اخبار ویژه
خانه / اخبار ویژه / حجت الاسلام والمسلمین استیری،امام جمعه حسن آبادفشافویه درخطبه های نمازعیدسعیدفطر:مهمترین وظیفه مابعد ازماه مبارک رمضان حفظ دستاوردهای این ماه پربرکت است.

حجت الاسلام والمسلمین استیری،امام جمعه حسن آبادفشافویه درخطبه های نمازعیدسعیدفطر:مهمترین وظیفه مابعد ازماه مبارک رمضان حفظ دستاوردهای این ماه پربرکت است.

به گزارش دفتر امام جمعه حسن آباد نمازباشکوه عیدسعیدفطر به امامت حجه الاسلام والمسلمین حاج آقااستیری امام جمعه محترم فشافویه وباحضورگسترده اقشارمختلف مردم درزمین چمن شهرداری برگزارشد.
عناویــــــن خطبــــــــه اول:
۱- هدف از روزه گرفتن تثبیت ملکه ی «تقوا» در درون مؤمن است.
۲- مهمترین وظیفه ما بعد از ماه مبارک رمضان حفظ دستاورد این ماه پربرکت است.
۳- دودستورالعمل‌هایی برای مراقبت از اعمال رمضان .
عناویــــــن خطبـــــــه دوم:
۱- برجسته‌ترین خصوصیت عید سعید فطر این است که مراسمى معنوى و بین‌المللى است.
۲- امروزوحدت مسلمانان باایجاد تفرقه‌هاى مذهبى، فرقه‌اى، وشعارهاى انحرافى،موردهجمه قرارگرفته شده است.
۳- امروزهم باحفظ وحدت ومعنویت درمقابل بدخواهان استقلال وهویت خودراحفظ خواهیم کرد.
مشــــــروح خطبـــــــــه اول:
أعوذ باللـــــــــه من الشیطان الرجیــــــــــم        بســـــــــم اللـــه الــــرحمـــــن الرحیـــــــــم

photo_2017-06-27_20-18-28
عبدالله اوصیکم ونفسی به تقوی الله

خداى متعال، مراسم با عظمت ماه رمضان را این‌گونه مقرّر فرموده است که به آسانى و سادگى پایان نپذیرد. در پایان این ماه – که ماه عبادت است – روزى را قرار داده است که روز عید باشد، روز اجتماع باشد، روز بزرگى باشد؛ برادران مسلمان به هم تهنیت بگویند؛ موفقیّتهاى ماه رمضان را قدر بدانند؛ میان خود و خدا محاسبه کنند؛ آنچه را که در این ماه شریف ذخیره آنها شده است، براى خودشان حفظ کنند. آن روز، روز عید فطر است.

خداوند هدف از روزه گرفتن را در قرآن کریم اینگونه بیان می کند: «یا ایها الذین آمنوا کتب علیکم الصیام کما کتب علی الذین من قبلکم لعلکم تتقون» یعنی هدف از روزه گرفتن تثبیت ملکه ی «تقوا» در درون مؤمن است؛ تقوا یعنی صفتی که زمینه ساز خدامحوری و ترک خودمحوری است. تا انسان از خودش دست نکشد و دوست داشتن های خودش را فدای دوست داشتن های خداوند و خواستن های او نکند, دین دار و متقی نخواهد بود. روزه برای تمرین این معنا است که انسان بتواند از خودش و خواسته های نفسانی خودش بگذرد و خداوند را و خواسته های او را بر خویش حاکم نماید.
مهمترین وظیفه ما بعد از ماه مبارک رمضان حفظ دستاورد این ماه پربرکت است؛ همان طوری که ذات اقدس اله به همه ما دستور داد شما حافظ نمازتان باشید «حافِظُوا عَلَی الصَّلَواتِ» یا اینها «عَلی صَلَواتِهِمْ یُحَافِظُونَ»، درباره روزه هم همین دستور هست! اینها به عنوان تمثیل ذکر می‌شود نه به عنوان تعیین؛ یعنی اگر در قرآن فرمود مواظب نمازتان باشید این اختصاصی به نماز ندارد، باید مواظب «عبادت» بود که این عبادت اثر خاص خودش را داشته باشد، منتها چون نماز عمود دین است درباره نماز وارد شده است «حافِظُوا عَلَیٰ الصَّلَوَاتِ» وگرنه روزه هم همین طور است که ما موظفیم حافظ و محافظ روزه‌مان باشیم.
چرا باید ازدستاوردهای ماه رمضان محافظت کرد؟حفظ درباره بحثهای عبادی حفظ متقابل است نه یک جانبه! یک وقت است انسان امانتی مانند یک ظرف را حفظ می‌کند تا نشکند این حفظ متقابل نیست اما وقتی یک چراغی در دست اوست در شب تار این حفظ، حفظ متقابل است یعنی اگر کسی چراغ را مواظب بود و آن را حفظ کرد چراغ هم او را حفظ می‌کند و راه را به او نشان می‌دهد! عبادتها این ‌طور است واقعاً آدم را از هر خطری حفظ می‌کند
ماه مبارک رمضان دستاوردهای فراوانی ازجمله صله‌رحم، خدمت به مردم، تمسک به قرآن و عترت، حضور در مساجد و مصلی‌های نمازجمعه، احیا شب‎های قدر، اقامه نماز جماعت و جمعه، انس با قرآن، تلاوت قرآن داشته است که همه این‌ها از دستاوردهای معنوی ماه مبارک رمضان بوده است. در ماه مبارک رمصان تمام اعضا و جوارح در کنترل بوده است؛ چشم، گوش، زبان و دست در کنترل بوده از لقمه حرام پرهیز شده، حلال و حرام رعایت شده این‌ها سرمایه‌های معنوی ماه مبارک رمضان است.
اهل عرفان و بزرگان برای مراقبت از ماه رمضان دستورالعمل‌هایی را ارائه داده‌اند که یکی‌از راه‌های مراقبت از اعمال رمضان این است که باورمان را نسبت به خدای متعال تقویت کنیم چراکه اگر باور داشته باشیم خدا مراقب و مواظب ماست و حاضر و ناظر است رمضان و غیر ماه رمضان فرقی نمی‌کند.
در قرآن‌کریم آمده است که: «آیا نمی‌دانید خدا شما را می‌بیند» پس اگر باور داشته باشیم که هرکجا باشیم خدا با ماست پس هیچ‌گاه احساس ضعف و شکست نمی‌کنیم کمااینکه وقتی کسی بداند خدا مراقب اوست هرگز دست به معصیت نمی‌زند.
اگر ما بدانیم در محضر خدا هستیم و خداوند متعال از اعمال ما آگاهی دارد هیچ چیزی نه در آسمان و نه در زمین نزد خدا مخفی نیست و خدا به همه امور آگاه است و این‌که اگر بدانیم خدا چشم خیانت‌کار و دست ظالم را می‌بیند و قلب ریاکار را می‌شناسد، به سراغ گناه و معصیت نخواهیم رفت.
از امام محمدباقر(ع) که فرمود: «باقی ماندن بر عمل از انجام عمل سخت‌تر است» لذا باید سرمایه معنوی ماه رمضان را حفظ کنیم،راه دوم برای حفظ دستاورد ماه مبارک رمضان این است که عزم و تصمیم بر استمرار عمل داشته باشیم، همت بلند بر انجام عمل و تلاش فراوان برای استمرار عمل داشته باشیم و با خدا برای انجام کار نیک پیمان ببندیم.

