اخبار ویژه
خانه / خطبه های نماز جمعه / حجه الاسلام والمسلمین استیری امام جمعه حسن آبادفشافویه: تنها راه اطمینان بخش درمذاکرات هسته ای این است که تبادل امتیازات بین طرفین همزمان باشد.

حجه الاسلام والمسلمین استیری امام جمعه حسن آبادفشافویه: تنها راه اطمینان بخش درمذاکرات هسته ای این است که تبادل امتیازات بین طرفین همزمان باشد.

نمازپرصلابت جمعهاینهفته ۲۹/۰۳/۱۳۹۴اولین جمعه مبارک رمضان باحضوراقشارمختلف مردم وبه امامت حضرت حجه الاسلام والمسلمین حاج آقا استیری امام جمعه محترم درمصلی امام خمینی حسن آباد برگزارگردید .ایشان دربخشی ازسخنان خوددرخطبه اول گفتند:ماه رمضان، ماه فرصت یابی است. فرصت آشتی با خدا است، هر کس قهر بوده به فکر آشتی با خدا باشد. فرصت نظم و برنامه ریزی است، هر کس بی نظم بوده این جاباید منظم شود.ماه فرصت  تقویت  تقوا و ماه فرصت تقویت اراده است.

«ابتدا شیطان، گره تعلق به مستحبات را از دل آدم باز می کند. آرام آرام مستحبات را کنار می گذاری. دوم شیطان گره تنفر از مکروهات را باز می کند؛ می گوید: مکروه عیبی ندارد و مکروه را مرتکبمی شوی. در مرحله سوم گره علاقه به واجبات را باز می کند. پس نسبت به واجبات سست می شوی. چهارم گره تنفر از حرام را باز می کند و حرام را مرتکب می شوی».قرآن میفرماید: «شیطان گام به گام پیش می آید». مستحب، مکروه، حرام و واجب.

 

ایشان درخطبه دوم با اشاره روزتبلیغ واطلاع رسانی اظهارکردند : درجهان امروز که بحران‌های فرهنگی درصدد تهی کردن انسان از معنویت می‌باشند،تبلیغ دین و ارزش‌های نشأت گرفته‌ی از آن به جهت مقابله‌ی این بحران‌ها ضرورت ویژه‌ای پیدا می‌کند.

 وی دربخش دیگری ازسخنان خوددرخطبه دوم گفتند:مذاکرات هسته اى ایران به روزهاى پایانى ضرب الاجل خودخوانده (۱۰ تیر) نزدیک مى شوداماهنوز طرف هاى مذاکرات در برخى  مسائل کلیدى، شامل رفع تحریم ها و دسترسى به تأسیسات ایران، به کندى  پیش میروند درحای که بحث تحریمها،بحث حفظ دستاوردهای هسته ای تاکنون،بحث عدم قبول نظارت فراترازمقررات ودریک جمله خط قرمزهای نظام وکشور وملت مورد توجه قراربگیرد که تنها راه اطمینان بخش این است که تبادل امتیازات بین طرفین همزمان باشد و به آینده و شرط و شروط موکول نشود.(تکبیرنمازگزاران)

**********************************************************************************

عناوین خطبه اول:

۱-فرصت های ماه رمضان

۲-چراشیطان درماه رمضان  غل و زنجیر شدن است؟

عناوین خطبه دوم:

۱-      درجهان امروزبحران‌های فرهنگی درصدد تهی کردن انسان از معنویت می‌باشند.

۲-شهدا باردیگر و پس از سالهامجددا خط شکنی کردند و پرچمدران همدلی و همزبانی شدند.

****************************************************************************************

مشروح خطبه اول:

بسم الله الرحمن الرحیمimages

عبادالله و نفسی بِتَقوی الله فان خیر الزاد التقوی

خداوندرا شاکریم که یک باردیگربه ما توفیق داد که رمضان دیگری را درک کنیم.امروزراجع به سه نکته صحبت میکنم که هرسه پیرامون ماه رمضان است

