اخبار ویژه
خانه / خطبه های نماز جمعه / امروزیکی ازنیازهای اصلی دنیای اسلام وجامعه روشن کردن افکارعمومی وآگاهی بخشی است

امروزیکی ازنیازهای اصلی دنیای اسلام وجامعه روشن کردن افکارعمومی وآگاهی بخشی است

به گزارش روابط عمومی دفترامام جمعه حسن آباد نماز پرصلابت جمعه اینهفته 27فرودین به امامت حجه الاسلام والمسلمین حاج آقااستیری امام جمعه محترم فشافویهوباحضوراقشارمختلف مردم درمصلی امام خمینی این شهربرگزارشد.امام جمعه محترم دربخشی ازخطبه دوم یادآورشدند:روشن کردن افکار عمومی و آگاهی بخشی، امروز یکی از نیازهای اصلی دنیای اسلام و جامعه است زیرا دشمنان برای مقابله با اسلام، با ابزارهای دین و اخلاق وارد شده اند که باید کاملاً هوشیار بود.

عناوین خطبه اول:

1-چگونه مسلمانانــــی که با سختــــي و گرفتاري تن به اســــلام دادند و ايمان آوردندباجامعه زاویه پیداکردند؟

2-دلیل همه انحرافات وجنايات که آثارش تا روز قيامت هم باقــــي خواهد ماند،دلبستگـــي ودنیا طلبـــی است!

عناوین خطبه دوم

1- یکی از برجسته‌ترین و مفیدترین اقدامات و ابتکارات امام بزرگوار، اعلام «روز ارتش» بود.

2- در بین پیامبران و ائمه، مولودی مبارک‌تر از امام جواد(ع) وجود ندارد

مشــــــروح خطبـــــــــه اول:

     أعوذ باللـــــــــه من الشیطان الرجیــــــــــم        بســـــــــم اللـــه الــــرحمـــــن الرحیـــــــــم

images (2)

«أُوصِيکُمْ ونًفسی بِتَقْوَي اللَّهِ فَإِنَّهَا حَقُّ اللَّهِ عَلَيْکُمْ»

امیرالمؤمنین علی علیه السلام میفرمایند:عَلَیکَ بِالتُّقی فَاِنَّهُ خُلْقُ الانبیاء؛ رعایت تقوا را بر خود لازم شمار؛ چرا که رعایت تقوا از اخلاق انبیاست

باتوجه به درپیش بودن میلاد حضرت امیرعلیه السلام موضوع بحث ما این است که چگونه مردم مسلماني که با سختي و گرفتاري تن به اسلام دادند و ايمان آوردند و تحت شکنجه‌های بسیار واقع شدند، بعد از رحلت پيغمبر اکرم آرام آرام مسير را تغيير دادند و با جامعه مورد نظر پیامبر زاويه پيدا کردند جانشین بلافصل پیامبررا25 سال خانه نشین کردندتا آنجا که نهايتا کار به واقعه کربلا انجاميد؟ اين مسئله ابعاد مختلفي دارد. يک بعد آن تاريخي است که اصلا جريان چه بود؛ چگونه این قضاياي تاريخي اتفاق افتاد؛ از کجا سرچشمه گرفت، و چه تحولاتي پيدا کرد تا به اين داستان منتهي شد. البته پس از آن‌که این قضيه از نظر تاريخي کاملا روشن شد، نوبت به تحليل تاريخ مي‌رسد که عواملش چه بود؛ چه چيزهايي عامل اصلي و چه چيزهايي عامل کمکي بود، و چه شرايطي فراهم شد که کار به اين‌جا انجاميد؟ اين کار مورخين است که بر تاريخ و منابع تاريخي تسلط دارند و بنده قصد ندارم در اين‌جا بعد تاريخي را مطرح کنم. بُعد ديگر این مسئله بُعد کلامي آن است که اين جريانات چه اندازه با عقايد اسلامي وفق یا تضاد دارد؛ فرقه‌هاي مختلف مسلمانان درباره اين‌ مسئله چه نظرهايي دارند، و کدام درست و کدام باطل است؟ این مسایل هم با شيوه بحث کلامي خاص خودش بررسي مي‌شود که متکلمان و بزرگان ما بيش از هزار سال روي آن کار کرده‌اند و با سليقه‌ها و تحقیقات مختلفي که داشته‌اند بخش‌هاي مختلفش را بررسي کرده‌اند، و فکر نمي‌کنم چيز ديگري براي تحقيق به‌جا گذاشته باشند. البته کار انساني هيچ‌گاه به نقطه آخر نمي‌رسد، ولي الحمدلله به قدر کافي و حتی بيش از حد کافي در اين زمينه‌ها کار شده است و بخش‌هايي از آن‌ها هم به عنوان مطالب درسي در حوزه‌ها تدريس مي‌شود. نمونه‌هايي از آن‌ها کتاب الغدير و عبقات است که کساني عاشقانه عمري را صرف کردند؛ رنج مسافرت‌ها به جان خريدند، و خون‌دل‌ها خوردند و به خوبي از عهده آن برآمدند.

