به گزارش دفتر امام جمعه باقرشهر نماز باشکوه جمعه در اولین جمعه اولین ماه رمضان قرن پانزدهم ،به امامت حضرت حجت الاسلام والمسلمین حاج شیخ عبدالعلی استیری امام جمعه محترم باقر شهر وکهریزک در مصلی باقرشهر وباحضوراقشار مختلف مردم برگزار شد.
عناویـــــن خطبـــــــــــه اول:
۱ در ماه رمضان از خداوند چه بخواهیم..
۲. اگر در جامعهاي بزرگسالان محترم نباشد رحمت خدا از سر آن جامعه دور ميشود.
۳. در اين ماه كه ماه ذخيره كردن و ايجاد ملكه تقوا در آدمي است.خودتان را به گناه نزديك نكنيد.
عناویـــــن خطبــــــــــه دوم:
۱ . بزرگداشت بزرگان و عالمان شیعه و معرفی شخصیت ایشان به نسلهای نو،آثار و نتایج مهمی درپی دارد.
۲. یکی از موارددرس آموز در زندگی حضرت خدیجه(س) فعالیتهای اقتصادی پاک است.
۳. سختترین و تلخترین اتفاق برای صهیونیسم جهانی اتحاد امت اسلامی است.
مشــــــروح خطبــــــه اول:
اعوذ باللـــــــه مـن الشیــــطان الرجیــــــم بســــــــم الله الـــــرحمـــــــــن الرحیـــــــــــــم
عبادالله اوصِیکُمْ و نفسی بِتَقْوَى اللَّهِ برادران و خواهران , نمازگزاران محترم را به رعایت تقوی الهی, انجام واجبات و ترک محرمات توصیه میکنم.
در پایان خطبه شعبانیه، امیرالمؤمنین علی علیه السلام از پیامبر صلی الله علیه و آله سؤال میکند:
بهترین اعمال در این ماه چیست؟ آن حضرت میفرماید:
«یا اَبَا الْحَسَن اَفْضَلُ الْاَعْمالِ فی هذَا الشَّهْرِ الْوَرَعُ عَنْ مَحارِمِ اللهِ
بهترین کارها در این ماه، پرهیز از گناهان است.
خدا را شاکریم که توفیق درک ماه رمضان دیگری را به ما عنایت فرمود. امید است ان شاء الله این ماه رمضان، ماه سلامت، امنیت، آرامش، آمرزش و ماه پیوند با ولایت برای ما باشد. و ان شاءالله خداوند همۀ ما را در این ضیافت، و ماه عمل صالح میهمان خویش گرداند
رسول اكرم (ص) جمعه آخر شعبان درباره ماه مبارك رمضان خطابهاي ايراد فرمودهاند كه گرچه خطابههاي متعدد از رسول خدا و ائمه هدي (ع) داريم و نزديك ماه مبارك رمضان ايشان در خطابههايشان اهميت اين ماه را گوشزد مي فرمودند اما اين خطابه فرازهاي بلندي دارد كه آنرا ممتاز كرده است. اين خطبه چنين نقل شده :

« عن ابيه عن الرضا عن آبائه عن عليٍ (ع) قال : اِن رَسولَ الله خَطَبَنا ذات يَوْم فقال اَيُّها الناس اِنهُ قَدْ اَقْبَلَ اِلَيْكُم شَهْرُ الله بِالْبَرَكَه وَ الرَّحمه وَ المغفرَه شَهْرٌ هُوَ عِندَ الله اَفْضَلُ الشُّهُور وَ ايّامهُ اَفْضَلُ الايّام وَ لياليه اَفْضَلُ اللَّيالي هُوَ شَهْرٌ دُعيتُم فيه اِلي ضيافه الله اَنفاسُكُم فيه تَسْبيحٌ وَ نوْمكُم فيه عبادَه وَ عَملُكُم فيه مقبولٌ وَ دعاؤُكُم فيه مستجابٌ فاسئلوا اللهَ رَبَّكُم بِنيّاتٍ صادِقَه وَ قُلوبٍ طاهره اَن يُوَفِّقَكُم لِصيامه وَ تِلاوَه كتابه فَاِن الشَّقِيَّ من حُرِم غُفْران الله في هذا الشَّهْر العظيم وَ اذْكُرُوا بِجُوعِكُم وَ عَطَشِكُم فيهِ جوعَ يَوْم القيامه وَ عَطَشَهُ وَ تَصَدَّقوا علي فُقَرائِكُم وَ مساكينكُم وَ قِّروا كِبارَكُم وَ ارْحَموا صِغارَكُم وَ صِلوا اَرْحامكُم وَ احْفَظوا اَلْسِنتَكُم وَ غُضُّوا عَما لايَحِلُّ النظَرُ اِلَيْه اَبْصارَكُم وَ لايَحِلُّ الاِسْتِماعُ اِلَيْهِ اَسْماعَكُم. وَ تُوبوا اِلي الله من ذنوبِكُم وَ ارْفَعُوا اِلَيْهِ اَيْدِيَكُم بِالدُّعاءِ في اَوْقاتِ صَلَواتِكُم فَاِنها اَفْضَلُ السّاعاتِ يَنظُرُ اللهُ عَزَّ وَ جَلَُّ فيها بِالرَّحْمه اِلي عِبادِهِ يُجيبُهُم اِذا ناجَوْهُ اَيُّها الناس اِن اَنفُسَكُم مرْهونه بِاَعْمالِكُم اِن اَنفُسَكُم مرْهونه بِاَعْمالِكُم فَفُكُّوها بِاسْتِغْفارِكُم وَ ظُهورُكُم ثَقِيلَه من اَوْزارِكُم»
امام هشتم (ع) از پدران بزرگوارش و آنان از اميرالمومنين (ع) نقل كردهاند كه اميرالمومنين (ع) فرمود: پيغمبر اكرم (ص) نزديك ماه مبارك رمضان كه بود خطابهاي ايراد كردند در بعضي از خطابههاي ديگر است كه در جمعه آخر ماه شعبان بود كه اين ماه ماهي است كه
« اَيُّها الناس اِنهُ قَدْ اَقْبَلَ اِلَيْكُم شَهْرُ الله بِالْبَرَكَه وَ الرَّحمه وَ المغفرَه»
به استقبال ماه خدا برويد كه به سوي شما گام بر ميدارد. ماه خدا با بركت و رحمت و همه زيباييها و جمال به سوي شما در حركت است.« شَهْرٌ هُوَ عِندَ الله اَفْضَلُ الشُّهُور»ماه مبارك رمضان بالاترين و برترين ماههاست.
« وَ ايّامهُ اَفْضَلُ الايّام وَ لياليه اَفْضَلُ اللَّيالي»روزهايش بهترين روزها و شبهايش بهترين شبهاست در سال.
« هُوَ شَهْرٌ دُعيتُم فيه اِلي ضيافه الله»ماهي است كه شما از جانب خدا به مهماني خدا دعوت شدهايد، صاحبخانه خداست و شما وارد بر پروردگار عز و جل هستيد.
« اَنفاسُكُم فيه تَسْبيحٌ وَ نوْمكُم فيه عبادَه وَ عَملُكُم فيه مقبولٌ وَ دعاؤُكُم فيه مستجابٌ »نفسهاي شما در آن تسبيح و خوابتان عبادت و اعمالتان مورد قبول و دعايتان در اين ماه مستجاب است. آن قدر اين ماه بزرگ است و آن قدر احترام به اين ماه انسان را بالا ميبرده انسان را بزرگ ميكند، انسان را به خدا وصل ميكند به قدري شخصيت آدمي گسترده ميشود در حدي كه نفسهايش ثواب تسبيح خدا دارد و خوابش عبادت است و اعمالش همه پذيرفته است. اعمال صالحهاش مقبول و دعايش مستجاب است. انسان در اين ماه با احترام به اين ماه و توجه به نماز و روزه اين قدر بزرگ ميشود كه اگر در تمام سال انسان اين توجه را بكند چنين عظمتي را پيدا نميكند.
