اخبار ویژه
خانه / اخبار ویژه / حجت الاسلام والمسلمین استیری،امام جمعه حسن آبادفشافویه:«آتش به اختیار»یعنی درمواردى که ستادمختل یاتعطیل است، دربرابرگفتمان انقلاب معطل وبى‌عمل نمانید

حجت الاسلام والمسلمین استیری،امام جمعه حسن آبادفشافویه:«آتش به اختیار»یعنی درمواردى که ستادمختل یاتعطیل است، دربرابرگفتمان انقلاب معطل وبى‌عمل نمانید

به گزارش دفتر امام جمعه حسن آباد نمازباشکوه جمعه ،درسومین جمعه ماه مبارک رمضان مصادف با شهادت جانسوزحضرت امیرالمؤمنین علی علیه السلام به امامت حجه الاسلام والمسلمین حاج آقااستیری امام جمعه محترم فشافویه وباحضورگسترده اقشارمختلف مردم درمصلی امام خمینی شهربرگزارشد.
عناویــــــن خطبــــــــه اول:
۱- چراقاطبه مردم ازحضرت امیرفاصله گرفتند وبیعت راشکستند؟
۲- مردم سه قسمند:عالم ربانی ومتعلم على سبیل نجاه وهمج رعاع!
عناویــــــن خطبـــــــه دوم:
۱- وظیفه مهم نظارت و برخورد بامتخلف ازجمله وظایف اصلی قوه قضاییه است.
۲- منظور ومراد ازآتش به اختیار چیست؟
مشــــــروح خطبـــــــــه اول:
أعوذ باللـــــــــه من الشیطان الرجیــــــــــم       بســـــــــم اللـــه الــــرحمـــــن الرحیـــــــــم

photo_2017-06-17_22-51-15
سالروزشهادت حضرت امیر علیه السلام است ومتعلق به حضرت لذا امروز پیرامون این سؤال که چرا بااینکه حکومت حضرت امیر بهترین حکومت بود قاطبه مردم ازحضرت فاصله گرفتند وعلی رغم اینکه بیعت کرده بودند بیعت وعهدوپیمانها را شکستند؟؟حتی کاربه جایی رسید که حضرت فرمودند:«اریداداوی بکم وانتم دائی»میخواهم بوسیله شمادرمان کنم اما درد من شماهستید.!!!
درجواب باید عرض کنم که دو چیز باعث شد مردم فاصله بگیرند.
۱-تفاوت نگاهها :
هدفها وانگیزه هامتفاوت بود کسانی که شمشیر میزدندبعضاًبه خاطر احیاءارزشها شمشیرنمیزدن دنبال مقام ،مسؤلیت ومال دنیا بودند لذا حضرت فرمودند«لیس امری وامرکم واحد انی ارید کم لله وانتم تریدوننی لانفسکم»
لذا وقتی دیدند با اهداف آنها هماهنگ نیست ازحمایت علی (ع)سرباززدندوروز به روز فاصله بیشترشد
۲- خیانت خواص وپیروی عوام:
تصمیمهای حضرت گاه با مخالفت فردی مواجه میشد که جمع زیادی با آن شخص بودند درنهج البلاغه کلمات قصار شماره ۱۴۷ از کمیل آمده که حضرت دسj مرا گرفتند وبه قبرستان کوفه بردند نفس عمیقی کشیدند وفرمودند:«یا کمیل إن هذه القلوب أوعیه فخیرها أوعاها إحفظ عنی ما أقول لک، ألناس ثلاثه: عالم ربانی ومتعلم على سبیل نجاه وهمج رعاع، أتباع کل ناعق »چیزی که برای حضرت درد آور است این است که بخش عظیمی ازمردم درگروه سوم جای دارند نه اهل تشخیص بودند ونه درراتشخیص قدم برمیداشتند.

ومیبینیم منجر به سکوت میشود که حضرت میفرمایند صبری که درواقع«صبرت فالعین قذی وفی الحلق شجی»

