اخبار ویژه
خانه / سخنرانی ها / امام جمعه حسن آباد فشافویه:تضاد،درارزش‌های حاکم بر خانه و مدرسه‌ باعث ایجاد تضاد در شخصیت‌ نوجوانان می‌شود.

امام جمعه حسن آباد فشافویه:تضاد،درارزش‌های حاکم بر خانه و مدرسه‌ باعث ایجاد تضاد در شخصیت‌ نوجوانان می‌شود.

به گزارش روابط عمومی دفترامام جمعه حسن آبادفشافویه صبح امروز امام جمعه محترم حسن آباد درمراسمی که به مناسبت هفته پیوند انجمن اولیاءومربیان درسالن اجتماعات آموزش وپرورش منطقه حسن آبادبرگزارشد به ایرادسخن پرداختند حضرت حجه الاسلام والمسلمین حاج آقااستیری دراین مراسم با اشاره اهمیت همکاری این دو نهادتربیتی گفتند:

انجمن اولیاء و مربیان مظهر همکاری خانه و مدرسه در امر تعلیم و تربیت کودکان و نوجوانان است. خانه و مدرسه دو نهاد تربیتی مهم به شمار می آیند که در صدرعوامل  تأثیرگذار بر روند رشد و تکامل رفتار و منش نوباوگان جامعه قرار دارند، و مهمترین عامل در تربیت و رشد فکری و اخلاقی، هماهنگی و همسویی نظری و عملی میان مربیان و خانواده است.

هر یک از دو کانون خانه و مدرسه، به تنهایی امکان عمل موفقیت آمیز نخواهد داشت

تضاد ارزش‌های حاکم بر خانه و مدرسه‌ باعث ایجاد تضاد در شخصیت‌ نوجوانان می‌شود و هرگونه‌ تلاش در زمینه‌های تربیتی را بی‌اثر می‌کند.معلمان باید از ارتباط با والدین‌ شاگردان به جهت‌ شناخت بهتر،مبادله تجارب تربیتی و اطمینان از یکسان بودن ارزش‌های حاکم بر مدرسه و خانه برای پیشبرد اهداف‌تربیتی استفاده کنند.

حجه الاسلام والمسلمین استیری امام جمعه فشافویه

 

نیازهای دانش آموزان:

ما چه قدر به فکر تربیت فرندان هستیم آیاتا آن اندازه که به فکر نیازهای ظاهری فرزندانمان هستیم در فکر پرورش ذهن آن ها نیستیم. ما برای خریدن یک لباس یا کیف یاهروسیله دیگری حداقل به چندمغازه سر می زنیم تا از نظر رنگ، مرغوبیت، جنس، اندازه، مدل، قیمت و .. مناسب باشد ولی برای پرورش مغز و اندیشه آن ها چه کار کرده ایم.

وقتی سخن از نیازها به میان می آید، فقط حرف از خوردن و خوابیدن مطرح نمی شود بلکه نیازهای دیگری مانند عشق، محبت، وابستگی، احترام، احساس ارزشمندی و .. نیز وجود دارد. از سوی دیگر همه نیازها را خانواده و والدین نمی توانند پاسخگو باشند، ولی اگر والدین از شکل و چگونگی این نیازها آگاه باشند می توانند زمینه ساز ارضای این نیازها باشند. اگر ما بدانیم که فرزندمان برای ارضای پاره ای از نیازهای خود به چند دوست صمیمی و خوب نیازمند است در آن صورت او را از برقراری یک رابطه دوستانه با دیگران منع نخواهیم کرد.

دومین نیازی که همه دانش آموزان را تحت تاثیر قرار می دهد، نیاز به امنیت و احساس آسایش خاطر است این نیاز فوق العاده مهم و اساسی است. اگر دانش آموز در خانه ای به سر برد که هر لحظه در آن نزاع و کشمکش، آرامش او و افراد خانواده را بر هم می زند و رابطه عاطفی سردی ما بین افراد خانواده حکمفرما باشد، آیا هیچ میل و رغبتی برای رشد و شکوفایی و تحصیل و تعلیم بر جای خواهد ماند؟

والدین گاه می اندیشند که کودکانشان نسبت به مسایل آنان آگاهی و حساسیت ندارند، اما این اشتباه است . هر چند گاهی شاید کودکان و نوجوانان در ظاهر نسبت به مسایل خانواده بی خیال و بی تفاوت خود را نشان دهند، اما حقیقتا این ظاهر قضیه است و آنان در درون به این مسایل می اندیشند و در عالم تنهایی به دنبال چاره جویی هستند.آیا میدانیم درآ« لحظات چه برسرفرزندانمان می آوریم؟؟؟!!!

