اخبار ویژه
خانه / اخبار ویژه / حجت الاسلام والمسلمین استیری امام جمعه فشافویه: رهبرمعظم انقلاب معیار انصاف، عدالت و ملاک رعایت اصول انقلاب هستند.

حجت الاسلام والمسلمین استیری امام جمعه فشافویه: رهبرمعظم انقلاب معیار انصاف، عدالت و ملاک رعایت اصول انقلاب هستند.

به گزارش روابط عمومی دفترامام جمعه حسن آباد نمازباشکوه جمعه اینهفته ۰۵/۰۶/۹۵به  امامت حجه الاسلام والمسلمین حاج آقااستیری امام جمعه محترم فشافویهوباحضورگسترده اقشارمختلف مردم درمصلی امام خمینی شهربرگزارشد.

ایشان دربخشی ازخطبه اول گفتند: بحث امروز ماپیرامون موارد غفلت است.

آیه شریفه ۷سوره مبارکه روم «یَعْلَمُونَ ظاهِراً مِنَ الْحَیاهِ الدُّنْیا وَ هُمْ عَنِ الْآخِرَهِ هُمْ غافِلُونَ»ازاین آیه میخواهم استفاده کنم ودو مورد ازموارد غفلت را به محضرشمانمازگزاران عزیزعرضه بدارم.مورد اول:غفلت از نسل است ومورددوم: غفلت از حساب است.

امام جمعه محترم حسن آباددربخشی ازخطبه دوم هم بااشاره به روزبانکداری بدن ربا اظهارکرد:ما روایات بسیار داریم که هیچ جای شبهه در این روایات نیست. در بعضی از آن‌ها تعبیری شده است که شاید برای هیچ‌چیز نشده است وبسیارتکان دهنده است از این جهت کارشناسان (و) علما باید در این مسأله بسیار فعالیت کنند، دقت کنند که ما را از این گرفتاری نجات بدهند

عناوین خطبه اول: 

۱-غفلت ازفرزندوآخرت دوموردازمواردغفلت.

۲-اگر بدانیم یک حسابی داریم و حسابگر ما هم دقیق حساب می‌کند،به خودمان می‌آییم.

عناوین خطبه دوم:

۱- رهبرمعظم انقلاب معیار انصاف، عدالت و ملاک رعایت اصول انقلاب هستند.

مشــــــروح خطبـــــــــه اول:

IMG_6329

     أعوذ باللـــــــــه من الشیطان الرجیــــــــــم            بســـــــــم اللـــه الــــرحمـــــن الرحیـــــــــم

 ابتداخودم  راوشما نمازگزاران عزرا توصیه میکنم به تقوای الهی

بحث ماپیرامون عوامل غفلت بود که هفته های گذشته جمعاًهفت عامل ازعوامل غفلت را به محضرشماعزیزان عرضه داشتم.که عبارت بود از:تکاثر،اولادواموال،تجارت،آرزوهای طول ودراز،لهوالحدیث یاسخنان بیهوده ،دنیادوستی وتسویف

اما بحث امروز ماپیرامون موارد غفلت است.

آیه شریفه ۷سوره مبارکه روم «یَعْلَمُونَ ظاهِراً مِنَ الْحَیاهِ الدُّنْیا وَ هُمْ عَنِ الْآخِرَهِ هُمْ غافِلُونَ»ازاین آیه میخواهم استفاده کنم ودو مورد ازموارد غفلت را به محضرشمانمازگزاران عزیزعرضه بدارم.

مورد اول:غفلت از نسل است

غفلت از اهل و فرزند است. گاهی انسان کیف بچه‌اش را وارسی میکند، نمره‌های بچه‌اش را میبیند، احوال معلم بچه‌اش را میپرسد، احوال رفیق‌های بچه‌اش را میپرسد، اماآن سوزی که باید نسبت به فرزندانش داشته باشدندارد. اگر بچه شما نمازش بد بود، بیشتر غصه می‌خوری یا درسش بد بود؟

افراد ماه به ماه پایشان را به نماز جماعت نمی‌گذارند و هیچ غصه هم نمی‌خورند. دخترش بد حجاب است هیچ غصه نمی‌خورد. بچه‌اش نماز نمی‌خواند هیچ غصه نمی‌خورد.این‌ها را قرآن هشدار داده است و می‌گوید: مدرک فرزندت مهم است، ولی نماز فرزندت برایت مهم نیست «یَعْلَمُونَ ظاهِراً مِنَ الْحَیاهِ الدُّنْیا». ظاهر دنیا را می‌بیند «وَ هُمْ عَنِ الْآخِرَهِ هُمْ غافِلُونَ» غفلت از فرزند مسئله مهمی است که قرآن می‌گوید: «إِنَّا کُنَّا قَبْلُ فی‏ أَهْلِنا مُشْفِقینَ»[ طور/۲۶] . روز قیامت عده‌ای می‌گویند: «ما نسبت به بچه‌مان سوز داشتیم و خدا ما را نجات داد. »

مورددوم: غفلت از حساب است.