photo_2017-06-17_22-51-25

امیرالمؤمنین وضعیت آن عصررا اینگونه ترسیم میکنند: فَمُنِىَ النَّاسُ لَعَمْرُ اللّهِ بِخَبْط وَ شِماس ، وَ تَلَوُّن وَ اعْتِراض . فَصَبَرْتُ عَلى طُولِ الْمُدَّهِ، وَ شِدَّهِ الْمِحْنَهِ. به خدا قسم امت در زمان اودچاراشتباه و ناآرامى،و تلوّن مزاج و انحراف از راه خدا شدند. آن مدت طولانى را نیز صبر کردم، و بار سنگین هر بلایى را به دوش کشیدم.
أَفْلَحَ مَنْ نَهَضَ بِجَنَاحٍ أَوِ اسْتَسْلَمَ فَأَرَاحَ مَاءٌ پیروز آن کس که به پشتیبانی یاران بپا خیزد و گر نه آرام گیرد و راحت گذارد،درواقع حضرت بااین جمله میفرمایند برای گرفتن حق شرایطی هست که اگرباشد من مضایقه نمیکنم اما شرایط موجود نیست عقل،منطق وشرع میگوید دراین وضعیت قیام کردن نه تنها موجب پیشرفت نیست بلکه باعث شکاف ،اختلاف وهدر دادن نیروهاست!!
فَإِنْ أَقُلْ یَقُولُوا حَرَصَ عَلَى الْمُلْکِ وَ إِنْ أَسْکُتْ یَقُولُوا جَزِعَ مِنَ الْمَوْتِ عده ای بهانه جوهستند ایرادهای ضدو نقیض میگیرند حسود وناآگاه هستند دست به هرکاری بزنی ایرادمیگیرنداگر از خلافت سخن گویم، شیفته آنم خوانند و اگر دم فرو بندم، هراس از مرگ را به من بندند.
اما اگر سکوت میکنم به خاطر آن است که من اسراری دردرون خو دم دارم که اگراظهارکنم همچون طنابها درچاههای عمیق به لرزه درمیآیید
هَیْهَاتَ بَعْدَ اللَّتَیَّا وَ الَّتِی وَ اللَّهِ لَابْنُ أَبِی طَالِبٍ آنَسُ بِالْمَوْتِ مِنَ الطِّفْلِ بِثَدْیِ أُمِّهِ بَلِ انْدَمَجْتُ عَلَى مَکْنُونِ عِلْمٍ لَوْ بُحْتُ بِهِ لَاضْطَرَبْتُمْ اضْطِرَابَ الْأَرْشِیَهِ فِی الطَّوِیِّ الْبَعِیدَهِ
دریغا چه دور است این نسبت، پس از آن همه جبهه و جهاد به خدا سوگند، فرزند ابو طالب با مرگ مأنوس‏تر از کودک به سینه مادر است. نه، چنین نیست. سکوت من از دانشی است که اگر آن را آشکار سازم، پریشان و بی‏تاب شوید همان گونه که ریسمان در چاه عمیق به شدّت لرزد و تعادل از کف دهد.
«فوالله لاابالی دخلت الی الموت او اخرج الموت الی »من ازمرگ باکی ندارم چه من به سوی مرگ بروم یا مرگ به سراغ من بیاید این است که میبینیم حضرت وقتی مورد ضربت ابن ملجم مرادی قرار گرفتند درسحر نوزدهم ماه رمضان فرمودند:«بسم الله وعلی مله رسول الله فزت ورب الکعبه»به خدای کعبه رستگار شدم.
مشـــــروح خطبـــــه دوم:
بســــــــم الله الرحــــــمن الرحـــــــیم
خودم و همه عزیزان را به تقوای الهی دعوت می کنم.
مناسبتها:
شب بیست وسوم یکی ازلیالی قدر
لیالى قدر فرصتى طلایى و بى‌نظیروسرنوشت ساز است که دراین لحظه ها وفرصتها میشود انسان با خدآنگونه که میخواهد باخد سخن بگوید وره چندین ساله را یکشبه طی کند
تشکر میکنم ازحضور شما درمراسم لیالی قدر گذشته ان شاءالله درشب بیست وسوم هم درمحافل ومراسم حضور پررنگ یداشته باشید.

