اخبار ویژه
خانه / اخبار ویژه / صهیونیست هاو وهابی ها در صددند با شعله‌ورسازی جنگ‌ها و فتنه‌های مذهبی، از راه هتک حرمت مقدسات و شکستن قداست اماکن مقدسه؛ مسلمانان را رودروی هم قرار دهند

صهیونیست هاو وهابی ها در صددند با شعله‌ورسازی جنگ‌ها و فتنه‌های مذهبی، از راه هتک حرمت مقدسات و شکستن قداست اماکن مقدسه؛ مسلمانان را رودروی هم قرار دهند

به گزارش دفتر امام جمعه باقرشهر نماز باشکوه جمعه در اولین جمعه اولین ماه رمضان قرن پانزدهم ،به امامت حضرت حجت الاسلام والمسلمین حاج شیخ عبدالعلی استیری امام جمعه محترم باقر شهر وکهریزک در مصلی باقرشهر وباحضوراقشار مختلف مردم برگزار شد.

عناویـــــن خطبـــــــــــه اول:

۱ در ماه رمضان از خداوند چه بخواهیم..

۲. اگر در جامعه‌ای بزرگسالان محترم نباشد رحمت خدا از سر آن جامعه دور می‌شود.

۳. در این ماه که ماه ذخیره کردن و ایجاد ملکه تقوا در آدمی است.خودتان را به گناه نزدیک نکنید.

عناویـــــن خطبــــــــــه دوم:

۱ . بزرگداشت بزرگان و عالمان شیعه و معرفی شخصیت ایشان به نسل‌های نو،آثار و نتایج مهمی درپی دارد.

۲. یکی از موارددرس آموز در زندگی حضرت خدیجه(س) فعالیتهای اقتصادی پاک است.

۳. سخت‌ترین و تلخ‌ترین اتفاق برای صهیونیسم جهانی اتحاد امت اسلامی است.

مشــــــروح خطبــــــه اول:

اعوذ باللـــــــه مـن الشیــــطان الرجیــــــم              بســــــــم الله الـــــرحمـــــــــن الرحیـــــــــــــم

عبادالله اوصِیکُمْ و نفسی بِتَقْوَى اللَّهِ برادران و خواهران , نمازگزاران محترم را به رعایت تقوی الهی, انجام واجبات و ترک محرمات  توصیه میکنم.

در پایان خطبه شعبانیه، امیرالمؤمنین علی علیه السلام از پیامبر صلی الله علیه و آله سؤال می­کند:

بهترین اعمال در این ماه چیست؟ آن حضرت می­فرماید:

«یا اَبَا الْحَسَن اَفْضَلُ الْاَعْمالِ فی هذَا الشَّهْرِ الْوَرَعُ عَنْ مَحارِمِ اللهِ 

بهترین کارها در این ماه، پرهیز از گناهان است.

خدا را شاکریم که توفیق درک ماه رمضان دیگری را به ما عنایت فرمود. امید است ان شاء الله این ماه رمضان، ماه سلامت، امنیت، آرامش، آمرزش و ماه پیوند با ولایت برای ما باشد. و ان شاءالله خداوند همۀ ما را در این ضیافت، و ماه عمل صالح میهمان خویش گرداند

رسول اکرم (ص) جمعه آخر شعبان درباره ماه مبارک رمضان خطابه‌ای ایراد فرموده‌اند که گرچه خطابه‌های متعدد از رسول خدا و ائمه هدی (ع) داریم و نزدیک ماه مبارک رمضان ایشان در خطابه‌هایشان اهمیت این ماه را گوشزد می فرمودند اما این خطابه فرازهای بلندی دارد که آنرا ممتاز کرده است. این خطبه چنین نقل شده :