حالا كه اين ماه چنين است در این ماه از خداوند چه بخواهیم؟ چند نکته عرض میکنم که در همین روایت هم آمده است.
۱. فاسئلوا اللهَ رَبَّكُم بِنيّاتٍ صادِقَه وَ قلوبٍ طاهره»پس از خدا بخواهيد و دعا كنيد با نيات صادق و قلوب پاك.
در حديث ديگر است كه از اميرالمومنين (ع) سوال ميكنند در ماه رمضان چه كنيم؟
۲. « اَن يُوَفِّقَكُم لِصيامه وَ تِلاوَه كتابه» از خدا بخواهيد كه به قرآن توجه كنيد، قرآن بخوانيد و به قرآن عمل كنيد. عجيب است كه اگر انسان از خدا خواست خدا به آدمي لطف ميكند، در لطف حق ترديدي نيست.
« فَاِن الشَّقِيَّ من حُرِم غُفْران الله في هذا الشَّهْر العظيم »شقي آن كسي است كه از رحمت خدا در اين ماه محروم شود.از خدا خير بخواهيم، آخرت بخواهيم، دنيا بخواهيم و در رأس آنها توجه به معنويات بخواهيم، از خدا بخواهيم خدا به ما توفيق روزه بدهد و توفيق تلاوت قرآن را.
امام سجاد در دعای 44 صحیفه سجادیه عرضه میدارد :
«وَ اَعِنّا عَلی صیامِهِ بِکَفِّ الجَوارِحِ عَن مَعاصیه»؛ ؛ معلوم میشود که روزه، فقط نخوردن و اجتناب از این کارهای ظاهری نیست؛ این هم جزو این صیامی است که ما را به خدا نزدیک میکند: کفّ جَوارِح از معاصی الهی؛ «وَ استِعمالِها فیهِ بِما یُرضیک»؛
۳. وَ اذْكُرُوا بِجُوعِكُم وَ عَطَشِكُم فيهِ جوعَ يَوْم القيامه وَ عَطَشَهُ »
وقتي گرسنه و تشنه ميشويد ياد قيامت و آخرت بيفتيد، ياد كنيم آن تشنگي و گرسنگي را و به خودمان بينديشيم
۴. وَ تَصَدَّقوا علي فُقَرائِكُم وَ مساكينكُم»صدقه دهيد به فقراء ، به مساكين صدقه دهيد.لازم نيست مسكين باشند، چه بسا خانوادههاي آبرومند باشند كمك كنيد به آنها در اين ماه. نگذاريد خانوادهها در زندگي دچار مشكل باشند.خيلي جاي تأسف است كه آدم ميبيند در جامعه اسلامي افرادي اسراف و تبذير ميکنند.
۵. وَ قِّروا كِبارَكُم وَ ارْحَموا صِغارَكُم »پيرمردان را احترام كنيد، پدربزرگها و مادربزرگها، پدران و مادران را احترام كنيد. در جامعهاي اگر پيرمردها و پيرزنها و بزرگسال محترم نباشد رحمت خدا از سر آن جامعه دور ميشود.اي كبار، اي پدرها، اي مادرها، اي كساني كه پير هستيد كوچكها را هم شفقت كنيد و دست ملاطفت بر سرشان بكشيد.
۶. وَ صِلوا اَرْحامكم »در اين ماه به ارحامتان برسيد و با آنها ارتباط برقرار كنيد.وَ احْفَظوا اَلْسِنتَكُم وَ غُضُّوا عَما لايَحِلُّ النظَرُ اِلَيْه اَبْصارَكُم وَ لايَحِلُّ الاِسْتِماعُ اِلَيْهِ اَسْماعَكُم.»
