نماز جمعه باشکوه وباصلابت جمعه دردومین جمعه ماه محرم به امامت حضرت حجت الاسلام والمسلمین حاج شیخ عبدالعلی استیری “امام جمعه محترم حسن آباد”وباحضور پرشور نمازگزاران در مصلی امام خمینی این شهربرگزارشد.
عناویــــــن خطبــــــــه اول:
1.از ویژگى هاى بسیار مهمى که براى حضرت ابراهیم در قرآن کریم نام برده است مقام تسلیم است.
2.امام حسین(علیهالسلام) تجسم عینی تسلیم، در برابر اوامر خدا هستند.
3.درخطبه هاوسخنان سیداشهدا علیه السلام شکرگزاری و سپاسگزاری خداوند متعال موج میزد
*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*
عناویــــــن خطبـــــــه دوم:
1.حضرت زینب(س)برای خارج کردن مردم ازتوهم دینداری،خطبه های استوارومستحکم ایرادکردند.
2.شاخصترین پیام اجتماعی و پیامد قیام سید الشهدا، نجات مردم از جهالت و گمراهی است.
3. دوران افول آمریکا آغازشده و این کشور را در مسیر نوعی سقوط از قدرت برتر قرار داده است.
*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&
مشــــــروح خطبـــــــــه اول:
أعوذ باللـــــــــه من الشیطان الرجیــــــــــم بســـــــــم اللـــه الــــرحمـــــن الرحیـــــــــم
اوصیکم عبادالله ونفسی بتقوالله
موضوع بحث ما پیرامون زیارت وارث واینکه حضرت اباعبدالله (ع) ازانبیاء چه چیزی به ارث برده است،بودگفتیم یکی از زیارتهای پربار ما، پردرس ما و پرعبرت ما، زیارت وارث است
خداوند در دو سه آیه، هفت ویژگی برای ابراهیم بیان می کند که مجموع این هفت ویژگی سبب شد تا ابراهیم خلیل الله شود: «و اتخذ الله ابراهیم خلیلا»،ابراهیم با همین ویژگیهایی که سورۀ مبارکۀ نحل میگوید، به مقام خلیل اللهی رسید؛ عین این مقام را حضرت حسین (علیه السلام) بدون هیچ کم و زیادی به ارث برده است؛ یعنی کاملاً می توانیم بگوییم یکی از القاب حضرت ابی عبدالله، «ان الحسین خلیل الله» است و حقایق این خلیل اللهی در وجود مقدس او تجلی کامل دارد.
خداوند می فرماید: «اذ قال له ربه اسلم قال اسلمت لرب العالمین؛ در آن هنگام که پروردگارش به او گفت: اسلام بیاور (و در برابر حق تسلیم باشد او فرمان پروردگار را از جان و دل پذیرفت و) گفت: در برابر پروردگار جهانیان تسلیم شدم.» (بقره/ 131از ویژگى هاى بسیار مهمى که براى حضرت ابراهیم در قرآن کریم نام برده است مقام تسلیم است.
وقتی صحبت ازتسلیم و راضی شدن به قضای الهی به میان میآید، میبینیم که امام حسین(علیهالسلام) تجسم عینی این حقیقت هستند، چه کسی در تاریخ همچون امام حسین(علیهالسلام) تن و جان خود را این همه در برابر سپر بلا قرار داده تا اسلام زنده بماند؟
شعار «رِضی اللهِ رضانا اهلَ البیت» از کلمات نورانی امام و خاندان او در این سفر بود. این کلام را هم هنگام وداع با قبر رسول خدا از خداوند طلب کرد که آنچه که رضای تو است، برایم انتخاب کن: اسئلکَ … ما اختَرتَ مِن اَمری هذا ما هُوَ لَکَ رِضیً.» (موسوعه کلمات الامام الحسین ، ص 287)هم هنگام خروج از مکه به سمت کربلا در ضمن خطبهای بیان فرمود (موسوعه کلمات الامام الحسین، ص 328)هم خواهر خویش را نیز به تسلیم و رضا دعوت میکرد «اِرضی بِقَضاءِ الله» تا پس از شهادتش بیتابی و نارضایی از خود نشان ندهد. وقتی هم که میخواست از مدینه خارج شود،وهم واپسین کلماتی بود که در قتلگاه از حنجر خونین آن امام شنیده شد که «الهی رِضیً بِقَضائک.»
