اخبار ویژه
خانه / خطبه های نماز جمعه / حجه الاسلام والمسلمین استیری امام جمعه فشافویه: تامل وتحليل واقع بينانه وعلمي تحولات پس از انقلاب،نشان مي دهدكه جمهوري اسلامي توانسته ضمن مقاومت دربرابرفشارهاوتجاوزات بيگانگان،توفيقات فراواني به دست آورد.

حجه الاسلام والمسلمین استیری امام جمعه فشافویه: تامل وتحليل واقع بينانه وعلمي تحولات پس از انقلاب،نشان مي دهدكه جمهوري اسلامي توانسته ضمن مقاومت دربرابرفشارهاوتجاوزات بيگانگان،توفيقات فراواني به دست آورد.

مشروح خطبه های نمازجمعه حسن آبادفشافویه به امامت حجه الاسلام والمسلمین حاج آقااستیری امام جمعه محترم فشافویهدرتاریخ1394/11/09با حضوراقشارمختلف مردم.

عناوین خطبه اول:

1-عیب جویی وعواقب آن!

عناوین خطبه دوم

1- پيروزي انقلاب اسلامي در ايران حادثه مهم و حيرت انگيزي براي جهان بود.

2- چراعده اي از مردم حتي نخبگان از وضعيت موجود اظهار نارضايتي مي كنند؟

مشــــــروح خطبـــــــــه اول:

أعوذ باللـــــــــه من الشیطان الرجیــــــــــم            بســـــــــم اللـــه الــــرحمـــــن الرحیـــــــــم

images

خودم وهمه ی عزیزان را به تقوای خداوند متعال دعوت می کنم.

بحث امروز ماپیرامون مذمت عیبجویی است دوروایت به محضرشماعرضه میدارم!

روایت اول: عن مولانا و مقتدانا الإمام الصادق (ع): «إِذَا رَأَيْتُمُ الْعَبْدَ يَتَفَقَّدُ الذُّنُوبَ مِنَ النَّاسِ نَاسِياً لِذَنْبِهِ فَاعْلَمُوا أَنَّهُ قَدْ مُكِرَ بِه» علامه مجلسی، بحارالانوار، ج75، باب 23، ص246.(تحف العقول، صفحه 364)

هرگاه ديديد بنده‎اى به گناهان مردم پرداخته و گناه خود را فراموش كرده است، بدانيد گرفتار مكر شده است.

روایت دوم: عن مولانا و مقتدانا امیرالمؤمنین علی بن ابیطالب (ع): «مَنْ أَبْصَرَ عَيْبَ نَفْسِهِ لَمْ يَعِبْ أَحَداً» ) مستدرک الوسائل، ج11،ص 316.(هر كسی عیب خودش را ببیند، از هيچ كس عيبجويى نكند.

متأسفانه امروزه یکی از مشکلاتی که در سطح جامعه شیوع پیدا کرده است، عیب‎جویی نسبت به دیگران است. برخی از افراد در برخورد با دیگران آن‎چنان گناهان و عیوب آن شخص را برجسته می‎کنند که حیثیت اجتماعی او را از بین می‎برند اما زمانی که نوبت به گناهان و عیوب خودشان می‎رسد، در اوج غفلت و بی‎توجهی از کنار آن می‎گذرند. این دسته از افراد مصداق کلام امام صادق (ع) هستند که فرموده است کسی که به تفقد در گناهان دیگران می‎پردازد، دچار مکر الهی می‎شود. این دسته از افراد به سبب عیب‎جویی از دیگران، دچار سوء ظن و بدگمانی نسبت به دیگران می‎شوند و بدون اینکه زمینه‎های ایجاد خطا و گناه را در شخص مقابل بررسی کنند، درباره او قضاوت می‎کنند لذا در روایات در مورد قُضات سفارش شده است که قاضی باید به هر دو طرف دعوا نگاه یکسان داشته باشد. در حالات بزرگان آمده است که نسبت به همه انسانها حسن ظن داشته‎اند و حتی اگر گناهی از کسی سر می‎زد سعی می‎کردند که روی گناه او سرپوش بگذارند.