«
عن ابیه عن الرضا عن آبائه عن علیٍ (ع) قال : اِن رَسولَ الله خَطَبَنا ذات یَوْم فقال اَیُّها الناس اِنهُ قَدْ اَقْبَلَ اِلَیْکُم شَهْرُ الله بِالْبَرَکَه وَ الرَّحمه وَ المغفرَه شَهْرٌ هُوَ عِندَ الله اَفْضَلُ الشُّهُور وَ ایّامهُ اَفْضَلُ الایّام وَ لیالیه اَفْضَلُ اللَّیالی هُوَ شَهْرٌ دُعیتُم فیه اِلی ضیافه الله اَنفاسُکُم فیه تَسْبیحٌ وَ نوْمکُم فیه عبادَه وَ عَملُکُم فیه مقبولٌ وَ دعاؤُکُم فیه مستجابٌ فاسئلوا اللهَ رَبَّکُم بِنیّاتٍ صادِقَه وَ قُلوبٍ طاهره اَن یُوَفِّقَکُم لِصیامه وَ تِلاوَه کتابه فَاِن الشَّقِیَّ من حُرِم غُفْران الله فی هذا الشَّهْر العظیم وَ اذْکُرُوا بِجُوعِکُم وَ عَطَشِکُم فیهِ جوعَ یَوْم القیامه وَ عَطَشَهُ وَ تَصَدَّقوا علی فُقَرائِکُم وَ مساکینکُم وَ قِّروا کِبارَکُم وَ ارْحَموا صِغارَکُم وَ صِلوا اَرْحامکُم وَ احْفَظوا اَلْسِنتَکُم وَ غُضُّوا عَما لایَحِلُّ النظَرُ اِلَیْه اَبْصارَکُم وَ لایَحِلُّ الاِسْتِماعُ اِلَیْهِ اَسْماعَکُم. وَ تُوبوا اِلی الله من ذنوبِکُم وَ ارْفَعُوا اِلَیْهِ اَیْدِیَکُم بِالدُّعاءِ فی اَوْقاتِ صَلَواتِکُم فَاِنها اَفْضَلُ السّاعاتِ یَنظُرُ اللهُ عَزَّ وَ جَلَُّ فیها بِالرَّحْمه اِلی عِبادِهِ یُجیبُهُم اِذا ناجَوْهُ اَیُّها الناس اِن اَنفُسَکُم مرْهونه بِاَعْمالِکُم اِن اَنفُسَکُم مرْهونه بِاَعْمالِکُم فَفُکُّوها بِاسْتِغْفارِکُم وَ ظُهورُکُم ثَقِیلَه من اَوْزارِکُم»


امام هشتم (ع) از پدران بزرگوارش و آنان از امیرالمومنین (ع) نقل کرده‌اند که امیرالمومنین (ع) فرمود: پیغمبر اکرم (ص) نزدیک ماه مبارک رمضان که بود خطابه‌ای ایراد کردند در بعضی از خطابه‌های دیگر است که در جمعه آخر ماه شعبان بود که این ماه ماهی است که
« 
اَیُّها الناس اِنهُ قَدْ اَقْبَلَ اِلَیْکُم شَهْرُ الله بِالْبَرَکَه وَ الرَّحمه وَ المغفرَه»
به استقبال ماه خدا بروید که به سوی شما گام بر می‌دارد. ماه خدا با برکت و رحمت و همه زیبایی‌ها و جمال به سوی شما در حرکت است.« شَهْرٌ هُوَ عِندَ الله اَفْضَلُ الشُّهُور»ماه مبارک رمضان بالاترین و برترین ماه‌هاست.
«
وَ ایّامهُ اَفْضَلُ الایّام وَ لیالیه اَفْضَلُ اللَّیالی»روزهایش بهترین روزها و شبهایش بهترین شبهاست در سال.
«
هُوَ شَهْرٌ دُعیتُم فیه اِلی ضیافه الله»ماهی است که شما از جانب خدا به مهمانی خدا دعوت شده‌اید، صاحبخانه خداست و شما وارد بر پروردگار عز و جل هستید.
«
اَنفاسُکُم فیه تَسْبیحٌ وَ نوْمکُم فیه عبادَه وَ عَملُکُم فیه مقبولٌ وَ دعاؤُکُم فیه مستجابٌ »نفس‌های شما در آن تسبیح و خوابتان عبادت و اعمالتان مورد قبول و دعایتان در این ماه مستجاب است. آن قدر این ماه بزرگ است و آن قدر احترام به این ماه انسان را بالا می‌برده انسان را بزرگ می‌کند، انسان را به خدا وصل می‌کند به قدری شخصیت آدمی گسترده می‌شود در حدی که نفسهایش ثواب تسبیح خدا دارد و خوابش عبادت است و اعمالش همه پذیرفته است. اعمال صالحه‌اش مقبول و دعایش مستجاب است. انسان در این ماه با احترام به این ماه و توجه به نماز و روزه این قدر بزرگ می‌شود که اگر در تمام سال انسان این توجه را بکند چنین عظمتی را پیدا نمی‌کند.

