اخبار ویژه
خانه / اخبار ویژه / حجت الاسلام والمسلمین استیری خطیب جمعه فشافویه:دشمنان درجنگ نرم هم شکست خواهندخورد.

حجت الاسلام والمسلمین استیری خطیب جمعه فشافویه:دشمنان درجنگ نرم هم شکست خواهندخورد.

نمازجمعه اینهفته ۹۶/۱۰/۲۹با حضور اقشارمختلف مردم به امامت حضرت حجت الاسلام والمسلمین حاج شیخ عبدالعلی استیری “امام جمعه محترم حسن آباد”درمصلی امام خمینی این شهر برگزارشد.

عناویــــــن خطبــــــــه اول:
۱- نکته مهمى که لقمان به آن توجه نموده مساله اقامه نماز است.
۲- از اهمیت نماز این که کهن‏ ترین برنامه عبادى است که از آغاز خلقت‏ بشر وجود داشته است.
۳- از کجا بفهمیم نماز ما قبول شده یا نه؟
################################################################
عناویــــــن خطبـــــــه دوم:
۱- یکى از وظایف پرستاران، برآوردن نیازهاى فورى بیمار است.
۲- ترامپ رئیس جمهورآمریکا براى ایران دو راهبرد کلى مدنظر دارد.
۳-هرگونه قضاوت درباره علت حادثه کشتی سانچی تاکشف اطلاعات جعبه سیاه،گمانه‌زنى وقضاوتى نارواست.
################################################################
مشــــــروح خطبـــــــــه اول:
أعوذ باللـــــــــه من الشیطان الرجیــــــــــم           بســـــــــم اللـــه الــــرحمـــــن الرحیـــــــــم

photo_2018-01-19_14-45-30

عبدالله اوصیکم ونفسی به تقوی الله

موضوع ماپیرامون حکمت های دهگانه لقمان حکیم بودهفته گذشته اشاره ای به دومین اندرز لقمان حکیم کردیم که پیرامون محاسبه اعمال و معاد بود .که توصیه کردند«پسرم! اگر اعمال نیک و بد، حتى به اندازه سنگینى خردلى باشد، در درون صخره اى، یا در گوشه اى از آسمان، یا درون زمین جاى گیرد، خدا آن را در دادگاه قیامت حاضر مى کند، و حساب آن را مى رسد; چرا که خداوند دقیق و آگاه است.
امالقمان سومین نصیحت خود به پسرش را این گونه بیان مى‏کند:
«یا بنى اقم الصلاه؛ اى پسر جان! نماز را برپا دار».
دو نصیحت قبل پیرامون خداشناسى و مبدء و معاد و حسابرسى بود، لقمان پس از بیان پایه ‏هاى دین، یعنى مساله خداشناسى و معاد و توجه به حساب و کتاب قیامت، به ذکر مهم‏ترین برنامه عملى که نگهبان فکرى و عملى مبدء و معاد و حساب‏رسى است یعنى مساله نماز پرداخته، آن هم نه انجام نماز، بلکه اقامه و برپا داشتن نماز مى‏پردازد.
پیرامون نماز، مسایل گوناگونى مطرح مى‏شود و قابل بحث است، ولى نکته مهمى که لقمان به آن توجه نموده مساله اقامه نماز است، اقامه در اصل از واژه قیام گرفته شده، و بیان‏گر این مطلب است که نماز را نباید طوطى‏ وار انجام داد و به صورت یک عبادت خشک و یک عادت فردى و عادى پنداشت، بلکه باید مفاهیم آن را در روح و روان و در متن زندگى فردى و اجتماعى استوار ساخت، و پرچم نماز را همواره به اهتزاز درآورد.
از اهمیت نماز این که کهن‏ ترین برنامه عبادى است که از آغاز خلقت‏ بشر وجود داشته است، و تاکنون وجود دارد . منظور این است که اصل نماز وجود داشته، گرچه چگونگى آن در عصرهاى مختلف تفاوت داشته است.
نماز با اهمیت‏ترین دستورى است که خداوند به بشر داده است، و بالاترین اطاعت الهى است تا آنجا که امام صادق (ع) فرمود:
«ان طاعه الله خدمته فى الارض، فلیس شى‏ء من خدمته یعدل الصلاه؛ اطاعت خدا یعنى خدمت الهى در زمین، و پاداش و عظمت هیچ خدمتى نسبت‏ به خدا، با نماز برابرى نمى‏ کند».{بحار، ج ۸۲، ص ۲۱۹}

photo_2018-01-19_14-45-45
براى اقامه نماز چند تفسیر ارائه کرده اند:

۱-منظور از «اقامه» این است که تنها خودتان نمازخوان نباشید؛ بلکه چنان کنید که آیین نماز در جامعه انسانى برپا شود و مردم با عشق و علاقه، به آن روى آورند.

