اخبار ویژه
خانه / خطبه های نماز جمعه / حجه الاسلام والمسلمین استیری خظیب جمعه فشافویه:مردم ازمسؤولان ومنتخبان خود،انتظارحماسه‌آفرینی برای حل مشکلات کشوروپیشرفت ایران دارند.

حجه الاسلام والمسلمین استیری خظیب جمعه فشافویه:مردم ازمسؤولان ومنتخبان خود،انتظارحماسه‌آفرینی برای حل مشکلات کشوروپیشرفت ایران دارند.

نمازجمعه پرصلابت جمعه حسن آبادفشافویه به امامت حجه الاسلام والمسلمین حاج آقااستیری امام جمعه محترم فشافویهدرتاریخ۱۳۹۴/۱۲/۱۴با حضوراقشارمختلف مردم درمصلی امام خمینی این شهربرگزارشد.امام جمعه محترم دربخشی ازخطبه دوم یادآورشدند: نمایندگان مجلس شکل‌گرفته در دوره پسابرجام، باید بدانند که دشمن برای آنان دام گسترانده و به‌نوعی به‌دنبال نفوذ و تأثیرگذاری بر کانون‌های تصمیم‌گیر در کشور است. نمایندگان مجلس با هر نوع گرایش و سلیقه سیاسی باید در مقابل مداخلات بیگانه و خصوصاً کشورهای غربی، ایستادگی‌ شجاعانه‌ای داشته باشند و در این مسیر هرگز مرعوب تهدیدات دشمن نشوند.

 عناوین خطبه اول:

۱-وظیفه پیامبر بعد ازبعثت  چه بود؟

۲-پیغمبر در انجام وظیفه ازسه نوع سلاح استفاده می‌کند.

عناوین خطبه دوم:

۱-نمایندگان مجلس شکل‌گرفته دردوره پسابرجام،بدانندکه دشمن به‌دنبال نفوذوتأثیرگذاری بر کانون‌های تصمیم‌گیردرکشوراست.

۲- مردم ازمسؤولان ومنتخبان خود،انتظار حماسه‌آفرینی برای حل مشکلات کشوروپیشرفت ایران دارند.

مشــــــروح خطبـــــــــه اول:

   أعوذ باللـــــــــه من الشیطان الرجیــــــــــم         بســـــــــم اللـــه الــــرحمـــــن الرحیـــــــــم

IMG_5836-290x195

خودم وهمه ی عزیزان را به تقوای خداوند متعال دعوت می کنم«أُوصِیکُمْ بِتَقْوَی اللَّهِ فَإِنَّهَا حَقُّ اللَّهِ عَلَیْکُمْ»

بحث مادرباره خطبه معروف حضرت زهرا سلام‌الله‌علیهابودکه گفتیم حضرت زهرا سلام‌الله‌علیها بعد از اشاره به حکمت بعثت انبیاء و به خصوص بعثت پیغمبر اکرم صلی‌الله‌علیه‌وآله‌وسلم ‌به توضیح وضعیت جهان در زمان بعثت آن حضرت می‌پردازند.گفتیم از آن‌جا که می‌خواهند ویژگی‌های پیامبر و جانشین او را تبیین کنند فقط به ناهنجاری‌های دینی اشاره می‌کنند. که می‌فرماید: فِرَقاً فِی أَدْیَانِهَا؛ عُکَّفاً عَلَى نِیرَانِهَا،عَابِدَهً لِأَوْثَانِهَا،مُنْکِرَهً لِلَّهِ مَعَ عِرْفَانِهَا،که هفته گذشته پیرامون آن مطالبی عرضه داشتم.

