اخبار ویژه
خانه / اخبار ویژه / حجت الاسلام والمسلمین حاج آقااستیری امام جمعه فشافویه:توکل برخداوندمتعال ووجودنعمت ولایت رمز پیروزی این ملت درفتنه ۸۸است.

حجت الاسلام والمسلمین حاج آقااستیری امام جمعه فشافویه:توکل برخداوندمتعال ووجودنعمت ولایت رمز پیروزی این ملت درفتنه ۸۸است.

به گزارش روابط عمومی دفتر امام جمعه حسن آبادنمازباشکوه جمعه اینهفته ۹۵/۱۰/۱۰به  امامت حجه الاسلام والمسلمین حاج آقااستیری امام جمعه محترم فشافویه وباحضورگسترده اقشارمختلف مردم درمصلی امام خمینی شهربرگزارشد.

عناویــــــن خطبــــــــه اول:

۱- شیوه‌ای که قرآن کریم برای هدایت و تربیت مردم از آن استفاده می‌کند، یادآوری قضایا و حوادث آموزنده تاریخی است.

۲- امروز بادلایل کافی و روشن اثبات شده که روز ۹دی مهم‌ترین روز تاریخ ما بوده است.

۳- دشمن هرچه قدرقوی باشدوابزارهای پیچیده‌ وپیشرفته‌ای هم که دراختیارداشته باشد،باز دستی قوی‌تراز آن وجوددارد.

۴- توکل برخداوند متعال ووجودنعمت ولایت رمز پیروزی این ملت درفتنه ۸۸است.

عناویــــــن خطبـــــــه دوم:

۱- پیام حضرت امام(ره) به رهبرشوروی سابق دعوت به اسلام بود.

۲-حضرت عبدالعظیم فردی پرهیزگارواندیشمندبودوازائمه‏ی بزرگواروهم عصرخویش به طور مستقیم،نقل حدیث کرده است.

مشــــــروح خطبـــــــــه اول:

أعوذ باللـــــــــه من الشیطان الرجیــــــــــم             بســـــــــم اللـــه الــــرحمـــــن الرحیـــــــــم

img_7323

خودم و همه عزیزان را به تقوای الهی دعوت می کنم.

موضوع بحث امروز ما پیرامون درسهایی ازحماسه نهم دی هست.

شیوه‌ای که قرآن کریم برای هدایت و تربیت مردم از آن استفاده می‌کند، یادآوری قضایا و حوادث آموزنده تاریخی است. این یک قاعده کلی است که قرآن کریم می‌فرماید:«وَذَکِّرْهُمْ بِأَیَّامِ اللّهِ»{ابراهیم(۱۴)، ۵}یعنی فلان روز یا فلان حادثه را به خاطر بسپارید، به یاد بیاورید و فراموش نکنید. این ایامی که به نام «ایام‌الله» نامیده می‌شود، یادآور درس‌های آموزنده‌ای است که توجه به آن‌ها برای شناختن راه صحیح زندگی و حرکت اجتماعی فوق‌العاده مؤثر است. برای مثال، قرآن می‌فرماید: وَلَقَدْ نَصَرَکُمُ اللّهُ بِبَدْرٍ{آل‌عمران(۳)، ۱۲۳}

داستان بدر را به خاطر بیاورید. یا در جای دیگر می‌فرماید: وَیَوْمَ حُنَیْنٍ إِذْ أَعْجَبَتْکُمْ کَثْرَتُکُمْ فَلَمْ تُغْنِ عَنکُمْ شَیْئًا وَضَاقَتْ عَلَیْکُمُ الأَرْضُ بِمَا رَحُبَتْ {توبه(۹)، ۲۵}یعنی داستان حنین را به یاد بیاورید.