۲-به گفته بعضى مفسران، تعبیر «اقامه نماز» به جاى «خواندن» یا «به جاآوردن نماز»، بیانگر این نکته است که نماز شما تنهایک سرى از وردها اذکار و حرکات نیست، بلکه باید آن را به طور کامل بپا دارید؛ آن گونه که آثار نماز در چهره و زندگى شما دیده شود؛ تنها لقلقه زبان و خم و راست شدن نباشد، بلکه روح نماز ـ که همان تسلیم مطلق در برابر خدا در همه امور است ـ در زندگى شما جلوه کند و حضور دل و توجّه قلبى به خدا ـ که روح نماز است ـ در نماز حاصل شود(۲).
۳-اقامه نماز آن است که با حدود و فرائضش انجام شود.

امام صادق (ع) در یک سخن هشدار دهنده ‏اى مى‏فرماید: «گاه پنجاه سال از زندگى انسانى مى‏گذرد، ولى خداوند حتى یک نماز او را قبول نمى‏کند، چه چیزى سخت‏تر از این؟» سپس فرمود:
«لایقبل الا الحسن فکیف ما یستخف به؛ قبول نمى‏ شود مگر عمل نیک و شایسته، پس چگونه قبول گردد عملى که با سبکى و حقارت انجام گردد؟»فروع کافى، ج ۳، ص ۲۶۹
راه فهمیدن قبولی نماز:
ممکن است در اینجا سؤال شود که از کجا بفهمیم نماز ما قبول شده یا نه؟ پاسخ به این سؤال این است که باید به تاثیرگذارى نماز در پاک سازى توجه کرد، به هر اندازه که تاثیر گذارده، قبول شده است. بر همین اساس امام صادق (ع) فرمود: «کسى که دوست دارد بداند که نمازش در پیشگاه خداوند قبول شده یا نه، باید بنگرد که آیا نمازش، او را از زشتى‏ها و گناهان بازداشته است؟ به همان مقدار که بازداشته، نمازش قبول مى‏شود».

photo_2018-01-19_14-45-51

################################################################
مشـــــروح خطبـــــه دوم:
بســــــــم الله الرحــــــمن الرحـــــــیم
خودم و همه عزیزان را به تقوای الهی دعوت می کنم
سه‏ شنبه ۳بهمن ۵جمادی‌‏الاول ولادت حضرت زینب‏ کبرى(س) (۵ ه. ق) // روز پرستار و بهورز

پنجم جمادى الاولى روز ولادت باسعادت بانوى قهرمان کربلا، پرچم‌دار نهضت پس از شهادت حسین(ع)، حضرت زینب کبرى(س) است. این روز را روز پرستار مى‌نامند و علت نام‌گذارى این روز به نام «روز پرستار» این است که حضرت زینب پرستارى امام زمانش حضرت زین‌العابدین(ع) و دیگر بیماران و مصیبت‌زدگان اهل بیت را برعهده داشت، ضمن این‌که رسالت مهم نگهدارى و تبلیغ از نهضت حسینى را به‌خوبى انجام داد و با تحمل همه سختى‌ها و ناملایمات، تا آخرین رمق، دین خود را به مکتب و رهبرش ادا کرد. نکته‌اى که لازم است به آن اشاره کنیم این است که: پرستارى از بیمار یکى از کوچک‌ترین مسؤولیت‌هاى زینب(س) بود و هرچند پرستارى وظیفه سنگین و ارزشمندى است و پرستار متعهد باید با صبر و حوصله، تحمل هر نوع ناملایمات براى انجام خدمتش بنماید و چنین کارى از عهده هر کس برنمى‌آید ولى با این حال مقام زینب، آن‌قدر والا و عظیم است که او را پرستار نهضت و انقلاب حسینى باید بنامیم، زیرا این پرستارى به مراتب مهم‌تر و سرنوشت‌سازتر از پرستارى بود. زینب(س) نقش نگهدارى از قیام خون‌بار حسینى را بر عهده داشت که قطعا اگر او این بار را بر دوش نمى‌گرفت، بسیار دشوار بود که نهضت ابى‌عبد‌الله(ع) به مردم اعلام و ابلاغ گردد

