اخبار ویژه
خانه / خطبه های نماز جمعه / حجه الاسلام والمسلمین استیری امام جمعه فشافویه:حضورگسترده مردم درانتخابات وانتخاب افراد اصلح حفظ استقلال،عزت ملى و پیشرفت همه جانبه کشوررابه دنبال خواهدداشت.

حجه الاسلام والمسلمین استیری امام جمعه فشافویه:حضورگسترده مردم درانتخابات وانتخاب افراد اصلح حفظ استقلال،عزت ملى و پیشرفت همه جانبه کشوررابه دنبال خواهدداشت.

نمازجمعه پرصلابت جمعه حسن آبادفشافویه به امامت حجه الاسلام والمسلمین حاج آقااستیری امام جمعه محترم فشافویهدرتاریخ۱۳۹۴/۱۲/۰۷با حضوراقشارمختلف مردم درمصلی امام خمینی این شهربرگزارشد.امام جمعه محترم دربخشی ازخطبه دوم یادآورشدند:ملت ایران با خلق حماسه سیاسى در عرصه انتخاباتى که دشمن تمام توان خود را بر آن متمرکز کرده، علاوه بر به نمایش گذاشتن اقتدار مردمى نظام اسلامى، همبستگى ملى و عزم و اراده ملى براى برداشتن گام‌هاى بلند جهت حرکت رو به جلو، بسترها و زمینه‌هاى خلق حماسه اقتصادى را فراهم خواهدکرد. هر ایرانى متعهد نسبت به‌سرنوشت کشور و انقلاب، باید در خلق این حماسه سیاسى نقش‌آفرینى کند. 

 عناوین خطبه اول:

۱-شرح کوتاهی برخطبه حضرت زهرا(س)درمسجدالنبیقسمت چهارم.

۲- دو عامل باعث می‌شود که انسان چیزی را که می‌داند انکار کند.

عناوین خطبه دوم

۱- خطرنفوذدشمن جدی است!!!

۲-منظور دشمن از تندرو کسانى است که در انقلاب مصمم‌ترند!

مشــــــروح خطبـــــــــه اول:

     أعوذ باللـــــــــه من الشیطان الرجیــــــــــم        بســـــــــم اللـــه الــــرحمـــــن الرحیـــــــــم

estiri.JPG

خودم وهمه ی عزیزان را به تقوای خداوند متعال دعوت می کنم«أُوصِیکُمْ بِتَقْوَی اللَّهِ فَإِنَّهَا حَقُّ اللَّهِ عَلَیْکُمْ»

بحث مادرباره خطبه معروف حضرت زهرا سلام‌الله‌علیهابودکه گفتیم حضرت زهرا سلام‌الله‌علیها بعد از اشاره به حکمت بعثت انبیاء و به خصوص بعثت پیغمبر اکرم صلی‌الله‌علیه‌وآله‌وسلم ‌به توضیح وضعیت جهان در زمان بعثت آن حضرت می‌پردازند.گفتیم هدف اصلی حضرت از انشاء این خطبه اتمام حجت درباره مسأله رسالت و ادامه‌ آن یعنی مسأله امامت است و ذکر مسأله فدک بهانه‌ای بود برای انجام رسالت و نقشی که می‌توانستند در هدایت مردم ایفا کنند؛ نقشی که اجرای آن از هیچ فرد دیگری ساخته نبود.