نکته اول:فرصت های ماه رمضان

ماه رمضان، ماه فرصت یابی است. فرصت آشتی با خدا است، هر کس قهر بوده به فکر آشتی با خدا باشد. فرصت نظم و برنامه ریزی است، هر کس بی نظم بوده این جاباید منظم شود.ماه فرصت  تقویت  تقوا و ماه فرصت تقویت اراده است. آن هایی که می گویند: نمی توانیم اراده مان را تقویت کنیم، تصمیم می گیریم اما دوباره ترک می کنیم، پی در پی زمین می خوریم، به خدا قول می دهیم اما بدقولی میکنیم وانجام نمیدهیم رمضان فرصتی است که این اراده تقویت میشود.به خصوص هنگام غروب که چشمت سیاهی می رود، نزدیک آب نمی روی! اراده ات می گوید نرو؛ پس می توانی دنبال  گناه نروی دنبال مواد مخدر نروی، می

توانی دنبال لقمه حرام نروی، می توانی دنبال شراب نروی.دنبال گناه نروی!!

نکته دوم:عظمت ماه رمضان

پیغمبر اکرم صلی الله علیه وآله وسلم فرمودند: «لَوْ یَعْلَمُ الْعَبْدُ مَا فِی رَمَضَانَ لَوَدَّ أَنْ یَکُونَ رَمَضَانُ السَّنَهَ»{بحارالانوار، ج ۹۳، ص ۳۴۶٫}اگر بنده ارزش ماه رمضان را می دانست، آرزو می کرد که سراسر سال رمضان باشد.

لذا بزرگان ما مقید بودند روز اول ماه رمضان دو رکعت نماز شکر بخوانندکه زنده ماندند تا رمضان را درک کنند. این ماه چقدر اجر دارد اگر چه نتواند تاآخرش را انسان درک کند شاید عمرش کفاف نداد درک شب اولش چقدر اجر دارد!

عزیزان من! همه کتاب های آسمانی در ماه رمضان نازل شده اند. قرآن که مشهور است: «شَهْرُ رَمَضَانَ الَّذِیَ أُنزِلَ فِیهِ الْقُرْآن».[ بقره، ۱۸۵. ]

پیامبر صلی الله علیه وآله وسلم فرمودند: همه کتاب های آسمانی در ماه رمضان نازل شده اند، حضرت فرمود: تورات، ششم ماه رمضان بر حضرت موسی  علیه السلام  نازل شد. این روایت که منبع آن قوی است هم در کافی و هم در وسائل الشیعه است، نبی مکرم اسلام صلی الله علیه وآله وسلم فرمودند: دوازدهم ماه رمضان انجیل بر حضرت عیسی  علیه السلام  نازل شد، سپس فرمود: هیجدهم ماه رمضان زبور بر حضرت داود  علیه السلام  نازل شد و فرمود: بیست و سوم رمضان نزول قرآن صورت گرفت. عَن أبِ شَهْرِی عبدالله (ع) قَالَ: نَزَلَتِ التَّوْرَاهُ فِی سِتٍُ مَضَیْنَ مِنْ شَهْرِ رَمَضَانَ وَ نَزَلَ الإِنْجِیلُ فِی اثْنَتَیْ عَشْرَهَ مَضَتْ مِنْ رَمَضَانَ وَ نَزَلَ الزَّبُورُ فِی لَیْلَهِ ثَمَانَعَشْرَهَ مِنْ شَهْرِ رَمَضَانَ وَ نَزَلَ الْفُرْقَانُ فِی لَیْلَهِ الْقَدْر(وسائل الشیعه، ج ۱۰، ص ۳۱۱)

نکته سوم:غل و زنجیر شدن شیطان در این ماه

شیطان بسته می شود. خیلی عجیب است چرا شیطان بسته می شود؟!شیطان که خیلی فعال است. آدم ابوالبشر را فریب داد، چطور؟! قشنگ معنا کردند. شیطان چگونه در این ماه بسته می شود؟ گفتند: به دو جهت روایت داریم که شیطان در این ماه ضعیف می شود. وقتی دشمن حمله می کند، اگر نیروی کمکی زیادی جلویش ریختند، خود به خود عقب نشینی می کند. حدیث داریم در این ماه شبانه روز فرشته ها «یَعلَمُ عَدَداًإلاَّ الله» که تعدادشان را جز خدا کسی نمی داند؛ «إنَّ اللهَ عَزَّ وَ جَلَّ وَکَّلَ مَلاَئِکَتَهُ بِالدُّعَاءِ لِلصَّائِمِینَ»[ پیغمبر (ص) فرمودند: إنَّ اللهَ عَزَّ وَ جَلَّ وَ کَّلَ مَلاَئِکَتَهُ بِالدُّعَاءِ لِلصَّائِمِینَ وَقَالَ أخْبَرَنِی جَبْرَئِیلُ (ع) عَنْ رَبَّهِ أَنَّهُ قَالَ مَا أَمَرْتُ مَلائِکَتِی بِالدُّعَاءِ لأَحَدٍ مِنْ خَلْقِی إِلاَّ اسْتَجَبْتُ لَهُمْ فِیه(کافی، ج ۴، ص ۶۴)  موکلند و وظیفه دارند در ماه رمضان فقط برای روزه دار دعاکنند، فقط دعا کنند بنابراین یک دلیلی که شیطان عقب می کشد، نیروی کمکی زیاد است،یعنی رحمت خدا گسترده می شود، نفس انسان عبادت و تسبیح محسوب می شود، دعای انساناستجاب می گردد.