حالا که این ماه چنین است در این ماه از خداوند چه بخواهیم؟ چند نکته عرض میکنم که در همین روایت هم آمده است.
۱.  فاسئلوا اللهَ رَبَّکُم بِنیّاتٍ صادِقَه وَ قلوبٍ طاهره»پس از خدا بخواهید و دعا کنید با نیات صادق و قلوب پاک.
در حدیث دیگر است که از امیرالمومنین (ع) سوال می‌کنند در ماه رمضان چه کنیم؟
۲. « اَن یُوَفِّقَکُم لِصیامه وَ تِلاوَه کتابه» از خدا بخواهید که به قرآن توجه کنید، قرآن بخوانید و به قرآن عمل کنید. عجیب است که اگر انسان از خدا خواست خدا به آدمی لطف می‌کند، در لطف حق تردیدی نیست.
« 
فَاِن الشَّقِیَّ من حُرِم غُفْران الله فی هذا الشَّهْر العظیم »شقی آن کسی است که از رحمت خدا در این ماه محروم شود.از خدا خیر بخواهیم، آخرت بخواهیم، دنیا بخواهیم و در رأس آنها توجه به معنویات بخواهیم، از خدا بخواهیم خدا به ما توفیق روزه بدهد و توفیق تلاوت قرآن را.

امام سجاد در دعای ۴۴ صحیفه سجادیه عرضه میدارد :

«وَ اَعِنّا عَلی صیامِهِ بِکَفِّ الجَوارِحِ عَن مَعاصیه»؛ ؛ معلوم میشود که روزه، فقط نخوردن و اجتناب از این کارهای ظاهری نیست؛ این هم جزو این صیامی است که ما را به خدا نزدیک می‌کند: کفّ جَوارِح از معاصی الهی؛ «وَ استِعمالِها فیهِ بِما یُرضیک»؛

۳.   وَ اذْکُرُوا بِجُوعِکُم وَ عَطَشِکُم فیهِ جوعَ یَوْم القیامه وَ عَطَشَهُ »
 وقتی گرسنه و تشنه می‌شوید یاد قیامت و آخرت بیفتید، یاد کنیم آن تشنگی و گرسنگی را و به خودمان بیندیشیم

۴.   وَ تَصَدَّقوا علی فُقَرائِکُم وَ مساکینکُم»صدقه دهید به فقراء ، به مساکین صدقه دهید.لازم نیست مسکین باشند، چه بسا خانواده‌های آبرومند باشند کمک کنید به آنها در این ماه. نگذارید خانواده‌ها در زندگی دچار مشکل باشند.خیلی جای تأسف است که آدم می‌بیند در جامعه اسلامی افرادی اسراف و تبذیر می‌کنند.

۵.   وَ قِّروا کِبارَکُم وَ ارْحَموا صِغارَکُم »پیرمردان را احترام کنید، پدربزرگ‌ها و مادربزرگ‌ها، پدران و مادران را احترام کنید. در جامعه‌ای اگر پیرمردها و پیرزن‌ها و بزرگسال محترم نباشد رحمت خدا از سر آن جامعه دور می‌شود.ای کبار، ای پدرها، ای مادرها، ای کسانی که پیر هستید کوچک‌ها را هم شفقت کنید و دست ملاطفت بر سرشان بکشید.

