اخبار ویژه
خانه / اخبار ویژه / حجت الاسلام والمسلمین استیری امام جمعه حسن آبادفشافویه:هفته دولت یادآورفضایل بزرگ انسانهای الهى،همچون شهیدان رجایى وباهنراست.

حجت الاسلام والمسلمین استیری امام جمعه حسن آبادفشافویه:هفته دولت یادآورفضایل بزرگ انسانهای الهى،همچون شهیدان رجایى وباهنراست.

به گزارش دفترامام جمعه حسن آبادنمازجمعه اینهفته بیستم هفتم/مردادماه/نودوشش با حضور اقشارمختلف مردم و به امامت حضرت حجت الاسلام والمسلمین حاج شیخ عبدالعلی استیری “امام جمعه محترم حسن آباد”درمصلی امام خمینی این شهر برگزارشد.

################################################################
عناویــــــن خطبــــــــه اول:
۱- دلیل ازدواج در قرآن چیست؟رسیدن به آرامش،حفظ دین وپیشگیری ازگناه
۲- ازدواج باعث آرامش روح است.
۳- اگر خواستیم گناه کم شود باید ازدواج را آسان کنیم.
۴- هر کس از ترس فقر ازدواج نکند نسبت‏به لطف خداوند بدگمان شده است.
###############################################################
عناویــــــن خطبـــــــه دوم:
۱- آدم مغبون و زیانکار کسی است که با غبن و فریب، دارد عمر خود را ساعت به ساعت از دست می‌دهد!
۲- استعمار،باتمرکزروى نقاط اختلاف میان دکترمصدق وآیت الله کاشانی زمینه رابراى کودتاى ۲۸ مردادفراهم ساخت.
۳-وزراى دولت دوازدهم،الگوهاى‌ بى‌بدیل شهیدرجائی وشهیدباهنررامدنظرقرار داده وواقعادرعمل یادآنهاراگرامى بدارند.
۴- حضورهیأتهاوشخصیتهای مختلف درمراسم تحلیف،نشاندهنده اعتبار نظام مقدس جمهورى اسلامی است

################################################################
مشــــــروح خطبـــــــــه اول:
أعوذ باللـــــــــه من الشیطان الرجیــــــــــم بســـــــــم اللـــه الــــرحمـــــن الرحیـــــــــم

photo_2017-08-18_15-29-21
عبدالله اوصیکم ونفسی به تقوی الله
موضوع بحث:اهمیت ازدواج باتوجه به سالروز ازدواج حضرت امیر وحضرت زهراسلام الله علیهما