اما کسانی که به بررسی عیوب و گناهان خود می‎پردازند و در صدد عیب‎جویی از دیگران نیستند در حقیقت زمینه رشد و تعالی خود را فراهم می‎کنند لذا انسان باید سعی کند از پرداختن به عیوب دیگران خودداری کند و عیوب خود را ببیند و برطرف نماید سراغ عیب و گناه دیگران نخواهند رفت. علاوه بر این اگر افراد عیوب و نقصان‎های خود را بررسی کرده و آن را برطرف کنند، در حقیقت زمینه رشد و تعالی خود را فراهم کرده‎اند.

زيرا بزرگترين خطر براى انسان آن است كه از گناهان خود غافل شود، چون اين امر موجب می‏گردد كه در صدد اصلاح خود برنيايد و چنين فردى فريب خورده است. 

ريشه تمام انحرافات، اشتباهات و سقوط‌هاي انسان غفلت است و قرآن کريم تأکيد فراواني دارد که انسان از غفلت خارج شود و به آگاهي برسد و بينديشد که چه هست، کجا هست، کجا مي‌رود و چه بايد بکند. گفتیم که نزديک‌ترين چيزی که بايد به آن توجه کنيم خودمان هستيم. ما انسان‌ها غالباً از توجه به خود، توجه به بدن به ذهن‌مان مي‌آيد، در صورتي‌که اين بدن مرکبي برای ماست و حقيقت ما، روح ماست. در قرآن کريم به صورت‌هاي مختلفي به اين مسأله عنايت شده است که شايد روشن‌ترین آنها آيه19 سوره حشر باشد که می‌فرماید: وَلَا تَكُونُوا كَالَّذِينَ نَسُوا اللَّهَ فَأَنسَاهُمْ أَنفُسَهُمْ. 

با اين‌که ابتدا از عدم توجه به نفس و غفلت از خود شروع مي‌شود، ولي سپس به غفلت از خداشناسي، معادشناسي و پيغمبرشناسي که همان اصول دين است، مي‌رسد. در عين حال اين‌ شناخت‌ها با هم تأثير و تأثر متقابل دارند. وقتي کسي به آخرت توجه پيدا کند و آن را جدي بگيرد، از خداوند اطاعت بيشتري مي‌کند و معرفتش نسبت به خدا افزوده ‌شود. وقتي معرفت انسان به خدا افزوده شد، از انبيا بيشتر تبعيت مي‌کنند و همين‌طور در اثر اين تبعيت بر ايمانش نسبت به آخرت‌ افزوده مي‌شود. متقابلا هر چه انسان اين مسايل را پشت گوش بيندازد و  به آن بي‌اعتنايي کند به شناخت‌هاي ديگر هم ضربه مي‌زند و به جايي مي‌رسد که:  وَإِذَا ذُكِرَ اللَّهُ وَحْدَهُ اشْمَأَزَّتْ قُلُوبُ الَّذِينَ لَايُؤْمِنُونَ بِالْآخِرَةِ؛ آدميزاد به‌گونه‌اي مي‌شود که وقتي نام خدا را نزد او مي‌برند، رو ترش مي‌کند و چندشش مي‌شود!  عدم ايمان به آخرت، توحيد را نيز از دست انسان مي‌گيرد؛ ديگر نه به انبيا توجه مي‌کند و نه عقل خودش را حاکم مي‌کند، و فقط به فکر لذت‌هاي دنياست.