7.زبانتان را حفظ كنيد، چشمانتان را از گناه بپوشانيد، اي مردان، به زن اجنبي نگاه نكنيد و اي زنان به مرد بيگانه چشم ندوزيد، عفت را پيشه كنيد، ارتباط در ادارات، در كلاس ،درفضای مجازی در كارهاي ديگر براساس عفت و تقوا باشد مخصوصاً در اين ماه كه ماه ذخيره كردن و ايجاد ملكه تقوا در آدمي است.خودتان را به گناه نزديك نكنيد.
8.وَ تَحَننوا علي اَيْتام الناس »به يتيمان و بچههايي كه فاقد سرپرستند رسيدگي كنيد.با اين حركات انسان جلوه خدا ميشود، با اين حركات انسان ميشود.
9. وَ تُوبوا اِلي الله من ذنوبِكُم وَ ارْفَعُوا اِلَيْهِ اَيْدِيَكُم بِالدُّعاءِ في اَوْقاتِ صَلَواتِكُم »«توبه كنيد به سوي خدا از گناهانتان و به سوي خدا دست دعا بلند كنيد» دعا كنيد در روز و شبها و سحرها. خداوند دعاي شما را مستجاب ميكند. فَاِنها اَفْضَلُ السّاعاتِ يَنظُرُ اللهُ عَزَّ وَ جَلَُّ فيها بِالرَّحْمه اِلي عِبادِهِ يُجيبُهُم اِذا ناجَوْهُ »وقتي با خدا مناجات ميكنند خدا هم با آنها سَر و سِّر دارد و ميپذيرد آدمي را ،اين ماه ماه پذيرفته شدن انسان است، ماه ضيافت خداست، ماه مهمان شدن خداست.
10. اَيُّها الناس اِن اَنفُسَكُم مرْهونه بِاَعْمالِكُم اِن اَنفُسَكُم مرْهونه بِاَعْمالِكُم فَفُكُّوها بِاسْتِغْفارِكُم وَ ظُهورُكُم ثَقِيلَه من اَوْزارِكُم»
مشــــــروح خطبــــــه دوم:
ابتدا خودم را وشما عزیزان نماز گزار را در ابتدای خطبه دوم هم توصیه میکنم به تقوای الهی
اوصِيكُمْ عبادالله و نفسی بِتَقْوَى اللَّهِ. بندگان خدا شما را و خودم را سفارش می کنم به تقوای الهی، : «وَمَن يَعْشُ عَن ذِكْرِ الرَّحْمَنِ»{زخرف، 36} «عَیَشَ» به معنای کم فروغ شدن و ضعیف شدن است. شما اگر یک نور قوی در شب تاریک داشتید دزد نمی تواند بیاید؛ ولی اگر این نور کم فروغ شد سرقت راحت صورت می گیرد. قرآن می فرماید: «وَمَن يَعْشُ عَن ذِكْرِ الرَّحْمَنِ»، هر کس نور خدا در زندگی اش کم رنگ شود «نُقَيِّضْ لَهُ شَيْطَانًا فَهُوَ لَهُ قَرِينٌ» شیطان ایمانش را سرقت می کند و شیطان همراهش می شود. لذا تا هنگامی که نور خدا قوی است، او نمی تواند بیاید. در ماه رمضان نور خدا قوی است. در همۀ خانه ها قرآن تلاوت می شود و زبان ها مشغول ذکر خداست. طبیعتاً می گویند که دست شیطان بسته است و درهای رحمت باز است.