۶.  وَ صِلوا اَرْحامکم »در این ماه به ارحامتان برسید و با آنها ارتباط برقرار کنید.وَ احْفَظوا اَلْسِنتَکُم وَ غُضُّوا عَما لایَحِلُّ النظَرُ اِلَیْه اَبْصارَکُم وَ لایَحِلُّ الاِسْتِماعُ اِلَیْهِ اَسْماعَکُم

۷٫زبانتان را حفظ کنید، چشمانتان را از گناه بپوشانید، ای مردان، به زن اجنبی نگاه نکنید و ای زنان به مرد بیگانه چشم ندوزید، عفت را پیشه کنید، ارتباط در ادارات، در کلاس ،درفضای مجازی در کارهای دیگر براساس عفت و تقوا باشد مخصوصاً در این ماه که ماه ذخیره کردن و ایجاد ملکه تقوا در آدمی است.خودتان را به گناه نزدیک نکنید.

۸٫وَ تَحَننوا علی اَیْتام الناس »به یتیمان و بچه‌هایی که فاقد سرپرستند رسیدگی کنید.با این حرکات انسان جلوه خدا می‌شود، با این حرکات انسان می‌شود.
۹٫ وَ تُوبوا اِلی الله من ذنوبِکُم وَ ارْفَعُوا اِلَیْهِ اَیْدِیَکُم بِالدُّعاءِ فی اَوْقاتِ صَلَواتِکُم »«توبه کنید به سوی خدا از گناهانتان و به سوی خدا دست دعا بلند کنید» دعا کنید در روز و شب‌ها و سحرها. خداوند دعای شما را مستجاب می‌کند. فَاِنها اَفْضَلُ السّاعاتِ یَنظُرُ اللهُ عَزَّ وَ جَلَُّ فیها بِالرَّحْمه اِلی عِبادِهِ یُجیبُهُم اِذا ناجَوْهُ »وقتی با خدا مناجات می‌کنند خدا هم با آنها سَر و سِّر دارد و می‌پذیرد آدمی را ،این ماه ماه پذیرفته شدن انسان است، ماه ضیافت خداست، ماه مهمان شدن خداست.

۱۰٫ اَیُّها الناس اِن اَنفُسَکُم مرْهونه بِاَعْمالِکُم اِن اَنفُسَکُم مرْهونه بِاَعْمالِکُم فَفُکُّوها بِاسْتِغْفارِکُم وَ ظُهورُکُم ثَقِیلَه من اَوْزارِکُم»

مشــــــروح خطبــــــه دوم:

ابتدا خودم را وشما عزیزان نماز گزار را در ابتدای خطبه دوم هم توصیه میکنم به تقوای الهی

اوصِیکُمْ عبادالله و نفسی بِتَقْوَى اللَّهِ. بندگان خدا شما را و خودم را سفارش می کنم به تقوای الهی، : «وَمَن یَعْشُ عَن ذِکْرِ الرَّحْمَنِ»{زخرف، ۳۶} «عَیَشَ» به معنای کم فروغ شدن و ضعیف شدن است. شما اگر یک نور قوی در شب تاریک داشتید دزد نمی تواند بیاید؛ ولی اگر این نور کم فروغ شد سرقت راحت صورت می گیرد. قرآن می فرماید: «وَمَن یَعْشُ عَن ذِکْرِ الرَّحْمَنِ»، هر کس نور خدا در زندگی اش کم رنگ شود «نُقَیِّضْ لَهُ شَیْطَانًا فَهُوَ لَهُ قَرِینٌ» شیطان ایمانش را سرقت می کند و شیطان همراهش می شود. لذا تا هنگامی که نور خدا قوی است، او نمی تواند بیاید. در ماه رمضان نور خدا قوی است. در همۀ خانه ها قرآن تلاوت می شود و زبان ها مشغول ذکر خداست. طبیعتاً می گویند که دست شیطان بسته است و درهای رحمت باز است.

