اخبار ویژه
خانه / اخبار ویژه / حجت الاسلام والمسلمین استیری امام جمعه حسن آبادفشافویه:هفته دولت يادآورفضايل بزرگ انسانهای الهى،همچون شهيدان رجايى وباهنراست.

حجت الاسلام والمسلمین استیری امام جمعه حسن آبادفشافویه:هفته دولت يادآورفضايل بزرگ انسانهای الهى،همچون شهيدان رجايى وباهنراست.

به گزارش دفترامام جمعه حسن آبادنمازجمعه اینهفته بیستم هفتم/مردادماه/نودوشش با حضور اقشارمختلف مردم و به امامت حضرت حجت الاسلام والمسلمین حاج شیخ عبدالعلی استیری “امام جمعه محترم حسن آباد”درمصلی امام خمینی این شهر برگزارشد.

################################################################
عناویــــــن خطبــــــــه اول:
1- دليل ازدواج در قرآن چيست؟رسیدن به آرامش،حفظ دین وپیشگیری ازگناه
2- ازدواج باعث آرامش روح است.
3- اگر خواستيم گناه كم شود بايد ازدواج را آسان كنيم.
4- هر کس از ترس فقر ازدواج نکند نسبت‏به لطف خداوند بدگمان شده است.
###############################################################
عناویــــــن خطبـــــــه دوم:
1- آدم مغبون و زيانکار کسي است که با غبن و فريب، دارد عمر خود را ساعت به ساعت از دست مي‌دهد!
2- استعمار،باتمرکزروى نقاط اختلاف ميان دکترمصدق وآیت الله کاشانی زمينه رابراى كودتاى ۲۸ مردادفراهم ساخت.
3-وزراى دولت دوازدهم،الگوهاى‌ بى‌بديل شهیدرجائی وشهیدباهنررامدنظرقرار داده وواقعادرعمل يادآنهاراگرامى بدارند.
4- حضورهیأتهاوشخصیتهای مختلف درمراسم تحلیف،نشاندهنده اعتبار نظام مقدس جمهورى اسلامی است

################################################################
مشــــــروح خطبـــــــــه اول:
أعوذ باللـــــــــه من الشیطان الرجیــــــــــم بســـــــــم اللـــه الــــرحمـــــن الرحیـــــــــم

photo_2017-08-18_15-29-21
عبدالله اوصیکم ونفسی به تقوی الله
موضوع بحث:اهمیت ازدواج باتوجه به سالروز ازدواج حضرت امیر وحضرت زهراسلام الله علیهما