دلیل ازدواج در قرآن چیست؟ اصولاً اسلام چون دین فطری است، طبیعت انسان نیاز به همسر دارد و دینی که مطابق با فطرت است، باید ازدواج را اجازه بدهددین فطری باید ازدواج داشته باشد. ازدواج باعث آرامش روح است. «جَعَلَ مِنْها زَوْجَها لِیَسْکُنَ إِلَیْها» (اعراف/۱۸۹) ازدواج برای
۱- آرامش، قرآن چه می‌گوید؟ می‌گوید: «لِیَسْکُنَ» سکونت «إِلَیْها» همسر بگیر تا همسر برایت آرامش بیاورد. دیگر چه؟ باز یک آیه‌ی دیگر می‌گوید: «لِتَسْکُنُوا إِلَیْها» (روم/۲۱) «لِیَسْکُنَ»، «لِتَسْکُنُوا إِلَیْها» دو تا آیه داریم.
۲- برای حفظ دین، اگر یک اموری از مسیر طبیعی حل نشود، از مسیر غیر طبیعی حل می‌شود. دو سوم دینشان راجع به ازدواج است. «مَنْ تَزَوَّجَ»، «مَن» یعنی کسی که «تَزَوَّجَ» کسی که ازدواج کند «فَقَد» قطعاً «أَحْرَزَ» حفظ کرده، مردهای عادی «نِصْفَ دِینِهِ» (بحارالانوار/ج۱۰۰/ص۲۱۹) «ما مِنْ شَابٍّ تَزَوَّجَ فِی حَدَاثَهِ سِنِّه» (بحارالانوار/ج۱۰۰/ص۲۲۱) «حَدَاثَهِ سِنِّه‏»یعنی نوجوانی، «ما مِن شابٍ تَزَوَّجَ فى حَداثَهِ سِنِّهِ اِلاّ عَجَّ شَیطانُهُ : یا وَیلَهُ ، یا وَیلَهُ! عَصَمَ مِنّى ثُلُـثَى دینِهِ ، فَلیَتَّقِ اللّه‏ العَبدُ فِى الثُّـلُثِ الباقى ؛هر جوانى که در سن کم ازدواج کند ، شیطان فریاد بر مى‏آورد که : واى برمن ، واى بر من! دو سوم دینش را از دستبرد من ، مصون نگه داشت . پس بنده باید براى حفظ یک سومِ باقى مانده دینش ، تقواى الهى پیشه سازد.
۳- ازدواج، راه پیشگیری از گناه
وقتی در خانه‌ی یکی از پیغمبرها حضرت لوط ریختند، در زمان حضرت لوط گناهی شایع شده بود، دو نفر قیافه‌ی زیبا آمدند در خانه‌ی حضرت لوط مهمان بودند، فرشته بودند در قیافه‌ی انسان. حضرت لوط ازدواج بادخترانش راپیشنهادمیکند«هؤُلاءِ بَناتی» (هود/۷۸)‏ من دخترهایی دارم. «هُنَّ أَطْهَرُ لَکُم‏» آن دخترها را عقد کنم به شما بدهم پاک‌تر است. «وَ لا تُخْزُونِ فی‏ ضَیْفی‏» عربی‌هایی که می‌خوانم قرآن است. من را جلوی مهمان‌هایم شرمنده و خوار نکنید. یعنی حضرت لوط برای اینکه جلوی لواط را بگیرد، عقد دخترهایش را مطرح کرد.
اگر خواستیم گناه کم شود باید ازدواج را آسان کنیم. باید همه بسیج شویم، اگر ازدواج آسان شود، قوه‌ی قضاییه کارش کمتر می‌شود. نیروی انتظامی کارش کمتر می‌شود، خود زن آدم را وادار به کار می‌کند. وقتی آدم زن و بچه دارد، غیرت کاری‌اش هم بیشتر می‌شود.
مشکل مالی را چه کنیم؟ قناعت، حالا چه کسی گفت ما از ساعت اول چنین باشیم. خانه ندارد، این مردهایی که در خیابان راه می‌روند، در کوچه و بازار و روستا راه می‌روند، کدام‌هایشان ساعت اول یک خانه‌ی شخصی داشتند؟ این آقایی که به دامادش می‌گوید: خانه‌ی شخصی داری؟ می‌گوییم: آقا ببخشید خودتان آن ساعتی که خواستگاری رفتید خانه‌ی شخصی داشتید؟ گیر ندهیم. «إِنْ یَکُونُوا فُقَراءَ یُغْنِهِمُ اللَّهُ مِنْ فَضْلِه‏» (نور/۳۲) رزق با خداست. «علی الله رزقها»شما یک نفر را پیدا کنید که بگویدمن زمان ازدواج وضعم بهتر بود. بعد از زن و بچه وضعم بد شد.
کسی نزد حضرت آمد گفت که: وضعم بد است. گفت: ازدواج کردی؟ گفت: نه. گفت: برو ازدواج کن. گفت:من می‌گویم ندارم بخورم، حالا شما می‌گویی: برو زن هم بگیر! لابد یک مشت هم بچه درست کنیم یک خیابان گدا. حضرت فرمود: آن کسی که تو را خلق کرده، دستور او این است که اگر جوانی وضع مالی‌اش بد است، ازدواج کند.

