اخبار ویژه
خانه / اخبار ویژه / بیانــات مقام معظم رهبری در دیدار مسؤولان نظام “مرامنامــه”و “منشــور” مســئولیت در نظــام اســلامی است

بیانــات مقام معظم رهبری در دیدار مسؤولان نظام “مرامنامــه”و “منشــور” مســئولیت در نظــام اســلامی است

به گزارش دفتر امام جمعه باقرشهر نماز باشکوه جمعه در دومین جمعه اولین ماه رمضان قرن پانزدهم مصادف با ۲۶ فروردین ماه،به امامت حضرت حجت الاسلام والمسلمین حاج شیخ عبدالعلی استیری امام جمعه محترم باقر شهر وکهریزک در مصلی باقرشهر وباحضوراقشار مختلف مردم برگزار شد.

عناویـــــن خطبـــــــــــه اول:

۱ . همانا از سوى پروردگار شما در طول عمرتان نسیم هایى مى وزد ، پس خود را در معرض آنها قرار دهید.

۲. حسرتِ «یوم الحسره» مثل حسرتهای معمولی نیست.

۳. در ماه مبارک رمضان، فرصت آشتی با خدا وجود دارد.

عناویـــــن خطبــــــــــه دوم:

۱ . چهل سال است نعمت خدا را می خوری و معصیت خدا را می کنی!

۲. امروز ارتش جمهوری اسلامی با سه نیروی زمینی و هوایی و دریایی سرشار از انگیزه و ایمان است.

۳. بیانــات مقام معظم رهبری در دیدار مسؤولان نظام “مرامنامــه”و “منشــور” مســئولیت در نظــام اســلامی است.

مشــــــروح خطبــــــه اول:

اعوذ باللـــــــه مـن الشیــــطان الرجیــــــم              بســــــــم الله الـــــرحمـــــــــن الرحیـــــــــــــم

عبادالله اوصِیکُمْ و نفسی بِتَقْوَى اللَّهِ برادران و خواهران , نمازگزاران محترم را به رعایت تقوی الهی, انجام واجبات و ترک محرمات  توصیه میکنم.

جابر جعفی از امام باقر(ع) پرسید آیا همین کافی است که کسی بگوید من شیعه هستم و خاندان پیغمبر(ص) را دوست می دارم فرمود

فَوَ اَللَّهِ مَا شِیعَتُنَا إِلاَّ مَنِ اِتَّقَى اَللَّهَ وَ أَطَاعَه 

حضرت فرمود: به خدا قسم شیعه ما نیست مگر کسی که از خدا بترسد و تقوا الهی پیشه کند و خود را در محضر خدا ببیند خدا را ناظر و شاهد بر اعمالش ببیند و بداند

آنچه امروز در خطبه اول عرض میکنم،  تحریض بر اغتنام فرصت این روزها و شبهاستما احتیاج داریم به این که از این ساعات، از این روزها و شبهای پربرکت حداکثر بهره را ببریم  نماز گزاران عزیز!گاهی دریچهی رحمت الهی باز میشود، پنجرهی آسمانها به روی انسان گشوده میشود و یک نفس بهشتی به داخل فضای زندگی مادّی مامیوزد.اما همیشگی نیست. این، گهگاهی است

رسول خدا ِ (ص)إنّ لِرَبِّکُم فی أیّامِ دَهرِکُم نَفَحاتٍ، فَتَعَرَّضُوا لَه کنز العمّال : ۲۱۳۲۴ .

همانا از سوى پروردگار شما در طول عمرتان نسیم هایى مى وزد ، پس خود را در معرض آنها قرار دهید.

لحظه لحظه ماه مبارک رمضان از آن نسیمهای الهی است که باید استفاده کنیم اگر از این ساعات استفاده نکردیم، از این فرصت استفاده نکردیم، روزی برای ما مایهی حسرت خواهد شد؛

 « وَأَنذِرهُم یَومَ الحَسرَهِ إِذ قُضِیَ الأَمرُ وَهُم فی غَفلَهٍ وَهُم لا یُؤمِنونَ ».

(سوره مبارکه مریم/آیه ۳۹)اگرغفلت کردیم ، این فرصتها از دست میرود و در آن روزی که هر ساعت ما، هر دقیقهی ما، هر حرکت ما، هر کلمهی حرف ما حسابی دارد و محاسبهای پای آن هست، این غفلت مایهی حسرت خواهد شد. آنگاه وقت هم دیگر گذشته است؛ «اذ قضی الأمر». کار از کار گذشته است؛ آن روزی که ما متوجه بشویم،دیگر کاری ازدست ما ساخته نیست!