دليل ازدواج در قرآن چيست؟ اصولاً اسلام چون دين فطري است، طبيعت انسان نياز به همسر دارد و ديني كه مطابق با فطرت است، بايد ازدواج را اجازه بدهددين فطري بايد ازدواج داشته باشد. ازدواج باعث آرامش روح است. «جَعَلَ مِنْها زَوْجَها لِيَسْكُنَ إِلَيْها» (اعراف/189) ازدواج براي
1- آرامش، قرآن چه مي‌گويد؟ مي‌گويد: «لِيَسْكُنَ» سكونت «إِلَيْها» همسر بگير تا همسر برايت آرامش بياورد. ديگر چه؟ باز يك آيه‌ي ديگر مي‌گويد: «لِتَسْكُنُوا إِلَيْها» (روم/21) «لِيَسْكُنَ»، «لِتَسْكُنُوا إِلَيْها» دو تا آيه داريم.
2- براي حفظ دين، اگر يك اموري از مسير طبيعي حل نشود، از مسير غير طبيعي حل مي‌شود. دو سوم دينشان راجع به ازدواج است. «مَنْ تَزَوَّجَ»، «مَن» يعني كسي كه «تَزَوَّجَ» كسي كه ازدواج كند «فَقَد» قطعاً «أَحْرَزَ» حفظ كرده، مردهاي عادي «نِصْفَ دِينِهِ» (بحارالانوار/ج100/ص219) «ما مِنْ شَابٍّ تَزَوَّجَ فِي حَدَاثَةِ سِنِّه» (بحارالانوار/ج100/ص221) «حَدَاثَةِ سِنِّه‏»يعني نوجواني، «ما مِن شابٍ تَزَوَّجَ فى حَداثَةِ سِنِّهِ اِلاّ عَجَّ شَيطانُهُ : يا وَيلَهُ ، يا وَيلَهُ! عَصَمَ مِنّى ثُلُـثَى دينِهِ ، فَليَتَّقِ اللّه‏ العَبدُ فِى الثُّـلُثِ الباقى ؛هر جوانى كه در سن كم ازدواج كند ، شيطان فرياد بر مى‏آورد كه : واى برمن ، واى بر من! دو سوم دينش را از دستبرد من ، مصون نگه داشت . پس بنده بايد براى حفظ يك سومِ باقى مانده دينش ، تقواى الهى پيشه سازد.
3- ازدواج، راه پيشگيري از گناه
وقتي در خانه‌ي يكي از پيغمبرها حضرت لوط ريختند، در زمان حضرت لوط گناهي شايع شده بود، دو نفر قيافه‌ي زيبا آمدند در خانه‌ي حضرت لوط مهمان بودند، فرشته بودند در قيافه‌ي انسان. حضرت لوط ازدواج بادخترانش راپیشنهادمیکند«هؤُلاءِ بَناتي» (هود/78)‏ من دخترهايي دارم. «هُنَّ أَطْهَرُ لَكُم‏» آن دخترها را عقد كنم به شما بدهم پاك‌تر است. «وَ لا تُخْزُونِ في‏ ضَيْفي‏» عربي‌هايي كه مي‌خوانم قرآن است. من را جلوي مهمان‌هايم شرمنده و خوار نكنيد. يعني حضرت لوط براي اينكه جلوي لواط را بگيرد، عقد دخترهايش را مطرح كرد.
اگر خواستيم گناه كم شود بايد ازدواج را آسان كنيم. بايد همه بسيج شويم، اگر ازدواج آسان شود، قوه‌ي قضاييه كارش كمتر مي‌شود. نيروي انتظامي كارش كمتر مي‌شود، خود زن آدم را وادار به كار مي‌كند. وقتي آدم زن و بچه دارد، غيرت كاري‌اش هم بيشتر مي‌شود.
مشكل مالي را چه كنيم؟ قناعت، حالا چه كسي گفت ما از ساعت اول چنين باشيم. خانه ندارد، اين مردهايي كه در خيابان راه مي‌روند، در كوچه و بازار و روستا راه مي‌روند، كدام‌هايشان ساعت اول يك خانه‌ي شخصي داشتند؟ اين آقايي كه به دامادش مي‌گويد: خانه‌ي شخصي داري؟ مي‌گوييم: آقا ببخشيد خودتان آن ساعتي كه خواستگاري رفتيد خانه‌ي شخصي داشتيد؟ گير ندهيم. «إِنْ يَكُونُوا فُقَراءَ يُغْنِهِمُ اللَّهُ مِنْ فَضْلِه‏» (نور/32) رزق با خداست. «علي الله رزقها»شما يك نفر را پيدا كنيد كه بگويدمن زمان ازدواج وضعم بهتر بود. بعد از زن و بچه وضعم بد شد.
كسي نزد حضرت آمد گفت كه: وضعم بد است. گفت: ازدواج كردي؟ گفت: نه. گفت: برو ازدواج كن. گفت:من مي‌گويم ندارم بخورم، حالا شما مي‌گويي: برو زن هم بگير! لابد يك مشت هم بچه درست كنيم يك خيابان گدا. حضرت فرمود: آن كسي كه تو را خلق كرده، دستور او اين است كه اگر جواني وضع مالي‌اش بد است، ازدواج كند.

