اخبار ویژه
خانه / اخبار ویژه / اصناف در کنار فعالیت‌های اقتصادی نقش بسزایی در فعالیت‌های اجتماعی، فرهنگی،مذهبی و همچنین جریان‌های سیاسی داشته‌اند

اصناف در کنار فعالیت‌های اقتصادی نقش بسزایی در فعالیت‌های اجتماعی، فرهنگی،مذهبی و همچنین جریان‌های سیاسی داشته‌اند

به گزارش دفتر امام جمعه باقرشهروکهریزک نمازباشکوه جمعه ،درتاریخ بیست وهفتم خردادماه ۱۴۰۱ ماه مصادف با هفدهم ذی القعده ۱۴۴۳ به امامت حجه الاسلام والمسلمین حاج شیخ عبدالعلی استیری امام جمعه محترم باقرشهروکهریزگ وباحضورگسترده اقشارمختلف مردم درمصلی نمازجمعه برگزارشد.

عناویــــــن خطبــــــــه اول:
  1. خداوند به خاطر نماز شب خوانان، عذاب نازل نمی کند
  2. نماز شب، سبب رفع فقر و ناداری است.
  3. کسانی که از لقمه‌های حرام ارتزاق می‌کنند، به ازای هر لقمه‌ حرامی که ارتزاق کنند، تا چهل روز دعا و عبادتشان پذیرفته نمی‌شود
عناویــــــن خطبـــــــه دوم:
  1. امام صادق(ع) فرمودند: حقیقت بندگی سه چیز است.
  2. شهید چمران وشهید حاج قاسم سلیمانی مصداق واقعی حقیقه العبودیه، بودند.
  3. برای رسیدن به خودکفایی و کاهش وابستگی غذایی، کشاورزی قراردادی محوری‌ترین کاری است
مشــــــروح خطبـــــــــه اول:
أعوذ باللـــــــــه من الشیطان الرجیــــــــــم       بســـــــــم اللـــه الــــرحمـــــن الرحیـــــــــم

درابتدای خطبه اول خودم را وشما عزیزان نماز گزار را توصیه میکنم به تقوای الهی

نماز گزاران عزیزتقوا اصل حرکت انسان به سوی کمال است اگر بتوانیم درعمل فردی اجتماعی و همچنین درکارهای سیاسی رعایت تقوا راداشته باشیم همه خیر وهمه الطاف خداوند شامل ما خواهد شد.

موضوع بحث ما پیرامون اهداف زندکی از دیدگاه امام صادق (ع)بود ۹ هدف را عرض کردم:

اما هدف دهم:”طَلَبْتُ نُورَ الْوَجْهِ» حضرت میفرمایند در این دنیا دنبال این بودم که صورتم نورانی باشد. نورانیتی است که گاهی ما هم نمی‌توانیم توصیف کنیم ولی این حقیقت وجود دارد. امام فرمود: راهش را در نماز شب خواندن یافتم. «فَوَجَدْتُهُ‏ فِی صَلاهِ اللَّیْل‏»

در فضیلت نماز شب همین بس که چندین آیه از آیات قرآن وروایات متعددی از معصومین به نماز شب و فضیلت آن اشاره دارد.

از رسول خدا(ص) که مى فرمود: «الرَّکعَتانِ فِى جَوفِ اللّیْلِ اَحَبُّ اِلَىّ مِنَ الدُّنْیا وَ مَا فِیهَا؛ (دو رکعت نماز در شب بهتر است، نزد من، از دنیا و هر آن چه در آن است).{وسائل الشیعه باب تاکید برمواظبت بر نماز شب حدیث شماره ۱۰۲۹۲

هفتاد و پنج فایده و فضیلت برای نماز شب ذکرشده به طوری که بهشتیان به نماز شب خوان غبطه می خورند. ازجمله اینکه:خداوند به خاطر نماز شب خوانان، عذاب نازل نمی کند. نُه صف از فرشتگان در پشت سر نماز شب خوان می ایستندکه به تعداد آنان خداوند به نماز شب خوان، مقام و درجه می دهد. نماز شب، نور در قبر است. نماز شب، انیس و مونس در قبر است.  نماز شب، موجب صحت و سلامتی بدن است. نماز شب، سبب رفع فقر و ناداری است.نماز شب، اخلاق نماز شب خوان را نیکو می کند. نماز شب، دین و قرض نماز شب خوان را ادا می کند.