 مرحوم میرزا جواد آقای ملکی (رض) در کتاب شریف «مراقبات» جملهای به مناسبت ساعت لیلهالقدر دارند،  که البته این مربوط به همیشه است،

فرمودهاند. « فَاعْلَمْ یقینا انک انَّ غَفَلت عَنْ مِثْلِ هَذِهِ الکرامه وَ ضیّعتها باهمالکاگر غفلت کنیم، این فرصتها را تضییع کنیم، از دست بدهیم،: «و رأیت یوم القیامه ما نال منها المجتهدون». وقتی روز قیامت میشود و اعمال انسانها را حاضر میکنند، شما نگاه میکنید، میبینید همین عملی که میتوانستید انجام بدهید و ندادید، این کلمهی حرفی که میشد بزنید که در آن خیر مردم بود و نزدید، این قدمی که میشد بردارید که افرادی از آن منتفع میشدند و برنداشتید، این کار کوچک، به وسیلهی دیگری انجام شده است؛ عدهای تلاش کردند، چه ثواب عظیمی خدای متعال آن روز به آنها میدهد. وقتی انسان مشاهده میکند دیگری که این عمل را انجام داد، این کار خیر را انجام داد، به چه دستاورد عظیمی، دست پیدا کرده است، ایشان میفرمایند: «ابتلیت بحسره یوم الحسره»؛ اینجاست که انسان دچار حسرت میشود؛

چه حسرتی! که ای کاش این کار را انجام داده بودم، این قدم را برمیداشتم، این حرف را زده بودم، این کار را یا این حرف را ترک میکردم. بعد ایشان میفرمایند که حسرتِ «یوم الحسره» مثل حسرتهای معمولی نیست. انسان در دنیا هم گاهی اگر یک کاری را بکند، دستاوردی خواهد داشت؛ نمیکند، بعد دچار حسرت و ندامت میشود. اما این کجا و آن کجا؟ ایشان میفرمایند: « التی تَصْغُرُ عِنْدَهَا نَارالجحیم وَ الْعَذَابُ الألیم این حسرت آنقدر سخت است، آنقدر دردآور است که در مقابل آن، آتش جهنم کوچک است.

«أَنْ تَقُولَ نَفْسٌ یَا حَسْرَتَا عَلَى مَا فَرَّطْتُ فِی جَنْبِ اللَّهِ وَإِنْ کُنْتُ لَمِنَ السَّاخِرِینَ

که البته آن روز دیگر پشیمانی هم فایدهای ندارد.

این فرصت ماه رمضان را باید برادران عزیز، خواهران محترمه قدر بدانند. فرصت انابه است، فرصت رجوع به خدای متعال است، فرصت نورانی کردن دل و طراوت دادن به دلها است و فرصت تضرّع است؛ 

فرصت آشتی با خداست

در ماه مبارک رمضان، فرصت آشتی با خدا وجود دارد، هرکس قهر بوده، خدا زمینه و سراشیبی گذاشته تا در این فرصت با خدا آشتی کند.

فرصت رفع کدورت

در این ماه، باید اختلافها و کدورتها را کنار بگذاریم و در مقابل رفت و آمدها و دید و بازدیدها را زیاد کنیم.

پیامبر گرامی اسلام  فرمودند:

تُعرَضُ اعمالُ النّاسِ فی کُلّ جُمعَهٍ مَرَّتَینِ: یَومَ اِلاِثنَینِ وَ یَومَ الخَمیسِ فَیُغفَرُ لِکُلِّ عَبدٍ مؤمنٍ الاّ مَن کانَت بَینَهُ و بَینَ أَخیهِ شَحناءُ.

اعمال مردم هر هفته دو بار: روزهای دوشنبه و پنجشنبه بر معصومین عرضه میشود و هر بنده مؤمن آمرزیده میشود مگر دونفری که با یکدیگر عداوت و دشمنی دارند. (بحار، ج ٧۴، ص ٣٧۵)یکی از زمینه های قبول نشدن نماز، کدورت و قهر است که در ماه رمضان فرصتی است برای از بین بردن این کدورتها.

مشــــــروح خطبــــــه دوم:

ابتدا خودم را وشما عزیزان نماز گزار را در ابتدای خطبه دوم هم توصیه میکنم به تقوای الهی

نقل شده است یکی از خیرین اصفهان که به علامه مجلسی ارادت داشت شبی بعد از نماز جماعت خدمت ایشان آمد و گفت : گرفتاری مهمی برایم پیش آمده استعلامه مجلسی گفت : چه گرفتاری ؟

آن مرد گفت : لوطی باشی محل ، به من خبر داده است که امشب با دوستانش می خواهند به خانه من بیایند و شام میهمان من باشند و قهرا می دانم اسباب لهو و لعب را هم می آورند و موجبات ناراحتی ما را فراهم می کنند و ما را در حرام می اندازند علامه مجلسی گفت : خودم می آیم و به لطف خداوند مساله آنرا آنطوری که خدا بخواهد حل و فصل می کنم