بُعد دیگر اين مسأله جنبه علمي و تحليلي دارد، که بعضي از آن‌ها بيشتر آهنگ روانشناختي و بعضي‌ دیگر آهنگ جامعه‌شناختي دارد، و شامل مسائلي از اين‌دست مي‌شود که این  رفتار به عنوان يک عمل انساني چگونه شکل مي‌گيرد؟ چگونه مي‌شود که کساني در زماني تا پاي جان براي اسلام بايستند، در جنگ‌ها شرکت کنند و زخم بردارند و روز ديگري به نحوي عمل کنند که نهايتا به ضرر اسلام تمام شود؛ اين کار از نظر روانشناسي چگونه تحليل مي‌شود؟ این‌ پديده تاريخي چگونه به عنوان يک پديده اجتماعي براي یک قوم یا گروه شکل گرفت و چه عواملی داشت؟ اگر انسان عوامل آن را بفهمد، مي‌تواند موارد مشابه‌ آن را نیز تفسير کند و از آن برای خودش عبرت بگيرد. این‌گونه بحث‌هاي تحليلي است که مي‌تواند عبرت‌آموز باشد و از نظر تأثيري که مي‌تواند در فکر و رفتار ما بگذارد، خيلي اهميت دارد.

اين روشي است که قرآن کريم فراوان به کار گرفته و بخشي از تعاليم خودش را براساس همين روش آموزش داده است. همان‌گونه که ملاحظه مي‌فرماييد بخش عظيمي از آيات قرآن داستان‌ گذشتگان است، با اين‌که قرآن کتاب تاريخ نيست. نقل اين داستان‌ها براي اين است که ديگران از آن عبرت بگيرند و رفتار خودشان را تصحيح کنند که مثل بعضي از گذشتگان در چاله‌اي نيفتند که نتوانند از آن بيرون بيايند و نه تنها به خودشان بلکه به ميلياردها انسان در طول تاريخ ضرر بزنند. فرض کنيد درباره 25سال خانه نشینی امیرالمؤمنین وقضیه کربلابحث بشود که چه عواملي در آن مؤثر بود، از کجا ناشي شد، چه قشري بيشتر مؤثر بودند و چه انگيزه‌هايي داشتند. به‌خصوص در جاهايي که تحولی سريع در افرادي پيدا شد و ديروز در یک جبهه بودند و امروز رفتارشان عوض شده. چگونه مي‌شود که انسان ده سال، بيست سال راهي را رفته است، سپس يک شبه يا کمتر از يک شب تغيير مسير می‌دهد؟ چه عاملي باعث اين تحول مي‌شود؟ حال خواه از راه غلط به راه صحيح تغییر مسیر بدهد و يا برعکس، از راه صحيح به راه غلط برود. دانستن اين مطالب خيلي مهم است و همان فايده‌اي را دارد که ذکر داستان‌هاي تاريخي در قرآن دارد. چرا در قرآن اين همه داستان بني‌اسرائيل تکرار شده است؟ داستان کسانی که چند هزار سال پيشتر زندگي مي‌کردند به ما چه ربطي دارد؟ خود قرآن فرموده که ما اين‌ها را مي‌گوييم تا شما عبرت بگيريد، تا شما درس بگيريد که چگونه بايد رفتار کنيد و رفتارتان چه پيامدهايي مي‌تواند داشته باشد. اگر ما اين داستان‌ها را از اين زاويه مطالعه کنيم و عوامل و پيامدهاي آن‌ها را در نظر بگیریم، به این فکر فرو می‌رویم که نکند يک روز ما هم به همین مشکلات مبتلا شويم! آن‌ها هم انسان‌هایی مثل ما بودند، به‌خصوص که مدت‌ها پاي منبر پيغمبر و اميرمؤمنان صلوات‌الله‌عليهما بودند، و حتي برخی از آن‌ها در جنگ‌ها در رکاب حضرت علي عليه‌السلام شرکت کرده بودند. چه مي‌شود که این آدم عوض مي‌شود؟ اگر چنين تحولي را در هزارها انسان‌ ببینیم، آیا يک هزارم يا يک ميليونيم احتمال نمی‌دهیم که شايد ما هم به چنين مشکلی مبتلا شویم؟ 