جمعه 19 فروردین 6 رمضان شهادت عالم مجاهد آیت اللَّه “سیدمحمد باقر صدر” و خواهرش “بِنتُ الهُدی” (1359 ش)
شهید صدر شخصیتی استثنایی داشته است؛ پیش از بلوغ به درجه اجتهاد رسیده، در همه عرصههای علوم اسلامی نوآوری داشته و اندیشمندی نظریهپردازبوده است
بزرگداشت هر یک از بزرگان و عالمان شیعه و معرفی شخصیت ایشان به نسلهای نو، همواره آثار و نتایج بسیار مهمی درپی دارد؛ از جمله معرفی، ترویج و حفظ هویت شیعی، تقویت پیوندهای فکری و عاطفی دینی، فراهمسازی زمینه مناسب برای الگودهی و تسهیل تربیت اسلامی، مقابله با تغییر نرم فرهنگ دینی، زمینهسازی برای شناخت و استمرار سنت علمی و بهرههای پرشمار دیگری که خود نیازمند پژوهشی مستقل است. در این میان هرچه جایگاه آن شخصیت، والاتر و ویژگیهای ممتازش بیشتر باشد، این آثار فزونی مییابد.
در نهایت چنان هراسی در دل صدام ایجاد میکند که بنا به آنچه مشهور شده میگوید: «من اشتباه یزید را تکرار نمیکنم که زینب را زنده بگذارم» و نهایتاً او را همراه برادرش به شهادت میرساند.
سه شنبه 23 فروردین 10 رمضان وفات حضرت خدیجه(س) همسر با وفای پیامبر اسلام(ص) بنا به روایتی(10بعثت)
در سال دهم بعثت دو حادثه دردناک و جانسوز بر پیغمبر اکرم صلی الله علیه و آله وارد گشت که بنا به روایتی فاصله رحلت حضرت خدیجه و حضرت ابوطالب سه روز بود که برپیامبر بسیار سنگین تمام شد که آن سال برای پیامبر «عام الحُزن»نام گرفت : «وَردَ عَلَی رَسولِ الله أمْرانِ شدیدانِ عَظیمانِ وَ جَزَعَ جَزَعاً شدیداً.»(بحار الانوار، ج19، ص5)
اهمیت شناخت شخصیت ارزشمند حضرت خدیجه کبری علیها السلام بدان جهت است که هر قدر در تببین و معرفی شخصیت ایشان تلاش کنیم، در واقع به معرفی ابعاد مختلف دین مبین اسلام همت گماردهایم.
قرآن بر خلاف تصور برخی افراد که فقط مردان را الگوی افراد و جامعه می دانند، آنجا که می خواهد الگوها و اسوه ها را معرّفی کند، در کنار اسوه بودن حضرت ابراهیم علیه السلام و پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله، الگوها و نمونه هایی از زنان وارسته و همچنین زنان گمراه را نیز به جامعه و مؤمنان معرّفی می نماید
زنان بزرگ نه تنها الگو و اسوه برای زنان می باشند، بلکه مثال و نمونه برای کل جامعه می باشند. در همین راستا بیان فضائل و مقامات خدیجه سلام الله علیها می تواند برای کل جامعه اسلامی راهگشا باشد و الگوی زیبائی برای جامعة ایمانی قرار گیرد؛ چرا که به شهادت پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله خدیجه از کاملترین زنان وبهترین الگوهایی است که فضائل و مقامات او به حد کمال رسیده است
یکی از موارد فعالیتهای اقتصادی پاک در زندگی حضرت خدیجه است
شاید اگر اعتقاد به وحدانیت و یکتاپرستی در ذات حضرت خدیجه سلام الله علیها نبود، هرگز بانوی قریش در فعالیتهای اقتصادی خود، اصل اقتصاد پاک را نمیتوانست در فضای تجاری شبه جزیره عربستان پیاده کند؛ شرایط جزیرة العرب در آن روزگار به دلیل آمیختگی اعراب با یهودیان موجبات ترویج ربا در تجارت را فراهم آورده بود و در این شرایط آن حضرت با بهره گیری از هوش و نبوغ خود به انضمام اتکا به آمیزه های وحیانی ادیان ابراهیمی به عنوان یکی از بزرگترین تجار قریش شناخته شد.