دلیل دومش بیان امیرالمؤمنین  علیه السلام  در نهج البلاغه است که خیلی زیباست:

حضرت می فرماید: «شیطان عقده، عقده پیش می آید» یعنی گره، گره.«إِنَّ الشَّیْطَانَ یُسَنَّی لَکُمْ طُرُقَهُ وَ یُرِیدُ أَنْ یَحُلَّ دِینَکُمْ عُقْدَهً عُقْدَهً »(نهج البلاغه، خطبه ۱۲۱) دیده اید اگر یک جایی را بخواهید بازکنید، گره گره باز می کنید و یا اگر یک جایی را بخواهید فتح کنید، وجب وجب فتح میکنید.

به گفته یکی از بزرگان که می فرمود: «ابتدا شیطان، گره تعلق به مستحبات را از دل آدم باز می کند. آرام آرام مستحبات را کنار می گذاری. دوم شیطان گره تنفر از مکروهات را باز می کند؛ می گوید: مکروه عیبی ندارد و مکروه را مرتکبمی شوی. در مرحله سوم گره علاقه به واجبات را باز می کند. پس نسبت به واجبات سست می شوی. چهارم گره تنفر از حرام را باز می کند و حرام را مرتکب می شوی».قرآن میفرماید: «شیطان گام به گام پیش می آید». مستحب، مکروه، حرام و واجب.

حالا چرا شیطان در این ماه دستش بسته می شود؟! دلیلش این است که آدم یا مستحب انجام می دهد یا واجب. می خوابی، خوابت عبادت محسوب می شود. نفس می کشی نفست تسبیح محسوب می شود. (تسبیح مستحب است). مسجد می آیی، قرآن می خوانی و یا ازتلویزیون سخنرانی گوش می دهی؛ چون در این ماه این گره ها را سفت می کنی شیطان نمیتواند به تو راه پیدا کند. حدیث داریم علت اینکه شیطان در این ماه دستش بسته است[پیغمبر(ص) فرمود: إذَا اسْتَهَلَّ رَمَضَانُ غُلَّقَتْ أَبْوَابُ النَّارِ وَ فُتِّحَتْ أَبْوَابُ الْجِنَانِ وَ صُفَّدَتِ الشَّیَاطِینُ»، چون هلال ماه رمضان پدید آید،

درهای دوزخ بسته و درهای بهشت باز می شود و شیاطین به زنجیر کشیده می شوند(مستدرک، ج۷، ص ۴۲۶)] مغلوق است، همین است.

البته اینکه گفته اند شیطان بسته است، نسبی است، در همین ماه رمضان انسان هایی هستند که جنایت می کنند، عرق می خورند، معصیت می کنند، حتی نماز هم نمیخوانند.

این آیه قرآن خیلی گویاست: «وَمَن یَعْشُ عَن ذِکْرِ الرَّحْمَنِ»عَیَشَ» به معنای کم فروغ شدن و ضعیف شدن است. شما اگر یک نور قوی در شب تاریک داشتید دزد نمی تواند بیاید؛ ولی اگر این نور کم فروغ شد سرقت راحت صورت می گیرد.قرآن می فرماید: «وَمَن یَعْشُ عَن ذِکْرِ الرَّحْمَنِ»، هر کس نور خدا در زندگی اش کم رنگ شود «نُقَیِّضْ لَهُ شَیْطَانًا فَهُوَ لَهُ قَرِینٌ»[ زخرف، ۳۶٫] شیطان ایمانش را سرقت می کند و شیطان همراهش می شود. لذا تا هنگامی که نور خدا قوی است،او نمی تواند بیاید. در ماه رمضان نور خدا قوی است. در همه خانه ها قرآن تلاوت میشود و زبان ها مشغول ذکر خداست. طبیعتاً می گویند که دست شیطان بسته است و درهای رحمت باز است.

