اخبار ویژه
خانه / اخبار ویژه / حجت الاسلام والمسلمین استیری،امام جمعه باقرشهر وکهریزک:تولیددانش‌بنیان تولیدی است که علم آن، طراحی‌ آن ،تحقیق و توسعه آن متعلق به خودمان باشد

حجت الاسلام والمسلمین استیری،امام جمعه باقرشهر وکهریزک:تولیددانش‌بنیان تولیدی است که علم آن، طراحی‌ آن ،تحقیق و توسعه آن متعلق به خودمان باشد

به گزارش دفتر امام جمعه باقرشهر نماز باشکوه جمعه در اولین جمعه سال  ۱۴۰۱  مصادف بیست و دوم  شعبان المعظم ۱۴۴۳ ،به امامت حضرت حجت الاسلام والمسلمین حاج شیخ عبدالعلی استیری امام جمعه محترم باقر شهر وکهریزک در مصلی باقرشهر وباحضوراقشار مختلف مردم برگزار شد.

عناویـــــن خطبـــــــــــه اول:

۱. چه کنیم سال جدید ما باسال گذشته متفاوت باشد؟

۲ . هیچکس به اندازه‌ی خود ما به ما خیانت نمی‌کند، مراقب باشیم.

۳ . سومین چیزی که در سال جدید سرلوحه خودمان قرار بدهیم، ارتباط و انس با قرآن است.

عناویـــــن خطبــــــــــه دوم:

۱ .حضورآیت الله ری شهری،درعرصه‌های مختلف که بااخلاص وصفاهمراه بود،ازاو شخصیتی کم‌نظیر پدیدآورده بود.

۲. بیشترین هدف نامگذاری‌ها ی سالها،توجه به‌مردم و نگاه ویژه به‌مشکلات جامعه بوده است.

۳ . تولید دانش‌بنیان تولیدی است که علم آن ، طراحی‌ آن ، تحقیق و توسعه آن متعلق به خودمان باشد.

مشــــــروح خطبــــــه اول:

اعوذ باللـــــــه مـن الشیــــطان الرجیــــــم              بســــــــم الله الـــــرحمـــــــــن الرحیـــــــــــــم

عبادالله اوصِیکُمْ و نفسی بِتَقْوَى اللَّهِ برادران و خواهران , نمازگزاران محترم را به رعایت تقوی الهی, انجام واجبات و ترک محرمات  توصیه میکنم.

«إِنَّمَا یَتَقَبَّلُ اللَّهُ مِنَ الْمُتَّقِینَ؛ جز این نیست که خداوند فقط اعمال اهل تقوا را مى‏پذیرد.» و چون روح عمل ارزشمند گردید، دیگر مقدار آن اهمیتى ندارد و اندک آن نیز، بسیار محسوب مى‏شود، چه آنچه که مورد رضایت الهى است اندک و ناچیز شمرده نمى‏شود.

 چه کنیم سال جدید ما باسال گذشته متفاوت باشد؟

درپاسخ به این سؤال سه  نکته عرض میکنم :

نکته اول:افزایش آگاهی و دانایی در زندگی؛ این حسن تدبیر است میگوییم یا مدبراللیل والنهار…

 هر روزی سهمیه بدهیم یک پله بالا بیاییم. هرکسی در حد خودش می‌تواند یک قدم بردارد. «هَلْ یَسْتَوِی‏ الَّذِینَ یَعْلَمُونَ وَ الَّذِینَ لا یَعْلَمُونَ» (زمر/۹) روزی یک نکته، یک شعر، یک حکمت و حکایت، جملات و داستان‌ها، یک تأمل چند دقیقه‌ای داشته باشیم. «کَذلِکَ یَطْبَعُ اللَّهُ عَلى‏ قُلُوبِ‏ الَّذِینَ‏ لا یَعْلَمُونَ» (روم/۵۹) دلهایی که نمی‌دانند و جاهل هستند گاهی مهر بر آنها زده می‌شود.

نکته دوم: توجه و مراقبت از خویشتن؛ هیچکس به اندازه‌ی خود ما به ما خیانت نمی‌کند. مراقب باشیم. شهید عباس بابایی، نه حجت الاسلام و آیت الله بود نه چهره حوزوی، از ایشان پرسیدند: چه کار می‌کنی؟ گفت: صبح تا شب نگهبانی می‌دهم. شما که سردار هستید، کجا نگهبانی می‌دهید؟ نگهبانی دلم را می‌دهم. فکر بد و نیت بد. صبح تا شب نگهبانی دلم را می‌دهم.