photo_2017-06-17_22-51-30
آغاز هفته قوه قضاییه ۱ تا ۷ تیر
مسئولیت قضیه قضا از خیلی از مسئولیت ها بالاترومهم است برای این که قاضیان متصدی اموری هستند که جان مردم ، مال مردم ، نوامیس مردم در گرو کارهای آنها و قضاوت آنهاست
قوه قضائیه یکی از اساسی ترین قوای سه گانه است که در مدیریت هرحکومتی جایگاه ویژه ای دارد و به خصوص در نظام اسلامی به دلیل خصیصه های خود نقش موثرتری ایفا می نماید.
به طوری که با ملاحظه سیره بزرگان دین مانند دوران حکومت حضرت علی (ع) ملاحظه می شود که بحث عدالت یکی از ارکان اصلی حکومت به شمار می رود .وظیفه مهم نظارت و برخورد بامتخلف ازجمله وظایف اصلی قوه قضاییه شناخته می شودکه این روزها توجه جدی تر به این مسائل جزء اصول و برنامه های جدی این ارگان محسوب می شود.
جمعه آینده روز جهانی قدس
فلسطین و قدس شریف مسأله اول جهان اسلام و قدرت بسیج‌کنندگى امت اسلام علیه جبهه کفر و شرک و الحاداست روزقدس براى اعلام حمایت از فلسطین است و مى‌تواند به‌عنوان روز وحدت‌بخش جهت همگرایى تمام مسلمانان جهان در برابر توطئه‌هاى بیگانگان به‌کار بیاید و ملل مسلمان را باهم متحد
محورهاى فرمایشات رهبرى معظم انقلاب(مدظله) در جمع کارگزاران نظام و دانشجویان و شعراى متعهد و انقلابى
بیانات رهبر معظم انقلاب در جمع دانشجویان در ماه مبارک رمضان و نکات بسیار مهمى که در این دیدار بیان شد، توجه‌هاى بسیارى را به خود جلب کرد. در این میان آنچه رهبرى معظم در مورد مقوله «آتش‌به‌اختیار» بیان کردند از اهمیت ویژه‌اى برخوردار شد و به نظر مى‌رسد که شایسته است این توصیه و نظر رهبرى معظم انقلاب مورد تحلیل ویژه و دقت نظر ویژه نیز قرار گیرد.
بلافاصله پس از بیانات رهبرى در جمع دانشجویان دانشگاه‌ها به مناسبت ماه مبارک رمضان، فضاى مجازى از عبارتى با عنوان «آتش‌به‌اختیار» که رهبرى در این دیدار به‌کار برده بودند، پر شد. این مباحث به دیگر رسانه‌ها و فضاهاى بحث در میان نیروهاى سیاسى جامعه نیز کشیده شد. وهرکس به نوعی این سخن مقام معظم رهبری را تحلیل وتفسیرکردند.
به‌طور مسلم آنچه رهبرى در باب آتش‌به‌اختیار فرمودند، نقدى و گلایه و اشکالى به نهادها و مراکزى است که موظف به سیاست‌گذارى و تبیین حمایت از گفتمان انقلاب اسلامى و غلبه دادن به آن هستند،این بیان رهبرى که اختلال یا تعطیلى در این مراکز دیده مى‌شود؛ مسلم نقدى جدى به آن‌هاست اما باید توجه داشت که وقتى رهبرى فرمودند اختلال یا تعطیلى آن‌ها باعث نمى‌شود شما وظایف خود در تبیین و غلبه دادن به گفتمان انقلاب اسلامى را رها کنید
به عبارت ساده‌،اینکه: نباید به بهانه‌ى این‌که فلان نهاد یا وزارتخانه مشکل دارد و حرفها و جهت‌گیرى‌هایش مطابق انقلاب اسلامى نیست، دست روى دست بگذاریم و منفعل شویم بلکه تا زمانى که آن وزارتخانه یا نهاد یا مرکز اصلاح شود، باید به‌صورت خودجوش در تبیین گفتمان انقلاب اسلامى بکوشیم. پس این به معنى قطع امید و دست شستن از وظایف نهادها و ستادها و مرکزیت‌ها نیست، آن‌ها هم موظف به اصلاح خود هستند و باید هرچه سریعتر از حالت اختلال و یا تعطیلى در آن مورد خاص خارج شوند و وظیفه‌ى خود را انجام دهند.{تکبیرنمازگزاران}

photo_2017-06-17_22-51-35
یعنى منظور این است که دفاع از فرهنگ انقلاب اسلامى و تبیین گفتمان انقلاب اسلامى به‌صورت خودجوش و توسط خود مردم صورت گیرد. این فعالیت‌هاى خودجوش مردمى و این حرکت‌هاى مؤمنانه جوانان نشان از آن دارد که روح و فکر انقلابى در بدنه‌ى مردمى وجود دارد و این باید تقویت و به‌کار گرفته شود.
نکته‌ى مهمى که باید به آن توجه کرد این است که «آتش‌به‌اختیار» بودن در این شرایط به معنى تجویز بى‌نظمى و هرج و مرج و خودسرى و کار ضد نهادى و ضد ستادى و یا حرکت‌هاى تخریبى و مانند آن نیست. اصولا این دستور که رهبرى مى‌فرمایند در مواردى که ستاد مختل یا تعطیل است، معطل نشوید و بى‌عمل نمانید و این‌را بهانه‌ى منفعل شدن قرار ندهید؛ نمى‌توان از آن فهمید که تخریب کارهاى ستادى و یا رفتارهاى ضد نهادهاى رسمى در این‌جا مثلا دولت یا وزارت‌خانه‌ها و یا تلاش براى تخریب آن‌ها دستور داده شده است. به همان تمثیل که رهبرى کردند توجه کنید: در حرکت نظامى اگر بى‌سیم‌ها مختل شد و یا مرکزیت به حالت تعطیل درآمد، از افسران خواسته مى‌شود که به‌صورت آتش‌به‌اختیار؛ درایت و درک میدانى خود را براى انجام فعالیت و وظیفه‌شان به‌کار گیرند.
{والســــــــــــــــــــلام علیکــــــــــــــــــم ورحمۀ اللـــــــــــــــــــــــه وبــــــــــــــــــــرکاته}

 

جوابی بنویسید

ایمیل شما نشر نخواهد شدخانه های ضروری نشانه گذاری شده است. *

*

-- بارگیری کد امنیتی --