دور نیست که روزگاری با دلایل کافی و روشن اثبات شود که روز ۹دی مهم‌ترین روز تاریخ ما بوده است. بسیاری از حوادث تاریخی در عصر خود به درستی شناخته نمی‌شود. گاهی سال‌ها و قرن‌ها باید بگذرد تا ماهیت و آثار آن آشکار گردد. برای نمونه، ما شیعیان قرن‌ها است که از داستان کربلا سخن می‌گوییم و عزاداری می‌کنیم، به‌گونه‌ای که تقریباً همه‌روزه در این کشور مجلسی به نام سیدالشهداعلیه‌السلام برپاست و البته ماه‌های محرم و صفر هم که بهار عزاداری‌هاست، اما به نظر بنده اگر کسی بگوید که هنوز بعد از ۱۴۰۰۰سال اهمیت تاریخ عاشورا آن‌طور که باید و شاید شناخته نشده، حرف گزافی نگفته است.

داستان ۹دی از آن داستان‌هایی است که تاکنون اهمیت آن به درستی شناخته نشده و مطلوب است ابعاد این توطئه عظیم شیطانی فتنه ۸۸وحماسه عظیم ۹دی هرچه بیشتر آشکار شود. یکی از جنگ‌هایی که قرآن کریم از آن یاد کرده و در تاریخ صدر اسلام نیز داستان‌هایی از آن بیان شده، داستان «جنگ احزاب» است که یک سوره از قرآن بدان اختصاص یافته است. در این جنگ، گروه‌های مخالف با اسلام و نهضت اسلامی پیغمبر اکرم صلی‌الله‌علیه‌وآله‌وسلم، از بت‌پرستان، مشرکان، فرقه‌های گوناگون یهودیان اطراف مکه تا دشمنانی که خارج از مرزهای سرزمین‌های اسلامی بودند، باهم ارتباط برقرار کردند و طرحی ریختند که با حرکتی هماهنگ، اسلام را از میان ببرند. حال‌آن‌که در جنگ احزابی که در این عصر راه‌انداختند، به جای شمشیر، بمب‌های پیشرفته و مسائل گوناگون جنگی مطرح بود. در این جنگ، تمام سازمان‌های جاسوسی برتر دنیا از سازمان سیا، موساد و سرویس‌های جاسوسی انگلستان و گروه‌های وابسته به آن‌ها مشارکت کردند. آنان، ابتدا همه گرو‌هایی را که ممکن بود به‌گونه‌ای سودمند باشند، شناسایی کردند.

گروه‌هایی که می‌شد در این کشور اسلامی از آن‌ها استفاده کرد، مراتب گوناگونی داشت: کسانی که به خون همه انقلابیون تشنه بودند، افرادی که دلشان می‌خواست حاکم شوند و دیگران را تحت سیطره خود دربیاورند و یا کسانی که دلخوری‌هایی از انقلاب داشتند، ضررهایی کرده بودند، اموالشان مصادره شده بود و زمین‌هایشان را گرفته بودند.
دشمن، تمام این گروه‌ها را شناسایی کرد و برایشان پرونده تشکیل داد. کمبودها، نقطه‌ضعف‌ها و قابلیت‌های آنان را شناسایی کرد. هم‌چنین، گروه‌هایی را که می‌شد آن‌ها را در صف اول جنگ قرار دهند، شناسایی کردند و برای سرپرستی آن گروه‌ها، مناسب‌ترین فرد را برگزیدند و در فرصتی که ایجاد کردند آن‌ها را به صحنه آوردند. رهبران آن گروه از کسانی بودند که بسیاری از مردم آن‌ها را انسان‌های موجه و صالح می‌دانستند. پس از این ‌که گروه‌ها سامان یافتند، در نقشه‌ای هماهنگ، کیفیت حرکت هماهنگ آن‌ها ترسیم شده بود.

 اگر بخواهیم نسبت سرعت جنگ احزاب صدر اسلام را با جنگ احزاب امروزی مقایسه کنیم، باید بگوییم مانند سرعت راه رفتن شتر است با سریع‌ترین هواپیماهای عظیم و شاید هم بیشتر. دشمنان با نقشه‌هایی عجیب و غریب، طرحی را ریختند که ریشه نظام جمهوری اسلامی را بکنند. آنان به این نتیجه رسیده بودند که در ابتدا نباید به مقدسات مردم حمله شود. برای این کار، گروه خاصی را تربیت کرده بودند که با تشدید درگیری‌ها و به هم ریختن اوضاع وارد صحنه شوند و ریشه اسلام را بکنند و به مقدس‌ترین مقدسات مردم ایران توهین کنند، مردمی که حتی اگر پیغمبر را درست نشناسند، امام حسین را به خوبی می‌شناسند.

