به گزارش روابط عمومی دفترامام جمعه حسن آباد نمازباشکوه جمعه اینهفته 12/06/95به امامت حجه الاسلام والمسلمین حاج آقااستیری امام جمعه محترم فشافویه وباحضورگسترده اقشارمختلف مردم درمصلی امام خمینی شهربرگزارشد.
ایشان دربخشی ازخطبه اول گفتند: بحث امروز ماپیرامون سومین موردازموارد غفلت است. خداوند مهربان نعمتهای بسیار گستردهای به انسان عطا فرموده است، اما غفلت و فراموشی آفت بزرگی است که انسان را دچار خود کرده است
پیامبر اکرم صلی الله علیه وآله در سخنی با ابن عبّاس به توضیح نعمتهای ظاهری پرداخته، فرمودند:
ای فرزند عباس! اما نعمت ظاهری، اسلام و آفرینش نیکوی تو و رزقی است که خداوند روزیات ساخته، و نعمت باطنی آن است که اعمال بد تو را پوشانده و تو را مفتضح نساخته است.
خطیب محترم جمعه حسن آباددربخشی ازخطبه دوم هم بااشاره قیام 17شهریوروکشتارمردم بی گناه درمیدان شهدا ،اظهارکرد: مردم نباید هیچوقت شیطنتهادشمنان رافراموش کنند. فکرنکنیم دشمن تغییرموضع داده است ، آنهافقط چهره خودشان را تغییرداده اند. و مثل مارِ خوش خط و خال بهصورت فریبنده به طرف انسان میآیند، اظهار محبت میکنندبدانید این یک حمله و تهاجم خصمانه است.درقضیه برجام باهمین چهره آمدند اما دیدیدبدعهدی کردندوبه تعهداتی داده بودند آنگونه که بایدعمل نکردند!!
عناوین خطبه اول:
1- منظورازنعمتهای ظاهری وباطنی چیست؟
2-انواع یادآوری نعمتها.
عناوین خطبه دوم:
1-امام جواد،فعالیتهای خودرابسیار دقیق وحسابشده انجام میدادودرهرزمینهای که فرصت فعالیت بود،فعالیت میکرد.
2–تمام دوران زندگی حضرت علی(ع)وحضرت زهرا(س)الگویی است برای کسانیکه میخواهنددردنیاوآخرت سعادتمندشوند
3- آمریکاییهادرقضیه برجام بدعهدی کردندوبه تعهداتی که داده بودند آنگونه که بایدعمل نکردند!!
مشــــــروح خطبـــــــــه اول:
أعوذ باللـــــــــه من الشیطان الرجیــــــــــم بســـــــــم اللـــه الــــرحمـــــن الرحیـــــــــم
ابتداخودم راوشما نمازگزاران عزرا توصیه میکنم به تقوای الهی
اما بحث امروز ماپیرامون موارد غفلت است.
هفته گذشته آیه شریفه 7سوره مبارکه روم را به محضرشما تقدیم کردم ودوموردازموارد غفلت که عبارت بوداز غفلت از نسل و غفلت از حساب است.
اما مورد سوم:
غفلت از نعمتها:
خداوند مهربان نعمتهای بسیار گستردهای به انسان عطا فرموده است، اما غفلت و فراموشی آفت بزرگی است که انسان را دچار خود کرده است
«وَإِن تَعُدُّواْ نِعْمَهَ اللّهِ لاَ تُحْصُوهَا»؛(1) و اگر نعمتهای خدا را بشمارید، هرگز نمیتوانید آنها را احصا کنید.ولی خداوند نعمتهای بیکران خویش را به دو بخش نعمتهای ظاهری و باطنی تقسیم کرده است:
«أَلَمْ تَرَوْا أَنَّ اللَّهَ سَخَّرَ لَکُم مَّا فِی السَّمَاوَاتِ وَمَا فِی الْأَرْضِ وَأَسْبَغَ عَلَیْکُمْ نِعَمَهُ ظَاهِرَهً وَ بَاطِنَهً»؛(2)آیا ندیدید خداوند آنچه را در آسمان و زمین است، مسخّر شما کرده و نعمتهای ظاهری و باطنی خود را بر شما گسترده و افزون ساخته است؟
سؤالی که در اینجا مطرح میشود این است که منظور از نعمتهای ظاهری و باطنی چیست که یادآوری هر دو قسم آن روشی مؤثر در تربیت اخلاقی و معنوی محسوب میشود؟ در روایات معصومان علیهمالسلامبه مصادیقی از این دو گونه نعمت برمیخوریم که در ذیل به برخی از آنها اشاره میشود:
پیامبر اکرم صلیاللهعلیهوآله در سخنی با ابن عبّاس به توضیح نعمتهای ظاهری پرداخته، فرمودند:
ای فرزند عباس! اما نعمت ظاهری، اسلام و آفرینش نیکوی تو و رزقی است که خداوند روزیات ساخته، و نعمت باطنی آن است که اعمال بد تو را پوشانده و تو را مفتضح نساخته است.