     حال وظیفه پیامبر در این وضعیت چه بود؟ «فَأَنَارَ اللَّهُ بِمُحَمَّدٍ صَلَّى اللَّهُ عَلَیْهِ وَ آلِهِ ظُلَمَهَا، وَ کَشَفَ عَنِ الْقُلُوبِ بُهَمَهَا، وَ جَلَى عَنِ الْأَبْصَارِ غُمَمَهَا؛ وَ قَامَ فِی النَّاسِ بِالْهِدَایَهِ، وَ أَنْقَذَهُمْ مِنَ الْغَوَایَهِ، وَ بَصَّرَهُمْ مِنَ الْعَمَایَهِ، وَ هَدَاهُمْ إِلَى الدِّینِ الْقَوِیمِ، وَ دَعَاهُمْ إِلَى الطَّرِیقِ الْمُسْتَقِیم‏»خدای متعال به وسیله پیغمبر اسلام ظلمت‌ها را تبدیل به نور کرد و ابهام‌ها را از دل‌ها مرتفع کرد، و پرده‌های تاریکی را از روی چشم‌ها برطرف کرد. وَ قَامَ فِی النَّاسِ بِالْهِدَایَهِ، وَ أَنْقَذَهُمْ مِنَ الْغَوَایَهِ، وَ بَصَّرَهُمْ مِنَ الْعَمَایَهِ؛ در مقام هدایت مردم تنها سلاحی که به کار می‌آمد بیان حقایق بود. پیغمبر در این‌جا از سه نوع سلاح استفاده می‌کند. قرآن به او دستور می‌دهد: ادْعُ إِلِى سَبِیلِ رَبِّکَ بِالْحِکْمَهِ وَالْمَوْعِظَهِ الْحَسَنَهِ وَجَادِلْهُم بِالَّتِی هِیَ أَحْسَنُ؛ (نحل، ۱۲۵)اول سفارش می‌کند که با دلیل محکم سخن بگو تا مردم به آسانی نتوانند سخنت را انکار کنند. اما این روش به تنهایی برای تربیت مردم کافی نیست؛ چراکه اولاً همه مردم قدرت تشخیص دلیل صحیح و ناصحیح را ندارند و ثانیاً ممکن است ذهنشان قبول کند، اما دلشان قبول نکند. باید کاری کرد که انگیره‌های مردم برای پذیرفتن حق تحریک شود. این مهم به وسیله موعظه تأمین می‌شود. موعظه احساسات و عواطف را تحریک می‌کند و برای شخص انگیزه ایجاد می‌کند تا به آن‌چه که می‌داند عمل کند، یا در صدد فهم حقیقت برآید. سروکار موعظه با دل است و سروکار استدلال با ذهن و عقل. اما باز با موعظه هم کار تمام نمی‌شود. ممکن است در مقابل دلایل محکم شبهاتی مطرح شود که قبول دلیل را سخت کند. این چیزی است که امروز جوانان ما بسیار به آن مبتلا هستند. دشمنان فهمیده‌اند که تنها مانع پیشرفت آن‌ها و تسلط ظالمانه آن‌ها بر عالم، اسلام است و امروز نماد اسلام ولایت‌فقیه است؛ لذا می‌خواهند به هر شکل ممکن این را از بین ببرند. با این مشکل چگونه باید برخورد کرد؟ برای مبارزه با این مشکل باید شبهه را مطرح کرد و جواب داد و طرف را قانع کرد. اسم این جدال است. جَادِلْهُم بِالَّتِی هِیَ أَحْسَنُ یعنی شبهه‌ها را مطرح کنید و جواب دهید تا مخاطبان قانع شوند. ممکن است جوابی که می‌دهید برهانی نباشد اما برای او قانع‌کننده باشد. این جدال أحسن است.
این سه راه راه‌هایی است که می‌توان با استفاده از آن‌ها بینش صحیح را در مردم ایجاد و لااقل حجت را بر ایشان تمام کرد. تا این‌جا هنوز صحبت اصل اسلام و تبیین نقش اولی پیغمبر اکرم در برابر ظلمت‌ها و شبهات است؛ اما مسائل مدیریت جامعه اسلامی و اجرای احکام اجتماعی اسلام بعد از این است که عده‌ای اسلام را پذیرفتند و قائل به احکام اجتماعی اسلام شدند. آن وقت نوبت به بحث‌های دیگر می‌رسد.

 مشـــــــروح خطبــــــــــــــــــه دوم:

خودم و تمامی عزیزان را به تقوای الهی دعوت می کنم، حضرت جعفر بن محمد علیهماالسلام می فرماید: «شیعَتُنا أهْلُ الهُدی وأهْلُ التُّقی وأهْلُ الخَیرِ وَأهْلُ الایمانِ وَأهْلُ الْفَتْحِ وَالظَّفر؛ (کافی ج ۲، ص ۲۳۳)شیعه ما اهل هدایت و اهل تقوی و اهل نیکی و اهل ایمان و اهل پیروزی و موفقیت اند..»

