به گزارش دفتر امام جمعه نیم ور ،نماز با شکوه جمعه 27 تیرماه 1404 مصادف بابیست ودوم محرم الحرام 1447 به امامت حجت الاسلام والمسلمین حاج شیخ عبدالعلی استیری امام جمع محترم نیم ور ، وبا حضور گرم مردم خدا جو درمسجد امام حسین علیه الســـــــــــــــــــــــــلام برگزار شد.
عناوین خطبه اول:
- یکی دیگراز عوامل تنهایی اولیای خدا این است که آنها حاضر نیستند با حیله و تزویر، مردم را به سوی خود جذب کنند و به هدف برسانند
- مدیریت و رهبری انبیا و ائمه معصومین به گونه ای است که حق و باطل را آشکار میکنند تا مردم خودشان با بصیرت و آگاهی تصمیم بگیرند.
- هدف حکومت دینی این نیست که به هر قیمتی، ولو با دروغ و تزویر، مردم را حفظ کند؛ بلکه هدف، آشکار ساختن حق و باطل است.
عناوین خطبه دوم :
1.توقف جنگ و آتش بس ، نباید به معنای غفلت از آمادگی باشد
- سستی در حفظ دستاوردها، چه در میدان جنگ و چه در زندگی اجتماعی، میتواند هر پیروزی را به مخاطره بیندازد.
- 3. معنای تحقق وعدههای خدا،که میفرماید: ولَیَنصُرَنَّ اللهُ مَن یَنصُرُه تا زمانی است که ما به وظیفه عمل کنیم.
- اگر شورای نگهبانی نبود، مسیر قانون و انتخابات، در پیچهای انحراف گم میشد و سرنوشت ملت در دستان بازی قدرتهای ناسالم میافتاد
مشروح خطبه اول:
أعوذ باللـــــــــه من الشیطان الرجیــــــــــم بســـــــــم اللـــه الــــرحمـــــن الرحیـــــــــم
عبادالله اوصیکم و نفسی بتقوى الله
درابتدای خطبه اول خودم را وشما نمازگزاران عزیز را توصیه میکنم به تقوای الهی!
موضوع بحث ما پیرامون عوامل تنهایی ولیّ خدا در واقعه عاشورا بود دو عامل را عرض کردم یکی شبهه و فتنه بود و دیگری هم جعل شخصیت در مقابل اهلبیت بود
اما عامل سوم: اجتناب اولیاء الهی از فریب و تزویر
یکی دیگراز عوامل تنهایی اولیای خدا این است که آنها حاضر نیستند با حیله و تزویر، مردم را به سوی خود جذب کنند و به هدف برسانند، بلکه میخواهند مردم از سر بصیرت و آگاهی و فهم به سوی خدا بیایند.قرآن کریم میفرماید:«وَهَدَیْناهُ النَّجْدَیْن»(بلد: 10) «و ما به انسان دو راه را نشان دادیم راه خیر و راه شر ،راه سعادت و شقاوت.
مدیریت و رهبری انبیا و ائمه معصومین ومردان الهی به گونه ای است که حق و باطل را آشکار میکنند تا مردم خودشان با بصیرت و آگاهی تصمیم بگیرند؛ لذا اگر در حکومت امیرالمومنین(ع) یا در برخورد اولیای الهی مواردی به ظاهر توجیه ناپذیر دیده میشود، به همین دلیل است. مثلاً، زمانی که «طلحه» و «زبیر» پیش حضرت آمدند تا اجازه بگیرند و از مدینه خارج شوند گفتند: «به قصد عمره میرویم» اما حضرت فرمودند: «برای توطئه میروند و به دنبال فتنه هستند»یعنی حضرت با این که هدف آنها را میدانستند، مانعشان نشدند.
حضرت میدانستند که «ابن ملجم» قصد ترورشان را دارد، اما مانع نشدند «مسلم بن عقیل» میدانست که «ابن زیاد» داخل خانه است، اما او را نکشت.
موارد بسیاری از این قبیل وجود دارند که نشان میدهند ترور و فریب، مشکلی را حل نمیکند. اگر هدف این است که مردم به بصیرت برسند، باید طوری عمل کرد که حق و باطل روشن شود. و مردم خودشان انتخاب کنند.