«یَا أَیُّهَا النَّاسُ اذْکُرُوا نِعْمَتَ اللَّهِ عَلَیْکُمْ»)فاطر: 3( ای مردم! نعمتی را که خدا به شما داده است، متذکر شوید.
«فَاذْکُرُواْ آلاء اللّهِ لَعَلَّکُمْ تُفْلِحُونَ») اعراف: 69(پس نعمتهای خدا را به یاد آرید، شاید که رستگار شوید.
انواع یادآوری ها
همچنانکه نعمت از گونههای متعددی برخوردار است، یادآوری آن نیز به صورتهای مختلفی امکانپذیر میباشد. برخی از آنها عبارتند از:
یادآوری ذهنی
در اینگونه از یادآوری، فرد با انجام عملیاتی ذهنی متذکر نعمتهای خداوند گشته و با مرور ذهنی آن، از نتایج ارزشمندش برخوردار میگردد. برای مثال، امام علی علیهالسلامتفکر مردم درباره نعمتها را مفید و موجب فاصله گرفتن ایشان از گناه میدانند:
«و لو فکّروا فی عظیم القدره و جسیم النعمه لرجعوا الی الطریق و خافوا عذاب الحریق»؛(4)و اگر مردم در قدرت عظیم الهی و نعمتهای بزرگ او میاندیشیدند، قطعا به راه صواب باز میگشتند و از عذاب جهنم نگران میشدند.
یادآوری گفتاری
گونه دیگر یادآوری، با سخن گفتن از عطایای الهی همراه است و ذکر گفتاری نیز میتواند زمینه را برای ذکر قلبی فراهم سازد. خدای متعال در آیه پایانی سوره «ضحی» خطاب به فرستاده عزیز خویش میفرماید: «وَ أَمَّا بِنِعْمَهِ رَبِّکَ فَحَدِّثْ»؛ و اما نعمت پروردگارت را بازگو کن. مردی از امام حسین علیهالسلامپرسید: این فرمایش الهی «وَ أَمَّا بِنِعْمَهِ رَبِّکَ فَحَدِّثْ»یعنی چه؟ حضرت فرمود: «امره ان یحدث بما انعم اللّه به علیه فی دینه»؛(5) به فرستاده خود فرموده تا نعمتهایی که در دین بدو داده بر زبان جاری سازد و به مردم بگوید.
یادآوری نوشتاری
در این نوع از یادآوری که شباهت زیادی به یادآوری گفتاری دارد، فرد با زبان قلم به واگویی نعمتهای الهی میپردازد؛ مانند آنجا که امیرالمؤمنین علیهالسلام در پاسخ به نامه معاویه، بر اساس دستور پروردگار در آیه پیشین، متذکر نعمتهای خداوند میشوند:
مگر نمیبینی ـ نه اینکه بخواهم خبرت دهم، بلکه به عنوان شکر و سپاسگزاری نعمت خداوند میگویم ـ جمعیتی از مهاجرین و انصار در راه خدا شربت شهادت نوشیدند و هر کدام دارای مقام و مرتبتی بودند، اما هنگامی که شهید ما (حمزه) شهید شد، به او گفته شد: «سیدالشهدا» و رسول خدا هنگام نماز بر وی (به جای پنج تکبیر) هفتاد تکبیر گفت و نیز مگر نمیدانی گروهی دستشان در میدان جهاد قطع شد که هر کدام مقام و منزلتی دارند، ولی هنگامی که این جریان درباره یکی از ما انجام شد، لقب طیّار به او داده شد؛ آن کس که در آسمان بهشت با دو بال خود پرواز میکند
یادآوری رفتاری
منظور از یادآوری رفتاری آن است که فرد رفتاری از خود بروز دهد که نوعی یادآوری و تذکر به شمار آید؛ مانند آنکه نعمتهای الهی را مورد استفاده قرار داده و آنها را آشکار سازد.