photo_2017-08-18_15-29-07
حتي حديث داريم كه فقيرها هم مي‌خواهند وضعشان خوب بشود، خود فقيرها هم كمك كنند به يك فقير ديگر. فقير اگر به فقيري كمك كند، وضعش خوب مي‌‌شود. ما نمي‌دانيم در اين عالم يك خبرهايي هست.
كسي كه ازدواج نكند از ترس خرجي، «فقد ظن بالله ظن السوء…» يعني سوء ظن به خدا بردارد. يعني بگويد: اگر يكي باشم خدا قادر است. دو تا باشم خدا قدرت ندارد.
مَنْ تَرَكَ التَّزْوِيجَ مَخَافَةَ الْفَقْرِ فَقَدْ أَسَاءَ الظَّنَّ بِاللَّهِ عَزَّ وَ جَلَّ إِنَّ اللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ يَقُولُ إِنْ يَكُونُوا فُقَراءَ يُغْنِهِمُ اللَّهُ مِنْ فَضْلِهِ
هر کس از ترس فقر ازدواج نکند نسبت‏به لطف خداوند بدگمان شده است. چرا که خداوند می‏فرماید: اگر آنان فقیر باشند خداوند از فضل و کرم خود بی نیازشان می‏کند.
من لایحضر الفقیه ج 3 ، ص 385 ، ح 4353

################################################################
مشـــــروح خطبـــــه دوم:
بســــــــم الله الرحــــــمن الرحـــــــيم
خودم و همه عزیزان را به تقوای الهی دعوت می کنم
امام صادق فرمود: «الْمَغْبُونُ مَنْ غُبِنَ عُمُرَهُ سَاعَةً بَعْدَ سَاعَةٍ» (وسايل الشيعه/ج16/ص94) مغبون كسي نيست كه زمينش ارزان شود يا سكه‌اش يا ماشينش، كسي كلاه سرش رفته است، كه ساعات عمرش آتش گرفته و چيزي در دست ندارد. مغبون واقعي كسي است كه «الْمَغْبُونُ مَنْ غُبِنَ عُمُرَهُ سَاعَةً بَعْدَ سَاعَةٍ» آدم مغبون و زيانکار کسي است که با غبن و فريب، دارد عمر خود را ساعت به ساعت از دست مي‌دهد!
خيلي‌ها طول عمر دارند اما از عمرشان استفاده نمي‌كنند. امام زين العابدين در دعاي مكارم الاخلاق، دعاي 20 صحيفه سجاديه، مي‌گويد: وَ عَمِّرْنِی مَا کَانَ عُمُرِی بِذْلَةً فِی طَاعَتِکَ، فَإِذَا کَانَ عُمُرِی مَرْتَعاً لِلشَّیْطَانِ فَاقْبِضْنِی إِلَیْکَ قَبْلَ أَنْ یَسْبِقَ مَقْتُکَ إِلَیَّ، أَوْ یَسْتَحْکِمَ غَضَبُکَ عَلَیَّ.امام (ع) از پیشگاه الهی درخواست می کند: بارالها! تا زمانی که عمرم در اطاعت تو مصروف می گردد مرا از نعمت طول عمر برخوردار فرما و هرگاه عمرم چراگاه شیطان شود به آن پایان ده و روحم را قطع کن پیش از آنکه دشمنی شخص تو متوجه من شود یا خشمت بر من استوار گردد.حالا گيرم يك ده سال ديگر هم زنده بودی چه چيزي به مغزت و چه چيزي به علمت و چه چيزي به خدمتت و چه چيزي به قربت اضافه شد.
################################################################
جمعه 27 مرداد 25 ذیقعده روز دحوالارض‌