جمعه۱۴ اسفند تأسیس کمیته امداد امام خمینی(ره) (۱۳۵۷ ه.ش)

آغاز هفته احسان و نیکوکاری (۱۴ تا۲۰ اسفندماه)

     این نهاد تحت نظر مستقیم مقام معظم رهبری (ولی فقیه) قرار دارد و اساسنامه اول آن در مورخ ۲۰/۰۳/۱۳۶۶ به توشیح و تائید حضرت امام خمینی(ره) و اساسنامه دوم آن در مورخ ۲۹/۰۹/۱۳۸۰ با تائید مقام معظم رهبری حضرت آیتالله خامنه‌ای مدظله العالی رسیده است در نظام اسلامی، هر حرکت، سیاست، قانون و تلاشی باید در خدمتِ مردم مستضعف و مردمی باشد که حکومت طولانی طاغوت‌ها، آن‌ها را از جهات مختلف به استضعاف و ضعف دچار کرده است. این‌راه ماست. این آن‌ راهی است که امیرالمؤمنین(ع) پیمود. این آن‌ راهی است که امام خمینی رحمه الله، رهبر عظیم الشأن این انقلاب، آن‌را از علی(ع) درس گرفت و پیش پای ما گذاشت. باید در آن‌ راه حرکت کنیم.

     امام صادق(ع) فرمود: محبوب‌ترین و دوستداشتنی‌ترین عمل در پیشگاه خداوند تبارک و تعالی، خوشحال کردن مؤمن است به این‌که یا او را از گرسنگی سیرش کند؛ یا او را از گرفتاری نجات دهد؛ یا قرض و دینش را اداء نماید.در بیان عرف و شرع، ادخال سرور تعبیر عامی است و شامل هر عملی می‌شود که موجب گرهگشایی از مشکلات دیگری و شادی وی گردد مانند اطعام و کمک به فقیر، رساندن جامانده‌ی به مقصدش، قرض دادن و غیره که شخص دیگر را خوشحال کند و از غم و غصه‌ راحتش کند. ثواب چنین کاری از حدّ و اندازه بیرون است.

این متفاوت از آنچیزیست که امروزه خلاف آن‌ رایج است که ادخال سرور یعنی شخصی را خنداندن حتی نعوذ بالله با شوخی‌ها و حرف‌های که قبیح و در شرع مقدس از محرمات است.البته خنداندن شخص مغموم یک موردی از ادخال سرور است نه همه آن.

اشاره ای به حضور آگاهانه ملت ایران درانتخابات هفتم اسفند

ابتدالازم می‌دانم از دست‌اندرکاران برگزاری این انتخابات با شکوه؛ مسؤولان اجرائی و نظارتی؛ تأمین‌کنندگان امنیت؛ سازمان رسانه ملی و دیگر دستگاهها و اشخاص مؤثر، وشما اهالی خوب منطقه ومسؤلین منطقه فشافویه صمیمانه سپاسگزاری کنم.

    حضور با شکوه مردم بصیر ایران در روز هفتم اسفند، پای صندوق‌های رأی به جهت برگزیدن کاندیداهای مورد نظرشان در مجلس شورای اسلامی و خبرگان رهبری، یک‌بار دیگر عظمت نظام مقدس جمهوری اسلامی که متکی بر دو اصل جاودانه مردمسالاری و دینی می‌باشد را به رخ جهانیان کشید و مایه خوشحالی دوستان و یأس و ناامیدی ‌دشمنان گردید.مردم با حضورخود بار دیگر با رهبر معظم انقلاب اسلامی بیعت کردند و به نظام جمهوری اسلامی ایران آری‌ گفتند.مسؤولان، به‌ویژه منتخبان ملت با هر گرایش و عقیده‌ای به این نکته واقف باشند؛ این حضور با شکوه بار سنگینی برای آنان ایجاد کرده است که شاید به اینزودی‌ها و به اینسادگی‌ها نتوانند از عهده آن برآیند.انتظار مردم از نمایندگان مجلس شورای اسلامی مضاف بر پاسداری از دین، تحقق اهداف انقلاب اسلامی، حرکت در خط ولایت و ایستادگی در برابر دشمن