اکنون باید پرسید: ما امروز درمورد۹دی و چه باید بگوییم؟ یک بُعد قضیه این است که وقتی ما فهمیدیم کسانی که در روز ۹دی آن حرکت عظیم را سامان دادند، بر این ملت حق دارند و با عنایت خداوند آینده اسلام و این نظام را تأمین و توطئه‌های دشمنان را نقش بر آب کردند. پس، باید به تمام معنای کلمه از آنان تشکر و قدردانی کنیم و البته این کمترین کاری است که می‌شود در برابر آن خدمت بزرگ انجام دهیم. و بُعد دیگر این است که برای دشمنان یادآوری کنیم که داستان ۹دی یادتان نرود و بدانید کسانی که آن حماسه را آفریدند هنوز زنده‌اند و با عُدّه و عِدّه بیشتری آماده هستند. وفقطبا یک اشاره ولی فقیه زمان حضرت آیت الله العضمی امام خامنه ای چنان ضربه ای خواهیدخوردکه راه برگشتی برای شمانباشد{تکبیرنمازگزاران}

حال، آنچه مهم است درس‌های به دست آمده از این حادثه است. 

اولین درس این است که: داستان جنگ احزاب درصدر اسلام یک داستان منحصر به فرد نبود. یادمان نرود که دشمن از هیچ‌چیز برای نابودی اسلام و نظام اسلامی و از بین بردن ارزش‌ها و باورهای اسلامی فروگذار نمی‌کند. یک‌روز مشرکین مکه، روزی بنی‌امیه، یک‌روز بنی‌عباس، روز دیگر مغول‌ها، امروز آمریکایی‌ها و فردا هم ممکن است گروهی دیگر باشند. فقط مصادیقش فرق می‌کند.

باید توجه داشت: دشمن هرقدر قوی باشد و نقشه‌های شیطانی و ابزارهای پیچیده‌ و پیشرفته‌ای هم که در اختیار داشته باشد، باز دستی قوی‌تر از آن وجود دارد که همه نقشه‌های او را نقش بر آب کند، به طوری که نه تنها طرفی برنبندد؛ بلکه رسواتر شود. نمونه‌های فراوانی در تاریخ است، ولی ما آن‌ها را درست بررسی نکرده‌ایم؛ البته این خاصیت بیشتر انسان‌هاست که فراموش‌کارند و بی‌دلیل نیست که قرآن همواره می‌فرماید: «وَذَکِّرْهُمْ»، «وَاذْکُرْ أَخَا عَادٍ{ حقاف(۴۶)، ۲۱}و یا«وَاذْکُرُواْ إِذْ أَنتُمْ قَلِیلٌ مُّسْتَضْعَفُونَ فِی الأَرْضِ»{  نفال(۸)، ۲۶}

یعنی، باید همواره تلنگری باشد تا یادآوری کند. همین است که می‌فرماید: ذَکِّرْهُمْ بِأَیَّامِ اللّهِ. در روز عاشورا، همه مردم داستان امام حسین‌علیه‌السلام را به یاد می‌آورند. در واقع، این روز مُذَکِّر است.
نباید داستان ۹‌دی را فراموش کنیم. باید حقیقت ماجرا را درست دریابیم. هنوز کسانی هستند که در این کشور، حقیقت این جریان را درست درک نکرده‌اند. شاید حتی در بین بعضی از نخبگان و فرهیختگان نیز کسانی باشند که بگویند: مسأله دعوای انتخاباتی بود. هنوز باورشان نیست که نقشه‌ای پیچیده و عظیم در میان بوده است، نقشه‌ای که برای تحقق آن سال‌ها تلاش کرده بودند. بنابراین، باید سعی کنیم هم خود بهتر بفهمیم و هم به دیگران بفهمانیم.