حضرت زهرا سلام‌الله‌علیها وضعیت زمانه‌ای را توصیف می‌کنند که پیامبر مبعوث به رسالت شدند؛ اما از آن‌جا که می‌خواهند ویژگی‌های پیامبر و جانشین او را تبیین کنند فقط به ناهنجاری‌های دینی اشاره می‌کنند. می‌فرماید: فِرَقاً فِی أَدْیَانِهَا؛ وقتی پیغمبر مبعوث شد، ادیان مردم پراکنده بود و مذاهب مختلفی وجود داشت؛ عُکَّفاً عَلَى نِیرَانِهَا؛ عده‌ای آتش‌پرست و معتکف در آتش‌کده‌ها بودند. عَابِدَهً لِأَوْثَانِهَا؛ عده‌ای بت‌پرست بودند و سر و کارشان با بت‌کده‌ها بود. مُنْکِرَهً لِلَّهِ مَعَ عِرْفَانِهَا؛ دسته‌ای هم در حالی که عرفان به خدا داشتند خدا را انکار می‌کردند. شاید این جمله به معرفت فطری همه انسان‌ها نسبت به خدای متعال اشاره داشته باشد، و شاید مراد از آن بیش از این معنا باشد. یعنی آن مردم با وجود معرفت‌های ظاهری که حجت را برایشان تمام می‌کرده است خدا را انکار می‌کرده‌اند. باور این فرض کمی سخت است که انسان با وجود معرفت به چیزی آن را انکار کند. اما این امر خیلی تعجبی ندارد. گاهی در زندگی‌ روزمره خودمان تجربه کرده‌ایم که گاهی انسان برای این‌که غرورش نشکند یا منافعی را به دست آورد یا از زیر بار مسئولیتی شانه خالی کند، از قبول حقیقتی سر باز می‌زند. نمونه‌هایی از این گونه افراد در قرآن ذکر شده است. وقتی حضرت موسی و حضرت هارون علی‌نبیناوآله‌وعلیهماالسلام مبعوث شدند و برای دعوت فرعون نزد او رفتند و گفتند ما از طرف پروردگار عالمیان آمده‌ایم فرعون رو به مردم کرد و گفت: «مَا عَلِمْتُ لَکُم مِّنْ إِلَهٍ غَیْرِی؛( قصص، ۳۸) من غیر از خودم معبودی برای شما نمی‌شناسم. موسی فرمود: «لَقَدْ عَلِمْتَ مَا أَنزَلَ هَـؤُلاء إِلاَّ رَبُّ السَّمَاوَاتِ وَالأَرْضِ؛( اسراء، ۱۰۲) تو قطعاً می‌دانی که خدای آسمان و زمین هست و این معجزات را او ایجاد می‌کند.» کدام‌یک راست می‌گفتند؟ مسلما حضرت موسی دروغ نمی‌گفت. فرعون می‌دانست. پس چرا انکار می‌کرد؟ وَجَحَدُوا بِهَا وَاسْتَیْقَنَتْهَا أَنفُسُهُمْ ظُلْمًا وَعُلُوًّا؛ (نمل، ۱۴) دو عامل باعث می‌شود که انسان چیزی را که می‌داند انکار کند. یکی وقتی که می‌خواهد حقی را به ظلم و ستم از دیگری سلب کند، و دیگری وقتی که می‌خواهد بر دیگری برتری پیدا و ریاست پیدا کند. این دو انگیزه نفسانی باعث می‌شود که انسان چیزهایی را که می‌داند انکار کند. این دو عامل ممکن است در نفس ما هم وجود داشته باشد. وقتی انسان به حق خودش راضی نباشد و ناآگاهانه، نیمه‌آگاهانه یا آگاهانه می‌خواهد به دیگری بگوید: من از تو بالاترم! حق را انکار می‌کند.
قرآن می‌فرماید: «تِلْکَ الدَّارُ الْآخِرَهُ نَجْعَلُهَا لِلَّذِینَ لَا یُرِیدُونَ عُلُوًّا فِی الْأَرْضِ وَلَا فَسَادًا؛ (قصص، ۸۳)سعادت آخرت برای کسانی است که دنبال برتری بر بندگان خدا نباشند.» ریشه همه مفاسد اجتماعی از این‌جاست که کسانی می‌خواهند یک سر و گردن بالاتر باشند. این موجب فساد و بدبختی انسان می‌شود. امیرالمؤمنین علیه‌السلام می‌فرمایند: «کسی که بخواهد بند کفشش از بند کفش دیگری بهتر باشد، طالب علو است( تفسیر نورالثقلین، ج۴ ص۱۴۴)آن‌چه فرعون را فرعون کرد، همین خصلت برتری طلبی بود. قرآن می‌فرماید:
فرعون برتری‌طلب بود.» ریشه همه مفاسد همین یک کلمه است. اگر ما می‌خواهیم فرعونی نباشیم باید سعی کنیم دنبال برتری‌طلبی نباشیم؛ بلکه دنبال انجام وظیفه باشیم. پس این‌که حضرت زهرا سلام‌الله‌علیها می‌فرماید: منکره لله مع عرفانها، نکته‌اش همین است که کسانی با این‌که خدا را می‌شناختند اما اگر می‌خواستند از خدا اطاعت کنند آن احساس برتری‌طلبی‌شان ارضا نمی‌شد.