photo_2017-08-18_15-29-07
حتی حدیث داریم که فقیرها هم می‌خواهند وضعشان خوب بشود، خود فقیرها هم کمک کنند به یک فقیر دیگر. فقیر اگر به فقیری کمک کند، وضعش خوب می‌‌شود. ما نمی‌دانیم در این عالم یک خبرهایی هست.
کسی که ازدواج نکند از ترس خرجی، «فقد ظن بالله ظن السوء…» یعنی سوء ظن به خدا بردارد. یعنی بگوید: اگر یکی باشم خدا قادر است. دو تا باشم خدا قدرت ندارد.
مَنْ تَرَکَ التَّزْوِیجَ مَخَافَهَ الْفَقْرِ فَقَدْ أَسَاءَ الظَّنَّ بِاللَّهِ عَزَّ وَ جَلَّ إِنَّ اللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ یَقُولُ إِنْ یَکُونُوا فُقَراءَ یُغْنِهِمُ اللَّهُ مِنْ فَضْلِهِ
هر کس از ترس فقر ازدواج نکند نسبت‏به لطف خداوند بدگمان شده است. چرا که خداوند می‏فرماید: اگر آنان فقیر باشند خداوند از فضل و کرم خود بی نیازشان می‏کند.
من لایحضر الفقیه ج ۳ ، ص ۳۸۵ ، ح ۴۳۵۳

################################################################
مشـــــروح خطبـــــه دوم:
بســــــــم الله الرحــــــمن الرحـــــــیم
خودم و همه عزیزان را به تقوای الهی دعوت می کنم
امام صادق فرمود: «الْمَغْبُونُ مَنْ غُبِنَ عُمُرَهُ سَاعَهً بَعْدَ سَاعَهٍ» (وسایل الشیعه/ج۱۶/ص۹۴) مغبون کسی نیست که زمینش ارزان شود یا سکه‌اش یا ماشینش، کسی کلاه سرش رفته است، که ساعات عمرش آتش گرفته و چیزی در دست ندارد. مغبون واقعی کسی است که «الْمَغْبُونُ مَنْ غُبِنَ عُمُرَهُ سَاعَهً بَعْدَ سَاعَهٍ» آدم مغبون و زیانکار کسی است که با غبن و فریب، دارد عمر خود را ساعت به ساعت از دست می‌دهد!
خیلی‌ها طول عمر دارند اما از عمرشان استفاده نمی‌کنند. امام زین العابدین در دعای مکارم الاخلاق، دعای ۲۰ صحیفه سجادیه، می‌گوید: وَ عَمِّرْنِی مَا کَانَ عُمُرِی بِذْلَهً فِی طَاعَتِکَ، فَإِذَا کَانَ عُمُرِی مَرْتَعاً لِلشَّیْطَانِ فَاقْبِضْنِی إِلَیْکَ قَبْلَ أَنْ یَسْبِقَ مَقْتُکَ إِلَیَّ، أَوْ یَسْتَحْکِمَ غَضَبُکَ عَلَیَّ.امام (ع) از پیشگاه الهی درخواست می کند: بارالها! تا زمانی که عمرم در اطاعت تو مصروف می گردد مرا از نعمت طول عمر برخوردار فرما و هرگاه عمرم چراگاه شیطان شود به آن پایان ده و روحم را قطع کن پیش از آنکه دشمنی شخص تو متوجه من شود یا خشمت بر من استوار گردد.حالا گیرم یک ده سال دیگر هم زنده بودی چه چیزی به مغزت و چه چیزی به علمت و چه چیزی به خدمتت و چه چیزی به قربت اضافه شد.
################################################################
جمعه ۲۷ مرداد ۲۵ ذیقعده روز دحوالارض‌