حضرت خدیجه سلام الله علیها با اتکا به اصول اقتصادی که امروز آن را میتوان در چارچوب اقتصاد اسلامی گنجانید، و با عدم توجه به سوددهی به هر روش ممکن اعم از شیوه های ربوی که در آن روزگار به اقتضای آنچه که گفته شد عرف جامعه عرب شده بود، نوعی از تجارت پاک و طاهر را دنبال میکرد و از همین رو است که کسب حلال وی شایستگی خدمت به اسلام را پیدا میکند و در حقیقت مایملک حضرت خدیجه سلام الله علیها؛ به عنوان بنیه مادی اسلام، این دین نوپا به حساب می آید.
حرام خواری برکت را از مال می برد. امام صادق(ع) فرمود: «کسی که مالی را از راه غیر مشروع به دست آورد، ساختمان و آب و گل بر او مسلط می شود (تا مال او را تلف کند) { سفینة البحار، محدث قمی، ج1، ص298.} یعنی مال و عمر خود را در آب و گلی مصرف می کند که نه برای دنیا نفعی دارد و نه برای آخرتش. گویا این قطعه از زمین مأمور بوده تا مال او را ببلعد
اشاره ای به حادثه تروریستی در جوار مرقد شریف امام رضا(ع)داشته باشم
حادثه دلخراش روز سهشنبه ۱۶فروردین در صحن پیامبر اعظم (جامع رضوی) دلها و جانهای امت اسلامی را جریحهدار کرد. این حادثه پس از بمبگذاری در کنار ضریح مقدس امام رئوف در سال ۷۱، دومین حادثه در حریم قدس رضوی است. که حادثه تلخی بود.
چند نکته عرض کنم:
نکته اول: اجرای این عملیات زبونانه آن هم در مشهدالرضا و در داخل محوطه حریم رضوی، حکایت از یک پشت صحنه و کارگردانی توطئه از سوی دشمنان اسلام و انقلاب دارد. ارزیابی جریانسازیهای فضای مجازی در هفتههای گذشته گواهی بر تایید این ادعاست.
نکته دوم:سختترین و تلخترین اتفاق برای صهیونیسم جهانی اتحاد امت اسلامی است. لذا در صددند با شعلهورسازی جنگها و فتنههای مذهبی، از راه هتک حرمت مقدسات و شکستن قداست اماکن مقدسه؛ مسلمانان را رودروی هم قرار دهند.
نکته سوم:در سطح روابط همسایگی بین ایران و افغانستان– دو کشور برادر ایران و افغانستان، دارای حوزه تمدنی و فرهنگی دیرینه و مشترک هستند. بیش از چهل سال است ملت ایران میزبان مهاجران عزیز افغانستانی از همه اقوام و مذاهب هستند و ایران بیشترین تعداد مهاجران را به خود اختصاص داده است. از سوی دیگر اکثریت قریب به اتفاق مهاجران عزیز افغان، مردمانی نجیب و زحمتکش هستند. رزم و ایثار مهاجران عزیز افغان در دوران دفاع مقدس و تقدیم ۳۰۰۰ شهید در دفاع از تمامیت ارضی ایران و سلحشوری و ایثارگری رزمندگان تیپ فاطمیون در کنار رزمندگان ایرانی در دفاع از حرم اهلبیت و حریم انقلاب اسلامی، گواه این ادعا است. به همین جهت دشمن که روزی در صدد چینهراسی، روسهراسی و عراقهراسی برآمده بود ، اکنون نیر افغانهراسی وجهه تلاشهای خبیثانه خود قرار داده است.
نکته چهارم: حرمت حریم اهلبیت و آستانهای مقدس، مورد احترام همه مسلمانان از شیعه و سنی و حتی پیروان ادیان دیگر است. لذا در روزهای گذشته دیدیم علمای شیعه و سنی و پیروان مذاهب و ادیان هتک حرمت حریم ملک پاسبان امام رأفت و رحمت حضرت علی بن موسی الرضا علیهالسلام را محکوم کردند.