دحوالارض” روزی است که بنابر روایات، زمانی که تمام روی زمین را آب فرا گرفته بود، در این روز، نخستین خشکی‌ها از زیر آب سر برآوردند و مطابق بعضی از روایات، نخستین جایی که از زیر آب بیرون آمد، خشک شد و سپس گسترش یافت، سرزمین “مکه” و به خصوص محل خانه “کعبه” بود، لذا مکه “ام القرا” یعنی مادر همه آبادی‌ها نام گرفت.
در روایتی از امیر مومنان (ع) نقل شده که فرموده‌اند:‌”در آن روز اگر گروهی به ذکر خدا بپردازند، خداوند حاجتشان را پیش از آنکه متفرق شوند برآورده سازد؛ خداوند در این روز هزار هزار رحمت نازل می‌کند که قسمتی از آن شامل کسانی است که جمع گردند و به ذکر خدا بپردازند و روزش را روزه بدارند و شب آن را عبادت کنند.

photo_2017-08-18_15-28-57
################################################################

شنبه 28 مرداد 26 ذیقعده كودتاى آمريكايى – انگليسى 28 مرداد براى بازگرداندن محمدرضا شاه خائن (1332 ه.ش))
كودتاى ۲۸ مرداد به‌عنوان يكى از نقاط عطف و تعيين‌كننده در تاريخ سياسى معاصر ايران شناخته مى‌شود. همين اهميت نيز باعث شده تاكنون تفاسير فراوانى از اين حادثه مهم تاريخ ايران ارائه شود.
برخى از افراد، اختلافات دكتر مصدق و آيت‌الله كاشانى را مسبب اصلى كودتا و سقوط دولت مصدق مى‌دانند. در حالى كه اختلافات ميان آن‌ها بخشى از واقعيت بود و مسائل ديگرى نيز موجب شد تا كودتا به سرانجام برسد.
اين دو شخصيت به‌خوبى از ديدگاه‌ها و تفكرات يكديگر آگاه بودند و با همين اختلافات تصميم گرفتند در كنار يكديگر حكومت را اداره كنند، بنابراين تا اندازه‌اى اختلاف‌نظرهاى ميان آن‌ها طبيعى به نظر مى‌رسيد. دكتر مصدق فردى سكولار و با گرايش سياسى ليبراليستى بود. او معتقد به مبارزه پارلمانى و مخالف قيام، انقلاب و درگيرى نيز بود. هم‌چنين او به مجامع بين‌المللى و قدرت‌ها اميد داشت و در اين چارچوب حركت مى‌كرد.
اما آيت‌الله كاشانى شخصيتى ضداستعمارى كه سابقه جنگ با جبهه استعمار را در پرونده خود دارد، شناخته شده و فردى انقلابى بود. و طرفدار نظام مشروطه ای بود كه در آن زمان، بسيارى از علماء و شخصيت‌هاى مؤثر در ايران، مانند آيت‌الله كاشانى اين‌گونه فكر مى‌كردند.
اما واقعيت ماجرا از اين قرار است كه در ۲۵ تير ۱۳۳۱، دكتر مصدق استعفاء كرد، سپس قوام‌السلطنه حكومت را در دست گرفت. در ادامه اين جابجايى‌ها آيت‌الله كاشانى در تاريخ ۳۰ تير ۱۳۳۱، يعنى بعد از ۵ روز، موفق مى‌شود قوام را سرنگون و دوباره دكتر مصدق را به قدرت بازگرداند. اما بعد از ۱۳ ماه كه از دوران حكومت مصدق مى‌گذشت، وضعيت ايران به گونه‌اى رقم خورد كه هيچ فردى براى حمايت از دولت مصدق در مقابل كودتا پا به خيابان‌ها نگذاشت و منجر به سقوط دولت مصدق گرديد
مى‌توان دلايل عدم حمايت مردم از دولت مصدق را در موارد ذيل بررسى كرد:

۱. تصميمات و رفتارهاى دكتر مصدق‌

۲. تخريب چهره آيت‌الله كاشانى كه ديگر مانند قبل، از موقعيت مناسبى ميان مردم برخوردار نبود

