به گزارش دفتر امام جمعه باقرشهر وکهریزک ،نماز دشمن شکن جمعه ششم مرداد ماه 1402 مصادف با روز عاشورا محرم الحرام 1445 به امامت حجت الاسلام والمسمین حاج شیخ عبدالعلی استیری امام جمعه محترم در مصلی نماز جمعه برگزار شد.
عناویــــــن خطبــــــــه اول:
1وروز «جمعه» و روز «عاشورا» از روزهایی معرفی شدهاند که ظهور امام زمان (عج)در آن روزها روی میدهد
.در حدیثی قدسی، خدای متعال ۱٠ مورد را بهعنوان دلائل برتری امت اسلام بر سایر امتها بیان فرموده است.
.3 گریه بر سیدالشهداء(ع) اجر صد شهید را دارد.
عناویــــــن خطبـــــــه دوم:
1 . در فرازی از زیارت جامعه کبیره مراتب ایمان بیان شده است. که، ما باید نسبت به معصومین علیهم السلام این سه مرتبه را دارا باشیم
2.امروز ما باید به سمت نظام ولایت و یاری امام زمان(عج) حرکت کنیم و در جهت نیروسازی برای آن حضرت(عج) گام برداریم.
3.انسان باید خلق و مرامش ابوالفضلی باشد، تا هرگز اسیر این طمع ها نشود.
مشــــــروح خطبـــــــــه اول:
أعوذ باللــــــه من الشیطان الرجیــــــم بِسْـــــمِ اللَّــــهِ الرَّحْمـــنِ الرَّحیــــــمِ
عبادَ الله اوصیکُم و نَفسی بِتَقوَی الله
ابتداخودم را و همه شما برادران و خواهران نمازگزار به رعایت تقوا سفارش میکنم.
باعنایت به تلاقی روز غاشورا با اولین جمعه مرداد ماه که روز نماز جمعه است روایتی را ذر این زمینه ترجمه میکنم:
در حدیثی قدسی، خدای متعال ۱٠ مورد را بهعنوان دلائل برتری امت اسلام بر سایر امتها بیان فرموده است که در بین این ده عنوان، دو مورد «نمازجمعه» و «عاشورا» معرفی شده است. در این سال جدید قمری (سال ۱۴۴۵(، دو عنوان فوق، تقارن زمانی پیدا کردهاند تلاقی دو ایام الله جمعه و عاشورا خالی از لطف نیست، چرا که در روایات، هم روز «جمعه» و هم روز «عاشورا» از روزهایی معرفی شدهاند که ظهور امام زمان عجل الله فرجه الشریف در آن روزها روی میدهد.
در روایت وارد شده است: پیامبر عظیم الشأن الهی، حضرت موسی علی نبینا و آله و علیه السلام در مناجاتی به درگاه ربوبی فرمود: (یَا رَبِّ لِمَ فَضَّلْتَ أُمَّهَ مُحَمَّدٍ عَلَی سَائِرِ الْأُمَمِ؟) پروردگارا! چرا امّت محمّد(ص) را بر دیگر امّتها برتری دادهای؟ فَقَالَ اللَّهُ تَعَالَى: فَضَّلْتُهُمْ لِعَشْرِ خِصَالٍ. قَالَ مُوسَى: وَ مَا تِلْکَ الْخِصَالُ الَّتِی یَعْمَلُونَهَا حَتَّى آمُرَ بَنِی إِسْرَائِیلَ یَعْمَلُونَهَا؟ موسی علیه السلام عرض نمود: آن خصلتها چیست که انجام میدهند تا بنیاسرائیل را به انجام دادن آنها دستور دهم؟ قَالَ اللَّهُ تَعَالَى: الصَّلَاهُ وَ الزَّکَاهُ وَ الصَّوْمُ وَ الْحَجُّ وَ الْجِهَادُ وَ الْجُمُعَهُ وَ الْجَمَاعَهُ وَ الْقُرْآنُ وَ الْعِلْمُ وَ الْعَاشُورَاء قَالَ مُوسَى: یَا رَبِّ وَ مَا الْعَاشُورَاءُ؟ قَالَ: الْبُکَاءُ وَ التَّبَاکِی عَلَى سِبْطِ مُحَمَّدٍ ص وَ الْمَرْثِیَهُ وَ الْعَزَاءُ عَلَى مُصِیبَهِ وُلْدِ الْمُصْطَفَى گریستن و گریهنمایی بر نواده محمّد، و سوگواری و عزاداری برای مصیبت فرزند مصطفی یَا مُوسَی مَا مِنْ عَبْدٍ مِنْ عَبِیدِی فِی ذَلِکَ الزَّمَانِ بَکَی أَوْ تَبَاکَی وَ تَعَزَّی عَلَی وُلْدِ الْمُصْطَفَی إِلَّا وَ کَانَتْ لَهُ الْجَنَّهُ ثَابِتاً فِیهَا) ای موسی! هیچ بندهای از بندگان من در آن زمان نیست که بر فرزند مصطفی بِگرید یا تظاهر به گریستن کند و عزاداری نماید، مگر آن که بهشت برای او باشد و در آن، پایدار میمانَد وَ مَا مِنْ عَبْدٍ أَنْفَقَ مِنْ مَالِهِ فِی مَحَبَّهِ ابْنِ بِنْتِ نَبِیِّهِ طَعَاماً وَ غَیْرِ ذَلِکَ دِرْهَماً أَوْ دِینَاراً هیچ بندهای نیست که در راه محبّت به پسر دختر پیامبرش از مال خود، غذایی دهد یا درهم و دیناری خرج کند، إِلَّا وَ بَارَکْتُ لَهُ فِی دَارِ الدُّنْیَا الدِّرْهَمَ بِسَبْعِینَ وَ کَانَ مُعَافاً فِی الْجَنَّهِ وَ غَفَرْتُ لَهُ ذُنُوبَهُ مگر آن که در همان دنیا به او برکت میدهم یک درهم او را به هفتاد درهم افزون میسازم و در بهشت به سلامت زندگی میکند و گناهانش را میآمرزم (وَ عِزَّتِی وَ جَلَالِی مَا مِنْ رَجُلٍ أَوِ امْرَأَهٍ سَالَ دَمْعُ عَیْنَیْهِ فِی یَوْمِ عَاشُورَاءَ وَ غَیْرِهِ قَطْرَهً وَاحِدَهً إِلَّا وَ کَتَبْتُ لَهُ أَجْرَ مِائَهِ شَهِیدٍ).