رسول خدا (ص) به امیرالمؤمنین (ع) وصیت فرمود: «وَ عَلَیک بِصَلاهِ اللَّیلِ وَ عَلَیک بِصَلاهِ اللَّیلِ وَ عَلَیک بِصَلاهِ اللَّیلِ؛ بر تو باد به نماز شب، و بر تو باد به نماز شب، و بر تو باد به نماز شب.» حضرت سه مرتبه این جمله تکرار فرمود که نافلۀ شب را حتماً به‌جا بیاور. خصوصیاتی در بلند شدن در نیمۀ شب (سحر) و عبادت کردن وجود دارد که در هیچ‌یک از نمازهای دیگر وجود ندارد.

اگر کسی هم نمی‌تواند هرشب بخواند،هفته‌ای یکبار، ماهی یکبار بخواند. یک کم تجربه کنیم. حرف زدن با خدا، قرآن خواندن در دل شب، راز و نیاز و دعاهایی که به ما یاد دادند. علامه طباطبایی می‌فرماید: بیشترین قسم قرآن به ساعت آخر شب است. یعنی خدا به روز قسم خورده، به شب قسم خورده، به صبح قسم خورده است. به چاشت قسم خورده، به عصر قسم خورده اما از نظر تعداد بیشترین آن قسم به سحر است. «وَ اللَّیْلِ إِذا یَسْرِ» (فجر/۴) یعنی همان سحر!

  دوش وقت سحر از غصّه نجاتم دادند واندر آن ظلمت شب آب حیاتم دادند  
   
  چه مبارک سحری بود و چه فرخنده شبی آن شب قدر که این تازه براتم دادند  

هدف یازدهم“طَلَبْتُ‏ فَضْلَ‏ الْجِهَادِ» جنگ همیشه نیست و گاهی پیش می‌آید. ولی فضیلت جهاد خیلی زیاد است. در زندگی دنبال این بودم این فضیلت جهاد و پاداش جهاد در زندگی من بیاید. راهش را پیدا کردم. «فَوَجَدْتُهُ فِی الْکَسْبِ لِلْعِیَال‏» دیدم «الْکَادُّ عَلَی عِیَالِهِ کَالْمُجَاهِدِ فِی سَبِیلِ اللَّهِ‏» (کافی، ج ۵، ص ۸۸) کارگری که کارخانه می‌رود، کارمندی که اداره می‌رود، کاسبی که بازار می‌رود. دانشجویی که درس می‌خواند، استادی که درس می‌دهد، اینطور نگاه کند که کار من برای اداره خانواده جهاد است.

قال رسول الله (ص): «اِنَّ اللهَ یُحِبُّ أن یَری عَبْدَهُ تَعِباً فِی طَلَبِ الحَلالِ»(کنز العمال حدیث ۹۲۰۰

خداوند دوست می‌دارد که بنده‌اش را در جست و جوی روزی حلال خسته و رنجور ببیند»تلاش و تکاپو برای کسب و کار و تحصیل درآمد حلال، از بزرگ‌ترین عبادات و مهم‌ترین توصیه‌های اسلام است؛ تا جایی که “نه دهم” عبادت در «تلاش برای کسب روزی حلال» معرفی شده است.کسانی  که در جست و جوی کسب و کار حلال نمیروند، «ملعون و دور از رحمت خداوند» معرفی شده‌اند. کسانی که از لقمه‌های حرام ارتزاق می‌کنند، به ازای هر لقمه‌ حرامی که ارتزاق کنند، تا چهل روز دعا و عبادتشان پذیرفته نمی‌شود و آمادگی هر گونه گمراهی و ضلالت را درمی‌یابند

مشــــــروح خطبـــــــــه دوم:

ابتدا خودم را وشما نمازگزاران عزیز را به تقوای الهی توصیه میکنم

باتوجه به سالروز شهادت شهید چمران پیرامون سفارش به تقوا این حدیث را به محضر شما تقدیم میکنم.