امیرالمؤمنین علیهالسلام در نامهای به حارث همدانی فرمودند:
«و استصلح کل نعمه انعمها اللّه علیک و لاتضیعنَ نعمه من نعم اللّه عندک و لیُرَعلیک اثرُ ما انعم اللّه به علیک»هر نعمتی که به تو داد، نیکو دار و هیچ نعمتی از نعمتها را ضایع و تباه مساز و باید اثر نعمتهایی که خدا به تو داده در تو دیده شود.
1- نحل: 18. 2-ـ لقمان: 20. 3- نهجالبلاغه، خ 1854- حسنبن شعبه حرّانى، تحفالعقول، 1404، ص 247. 5- نهجالبلاغه، ن 28.
مشروح خطبه دوم
بسم الله الرحمن الرحیم
در ابتدای خطبه دوم هم خودم و هم شما را به تقوای الهی دعوت می کنم.
قالَ الجوادعلیهالسلام: مَنْ لَمْ یَعْرِفِ الْمَوارِدَ أعْیَتْهُ الْمَصادِرُ. (بحارالانوار، ج۶۸، ص۳۴۰)فرمود: هرکس موقعیتشناس نباشد، جریانات، او را مىرباید و هلاک خواهد شد.
تن آدمــــــی شریف است به جـــــــان آدمیت نه همین لباس زیباست نشان آدمیت
اگرآدمی به چشم است ودهان وگوش وبینی چه میان نقش دیـــــــوار و میان آدمیت
جمعه | 12 شهریور | 30 ذیقعده | شهادت حضرت امام محمدتقی – جوادالائمه(ع) (220 ه.ق) |
در مورد مبارزات ائمه معصومین علیهم السلام با دستگاه حاکمه میتوان گفت: همه زندگی آنان طبیعت مبارزاتی داشته است بهصورتی که تمام کلمات و حرکات و جهتگیریها و سیره و روش زندگی آنان حتی اکل و شرب، (خوردن و آشامیدن) مشی و رکوب، (راه رفتن و سوار شدن) و رنگ لباس و القاب و نقش انگشترشان، معنادار و پر از رمز و راز بوده است.
وجود امام جواد(ع) با آن سن کم، در مقام امامت که مسؤولیتهای رهبری را بهعهده داشت، بهخودیخود برای نظام حاکم خطرناک بود، مأمون حزم و احتیاط نموده و برای مقابله با هر رویداد ناگهانی احتمالی، آمادگی لازم را اتخاذ میکرد و لذا برای فرو خواباندن خشم و اعتراض شیعیان علیه خود، همانطور که امام رضا(ع) را ولیعهد خود قرار داد و به نام او سکه زد و دخترش را به عقد آنحضرت درآورد، نسبت به امام جواد(ع) نیز همان نیرنگ سیاسی را بهکار برد و در سال ۲۱۱هجری امام جواد(ع) را از مدینه به بغداد آورد تا فعالیتهای فکری و سیاسی او را زیر نظر بگیرد و هرگاه زیان و خطری را از ناحیه وی احساس کند، فوراً راهها را بر وی ببندد و روابط او را با شیعیانش قطع کند و نیز آرزو داشت که با نیرنگها و شیوههایش با فریب دادن امام و یا تهدید او در آینده آنحضرت را جلب و جذب کرده و داعی و مبلغ خود و دولتش بگرداند.