خداوند می فرماید: «شاکرا لأنعمه؛ شکرگزار نعمت هاى پروردگار بود»نحل/ 12یکى از عالى ترین ویژگى ها و مقاماتى انسان را خاص و خالص براى خدا مى گرداند و از تیررس شیطان بیرون مى برد و راه نفوذ او را بر انسان مسدود مى کند، شاکر بودن است، شکرگزارى نعمت هاى گسترده خداوند بودن. شاکرین کسانى هستند که به هیچ نعمتى از نعمت هاى پروردگار نمى رسند مگر این که شکرش را به جا مى آورند. و خداوند در آیه فوق حضرت ابراهیم (ع) را به این ویژگى متصف مى داند و مى فرماید همین صفت سبب گزینش او شده است.
از جمله مهمترین شکرگزارى هاى آن حضرت در ارتباط با نعمت فرزند است سالیان سال، ابراهیم و خانواده اش از نعمت فرزند بى نصیب بودند، تا این که در عین ناباورى خداوند اسماعیل را به آنها داد، بدیهى است اسماعیل نعمت بسیار عزیزى براى آن حضرت باشد اما از خدا عزیزتر نبود. این نعمت نمى توانست خدا را از خانه دل ابراهیم بیرون کند تا خودش جانشین خدا گردد بلکه، با وجود این نعمت دردانه، دل ابراهیم براى خدا خالص تر شد، چیزى نگذشت که ابراهیم مأمور شد فرزند عزیزش را در وادى لم یزرع مکه سکنا دهد و از او جدا شود.
حضرت نوح علیه السلام هم در طوفان سهمگین و امواج خروشان دریا ،حمد و سپاس خداوند را سرلوحه کار خود قرار داده:
(فَإِذَا اسْتَوَیتَ أَنْتَ وَ مَنْ مَعَکَ عَلَى الْفُلْکِ فَقُلِ الْحَمْدُ لِلَّهِ الَّذی نَجَّانا مِنَ الْقَوْمِ الظَّالِمین » چون تو با آنان که همراه تواند بر کشتى نشستى بگو: «ستایش خدایى را که ما را از [چنگ] گروه ظالمان هانید ( المؤ منون : 28)
هنگام خروج از مکه
امام حسین(ع)هنگامی که خواست مکه را ترک کند، خانه خدا را طواف کرد و سعی انجام داد و از احرام بیرون آمد و سپس خطبه ای ایراد فرمودند که در آن زبان به حمد و سپاس خداوند متعال باز کردند
شب عاشورا
هنگامی که توقف امام و یارانش به شب عاشورا منتهی شد، یاران خود را در خیمه ای جمع کرد و به همه آنها اعلام کرد که من بیعتم را از شما برداشتم اما در برابر این سخنان امام ،هیچ فردی راه رفتن را پیش نگرفت و هر یک سخنانی را بیان کردند که نشان از وفاداری بی بدیل آنها نسبت به امام خویش داشت ،امام با دیدن این وفاداری زبان به حمد و سپاس خداوند باز کرد و فرمود :
(أثنی علی الله أحسن الثناء و أحمده علی السراء و الضراء ….. أما بعد، فإنی لا أعلم أصحابا أولی و لا خیراً من أصحابی و لا أهل بیت أبر و لا أوصل من أهل بیتی فجزاکم الله عنی جمیعا خیراً.؛ خدا را به بهترین وجه ستایش کرده و در شداید و آسایش و رنج و رفاه در مقابل نعمت هایش سپاسگزارم اما بعد، من اصحاب و یارانی بهتر از یاران خود ندیدم و اهل بیت و خاندانی باوفاتر و صدیق تر از اهل بیت خود سراغ ندارم. خداوند به همه شما جزای خیر دهد)(الکامل فی تاریخ ،ج2،ص559)
صبح عاشورا
در صبح عاشورا وقتی که سپاه دشمن شیپور جنگ را نواختند، سید الشهداء رو به آنها کرد و در آن لحظات حساس نیز شکرگزاری خداوند را فراموش نکرد و با زبانی سرشار از سپاس و شکر به درگاه خداوند متعال فرمود:
«الحمد لله الذی خلق الدنیا فجعلها دار فناء وزوال، متصرفه باهلها حالا بعد حال فالمغرور من غرته و الشقی من فتنته: فلا تغرنکم هذه الدنیا فانها تقطع رجاء من رکن الیها » حمد و سپاس خدای را که دنیا را محل فنا و زوال قرار داد، دنیا اهل خود را تغییر می دهد و آنها را دگرگون می کند، مغرور کسی است که گول دنیا را بخورد و بدبخت کسی است که شیفته و فریفته ی او بشود، مردم! دنیا گولتان نزند که هر کس به او اعتماد کند ناامیدش می سازد)(بحار الانوار ،ج45،ص5)
ظهر عاشورا
بعد از به شهادت رسیدن برخی از اصحاب و یاران با وفای سید الشهداء شاهد صحنه ای دیگر از شکر گزاری اباعبد الله الحسین هستیم ،وقتی که از دشمن درخواست کردند که مدتی کوتاه دست از جنگ بردارند تا حضرت با یاران خود به زیباترین شکل ممکن خدا را شکر کنند و به همین جهت امام به زهیر بن قین و سعید بن عبدالله دستور فرمود جلو بایستید تا نماز ظهر را ادا کنم ،آنان جلو ایستادند و امام در جماعت حدود نیمی از یاران خود نماز را اقامه کردند .