انسان در هنگام گرفتارى و بیمارى به دلجویى، مراقبت و پرستارى بیشترى نیاز دارد. بیمار به همان مقدار که به دکتر و دارو احتیاج دارد، به همان مقدار بلکه زیادتر به مراقبت و پرستارى نیاز دارد. پرستار خوب با دلجویى و نوازش، اعصاب بیمار را آرامش مى‌دهد و او را به زندگى امیدوار می‌سازد؛ و به عقیده همگان وجود آرامش، بهبودى بیمار را تسریع مى‌کند
یکى از وظایف پرستاران، برآوردن نیازهاى فورى بیمار است. این موضوع در اسلام بسیار سفارش شده و پیشوایانِ معصومِ ما بر آن تأکید فراوان کرده‌اند. رسول مکرّم اسلام(ص) برآوردن حاجت بیمار را موجب آمرزش گناهان دانسته، مى‌فرمایند: «کسى‌که در رفع حاجت مریض تلاش کند گناهان او فرو مى‌ریزد؛ خواه حاجت او را برآورد و خواه از عهده آن برنیاید.

photo_2018-01-19_14-45-56
################################################################
اشاره ای به تحریمهای جدید آمریکا
هجدهم ژوئیه برابر با ۲۲ دى‌ماه سال جارى، دونالد ترامپ رئیس جمهور آمریکا پس از چندین روز فضاسازى رسانه‌ها در مورد خروج احتمالى این کشور از معاهده بین‌المللى اتمى با جمهورى اسلامى ایران موسوم به برجام، یکباره با تمدید مجدد تعلیق تحریم‌هاى آمریکا عملا حضور کشورش در این معاهده را تثبیت کرد.
با این حال اما باز هم شاهد بودیم که ترامپ بار دیگر بر طبل اقدامات ضد ایرانى و محبوب لابى‌هاى صهیونیست کوبید و تحریمات چندجانبه ضد ایرانى را گسترش داد به‌طورى‌که بر اساس بیانیه کاخ سفید، ۱۴ شخصیت و نهاد حقیقى و حقوقى ایرانى را به لیست سیاه تحریم‌ها افزودزیرا از منظر کاخ سفید، ایران یکى از «خطرناک‌ترین کشورها براى منافع آمریکا و ثبات در منطقه» است و این‌دست تحریم‌ها موجب کنترل این کشور مى‌شود.
ترامپ براى ایران دو راهبرد کلى مدنظر دارد:
۱- راهبرد فشار
بر اساس آنچه از برآوردها و تحلیل‌هاى اندیشکده‌هاى بزرگ آمریکایى و اروپایى برمى‌آید، ترامپ محور همپیمان خود در منطقه را از ریاض گرفته تا تل‌آویو حافظ و منشاء تداوم حضور آمریکا در منطقه مى‌داند لذا از دید ترامپ ایران به‌عنوان یک کشور مستقل و مخالف این دو کشور درواقع برهم‌زننده برنامه‌هاى بلند‌مدت آمریکا براى حضور و بهره‌بردارى از منطقه تعریف مى‌گردد لذا باید به هر شکل ممکن براى حذف یا تغییر و همراه‌سازى حکومت ایران اقدام کرد.
مهم‌ترین راهبرد مشهود ترامپ در قبال ایران استفاده از سیاست علنى حمایت از «تغییر حکومت» و «نقض برجام» بوده است زیرا به عقیده وى کشور ما حساسیت بالایى بر روى این دو مسأله داشته و طبیعتا با تمرکز و فشار بر روى این دو موضوع مى‌توان امتیازات زیادى گرفت تا جایى‌که حتى به نفوذ و حضور ایران در منطقه نیز پایان داد لذا آن‌گونه که در اظهارنظرهاى مقامات کاخ سفید و شخص ترامپ مشخص است، راهبرد فشار بر ایران در بلندمدت و به‌صورت مستمر، راهبرد اصلى آمریکا براى مهار ایران خواهد بود و به عقیده آن‌ها این فشارها در نهایت حکومت ایران را به مذاکره‌هایى در چارچوب منافع و علایق ترامپ و متحدانش خواهد کشاند.که البته راه بله جایی نخواهند برد{تکبیرنمازگزاران}
۲- راهبرد تغییر حکومت‌
در ماه‌هاى گذشته ادبیات «تغییر رژیم» به یکى از مهم‌ترین مفاهیم مورد استفاده مقامات کاخ سفید در مواجهه با موضوع ایران شده است به‌طورى که رکس تیلرسون، وزیر امور خارجه رسما در جلسه کمیته خارجى کنگره اعلام کرد که سیاست ایالات متحده مهیا کردن شرایطى است که به‌ گذار قدرت در حاکمیت ایران منجر شود که به عبارت بهتر تغییر حکومت در ایران است که طبیعتا جز با جنگ یا نفوذ منتج به استحاله ممکن نخواهد بود.
جالب این‌که جیمز متیس، وزیر دفاع ترامپ نیز در مدتى قبل در یک مصاحبه خبرى رسما از لزوم تغییر حکومت ایران سخن گفته بود که به‌نوعى تأییدکننده موضع آشکار ترامپ در قبال ایران است.
البته ترامپ به‌واسطه مشاورین با سابقه خود که غالبا از ژنرال‌هاى بازنشسته ارتش آمریکا هستند، این واقعیت را پذیرفته که مقابله با ایران و تغییر حکومت از طریق نظامى دور از دسترس و پر هزینه است لذا آن‌گونه که از افزایش ارتباطات سیاسى و امنیتى کاخ سفید با گروه‌هاى مخالف جمهورى اسلامى ایران مشخص است، آمریکا خواهان هزینه کردن از اپوزیسیون داخلى و خارجى براى نیل به این هدف خود است.که همان جنگ نرم است که مقام معظم رهبری هم دردیدار میهمانان سیزدهمین اجلاس بین‌المجالس کشورهاى اسلامى شکست دادن دشمنان در جنگ نرم امکان‌پذیر است، همانگونه که آن‌ها در جنگ سخت شکست خوردند و مجبور به اعتراف به آن شدند.{تکبیرنمازگزاران}
################################################################
حادثه غمبار درگذشت ۳۲ خدمه نفتکش سانچى
یک فروند کشتى متعلق به شرکت ملى نفتکش ایران و تحت پرچم کشور پاناما که حامل ۱۳۶ هزار تن میعانات گازى ازبندر عسلویه به کره جنوبى عازم بود، در روزهای گذشته با کشتى بارى چینى تصادف کرد و بر اثر این اتفاق بلافاصله کشتى نفت‌کش دچار انفجار و حریق شد و سرانجام پس از ۹ روز بیم و امید، روز یکشنبه به‌طور کامل غرق شد.و۳۲ خدمه این نفتکش جان باختند. این حادثه دردناک مردم کشورمان را در غم سنگینى فرو برد و رهبر معظم انقلاب در پیام تسلیتى به بازماندگان و مردم ایران، از جانباختگان کشتى سانچى به‌عنوان افرادى که در راه انجام وظیفه و خدمت به کشور جان خود را از دست دادند یاد کردند و آن‌را افتخارى بزرگ دانستند.
هر چند طى این ۹ روز، عملیات امداد و نجات با همکارى ایران، چین، ژاپن و برخى کمک‌هاى بین‌المللى صورت گرفت اما در نهایت تنها پیکر ۳ تن از این افراد به دست آمد که هنوز هویت آن‌ها مشخص نشده است.