جمعه ۱۹ فروردین ۶ رمضان شهادت عالم مجاهد آیت اللَّهسیدمحمد باقر صدرو خواهرشبِنتُ الهُدی” (۱۳۵۹ ش)

شهید صدر شخصیتی استثنایی داشته است؛ پیش از بلوغ به درجه اجتهاد رسیده، در همه عرصههای علوم اسلامی نوآوری داشته و اندیشمندی نظریهپردازبوده است

بزرگداشت هر یک از بزرگان و عالمان شیعه و معرفی شخصیت ایشان به نسلهای نو، همواره آثار و نتایج بسیار مهمی درپی دارد؛ از جمله معرفی، ترویج و حفظ هویت شیعی، تقویت پیوندهای فکری و عاطفی دینی، فراهمسازی زمینه مناسب برای الگودهی و تسهیل تربیت اسلامی، مقابله با تغییر نرم فرهنگ دینی، زمینهسازی برای شناخت و استمرار سنت علمی و بهرههای پرشمار دیگری که خود نیازمند پژوهشی مستقل است. در این میان هرچه جایگاه آن شخصیت، والاتر و ویژگیهای ممتازش بیشتر باشد، این آثار فزونی مییابد. 

در نهایت چنان هراسی در دل صدام ایجاد میکند که بنا به آنچه مشهور شده میگوید: «من اشتباه یزید را تکرار نمیکنم که زینب را زنده بگذارم» و نهایتاً او را همراه برادرش به شهادت میرساند.

سه شنبه  ۲۳ فروردین ۱۰ رمضان وفات حضرت خدیجه(س) همسر با وفای پیامبر اسلام(ص) بنا به روایتی(۱۰بعثت)

در سال دهم بعثت دو حادثه دردناک و جانسوز بر پیغمبر اکرم صلی الله علیه و آله وارد گشت که بنا به روایتی فاصله رحلت حضرت خدیجه و حضرت ابوطالب سه روز بود که برپیامبر بسیار سنگین تمام شد که آن سال برای پیامبر «عام الحُزن»نام گرفت : «وَردَ عَلَی رَسولِ الله أمْرانِ شدیدانِ عَظیمانِ وَ جَزَعَ جَزَعاً شدیداً.»(بحار الانوار، ج۱۹، ص۵)

 اهمیت شناخت شخصیت ارزشمند حضرت خدیجه کبری علیها السلام بدان جهت است که هر قدر در تببین و معرفی شخصیت ایشان تلاش کنیم، در واقع به معرفی ابعاد مختلف دین مبین اسلام همت گماردهایم.

قرآن بر خلاف تصور برخی افراد که فقط مردان را الگوی افراد و جامعه می دانند، آنجا که می خواهد الگوها و اسوه ها را معرّفی کند، در کنار اسوه بودن حضرت ابراهیم علیه السلام و پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله، الگوها و نمونه هایی از زنان وارسته و همچنین زنان گمراه را نیز به جامعه و مؤمنان معرّفی می نماید

زنان بزرگ نه تنها الگو و اسوه برای زنان می باشند، بلکه مثال و نمونه برای کل جامعه می باشند. در همین راستا بیان فضائل و مقامات خدیجه سلام الله علیها می تواند برای کل جامعه اسلامی راهگشا باشد و الگوی زیبائی برای جامعه ایمانی قرار گیرد؛ چرا که به شهادت پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله خدیجه از کاملترین زنان وبهترین الگوهایی است که فضائل و مقامات او به حد کمال رسیده است 

یکی از موارد فعالیتهای اقتصادی پاک در زندگی حضرت خدیجه است

شاید اگر اعتقاد به وحدانیت و یکتاپرستی در ذات حضرت خدیجه سلام الله علیها نبود، هرگز بانوی قریش در فعالیتهای اقتصادی خود، اصل اقتصاد پاک را نمیتوانست در فضای تجاری شبه جزیره عربستان پیاده کند؛ شرایط جزیره العرب در آن روزگار به دلیل آمیختگی اعراب با یهودیان موجبات ترویج ربا در تجارت را فراهم آورده بود و در این شرایط آن حضرت با بهره گیری از هوش و نبوغ خود به انضمام اتکا به آمیزه های وحیانی ادیان ابراهیمی به عنوان یکی از بزرگترین تجار قریش شناخته شد.

