مشروح خطبه های نمازجمعه حسن آبادفشافویه به امامت حجه الاسلام والمسلمین حاج آقااستیری امام جمعه محترم فشافویهدرتاریخ 01/08/1394هم زمان با تاسوعای حسینی
عناوین خطبه اول:
1-زنده نگه داشتن عاشورا دراحیای فرهنگ عاشورانقش کلیدی دارد.
2- اشک ریختن در مصیبت حسین بن علی (ع)دارای چهارپیام است.
عناوین خطبه دوم
1-محرم یک فرصت استثنایی است برای آشنایی با معارف نورانی اسلام و معارف اهل بیت!
2-دهها پرسش دربرجام وجود دارد که پاسخ آنرا بایددررفتارآینده آمریکاییها جستجو کرد!
بســـــــــم الله الــــرحمـــــن الرحیـــــــــم
عِبَادَ اللَّهِ أُوصِیکُمْ بِتَقْوَى اللَّهِ فَإِنَّهَا حَقُّ اللَّهِ عَلَیْکُمْ بندگان خدا خودم و شما را به تقوای الهی سفارش میکنم.
از آنجا که در آستانه عاشورای حسینی هستیم اجازه بفرمایید جملاتی، نکاتی در رابطه با سیره نورانی اهلبیت: نسبت به سالار شهیدان و زنده نگه داشتن عاشورای حسینی و احیای فرهنگ عاشورا با شما بزرگواران صحبت کنم. قبل از هر چیز حادثه محرم و کربلا و عاشورا در حقیقت پر فروغ و سازنده جلوه میکند آنگاه که میبینیم اهلبیت عصمت و طهارت با عظمت از سالار شهیدان یاد کردند و در زنده نگه داشتن این حماسه زیبا و احیای فرهنگ عاشورا تأکید فراوان داشتند.
امامان ما علیرغم محدودیتهایی که داشتند چه در دوران حکومتهای اموی و چه در دوران حکومتهای عباسی و تنگناهایی که برای آنها ایجاد کرده بودند ولی میبینیم در اتخاذ مواضع صحیح و مناسب با استفاده از مؤثرترین شیوهها توانستند فرهنگ عاشورا را به جامعه منتقل کنند و یکی از راههایی که میبینیم اهلبیت توانستند فرهنگ عاشورا را زنده نگه بدارند و فریاد مظلوم علیه ظالم را در جامعه زنده نگه بدارند، حریت و آزادی و آزادگی را به جهان پیام رسانی کنند.
اولین نکته ای که میبینیم سفارش اهلبیت و سیره نورانی اهلبیت نسبت به عزاداری ابا عبد الله الحسین است. این تأکید فراوان اهلبیت که در زندگی اهلبیت به چشم میخورد نسبت به اینکه یاد کربلا را زنده نگه میداشتند، یاد عاشورا را زنده نگه میداشتند این در این فرهنگ و احیای این فرهنگ نقش کلیدی داشت، چرا اهلبیت چنین اقدامی میکردند؟ زیرا اولاً دشمنان و مخالفان اهلبیت این روز را یعنی روز عاشورا را به جشن و سرور و پایکوبی میپرداختند شما زیارت عاشورا و بعضی از فقرات زیارت عاشورا را ملاحظه فرمودهاید: «و هذا یوم فرحت به آل زیاد و آل مروان بقتلهم الحسین علیه السلام»روز عاشورا روز شادی و سرور مخالفان اهلبیت: بود در مقابل اهلبیت: باید برنامه دیگری طراحی میکردند که دشمن را از کاری که میکند پشیمان کند به یاد مظلومیت علی و حسین بن علی به شیعیان توصیه کردند اشک بریزید و عزاداری کنید.
و نکته دوم این عزاداریها و سوگواریها آن هم سوگواریهای آگاهانه دل صاحب عزا را با دل حماسه سازان عاشورا به یکدیگر پیوند میدهد یعنی انسانها را حسینی میکند، انسانها را به خاطر یادآوری خاطره عاشورا و کربلا حسینی تربیت میکند فرزندانی که در دامن چنین خانوادهای رشد میکند و آن کودکی که در دامن پدری و مادری که برای حسین بن علی اشک میریزد این کودک و نوجوان و این نوجوان از خودش سؤال میکند این همه شیون برای چه؟ این همه عزاداری برای چیست؟ موقعی که دل عزادار با دل حسین بن علی پیوند پیدا کرد دل این کودک و نوجوان هم با حسین بن علی پیوند پیدا میکند و راه کربلا و عاشورا استمرار پیدا میکند.