وقتي انسان حقيقت انساني خودش را نشناخت، خدا را هم فراموش مي‌کند؛ وَلَا تَكُونُوا كَالَّذِينَ نَسُوا اللَّهَ فَأَنسَاهُمْ أَنفُسَهُمْ؛ نسيان نفس و نسيان خدا با هم توأم است، و يکي نتيجه ديگري است. وقتي انسان اين‌گونه شد، در واقع انسانيتش را از دست داده است. قرآن درباره چنين کساني مي‌فرمايد: الذين خَسِرُواْ أَنفُسَهُمْ فَهُمْ لاَ يُؤْمِنُونَ. اين‌ها خودشان را مي‌بازند. اين ضرر بسيار بيشتر از ضرر مالي است. کسي که خودش را ضرر مي‌کند، پوچ مي‌شود و رفتارش به‌گونه‌اي مي‌شود که وقتي کساني که عاقل هستند، رفتار او را مي‌بينند، تعجب مي‌کنند.

 مشـــــــروح خطبــــــــــــــــــه دوم:

خودم و تمامی عزیزان را به تقوای الهی دعوت می کنم.زندگی انسان دارای منازلی است که این دنیا یکی از این منازل است.

تفکر، یکی از برترین عبادت ها و برتر از یک سال عبادت وگاهی برتر از هفتاد سال عبادت است؛ البته این که انسان در مورد چه موضوعی تفکر کند بسیار مهم است؛ برخی از تفکرها برتر از یک سال عبادت هستند و برخی دیگرنیز از هفتاد سال عبادت برتر می باشند؛ بعضی از تفکرات به قدری نفیس هستند که نمی توان روی آنها قیمت گذاشت.چه فکری بالاتر از این که بدانیم که ما منازلی داریم و باید این منازل و در حال عبور بودن از این منازل را بپذیریم و به آن باور داشته باشیم لازمه طی این منزل که منزل دنیاست این است که ما رو به فرسودگی میرویم، لازمه گذر از این منزل فرسوده شدن بدن انسان و زوال قدرت او و از کار افتادن اعضا و جوارح اوست  و هیچ رژیم غذایی و پزشکی نمی تواند مانع آن شود؛ این دنیا فانی است و انسان در این مورد هیچ اختیاری ندارد.خرابی بدن و به بن بست رسیدن انسان حتمی است و بدن که خراب شد روح باید بیرون برود .

خیام نیشابوری گفته است: جان عزم رحیل کرد گفتم که مرو / گفتا چه کنم خانه فرو می آید

با گذشت زمان انسان در حسرت یک شب خواب راحت خواهد ماند؛ گاهی بعضی افراد دچار  بیماری هایی می شوند  که دیگران نمی توانند حتی یک لحظه آنها را در آن وضعیت تحمل کنند؛ این بیماران مدام از دیگران می خواهند برای مرگ آنها دعا کنند؛ انسان نباید گمان کند که چنین وضعی هیچ گاه برای خود وی پیش نخواهد آمد.

انسان باید به فکر راه چاره باشد که در این مورد راه چاره همان تقوای خداوند متعال است.

نوجوانان کوچه ای به یک پیرمرد گفتند: این کمر خمیده را چند خریده ای؟ پیرمرد جواب داد:عجله نکنید؛ چند وقت دیگر آن را به رایگان به شما خواهند داد.

به چند مطلب اشاره میکنم:

دوشنبه12 بهمن بازگشت حضرت امام خميني(ره) به ايران (1357 ه.ش) و آغاز دهه مبارك فجر انقلاب اسلامي

پيروزي انقلاب اسلامي در ايران حادثه مهم و حيرت انگيزي براي جهان بود كه از يكسو معادلات سياسي استكبار را در ادامه سياست سلطه و تقسيم استعماري جهان به هم زد و از سوي ديگر يكي از استوارترين رژيمهاي وابسته را كه از حمايت قدرتهاي بزرگ برخوردار بود، ريشه كن نمود و در كشوري چون ايران با اهميتي كه از نظر استراتژيكي و اقتصادي براي قدرتهاي بزرگ جهان دارد تحولي سياسي – مردمي و عظيم به وجود آورد.