حدیث معروفی است «عنوان بَصْری» از محضر امام صادق(ع) سؤال می‌کند: «مَا حَقِیقَهُ اَلْعُبُودِیَّهِ؟» حضرت فرمودند: حقیقت بندگی سه چیز است: نخست آنکه (أَنْ لاَ یَرَى اَلْعَبْدُ لِنَفْسِهِ فِیمَا خَوَّلَهُ اَللَّهُ مِلْکاً )انسان برای خود ملکیتی نبیند، و هر آنچه هست و دارد را از خدا بداند و باید آن را برای خدا و در جایی که خدا خواسته قرار دهد، تلاش و کار را برای خدا خالص کند و جز خدا در مُخیله‌اش نباشد

دوم آنکه (وَ لاَ یُدَبِّرُ اَلْعَبْدُ لِنَفْسِهِ تَدْبِیراً) به سود خویش مصلحت اندیشی نکند و همه تدبیرش را به خدا واگذارد و معتقد باشد که عبد است و هر جا مرضی نظر خدا باشد حضور یابد و غائب نباشد اگر انسان تدبیر امورش را به خدا واگذار کند، مصائب هم برای او آسان می‌شود، اگر انسان تکلیف‌گرا باشد و تکالیف الهی را با احساس مسئولیت انجام دهد دچار خودبرتربینی و غرور نمی‌شود.

سوم آن است که (وَ جُمْلَهُ اِشْتِغَالِهِ فِیمَا أَمَرَهُ تَعَالَى بِهِ وَ نَهَاهُ عَنْهُ (بحار الأنوار/ ج۱/ ص۲۲۴)انسان دائماً به انجام واجبات و ترک محرمات مشغول باشد، تکلیف‌گرایی و مسئولیت‌پذیری داشته باشد؛ اگر انسان برای خود مالکیت قائل نباشد، می تواند انفاق کرده و از جان بگذرد. شهید چمران در پنجاه سالگی و حاج قاسم در ۶۲ سالگی یعنی سنین بازنشستگی و نزدیک به بازنشستگی و استراحت به شهادت رسیدند، و این یعنی همه وقت خود را برای خدا گذاشته بودندواقعا مصداق حقیقه العبودیه، شهدایی مثل چمران و حاج قاسم‌اند.

در زمانه این دو شهید، هیچ محاسبه مادی به نفع آنها نبود و کارهای آنها تنها با انگیزه عقلانیت الهی درست بود؛ چرا که بسیاری دنبال مقاصد دنیوی و حزبی خودشان بودند، ولی چمران و حاج قاسم دنبال اهداف خود بودند. معیار حرف زدن و تصمیم‌گیری‌های شهید چمران و شهید سلیمانی، طبقه‌بندی مادی نیست؛ چرا که آنها عکس پیشرفت مادی حرکت می‌کردند. زندگینامه آنها در سیر معکوسی که بسیاری از ما پیش می‌رویم، پیش رفت؛ چمران از آمریکا به مصر و سپس به لبنان و جبهه‌های ایران می‌رود و حاج قاسم با درجه سرلشگری، سنگر به سنگر مدافعان حرم دوشادوش و هم‌نفس رزمندگان می‌دود و می‌جنگد؛ هر دو اهل ورود در محاصره‌های دشمن و شکستن آنها بودند.

جمعه ۲۷ خرداد  تشکیل جهاد سازندگی به فرمان حضرت امام خمینی
روز جهانی بیابان‌زدایی

 در تاریخ ۲۷ خرداد ۱۳۵۸ به فرمان امام خمینی (ره) برای رسیدگی به مناطق محروم و دور افتاده ایران نهاد انقلابی جهاد سازندگی تاسیس شد.

به دو نکته اشاره کنم :

نکته اول: مربوط به اراضی کشاورزی است. اراضی کشاورزی ما، به شدت در حال تغییر کاربری هستند. اگر ما همینطور پیش برویم، در سالهای آینده زمینی برای کشاورزی نداریم، زمینهای درجه یک ما تبدیل به باغ‌ویلا میشود و تغییر کاربری می‌دهد.