اگر از ابتدای نهج‌البلاغه شروع کنیم در خطبه سوم با خطبه شقشقيه روبه‌رو می‌شویم که مطالب بسيار مهمي در اين زمينه در آن وجود دارد. همان‌گونه که مي‌دانيد حضرت در بخش عمده‌ای از اين خطبه در عباراتی کوتاه، زيبا و نافذ، در عين حالي که کاملا پيداست که مصالح جامعه اسلامي را به خوبی مورد نظر قرار داده­اند به تحليل تحولات خلافت می‌پردازند. همانند تفسیر هر حادثه‌ای ديگر، بدون این‌که سبّ، لعن یا توهینی به کسی بشود، به بیان اين‌ مطلب می‌پردازند که اين کار اشتباه بود و اين ضررها را داشت، به صورتی که اگر کسی واقعاً بخواهد حقيقت را بفهمد از اين بيانات نگران نمي‌شود. به همين دليل، برخي از اهل سنت همين خطبه را همانند ساير خطبه‌های امام شرح کرده‌اند و هيچ احساس نگراني نیز نکرده‌اند. 

بخش عمده اين خطبه درباره اصل جرياني تاريخي است که چگونه مسئله خلافت شکل گرفت. حضرت اشاره مي‌فرمايند که قبل از من سه تا خليفه آمدند که هر کدام به شيوه‌اي تعيين شدند.که مافعلا واردآن بحث نمیشویم.

حضرت می‌فرماید: وقتي خليفه سوم کشته شد، يک مرتبه ديدم همه مردم (به تعبير خودمان) مثل مور و ملخ بر سر من ريختند؛ فَمَا رَاعَنِي إِلَّا وَالنَّاسُ كَعُرْفِ الضَّبُعِ‏ إِلَي ينْثَالُونَ عَلَي؛ ناگهان خودم را در ميان جمعي دیدم که هجوم آوردند و بر سر من ريختند. در اين‌جا حضرت تعبيراتي دارند که شارحان نهج‌البلاغه در تبیین معنای آن، اختلاف دارند. مي‌فرمايد: حَتَّى لَقَدْ وُطِئَ الْحَسَنَانِ وَشُقَّ عِطْفَاي. 