این همه تأکید اهلبیت به خاطر این دو ویژگی است:
1. جبهه گیری در برابر ادبیات دشمن؛
2. فرهنگسازی و عاشورایی کردن فضای جامعه.
امام صادق و امام علی بن موسی الرضا همه میبینیم تکیه میکنند در رابطه با زنده نگه داشتن عاشورا وجود مقدس آقا علی بن موسی الرضا میگوید: اگر کسی روز عاشورا کسب و کار خودش را رها کند و در رسای ابی عبد الله به سوگ بشیند تعبیر زیبای آقا این است «مَنْ تَرَکَ السَّعْیَ فِی حَوَائِجِهِ یَوْمَ عَاشُورَاءَ قَضَى اللَّهُ لَهُ حَوَائِجَ الدُّنْیَا وَ الْآخِرَهِ»؛ اگر کسی به احترام عاشورا کسب و کار را تعطیل کند خداوند حوائج دنیا و آخرتش را برآورده میکند «وَ مَنْ کَانَ یَوْمُ عَاشُورَاءَ یَوْمَ مُصِیبَتِهِ وَ حُزْنِهِ وَ بُکَائِهِ» اگر کسی روز عاشورا روز مصیبت او باشد «یَجْعَلُ اللَّهُ عَزَّ وَ جَلَّ یَوْمَ الْقِیَامَهِ یَوْمَ فَرَحِهِ وَ سُرُورِه»اینجا شما عاشورا را بزرگ میشمارید و عزاداری میکنید و دسته های سینه زنی به راه میاندازید فردای قیامت خدای متعال پاداش ما را میدهد.
امام باقر(ع)تلاش دارد در حساسترین مکان یعنی منا که اجتماع مسلمانان در آن گرد آمده وصیت میکند ده سال در موسم حج در منا برای حسین بن علی (ع)عزاداری کنند مسلمانان سراسر دنیا از خودشان میپرسند سوگواری برای حسین بن علی آن هم در سرزمین منا چه مناسبت دارد، دلها را به سوی حسین بن علی منعطف میکند این فرهنگی است که اهلبیت: پایهگذاری کردند تا نام حسین بن علی(ع)جاودانه باقی بماند. در سرزمین منا که معمولاً آداب دیگری دارند، اعمال دیگری دارد، اذکار دیگری دارد امام باقر(ع) میفرماید: من ده سال وصیت میکنم در سرزمین منا ده سال برای حسین بن علی گریه کنند این فرهنگ یعنی چه؟ این پیام یعنی چه؟ لذا موقعی که بررسی میکنیم ما با توجه به سفارشی که امامان پاک ما در رابطه با مسأله عزاداری مطرح کردند سفارش میکنند به اشک ریختن برای حسین بن علی وجود مقدس آقا علی بن موسی الرضا8 میفرماید: «فَعَلَى مِثْلِ الْحُسَیْنِ فَلْیَبْکِ الْبَاکُونَ- فَإِنَّ الْبُکَاءَ عَلَیْهِ یَحُطُّ الذُّنُوبَ الْعِظَامَ»به مانند مثل حسین باید اشکها از دیدهها باید سرازیر شود زیرا اگر کسی در عزای حسین بن علی گریه کند تمام گناهان بزرگ او آمرزیده میشود این سخن، سخن من نسیت سخن علی بن موسی الرضاست، اشک ریختن و عزاداری برای حسین بن علی «یَحُطُّ الذُّنُوبَ الْعِظَامَ».
لذا من جمعبندی کنم در اینجا و سخن را کوتاه کنم در حقیقت اشک ریختن و مصیبت حسین بن علی را به پا داشتن چهار پیام روشن دارد:
1. پیام عشق
2. پیام تعظیم شعائر
3. پیام اعلام موضع
4. پیام تجدید بیعت
اگر ما انقلابمان با این شکوه به پیروزی رسید استمرار راه حسین بن علی بود؛ ما پیام عشق را از کربلا آموختیم در حقیقت میخواهیم بگوییم این قطرات اشکمان که از سویدای قلبمان حکایت میکند بیانگر محبت و پیوند صمیمی ما با اهلبیت عموماً و با حسین بن علی خصوصاً است. ما میخواهیم با این عزاداریهایمان اعلام کنیم با هم درد بودن، هم نوا بودن و هم سو بودن با اهلبیت: «إنّی سلمٌ لِمن سالمکم و حَربٌ لمن حاربکم» این پیام عشق ماست، پیام تعظیم شعائر ماست. ما این کار حسین بن علی را بزرگ میشماریم و اگر کسی تعظیم شعائر کند دارای اجر و پاداش الهی است، ما روز عاشورا اعلام موضع میکنیم.