درس دیگری که باید از همه این حوادث بگیریم این است که: شیطان دامی دارد که بسیاری از ما بدان توجه نداریم؛ البته اسم خاصی هم برای این دام ذکر نشده و کمتر درباره آن بحث شده است. آن دام این است که شیطان مسائل پیچیده را ساده نمایش می‌دهد. اگر یادتان باشد در دهه‌های‌ نخست انقلاب، وقتی امام می‌فرمود این نقشه آمریکا و اسرائیل است، بعضی از روشنفکران در روزنامه‌ها و سخنرانی‌های خود با لبخند یا پوزخندی می‌گفتند که این‌ها توهم فتنه است!مقام معظم رهبری بارهاهشداردادند بحث تهاجم فرهنگی،بحث شبیخون فرهنگی ،بحث فتنه ،بحث جنگ نرم امروز بحث نفوذ ،مسئله خیلی مهم وبزرگ است اما شیطان آنهارا ساده جلوه میدهد این همان دام شیطان است.

شیطان پوشیده و دور از چشم کسانی که باید عبرت بگیرند، طراحی می‌کند و یک‌ لایه لعاب ساده‌ای روی آن می‌زند که کسی متوجه نشود. از این‌روست که کسانی خیال می‌کنند داستان، داستان ساده‌ای است. به عقیده آنان، داستان بر سر انتخابات بود.برخی می‌پندارند که داستان به همین سادگی است، اما این شگرد عظیم شیطان است که امور بسیار پیچیده‌ای را که با آن می‌خواهد اصل اسلام را نابود کند، با لعابی فریبنده‌ به نام اختلاف بر سر پیروزی در انتخابات، ساده و بی‌اهمیت و با برچسب «توهم فتنه» جلوه می‌دهد. متأسفانه کم نبودند متدینان و مجاهدانی که در طول تاریخ در این دام افتاده‌اند. یعنی شیطان زمینه‌ای را فراهم کرد که آنان فریفته شوند و اهداف او را محقق کنند.

اما مهم‌ترین درس این است ‌که باور کنیم که غیر از این اسباب عادی که در حوادث عالم موثر است، نظام دیگری هم بر این نظام حاکم است که محسوس و شناخته‌شده نیست. همان‌که در جبهه‌ها از آن با نام امدادهای غیبی یاد می‌کردند. ما هر روز با این امر سر و کار داریم، اما متأسفانه شیطان ما را غافل می‌کند و باز یادمان می‌رود. صبح که از خواب برمی‌خیزیم تا شب چند عامل غیبی در زندگی ما مؤثر است‌؟ ای کاش که می‌دانستیم معنای این فرمایش قرآن را: «لَهُ مُعَقِّبَاتٌ مِّن بَیْنِ یَدَیْهِ وَمِنْ خَلْفِهِ یَحْفَظُونَهُ مِنْ أَمْرِ اللّهِ{رعد(۱۳)، ۱۱}

ما هر انسانی را از پیش و پس حفاظت می‌کنیم. یعنی، کسانی را می‌گماریم که آن‌ها را به اتکای امر الهی حفظ کنند. ما نمی‌دانیم بلاهایی که از ما دفع می‌شود و خیرات و برکاتی که عایدمان می‌شود از کجاست، اما گاهی این برکات آنقدر برجسته و نمایان است که هیچ تفسیری غیر از مدد الهی ندارد.

توجه داشته باشیم، قرآن می‌فرماید: وَعلَى اللّهِ فَلْیَتَوَکَّلِ الْمُؤْمِنُونَ {توبه(۹)، ۵۱}تقدیم جار و مجرور، مفید حصر است. یعنی تنها و تنها به خدا اعتماد کنید. و یا می‌فرماید: وَعَلَى اللّهِ فَتَوَکَّلُواْ إِن کُنتُم مُّؤْمِنِینَ  {مائده(۵)، ۲۳}