 

 

******************************************************************

مشروح خطبه دوم:

توصیه به تقوا:خودم و تمام عزیزان را به تقوای الهی  دعوت می کنم؛ 

 نقل می‌کنند که محمود غزنوی، یکی از پادشاهان ایران، غلامی به نام ایاز داشته که نزد او بسیار محبوب بوده است. ایاز، غلامی بسیار مؤدب بوده و از جهت محبوبیتی که نزد محمود غزنوی داشته، افراد حسود مکرراًسعایت و بدگویی او را می‌کرده‌اند تا بتوانند از التفات و محبت سلطان نسبت به ایازبکاهند.

در حکایتی، نقل می‌کنند روزی محمود غزنوی یک دُرّ شب چراغ را آورد واز وزرای خود خواست که در مقابل جمعیت، آن دُرّ را بشکنند. وزرا و سران حکومت، هریک در برابر دستور پادشاه توجیهی درست کردند و چون آن درّ بسیار باارزش بود، حرف پادشاهرا نشنیدند و درّ را نشکستند.

پس از آن، سلطان محمود، آن درّ را به دست ایاز داد و گفت بشکن. ایاز هم بدون درنگ و معطلّی درّ را شکست. وزرا او را ملامت کردند و گفتند: چرا این درّ با ارزش را شکستی؟ ایاز گفت: اگر درّ را نمی‌شکستم کلام محمود را می‌شکستم و شکستن درّبرای من بهتر از شکستن کلام مولا و اربابم است.علی(ع)میفرمایند: «لاتنظر إلى صغر المعصیه ولکن انظر إلى عظمه من عصیت»

 

اما مناسبتها:

 

یکشنبه۳۱ خرداد شهادت سردار رشید اسلام شهید دکتر مصطفى چمران (۱۳۶۰ ه.ش)

زندگی او سراسر تلاش و مبارزه خالصانه و عارفانه در راه خدابودمرد عمل بود نه مرد سخن،نمونه کامل هجرت، جهاد و شهادت بود فعـالیت‏های اجتماعی رااز ??سالگیآغازکرد ودر درس تفسیر قرآن مرحوم آیت‏الله طالقانی، در مسجد هدایت، و درس و منطق استاد شهید مرتضی مطهری و بعضی از اساتید دیگر شرکت می‏کرد واولین اعضاء انجمن اسلامی دانشجویان دانشگاه تهران بودبه عنوان سال وباتوجه به اهمیت فرهنگ در کلام مقام معظم رهبری، دانشگاهیان بایدمیدان داران عرصه فرهنگ باشندو در این راستا اساتید بسیجی باید بطورویژه دیدگاه های رهبری را تبیین کنند.

مقام معظم رهبری اساتید را فرماندهان جنگ نرم علیه دشمن کینه توز و بدخواه خوانده اند دشمن در تلاش است تا با شبیخون شدید فرهنگی، دانشجویان را نسبت به معارف دینی و اسلامی بی تفاوت کندنقش دانشگاهیان در برابر هجمه فرهنگی دشمن بسیارمهم ووظیفه اساتید سنگین تر وسخت از گذشته خواهد بود لذا بسیارشایسته است اساتید رسالت خود را در این امر خطیر به نحو احسن انجام دهند

 

دوشنبه۱ تیر روز تبلیغ و اطلاع رسانى دینى (سالروز صدور فرمان حضرت امام خمینى(ره) مبنى بر تأسیس سازمان تبلیغات اسلامى – درسال(۱۳۶۰)

  تبلیغ و دعوت، ارشاد و هدایت مردم به ارزشهاى الهى از اصول رسالت پیامبران الهى بوده و خط اصلى برنامه آنان را تشکیل مى‏داده است. حضرت نوح (ع )هود (ع ، صالح (ع)لوط (ع)و… خود را مبلغ و پیام رسان پروردگار و اندرزگویى امین خوانده‏اند.

