اخبار ویژه
خانه / اخبار ویژه / حجت الاسلام والمسلمین استیری امام جمعه حسن آبادفشافویه:مجامع بین‌المللى و مدعیان حقوق بشردرقبال نسل کشی میانمار،سکوت مرگبارخودرابشکنند

حجت الاسلام والمسلمین استیری امام جمعه حسن آبادفشافویه:مجامع بین‌المللى و مدعیان حقوق بشردرقبال نسل کشی میانمار،سکوت مرگبارخودرابشکنند

به گزارش دفترامام جمعه حسن آبادنمازجمعه این هفته درآستانه عیدسعید غدیر خم با حضور اقشارمختلف مردم و به امامت حضرت حجت الاسلام والمسلمین حاج شیخ عبدالعلی استیری “امام جمعه محترم حسن آباد”درمصلی امام خمینی این شهر برگزارشد.

################################################################

عناویــــــن خطبــــــــه اول:

۱-پیغمبری که افضل پیغمبران است و خانم پیغمبران است، واجب است که جانشین تعیین کند.

۲- پیامبرخونهای به ناحق ریخته شده واموال به ناحق گرفته شده درجاهلیت رارسماًموردعفوقراردادندتاکینه توزی هاازبین رفته وجواجتماع برای تأمین امنیت آماده شود.

###############################################################

عناویــــــن خطبـــــــه دوم:

۱- کشتار و سرکوب مردم‌بى‌گناه ۱۷شهریورباعث شد تا انقلابیون و رهبران آن‌ها در حرکت خود مصمم‌تر گردند .

۲- پیغمبر خدا در غدیر خم مهم‌ترین مشکل عالم را می‌خواستند حل کنند.

۳- مسلمان از سقیفه و کوچه و کربلا ضربه خوردند.

################################################################

مشــــــروح خطبـــــــــه اول:

أعوذ باللـــــــــه من الشیطان الرجیــــــــــم                               بســـــــــم اللـــه الــــرحمـــــن الرحیـــــــــم

photo_2017-04-29_16-56-57

عبدالله اوصیکم ونفسی به تقوی الله

با تبریک و تهنیت عید غدیر و این ایام الولایه به پیشگاه مقدس امام زمان عجل الله تعالی فرجه و تبریک و تهنیت به همه شیعیان پاک و باصفای امیرالمؤمنین علیه السلام به خصوص شما سروران عزیزم که در مراسم نمازجمعه شرکت نمودید

آیاتی که در مورد غدیر خم نازل شده است، توجه کنید. پیغمبر ما از همه انبیاء بیشتر زحمت کشیدند. پیغمبر فرمودند: هیچ پیغمبری به اندازه من اذیت نشد. دندان مبارکش را شکستند. پیشانی را شکستند. تهمت مجنون و ساحر و کذاب زدند. سه سال در شعب ابی‌ طالب بودند و از همه چیز تحریم بودند. در هشتاد جنگ حضور داشتند. یکی از بزرگان فرمود: سیزده سال در مکه پیغمبر را اذیت کردند و در مدینه هم دائم در جنگ بودند. ۲۳ سال زحمت‌های فوق العاده و طاقت فرسا کشیدند. آیه نازل شد: «فَلَعَلَّکَ باخِعٌ‏ نَفْسَک‏» (کهف/۶) می‌خواهی جانت را بدهی، که چرا اینها مؤمن و مسلمان نمی‌شوند؟ خدای بزرگ به پیامبر می‌فرماید: اگر اصلی‌ترین کار را انجام ندهی، «فَما بَلَّغْتَ رِسالَتَه‏» (مائده/۶۷) تبلیغ هم نیست. «یا أَیُّهَا الرَّسُولُ بَلِّغْ ما أُنْزِلَ إِلَیْکَ مِنْ رَبِّکَ» (مائده/۶۷) در تفاسیر هست که در صدر اسلام، «ما أنزل الیک من ربک فی علیٍ» اینگونه می‌خواندند که یادشان باشد این در مورد حضرت علی است. که این مطلب در تفاسیر اهل سنت، در المنصور آمده است.می‌فرماید: اگر این کار را نکنی همه رسالت و نبوت تو پوچ است.واقعاً هم همینطور است. اگر کسی جانشین تعیین نکند. مدیریت تا قیامت است. تا قیامت چند سال طول می‌کشد؟ نمی‌دانیم. پیغمبری که افضل پیغمبران است و خانم پیغمبران است، واجب است که جانشین تعیین کند. پیامبری که برای تأسیس حکومت اینقدر خون دل خوردند، نمی‌شود رها کند برود.