اما عجيب اين است که هنوز داستان اين بيعت تمام نشده بود و ساماني نگرفته بود که کار مخالفت‌ها شروع شد. از اين‌جا محل بحث ماست که چطور مردمي که آن چنان بر اميرالمؤمنين هجوم مي‌آورند و به پذیرش خلافت مجبورش مي‌کنند، چند روز بعد از او فاصله مي‌گيرند و علیه او جنگ به‌راه مي‌اندازند؛ به‌خصوص زبير که در آن شورای شش‌نفره طرفدار خلافت علي بود؟! 

تا اين جا طرح همان سؤالي بود که که اول عرایضم مطرح کردم.اما پاسخ آن از اين جا شروع مي‌شود که حضرت مي‌فرمايد: كَأَنَّهُمْ لَمْ يسْمَعُوا اللَّهَ يقُولُ تِلْكَ الدَّارُ الْآخِرَةُ نَجْعَلُها لِلَّذِينَ لا يرِيدُونَ عُلُوًّا فِي الْأَرْضِ وَلا فَساداً وَالْعاقِبَةُ لِلْمُتَّقِينَ؛ گويا اين‌هايي که بيعت را شکستند و با من جنگ به راه انداختند و حاضر شدند خون مرا بريزند، این آیه را نشنيده‌اند. يعني جا داشت که به اين آيه توجه کنند و اگر به این آیه درست توجه مي‌کردند، به اين کارها اقدام نمي‌کردند. آن آيه چيست؟ تِلْكَ الدَّارُ الْآخِرَةُ نَجْعَلُها لِلَّذِينَ لا يرِيدُونَ عُلُوًّا فِي الْأَرْضِ وَلا فَساداً وَالْعاقِبَةُ لِلْمُتَّقِينَ؛‏‏(قصص، 83.)خداوند مي‌فرمايد: سعادت آخرت را براي کساني قرار داديم که در دنيا به دنبال برتري‌طلبي نباشند. سپس مي‌فرمايد:‏ بلي وَاللَّهِ لَقَدْ سَمِعُوهَا وَوَعَوْهَا؛ بله، به خدا قسم اين آيه را شنيده بودند؛ نه تنها شنيده بودند که خوب معني‌اش را درک کرده بودند، ولی می‌دانید چرا اين کار را کردند؟ وَلَكِنَّهُمْ‏ حَلِيتْ لَهُمُ الدُّنْيا فِي أَعْينِهِمْ وَرَاقَهُمْ زِبْرِجُهَا؛ مسئله اين جاست که زينت دنيا آن‌چنان آن‌ها را تحت تأثير قرار داد که از عمل به اين آيه بازماندند و آن را فراموش کردند. گويا چنين آيه‌اي وجود ندارد و گويا عهدشکني، آن هم با علي، کسي که خود پيغمبر او را تعيين کرده است، مشکلی نخواهد داشت. همه همّشان اين بود که به پولي يا مقامي برسند، هر چه بادا باد! زيورآلات دنيا در برابر چشمانشان آرايش شده بود، زيورهاي دنيا مايه اعجاب آن‌ها شده‌ بود و به آن‌ها دلبستگي پيدا کردند و همه چيز باطل شد. قرآن، کلام پيغمبر، عهد، پيمان و بيعت همه بر باد رفت. به حسب اين بيان تنها عامل اين همه انحراف و جنايت که آثارش تا روز قيامت هم باقي خواهد ماند، اين بود که چند نفر به زينت دنيا دلبستگي داشتند.

مشـــــــروح خطبــــــــــــــــــه دوم:

خودم وهمه ی عزیزان را به تقوای خداوند متعال دعوت می کنم

امیرالمؤمنین علی علیه السلام میفرمایند: لِلمتّقی ثَلاثُ عَلاماتٍ: اِخلاصُ العَمَلِ و قَصرُ الاملِ و اغتنامُ المَهلِ؛ انسان متّقی سه علامت دارد: در کارش اخلاص دارد، آرزوهایش کوتاه است و غنیمت شمار فرصت هاست.

يكشنبه29 فروردين روز ارتش جمهوري اسلامي و نيروي زميني

«ارتش آماده‌ دفاع از كشور و نظام جمهوری اسلامی در هر زمانی می باشد.»