سیدالشهدا(ع) در بین راه بارها خطبه خواندند و هشدار دادند؛عدهای هم پراکنده شدند. هر چه خطرات شدیدتر میشد، عدهی بیشتری کاروان آن حضرت را ترک میکردند.حتی شب عاشورا فرمودند:
بدانید که با من بیرون آمدید ، چون می دانستید که من به سوی مردمی می روم که با من از دل و زبان ، بیعت کرده اند ؛ امّا اوضاع ، کاملاً دگرگون شد ؛ چون شیطان بر آنها چیره گشت و خدا را از یادشان برد ، و اکنون ، جز کشتن من و کشتن هر که در راه من تلاش می کند ، و نیز اسارت خانواده ام پس از غارتشان ، هدفی ندارند . من نگرانم که شما در بیان آنچه می دانید ، خجالت بکشید . نیرنگ زدن ، در نزد ما اهل بیت ، حرام است . پس هر یک از شما که دوست ندارد بماند ، برود .
هدف حکومت دینی این نیست که به هر قیمتی، ولو با دروغ و تزویر، مردم را حفظ کند؛ بلکه هدف، آشکار ساختن حق و باطل است؛ به نحوی که حجت بر همگان تمام شود و مانعی در مسیر ایمان انسانها وجود نداشته باشد.
موضوع مذاکره مقام معظم رهبری بارها فرمودند: طرف مقابل به هیچ عهدی وفا نکرده و وفا نمیکند اما وقتی در بین مذاکره حمله کردند برای عده ای یقین شد که طرف مقابل مورد اعتماد نیست!!
خداوند متعال در انعام/112 به پیامبر اکرم(ص) میفرمایند:
«وَ کَذلِکَ جَعَلْنا لِکُلِّ نَبِیٍّ عَدُوًّا شَیاطینَ الْإِنْسِ وَ الْجِنِّ یُوحی بَعْضُهُمْ إِلی بَعْضٍ زُخْرُفَ الْقَوْلِ غُرُوراً وَ لَوْ شاءَ رَبُّکَ ما فَعَلُوهُ فَذَرْهُمْ وَ ما یَفْتَرُونَ»(انعام: 112)- برای هر پیامبری دشمنی قرار دادیم؛ اعم از شیاطین انسی و جنی. شیاطین در بین خود الهاماتی دارند؛ بین آنها حرف هایی رد و بدل میشود که زخرف القول هستند؛ ظاهر فریب و خوش ظاهر
این برای آن است، که معلوم شود، چه کسانی با آزادی به حرف انبیا گوش می کنند و خود را به کمال و قرب خدا می رسانند و چه کسانی حرف شیاطین را گوش می کنند
اماچرا خدای متعال به شیاطین اجازه میدهد که در مقابل انبیا بایستند؟ پاسخ این سوال را در آیهی بعد فرموده است: « وَلِتَصْغَىٰ إِلَیْهِ أَفْئِدَهُ الَّذِینَ لَا یُؤْمِنُونَ بِالْآخِرَهِ وَلِیَرْضَوْهُ وَلِیَقْتَرِفُوا مَا هُم مُّقْتَرِفُونَ»(انعام آیهی 113)
برای این شیاطین جنّی و انسی را آزاد گذاشتیم، که آنچه در توان دارند علیه تو توطئه چینی و فتنه انگیزی و کارشکنی کنند، تا به منتهای شقاوتی که استحقاقش را دارند، برسند و خود را به جهنّم سقوط دهند.
خدا نه تنها اهل سعادت را در رسیدن به سعادت کمک می کند، اهل شقاوت را نیز در رسیدن به کمال شقاوتشان مدد می نماید
انبیاء و ائمه،مردم را به قیمت تبلیغات دروغ، هدایت نمیکنند. سیدالشهداء علیه السلام در حرکت خود، با وعدهی رسیدن به قدرت و غنایم و… مردم را جمع نکردند؛ برعکس؛ در بین راه، بارها هشدار دادند که پایان این راه مخاطره آمیز، حکومت و قدرت نیست، بلکه پایان آن شهادت است. لذا فرمودند: «هر کس میخواهد برگردد». این هم یکی از علل تنهایی سیدالشهدا علیه السلام و اساساً یکی از مشکلات پیش روی حکومت دینی است.