درجهان امروز که بحران‌های فرهنگی درصدد تهی کردن انسان از معنویت می‌باشند،تبلیغ دین و ارزش‌های نشأت گرفته‌ی از آن به جهت مقابله‌ی این بحران‌ها ضرورت ویژه‌ای پیدا می‌کند.

امروزه نیز تبلیغ دین اسلام به منزله قرار گرفتن در جایگاه رفیع انبیای الهی درجهت تبلیغ دین و نشر آن است چراکه در غیراین‌صورت آثار این حرکت عظیم الهی از میان مردم رخت برمی‌بندد وغبار فراموشی بر آموزه های اسلامی می نشیند،اصول وفروع مختلط می شود

اشاره ای کوتاه به هشتمین دورگفتگوی هسته ای

هشتمین دور از گفت وگوها – شایدوبه احتمال زیاد مرحله نهایى – از روز چهارشنبه ۲۷ خردادماه، با حضور معاونان وزیر خارجه ایران و معاون مسؤول سیاست خارجى اتحادیه اروپا که به نمایندگى از کشورهاى ۱+۵ در این مذاکرات حضور دارد، در وین آغاز شد.مذاکرات هسته اى ایران به روزهاى پایانى ضرب الاجل خودخوانده (۱۰ تیر) نزدیک مى شوداماهنوز طرف هاى مذاکرات در برخى  مسائل کلیدى، شامل رفع تحریم ها و دسترسى به تأسیسات ایران، در بن بست هستند،مذاکرات به کندى  پیش میرودکه به هرحال عهدشکنی ونمک نشناسی آمریکاییها برای همه به اثبات رسیده است که این واقعیت ایجاب مى کند که همیشه مراقب حیله ى آمریکاى عهدشکن باشیم. آن ها بارها نشان داده اند که اگر در قراردادى امتیازات بگیرند و دریافت امتیازات متقابل به شرط و شروط و یا زمان آینده موکول شود، قطعاً زیر تعهد خود خواهند زد لذا تنها راه اطمینان بخش این است که تبادل امتیازات بین طرفین همزمان باشد و به آینده و شرط و شروط موکول نشود.(تکبیرنمازگزاران)لذابحث تحریمها،بحث حفظ دستاوردهای هسته ای تاکنون،بحث عدم قبول نظارت فراترازمقررات ودریک جمله خط قرمزهای نظام وکشور وملت مورد توجه قراربگیرد

اشاره ای به تشییع پیکرمطهرشهدای تازه تفحص شده غواص

 تشییع با شکوه پیکرهاى مطهر شهداى غواص که با پیام مقام معظم رهبری همراه بود، نهم دیماه دیگرى را رقم زد و به مثابه دژ مستحکمى از حضور هوشمندانه و تکلیف مدارانه مردم انقلابى و شریف ایران در پاسدارى از آرمانهاى شهدا به نمایش گذاشت.

شهدا باردیگر و پس از سالهامجددا خط شکنی کردند و پرچمدران همدلی و همزبانی شدند؛ وحضور اقشار مختلف مردم و چهره‌های مختلف سیاسی، فرهنگی،  هنری و ورزشی فارغ از هر سلیقه و گرایش برای ادای احترام به شهداصورت گرفت که تشکرمیکنم.

اما چرا تشییع شهدا؟؟باید درپاسخ عرض کنم کسانى پا به عرصه هستى مى گذارندکه نه فضاى انقلاب را درک کرده اند، نه طعم سختى ها و دشوارى هاى آن را چشیده اند. اینجاست که تدفین شهدا اهمیت پیدا مى کند. اگر این نسل که جنگ را ندیده است، از آنچه بر کشورش گذشته بی اطلاع باشد، با فرهنگ اسلافش پیوند نخورد، یقیناً استحاله فرهنگى او را به سمت وسویى سوق خواهد داد که منافع ابرقدرتان اقتضا مى کند. یقین کنیم که دشمنان مان بیکار ننشسته اند تا ما با حیثیتشان در عرصه جهانى بازى کنیم. از این رو باید همواره با نگاهى به گذشته قدم در راه گذاشت.

(والسلام علیکم ورحمه الله وبرکاته)

جوابی بنویسید

ایمیل شما نشر نخواهد شدخانه های ضروری نشانه گذاری شده است. *

*

-- بارگیری کد امنیتی --