یعنی اگر راست می‌گویید که ایمان دارید، به خداوند توکل ‌کنید. وقتی به خداوند اعتماد داشتید، از هیچ‌چیز نمی‌ترسید، خداوندی که قدرتش بی‌نهایت است. امروز اگرتمام دنیا درمقابل ما صف بکشند مطمئن باشند کاری ازپیش نخواهندبرد عده ای نادان نامه به رئیس جمهورجدیدآمریکا مینویسند که تحریمها روتشدید کند ای که چیز جدیدی نیست ما سی وچند سال است که تحت شدید ترین تحریمها هستیم چون خداراداریم وتوکل برخدا میکنیم دشمنان نمیتوانند لطمه ای به ماواردکنند.{تکبیرنمازگزاران}

داستان فتنه ۸۸، مصداق تام این کلام بود که: إِنَّ النَّاسَ قَدْ جَمَعُواْ لَکُمْ فَاخْشَوْهُمْ. داخل و خارج اروپا و آمریکا علیه ملت مسلمان ایران متحد شدند، اما توکل بر خداوند متعال رمز پیروزی این ملت شد و در نتیجه: فَانقَلَبُواْ بِنِعْمَهٍ مِّنَ اللّهِ وَفَضْلٍ؛ فضل خداوند بیشتر شد و بر نعمت‌های الهی افزوده و پیروزی‌های فروان‌تری حاصل شد. این جریانی است که در فتنه ۸۸ برای جامعه ما اتفاق افتاد. پس، هرقدر عظمت آن فتنه را بهتر درک کنیم، عظمت این نعمت الهی را بهتر درک خواهیم کرد.

مشـــــروح خطبـــــه دوم:

بســــــــم الله الرحــــــمن الرحـــــــیم

در ابتدای خطبه دوم هم خودم و هم شما را به تقوای الهی دعوت می کنم

سالروز شهادت حماسى شهداى هویزه – روز شهداى دانشجو راهم داریم اما چون فرصت کوتاه هست فقط به دومناسبت اشاره میکنم.

دوشنبه ۱۳ دی ۳ ربیع ‏الثانی  سالروز ابلاغ پیام تاریخى امام خمینى(ره) به گورباچف، رهبر شوروى سابق (۱۳۶۷ ه ش)

در اولین روز سال ۱۹۸۹ میلادى، ۱۱ دى ۱۳۶۷ نامه معروف و تاریخى امام خمینى خطاب به میخائیل گورباچف آخرین رییس جمهور شوروى در زمینه مرگ کمونیسم و ضرورت پرهیز روسیه از اتکاء به غرب انتشار یافت.

پیام حضرت امام(ره) دعوت به اسلام بود و در آن از مسائل سیاسى چون قطع‌نامه یا آتش‌بس یا… سخنى به میان نیامده بود و فقط در جمله‌اى با اشاره به موضوع افغانستان فرمودند: اگر شما اسلام را بشناسید، دیگر در مورد افغانستان این‌گونه نمى‌اندیشید و تجدید نظر مى‌کنید.

حضرت  امام خمینى در این پیام تلاش کردند تا به گورباچف چند نکته را تفهیم کنندبه دو مورد اشاره میکنم:۱-کمونیسم و مکاتب مادى وهم و خیالند و ناپایدار و فروپاشیدنى هستند. ۲٫ غرب تکیه‌گاه قابل اعتمادى براى حل مشکلات روسیه نیست.
با این همه، گورباچف هشدار امام خمینى را جدى نگرفت و در نتیجه عواقب ناشى از این‌بى‌توجهى همانگونه که در پیام امام خمینى پیش‌بینى شده بود، تحقق یافت یعنى از یک‌سو به گورباچف ثابت شد که پناه بردن به کانون سرمایه‌دارى غرب دردى از روسیه را دوا نمى‌کند و از جانب دیگر «دیگران» به میدان آمدند و به بهانه جبران اشتباهات وى، او را به حاشیه راندند.

در شب ۲۵ دسامبر سال ۱۹۹۱ میلادى بدون بروز خشونت و خونریزى میخائیل گورباچف، رئیس جمهور اتحاد جماهیر شوروى و دبیرکل حزب کمونیست شوروى از کلیه مقام‌هاى خود استعفا داد؛وقتى در تعطیلات به‌سر مى‌برد، توسط عده‌اى دستگیر و زندانى شد و به‌دنبال آن پایان عمر اتحاد جماهیر شوروى اعلام گردید!