بدون شک یکی از برجسته‌ترین و مفیدترین اقدامات و ابتکارات امام بزرگوار، اعلام «روز ارتش» بود. اگر یک نگاهی بکنیم به انگیزه‌هایی که آن روز در سطح کشور و نسبت به همه‌ی زوایای کشور در ذهن دشمنان ایران و انقلاب وجود داشت، میفهمیم که اعلان یک روز به عنوان روز ارتش کار بزرگی بود، کار مفیدی بود، کار ضروری و لازمی بود. انگیزه‌ی بسیار قوی و خطرناکی وجود داشت حتّی از درون خود ارتش برای نابود کردن ارتش ایران؛ تلاش میکردند؛چنین انگیزه‌هایی وجود داشت، امام در مقابل این انگیزه‌ها ایستاد؛ امام تشخیص دادند که ارتش باید با قوّت و قدرت بماند و نقش ایفا کند و عوارضی را که توانسته بود در دوران طاغوت، ارتش را از مردم جدا بکند، بایستی زائل کرد؛ و زائل کردند.

نیروی زمینی ارتش جمهوری اسلامی ایران در طول هشت سال دفاع مقدس، 45 عملیات موفق انجام داد كه بیشتر آنها منجر به آزادسازی قسمت زیادی از خاك اشغال شده كشورمان شد . همزمان با عملیات‌های نظامی پرسنل جهاد خود كفایی ضمن تعمیر قطعات آسیب دیده، اقدام به ساخت قطعات مورد نیاز نیز كردند. اكنون با گذشت بیست و هشت سال از پایان جنگ تحمیلی،نیروی زمینی ارتش جمهوری اسلامی ایرانبا استفاده از نیروهای متخصص و مهندسان توانسته است كه تسلیحات و تجهیزات نظامی متعددی را طراحی و تولید كند و به مرحله خودكفایی برسد. وامروزهم آماده‌ دفاع از كشور و نظام جمهوری اسلامی ایران در هر زمانی می باشد.(تکبیرنمازگزاران)

دوشنبه10 رجب ولادت حضرت امام محمد تقي «جواد الائمه»(ع) (195 ه ق(

«در بین پیامبران و ائمه، مولودی مبارک‌تر از امام جواد(ع) وجود ندارد.»

 امام رضا(ع) در حدیثی امام جواد(ع) را به عنوان مبارک‌ترین مولود خدا می‌خواند و می‌گوید که در بین پیامبران و ائمه، مولودی مبارک‌تر از امام جواد(ع) وجود ندارد.

 دلیل اینکه امام جواد(ع) از دیدگاه امام رضا(ع) به عنوان مبارک‌ترین مولود خداوند است این است که امام رضا(ع) تا 48 سالگی دارای فرزند نشد و پس از آن صاحب فرزند شدو در آن زمان عده‌ای به تمسخر امام رضا(ع) می‌پرداختند و عده‌ای از شیعیان نیز استرس داشتندنگران بودند که بعد از امام رضا(ع) چه کسی ولایت شیعه را عهده‌دار خواهد بود که با ولادت امام جواد(ع) بسیاری از این مشکل‌ها حل شد.هرچند عده‌ای در این مدت باز هم در این امر ایجادتردید میکردندچون تنها امامی که در سن کودکی و در هفت سالگی به امامت رسیده لذا امام جواد(ع) بارها توسط ظالمان زمان مورد پرسش و پاسخ قرار گرفت، اما امام همیشه با علم امامت که در وجود خود در کودکی داشتند، همیشه توطئه دشمنان را خنثی می‌نمودند و به آن‌ها اجازه سوءاستفاده از این موضوع را نمی‌دادند.