در سال هشتم بعد از صلح حدیبیه به مکه تشریف بردند. عمره به جا آوردند و به مدینه بازگشتند. در سال نهم هجری هم پس از فتح مکه و انجام عمره به مدینه آمدند و در سال آخر عمرشان یعنی سال دهم هجری و ماه ذیقعده بود که اعلام فرمودند قصد حج دارند و حضرت بنا براین داشتند که اعمال حج تمتع را که تا آن زمان مجالی پیش نیامده بود به مردم بیاموزند. اعلام عمومی شد و جمعیتی حدود ۹۰ هزار نفرتا ۱۴۰ هزار نفر بر گرد رسول خدا صلی الله علیه و آله و سلم جمع شدند تا حضرت اعمال حج را به طور عملی به آنها آموزش بدهند.

هدف مهم تر رسول خدا صلی الله علیه و آله و سلم از این سفر اعلام رسمی و عمومی و جهانی ولایت و وصایت امیرالمؤمنین علیه السلام بود. لذا حضرت برای این هدفشان زمینه سازی هایی نمودند.پیامبر در صحرای منی اولین خطابه ی خودشان را ایراد فرمودند. چرا که دستور الهی در عرفات نازل شد که علم و ودایع انبیاء علیهم السلام را به علی بن ابی طالب علیه السلام منتقل کنند و او را به عنوان خلیفه و جانشین خود معرفی کنند.

لذا پیامبر در این خطابه ابتدا خونهای به ناحق ریخته شده و اموال به ناحق گرفته شده در جاهلیت را رسماً مورد عفو و بخشش قرار دادند تا کینه توزی ها از میان برداشته شود و جو اجتماع برای تأمین امنیت آماده شود. پیامبر از همه آن ظلم ها و شکنجه هایی که به ایشان و مسلمانان شده بود گذشتند تا مردم بدانند که این اعلام وصایت و ولایت نظر شخصی در آن نیست یعنی مردم بدانند که همه شان برای رسول خدا یکسان هستند و حضرت از کسی کینه به دل ندارد. بعد از اعلام عفو عمومی پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله و سلم حدیث ثقلین را فرمودند:«انی تارک فیکم الثقلین کتاب الله و عترتی»«من دو چیز گرانبها در میان شما باقی می گذارم که اگر به این دو متمسک شوید، هرگز گمراه نمی شوید. کتاب خدا و عترتم، یعنی اهل بیتم.»

خطابه ی دوم حضرت در مسجد خیف منی بود. ایشان در این خطابه هم ضمن حدیث ثقلین زمینه سازی روز غدیر را فرمودند. وقتی که همه به مکه آمدند در مکه جبرئیل لقب امیرالمؤمنین علیه السلام را به عنوان اختصاص آن به علی ابن ابیطالب علیه السلام از جانب خداوند آورد.

اگر چه این لقب قبلاً نیز برای آن حضرت تعیین شده بود، پیامبر دستور دادند تا یک یک اصحابشان نزد علی علیه السلام بروند و بگویند «السلام علیک یا امیرالمؤمنین علیه السلام» و بدین وسیله در زمان حیات خود از آنان اقرار به امیر بودن علی علیه السلام  گرفتند و به این اختصاص لقب، ائمه هم سفارش می کردند.

