اخبار ویژه
خانه / اخبار ویژه / حجت الاسلام والمسلمین استیری امام جمعه باقرشهر:یکی ازکارکردهای نماز جمعه آگاهی دادن به مردم ازتوطئه های دشمنان داخلی وخارجی بوده است

حجت الاسلام والمسلمین استیری امام جمعه باقرشهر:یکی ازکارکردهای نماز جمعه آگاهی دادن به مردم ازتوطئه های دشمنان داخلی وخارجی بوده است

به گزارش دفتر امام جمعه باقر شهر نماز پرصلابت عبادی سیاسی جمعه اینهفته سوم مرداد ماه ۹۹ مصادف با سوم ذی الحجه ۱۴۴۱ ،به امامت حضرت حجت الاسلام والمسلمین حاج شیخ عبدالعلی استیری امام جمعه محترم باقر شهر در مصلی بزرگ این شهر وباحضوراقشار مختلف مردم برگزار شد.

عناویـــــن خطبـــــــــــه اول:

۱ . قلب بر سه نوع است.

۲ . قلوب برخی از افراد مشغول به دنیا است و تمام هم و غم آنها دنیاست.

۳٫ کسانی که فقط دغدغه آخرت رادارندو معتقدندکه هیچ عملی از دیدخداوند متعال مخفی نخواهد ماند

۴٫ افرادی که دل‏ مشغولی آنها خود خداوند است، هم خدا را دارند، هم دنیا راو هم آخرت را .

عناویـــــن خطبــــــــــه دوم:

۱٫تقویت آگاهی مردم در زمینه مسائل سیاسی،اجتماعی،فرهنگی و اقتصادی از دستاوردهای نمازجمعه هست

۲٫سیدالشهدا علیه السلام در ساختار دعای عرفه، بسیاری از آموزه های اخلاقی را نیز آموزش داده است

۳٫درس اول این دعای عرفه شکر خداست

مشــــــروح خطبــــــه اول:

اعوذ باللـــــــه مـن الشیــــطان الرجیــــــم              بســــــــم ا الله الـــــرحمـــــــــن الرحیـــــــــــــم

IMG_20200724_151152_382

خودم و همه ی شما عزیزان را به تقوای الهی به ذکر و یاد خدا به ترس از پروردگار و توجه به حضرت حق  توصیه می کنم.

اَلْقَلبُ ثَلاثَهُ اَنْوَاعٍ: قَلْبٌ مَشْغولٌ بِالدُّنْیَا وَ قَلْبٌ مَشْغولٌ بِالْعُقْبَی وَ قَلْبٌ مَشْغولٌ بِالْمَوْلَی.وَ اَمَّا الْقَلْبُ الْمَشْغولُ بِالدُّنْیَا لَهُ الشِّدَّهُ وَ الْبَلاءُ وَ اَمَّا الْقَلْبُ الْمَشْغولُ بِالْعُقْبَی فَلَهُ الدَّرَجَاتُ الْعُلَی وَ اَمَّا الْقَلْبُ الْمَشْغولُ بِالْمَوْلَی فَلَهُ الدُّنْیَا وَ الْعُقْبَی وَ الْمَوْلَی(المواعظ العددیه،صفحه ۲۴۵)

هم از پیامبر اکرم (ص)وهم از امیرالمؤمنین علی (ع) در روایت مذکوروارد شده است، کهفرمودند: قلب بر سه نوع است؛ قلبی که مشغول به دنیا است، قلبی که مشغول به آخرت است و قلبی که مشغول به مولی و پروردگار است، اما قلبی که مشغول به دنیاست سختی و بلا و گرفتاری نصیب او می‏شود و قلبی که مشغول به آخرت است درجات بالا نصیبش می‏شود و قلبی که مشغول به خودِ خداست، هم دنیا را دارد و هم آخرت را دارد و هم خدا را دارد.