دحوالارض” روزی است که بنابر روایات، زمانی که تمام روی زمین را آب فرا گرفته بود، در این روز، نخستین خشکی‌ها از زیر آب سر برآوردند و مطابق بعضی از روایات، نخستین جایی که از زیر آب بیرون آمد، خشک شد و سپس گسترش یافت، سرزمین “مکه” و به خصوص محل خانه “کعبه” بود، لذا مکه “ام القرا” یعنی مادر همه آبادی‌ها نام گرفت.
در روایتی از امیر مومنان (ع) نقل شده که فرموده‌اند:‌”در آن روز اگر گروهی به ذکر خدا بپردازند، خداوند حاجتشان را پیش از آنکه متفرق شوند برآورده سازد؛ خداوند در این روز هزار هزار رحمت نازل می‌کند که قسمتی از آن شامل کسانی است که جمع گردند و به ذکر خدا بپردازند و روزش را روزه بدارند و شب آن را عبادت کنند.

photo_2017-08-18_15-28-57
################################################################

شنبه ۲۸ مرداد ۲۶ ذیقعده کودتاى آمریکایى – انگلیسى ۲۸ مرداد براى بازگرداندن محمدرضا شاه خائن (۱۳۳۲ ه.ش))
کودتاى ۲۸ مرداد به‌عنوان یکى از نقاط عطف و تعیین‌کننده در تاریخ سیاسى معاصر ایران شناخته مى‌شود. همین اهمیت نیز باعث شده تاکنون تفاسیر فراوانى از این حادثه مهم تاریخ ایران ارائه شود.
برخى از افراد، اختلافات دکتر مصدق و آیت‌الله کاشانى را مسبب اصلى کودتا و سقوط دولت مصدق مى‌دانند. در حالى که اختلافات میان آن‌ها بخشى از واقعیت بود و مسائل دیگرى نیز موجب شد تا کودتا به سرانجام برسد.
این دو شخصیت به‌خوبى از دیدگاه‌ها و تفکرات یکدیگر آگاه بودند و با همین اختلافات تصمیم گرفتند در کنار یکدیگر حکومت را اداره کنند، بنابراین تا اندازه‌اى اختلاف‌نظرهاى میان آن‌ها طبیعى به نظر مى‌رسید. دکتر مصدق فردى سکولار و با گرایش سیاسى لیبرالیستى بود. او معتقد به مبارزه پارلمانى و مخالف قیام، انقلاب و درگیرى نیز بود. هم‌چنین او به مجامع بین‌المللى و قدرت‌ها امید داشت و در این چارچوب حرکت مى‌کرد.
اما آیت‌الله کاشانى شخصیتى ضداستعمارى که سابقه جنگ با جبهه استعمار را در پرونده خود دارد، شناخته شده و فردى انقلابى بود. و طرفدار نظام مشروطه ای بود که در آن زمان، بسیارى از علماء و شخصیت‌هاى مؤثر در ایران، مانند آیت‌الله کاشانى این‌گونه فکر مى‌کردند.
اما واقعیت ماجرا از این قرار است که در ۲۵ تیر ۱۳۳۱، دکتر مصدق استعفاء کرد، سپس قوام‌السلطنه حکومت را در دست گرفت. در ادامه این جابجایى‌ها آیت‌الله کاشانى در تاریخ ۳۰ تیر ۱۳۳۱، یعنى بعد از ۵ روز، موفق مى‌شود قوام را سرنگون و دوباره دکتر مصدق را به قدرت بازگرداند. اما بعد از ۱۳ ماه که از دوران حکومت مصدق مى‌گذشت، وضعیت ایران به گونه‌اى رقم خورد که هیچ فردى براى حمایت از دولت مصدق در مقابل کودتا پا به خیابان‌ها نگذاشت و منجر به سقوط دولت مصدق گردید
مى‌توان دلایل عدم حمایت مردم از دولت مصدق را در موارد ذیل بررسى کرد:

۱. تصمیمات و رفتارهاى دکتر مصدق‌

۲. تخریب چهره آیت‌الله کاشانى که دیگر مانند قبل، از موقعیت مناسبى میان مردم برخوردار نبود