سي و هفتمين سال از پيروزي انقلاب اسلامي مي گذرد. در طول اين مدت، نظام اسلامي مراحل دشوار و موانع بسياري  را پشت سر گذاشته است كه بي شك نهال انقلاب را تنومندتر و مستحكم تر از گذشته كرده است. با ورود به دهه چهارم از عمر انقلاب كه مقام معظم رهبري به خوبي آن را «دهه پيشرفت و عدالت» ناميده اند،دونکته لازم وضروری است یکی لزوم تبيين دستاوردهاي اين انقلاب عظيم اسلامي خصوصاً براي نسلهاي جوان انقلاب بيش از پيش احساس مي شود.

وديگری طرح برخي سؤال ها و شبهه آفريني ها درباره وقوع و چرايي انقلاب اسلامي كه در نسل جوان امروز نقش بسته است، ضرورت پاسخگويي به اين شبهات را دو چندان مي كند. به یکی  از اين شبهات كه بيشتر شاهد طرح آن ها از طريق رسانه هاي بيگانه هستيم اشاره ای میکنم.

چرا با وجود دستاوردها و تلاشهاي غيرقابل انكاري كه از سوي كارگزاران نظام جمهوري اسلامي كشيده مي شود، عده اي از مردم و حتي نخبگان از وضعيت موجود اظهار نارضايتي مي كنند؟

در پاسخ بايد گفت كه عوامل متعددي در اين قضاوت منفي دخيل بوده است، ازجمله:

1-تغيير الگوي مصرف جامعه و بهتر شدن نسبي سطح زندگي مردم، به خصوص از دهه دوم انقلاب به بعد كه به تدريج باعث افزايش سطح انتظارات آنان از زندگي شده است.

2-افزايش چشمگير سطح آگاهي هاي اجتماعي و اقتصادي افراد جامعه پس از انقلاب و در نتيجه، آرمانگرايي و توجه بيشتر آنان به نقاط ضعف و نارسايي هاي وضع موجود به جاي توجه به نقاط قوت آن.

3-ترويج و حاكميت فرهنگ نادرست اجتماعي در جامعه در سالهاي اخير، به صورتي كه افراد، رفع تمامي مشكلات را تنها از حكومت و دولت- آن هم در كوتاه مدت- انتظار دارند.

4-انعكاس نيافتن مناسب دستاوردها و عدم ارائه آمارهاي دقيق، شفاف و تطبيقي از ابعاد اقدامات و تلاشهاي صورت پذيرفته از سوي كارگزاران نظام جمهوري اسلامي، به خصوص در مقايسه با قبل از انقلاب و كشورهاي منطقه.

5-فضاسازي و فعاليت گسترده تبليغاتي مخالفان داخلي و خارجي نظام در سياه نمايي وضع موجود و بزرگ نمايي  مشكلات.

6-جوان بودن جمعيت كشور- 65 درصد جمعيت زير 30 سال- كه ايجاد نياز روزافزون جهت تخصيص بودجه و امكانات در حوزههاي آموزشي و تحصيلي- تفريحي و رفاهي، مسكن و به ويژه اشتغال و ازدواج را به دنبال دارد.

آنچه باعث تاسف مي شود اين است كه امروزه به هنگام اظهارنظر درباره وضع موجود كشور، جدا از برخي تحليل هاي  مغرضانه و جهت دار دشمنان، بخشي از تحليل ها و قضاوت هاي دوستان نيز منصفانه و واقع بينانه ارائه نمي شود. موارد منفي بزرگنمايي شده و بسياري از اقدامات و دستاوردهاي مثبت ناديده گرفته مي شود؛ حتي تلاش جهت دار و معني داري در خصوص القاي اين نكته به مردم و بخش بزرگي از فرهيختگان و خواص جامعه صورت مي گيرد تا وضعيت اقتصادي و درجه توسعه يافتگي كشور حتي در مقايسه با قبل از انقلاب نيز بدتر نشان داده شود ولي تامل واقع بينانه و تحليل علمي تحولات پس از انقلاب، به وضوح نشان مي دهد كه با توجه به شرايط و محدوديت هاي  موجود، جمهوري اسلامي در مدت عمر خود توانسته ضمن مقاومت در برابر فشارها و تجاوزات بيگانگان، در اصلاح و بهبود وضعيت معيشتي و اجتماعي مردم خود نيز توفيقات فراواني به دست آورد.