به عزّت و جلالم سوگند، هیچ مرد یا زنی نیست که در روز عاشورا و غیر عاشورا، یک قطره اشک از چشمش فرو چکد، مگر آن که اجر صد شهید را برایش مینویسم
مشــــــروح خطبـــــــــه دوم:
ابتدا خودم را وشما نمازگزاران عزیز را به تقوای الهی توصیه میکنم
روز عاشوراست فقط به یکی از درسهای عاشورا اشاره میکنم:
در اذن دخول حرم حضرت ابالفضل علیه السلام می خوانیم: «أَشْهَدُ لَکَ بِالتَّسْلِیمِ وَ التَّصْدِیقِ وَ الْوَفَاءِ وَ النَّصِیحَهِ» صفات تسلیم و تصدیق و وفا و نصیحت را در ایشان می بینیم.
تسلیم محض اول آمده و بعد تصدیق؛ یعنی تا انسان در قلبش تسلیم محض خدا و ولی او نباشد نمی تواند او را تصدیق کند و هر حکمی کرد زیر بار آن برود، به خصوص در مورد ایشان که با نقش خود در روز عاشورا مسیر تاریخ عوض می کند.
سلمان که پیامبر فرمودند از ما اهل بیت است و صاحب اسم اعظم و صاحب آن مقامات بالا بود در جریان آتش زدن خانه ی حضرت علی علیه السلام در روایت است که «وقع فی قلب سلمان شئ» یعنی در دل سلمان چیزی واقع شد و احساسش این بود که حضرت که صاحب اسم اعظم هستند چرا تصرفی در این صحنه نمی کنند. در روایت آمده است که حضرت به او فرمودند: بیعتت را تجدید کن.
جریان عاشورا کمتر از این جریان نبود اما در قلب حضرت ابالفضل کوچک ترین واقعه ای رخ نداد و در کل راه، در هیچ مرحله ای هیچ شکی در ایشان به وجود نیامد.
لذا بعد از خواندن اذن دخول و ورود به حرم، زیارت نامه ایشان را می خوانیم که: «السَّلَامُ عَلَیْکَ أَیُّهَا الْعَبْدُ الصَّالِحُ- الْمُطِیعُ لِلَّهِ وَ لِرَسُولِهِ وَ لِأَمِیرِ الْمُؤْمِنِینَ وَ الْحَسَنِ وَ الْحُسَیْنِ ع». عبد بودن بالاترین مقام عبودیت است
قمر بنی هاشم(ع)، در سخت ترین لحظات امام حسین(ع) را تنها نگذاشتند و با اینکه در شب عاشورا از سوی سپاه دشمن برایشان امان نامه آوردند، حاضر نشدند که از امام حسین(ع) جدا شوند و تا آخرین لحظه در مسیر ولایت باقی ماندند.
در فرازی از زیارت جامعه کبیره آمده:
«وقَلْبِی لَکُمْ مُسَلِّمٌ وَ رَأْیِی لَکُمْ مُتَّبِعٌ وَ نُصْرَتِی لَکُمْ مُعَدَّهٌ» که مراتب ایمان در آن بیان شده است. بنابر این تعبیر، ما باید نسبت به معصومین علیهم السلام سه مرتبه را دارا باشیم: اول این که قلب ما تسلیم امام باشد یعنی ایمان باطنی قلب انسان به خدا و اولیای خدا،
دوم این که رأی ما تابع و دنبال رأی امام باشد سوم این که نصرت و یاری ما آماده برای نصرت امام باشد یعنی امکانات و ظاهر انسان در اختیار امام باشد.
لذا امروز ما اگر بخواهیم به سمت نظام ولایت و یاری امام زمان(عج) حرکت کنیم و در جهت نیروسازی برای آن حضرت(عج) گام برداریم باید همانند حضرت ابالفضل (س) شجاع، مجاهد و ولایتمدار باشیم و تا آخرین نفس در مسیر ولایت باقی بمانیم.{تکبیرنمازگزاران}
حضرت عباس(ع) با همه علودرجه ای که داشتند، اما طمع حزب شیطان آنقدر زیاد بود که تلاش داشتند ایشان را از مسیر ولایت مداری خارج کنند و اینها برای ما که در دوره آخر الزمان و دوره ای که شیطنت ها و وسوسه ها فراوان است، نکته جدی است، بنابر این، لازم است که انسان خلق و مرامش ابوالفضلی باشد، تا هرگز اسیر این طمع ها نشود.
ذکر مصیبت: مصیبت وداع
الســــــــــــــــــلام علیـــــــــکم ورحمه اللـــــــــــــــه وبرکاته