هنگام شهادت علی اصغر علیه السلام
وقتی امام در برابر سپاهیان عمر سعد برای طفل شش ماهه درخواست آب کرد و پاسخ حضرت را با تیر سه شعبه ای که توسط حرمله به طرف امام پرتاب شد،دادند، امام خون گلوی مبارک کودک شش ماهه را با کف دست می گرفت و با طرف آسمان می افشاند و در این لحظه جانسوز و جانگاه سخنانی را به زبان می آورد که حاکی از اوج شکر گزاری حضرت بود.
واپسین لحظات عمر امام
امام به سبب زیادی جراحات و در آخرین لحظات از هوش رفت، زینب کبری گریه کنان امام را صدا می زد ، سید الشهداء لحظه ای به هوش آمد و با خواهر صحبت کرد و دوباره بی هوش شد ،سپس دوباره به هوش آمد و در آخرین لحظات عمر خویش زبان به سپاس و شکر خداوند متعال باز کرد و با خداوند متعال اینگونه مناجات کرد : (بار الها … ای آنکه چون بخوانندت نزدیکی و به آنچه آفریدی محیطی ،توبه کنان را توبه پذیری و به آنچه خواهی توانایی و به آنچه جویی رسیده ای، چون شکرت گویند بسیار سپاس گویی و چون یادت کنند بسیار یاد کنی نیازمندانه تو را می خوانم و بی نوایانه به تو مشتاقم)(ینابیع الموده،ص418)
حضرت زینب در بارگاه یزید
سرانجام هنگامی که کاروان کربلا را به درگاه یزید وارد کردند، حضرت زینب(سلام الله علیها) خطبهای در آن مجلس قرائت کردند که سراسر آن از شکرگزاری و سپاسگزاری خداوند متعال اوج میزد، چنانچه ابتدای خطبه را با حمد و سپاس خداوند آغاز کردند:(سپاس خدای را که پروردگار جهانیان است و درود خدا بر پیغمبر ـ صلی الله علیه و آله ـ و همه خاندان او باد)
و همچنین جملات انتهایی سخنرانی با شکوه خود را نیز با حمد و سپاس خداوند متعال اینگونه تمام کردند:
(سپاس خدای را که اول ما را به سعادت و مغفرت ثبت کرد و آخر ما را به شهادت و رحمت فائز گرداند، از خدا می خواهیم که ثواب آنها را کامل کند و بر ثوابشان بیفزاید، و برای ما نیکو خلف و جانشین باشد، که اوست خداوند رحیم و پروردگار ودود، و ما را کافی در هر امری و نیکو وکیل است.) (اعلام النساء،ج2،ص504)
*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&
مشروح خطبه دوم:
اوصِیکُمْ عبادالله و نفسی بِتَقْوَى اللَّهِ. بندگان خدا شما را و خودم را سفارش می کنم به تقوای الهی،
نَزَلَ جَبْرَئِیلُ عَلَیْهِ اَلسَّلاَمُ عَلَى اَلنَّبِیِّ صَلَّى اَللَّهُ عَلَیْهِ وَ آلِهِ فَقَالَ لَهُ «یَا جَبْرَئِیلُ عِظْنِی» فَقَالَ یَا مُحَمَّدُ عِشْ مَا شِئْتَ فَإِنَّکَ مَیِّتٌ وَ أَحْبِبْ مَنْ شِئْتَ فَإِنَّکَ مُفَارِقُهُ وَ اِعْمَلْ مَا شِئْتَ فَإِنَّکَ مُلاَقِیهِ ….