جناب علامه از راه مسجد جلوتر از میهمان ها به خانه آن مرد رسید ، وقتی بعد از مدتی لوطی باشی و رفقایش وارد شدند ، ناگهان چشمشان به شیخ الاسلام اصفهان ؛ مرحوم مجلسی افتاد ، تنبک و تنبورهای خود را پنهان کردند و مؤدبانه در محضر او نشستند . اما لوطی باشی از میزبان سخت ناراحت و دلگیر شده که او علامه مجلسی را مزاحم عیششان کرده بود .
لوطی باشی شروع به سخن گفتن کرد و گفت : جناب مجلسی ؛ ما لوطی ها صفات خوبی هم داریم ، کمتر از اهل علم هم نیستیم .علامه مجلسی گفت : من که چیزی از خوبی های شما نمی دانم .

لوطی باشی گفت : جناب مجلسی تو با ما معاشرت نداری که بدانی ما چه صفات خوبی داریم ؛ ما در نمک شناسی بی نظیریم . لوطی کسی هست که اگر نمک کسی را چشید تا آخر عمر یادش نمی رود و به صاحب نمک خیانت نمی کند .
علامه گفت : من این حرف شما را نمی توانم بپذیرم که شما نمک شناسید و نمکدان نمی شکنید . بگو ببینم چند سال از سن شما می گذرد ؟ لوطی باشی گفت : چهل سال .

علامه مجلسی گفت : چهل سال است نعمت خدا را می خوری و معصیت خدا را می کنی!

این جمله را که علامه گفت مثل آبی که به آتش بریزند لوطی باشی خاموش شد و راستی که او را تحت تاثیر قرار داد و تا آخر مجلس دیگر یک کلمه هم حرف نزد و در فکر فرو رفت .
مجلس تمام شد و هر کس به خانه اش رفت . لوطی هم به خانه اش رفت تا بخوابد اما مگر خوابش می برد ! چرا که چهل سال عوض نمک شناسی نسبت به کسی که به او همه چیز داده ؛ سلامتی ، بضاعت ، ثروت ، و . . . نمک بحرامی کرده فکر کرد و فکر کرد تا آخر تصمیم خود را گرفت . فردا صبح پس از اذان ، علامه مجلسی شنید که کسی در خانه اش را می زند ، در را باز کرد ، دید لوطی باشی است . گفت : آقای شیخ ! آیا اگر من توبه کنم خدا مرا می بخشد و می آمرزد و قبولم می کند ؟علامه مجلسی گفت : بله ، البته خدا کریم و غفور است ، انسان هر قدر هم گناهش زیاد باشد اما اگر حقیقتا پشیمان شود و به درگاه خداوند بزرگ توبه کند خداوند تعالی گناهان او را می بخشد و او را قبول می کند . پس لوطی باشی گفت : من پشیمانم و توبه کردم تو از خدا بخواه تا مرا بیامرزد

مطلب اول:
فرخنده میلاد کریم اهل بیت(ع) حضرت امام حسن مجتبی(ع) (۳ ه.ق) – روز اکرام و تکریم خیرین
هفته‌ی کمک به محرومان و مستضعفان (۱۵ تا ۲۱ رمضان)

میلاد آن امام عزیز را تبریک عرض می کنم فرصت بسیارکوتاهه اشاره ای داشته باشم:یکی از درسهای بزرگ این ماه رمضان این است که با چشیدن گرسنگی و تشنگی به فکر گرسنگان و محرومان و فقرا بیافتیم.

در دعای روزهای ماه رمضان می گوییم

« اَللّهُمَّ اَغْنِ کُلَّ فَقیرٍ اَللّهُمَّ اَشْبِعْ کُلَّ جایِعٍ اَللّهُمَّ اکْسُ کُلَّ عُرْیانٍ » 

این دعا فقط برای خواندن نیست بلکه برای انجام یک وظیفه است آنهم مبارزه با فقر و مجاهدت برای زدودن غبار محرومیت از چهره محرمان و مستضعفان و اینکه محرمان و خانواده های آنها را تنها نگذاریم و به کمک آنها بشتابیم.

مطلب دوم:دوشنبه ۲۹ فروردین روز ارتش جمهوری اسلامی ایران و نیروی زمینی

همان اولین روزهای پیروزی انقلاب اسلامی بود که زمزمه انحلال ارتش از سوی منافقین و کمونیست ها به گوش رسید.و برخی ازفرزندان انقلاب را نیز تحت تاثیر قرار داد. یک دوگانگی حامیان ارتش و مخالفان ارتش در حال شکل گیری بود که،حضرت امام مانند همیشه با بصیرت الهی خود این توطئه را در اولین روزهای شکل گیری خود ناکام گذارد. و در پیامی ، ارتش را «ارتش اسلامی» خواند و ارتشیان را «فرزندان انقلاب و مردم»! چیزی که کمتر کسی حتی از انقلابیون بدان باور داشت!