در دهه محرم اعلام موضع میکنیم و ما میخواهیم بگوییم حسین بن علی ما در موضعگیریهای عقیدتی شما، موضعگیریهای دینی شما و موضعگیریهای سیاسی شما با شما هستیم ما کربلا را جرقه نمیدانیم، ما کربلا را جریان میدانیم و لذا انقلابمان به خاطر حادثۀ عاشورا و کربلای حسین تا ظهور وجود حضرت بقیه الله الاعظم4 ان شاء الله ماندگار خواهد ماند. اما پیام بیعت ما با حسین بن علی این است که تجدید پیمان میکنیم و میگوییم «فیا لیتنا کنّا معکم فنفوز فوزاً عظیماً».
خطبه دوم:
بسم الله الرحمن الرحیم
خطیب جمعه محترم حسن آباد بااشاره به روایتی ازامام سجاد(ع)خودونمازگزاران را به رعایت تقوای الهی توصیه نمودند.وسپس به پیرامون مناسبتهای هفته سخن گفتند.
امروز جمعه اول آبان شهادت آیت الله حاج آقا مصطفی خمینی(ره) در نجف اشرف (1356 ه. ش)
حاج آقا مصطفی خمینی در دامن مکتبی بزرگ شده بود که سیاست در آن عین دیانت به حساب می آید. لذا از همان روزهای اول دوره جوانی به دنبال پدر بزرگوارش در این مسیر قدم نهاد و با کمال جدیّت و تلاش دردو حوزه علمی وسیاسی مشغول فعّالیّت شد.اودرحوزه علمی در فقه و اصول، در علوم معقول و فلسفه و کلام به مراتب بالای علمی دست یافت. با این وجودوی از سویی تحت تأثیر شخصیّت نستوه پدر بزرگوارش حضرت امام خمینی رحمه الله قرار داشت و از سویی دیگر به سبب شناخت عمیق و متفکرانه ای که نسبت به مسائل سیاسی و فرهنگی روز کشور و جهان داشت، از همان سالهای نوجوانی و جوانی به سوی مبارزات سیاسی کشیده شد و توانست در روند حرکت پیروزمندانه انقلاب اسلامی ایران نقش مهمّی را ایفا نماید. او کوشید تا در تمامی سالهای زندگی دست از جهاد و مبارزه برنداشته و همواره در مسیر حمایت از دین و احکام الهی گام بردارد.
حاج آقا مصطفی حتی در روزگاری که در عراق و نجف اشرف دوره تبعید را می گذراند، در مقابل جنایتهای استکبار جهانی به رهبری آمریکای جهانخوار و صهیونیستها و دستگاه جبّار شاه و دولت بعث عراق سکوت نکرد و افزون بر مبارزه با نظام شاه، از مبارزه با نظام بعث عراق نیز غافل نشد. فعّالیتهای ایشان به حدّی بود که سبب شد در 21 خرداد سال 48 از طرف حزب بعث دستگیر شده، به بغداد برده می شود و رئیس جمهور عراق، حسن البکر، به او هشدار می دهد که در صورت ادامه مخالفت، نظام عراق ناچار به تصمیمی خواهد شد که موجب ناراحتی پدر بزرگوار او شود.
وقتی حکومتهای ایران و عراق نتوانستند فعالیّتهای سیاسی حاج آقا مصطفی را متوقّف کنند و وجودش را خطری جدّی برای حکومتهایشان تشخیص دادند، به فکر عملی کردن تهدیدهای خود افتادند و سرانجام در روز یکشنبه اوّل آبان 1356 ش، در حالیکه بیش از 47 بهار از عمر او نمی گذشت، به طرز مشکوکی او را مسموم کردند و به شهادت رساندند.
دوشنبه چهارم آبان سالروزاعتراض و افشاگری امام خمینی(ره) علیه پذیرش قانون کاپیتولاسیون (1343 ه.ش)
روز چهارم آبان 1343 امام خمینی در اعتراض به لایحه کاپیتولاسیون طی نطق شدیداللحنی فرمودند «عظمت ایران از بین رفت، استقلال از دست رفت، عزت ما پایکوب شد. مگر ما مستعمره هستیم؟ مگر ایران در اشغال آمریکاست؟»
کاپیتولاسیون به معنای شرط گذاشتن و در معنای لغوی آن سازش و تسلیم آمده است. کاپیتولاسیون به قراردادهایی اطلاق می شود که به موجب آن اتباع یک دولت در قلمرو دولت دیگر مشمول قوانین کشور خود می شوند و آن قوانین توسط کنسول آن دولت در محل اجرا می شود، به همین جهت در فارسی به آن «حق قضاوت کنسولی» نیز گفته می شود.