یکی ازدلائل این است که زمینهای کشاورزی سند ندارد،و با فوت یک کشاورز، زمینهای او بین چند فرزند او تقسیم میشودکه در اصلاحات عرضی هم که در سال ۴۲ توسط آمریکایی ها صورت گرفت  زمینهای کشاورزی کوچک و کوچکترشد و معلوم است زمین‌های کوچک به باغ و ویلا تبدیل میشود.که این برای کشاورزی ما وتولید محصولات کساورزی خطر آفرین است

نکته دوم: موضوع خودکفایی و کاهش وابستگی و تأمین امنیت غذایی است . برای رسیدن به این هدف، کشاورزی قراردادی محوری‌ترین کاری است که میشود انجام دادکه دولت سیزدهم آن را دردستور کارقرارداده است

کشاورزی قراردادی این است که وقتی کِشتی انجام می‌گیرد، از روز اول مشخص است که کشاورز این تولید را برای چه کسی تولید میکند؛ برای داخل کشور یابرای صادرات. نه اینکه کشاورزما تولید کند،بعدا منتظر بماندکه آیا فروشنده‌ای پیدا می‌شود یا نه. لذا می‌بینیم که در بازار یک محصول تولید زیاد است که گاهی دور ریخته میشود ودرتولید یک محصول هم کمبودوجود دارد. لذا به نظر میرسد که اگر بر اساس کشاورزی قرار دادی حرکت کنیم این مشکل حل میشود.

چهارشنبه ۱ تیر آغاز هفته قوه قضاییه “هفته عدالت”

قوه قضاییه پیشانی و رکن مهم نظام اسلامی است و همچنین بخشی بسیار حساس از نظام اسلامی به شمار می آید باید مأمن مظلومین باشد و در برابر مجرمان سریع و شدید و در برابر مظلومان پناهگاهی امن  باشد. قوه قضاییه باید به جایگاهی برسد که هر فرد مظلومی احساس کند با رجوع به دستگاه قضایی می تواند حق را بگیرد و مظلومیت خود را برطرف کنند.باید آنقدر مراجعات دادخواهانه، با نتایج عادلانه و منصفانه همراه شوند که احساس و امیدِ گرفتنِ حق و رفعِ مظلومیت، در همه مردم به وجود آید.به وجود آمدن چنین احساسی سخت هست اما غیر ممکن نیست.

روز اصناف

اصناف و تشکل‌های صنفی مرتبط با آنها، اهمیت بالایی در توسعه کشور در ابعاد اقتصادی، سیاسی، فرهنگی و اجتماعی دارند. اصناف در کنار انجام فعالیت‌های اقتصادی نقش بسزایی در فعالیت‌های اجتماعی، فرهنگی،مذهبی و همچنین جریان‌های سیاسی  داشته‌اند.

اما دو نکته عرض کنم:

 در دو سال گذشته با توجه به رکود اقتصادی در کشور و شیوع بیماری کرونا اصناف آسیب‌های جدی دیدند.کرونا در برخی از صنوف با تعطیلی آنها آسیب جدی وارد کرد باعث بیکاری شمار قابل توجهی از افراد شد که اکثرا از اقشار آسیب پذیر جامعه هستند.لذا شایسته است دولت نسبت به مطالبات آنها از جمله میزان مالیات و اجاره بها عنایت بیشتری داشته باشد

نکته دوم هم متقابلا توجه اصناف به مردم در بعضی از اقلام واقعاً بالا رفتن قیمتها کمر عده ای را خم کرده خوب است انصاف را رعایت کنند.

آغاز هفته صرفه‌جویی در مصرف آب

امروزه مسئله آب نه‌تنها چالشی برای برخی از استان‌های جنوبی است بلکه تهدیدی اجتماعی، سیاسی و امنیتی برای کل کشور محسوب می‌شود. که علاوه بر اثرگذاری در منابع آب شرب، تهدید کشاورزی و باغداری،ونهایتاً نگرانی در‌ موضوع امنیت غذایی کشور است. لذا همه ما اعم از مسئولین و مردم با یدبرنامه ریزی صحیح ودقیقی داشته و با صرفه جویی و مصرف درست بتوانیم از این بحران عبور نماییم

والســــــــــــــــــلام علیـــــــــکم ورخمهاللـــــــــــــــه وبرکاته

جوابی بنویسید

ایمیل شما نشر نخواهد شدخانه های ضروری نشانه گذاری شده است. *

*

-- بارگیری کد امنیتی --