حضرت خدیجه سلام الله علیها با اتکا به اصول اقتصادی که امروز آن را میتوان در چارچوب اقتصاد اسلامی گنجانید، و با عدم توجه به سوددهی به هر روش ممکن اعم از شیوه های ربوی که در آن روزگار به اقتضای آنچه که گفته شد عرف جامعه عرب شده بود، نوعی از تجارت پاک و طاهر را دنبال میکرد و از همین رو است که کسب حلال وی شایستگی خدمت به اسلام را پیدا میکند و در حقیقت مایملک حضرت خدیجه سلام الله علیها؛ به عنوان بنیه مادی اسلام، این دین نوپا به حساب می آید. 

حرام خواری برکت را از مال می برد. امام صادق(ع) فرمود: «کسی که مالی را از راه غیر مشروع به دست آورد، ساختمان و آب و گل بر او مسلط می شود (تا مال او را تلف کند) { سفینه البحار، محدث قمی، ج۱، ص۲۹۸.} یعنی مال و عمر خود را در آب و گلی مصرف می کند که نه برای دنیا نفعی دارد و نه برای آخرتش. گویا این قطعه از زمین مأمور بوده تا مال او را ببلعد

اشاره ای به حادثه تروریستی در جوار مرقد شریف امام رضا(ع)داشته باشم

حادثه دلخراش روز سه‌شنبه ۱۶فروردین در صحن پیامبر اعظم (جامع رضوی) دلها و جانهای امت اسلامی را جریحه‌دار کرد. این حادثه پس از بمب‌گذاری در کنار ضریح مقدس امام رئوف در سال ۷۱، دومین حادثه در حریم قدس رضوی استکه حادثه تلخی بود.

چند نکته عرض کنم:

نکته اول: اجرای این عملیات زبونانه آن هم در مشهدالرضا و در داخل محوطه حریم رضوی، حکایت از یک پشت صحنه و کارگردانی توطئه از سوی دشمنان اسلام و انقلاب دارد. ارزیابی جریانسازیهای فضای مجازی در هفتههای گذشته گواهی بر تایید این ادعاست.

نکته دوم:سختترین و تلخترین اتفاق برای صهیونیسم جهانی اتحاد امت اسلامی است. لذا در صددند با شعلهورسازی جنگها و فتنههای مذهبی، از راه هتک حرمت مقدسات و شکستن قداست اماکن مقدسه؛ مسلمانان را رودروی هم قرار دهند.

نکته سوم:در سطح روابط همسایگی بین ایران و افغانستاندو کشور برادر ایران و افغانستان، دارای حوزه تمدنی و فرهنگی دیرینه و مشترک هستند. بیش از چهل سال است ملت ایران میزبان مهاجران عزیز افغانستانی از همه اقوام و مذاهب هستند و ایران بیشترین تعداد مهاجران را به خود اختصاص داده است. از سوی دیگر اکثریت قریب به اتفاق مهاجران عزیز افغان، مردمانی نجیب و زحمتکش هستند. رزم و ایثار مهاجران عزیز افغان در دوران دفاع مقدس و تقدیم ۳۰۰۰ شهید در دفاع از تمامیت ارضی ایران و سلحشوری و ایثارگری رزمندگان تیپ فاطمیون در کنار رزمندگان ایرانی در دفاع از حرم اهلبیت و حریم انقلاب اسلامی، گواه این ادعا است. به همین جهت دشمن که روزی در صدد چینهراسی، روسهراسی و عراقهراسی برآمده بود ، اکنون نیر افغانهراسی وجهه تلاشهای خبیثانه خود قرار داده است.

نکته چهارم: حرمت حریم اهلبیت و آستانهای مقدس، مورد احترام همه مسلمانان از شیعه و سنی و حتی پیروان ادیان دیگر است. لذا در روزهای گذشته دیدیم علمای شیعه و سنی و پیروان مذاهب و ادیان هتک حرمت حریم ملک پاسبان امام رأفت و رحمت حضرت علی بن موسی الرضا علیهالسلام را محکوم کردند.