امام در همان روز بیانیه ای صادر کردند: «دنیا بداند که هر گرفتاری که ملت ایران و ملل مسلمین دارند از اجانب است، از آمریکاست، ملل اسلام از اجانب عموما و از آمریکا خصوصا متنفر است.» در این بیانیه از کاپیتولاسیون به عنوان سند بردگی ملت ایران یادشده است. ایشان افزودند: «اگر در این مبارزه صد هزار نفر هم شهید بدهیم، بهتر است از این که این قانون ننگین تصویب شود، زیرا این قانون همه مقدسات ما را زیر پا گذاشته است و استقلال ما را به بیگانگان فروخته است.
کاپیتولاسیون، خاطره ای خفت بار و تلخ که نشان از نفوذ خوارکننده غربی ها در ایران دارد.امروز هم نباید غفلت کرد درقضیه برجام هم که هفته گذشته هم صحبت کردم باید دقت کرد نامه مقام معظم رهبری که روز چهارشنبه صادرشد 9تذکردادندکه نشان ازضعفهایی است که برجام داردکه توجه به این تذکرات درواقع راههای سوءاستفاده طرف مقابل رامسدود میکندلذا همه باید هوشیاری خود را حفظ نموده وراه نفوذ دشمنان را درعرصه های مختلف مسدود نمایند ودشمن را مؤیوس کنند (تکبیرنمازگزاران)
امروزجمعه9 محرم الحرام تاسوعای حسینی فرداهم مصادف باعاشورای حسینی؛وشهادت حضرت امام حسین(ع) و اصحاب وفادارش (61 ه.ق)
عاشورا باید در اتصال با نهضت حضرت آدم (ع)، موسی (ع) و ابراهیم (ع) نه به عنوان حادثه ی مجردی که در سال 61 هجری اتفاق افتاد، تفسیر شود؛ زیرا در این صورت، باعث می شود قیام و پیام عاشورا – که یک پیام تاریخی و جاودانه – است به یک پیام مقطعی تبدیل شود. این معنای عمیقی که در زیارت وارث می خوانیم، روی همین اصل است. «السلام علیک یا وارث آدم صفوه اللّه، السلام علیک یا وارث نوح نبی اللّه…..
امام حسین وارث پرچمی است که آدم وبقیه ی انبیاء و اولیاء در طول تاریخ برافراشته نگه داشته اند و در این بینش است که ارتباط نهضت امام حسین (ع) با گذشته مشخص می شود وهم با آینده. امروز توجه ما به نهضت امام حسین (ع) باید چراغ راه زندگی ما باشد و اگر صرفا ما به گذشته ی خود ببالیم که ما حسین و عاشورا داشته ایم، امّا این مسأله در زندگی امروز ما اثری نداشته باشد، در واقع یک نوع سر پوش گذاشتن بر ضعف های احتمالی ما خواهد بود. باید تمام همّ ما این باشد که آن بینش و نگرش، بتواند خود را در زندگی ما به طور کامل نشان بدهد و خود را مجسم کند تا از این نگرش و بینش امروز به عنوان درسی جهت زندگی کردن استفاده کنیم .امام حسین (ع) صرفا سیاست مداری نیست که با یزید به خاطر شراب خواری سرناسازگاری داشته باشد، بلکه امام حسین (ع) پرچمداری است که می خواهد عَلَم مبارزه با ظلم و بی عدالتی و بی دینی و هر نوع تحقیر مردم را بر عهده بگیرد. زمینه سازی نهضت مهدوی(عج) ، تربیت کننده جامعه عاشورایی ،مقابله با استحاله اسلام را تعلیم میدهند امروز همامام حسین (ع)به ما درس میدهند که به ابعاد گوناگون و نفوذ و زمینه های استحاله در داخل جامعه و نظام اسلامی؛ نفوذ دشمن، که تهدیدی بزرگ برای کشوراست توجه کنیم (تکبیر نمازگزاران)
ادامه ذکر توسل……..
والســـــــــلام علیکــــــــــــم ورحمــــــــــــــه الله وبــــــــــــرکاته