 مشـــــــروح خطبــــــــــــــــــه دوم:

خودم و تمامی عزیزان را به تقوای الهی دعوت می کنم،

درخطبه دوم پیرامون انتخابات  وسه نکته ازسخنان مقام معظم رهبری دردیدارمردم نجف آباداشاره میکنم:برگزارى انتخابات پرشکوه در نظام جمهورى اسلامى، همیشه یک مقطع درخشان براى ملت ایران بوده و آثار و برکات حضور گسترده مردم در انتخابات، بلافاصله در مسائل داخلى و بین المللى، خود را نشان مى دهد. اگر در این انتخابات انسان هاى صالح، کارآمد، با نشاط، مؤمن، نجیب و امین انتخاب شوند، قطعاً کشور شاهد جهشى بزرگ براى پیشرفت و توسعه خواهد بود. استقبال خوب مردم از انتخابات و برگزیده شدن افراد اصلح در واقع پافشارى بر همین الزامات و حفظ استقلال و عزت ملى و پیشرفت همه جانبه کشور است.صندوق رأى جایى است که دیدگاه ها و نظرات مختلف از طریق آن بازتاب پیدا مى کند و در قالب کرسى مجلس شوراى اسلامى، صندلى ریاست جمهورى، کرسى مجلس خبرگان رهبرى و شوراهاى شهر و روستا متجلى مى شود.

در روزهاى گذشته ودرآستانه انتخابات و در حالى که کشور براى یک حماسه سیاسى دیگر آماده مى‌شود مقام معظم رهبری در دیدار با مردم نجف‌آباد به بیان نکاتى پرداختند که شایسته است از سوى همه مسؤولان و سیاسیون و مردم کشور مورد توجه قرار گیرد. توصیه‌هاى صریح و روشن رهبر معظم انقلاب در این دیدار و نکاتى که معظم له در باب انتخابات و نقشه‌هاى دشمن در آن بیان داشتند ازجمله مهم‌ترین مسائلى است که باید مورد توجه قرار گیرد.بنده دراین فرصت کوتاه به سه نکته اشاره میکنم:

نکته اول:خطر نفوذ

مقام معظم رهبری در این دیدار با تکیه مجدد بر مسأله خطر نفوذ دشمن و هشدار دادن نسبت به آن نشان دادند که ایشان براى این خطر اهمیت جدى قائل هستند و همگان را نسبت به آن برحذر داشتند. تکرار فراوان مسأله خطر نفوذ در بیانات سالهاى اخیر رهبر معظم انقلاب اسلامى به‌خصوص بعد از مذاکرات هسته‌اى نشان از آن دارد که معظم له نگرانى جدى نسبت به این مسأله دارند و با هشدارهاى خود در حقیقت زمینه این مسأله را از میان مى‌برند و مسؤولان و کشور را نسبت به این خطر آگاه مى‌کنند. هوشیارى مردم در انتخابات و راى درست آنها به کسانى‌که شائبه نفوذ دشمن را از میان ببرند، مى‌تواند در این‌زمینه مؤثر باشد.

لذابا تکیه مجدد بر مسأله خطر نفوذ دشمن به برخى از کاندیداهاى انتخاباتى که در روزهاى اخیر از سوى دشمنان ملت مورد تبلیغ قرار مى‌گیرند، متذکر شدند که باید به کلام امام برگردند و متوجه باشند که وقتى دشمن با هدف ایجاد تفرقه در حال حمایت از آنان است و از ایشان تعریف مى‌کند، مانع این عمل دشمن شوند و بى‌درنگ از دشمنان این ملت بیزارى بجویند. این توصیه صریح در حالى صورت مى‌گیرد که در روزهاى اخیر و در نزدیکى انتخابات، شاهد دخالت مستقیم دشمن در انتخابات و تلاش انگلیس خبیث و آمریکاى جنایتکار براى ایجاد دودستگى در کشور هستیم. دشمنان ملت ایران با تبلیغ و تعریف از برخى از کاندیداها تلاش مى‌کنند که در کشور دودستگى ایجاد کنند و چنین جلوه دهند که کشور دچار اختلافات عمیق و گسترده‌اى است که آنان از آن خشنود هستند. این در حالى است که اگر کاندیداهایى که از سوى دشمن تعریف مى‌شوند صراحتاً از دشمن ابراز بیزارى کنند، مسأله تمام مى‌شود و هم این تهمت از خود آنان دفع مى‌شود و هم زمینه اختلاف از میان مى‌رود.