۳. نااميدی مردم نسبت به آينده‌

۴. بى‌اعتمادى مردم نسبت به رهبران خود

بعد از مدتى استعمار، روى نقاط اختلاف ميان اين دو شخصيت متمركز شد و به مرور زمان و با تكيه بر عواملى كه در داخل ايران داشتند، توانست به اين همكارى پايان دهد و زمينه را براى كودتاى ۲۸ مرداد فراهم سازد.
در مجموع، اين موارد باعث شد تا در روز كودتاى ۲۸ مرداد به‌راحتى حكومت مصدق سرنگون شود و دوباره محمدرضا شاه به حكومت برسد.
نکته ای که میخواهم عرض کنم یکی این است که نگاه به غرب وامیدحمایت ازآنها سرنوشت 28 مرداد را به دنبال خواهد داشت ودوم اینکه مسؤولین اگراحیاناًاختلافی دارند آن رسانه ای نکنند {تکبیرنمازگزاران}چرا که دشمن از آن اختلاف بهره برداری خواهد کرد کما اینکه دردولت مصدق دشمن ازاختلاف این دوشخصیت یعنی دکترمصدق وآیت الله کاشانی استفاده کرد وانگشت روی اختلافات گذاشتند وآن را بزرگ کردند که نهایتاً منجر به کودتای 28 مردادشد.

امروز همه باید به یک نقطه اشتراک تکیه کنند ازهر جناحی که هستند وآن محوریت مقام معظم رهبری وفصل الخطاب بودن معظم له است که اگراین شد دشمنان ناامیدخواهند شد{تکبیرنمازگزاران}
################################################################

سه‌شنبه 31 مرداد 29 ذیقعده شهادت حضرت امام محمدتقى(ع) (220 ه.ق)
حضرت امام جواد(ع) دهم ماه رجب سال ۱۹۵ هجرى قمرى در مدينه چشم به جهان گشود. در سن ۷ سالگى به امامت رسيد و هفده سال رهبرى شيعيان را به‌عهده داشت. دوران امامت آن حضرت با دو نفر از خلفاى ستم‌پيشه عباسى مأمون و معتصم مقارن بود. پس از شهادت امام رضا مأمون به بغداد رفت. او كه از كمالات علمى و معنوى امام جواد آگاه بود ايشان را از مدينه به بغداد دعوت كرد. اما دولتمردان حكومت عباسى و اطرافيان مأمون از اين اقدام ناخشنود بودند، به‌ويژه آن‌كه مأمون تصميم داشت دختر خود، ام‌الفضل را به همسرى امام جواد(ع) درآورد. مأمون براى آن‌كه آن‌ها را از مقام علمى و فضل آن حضرت آگاه كند، در بغداد مجلس بحثى ميان او و دانشمندان بزرگ آن روزگار ترتيب داد. در اين مجلس، امام به پرسشهاى علما پاسخ گفت و ميزان دانش و هوش وى بر آنان آشكار شد. پس از آن مأمون دختر خود را به همسرى امام درآورد تا مراقبى دائمى و از درون خانه، بر امام گمارده باشد.
امام جواد به‌عنوان پاسدار حريم وحى از تفسيرهاى نابه‌جا و غيرعقلانى آيات قرآن جلوگيرى كرده و علما و دانشمندان را به‌سوى فهم صحيح آيات راهنمايى مى‌كرد. حضرت جواد مانند جده‌اش فاطمه زهرا(س) زندگى كوتاه و عمرى سراسر رنج داشت. امام نهم در آخر ماه ذيقعده سال ۲۲۰ هجرى توسط همسر خود ام‌الفضل و به دستور معتصم مسموم گشت و به سراى باقى شتافت.
به روایتی ازامام جوادعلیه السلام اشاره میکنم:
قالَ عليه‌السلام: الاْمْرُ بِالْمَعْرُوفِ وَ النَّهْىُ عَنِ الْمُنْكَرِ خَلْقانِ مِنْ خَلْقِ اللّهِ عَزَّوَجَلَّ، فَمْن نَصَرَهُما اعَزَّهُ اللّهُ، وَمَنْ خَذَلَهُما خَذَلَهُ اللّهُ عَزَّوَجَلَّ. (وسائل‌الشیعه، ج۱۶، ص۱۲۴)
فرمود: امر به معروف و نهى از منكر دو مخلوق الهى است، هر كه آنها را يارى و اجرا كند مورد نصرت و رحمت خدا قرار مى‌گيرد و هر كه آنها را ترک و رها گرداند، مورد خذلان و عِقاب قرار مى‌گيرد.