photo_2018-01-19_14-46-00
با الهام از پیام تسلیت رهبر معظم انقلاب اسلامى و هم‌چنین واکنش‌ها به این حادثه در فضاى اجتماعى و رسانه‌ای ‌کشوربه چندنکته اشاره میکنم:
۱-امام صادق(ع) در روایتى مى‌فرمایند: «اَلکادُّ لِعیالِهِ کَالْمُجاهِدِ فى سَبیلِ اللهِ»؛ کسى‌که خود را براى روزى خانواده‌اش به زحمت مى‌اندازد و کار مى‌کند مانند رزمنده‌اى است که در راه‌ ‌خدا مى‌جنگد. (کافى، ج‌۵، ص‌۸۸) امیدواریم این عزیزانى که براى لقمه‌اى حلال و کمک به اقتصاد کشور، رنج این سفر و دورى از خانه را بر خود هموار کردند و در نهایت جان خود را در راه خدمت به این کشور و مردم از دست دادند، نزد خداوند ماجور باشند.که درپیام معظم رهبری اشاره ای به این نمته شده بود.
۲-بدون‌شک علل تصادم نفتکش تحت مدیریت ایران با کشتى فله‌بر هنگ کنگ باید هرچه سریعتر مشخص شود، این فقط خواسته خانواده بازماندگان سانچى نیست، این خواست یک ملت است. اما این خواسته نباید مورد سوءاستفاده رسانه‌هاى بیگانه و بدخواهان مردم ایران قرار گیرد.
متاسفانه از همان ساعات نخست حادثه، شاهد بودیم که جریان‌هایى در داخل و خارج بدون درک شرایط روحى ویژه مردم و خانواده دریانوردان، با سوءاستفاده از شرایط روحى نامناسب مردم، بر اخبار و شایعات کذب موج‌سوارى کردند تا شاید بتوانند از این فرصت هم براى ضربه زدن به کشور ایران بهره ببرند.
رسانه‌هایى که خط و ربط آن‌ها معلوم است، موضوعاتى بدیهى همچون مقصد نفتکش سانچى، هدف از این سفر، پرچم کشتى و. . . را به‌عنوان شبهه در فضاى حقیقى و مجازى منتشر کردند و کوشیدند چنین القا کنند که این کشتى در حال انتقال نفت به کره شمالى بوده و خدمه کشتى هم قربانى این موضوع شده‌اند.
از همان ابتدا برخى افراد مطلع در این‌رابطه اظهار کردند که مقصد کشتى و محموله‌اى که حمل مى‌کرده کاملا مشخص است، اما این سودجویان باز هم بر این ادعاى خود اصرار داشتند تا این‌که سفیر کره جنوبى در تهران براى همیشه به این شایعات پاسخ گفت.
بهرام قاسمى، سخنگوى وزارت امور خارجه جمهورى اسلامى ایران نیز همزمان با اظهارات سفیر کره اعلام کرد که مقصد این نفتکش، کره جنوبى بوده و برخى شایعات منتشرشده در خصوص مقصد متفاوت سانچى، غلط و ناصحیح است.
موضوع دیگرى که در رسانه‌ها مورد سوءاستفاده قرار گرفت، استقرار پرچم کشور پاناما بر کشتى سانچى بود که فرصت‌طلبان، این اقدام را نیز راهکارى براى رد گم کردن از سوى ایران مطرح کردند. در حالىکه کارشناسان درباره این موضوع هم معتقدند این اقدام در حمل و نقل دریایى بسیار مرسوم است و به امتیازات ادارى، هزینه‌اى و قوانین کشورها بازمى‌گردد، کما این‌که کشتى چینى هم با پرچم کشور دیگرى تردد مى‌کرده است. برخى کشورها همچون پاناما قوانین راحت‌ترى در این حوزه دارند و لذا بسیارى کشتى‌ها با پرداخت هزینه‌هاى لازم، پرچم این قبیل کشورها را هنگام تردد بر کشتى نصب مى‌کنند.