انسان اگر بداند که در گمرک چمدانش را باز می‌کنند و تک تک جنس‌های او را می‌بینند یک مقدار در خرید سوغاتی کنترل می‌کند. ما اگر بدانیم یک حسابی داریم و حسابگر ما هم دقیق حساب می‌کند و کار‌های ظاهر را حساب نمی‌کند، به خودمان می‌آییم. «یَعْلَمُ خائِنَهَ الْأَعْیُنِ وَ ما تُخْفِی الصُّدُورُ» [غافر/۱۹] نگاه که کردی به تو می‌گوید: از این نگاه چه هدفی داشتی؟ «یَعْلَمُ خائِنَهَ الْأَعْیُنِ». اگر با چشمت نگاه خیانت آلود کردی، او خیانتی که پشت این نگاه است را می‌فهمد.

قرآن می‌فرماید: بعضی‌ها هستند. «یَعْلَمُونَ ظاهِراً مِنَ الْحَیاهِ الدُّنْیا وَ هُمْ عَنِ الْآخِرَهِ هُمْ غافِلُونَ» [روم/۷]. فقط می‌خواهد دختر و پسرش مدرک بگیرند. دخترش به بخت برود و پسرش به آرزو هایش برسد. فقط «ظاهِراً مِنَ الْحَیاهِ الدُّنْیا». ظاهر دنیا را می‌بیند. تیپ، پول، این را رضوان و خوشبختی می‌داند. اما حالا چه چیزی را از دست داد و چه چیزی را گرفت؟ خطرش را، سلامتی روحش را، اخلاقش را، ایمانش را و از آخرت غافل است. می‌گوید: الحمدالله تمام واجبات دخترم را جور کرده‌ام. واجبات دخترش یخچال ، فرش و … است  این‌ها واجبات دخترش می‌شود.

قرآن می‌فرماید: «اقْتَرَبَ لِلنَّاسِ حِسابُهُمْ وَ هُمْ فی‏ غَفْلَهٍ مُعْرِضُونَ»[ انبیاء/۱] . مردم دارند به سمت گور می‌روند و غافل هستند

مشروح خطبه دوم

بسم الله الرحمن الرحیم

IMG_6333

در ابتدای خطبه دوم هم خودم و هم شما را به تقوای الهی دعوت می کنم.

قال امیرالمؤمنین علی علیه السلام:« أَمْنَعُ‏ حُصُونِ‏ الدِّینِ‏ التَّقْوَى‏»تصنیف غرر الحکم و درر الکلم، ص ۲۷۰، حدیث ۵۸۸۸٫

بندگان خدا خودم و شما را به تقوای الهی سفارش می‎کنم. در بیان زیبای امیر بیان علی(ع)این جمله در رابطه با تقوا به چشم می‎خورد. حضرت۷ می‎فرماید: قوی‏ترین و مستحکم‏ترین پناهگاه دین تقواست. یعنی اگر بخواهیم دژی را سراغ بگیریم که دین ما را، اعتقاد ما را و باورهای ما را حفظ کرده و نگه بدارد، آن قلعه و آن حصار و آن دژ، تقواست. انسان‏های برخوردار از تقوا دینشان حفظ می‎شود، نگهداری می‎شود، از هجمه دیگران مصون می‎ماند.

دوشنبه ۸ شهریور ۲۶ ذیقعده انفجار دفتر نخست‌وزیری توسط منافقین و شهادت مظلومانه رئیس‌جمهور، محمدعلی رجایی و نخست‌وزیر، حجت‌الاسلام‌والمسلمین دکتر محمدجواد باهنر(۱۳۶۰ ه. ش) – روز مبارزه با تروریسم

گفتیم هفته بزرگداشت دولت است و یادآور شهادت شهداى گرانقدرى چون رجایى و باهنر. اما در کنار بزرگداشت دولت، باید به کارنامه دولت و موفقیت‌هاى آن نیز پرداخته شود و در کنار آن اگر توصیه و تذکرى نیز لازم است، به دولت‌مردان جمهورى اسلامى داده شود که ان‌شاء‌الله کاستى‌ها و ضعفها را برطرف نمایند. همچنین گفتیم در هفته دولت، شایسته است که نگاهى به تکالیف و وظایف دولت داشته باشیم به دور از هرگونه سیاه‌نمایى یا سفیدنمایى ارزیابی کنیم  رهبر انقلاب معیار انصاف، عدالت و ملاک رعایت اصول انقلاب هستند و مى‌توان بر اساس توصیه‌هاى ایشان، کارنامه دولت‌هاى مختلف را سنجید.