قسم اول: وَ اَمَّا الْقَلْبُ الْمَشْغولُ بِالدُّنْیَا لَهُ الشِّدَّهُ وَ الْبَلاءُ

 قلوب برخی از افراد مشغول به دنیا است و تمام هم و غم آنها دنیاست و تمام حرکات و سکنات آنها صرف دنیا می‏شود و هیچ نگاهی به آخرت و آنچه خداوند متعال از آنها خواسته است، ندارند. به تعبیر امام علی (ع) کسانی که قلوبشان مشغول به دنیاست چیزی جز سختی و گرفتاری نصیبشان نخواهد شد، چه پول‏دار و غنی باشد و چه فقیر و بی‏پول باشد، فقیر از فقر می‏نالد چون همه هم و غم او دنیا بوده است و چون به دنیا نرسیده است، سختی می‏کشد و بر زندگی دیگران افسوس می‏خورد و لذا همیشه در سختی و گرفتاری است، کسانی که غنی هستند نیز سختی می‏کشند چون همیشه دغدغه دارد که پولش را نبرند و ضرر نکند لذا همیشه دلواپس و غصه‏دار است.

قسم دوم: وَ اَمَّا الْقَلْبُ الْمَشْغولُ بِالْعُقْبَی فَلَهُ الدَّرَجَاتُ الْعُلَی

قلوب برخی از افراد مشغول آخرت است و در کارها و اعمال خود به پیامدهای آن عمل توجه دارند و نگاه آنها آخرتی است و توجه دارند که اعمال و رفتار آنها رنگ آخرتی داشته باشد و دغدغه آخرت را دارند. کسانی که فقط دغدغه آخرت را دارند و معتقدند که هیچ عملی از دید خداوند متعال مخفی نخواهد ماندفقط برای آخرت خود کار می‏کنند در پیش‏گاه خداوند متعال از درجات و مقامات بالایی برخوردار می‏شوند.

IMG_20200724_151124_902

قسم سوم: وَ اَمَّا الْقَلْبُ الْمَشْغولُ بِالْمَوْلَی فَلَهُ الدُّنْیَا وَ الْعُقْبَی وَ الْمَوْلَی

قلوب برخی از افراد مشغول به مولی و خدای خود است و یاد و ذکر خداوند متعال همیشه در دل‏های آنهاست. خداوند متعال فرمود است: «…أَلاَ بِذِکْرِ اللَّهِ تَطْمَئِنُّ الْقُلُوبُ». افرادی که دل‏مشغولی آنها خود خداوند است، معتقدند که اگر انسان خدا را داشته باشد همه چیز دارد، یعنی اگر خدا را داشته باشد، هم دنیا را دارد و هم آخرت را دارد، بنابراین، خوب است که انسان فقط به دنبال جلب رضایت پروردگار متعال باشد لذا افرادی که قلوبشان فقط متوجه خداست به هیچ چیز دیگری؛ حتی آخرت و نعمات بهشتی آن نیز توجه ندارند و رفتار و اعمال آنها فقط در راستای جلب رضایت الهی است و نه ترس از جهنم یا طمع بهشت نیست .

مشــــــروح خطبــــــه دوم:

خودم را وشما نمازگزاران عزیز را در خطبه دوم هم توصیه میکنم به تقوای الهی!

قال امیرالمؤمنین(ع):« أیُّهَا النّاسُ! اِتَّقُواللّه َ ، فَإنَّ الصَّبرَ عَلَى التَّقوى أهوَنُ مِنَ الصَّبرِ عَلى عَذابِ اللّه ِ»

بندگان خدا خودم و شما را به تقوای الهی سفارش میکنم. امیرمؤمنان میفرمایند: مردم تقوا پیشه کنید زیرا صبر و بردباری بر تقوا آسان تر است از صبر بر عذابی که بر آخرت ممکن است نصیب انسان شود. بنابراین انسان بخاطر رعایت تقوا در این دنیا ممکن است مشکلاتی را به جان بخرد ولی فردای قیامت از عذاب الهی در امام خواهد بود.

 ۵ مرداد برگزاری اولین نماز جمعه کشور به امامت آیت‌الله طالقانی در دانشگاه تهران (۱۳۵۸)

پنجم مرداد اولین نماز جمعه ای بود که به امامت مرحوم آیت الله طالقانی (رضوان الله تعالی علیه ) برگزار شد یاد این سیّد مجاهد فقیه وارسته زاهدی را که امام او را ابوذر زمان خطاب کرد به نیکی یاد می کنیم و درود می فرستیم

 پنجم  مرداد ۴۱ سال از اقامه نماز جمعه در ایران  اسلامی میگذرد، نماز جمعه ازمعجزات انقلاب و حضرت امام (ره) که در انقلاب اسلامی احیاء شد و منشا ثمرات فراوانی شد. از دستاورد های نماز جمعه:

۱٫تقویت آگاهی مردم در زمینه مسائل سیاسی،اجتماعی،فرهنگی و اقتصادی.