پنجشنبه13 رجبفرخنده ميلاد حضرت اميرالمؤمنين علي‌بن‌ابيطالب(ع) (10 سال قبل از بعثت) – آغاز ايام البيض (اعتكاف)

 این شخصیت بی نظیر که از دوران کودکی در کنار پیامبر اسلام (ص) رشد و نمو کردند و تربیت یافتند، در مقاطع مختلف حیات شریف خود برای اقامه حق و حفظ اسلام تلاش و پیامبر اسلام (ص)، آن حضرت را میزان حق معرفی کردند.مهمترین درس از زندگی آن شخصیت بی نظیرِ تاریخ بشر، برای امروز دنیای اسلام و جامعه، بصیرت بخشی، روشن کردن فضا، و عمق دادن به ایمان و اندیشه کسانی است که نیازمند بصیرت هستند. 

پنجشنبه2 ارديبهشت تأسيس سپاه پاسداران انقلاب اسلامي (1358 ه ش) – سالروز اعلام انقلاب فرهنگي (1359 ه ش)

از مهم‌ترين نيازهاى انقلاب اسلامى پس از پيروزى، پيش‌گيرى از فعاليت ناجوانمردانه ضدانقلاب در داخل و خنثى‌سازى توطئه‌هاى خارجى بود. در آن زمان، دستگاه دفاعى و امنيتى بازمانده از دوره پهلوى، به پاك‌سازى و بازسازى نياز داشت. بر اساس همين نياز، كميته‌هاى انقلاب اسلامى با حضور و شركت فعال مردم در مساجد به‌صورت خودجوش تشكيل شد. دولت موقت ابتدا تلاش داشت اين نيروها را زير سلطه خويش درآورد ولى اين تلاش با مخالفت افراد متعهد اين تشكيلات روبه‌رو شد. در نهايت، اين نهاد تازه‌تأسيس، زير نظر حضرت امام قرار گرفت. ايشان هم در دوم ارديبهشت سال 1358، به‌صورت رسمى، فرمان تشكيل اين نيرو را زير نظر شوراى انقلاب صادر كرد.

اعتكاف عملی است مركب از چند عبادت وهدف ازآن تمرین انقطاع ازغیر خداونداست

همه عبادات در یك هدف كلی مشترك‌اند، اما برای هر یك از آنها اهداف جداگانه‌ای نیز باید وجود داشته باشد. در غیر این‌صورت، دلیلی نداشت تا به صورتهای گوناگونی در ایند. حال سؤال اینجاست كه هدف از تشریع اعتكاف چیست؟ و اعتكاف چه هدفی را دنبال می‌كند؟ اعتكاف عملی است مركب از چند عبادت. پس در یك نگاه اهداف عبادت، در اعتكاف هم منظور گردیده است. پس در اعتكاف نیز همان اهداف نماز، روزه، نماز شب، حضور در مسجد، دعا، توبه و استغفار مورد توجه قرار گرفته است. از مجموعه این عبادات می‌توان هدفی دیگر نیز در نظر گرفت كه آن تمرین انقطاع از غیر خداوند است. معتكف در طول مدت اعتكاف از همه تعلقات دنیایی می‌برد و تمام وقت به عبادت می‌پردازد. او در این مدت از مسجد كه خانه خداست، به خانه خود و دیگران نمی‌رود. كلامی غیر از قرآن و دعا و نماز به زبان جاری نمی‌كند. معتكف اراده خود را در مسیر اراده خدا قرار می‌دهد و در طول روز به خاطر او، دست از خوردن و آشامیدن می‌كشد و به روزه‌داری قیام می‌كند.
پس هدف از اعتكاف، همان است كه در مناجات شعبانیه از خداوند می‌خواهیم: الهی هب لی كمال الانقطاع الیك؛ خدایا! به من نهایت بریدگی وابستگی از غیر خودت را هدیه نما.

والســـــــــلام علیکــــــــــــم ورحمــــــــــــــه الله وبــــــــــــرکاته

جوابی بنویسید

ایمیل شما نشر نخواهد شدخانه های ضروری نشانه گذاری شده است. *

*

-- بارگیری کد امنیتی --