     اولین نکته آن است که انتخابات آزمون و امتحان بزرگ و جمعه ۷ اسفند روز امتحان ملت ایران بود. ملتی که بعد از ۳۷ سال از انقلاب خویش هنوز با نشاط در صحنه حضور دارد. در راهپیمایی ۲۲ بهمن، حماسه می‌آفریند و در انتخابات ۷ اسفند در دو انتخاب مهم، پایه‌های نظام اسلامی را مستحکم می‌کند. آنچه در نهایت قابل انکار نیست این است که پیروز این انتخابات، ملت ایران و نظام جمهوری اسلامی است که برخاسته از خواست ملت و مستظهر به پشتیبانی این ملت است. برد بزرگ انتخابات، سرافرازی ملت بود و برنده اصلی آن ملت ایران هستند.

     نکته دوم:ایستادگی شجاعانه در برابر مداخلات بیگانه: نمایندگان مجلس شکل‌گرفته در دوره پسابرجام، باید بدانند که دشمن برای آنان دام گسترانده و به‌نوعی به‌دنبال نفوذ و تأثیرگذاری بر کانون‌های تصمیم‌گیر در کشور است. نمایندگان مجلس با هر نوع گرایش و سلیقه سیاسی باید در مقابل مداخلات بیگانه و خصوصاً کشورهای غربی، ایستادگی‌ شجاعانه‌ای داشته باشند و در این مسیر هرگز مرعوب تهدیدات دشمن نشوند.(تکبیرنمازگزاران)

     نکته سوم:منش جهادی در اندیشه و عمل: در شرایط کنونی کشور و انقلاب، پیشرفت کشور با توجه به توطئه‌ها و نقشه‌های‌ دشمنان، جز با کار جهادی و تفکر جهادی مسؤولان ممکن نیست. مجلس دهم باید در اندیشه و عمل، پرچمدار منش جهادی باشد. حماسه‌های بزرگ در حوزه‌های گوناگون کشور از قبیل اقتصادی، علمی، فناوری و فرهنگی در پرتو تفکر و عمل جهادی حاصل خواهد شد. مردمی که خالق حماسه‌های بزرگ همانند حماسه انتخابات هفتم اسفند هستند، از مسؤولان و منتخبان خود، انتظار حماسه‌آفرینی برای حل مشکلات کشور و پیشرفت ایران دارند. مجلسی می‌تواند حماسه‌آفرین باشد که نمایندگان آن خالصانه برای خدا و در راه خدمت به خلق خدا گام بردارند.

     مسائل اقتصادی اگرچه اولویت اول کشور است، اما نکته مهم این است که مسؤولان برای ‌پیشرفت کشور و حل معیشت مردم، باید مراقب باشند چوب حراج بر استقلال و عزت ملی زده نشود.(تکبیرنمازگزاران)غرب اکنون طمع کرده و تصور می‌کند که برای نفوذ در ایران فرصتی یافته است. بنابراین نمایندگان و دیگر مسؤولان کشور، این بخش از پیام رهبر معظم انقلاب اسلامی را باید جدی بگیرند: «پیشرفت صوری و منهای استقلال و عزت ملی‌ پذیرفته نیست، پیشرفت به معنی حل شدن در هاضمه استکبار جهانی نیست و حفظ عزت و هویت ملی جز با پیشرفت همه‌جانبه و درون‌زا دستیافتنی نیست. مجلس آینده درباره این سرفصل‌های مهم وظایف سنگینی بر عهده خواهد داشت و امید است که نصاب پاسخگویی در برابر خدا و مردم را در آن مشاهده کنند.

والســـــــــلام علیکــــــــــــم ورحمــــــــــــــه الله وبــــــــــــرکاته

جوابی بنویسید

ایمیل شما نشر نخواهد شدخانه های ضروری نشانه گذاری شده است. *

*

-- بارگیری کد امنیتی --