۱. مردمى بودن‌

یکى از اصلى‌ترین توصیه‌هاى رهبر معظم انقلاب به مسؤولان کشور به‌خصوص در قوه مجریه، مسأله مردمى بودن و رابطه با مردم داشتن و میان مردم رفتن و مثل مردم زندگى کردن است.

۲. مسؤولیت را طعمه ندانند

یکى از توصیه‌هاى اصلى رهبر معظم انقلاب به مسؤولان کشور آن است که مسؤولیت و پست اجتماعى و سیاسى خود را طعمه‌اى براى چپاول کشور ندانند و از مسؤولیت سیاسى خود پلى براى رسیدن به مادیات و ثروت نسازند. این توصیه رهبر معظم انقلاب در سالهاى قبل و حتى پیش از انتشار برخى از فیش‌هاى نجومى، نشان از آن دارد که معظم‌له همواره نسبت به ثروت‌اندوزى حرام خصوصا در میان مسؤولان نظام حساس بوده‌اند. البته فیش‌هاى نجومى امر عام و همه‌گیرى نبوده است ولى همین میزان از فعل حرام چپاول بیت‌المال نیز براى مسؤولان کشور اسلامى غیر قابل قبول است. رهبر معظم انقلاب در بیان نحوه زندگى مسؤولان مطلوب دستگاه اجرایى کشور خاطرنشان مى‌کنند که مسؤولانى مانند رجایى و باهنر: «براى خودشان از مقامى که داشتند، کیسه ندوخته بودند؛ این یکى از چیزهاى مهم است. این‌جور نباشد که ما فکر کنیم حالا که یک مسؤولیّتى داریم، این‌را وسیله‌اى قرار بدهیم براى تأمین آینده.»

۳-کاهش تورم، خروج از رکود، بهبود اشتغال‌

یکى از توصیه‌هاى مکرر رهبر معظم انقلاب به مسؤولان اجرایى کشور، مسأله تورم و رکود و اشتغال است. ایشان در این‌باره بارها و بارها به مسؤولان کشور به‌خصوص مسؤولان اجرایى تذکر و توصیه داشته‌اند به‌نحوى‌که یکى از پر تکرارترین توصیه‌هاى ایشان به مسؤولان کشور، مسائل اقتصادى و تولید داخلى و توجه به کار و سرمایه ایرانى بوده و هست.

خطیب محترم جمععه ضمن تبریک ایام هفته دولت ازاستاندارمحترم تهران وفرماندارمحترم شهرستان ری خواستند با توجه به اینکه حدود۲ماه است که بخشداری با سرپرست مدیریت میشود جهت پیشرفت بهترامورنسبت به تعیین ومعرفی بخشدارجدید اهتمام داشته باشند.

چهارشنبه ۱۰ شهریور روز بانکداری اسلامی (سالروز تصویب قانون عملیات بانکی بدون ربا – ۱۳۶۲ ه. ش)

مسأله بانک از مسائل مهمی است که اگر چنان‌چه ربا از بانک حذف نشود، مشمول آیه شریفه و روایات کثیره می‌شویم که آیه شریفه می‌فرماید: کسانی‌که ربا می‌خورند، این‌ها با خدا و پیغمبر(ص) اعلام جنگ می‌کنند. این تعبیر در کم‌جایی واقع شده است که اعلان جنگ است بین کسانی‌که می‌خواهند ربا بخورند با خدا و پیغمبر(ص).