نکته پنجم:به شهادت رساندن افراد بیگناه،افرادی که از روحیه جهادی و هدفی جز خدمت به محرومین جامعه نداشتند نشان از اوج درماندگی و حقارت صحنه گردانان اصلی این واقعه شوم، است به خیال باطل خود گمان می برند باچنین اعمال مذبوحانه زبونانه ،

میتوانند ملت مسلمان ایران سرافراز را از مسیر نورانی انقلاب و حفظ وحدت و یکپارچگی دور کنند، غافل از آنکه ملت بزرگ ایران خصوصاً روحانیت انقلابی در برابر این هراس افکنی سازمان یافته، خم به ابرو نیاورده و خون شهیدان ترور، انسجام و اتحاد مردم را بیش از پیش استحکام بخشیده،و روسیاهی و ذلت را نصیب دشمنان این مرز وبوم میکند. 

در پایان اینجانب ضمن محکوم کردن این جنایت تروریستی، و هتک حرمت بارگاه ملکوتی حضرت ثامن الحجج علیه السلام ،به خانوادههای آنان تسلیت عرض نموده، از خداوند متعال برای شهدای عزیز ، مغفرت وآمرزش الهی و حشر با اهل بیت علیهم السلام را طلب نموده، برای مجروحان این حادثه شفای عاجل وسلامتی مسئلت دارم.

 

 نکاتى درباره مواجهه صحیح فرهنگى با ناهنجار تظاهر به روزه خوارى‌

در فرهنگ متعالى اسلام، همه افراد جامعه علاوه بر تکالیف فردى، داراى مسؤولیت‌هایى اجتماعى نیز هستند و این فرمایش مشهور پیامبر اعظم(ص) که «کُلُّکُمْ راعٍ، وَ کُلُکُمْ مَسْئُولٌ عَنْ رَعِیتِهِ» (بحارالانوار، ج‌۷۲، ص‌۳۸) ناظر به لزوم داشتن احساس مسؤولیت جمعى است.

یکى از مهم‌ترین مسؤولیت‌هاى اجتماعى یکایک مسلمانان، تقویت مراتب معنویت و تقواى اجتماعى، تحکیم پیوندهاى ایمانى و گسترش ارزش‌هاى اخلاقى در جامعه است و تکریم ویژه ماه مبارک رمضان یکى از مصادیق بارز این مسؤولیت الهى است.

از رفتارهاى شاخصى که به تکریم این ماه عزیز معنا مى‌بخشد، رعایت همگانى شئونات این ماه در محیطهاى عمومى و هم‌چنین مواجهه صحیح با هنجار شکنى برخى افراد در تظاهر به روزه خوارى است. براساس احکام نورانى اسلام، برخى افراد مانند مسافران، بیماران و… از روزه دارى معاف هستند، لیکن لازم است تمام کسانى‌که عذر شرعى دارند، از خوردن، آشامیدن و استعمال دخانیات در ملأ عام خوددارى کنند.

 باوجودماده ششصد و سى و هشت (۶۳۸) قانون مجازات اسلامى، که روزه خوارى علنى در معابر عمومى جرم و مورد پیگرد قانونى است. اما وجود این قانون، دلیل نمى‌شود که ما به‌عنوان شهروندان جامعه‌دینى، نسبت به پدیده ناهنجارِ تظاهر به روزه خوارى‌بى‌تفاوت باشیم و براى پاسداشت احترام ماه میهمانى خدا دغدغه نداشته باشیم.

روز ملی انرژی هستهای

و شهادت هنرمند متعهد و سید شهیدان اهل قَلَمسیدمرتضی آوینی” (۱۳۷۲ ش)

هم چنین روز هنر انقلاب اسلامی

و قطع رابطه سیاسی ایران با آمریکا (۱۳۵۹ ش) را هم داریم که فرصت برای بیان مطلب نداریم

{والســــــــــــــــــــــــــــــلام علیکـــــــــــــــــــــــــــــم ورحمه اللـــــــــــــــــــــــــه وبـــــــرکاته}

جوابی بنویسید

ایمیل شما نشر نخواهد شدخانه های ضروری نشانه گذاری شده است. *

*

-- بارگیری کد امنیتی --