photo_2017-08-18_15-29-13

################################################################

پنج‌شنبه 2 شهریور 2 ذی‌الحجه آغاز هفته دولت (2 تا 8 شهريور)
هفته اول شهريورماه، به مناسبت شهادت دو دولتمرد بزرگ انقلاب اسلامى، شهيد محمدعلى رجايى (رئيس جمهور) و شهيد حجت‌الاسلام والمسلمين دكتر محمدجواد باهنر (نخست وزير) هفته دولت نام گرفته است. امسال در شرايطى به استقبال هفته دولت مى‌رويم كه وزراى دولت دوازدهم از مجلس راى اعتماد گرفته و كار خود را در زمانى آغاز مى‌كنند كه قرين و آميخته از ياد اين دو شهيد است. فلذا ضرورى است وزراى دولت دوازدهم در رفتار دولتى، الگوهاى‌ بى‌بديل فوق را مدنظر قرار داده و واقعا در عمل ياد شهيدان رجايى و باهنر را گرامى بدارند.{تکبیرنمازگزاران}
هفته دولت يادآور فضايل بزرگ انسانى الهى شهيدان رجايى و باهنر است. نام رجايى و باهنر يادآور فضايل فراموش‌شده تلاش، پايدارى، تحمل سختى‌ها، ساده‌زيستى، مسؤوليت‌پذيرى در لحظات بحرانى، ولايت‌مدارى، دورى از تجمل‌گرايى، عمل به‌جاى حرافى و گفتاردرمانى، توجه به دردهاى جامعه و صدها ويژگى انسانى و اسلامى ديگر است. رجايى و باهنر نشان دادند كه مى‌توان در عالى‌ترين مقام رسمى دولت بود، اما محرومان و پابرهنگان را كه حاميان اصلى دين و نظامند فراموش نكرد.
################################################################

سه‌شنبه 31 مرداد 29 ذیقعده هفته بزرگداشت مساجد
مسجد فقط يك چهارديوارى خشك و بى‌روح و محلی صرفاً براى ركوع و سجود و يا تربيت فردى نیست بلکه كانونى است ومحورى براى حركت، براى قيام و فرياد و براى رشد و پيشرفت،کمااینکه مسجد به‌عنوان سنگر اصلى و محورى انقلاب اسلامى اولين جايى بود كه جرقه‌هاى اوليه انقلاب در آن زده شد
امروز مسجد با زبان بى‌زبانى از كليه مسؤولان كشورى و لشكرى به‌ويژه سران قواى ثلاثه كشور مطالبه‌گرى جدى دارد چراكه سنگر و خاكريز اوليه و اصلى انقلاب و نظام اسلامى همواره مسجد بوده است و بايد در هميشه زمان نيز مسجد باشد و اگر روزى مسجد در نظام اسلامى دچار آسيب شود و يا از رويكرد انقلابى به سكولارى سوق يابد، قطعاً مقصر اصلى آنانى هستند كه پاى سفره مسجد به مقام و منزلت‌هاى اجتماعى دست‌يافتند و حق مسجد را به‌عنوان سنگر اصلى انقلاب خواسته يا ناخواسته ادا نكردند و مسجد و فرهنگ مسجدى را در حوزه‌هاى تصميم‌سازى و تصميم‌گيرى دخالت ندادند

{والســــــــــــــــــــلام علیکــــــــــــــــــم ورحمۀ اللـــــــــــــــــــــــه وبــــــــــــــــــــرکاته

################################################################

جوابی بنویسید

ایمیل شما نشر نخواهد شدخانه های ضروری نشانه گذاری شده است. *

*

-- بارگیری کد امنیتی --