تلاشهای مأمون برای کاستن از وجهه و لیاقت و محبوبیت امام جواد(ع) به جایی نرسید و برای نیرنگ، خواست دخترش را به عقد امام درآورد. مأمون که در زیرکی و شعور سیاسی کمنظیر بود، با تزویج دخترش به امام جواد(ع) همان هدفی را دنبال میکرد که در مورد سپردن ولایتعهدی به امام هشتم(ع) و ازدواج دخترش با آنحضرت دنبال میکرد. زیرا شیعیان و علویان در آنزمان نیروی عظیمی را تشکیل میدادند و مأمون تنها از همینها میترسید، از اینرو با ازدواج دختر خود با آنحضرت که زعیم و پیشوای اهلبیت و شیعیان بود میخواست شعلههای انقلابات را خاموش سازد.
اما امام برخلاف انتظار مأمون، فعالیتهای خود را بسیار دقیق و حسابشده انجام میداد و در هر زمینهای که فرصت فعالیت بود، فعالیت میکرد
شنبه | 13 شهریور | 1 ذیحجه | سالروز ازدواج فرخنده و مبارک حضرت علی(ع) و حضرت فاطمه(س) (2 ه. ق) – روز ازدواج |
نخستین روز از آخرین ماه قمری، سالروز ازدواج فرخنده حضرت فاطمه سلام الله علیها و حضرت علی(ع) بهعنوان روز ازدواج نامگذاری شده است و روزی مبارک برای همه کسانی است که دل به زندگی فاطمی دادهاند تا شادی خود را با خاطره همیشه روشن آن روز مبارک، پیوند زنند. ازدواج حضرت علی با حضرت فاطمه به فرمان خداوند، از امتیازاتی است که رسول اکرم(ص) بر آن مباهات میکردند. در این پیوند پر میمنت، فرشتگان آسمان در سرور و شادمانی و بهشتیان به زینت و زیور آراسته شده بودند. فاطمه زهرا(س) دختر پیغمبر اکرم(ص) و از دوشیزگان ممتاز عصر خویش بود. پدر و مادرش از اصیلترین و شریفترین خانوادههای قریش بودند. از حیث جمال ظاهری و کمالات معنوی و اخلاقی از پدر و مادر شریفش ارث میبرد و به عالیترین کمالات انسانی آراسته بود.
تمام دوران زندگی و ازدواج حضرت علی(ع) و حضرت زهرا(س) الگویی است برای کسانیکه میخواهند در دنیا و آخرت سعادتمند شوند، به چندمورداز الگوهای اخلاقی و تربیتی اشاره میکنم:
1.الگوی عفاف و پاکدامنی.
حضرت زهرا(س) الگویی است به تمام معنی برای عفاف و حجاب و پاکدامنی، چراکه در هر حالتی پایبند به عفت و حجاب خویش بود، که نمونههای آن بسیار است تمام این زندگی سراسرمعنویت است خلوص است عشق است وصمیمیت است..
۲. کفو و همتا بودن
یکی از اصول اساسی و رازهای موفقیت ازدواج، کفو و همتا بودن دختر و پسر با هم است، زیرا تنها در صورت همتا و همشأن بودن دو زوج است که درک متقابل آنان از یکدیگر امکانپذیر است.
برخی تصور میکنند کفویت تنها به شرائط ظاهری از قبیل مسائل نژادی و یا وضعیت مادی و رفاهی بستگی دارد در صورتیکه چنین نیست، بلکه همتایی و همسوئی آرمانها، خواستها و تمایلات روحی و روانی افراد، میزان آگاهیهای علمی و دینی و میزان تعهد عملی به مکتب و مذهب و ارزش نهادن به ویژگیهای اخلاقی و فرهنگی است.
3.جشن عروسی و دوری از گناه
محفل عقد و عروسی باید محل نزول فرشتگان الهی باشد، چنانکه درباره عروسی علی(ع) و زهرا(سلاماللهعلیها) گفتهاند: در شب زفاف فاطمه، جبرئیل و میکاییل و اسرافیل به همراه هفتاد هزار فرشته نازل شدند.
محفلهایی که مالامال از لعب و لهو و حرام و دیگر مسائل غیر شرعی و اخلاقی است، مورد تأیید اسلام نیست. در چنین محفلهایی نه تنها فرشتگان الهی فرود نمیآیند، بلکه برپاکنندگان در آن به خشم الهی گرفتار میشوند.