پس، حضرت رسول صلی الله علیه و آله و سلم اعلام عمومی فرمودند که همه در محلی به نام غدیر خم جمع شوند و این در حالی بود که مردم فکر می کردند به دلیل آخرین حج پیامبر حضرت دوست دارند که بیشتر کنار خانه خدا باشند و اینجا باز هم پیامبر اهمیت قضیه را به مردم می رساندند. در روز هجدهم ذیحجه دوباره آن جمعیت ۹۰ الی ۱۴۰ هزار نفری در کنار برکه ی غدیر جمع شدند. در گرمای عربستان درست سر ظهر، چرا که بعد از نماز جماعت ظهر پیامبر دستور دادند منبری برای ایشان آماده کنند. در این جا خطابه ای به مدت حدود چهار ساعت ایراد فرمودند. خطبه ای که پر از معارف الهی می باشد و حقیقتاً حق رسول الله و امیرالمؤمنین علیهما السلام بر ماست که لااقل یک بار هم که شده این خطبه را بخوانیم و از آن آگاهی یابیم.

بعدازخطبه گرفتن بیعت شفاهی از مردم بود. حضرت فرمودند: چون جمعیت زیاد است و بیعت تک تک افراد مقدور نیست همه شما این سخنی را می گویم تکرار کنید.که همه تکرارکردند.

اما سؤآل این است که معمول فضایل و مصائبی که از امیرالمؤمنین علیه السلام به ما رسیده، اهل سنت هم به آن معترفند پس چگونه حضرت را کنار گذاشتند؟ گفتیم که در شخص نتوانستند شبهه بیاورند ولی در معنای کلمه مولی شبهه کردند و آن را دوست و دوستدار معنی کردند.
با همه این مقدمات و زمینه سازیها در آن جمعیت کثیر در آن وقت ظهور طی خطبه ی چهار ساعته فقط می خواسته اند بفرماید که هر کس من را دوست دارد پس این علی را دوست بدارد؟

ولی، یعنی کسی که انسان بگردد به گرداندنش. کسی که انسان اختیارش را به او واگذارد و در مقابل او هیچ اراده و اختیاری نداشته باشد. مثلاً اگر ما پدری داشته باشیم که مؤمن، تحصیل کرده، دانا، مقتدر، آینده نگر، دوست، دلسوز و … باشد ما چقدر خود را و اختیار و اجازه خود را به این پدر واگذار می کنیم؟
همیشه نظر او را مقدم بر نظر خود می دانیم اگر بخواهیم به خانه ی دوستمان برویم جایی که خیلی دلمان می خواهد و خوش می گذرد، پدر بگوید نرو، نمی رویم. شاید حتی دلیلش را هم نخواهیم. لذا او ولی ماست، مولای ماست. خود را در اختیار او گذاشته ایم.

دومین اقدام پیامبر بر فراز منبر بیعت بود و پس از آن سه روز در غدیر مردم با امیرالمؤمنین علیه السلام دست می دادند و به صورت عملی بیعت می کردند و زنان هم با دست گذاشتن در تشت آبی که پرده ای میان این تشت آویخته بود و در آن سوی پرده، امیرالمؤمنین علیه السلام دست در آب می گذاشتند با حضرت بیعت کردند.
اما گفتم که اعلام این ولایت و این بیعت فقط مال روز غدیر حجه الوداع نبود. دعوات رسول الله و دین ایشان جهانی بود. حضرت خطبه شان برای همه مردم جهان و اعصار بود چرا که می فرمودند همه حاضران به غایبان بگویند و پدران به فرزندانشان و آنها هم به فرزندانشان تا آخر زمان این سفارش را برسانند. پس ما هم که امروز این جا جمع شده ایم باید ولایت امیرالمؤمنین علیه السلام را قبول کنیم و با آن حضرت بیعت انجام دهیم.

آیاتی که نازل شده، «الْیَوْمَ أَکْمَلْتُ لَکُمْ دِینَکُمْ وَ أَتْمَمْتُ‏ عَلَیْکُم‏» (مائده/۳) امروز من دین شما را کامل کردم. آیا یک فرع، یک نماز، یک قربانی و یک حج، اگر نباشد دین متلاشی می‌شود؟ نه! اینها فروعات و شاخ و برگ است. این ریشه و اصل است. این اصل امامت دین شما را کامل می‌کند. امروز نعمت تمام می‌شود. امروزی که رهبر امت تعیین شد، خدای بزرگ می‌فرماید: من راضی شدم که اسلام دین شما باشد.