در سالگرد رحلت حضرت امام خمینى طى مصاحبه‌اى از این‌که به هشدارهاى بنیانگذار جمهورى اسلامى ایران ۳ سال قبل از فروپاشى شوروى‌ بى‌اعتنائى کرده بود، اظهار تأسف کرد وتصریح کرد: «اگر ما پیشگویى‌هاى آیت‌الله خمینى را در آن پیام جدى مى‌گرفتیم امروز قطعاً شاهد چنین وضعیتى نبودیم.»

 امروز هم مقام معظم رهبرى نامه‌اى را خطاب به جوانان کشورهاى غربى مى‌نویسند. خطاب نامه ایشان رئیس حکومت نیست، چراکه به ادعاى غربى‌ها حکومتشان حکومت مردمى و دموکراسى است و قشر فعال این حکومت‌ها جوانان هستند و اینان هستند که آینده کشور را می‌سازند. از سوى دیگر طبق آموزه‌هاى اسلام و اهل بیت (صلوات الله علیهم اجمعین) بیشترین قشرى که آماده تغییر بوده و امید اصلاح در آنان وجود دارد، جوانان هستند و به همین خاطر است که در روایات ما تأکید مى‌شود که: «علیکم بالاحداث» سراغ جوانان بروید چراکه آنان دلشان پاک است و هنوز در آن ملکات شیطانى رسوخ پیدا نکرده است.

سه‏ شنبه ۱۴ دی ۴ ربیع ‏الثانی  ولادت حضرت عبدالعظیم حسنى علیه السلام‏ (۱۷۳ ه‍ ق)

یکی از چهره‌‏های شاخص اصحاب ائمه، حضرت عبدالعظیم حسنی است که در شمار اصحاب امام رضا، جواد و هادی علیهم السلام بوده و مورد تمجید فراوان قرار گرفته است. حضرت عبدالعظیم از نوادگان امام حسن مجتبی(ع) بود که در شهر مدینه به دنیا آمد. آن حضرت فردی پرهیزگار و اندیشمند بود و از ائمه‏ی بزرگوار و هم عصر خویش به طور مستقیم، نقل حدیث کرده است. ایشان در زمان امامت امام هادی(ع) به پیشنهاد آن حضرت برای هدایت مردم به ایران مهاجرت کرد و در شهر ری در نزدیکی تهران کنونی مسکن گزید. آمدن حضرت عبدالعظیم به ری، هم نشانه ‏ی وجود تشیع در این شهر بوده و هم خود زمینه ‏ای برای رشد دعوت شیعی شده است.

عَبْدُالْعَظِیمِ بْن عَبْدِاللَّهِ الْحَسَنِیّ قَالَ سَمِعْتُ أَبَا جَعْفَرٍ مُحَمَّدَ بْنَ عَلِیِّ بْنِ مُوسَى (ع) یَقُولُ: مُلَاقَاهُ الْإِخْوَانِ نُشْرَهٌ وَ تَلْقِیحٌ لِلْعَقْلِ وَ إِنْ کَانَ نَزْراً قَلِیلاً{الأمالی (للمفید)، النص، ص: ۳۲۹}

حضرت عبدالعظیم علیه السّلام می فرماید : روزی به خدمت حضرت امام محمد تقی علیه السّلام رسیدم و این گفتار دلنشین را از امام شنیدم که فرمود : ملاقاه الاخوان نشره و تلقیح للعقل و ان کان نظرا قلیلا دیدار دوستان آرامش و سلامت عقل را در پی دارد ، اگر چه دیداری کوتاه باشد .

والســـــــــلام علیکــــــــــــم ورحمــــــــــــــه الله وبــــــــــــرکاته

جوابی بنویسید

ایمیل شما نشر نخواهد شدخانه های ضروری نشانه گذاری شده است. *

*

-- بارگیری کد امنیتی --