اخبار ویژه
خانه / اخبار ویژه / حجت الاسلام والمسلمین استیری،امام جمعه حسن آبادفشافویه درخطبه های نمازعیدسعیدفطر: طرح مسأله مذاکره از سوى ترامپ یک نقشه و توطئه،براى تشدید شکاف بین جریان‌هاى سیاسى در داخل ایران است

حجت الاسلام والمسلمین استیری،امام جمعه حسن آبادفشافویه درخطبه های نمازعیدسعیدفطر: طرح مسأله مذاکره از سوى ترامپ یک نقشه و توطئه،براى تشدید شکاف بین جریان‌هاى سیاسى در داخل ایران است

به گزارش دفترامام جمعه حسن آباد نماز باشکوه وباصلابت عیدسعیدفطر،به امامت حضرت حجت الاسلام والمسلمین حاج شیخ عبدالعلی استیری “امام جمعه محترم حسن آباد”درزمین چمن شهداری برگزارشد.

مشــــــروح خطبـــــــــه اول:

أعوذ باللـــــــــه من الشیطان الرجیــــــــــم                                            بســـــــــم اللـــه الــــرحمـــــن الرحیـــــــــم

IMG_9947

أُوصِیکُمْ، عِبَادَ اللهِ، بَتَقْوَى اللهِ الَّتی هِیَ الزَّادُ وَبِهَا الْمَعَاذُ

عید فطر، عید بازگشت به سوی دنیا نیست، تا بخواهیم با اشتیاق به مظاهر خوراک و پوشاک رو آوریم.

روایتی است به نقل از{مناقب آل أبی طالب علیهم السلام ، ج‏۲، ص: ۹۹} از سُوید بن غَفَله که از دوستان امیرالمؤمنین است و درباره‌ی او این‌طور گفته‌اند که «کَانَ مِن أولِیَاءِ أمِیرِالمُؤمِنِین (علیه السلام)»؛ یعنی از نزدیکان امیرالمؤمنین بوده است؛ که می‌گوید روز عید فطر در خانه‌ی امیرالمؤمنین بر او وارد شدم. «فَإذَا عِندَهُ فَاثُورٌ أی خِوَانٌ»؛ در مقابل او سفره‌ای گسترده شده بود و حضرت مشغول غذا خوردن بودند. «وَ صَحفَهٌ فِیهَا خَطِیفَهٌ وَ مِلبَنَهٌ»؛ غذای بسیار متواضعانه‌ای در مقابل حضرت گذاشته شده بود. «خطیفه» غذایی است که در حداقل امکان برای کسی تهیه می‌شود؛ مثلاً مقداری شیر و مقداری آرد مخلوط می‌کردند؛ غذای کاملاً فقیرانه. «فَقُلتُ یَا أمِیرَالمُؤمِنِینَ یَومُ عِیدٍ وَ خَطِیفَه؟»؛ عرض کردم یا امیرالمؤمنین! شما روز عید چنین غذای کم‌اهمیت و کم‌ارزشی می‌خورید؟ معمول این است که در روزهای عید، مردم بهترین غذاهای خود را می‌خورند؛ شما به این غذا اکتفا کردید؟ «فَقَالَ: إنَّمَا هَذا عِیدُ مَن غُفِرَ لَهُ»؛ فرمود امروز، روز عید است؛ اما برای کسانی که مورد مغفرت الهی قرار گرفته باشند. یعنی عید بودنِ امروز به خوردن غذاهای رنگین و دل‌خوش کردن به شادی‌های کودکانه نیست؛ این عید واقعی است برای کسانی که بتوانند و توانسته باشند مغفرت الهی را برای خودشان تحصیل کنند. در یک جمله‌ی دیگر امیرالمؤمنین (علیه السلام) فرمود: «إنَّمَا هُوَ عِیدٌ لِمَن قَبِلَ اللَّهُ صِیَامَهُ وَ شَکَرَ قِیَامَهُ»؛ عید فطر، عید است برای کسی که خدا روزه‌ی او را مورد قبول قرار دهد و نماز و عبادت او را مورد شکر و سپاس خود قرار دهد. «وَ کُلُّ یَومٍ لا یُعصَی اللَّهُ فِیهِ فَهُوَ یَومُ عِیدٍ»؛ آن روزی که من و شما این توفیق را پیدا کنیم که هیچ معصیتی از ما سر نزند، روز عید و شادمانی است.

البته گفته شده است در عید فطر به یکدیگر تحیت بگویید؛ لباس‌های تازه‌ی خود را بپوشید؛ آن روزرا روز عید و شادمانی بدانید؛ اما جوهر این عید عبارت است از توجه به معنویت و طلب مغفرت و درخواست رحمت پروردگار!!

پس می‌توانبرداشتی که ازروایت میشودرا را در این محورها خلاصه نمود:

۱. دستاورد بزرگ ماه رمضان را که تقرب به خداوند با خشوع و عبادات است، باید حفظ نمود.

۲. به فرموده امیرالمؤمنین (علیه السلام) عید فطر برای کسانی واقعاً عید است که توانسته باشند مغفرت الهی را به دست آورند.

۳. ماهیت عیدِ فطر، توجه به معنویت و طلب مغفرت و رحمت پروردگار است، اگرچه به پوشیدن لباس نو و تهیه نمودن غذایی نیکو و امثال آن نیز توصیه شده.