اشاره ای به سفر رياست جمهوري به اروپا بايدها و نبايدهاي اقتصادي

رئيس جمهور كه از روز دوشنبه در رأس يك هيات 120 نفره از مقامات ارشد تجاري و وزرا به اروپا سفر كرده پس از اقامت دو روزه در ايتاليا و انعقاد چندين و چند سند همكاري و رد و بدل شدن قول و قرارهايي براي بهبود و گسترش روابط دوجانبه، چهارشنبه اين كشور را به  مقصد فرانسه  ترك كرد. در اين ميان فرانسه به عنوان حسن ختام سفر اروپايي  رئيس جمهور، نگاه ها و توجهات را بيش از ايتاليا به خود جلب كرده است.

لذا شايد بتوان توقف آقاي روحاني در رم را پيش درآمدي براي حضور در پاريس و گسترش روابط ايران با كليت اروپا تلقي كرد. يعني فرانسه دروازه ورود ايران به بازار اروپاست كه تهران مي خواهد از طريق اين كشور روابط خود را با ديگر كشورهاي اروپايي گسترش دهد.

به سه نکته اشاره کنم : به نظر مي رسد آقاي روحاني از اين جهت سفر به اروپا را از ايتاليا و فرانسه آغاز كرده كه رم و پاريس مي توانند زمينه و بستر را براي ورود ايران به قاره ي سبز فراهم نمايند. علت اين امر به نحوه اولويت گذاري ايران براي گسترش و توسعه روابط با كشورهاي اروپايي در دوره پساتحريم بازمي گردد.

نکته دوم:در اين باره در وهله نخست، پيشينه و سوابق ايتاليا و فرانسه مورد توجه قرار مي گيرد يعني بایدارجحيت روابط ايران با كشورهايي باشدكه سابقه اي منفي از آنها در ذهنيت دولتمردان و افكار عمومي جامعه نقش نبسته باشد.

ايتاليا ازجمله كشورهاي است كه حتي در دوران تحريم هم بخشي از روابط تجاري و اقتصادي خود با ايران را حفظ كرده بود. از اين رو دكتر روحاني با توجه به پيشينه مثبت و ريشه دار همكاري و روابط دوكشور، ايتاليا را به عنوان نخستين مقصد اروپايي خود برگزيده است.

نکته سوم: توسعه روابط بايستي با كشورهايي رقم خورد كه بيشترين مزيت اقتصادي را براي ايران داشته باشند. يعني  اين كشورها بتوانند نيازهاي اولويت بنديشده ما را برآورده سازند به طور مثال با توجه به ضرورت تأمين امنيت جاني مردم، بحث تجهيز و نوسازي ناوگان هواپيمايي كشور در صدر اولويت هاست، مسأله اي كه يكي از محورها و برنامه هاي اصلي آقاي روحاني در سفر به پاريس را تشكيل مي دهد يا سرمايه گذاري در صنعت خودروسازي مورد ديگري است كه توجه آقاي روحاني در فرانسه را به خود جلب كرده چراكه بهره گيري از تكنولوژي پيشرفته در خودروسازي مي تواند جداي از بهبود كيفيت خودروها و رضايت مندي مردم به كاهش معضل آلودگي هوا در ايران نيز كمك كند

امید است دراین تفاهم نامه ها به صنايع مادر و زيرساختي توجه ویژه شود؛ ونكته اي كه از اهميت بسيار برخوردار است و دغدغه كارشناسان اقتصادي آنست كه مبادا امكانات مالي معطوف به كالاهاي مصرفي گردد بايد رصد شود تا تحقق نيابد.

والســـــــــلام علیکــــــــــــم ورحمــــــــــــــه الله وبــــــــــــرکاته

جوابی بنویسید

ایمیل شما نشر نخواهد شدخانه های ضروری نشانه گذاری شده است. *

*

-- بارگیری کد امنیتی --