مشــــــروح خطبـــــــــه دوم:
سفارش به تقوا
صفات چهارگانه در کلام امام سجاد )ع)أربعٌ مَن کُنَّ فیه کَمُلَ إسلامُه ، و مُحِّصَتْ عنه ذُنوبُهُ ، و لَقِیَ ربَّهُ عزّ و جلّ و هُو عنه راضٍ چهار خصلت است که در هر کس باشد، ایمانش کامل، گناهانش بخشوده خواهد بود، و در حالتی خداوند را ملاقات می کند که از او راضی و خوشنود است.
اول: مَن وفى للّه ِ عزّ و جلّ بما یَجْعَلُ على نفسِهِ للنّاسِ اینکه واجبات را انجام دهیم؛ یعنی حقوقی را که خدای متعال برای خود بر دوش بندگان گذاشته است، ادا کنیم. حقوق الهی همین واجبات است
دوم: و صَدَقَ لِسانُهُ مَع النّاسِ اینکه زبان او با مردم صادق باشد و به مردم دروغ نگوید.
سوم: و اسْتَحْیا مِن کلِّ قبیحٍ عندَ اللّه ِ و عندَ النّاسِ اینکه از هر کار قبیحی نزد خدا و مردم حیا کند؛حالت حیا و شرم از گناه در او باشد. برخی هستند که با بیحیایی گناه میکنند؛ بدون شرمندگی، این حالت خطرناک است.
چهارمین مورد خوش اخلاقی با خانواده خود است؛ و حَسَّنَ خُلقَهُ معَ أهلِهِ .
چند مطلب را …
چند روزی از جنگ تحمیلی 12 روزه رژیم صهیونیستی به کشوراسلامی ما میگذرد اشاره ای به وظیفه جبهه حق داشته باشم
قرآن کریم به صراحت میفرماید: «وَ قاتِلُوهُمْ حَتَّی لا تَکُونَ فِتْنَهٌ وَ یکُونَ الدِّینُ لِلَّهِ فَإِنِ انْتَهَوْا فَلا عُدْوانَ إِلاَّ عَلَی الظَّالِمینَ» (بقره: ۱۹۳) این آیه به هدف جهاد در اسلام اشاره کرده، میفرماید: «با آنها پیکار کنید تا فتنه از میان برود و دین مخصوص خدا باشد. اگر آنها از اعتقاد در اعمال نادرست خود دست بردارند مزاحم آنان نشوید زیرا تعدی جز به ستمکاران روا نیست.» فلذا هدف اسلام از جنگ، کشورگشایی و کسب غنائم یا انتقامگیری نیست، بلکه غرض از جنگ و جهاد در اسلام، برچیدهشدن بساط شرک و کفر است. در این آیه میفرماید: اگر مشرکان دست از فتنه و قتال برداشتند، دیگر با آنها دشمنی و جنگ نخواهد شد. زیرا برخورد نظامی تنها با ستمکاران و متجاوزان است.
اگر دشمن آتشبس را بپذیرد، جبهه حق نیز بر اساس منطق قرآنی میتواند آتش را متوقف کند، اما این توقف نباید به معنای غفلت از آمادگی باشد. دشمن ممکن است از آتشبس برای بازسازی خود استفاده کند، اما جبهه حق با هوشیاری و تکیه بر توانمندیهای خود، آماده پاسخگویی به هر تهدیدی است.
همانگونه که جمهوری اسلامی با تکیه بر ایمان به خداوند به تنهایی در برابر این جبهه عظیم ایستاد و از متحدان خود استفاده عملیاتی نکرد.و با اقتدارعمل کرد درصورت تجاوز مجدد قطعاً دشمنان ما با پاسخ محکم تری مواجه خواهند شد.
مطلب دوم :مقام معظم رهبری در دیدار رئیس و مسئولان قوه قضائیه با اشاره به این آیه ولَیَنصُرَنَّ اللهُ مَن یَنصُرُه فرمودند: خدای متعال نصرت را برای ملّت ایران در ذیل نظام اسلامی و زیر چتر قرآن و اسلام تضمین کرده که ملّت ایران حتماً پیروز خواهد شد.
نکته ای عرض کنم : در جنگ اُحد، ۷۰۰ نفر از یاران پیامبر اکرم(ص) در برابر لشکری ۳۰۰۰ نفره از کفار قریش ایستادند. نسبت نیروها یک به چهار بود و تجهیزات مسلمانان در مقایسه با دشمن، ناچیز. با این حال، خداوند وعده پیروزی داد و این وعده در ابتدا محقق شد.