جهیزیه به اندازهی نیاز
یکی از مشکلات خانوادههای امروزی برای ازدواج دخترانشان، فراهم آوردن جهیزیه است. این پدیده که جنبه مدگرایی و چشم و همچشمی نیز به خود گرفته است، گاهی به درگیری، اختلاف و کشمکشهای اقتصادی میان خانوادهها میانجامد. چنین وضعیتی را با جهیزیه فاطمه(سلاماللهعلیها) و علی(ع) مقایسه کنید.
اساس ازدواج در اسلام بر سادگی استاگر ساده برگزار شد، قدم بعدی هم میشود ساده و الا اگرازابتداتشریفاتی واعیانی برگزارشدبعد دیگر نمیتواند بروددر خانه کوچکی،وبا وسایل مختصری زندگی کند. از اول، بایدپایه زندگی را براساس سادگی و سادهزیستی گذاشت تا زندگی بر خودمان،وهم برنزدیکان وجامعه آسان شود.
در مسأله ازدواج خود جوانها، اولیای خانوادههایی که جوان درخانواده دارندو مسؤولان فکر کنند و تصمیم بگیرند؛متأسفانه سن لزدواج بالا رفته نگذاریم این روندادامه پیدا بکند. بعضی از تصورات و سنتهای غلط در مورد ازدواج وجود دارد که اینها دستوپاگیر است، مانع از رواج ازدواج جوانها است؛ این سنتها را باید عملاً نقض کرد.
چهارشنبه | 17 شهریور | 5 ذیحجه | قیام 17 شهریور و کشتار جمع پرشماری از مردم توسط رژیم ستمشاهی در میدان ژاله تهران (جمعه سیاه 1357 ه.ش) |
ماه شهریور از ماههای پرخاطره است. هفدهم شهریور سال ۱۳۵۷، یعنی چند ماه به پیروزی انقلاب، درمیدان شهدای تهران، عوامل رژیم طاغوت، مردم بیپناه را به رگبار مسلسل بستند و تعداد زیادی از مردم را به شهادت رساندنددر همین ماه شهریور، ترور ناجوانمردانه رئیسجمهور و نخستوزیر کشور شهید رجائی و شهید باهنر اتّفاق افتاد.در همین ماه شهریور، ترور شهید آیتالله قدّوسی – دادستان کلّ کشور – اتّفاق افتاد.در همین ماه شهریور، شهادت امامجمعه تبریز بهدست منافقین اتّفاق افتاد.
در همین ماه شهریور – روز آخر شهریور – حمله نظامی رژیم بعثی صدّام به کشور اتّفاق افتاد.
چیزی که برای همه ماحتی تمام دنیا مثل روزروشن است این است که در همه این حوادث، رژیم آمریکا پشت قضیّه بود؛ عوامل آمریکایی بودند که یا بهطور مستقیم کمک کردند یا تشویق کردند یا حدّاقل چشمشان را بر این جنایات بستند.
کسانیکه ازقتلعام هفده شهریور با وقاحت تمام دفاع کردند، امروز دم از حقوق بشر میزنند، کسانیکه پنجاه و چند سال دیکتاتوری سیاه پهلویها را پشتیبانی کردند، امروز تهمت دیکتاتوری به جمهوری اسلامی میزنند،لذابایدبه این نکته توجه داشته باشیم که مردم نباید هیچوقت این شیطنتهارافراموش کرد.(تکبیرنمازگزان)فکرنکنیم دشمن تغییرموضع داده است ، آنهافقط چهره خودشان را تغییرداده اند. و مثل مارِ خوش خط و خال بهصورت فریبنده به طرف انسان میآیند، اظهار محبت میکنند و میگویند بیایید با هم دست بدهیم، بدانید این یک حمله و تهاجم خصمانه است.درقضیه برجام باهمین چهره آمدند اما دیدیدبدعهدی کردندوبه تعهداتی داده بودند آنگونه که بایدعمل نکردند!!درهمین دیداراخیرمقام معظم رهبری باهیئت دولت که سخنان معظم له دارای 45محوراست به دو نکته اشاره فرمودندکه عبارت است از:توجه به بدحسابی آمریکا در برجامو درس عدم اعتماد به دولتهای آمریکا و لزوم سیاست وعده در برابر وعده.
والســـــــــلام علیکــــــــــــم ورحمــــــــــــــه الله وبــــــــــــرکاته