۲٫تقویت روحیه جمع گرایی، ایجاد روحیه خودباوری، ارتقای انسجام و همبستگی ملی.

در این مدت هم که نماز جمعه واقعا ما شاهد برکات زیادی  در شهر بودیم  که ان شاا.. این جریان مبارک ادامه پیدا کند .

IMG_20200724_151130_710

۳٫آگاهی دادن به مردم از توطئه های دشمنان داخلی و خارجی، تقویت معنویت و دینداری در جامعه.

وزیر خارجه سابق آمریکا می گوید ما روزها و ماهها و سالها نقشه می کشیم و رهبر ایران با یک سخنرانی و با یک نماز جمعه تمام نقشه های ما را نقش برآب می کند !  واقعا این قدرتی است که اسلام به این تجمع و به این اجتماع داده است ، اعتبارش از اسلام و قرآن است و این اعتبار الهی است و دنیوی نیست ! مثلا بگوییم که بخشنامه ای شده ، نه، این بخشنامه از ناحیه خود خداوند است

پنجشنبه   ۹ مرداد    ۹ذی‌الحجه روزعرفه

شهادت حضرت مسلم بن عقیل نماینده‌ى امام حسین(علیه السلام) در کوفه (۶۰هجری)

یکی از دعاهای معروف، دعای عرفه است. این دعا که از امام حسین علیه السلام برای ما به یادگار مانده، سرشار از مضامین اخلاقی است. در واقع سیدالشهدا علیه السلام در ساختار دعای عرفه، بسیاری از آموزه های اخلاقی را نیز آموزش داده است.

دعای عرفه، مکتب تربیتی امام حسین علیه السلام است.ودرسهای متعددی را در خو کنجانده است که به سه مورد اشاره میکنم.

درس اول این دعای عرفه شکر خداست؛ یاد گرفتن این‌که درباره نعمت‌های خدا بیاندیشیم؛ هم از این‌که این نعمت‌ها راداریم، لذت ببریم؛ و هم از این نعمت‌ها سوء استفاده نکنیم؛

IMG_20200724_151120_044

درس دوم که از این دعا به‌دست می ‏آید این است که آدم همیشه زشتی‏های خودش را با خوبی‏ های خدا مقایسه کند. خدایا! من چه کردم، خدایا تو با من چه کرده ای چه داده ای؟ با این کار زمینه ‏ای فراهم می‏شود که آدم مقداری به پستی خودش، به بیچارگی خودش پی ببرد. اولین فایده‏اش این است که مغرور نمی‏شود؛ بدی این آدمیزاد بیچاره این است که وقتی خدا نعمت معنوی هم به او می‏دهد، هدایت هم می‏شود و یک قدم خوبی هم بر می‏دارد و می‏آید راه بیافتد، شیطان وسوسه‏اش می‏کند، مغرورش می‌کند؛

درس سوم:دعای عرفه برای صاحبان قدرت و سیاست است ، موجب می شود که خود را بشناسد. امام که معصوم است و نوه رسول الله است ولی وقتی به خود می رسد می گوید «اِلـهی اَنـَا الْفَقیرُ فی غِنایَ فَکَیْفَ لا اَکُونُ فَقیراً فی فَقْری» یعنی خدایا، در عین توانگری تهیدستم، پس چگونه در تهیدستی تهیدست نباشم. «اِلـهی اَنـَا الْجاهِلُ فی عِلْمی فَکَیْفَ لا اَکُونُ جَهُولاً فی جَهْلی» یعنی خدایا در عین دانایی نادانم، پس چگونه در عین نادانی نادان نباشم. برخی سواد اندکی دارند ولی خیال می کنند ره به جایی برده اند در حالی که همه باید از حسین ابن علی(ع) یاد بگیریم که در مقابل خدا این جملات را به کار می برد.

{والســــــــــــــــــــــــــــــلام علیکـــــــــــــــــــــــــــــم ورحمه اللـــــــــــــــــــــــــه وبـــــــرکاته}

جوابی بنویسید

ایمیل شما نشر نخواهد شدخانه های ضروری نشانه گذاری شده است. *

*

-- بارگیری کد امنیتی --