################################################################

مشـــــروح خطبـــــه دوم:

بســــــــم الله الرحــــــمن الرحـــــــیم

خودم و همه عزیزان را به تقوای الهی دعوت می کنم

جمعه ۱۷ شهریور ۱۷ ذی‌الحجه قیام ۱۷ شهریور و کشتار جمع پرشمارى از مردم بى‌دفاع توسط رژیم ستمشاهى در میدان ژاله تهران (جمعه سیاه ۱۳۵۷ ه.ش)

حادثه تظاهرات ۱۷ شهریور که به جمعه سیاه معروف شد،بى تردید، قیام ۱۷شهریور را مى‌توان به‌عنوان یکى از نقاط عطف مبارزات ملت مسلمان ایران علیه رژیم پهلوى دانست. ابعاد عظیم کشتار و سرکوب مردم‌بى‌گناه در این‌روز باعث شد تا انقلابیون و رهبران آن‌ها در حرکت خود مصمم‌تر گردند وجدایى میان ملت و حکومت را عمیق‌تر کرد و امکان هر نوع پیوستگى یا سازش را از بین برد و در این بین رهبرى مدبرانه حضرت امام خمینى (ره) نقشى به‌سزا داشت. حمایت‌هاى سران به‌اصطلاح دموکرات آمریکا از رژیم پهلوى در سرکوب مبارزین نیز باعث گردید تا ادعاهاى به‌اصطلاح حقوق بشرى و دموکراتیک آن‌ها در بین مردم رنگ ببازد و ماهیت اصلى آنان براى مردم ایران هرچه بیشتر نمایان گردد.

################################################################

شنبه ۱۸ شهریور ۱۸ ذی‌الحجه عید سعید غدیر خم (۱۰ ه.ق)

در قرآن و روایات موضوعی مهمتر از غدیر و موضوع امامت و ولایت و وصایت امیرالمؤمنین و ائمه طاهرین نداریم. امروزه بحران جهان، بحران مدیریت است. دچار یک طاغوت‌هایی هستند که اینها را به لجن‌زار می‌برد. مدیریت جهانی امر مهمی است. پیغمبر ما طبق قرآن و روایات فراوان خاتم پیغمبرها است. یعنی دیگر نبوت و رسالت به پیغمبر ما ختم شده است.
بعد از پیغمبر تا قیامت، می‌شود این عالم رها شود؟ پس مهم‌ترین موضوع که بالاترین مسأله‌ی جهان هست، موضوع رهبری و مدیریت جامعه جهانی است. پیغمبر خدا در غدیر خم مهم‌ترین مشکل عالم را می‌خواستند حل کنند.
بعضی فکر می‌کنند پیغمبر(ص) فقط در غدیر خم حضرت علی را معرفی کردند. این حرف غلط است. یک مورد مهم آن در غدیر خم بود. پیغمبر ما(ص) از روز اول بعثت و رسالتشان تا آخرین لحظه زندگی‌شان با رفتار و گفتار و عمل خودشان، جانشینی و وصایت و خلافت و امامت حضرت علی(ع) را به مردم گوشزد کردند. اوج و یک بخش مهم آن در عید غدیر بود.

دوتا از این اعیاد در ذی الحجه است. علامه امینی نقل کرده اند پیامبر صلی‌الله‌علیه‌وآله می فرمودند: «افضل اعیاد امتی غدیر خم»۷ بالاترین عید امت عید غدیر خم است.

خداوند در قرآن نه از روز جمعه خیلی تعریف کرده نه از عید قربان و نه عید فطر. اما وقتی به عید غدیر می رسد خداوند سرود خوانده است:  «الْیَوْمَ یَئِسَ الَّذِینَ کَفَرُوا مِنْ دِینِکُمْ فَلَا تَخْشَوْهُمْ وَاخْشَوْنِ»

از کفار نترسید. از خدا بترسید. یعنی دین دیگر از کفار صدمه نمی خورد. اگر صدمه بخورد از خود مسلمانان ضربه می خورد!