ارتش بسیار خوب پاسخ اعتماد امام و استقبال ملت را داد.  از آن پس در کردستان و در ترکمن صحرا، در خوزستان و در آذربایجان غربی، هر جا تحرکی از سوی ضدانقلاب بود این ارتش بود که همراه مردم و نیروهای مردمی، می ایستاد و از تمامیت ارضی وطن و کیان انقلاب اسلامی دفاع می کرد.

 امروز هم ارتش جمهوری اسلامی با سه نیروی زمینی و هوایی و دریایی و نیز نیرویی که زاده انقلاب اسلامی است (نیروی پدافند هوایی) اکنون سرشار از انگیزه و ایمان است با ساختاری ولایی، انقلابی، مردمی، بومی در خدمت انقلاب اسلامی و نظام و مردم است.  که به همه این عزیزان عرض تبریک داریم واز زحمات و خدمات صادقانه آنها تشکر میکنیم.

مطلب سوم:چهارشنبه ۳۱ فروردین ۱۸ رمضان
اولین شب قدر

درخطبه اول عرض کردم نسیم‌های رحمت الهی در زندگی ما، در زمان‌های مختلف و شکل‌های مختلف پدید می‌آید که یکی از این نسیم‌ها، ماه با عظمت رمضان و فرصت بی‌نظیر شب قدر برای جبران گذشته و آشتی با آسمان و جهش به سوی سعادت و حضرت معشوق است.

در شب قدر ملائکه تقدیرها را محضر وجود مقدس امام زمان(عج)، که حساب‌دار خداست می‌آورندتا هر مخلوقی، رزق خود و تقدیرهای یک سال خود را از دست مبارک ایشان دریافت کند. « در دعای عدیله دارد وَ بِیُمنِهِ رُزِقَ الوَری»به یُمن حضرت، همۀ مخلوقات رزق و روزی داده می‌شوند.  ان شاءالله برنامه ریزی کنیم و خوب بیاندیشیم که چه داده‌هایی را به حضرت تقدیم کنیم، تا امضا بفرماید.

اشاره ای به بیانات رهبر معظم انقلاب اسلامی در دیدار مسؤولان و کارگزاران نظام

این دیدار بعد از دو سال وقفه به خاطر کرونا برگزار گردید که ۸۳ دقیقه بیانات حضرت آقا طول کشید که مجموعه ایــن بیانــات را میتــوان “مرامنامــه” ، “منشــور” مســئولیت در نظــام اســلامی نامید.

ایشــان بــرای کارگــزاران نظــام ۲۰ توصیــه و ســفارش داشــتند کــه هــم راهــبردی و هــم کاربردی هم مدیریتی هم شخصی هم معرفتی و هم مهارتی بــود که در جای خــود باید بدان پرداخته شودشود.

بیانات بسیار مهم رهبر معظم انقلاب اسلامی در جمع مسؤولان و کارگزاران نظام، شایسته دقت نظر و تحلیل جدی است. امید می‌رود توجه به آن‌ها باعث بهبود وضعیت در عرصه‌های مختلف شود.به دونکته ومحوراشاره میکنم:

نیت صادقـــه

توجه به دو آسیب: غرور و انفعال معظم له همه مسئولان را به مراقبت کامل از دو آسیب مهم یعنی «غرور» و «انفعال» فراخواندند برخی ممکن است با به دست آوردن پیروزی دچار غرور گشته، کار را تمام شده بپندارند. در حالی که دشمنان انقلاب نیز درصددند تا به هر طریق ممکن،به اهداف خود دست یابند.  در جامعهٔ خود نیز شاهد بودیم که هنوز یک مبارزهٔ همگانی پایان نیافته بود که شیاطین دیگری، با شکل دیگر، در جامعه پدید آمدند و مشکلاتی را برای نظام به وجود آوردند.لذا اینجاست که باید نه دچار غرور شویم ونه دچار انفعال که بی‌توجهی به این آسیب‌ها می‌تواند تمام دستاوردها را بر باد دهد.

{والســــــــــــــــــــــــــــــلام علیکـــــــــــــــــــــــــــــم ورحمه اللـــــــــــــــــــــــــه وبـــــــرکاته}

جوابی بنویسید

ایمیل شما نشر نخواهد شدخانه های ضروری نشانه گذاری شده است. *

*

-- بارگیری کد امنیتی --