۳. ناامیدی مردم نسبت به آینده‌

۴. بى‌اعتمادى مردم نسبت به رهبران خود

بعد از مدتى استعمار، روى نقاط اختلاف میان این دو شخصیت متمرکز شد و به مرور زمان و با تکیه بر عواملى که در داخل ایران داشتند، توانست به این همکارى پایان دهد و زمینه را براى کودتاى ۲۸ مرداد فراهم سازد.
در مجموع، این موارد باعث شد تا در روز کودتاى ۲۸ مرداد به‌راحتى حکومت مصدق سرنگون شود و دوباره محمدرضا شاه به حکومت برسد.
نکته ای که میخواهم عرض کنم یکی این است که نگاه به غرب وامیدحمایت ازآنها سرنوشت ۲۸ مرداد را به دنبال خواهد داشت ودوم اینکه مسؤولین اگراحیاناًاختلافی دارند آن رسانه ای نکنند {تکبیرنمازگزاران}چرا که دشمن از آن اختلاف بهره برداری خواهد کرد کما اینکه دردولت مصدق دشمن ازاختلاف این دوشخصیت یعنی دکترمصدق وآیت الله کاشانی استفاده کرد وانگشت روی اختلافات گذاشتند وآن را بزرگ کردند که نهایتاً منجر به کودتای ۲۸ مردادشد.

امروز همه باید به یک نقطه اشتراک تکیه کنند ازهر جناحی که هستند وآن محوریت مقام معظم رهبری وفصل الخطاب بودن معظم له است که اگراین شد دشمنان ناامیدخواهند شد{تکبیرنمازگزاران}
################################################################

سه‌شنبه ۳۱ مرداد ۲۹ ذیقعده شهادت حضرت امام محمدتقى(ع) (۲۲۰ ه.ق)
حضرت امام جواد(ع) دهم ماه رجب سال ۱۹۵ هجرى قمرى در مدینه چشم به جهان گشود. در سن ۷ سالگى به امامت رسید و هفده سال رهبرى شیعیان را به‌عهده داشت. دوران امامت آن حضرت با دو نفر از خلفاى ستم‌پیشه عباسى مأمون و معتصم مقارن بود. پس از شهادت امام رضا مأمون به بغداد رفت. او که از کمالات علمى و معنوى امام جواد آگاه بود ایشان را از مدینه به بغداد دعوت کرد. اما دولتمردان حکومت عباسى و اطرافیان مأمون از این اقدام ناخشنود بودند، به‌ویژه آن‌که مأمون تصمیم داشت دختر خود، ام‌الفضل را به همسرى امام جواد(ع) درآورد. مأمون براى آن‌که آن‌ها را از مقام علمى و فضل آن حضرت آگاه کند، در بغداد مجلس بحثى میان او و دانشمندان بزرگ آن روزگار ترتیب داد. در این مجلس، امام به پرسشهاى علما پاسخ گفت و میزان دانش و هوش وى بر آنان آشکار شد. پس از آن مأمون دختر خود را به همسرى امام درآورد تا مراقبى دائمى و از درون خانه، بر امام گمارده باشد.
امام جواد به‌عنوان پاسدار حریم وحى از تفسیرهاى نابه‌جا و غیرعقلانى آیات قرآن جلوگیرى کرده و علما و دانشمندان را به‌سوى فهم صحیح آیات راهنمایى مى‌کرد. حضرت جواد مانند جده‌اش فاطمه زهرا(س) زندگى کوتاه و عمرى سراسر رنج داشت. امام نهم در آخر ماه ذیقعده سال ۲۲۰ هجرى توسط همسر خود ام‌الفضل و به دستور معتصم مسموم گشت و به سراى باقى شتافت.
به روایتی ازامام جوادعلیه السلام اشاره میکنم:
قالَ علیه‌السلام: الاْمْرُ بِالْمَعْرُوفِ وَ النَّهْىُ عَنِ الْمُنْکَرِ خَلْقانِ مِنْ خَلْقِ اللّهِ عَزَّوَجَلَّ، فَمْن نَصَرَهُما اعَزَّهُ اللّهُ، وَمَنْ خَذَلَهُما خَذَلَهُ اللّهُ عَزَّوَجَلَّ. (وسائل‌الشیعه، ج۱۶، ص۱۲۴)
فرمود: امر به معروف و نهى از منکر دو مخلوق الهى است، هر که آنها را یارى و اجرا کند مورد نصرت و رحمت خدا قرار مى‌گیرد و هر که آنها را ترک و رها گرداند، مورد خذلان و عِقاب قرار مى‌گیرد.