ما روایات بسیار داریم که هیچ جای شبهه در این روایات نیست. در بعضی از آن‌ها تعبیری شده است که شاید برای هیچ‌چیز نشده است وبسیارتکان دهنده است از این جهت کارشناسان (و) علما باید در این مسأله بسیار فعالیت کنند، دقت کنند که ما را از این گرفتاری نجات بدهند و ملت هم باید توجه بکنند به این‌که مواجه هستند با یک همچو چیزی که قرآن کریم می‌فرماید: «فاذنوا بحرب من الله و رسوله».حرمت ربا به قرآن کریم و سنت و اجماع مسلمین ثابت، بلکه دور نیست که حرمت آن از ضروریات دین باشد و از گناهان کبیره محسوب است.در کلمات قصار نبوی است (که) بدترین مکاسب کسب ربا است و از حضرت امیرالمؤمنین(ع) مروی است (که) خورنده و خوراننده و نویسنده و دو شاهد، در وِزر مساوی هستنددر حدیث نبوی است کسی‌که ربا خورده باشد، خداوند پر می‌کند شکم او را از آتش جهنم، به اندازه‌ای که خورده است و اگر مالی به ربا کسب کند، قبول نکند خداوند چیزی از عمل او را و پیوسته در لعنت خدا و ملائکه است تا قیراطی از آن در نزد او باشد.(رساله نجاه العباد، صص ۲۳۷ – ۲۳۸)

اشاره ای به پیام کوتاه اما جامع رهبر معظم انقلاب به ورزشکاران‌

 با پایان رقابت‌های المپیک، کاروان ورزشکاران ایرانی در حالی به کشور بازگشتند که برخی با آوردن مدال‌های خوش‌رنگ، ملت را شاد کردند و برخی دیگر دچار ناداوری شده و از رسیدن به جایگاهی که حق آن‌ها بود بازماندند؛ البته برخی دیگر نیز با تلاش وافر خود موفق نشدند به دستاوردی غیر از همین دستاورد ارزشمند که تمام تلاش خود را کرده‌اند برسند. در این میانه افتخار‌آفرینی زنان محجبه و ارزش نهادن ایشان به حجاب اسلامی جای تقدیر ویژه دارد. رهبر معظم انقلاب در پیام کوتاه خویش به همه این موارد اشاره کرده و خاطرنشان ساخته‌اند که باید قدر ورزشکاران را دانست.

مقام معظم رهبری در پیامی از قهرمانان مدال‌آور و همه ورزشکاران و مربیان پر تلاش کاروان ورزشی در رقابتهای المپیک ۲۰۱۶ تشکر و قدردانی کردند. متن پیام رهبر مقام معظمرهبری وسه نکته راعرض میکنم:

بسمه تعالی؛

به کاروان ورزشی بازگشته از المپیک: قهرمانانی که با مدال‌آوری، دل ملت را شاد کردند؛ به پهلوانانی که از حق خود بر اثر ناداوریها محروم شدند؛ به ورزشکارانی که عدم موفقیت آنان از ارزش تلاش و کوشش آن‌ها نمی‌کاهد؛ به بانوان ورزشکاری که نشانه‌ی افتخارآمیز پوشش زن ایرانی را به رخ همگان کشیدند، به بانوی شجاعی که با حجاب کامل در پیشانی کاروان درخشید، و به مربیان و پیش‌کسوتان ورزش کشور، خوش‌آمد می‌گویم و از همه‌ی شما سپاسگزاری می‌کنم. قدر شما را می‌دانیم.سیّد علی خامنه‌ای ۲ شهریور‌ماه / ۱۳۹۵

IMG_6345

در این پیام کوتاه چند نکته مهم نهفته است:

۱. مدال‌آوری قهرمانان ایرانی که باعث شادی دل مردم می‌شوند، جای تشکر و تقدیر دارد.

۲. در مسابقات المپیک ریو، کاروان ایران دچار برخی ناداوری‌ها و مشکلاتی از این‌دست شد که در موفقیت کلی این کاروان اثر منفی گذاشت. مدال‌های چندی به‌واسطه این رفتار ناداوران که علل آن مشخص نیست، از دست رفت.

۳. تقدیر رهبر معظم انقلاب به‌صورت جدی متوجه زنان ورزشکاری است که ورزش، بهانه‌ای برای دور شدن آن‌ها از ارزش حجاب نشده است و خصوصا کسانی‌که حجاب کامل و ارزشمند و پوشش زیبا و محجوبانه زن ایرانی را قدر دانسته و برای آن ارزش قائل شدند.

امید است که ورزشکاران نیز باتوجه ویژه به این بارعایت اخلاق اسلامی در عرصه‌های مختلف زندگی و پایبندی به ارزش‌های اسلامی در عرصه ورزش، الگویی مناسب برای جوانان کشور باشند. ان‌شاء‌الله.

والســـــــــلام علیکــــــــــــم ورحمــــــــــــــه الله وبــــــــــــرکاته

جوابی بنویسید

ایمیل شما نشر نخواهد شدخانه های ضروری نشانه گذاری شده است. *

*

-- بارگیری کد امنیتی --