جبرئیل علیه السّلام بر پیامبر خدا صلّى اللّٰه علیه و آله نازل گردید، آن حضرت به او فرمود: اى جبرئیل مرا موعظه کن، جبرئیل گفت: اى محمّد تو هر گونه که مىخواهى زندگى کن (ولى بدان که ناگزیر) خواهى مرد، و هر کس را مىخواهى دوست بدار ولى بالاخره روزى از او جدا خواهى شد، و هر چه مىخواهى انجام ده که بالاخره آن را ملاقات خواهى کرد……
*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&
پنجشنبه | 19 محرم | حرکت کاروان اسیران کربلا از کوفه به طرف شام (61 ق)/ |
پس از واقعه عاشورا، هنگام ورود کاروان اسرای کربلا به کوفه، حضرت زینب (س) خطبه ای خواندند و در آن مردم کوفه را از گناهی که بخاطر یاری نکردن امام حسین (ع) مرتکب شدند، آگاه کرد.
حضرت زینب (س) پس از واقعه کربلا از هر فرصتی برا روشنگری و معرفی حق و باطل تلاش کردند و برای خارج کردن مردم از توهم دینداری ، خطبه های استوار و مستحکم ارائه می کند.
حماسهی زینب کبری (سلام الله علیها) است که مکمّل حماسهی عاشورا است؛ بلکه به یک معنا حماسهای که بیبی زینب کبری (سلام الله علیها) بهوجود آورد، احیاکننده و نگهدارندهی حماسهی عاشورا شد.
توانست در مقابل کوه سنگین مصائب، قامت خود را استوار و برافراشته نگهدارد؛ حتّی لرزشی هم در صدای این بانوی بزرگ از اینهمه حادثه پدید نیامد؛ هم در مواجههی با دشمنان، هم در مواجههی با مصیبت و حوادث تلخ، مثل یک قلّهی سرافراز استواری ایستاد؛ درس شد، الگو شد، پیشوا شد، پیشرو شد. در بازار کوفه، در حال اسارت، آن خطبهی شگفتآور را ایراد کردزینب (سلام اللَّه علیها) نشان داد که میتوان حجب و عفاف زنانه را تبدیل کرد به عزت مجاهدانه، به یک جهاد بزرگ.
خطبه حضرت زینب درکوفه نشان دهنده ضرورت حفظ اقتدار در برابر دشمنان است ، این را هم بیان می کند که فقط با بصیرت دینی و فقه سیاسی و هوش روانشناسی و جامعه سازی دینی می توان از نهضت حضرت امام حسین (ع) دفاع کرد و حسینی شد و حسینی ماند و ماها باید مواظب خود باشیم که از این معیار فاصله نگیریم.
زندگی انسان از لحاظ فردی ، جمعی ، جامعه و ملی و جهانی همواره صحنه درگیری جنود دین و جنود کفر است و فقط با بصیرت می توان از این جریان به سلامت عبور کرد و بصیرت ما اگر حسینی نباشد ، در برابر یزیدیان ، ذلیل و گرفتار زندگی ذلت بار و پست تر از مرگ خواهیم شد.جنگ بصیرت با تزویر و نفاق همچنان ادامه دارد و ادامه خواهد داشت.
فراگیری وگستردگی مراسم عاشورای حسینی در کشورهای مختلف که در سالهای اخیر به اوج خود رسیده چرا که نیاز بشر به آموزههای عاشورایی پس از گذشت قرنها و پای نهادن به عصر تکنولوژی، نه تنها از بین نرفته، بلکه روز به روز افزونترشده است؛ چرا که بشر به موازات پیشرفتهای مادی خویش، باید از نظر اصول انسانی و معنوی توسعه یابد که این توسعه معنوی و انسانی، او را در ادامه راه کمک میکند و به هدف اصلی زندگی، که همانا گام نهادن در مسیر کمال و رسیدن به قرب الهی است، رهنمون میکند. عاشورا با ابعاد فرا زمانی خود، امروزه عهدهدار چنین مسئولیت خطیری است.
اینکه برای نخستین بار دولت هند اجازه برپایی رسمی مراسم عزاداری برای امام حسین(ع) را به مردم هند داد! “نارندا مودی ” نخست وزیر هند که مذهب هندو دارد، به صورت رسمی در مجلس عزای امام حسین(ع) شرکت کرد و تبدیل به نخستین نخست وزیر هند شد که به صورت رسمی و علنی در مراسم عزای امام حسین(ع) شرکت میکند. افراد صرف نظر از هر دین و مسلکی که داشتند در این مجلس عزا شرکت کردند. هندو، بودایی، مسلمان و غیره همگی به عشق امام حسین(ع) گرد هم جمع شدند و نوحه خواندند و سینه زدند. این تنها محدودچند کشور همچون هند نمی شود، بلکه در سالهای اخیر، شاهد یک موج فراگیری از برپایی مجلس عزای حسینی در اقصی نقاط جهان هستیم.