واقعا هم همینطور است. مسلمان از سقیفه و کوچه و کربلا ضربه خوردند. اینها را خودشان درست کردند وگرنه غدیر خم کفار را مأیوس کرد.

نکاتی که ازاین آیه برداشت میکنیم این است که ازعده عده دشمن واخم آنها نباید ترسید باید هوشیاری وبصیرت خودرا حفظ کردتا به اهداف عالیه خود برسیم .{تکبیرنمازگزاران}

 «الْیَوْمَ أَکْمَلْتُ لَکُمْ دِینَکُمْ وَأَتْمَمْتُ عَلَیْکُمْ نِعْمَتِی وَرَضِیتُ لَکُمْ الْإِسْلَامَ دِینًا»خداوند چقدر از این روز تعریف می کند. روز اکمال دین و اتمام نعمت و یاس کفار بوده است.

امام علی علیه السلام فرموده اند: « لَوْلاَ خَمْسُ خِصَالٍ لَصَارَ النَّاسُ کُلُّهُمْ صَالِحِیْنَ :  أَوَّلُهَا الْقَنَاعَه بِالْجَهْلِ  وَالثانی الْحِرْصُ عَلَى الدُّنْیَا وَالثالث الشُّحُّ بِالْفَضْلِ  وَالرابع الرِّیَاءُ فِى الْعَمَلِ وَالخامس اْلإِعْجَابُ بِالرَّأْیِ »اگر پنج خصلت نبود، همه مردم جزء صالحین می شدند. یعنی انحرافات بشر به خاطر این پنج مورد است:۱- قناعت به جهل ونادانی.۲- حرص بر دنیا داشتن.۳- بخل در بخشش داشتن.۴- ریا کاری در عمل. ۵- خود رأی بودن.

###############################################################

دوشنبه ۲۰ شهریور ۲۰ ذی‌الحجه ولادت حضرت امام موسى کاظم(ع) (۱۲۸ه.ق) 

حضرت موسی بن جعفر (علیهما السلام) به مردی فرمودند: “أتحبّ البقاء فى الدّنیا”؛ آیا بقای در دنیا را دوست داری؟ آن شخص که از تربیت شدگان مکتب امامت بود، عرض کرد: آری آن حضرت پرسیدند: چرا؟ عرض کرد: برای آن که به قرائت سوره محبوب خود، “قل هو الله أحد” بپردازم. امام کاظم (علیه السلام) پس از لحظه ای سکوت فرمودند: ” یا حَفْصٍ ! مَنْ مَاتَ مِنْ أولیائنا وَ شیعتنا وَ لَمْ یُحسن الْقُرْآنِ عَلِمَ فِى قَبْرِهِ لیرفع اللَّهُ بِهِ مِنْ دَرَجَتِهِ فَإِنَّ دَرَجَاتِ الْجَنَّهِ علی قَدْرِ آیات الْقُرْآنِ یقال لَهُ : اقْرَأْ وَ ارْقَ . فیقرأ ثُمَّ یرقی “؛ اگر از شیعیان ما، کسی قرآن را به خوبی فرا نگرفته باشد (چون به حقیقت آن ایمان دارد) در جهان برزخ، قرآن به او تعلیم داده می شود تا خدای سبحان با معرفت قرآن بر درجات او بیفزاید؛ زیرا درجات بهشت به اندازه آیات قرآن است. به قاری گفته می شود: بخوان و بالا برو. او نیز می خواند و بالا می رود.
در جهان برزخ زمینه ای برای تکامل عملی نیست، تا انسان با انجام کاری واجب یا مستحب به کمال برتر عملی برسد، ولی راه تکامل علمی باز است؛ نظیر آنچه در رؤیا برای روح معلوم می شود و برای آگاهی به آنْ حرکت فراگیری از قبیل کوششهای بدنی در زمان بیداری راه ندارد و بسیاری از علوم و معارف دین در آنجا برای انسانها روشن و مشهود خواهد شد و چون عدد درجات بهشت به عدد آیات نورانی قرآن کریم است، برای ترفیع درجات شیعیان، ابتدا از تعلیم قرآن بهره مند خواهند شد و سپس با فرمان “اقرأ وارق”، می خوانند و در درجات بهشت صعود می کنند. صعود در درجات بهشت پاداش قرائت در عالم آخرت نیست؛ زیرا در عالم برزخ، تکلیف و عمل مکلفانه که جزا را به همراه داشته باشد نیست، بلکه صعود بهشتیان در درجات بهشت، همان ظهور انس با قرآن در دنیاست.
حفص می گوید: «فما رأیت أحداً أشدً خوفاً علی نفسه من موسی بن جعفر ـ علیهما السلام ـ و لا ارجأ النّاس منه و کانت قرائته حزناً فإذا قرء فکانه یخاطب انساناً» (جامع احادیث شیعه، ج۱۵، ص۱۵)؛ در خوف و رجا کسی را مانند موسی بن جعفر ـ علیهما السلام ـ نیافتم و قرائت او با حزن آمیخته بود هنگامی که قرآن را قرائت می کرد گویا با کسی سخن می گفت و این ویژگی تلاوت با تدبّر و تفکّر است که قاری متدبّر خود را گاهی «مخاطِب» و گاهی «مخاطَب» خداوند می یابد. (تفسیر تسنیم آیت الله جوادی آملی، ج۱، ص۲۴۷-۲۴۴)