نمازگزاران عزیزسال تمام شد. سال۱۴۰۱ هم تمام میشود.گذشت و تمام شد و از خاطره‌ها محو شد، ولی پرونده‌ها باقی است و بایگانی شد. مراقب باشیم.

شخصی نزد شیخ رجبعلی خیاط آمد لباس بدوزد. گفت: شغلت چیست؟ گفت: نجار هستم. گفت: چند سال است؟ گفت: شصت سال! گفت: آیا دری درست کردی برای قلبت که محکم ببندی نامحرم وارد نشود؟! ناسپاس‌ ترین اعضاء چشم انسان است. هرچه انسان به چشم خوراک بدهد باز هم می‌خواهد. عکس، فیلم، اگر انسان مراقب نباشد موج او را می‌برد. ویروس گناه آرام می‌آید. بهترین چوب هم دچار موریانه می‌شود. قدیس هم مقابل در باز وسوسه می‌شود. مراقب باشیم. «إِنَّ أَکْرَمَکُمْ‏ عِنْدَ اللَّهِ أَتْقاکُم‏» (حجرات/۱۳) بهترین شما کیست؟ کسی که باتقوا ترین باشد. ببینیم عیب ما چیست، نقص ما چیست، می‌شود یک سال کاملاً جدید و متفاوت.

سومین چیزی که در سال جدید سرلوحه خودمان قرار بدهیم، ارتباط و انس با قرآن است. که در آستانه ماه مبارک رمضان هستیم ماه نزول قرآن !!اول قرائت، چرا قرآن را قرآن می‌گویند؟ قرآن کتاب قرائت شدنی است. باید خوانده شود. اول قرائت، کسانی که سواد ندارند سوره حمد را باز کند، سه بار، چهار بار، پنج بار بخواند. «قل هو الله» رابخواند. اول قرائت، بعد تلاوت، همراه شدن با معانی، سوم تدبر، در عمق واژه‌ها انسان برود.

            بشنو از قرآن چه نیکو دم زند *** زخم بر ساز دل آدم زند

            تا کند بیدارش از خواب گران *** از قیامت گوید و احوال آن

مشــــــروح خطبــــــه دوم:

ابتدا خودم را وشما عزیزان نماز گزار را در ابتدای خطبه دوم هم توصیه میکنم به تقوای الهی

امام علی علیه السلام

کُلَّ یَومٍ لَا یُعصَیَ اللهُ تَعالَی فِیهِ فَهُوَ یَومُ عِیدٍ

«هر روزی که در آن معصیت خدا نشود و گناهی انجام نگیرد آن روز عید است»

یعنی اگر قدر عمر خود را بدانید و معصیت نکنید و هر روزی پیشرفتی داشته باشید آن روزتان نو و تازه است در غیر اینصورت هر روزتان مثل روز قبلی خواهد بود و در اینصورت نه نوروز و عید بلکه کهنه روز خواهد بود.

 این یعنی یک قدم به جلو رفتن و گناه یعنی یک قدم بازگشت به عقب.

اشاره ای به ارتحال حضرت آیت الله ری شهری

حضور در عرصه‌های مختلف سال‌های پرفراز و نشیب انقلاب «که همه با اخلاص و صفا همراه بود، از او شخصیتی کم‌نظیر پدید آورده بود. «عالم ربانی، علمی، اخلاقی، انقلابی، سیاسی، اداری» در حدیث‌ پژوهی متبحر بود و آثار متعدد و گران‌بهایی را از خود به یادگار گذاشتند.

اولین وزیر اطلاعات جمهوری اسلامی ایران بود.

در این سنگر خطیر و حساس انقلاب، با مدیریت مستقیم امام راحل عظیم‌الشأن(ره) توانست پیچیده‌ترین و در عین‌حال جنجالی‌ترین موضوع سیاسی دهه شصت، یعنی ماجرای خیانت‌ها و جنایت‌های باند مهدی هاشمی را به‌خوبی رسیدگی نماید و با این اقدام انقلابی، کمک مهمی به فیصله‌یافتن و حل و فصل بحران قائم مقامی آقای منتظری نماید(که این روزها سالروز عزل او از قائم مقامی رهبری که متاسفانه فرصت نیست در این زمینه صحبت کنم) که امیدواریم «این خدمات ارزشمند، موجب رحمت و مغفرت و علو درجات وی شود.