باید عرض کنیم که:شاخصترین پیام اجتماعی و پیامد قیام سید الشهدا، نجات مردم از جهالت و گمراهی است(همان گونه که در عبارات مختلف و در زیارات گوناگون آن حضرت آمده است از جمله در زیارت اربعین). آن حضرت با قیام آگاهانه خود مرز میان حق و باطل را که به وسیله مستکبران رفته رفته کم رنگ شده و از بین رفته بود را هر چه بیشتر تبیین فرمودند و ملاک حق و حقیقت را آشکار کردند. اشعههای درخشان این موج بیداری، همچنان ادامه دارد و آزادگان جهان را رهبری میکند.
لازم است ازحضور گرم همه شما اهالی خوب حسن آباددر مراسم عزاداری حضرت اباعبدالله علیه السلام در مساجد، هیئات وتکایا تقدیر وتشکر کنم از حضورروحانیون عزیز،نیروی انتظامی دربرقراری نظم وعوامل شهرداری هم تشکر میکنم.
*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*
اشاره ای به پیشنهاد رشوه توسط دولت ترامپ به ناخدای کشتی ایرانی
دولت دونالد ترامپ اخیرا در راستای مقابله با فروش نفت ایران و فشار بیشتر بر تهران با همکاری انگلیس، اقدام به توقیف نفتکش ایران در جبل الطارق کرد. اما واکنش قاطع ایران در رابطه با توقیف نفت کش انگلیس را به جهت اقتدار دریایی که ایران از خود در خلیج فارس در قضیه توقیف نفتکش انگلیسی و ساقط کردن پهباد فوق پیشرفته آمریکایی نشان داد، وادار به عقب نشینی کرد و این نقشه واشنگتن را نیز با شکست مواجه کرد. دولت جبل الطارق به دلیل هراس از پیامدهای این اقدام خود تصمیم به آزاد کردن نفتکش ایرانی نمود. آمریکا این مسئله را شکست بزرگی برای خود تلقی کرد و اقدام به فشار بر این نفتکش و ممانعت از تردد آن کرد.
اما نفتکش در دریا به مسیر خود در دریایهای آزاد ادامه داد و آمریکا توان متوقف کردن آن را نداشت در ادامه، آمریکا از راه جدیدی برای متوقف کردن این نفتکش وارد شد و ازطریق ایمیل اقدام به پیشنهاد رشوه چند میلیوندلاری به ناخدای هندی این نفتکش کرد که این خدعه نیز با شکست مواجه شد. این مسئله که در رسانههای بین المللی با عنوان رشوه آمریکا به ناخدای نفتکش ایران معروف شده یک آبروریزی بزرگ برای آمریکا و نشانهای دیگر از انفعال بین المللی این کشور است.
درواقع این همان چیری است که رهبر معظم انقلاب نیز بارها بر این موضوع و شروع دوران افول آمریکا اشاره کرده اند. آمریکا در دهههای پس از جنگ جهانی دوم، خود را به عنوان یک قدرت برتر و حتی پس از فروپاشی شوروی خود را ابرقدرت جهان نامیده است. اما دوران افول آمریکا شروع شده و این کشور را در مسیر نوعی سقوط از قدرت برتر قرار داده است.{تکبیرنمازگزاران}آمریکا که خود را بزرگترین اقتصاد جهان میداند اکنون با بحران اقتصادی مواجه شده است. نماینده ویژه وزارت خارجه شان به ناخدای یک کشتی ایمیل بزند و او را همزمان تهدید و تطمیع کند که کشتی اش را تحویل آنها دهد و پول دریافت کند و اگر نکند زندگی و سرنوشت بدی خواهد داشت؟! این نشان دهنده سقوط سیاسی، اخلاقی و عملیاتی و قبل از هر چیز، انفعال و استیصال آنهاست»fبه امید حاکمیت پیدا کردن قدرت اسلام وپرچم اسلام در عالم!
والســــــــــــــــــــلام علیکــــــــــــــــــم ورحمه اللـــــــــــــــــــــــه وبــــــــــــــــــــرکاته
*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&