IMG_9931

*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&

مشروح خطبه دوم:

اوصِیکُمْ عبادالله و نفسی بِتَقْوَى اللَّهِ. بندگان خدا شما را و خودم را سفارش می کنم به تقوای الهی،

درخطبه دوم فقط یک مطلب به محضرشما تقدیم میکنم:

ترامپ در چند هفته اخیر بازى به ظاهرا متناقضى علیه ایران آغاز کرده است. از یک طرف خبر اعزام ناوها و جنگنده‌هاى آمریکا به خلیج فارس منتشر شد و ترامپ بارها ایران را تهدید به جنگ کرد. از سوى دیگر شماره تلفنى در اختیار سفارت سوییس در تهران قرار داده شد تا مقامات ایران براى مذاکره با وى تماس بگیرند. در واقع یک روز او از جنگ سخن مى‌گوید و روز دیگر از صلح. یک روز ایران را تروریست خطاب مى‌کند و روز دیگر ایران را شریف و صاحب تمدن. سال گذشته دولت ترامپ ۱۲ شرط براى مذاکره با ایران اعلام کرد اما به ناگاه در سفرش به ژاپن همه این شرطها کنار رفتند و تنها یک شرط باقى ماند: تضمین ایران مبنى بر عدم دستیابى به سلاح اتمى. موضع ترامپ در ژاپن صریح بود. او اصرار داشت که بسیار روشن و بدون ابهام تأکید کند که در پى «تغییر رژیم» در ایران نیست و هدفش صرفاً انعقاد توافق هسته‌اى جدید است. درحالی که بارها از تغییر نظام درایران سخن گفته است.

این رفتار ترامپ ناشى ازبى‌تجربگى وى در عالم سیاست است یا در حال انجام یک بازى روانى علیه ایران است؟

در واقع ترامپ سعى کرده است که سیاست‌هاى خود را در مورد ایران به گونه‌اى ترسیم کند که مردم ایران احساس کنند مشکلات اقتصادى و معیشتى تماما به‌دلیل فشارهاى آمریکا است، بنابراین بعید نیست که در فرصت مناسب ترامپ راهکار رهایى از این فشارها را به مردم و جناح حامى مذاکره اعلام کند. این مسأله باعث مى‌شود تا جناحى که همواره از نزدیکى به آمریکا و تداوم مذاکرات در مورد حوزه‌هاى مختلف حمایت کرده‌اند، اصرار کنند که نظام باید یک بار دیگر تن به مذاکره دهد تا مردم از فشارها خلاص شوند. اصرار این جناح با مقاومت جناح مخالفِ مذاکره مواجه خواهد شد، چراکه تجربه کشورهایى که به آمریکا اعتماد کرده و مذاکره کرده‌اند در نهایت جز خسارت محض چیز دیگرى نبوده است. ایران نیز در مورد هسته‌اى وارد مذاکره با آمریکا و کشورهاى اروپایى شد و در نهایت بدعهدى آمریکا را بار دیگر اثبات کرد.

طرح مسأله مذاکره از سوى ترامپ یک نقشه و توطئه براى تشدید شکاف بین جریان‌هاى سیاسى در داخل ایران است. چراکه بر فرض، ایران بار دیگر پاى میز مذاکره برود و به توافقى با آمریکا دست یابد. نکته مهم و اساسى این است که چه تضمینى وجود دارد که رئیس جمهور بعدى آمریکا این توافق را باطل اعلام نکند، همانند کارى که ترامپ با برجام کرد. بنابراین دولت ترامپ نیز به‌خوبى مى‌داند که ایران زمانى که تجربه برجام را در مقابل خود مى‌بیند هیچ گاه حاضر به مذاکره نخواهد بود، بنابراین سعى او بر تداوم یک بازى روانى خواهد بود.

IMG_9935

به نظر مى‌رسد که رفتارهاى ترامپ در مورد ایران را باید در قابل یک بازى روانى تحلیل کرد. یک وجه این بازى این است که ترامپ به‌دنبال سردرگمى مقامات در داخل ایران است. به‌همین‌دلیل با مواضع متناقض سعى دارد تا نیت واقعى خود در مورد ایران مخفى کند و به‌اصطلاح ایران را در فرصت مناسب غافلگیر کند و وجه دیگر این بازى نیز تلاش ترامپ براى تشدید شکاف در بین جریان‌هاى داخلى ایران است. به این معنا که با مطرح کردن موضوع مذاکره همزمان با تشدید تحریم‌ها، حامیان مذاکره در داخل ایران را در برابر مخالفان مذاکره قرار دهد. اما نکته مهم و اساسى همان است که مقام معظم رهبری در سالروز رحلت حضرت امام فرمودند که مقاومت وایستادگی بهترین برنامه دربرابرزیاده خواهی های دشمن است که اجازه ندهیم آنها به مانزدیک شوند.

والســــــــــــــــــــلام علیکــــــــــــــــــم ورحمه اللـــــــــــــــــــــــه وبــــــــــــــــــــرکاته

*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&

{تصاویر}

IMG_9934 IMG_9940 IMG_9938

{پایان}

جوابی بنویسید

ایمیل شما نشر نخواهد شدخانه های ضروری نشانه گذاری شده است. *

*

-- بارگیری کد امنیتی --