اشاره ای به ناگذاری و شعار سال توسط مقام معظم رهبری داشته باشم:

نامگذاری منظم سالها از سال ۱۳۷۹ با نام‌گذاری “سال امام علی” علیه السلام آغاز شد.اگرچه قبل از آن هم در  پیام نوروزی به‌ملت ایران،افق‌های پیش رو در سال جدید را برای مسئولان و مردمرهنمون میساختند.

 بیشترین هدف این نامگذاری‌ها، باعنایت به‌اشراف بر مسائل کلان کشور و همچنین دوراندیشی معظم له ،توجه به‌مردم و نگاه ویژه به‌مشکلات جامعه بوده است.که در ۱۰ سال گذشته  نامگذاری ها به‌امور کلان و خُرد اقتصادی بیشترین تعلق داشته است. که سال ۱۴۰۱ هم سال تولید، دانش بنیان و اشتغال‌آفرین نام گرفت.

اقتصاد فیزیکی را به علت اینکه می‌توان دید و لمس کرد، همیشه در مرکز توجه می‌باشد اما این روزها ایده دادن و تجاری نمودن آن پیشنهادات که اقتصاد معلوماتی به شمار می‌آید، مرجع اولیه درآمد سرزمین‌های توسعه یافته است که لازم است که در کشور ایران نیز درجه اهمیت موسسات دانش بیان از همه لحاظ مورد درک و فهم قرار گیرد و پشتیبانی شود.

تولید دانش‌بنیان از یک منظر تجاری‌سازی علم محسوب می‌شود. این راهکار، علم را از گوشه لابراتورها و کنج آزمایشگاه‌ها و کلاس دانشگاه‌‌ها بیرون کشیده و در پی آن است که با برقرار کردن اتصال بین تولید و دانشگاه به مجرایی برای تجاری‌سازی علم تبدیل شود. دانشگاهها هرچند خدمات زیادی به ما کرده اما هنوز آنقدر در تار و پود اجتماع و زندگی عامی مردم ریشه نداونده که مرجع اصلی حل و فصل مسائل مختلف فرهنگی و اجتماعی و تکنولوژیکی آنها شود. گویی مسائل بطن اجتماع به راهی می‌روند و علمی که در دانشگاه تدریس و ساز و برگ داده می‌شود مسیر دیگری را طی می‌کند.

اینکه ما یک خطّ تولید را از خارج از کشور بیاوریم و یک جنسی را در داخل تولید بکنیم این احتیاج به دانشگاه ندارد. هر کسی پول داشته باشد یک مقدار هم همت داشته باشد می‌تواند این کار را انجام بدهد.

مانند خودروسازی ما الان، کارخانه است صنعت نیست. خیلی از تولیدات را میگویند مونتاژ شده هست

وقتی راجع به تولید دانش‌بنیان داریم صحبت می‌کنیم تولید دانش‌بنیان تولیدی است که علم آن از خود ما هست طراحی‌هایش برای خودمان است، تحقیق توسعه‌اش متعلق به خودمان است. محصول را خودمان بومی‌سازی می‌کنیم برای مردم خودمان.این میشود تولید دانش بنیان !!

امید است امسال با تولیدی که بر اساس دانش درونی شکل گرفته باشد برای مردم اشتغال زایی صورت بگیرد و دولت با حمایت از تولید دانش بنیان و اشتغال آفرین، شکوفایی اقتصادی کشور را رقم بزند.مسئولان در سال جدید تمام عزم خود را برای تحقق شعار سال مقام معظم رهبری «تولید؛ دانش بنیان، اشتغال آفرین » به کار گیرند.

{والســــــــــــــــــــــــــــــلام علیکـــــــــــــــــــــــــــــم ورحمه اللـــــــــــــــــــــــــه وبـــــــرکاته}

جوابی بنویسید

ایمیل شما نشر نخواهد شدخانه های ضروری نشانه گذاری شده است. *

*

-- بارگیری کد امنیتی --