوزههای علمیه، دانشگاهها، بازار، رسانه، سازمانهای مردمنهاد و شبکه امامت جمعه …ودهها سوال دیگر !!
لذا اکنون که آشوب و فتنه اخیر که شعلههای آن هماکنون فرو خفته است. درسها و عبرتهای فراوانی با خود به همراه دارد، که اکنون و پس از فرونشستن غبار فتنه باید بهدرستی و بصیرانه دیده شود و هوشمندانه مواجهه گردد
نکات دیگری هم هست که متاسفانه فرصت گذشته ان شاءالله درفرصت دیگری صحبت خواهم کرد.
والســــــــــــــــــلام علیـــــــــکم ورخمهاللـــــــــــــــه وبرکاته