نکته پنجم:به شهادت رساندن افراد بیگناه،افرادی که از روحیه جهادی و هدفی جز خدمت به محرومین جامعه نداشتند نشان از اوج درماندگی و حقارت صحنه گردانان اصلی این واقعه شوم، است به خیال باطل خود گمان می برند باچنین اعمال مذبوحانه زبونانه ،
میتوانند ملت مسلمان ایران سرافراز را از مسیر نورانی انقلاب و حفظ وحدت و یکپارچگی دور کنند، غافل از آنکه ملت بزرگ ایران خصوصاً روحانیت انقلابی در برابر این هراس افکنی سازمان یافته، خم به ابرو نیاورده و خون شهیدان ترور، انسجام و اتحاد مردم را بیش از پیش استحکام بخشیده،و روسیاهی و ذلت را نصیب دشمنان این مرز وبوم میکند.
در پایان اینجانب ضمن محکوم کردن این جنایت تروریستی، و هتک حرمت بارگاه ملکوتی حضرت ثامن الحجج علیه السلام ،به خانوادههای آنان تسلیت عرض نموده، از خداوند متعال برای شهدای عزیز ، مغفرت وآمرزش الهی و حشر با اهل بیت علیهم السلام را طلب نموده، برای مجروحان این حادثه شفای عاجل وسلامتی مسئلت دارم.
نكاتى درباره مواجهه صحیح فرهنگى با ناهنجار تظاهر به روزه خوارى
در فرهنگ متعالى اسلام، همه افراد جامعه علاوه بر تكالیف فردى، داراى مسؤولیتهایى اجتماعى نیز هستند و این فرمایش مشهور پیامبر اعظم(ص) كه «كُلُّكُمْ راعٍ، وَ كُلُكُمْ مَسْئُولٌ عَنْ رَعِیتِهِ» (بحارالانوار، ج۷۲، ص۳۸) ناظر به لزوم داشتن احساس مسؤولیت جمعى است.
یكى از مهمترین مسؤولیتهاى اجتماعى یكایك مسلمانان، تقویت مراتب معنویت و تقواى اجتماعى، تحكیم پیوندهاى ایمانى و گسترش ارزشهاى اخلاقى در جامعه است و تكریم ویژه ماه مبارك رمضان یكى از مصادیق بارز این مسؤولیت الهى است.
از رفتارهاى شاخصى كه به تكریم این ماه عزیز معنا مىبخشد، رعایت همگانى شئونات این ماه در محیطهاى عمومى و همچنین مواجهه صحیح با هنجار شكنى برخى افراد در تظاهر به روزه خوارى است. براساس احكام نورانى اسلام، برخى افراد مانند مسافران، بیماران و… از روزه دارى معاف هستند، لیكن لازم است تمام كسانىكه عذر شرعى دارند، از خوردن، آشامیدن و استعمال دخانیات در ملأ عام خوددارى كنند.
باوجودماده ششصد و سى و هشت (۶۳۸) قانون مجازات اسلامى، که روزه خوارى علنى در معابر عمومى جرم و مورد پیگرد قانونى است. اما وجود این قانون، دلیل نمىشود كه ما بهعنوان شهروندان جامعهدینى، نسبت به پدیده ناهنجارِ تظاهر به روزه خوارىبىتفاوت باشیم و براى پاسداشت احترام ماه میهمانى خدا دغدغه نداشته باشیم.
روز ملی انرژی هستهای
و شهادت هنرمند متعهد و سید شهیدان اهل قَلَم “سیدمرتضی آوینی” (1372 ش)
هم چنین روز هنر انقلاب اسلامی
و قطع رابطه سیاسی ایران با آمریكا (1359 ش) را هم داریم که فرصت برای بیان مطلب نداریم