مشـــــروح خطبـــــه دوم:
بســــــــم الله الرحــــــمن الرحـــــــیم
خودم و همه عزیزان را به تقوای الهی دعوت می کنم
عید سعید فطر شاید برجسته‌ترین خصوصیتش این است که مراسمى معنوى و بین‌المللى است. برخلاف بسیارى از رسوم بین المللى که جنبه‌ى سیاسىِ محض دارد، این رسم بین‌المللى جنبه‌ى معنوىِ بارز و نمایانى دارد. در دعاى قنوت عید فطر مى‌خوانیم: «اسئلک بحقّ هذا الیوم الّذى جعلته للمسلمین عیدا و لمحمّد صلّى اللَّه علیه و آله ذخرا و شرفا و کرامه و مزیدا»؛ این روز، عید همه‌ى مسلمانان و مایه‌ى شرف اسلام و پیامبر اسلام و عزّت اسلام و ذخیره‌اى تمام نشدنى در طول تاریخ است. با این چشم به عید سعید فطر نگاه کنیم. امروز ملت اسلامىِ بزرگ ما به این ذخیره نیازمند است. از این ذخیره، دو چیز باید مورد استفاده‌ى مسلمانان قرار گیرد: اوّل، وحدت و نزدیکى مسلمین است و دوم، توجّه به معنویت در دنیاى اسلام است. در دنیاى اسلام، هر دو عاملِ تکامل‌بخش و پیشبرنده، متاسفانه ازسوی بدخواهان مورد خدشه قرار گرفته است.
امروز وحدت مسلمانان با ایجاد تفرقه‌هاى مذهبى، فرقه‌اى، نژادى، ناسیونالیسمهاى گوناگون، قومیتهاى مختلف و شعارهاى انحرافى، مخدوش شده است. مسلمانان بر فراز همه‌ى شعارهاى خود باید شعار وحدت و یکپارچگى امّت اسلامى را قرار دهند. امروز براى آنها یکى از کارآمدترین شعارها این است. مى‌دانیم که استعمار و استکبار و دست قدرتهاى بیگانه همیشه سعى کرده است با انواع و اقسام حیَل، این وحدت را درهم بشکند؛
نقطه‌ى دوم هم معنویت است. استعمارگرانى که آمدند سرمایه‌هاى ما را واستقلال ما را، عزّت ما را، وحدت و یکپارچگى ما را – به دست چپاول و غارت سپردند، معنویت ما را هم به یغما بردند و در دنیاى اسلامى، مادیّتِ خودشان را به صورت فرهنگهاى گوناگون و مبانى باطل گستراندند. امروز باید بازگشت به معنویت اسلام، به حقیقت اسلام و روحانیت دین، شعار مسلمانان باشد. امروز مسلمانان به این احتیاج دارند.
امروزهم باهمین وحدت ومعنویت درمقابل بدخواهان اعم ازآمریکا واسرائیل وگروه تکفیری داعش استقلال وهویت خوذدمان را حفظ خواهیم کرد.
{والســــــــــــــــــــلام علیکــــــــــــــــــم ورحمۀ اللـــــــــــــــــــــــه وبــــــــــــــــــــرکاته}

گزارش تصویری:

photo_2017-06-27_19-47-06

photo_2017-06-27_19-50-29 photo_2017-06-27_19-50-23 photo_2017-06-27_19-50-16{پایان}

جوابی بنویسید

ایمیل شما نشر نخواهد شدخانه های ضروری نشانه گذاری شده است. *

*

-- بارگیری کد امنیتی --