photo_2018-01-19_14-46-17
۳-حمل مصیبت این حادثه غمبار براى ملت ایران به‌ویژه خانواده‌هاى مصیبت‌دیدگان حادثه سخت و دشوار است. هرگونه قضاوت درباره علت حادثه تا خواندن و کشف اطلاعات جعبه سیاه کشتى که حدودا یک ماه زمان مى‌برد، گمانه‌زنى و قضاوتى نارواست. باید اجازه داد مسؤولان نظارتى و حقوقى مسیرهاى قانونى را طى نمایند و با ارائه گزارشى شفاف و کارشناسى‌شده، همه افراد و دستگاههایى که در این حادثه و مراحل پس از آن دچار قصور، تقصیر و کم‌کارى بوده‌اند را به مردم و محاکم قضایى معرفى نمایند و با مقصران این حادثه برخورد قاطع شود.

والســــــــــــــــــــلام علیکــــــــــــــــــم ورحمۀ اللـــــــــــــــــــــــه وبــــــــــــــــــــرکاته

لازم به ذکر است سخنران قبل ازخطبه ها به مناسبت هفته شورای آموزش وپرورش جناب آقای حیدری رئیس آموزش وپرورش منطقه فشافویه گزارش کوتاهی ارائه دادند

photo_2018-01-19_15-07-43

هم چنین لازم به ذکر است که پیکر مطهر شهید مدافع حرم شهید عباس یعقوبی پس ازاقامه نماز جمعه واقامه نماز میت توسط امام جمعه محترم حسن آباد،روی دست نمازگزاران تشییع ودرجوار امام زاده اسماعیل روستای زیوان درکناردیگرشهدای مدافع حرم آرام گرفت.

photo_2018-01-19_15-07-48

################################################################

جوابی بنویسید

ایمیل شما نشر نخواهد شدخانه های ضروری نشانه گذاری شده است. *

*

-- بارگیری کد امنیتی --