این که این افراد در برابر دشمن ملت ایران و استعمار پیر انگلیس موضع بگیرند وبیزاری به جویند نه کارسختی است ونه توقع زیاذی!!!!چنان‌که در چند روز اخیر شاهد آن بودیم برخى از یاران انقلاب که نامشان در فهرست‌هایى آمده بود که انگلیس خبیث از آن حمایت و تعریف کرده بود از دشمن بیزارى جستند و موضع خود را صراحتاً بیان داشتند که تشکرمیکنیم.اما انتظار مى‌رود همه مسؤولان سابق و کنونى که در چنین وضعیتى قرار گرفتند و دشمن چنین طرحى را در مورد آنها اجرا کرده است، چنین اقدامى را انجام دهند و صراحتاً توى دهن دشمن بزنند.

نکته دوم:استفاده نکردن ازادبیات دشمن

تذکر روشن و صریح دیگر مقام معظم رهبری این بود که در ادبیات سیاسى کشور درست نیست که نیروهاى انقلاب اسلامى از ادبیات دشمن براى یکدیگر استفاده کنند، ایشان خاطرنشان ساختند: اسلام طرفدار راه وسط و میانه است اما وسط از نظر قرآن مقابل تندرو نیست، مقابل انحراف است. تند رفتن در صراط مستقیم چیز بدى نیست. منظور دشمن از تندرو کسانى است که در انقلاب مصمم‌ترند، حزب‌اللهى‌ها را مى‌گویند و میانه‌رو را کسى مى‌دانند که در برابر آنها تسلیم باشد.

از همین جهت ایشان متذکر شدند که: از ادبیات سیاسى دشمن استفاده نکنیم. دشمنان انقلاب از روز اول تعبیر «تندرو» و «میانه‌رو» را استفاده کردند. از نظر آنها از همه تندروتر، امام بزرگوار بود؛ امروز هم بنده‌ى حقیر را از همه تندروتر مى‌دانند.

نکته سوم:خصوصیات مجلس موردقبول

علاوه بر این، در این دیدار رهبر معظم انقلاب به خصوصیاتى که باید در مجلسیان مورد توجه قرار گیرد پرداختند و خاطرنشان کردند که ملت ایران مجلسى مى‌خواهد که درد مردم را بشناسد و شجاع و متدین باشد و دولت را به سمت اقتصاد درون‌زا سوق دهد؛ به وظایف خود آشنا باشد و مرعوب آمریکا نباشد.

این خصوصیات که از سوى رهبر معظم انقلاب مورد توجه قرار گرفت، باید از سوى همه مردم در رأى دادن مورد دقت نظر قرار گیرد. البته این خصوصیات ذکرشده به‌گونه‌اى است که حرف دل قاطبه ملت ایران است و واقعاً مردم از چنین انسان‌هایى و چنین شخصیت‌هایى حمایت مى‌کنند. مقام معظم رهبری در این‌باره خاطرنشان کردند: ملت ایران مجلسى مى‌خواهد که علاج درد مردم را بشناسد. مجلس متدین، متعهد و شجاعى که فریب ترفند دشمن را نخورد. مجلسى که به عزت و استقلال اهمیت دهد و مقابل طمع قدرت‌هایى که دستشان از ایران کوتاه شده و مى‌خواهند برگردند بایستد. مجلسى که دولت را موظف به اقتصاد درون‌زا کند.

بر این اساس تدین، تعهد، شجاعت، فریب دشمن را نخوردن، توجه به عزت و استقلال، مقابله با دشمنان، توجه به اقتصاد کشور و اقتصاد درون‌زا ازجمله خصوصیاتى است که باید مورد توجه مردم قرار گیرد.

والســـــــــلام علیکــــــــــــم ورحمــــــــــــــه الله وبــــــــــــرکاته

جوابی بنویسید

ایمیل شما نشر نخواهد شدخانه های ضروری نشانه گذاری شده است. *

*

-- بارگیری کد امنیتی --