photo_2017-08-18_15-29-13

################################################################

پنج‌شنبه ۲ شهریور ۲ ذی‌الحجه آغاز هفته دولت (۲ تا ۸ شهریور)
هفته اول شهریورماه، به مناسبت شهادت دو دولتمرد بزرگ انقلاب اسلامى، شهید محمدعلى رجایى (رئیس جمهور) و شهید حجت‌الاسلام والمسلمین دکتر محمدجواد باهنر (نخست وزیر) هفته دولت نام گرفته است. امسال در شرایطى به استقبال هفته دولت مى‌رویم که وزراى دولت دوازدهم از مجلس راى اعتماد گرفته و کار خود را در زمانى آغاز مى‌کنند که قرین و آمیخته از یاد این دو شهید است. فلذا ضرورى است وزراى دولت دوازدهم در رفتار دولتى، الگوهاى‌ بى‌بدیل فوق را مدنظر قرار داده و واقعا در عمل یاد شهیدان رجایى و باهنر را گرامى بدارند.{تکبیرنمازگزاران}
هفته دولت یادآور فضایل بزرگ انسانى الهى شهیدان رجایى و باهنر است. نام رجایى و باهنر یادآور فضایل فراموش‌شده تلاش، پایدارى، تحمل سختى‌ها، ساده‌زیستى، مسؤولیت‌پذیرى در لحظات بحرانى، ولایت‌مدارى، دورى از تجمل‌گرایى، عمل به‌جاى حرافى و گفتاردرمانى، توجه به دردهاى جامعه و صدها ویژگى انسانى و اسلامى دیگر است. رجایى و باهنر نشان دادند که مى‌توان در عالى‌ترین مقام رسمى دولت بود، اما محرومان و پابرهنگان را که حامیان اصلى دین و نظامند فراموش نکرد.
################################################################

سه‌شنبه ۳۱ مرداد ۲۹ ذیقعده هفته بزرگداشت مساجد
مسجد فقط یک چهاردیوارى خشک و بى‌روح و محلی صرفاً براى رکوع و سجود و یا تربیت فردى نیست بلکه کانونى است ومحورى براى حرکت، براى قیام و فریاد و براى رشد و پیشرفت،کمااینکه مسجد به‌عنوان سنگر اصلى و محورى انقلاب اسلامى اولین جایى بود که جرقه‌هاى اولیه انقلاب در آن زده شد
امروز مسجد با زبان بى‌زبانى از کلیه مسؤولان کشورى و لشکرى به‌ویژه سران قواى ثلاثه کشور مطالبه‌گرى جدى دارد چراکه سنگر و خاکریز اولیه و اصلى انقلاب و نظام اسلامى همواره مسجد بوده است و باید در همیشه زمان نیز مسجد باشد و اگر روزى مسجد در نظام اسلامى دچار آسیب شود و یا از رویکرد انقلابى به سکولارى سوق یابد، قطعاً مقصر اصلى آنانى هستند که پاى سفره مسجد به مقام و منزلت‌هاى اجتماعى دست‌یافتند و حق مسجد را به‌عنوان سنگر اصلى انقلاب خواسته یا ناخواسته ادا نکردند و مسجد و فرهنگ مسجدى را در حوزه‌هاى تصمیم‌سازى و تصمیم‌گیرى دخالت ندادند

{والســــــــــــــــــــلام علیکــــــــــــــــــم ورحمۀ اللـــــــــــــــــــــــه وبــــــــــــــــــــرکاته

################################################################

جوابی بنویسید

ایمیل شما نشر نخواهد شدخانه های ضروری نشانه گذاری شده است. *

*

-- بارگیری کد امنیتی --