از دیگر نیازهای مهم، نیاز به احترام است. آنان دوست دارند که مورد اعتماد و اعتبار دیگران باشند و به عنوان افرادی شناخته شوند که دارای استعدادهای خاص و منحصر به فرد بوده و با دیگران فرق دارند. از تحقیر شدن توسط دیگران بیزارند و دوست دارند در خانواده و اجتماع مورد توجه قرار گیرند.دررابطه با حضرت امام (رض)گفته شده است میگفتند هیچوقت فرزندانتان را ازچیزی منع نکنید بلکه وسایلی را که نباید نزدیک شودرا ازدسترس او خارج کنید ،عروس حضرت امام میگوید به امام گفتم این گلدانهارو فرزندم دست میزند وخاها ی گل دست اورا زخمی میکند چه کنم ؟ باید گلذانها را جمع کنم !!امام باغبان را صدا زدند فرمودند تا جایی که دست بچه میرسد را خارهاش روبزند.این یکی ازروشهای تربیت است اگرخیلی امرونهی کنیم نتیجه عکس میگیریم.

اما سوال مهم این است که در زندگی روزمره که از ناکامی های گوناگون پر است آیا ما به عنوان پدر و مادر می توانیم تمامی نیازهای فوق را برآورده سازیم؟ در جامعه ما الگوهای رفتاری گوناگونی وجود دارد. پدر و مادر تنها الگوی رفتاری کودک یا نوجوان نیستند، بلکه در معرض الگوهای رفتاری متنوعی قرار دارند. نوجوان ۱۲ ساله ای که هر روز ساعت ۷ صبح از خانه خارج می شود پس از مدرسه رفتن ساعت یک به خانه بر می گردد، در معرض چند الگوی رفتاری قرار می گیرد و رفتارهای همکلاسی ها، معلم ها و کارکنان مدرسه و افراد دیگر جامعه را می بیند و پاره ای از آن رفتارها، بیشر توجه او را به خود جلب می کنند. وقتی تلویزیون و اینترنت را تماشا می کند بسیاری از رفتارها را از آن سرمشق می گیرد، او سعی می کند با شخصیت های برنامه تلویزیونی هماند سازی کند. به مانند آنان صحبت کند، راه برود، لباس بپوشد. در اینجا نیز دانش آموز مورد نظر از میان الگوهای رایج فقط به تعدادی از آنها توجه می کند آنان را سرمشق قرار داده و از رفتارهای آنان تقلید می کند.

در حدیثى مى خوانیم: از رسول خدا(صلى الله علیه وآله) که فرمودند:أَلا کُلُّکُمْ راع، وَ کُلُّکُمْ مَسْؤُلٌ عَنْ رَعِیَّتِهِ، فَالاْ َمِیْرُ عَلَى النّاسِ راع، وَ هُوَ مَسْؤُلٌ عَنْ رَعِیَّتِهِ، وَ الرَّجُلُ راع عَلى أَهْلِ بَیْتِهِ، وَ هُوَ مَسْؤُلٌ عَنْهُمْ، فَالْمَرْئَهُ راعِیَهٌ عَلى أَهْلِ بَیْتِ بَعْلِها وَ وَلَدِهِ، وَ هِىَ مَسْؤُلَهٌ عَنْهُمْ، أَلا فَکُلُّکُمْ راع، وَ کُلُّکُمْ مَسْؤُلٌ عَنْ رَعِیَّتِهِ» مجموعه ورّام»، جلد اول، صفحه ۶٫ (بدانید! همه شما نگهبانید، و همه در برابر کسانى که مأمور نگهبانى آنها هستید، مسئولید، امیر و رئیس حکومت اسلامى نگهبان مردم است و در برابر آنها مسئول است، مرد، نگهبان خانواده خویش است و در مقابل آنها مسئول، زن نیز، نگهبان خانواده شوهر و فرزندان است و در برابر آنها مسئول مى باشد، بدانید! همه شما نگهبانید و همه شما در برابر کسانى که مأمور نگهبانى آنها هستید مسئولید!

صحبت ازماهواره شد به این نکته اشاره کنم:که وقتی دشمنان تلاش های خود را در جنگ سخت بی نتیجه دیدند ، با ابزار ماهواره که جنگ در داخل خانه ها و افکار هر خانواده ایرانی است به مصاف ملت ایران آمده اند.

ماهواره ابزار جنگ نرم و عملیات روانی دشمن علیه ملت ایران است که از طریق آن مبارزه همه جانبه خود بر ضد دین، اعتقادات مذهبی و ارزش های اخلاقی به ویژه ارزش قشر زنان و دختران و نسل جوان را نشانه گرفته است.

در صورتی که خانواده ومدرسه نقش تربیتی خود را به خوبی ایفا کنند جامعه نیز به سمت اصلاح و تعالی پیش خواهد رفت.

(پایان خبر)

جوابی بنویسید

ایمیل شما نشر نخواهد شدخانه های ضروری نشانه گذاری شده است. *

*

-- بارگیری کد امنیتی --