################################################################

دونکته پایانی:

کشتار مسلمانان ‌بى‌گناه میانمار در روزهاى اخیر یکى از وقایع تلخ تاریخ معاصر جهانى است که قلب انسان‌ها را به درد مى‌آورد.

ارتش میانمار عملیات گسترده‌ای را آغاز کرده است. اخیرا تازه ترین جنایت ارتش میانمار به دست خود آنها فاش شد؛ آنها اعلام کردند که در راستای مخفی ماندن تعداد کشته شدگان حملات خود جنازه ها را به آتش می کشانند.تعداد آوارگان مسلمان میانماری که به خاطر خشونت و ترس از مرگ مجبور به ترک کشورشان شدند، از مرز ۱۲۳ هزار نفر عبور کرد.

جنایات بوداییان علیه مسلمانان میانمار که با حمایت رژیم صهیونیستى و آمریکا صورت پذیرد، نمونه‌اى از جاهلیت مدرن است که در عصر اطلاعات از پوشش خبرى و رسانه‌اى آن جلوگیرى مى‌شود.ومتأسفانه مجامع بین‌المللى و مدعیان حقوق بشر را سکوتى مرگبار فرا گرفته است انتظاراین است که این سکوت رابشکنندوازادامه این جنایات وحشیانه جلوگیری کنند.در این شرایط لازم است رسانه‌هاى جمعى و شبکه‌هاى اجتماعى و هم‌چنین نهادهاى بین‌المللى کشورهای مسلمان به وظایف خود براى حفظ جان مسلمانان عمل کرده و از بدتر شدن اوضاع که از پنج سال پیش تاکنون ادامه دارد، جلوگیرى کنند.

################################################################

 نکته دوم:

حادثه دلخراش سانحه تصادف اتوبوس در مسیر داراب استان فارس که منجر به کشته و مجروح شدن تعدادى از دختران دانش‌آموز هرمزگانى شد موضوعى نیست که به راحتى بشود از کنار آن گذشت، وباید مورد توجه مسؤولان امر قرار گیرد. لذا ضمن ابراز همدردى با خانواده‌هاى داغدیده، نسبت به پیگیرى این دست اتفاقات توسط مسؤولان امر و ضرورت دقت و نظارت بیش‌تر در کنترل وسائط نقلیه عمومى بین شهرى و به‌ویژه مسؤولان محترم آموزش و پرورش در کم و کیف اعزامها و برگزارى اردوهاى گوناگون، تذکر لازم داده شود.

{والســــــــــــــــــــلام علیکــــــــــــــــــم ورحمۀ اللـــــــــــــــــــــــه وبــــــــــــــــــــرکاته

################################################################

جوابی بنویسید

ایمیل شما نشر نخواهد شدخانه های ضروری نشانه گذاری شده است. *

*

-- بارگیری کد امنیتی --