مسلمانان در آغاز چنان با انگیزه و اتحاد و شجاعت جنگیدند، که به سرعت پیروز شدند، ولی نافرمانی جمعی از تیراندازان مأمور حفظ شکاف کوه عَینین (تنگه احد) و رها کردن آن سنگر حساس برای جمعآوری غنائم، سبب شد که ورق برگردد و شکست سختی به لشکر اسلام وارد گردد.خداوند وعدهاش را صادقانه عملی کرد امادر آیه 152 آل عمران سه خطای کلیدی از سوی برخی مسلمانان، مانع تداوم این نصرت الهی شد:
خطای اول: فَشِلْتُمْ (سستی کردید)
برخی از یاران پیامبر(ص)، پس از مشاهده نشانههای پیروزی، گمان کردند کار تمام شده است. آنها از وظیفه خود دست کشیدند و بهجای حفظ مواضع، به جمعآوری غنایم یا بازگشت به زندگی عادی روی آوردند.
این سستی، نقطه آغاز شکست بود. سستی در حفظ دستاوردها، چه در میدان جنگ و چه در زندگی اجتماعی، میتواند هر پیروزی را به مخاطره بیندازد.
خطای دوم: تَنَازَعْتُمْ (با هم اختلاف کردید)
اختلاف و نزاع در میان مسلمانان، از دیگر عوامل شکست بود. برخی از تیراندازان بر سر ماندن یا ترک موضع خود دچار اختلاف شدند. این نزاع، وحدت و هماهنگی لازم برای پیروزی را از بین برد.
اختلاف، چه در سطح فردی و چه در سطح اجتماعی، سمّی است که توان جمعی را از بین میبرد: «وَ لا تَنازَعُوا فَتَفْشَلُوا وَ تَذْهَبَ ریحُکُم» (انفال: ۴۶)
با یکدیگر نزاع نکنید، که سست میشوید و قدرت و شوکتتان از بین میرود تفرقه و درگیری، موجب ضعف و از دست رفتن اقتدار و عظمت میشود
خطای سوم: عَصَیتُمْ (نافرمانی کردید)
نافرمانی از دستور پیامبر(ص)، که فرموده بود تیراندازان تحت هیچ شرایطی تنگه را ترک نکنند، عامل اصلی شکست بود. برخی به تحلیلهای شخصی خود اعتماد کردند و از فرمان رهبر الهی سرپیچی نمودند. این نافرمانی، نهتنها به شکست نظامی، بلکه به از دست رفتن نعمت پیروزی منجر شد.
نکته اساسی اینجا است که این سه خطا، همگی از درون جامعه اسلامی سرچشمه گرفتند، نه از قدرت دشمن. دشمن تنها از این ضعفها بهره برد و ضربه خود را وارد کرد.
معنای تحقق وعدههای خدا،که میفرماید: ولَیَنصُرَنَّ اللهُ مَن یَنصُرُه تا زمانی است که ما به وظیفه عمل کنیم.
اطاعت از رهبر، چه در زمان حضور معصوم(ع) و چه در زمان غیبت، شرط اساسی بهرهمندی از نصرت الهی است. جایگزین کردن تحلیلهای شخصی یا غُر زدن به جای تبعیت، همان خطایی است که در اُحد رخ داد. امروز نیز، بیتوجهی به رهنمودهای رهبری دینی و الهی میتواند ما را از مسیر نصرت دور کند. که ان شاءالله ملت ما حول محور ولایت فقیه دست دشمنان و بد خواهان را برای همیشه از این کشور امام زمانی کوتاه خواهند کرد.
مطلب پایانی: 26 تیر ماه که روز گذشته بود سالروز تاسیس شورای نگهبان یکی از نهادهای مهم در نظام مقدس جمهوری اسلامی است
اگر شورای نگهبانی نبود، مسیر قانون و انتخابات، در پیچهای انحراف گم میشد و سرنوشت ملت در دستان بازی قدرتهای ناسالم میافتاد بیستو ششم تیر، تنها یک روز در تقویم نیست، نماد تعهد ما به اسلام و جمهوریت و پیمان ما با امام و شهداست که این راه را با صلابت،و با امید ادامه خواهیم داد.
والســـــــــــــــــــــــــلام وعلیــــــــــــــــــــــکم ورحمه اللــــــه و برکاته