به گزارش دفتر امام جمعه باقرشهر نماز باشکوه جمعه بعداز دو ماه ونیم وقفه ،به امامت حضرت حجت الاسلام والمسلمین حاج شیخ عبدالعلی استیری امام جمعه محترم باقر شهر وکهریزک در شبستان جدید مصلی این شهر وباحضوراقشار مختلف مردم برگزار شد.
عناویـــــن خطبـــــــــــه اول:
۱ .امام صادق (ع): شیعیان ما سه دسته اند
۲. یکی از مصادیق ظلم این است که از نعمتی به صورت اتمّ و کامل استفاده نکنیم
۳. یک عده دارند اشداء علی الکفار یک امت را از امت می گیرند.
عناویـــــن خطبــــــــــه دوم:
۱ . زیانکار واقعی کسی است که لحظه لحظه عمرش را از دست میدهد و از آن استفاده نمیکند.
۲. (۱۴و۱۵)خرداد به حسب ظاهر طلوع و غروب حضرت امام در صحنه سیاسی انقلاب محسوب میشود.
۳. همبستگی ملی می تواند در مقابل توطئه های دشمنان به کشور مصونیت ببخشد.
مشــــــروح خطبــــــه اول:
اعوذ باللـــــــه مـن الشیــــطان الرجیــــــم بســــــــم ا الله الـــــرحمـــــــــن الرحیـــــــــــــم
أُوصِیکُمْ، عِبَادَ اللهِ، بَتَقْوَى اللهِ الَّتی هِیَ الزَّادُ وَبِهَا الْمَعَاذُ
خودم و همه ی شما عزیزان را به تقوای الهی به ذکر و یاد خدا به ترس از پروردگار و توجه به حضرت حق توصیه می کنم.
امام صادق (ع) فرمود: «لَیسَ مِن شیعتِنا مَن قالَ بِلسانِهِ و خالفنا فى اَعمالِنا و آثارِنا وَلکِن شیعتنا مَن وافَقَنا بِلِسانِهِ وَ قَلبِهِ وَ اَتَّبع آثارَنا و عَمِل بِاَعمالِنا اولئک شیعتنا
شیعه ما نیست کسى که به زبان بگوید شیعه هستم ولى در عمل با ما مخالفت کند و آثار ما را زیر پاگذارد، ولکن شیعه کسى است که با زبان و دل با ما موافق باشد و آثار ما را پیروى کند و مانند ما رفتار نماید، چنین کسانى شیعه (واقعى) ما هستند.
الشّیعَهُ ثَلاثَهُ أصْنافٍ؛ صِنْفٌ یتَزَینونَ بِنا وِصِنْفٌ یسْتَأکَلُونَ بِنا وَصِنْفٌ مِنّا وَإلَینا، یأمَنُون بِأمْنِنا ویخافُونَ بِخَوْفِنا وَلَیسوا بِالبُذُرِ المُذَیعینَ وَلا بالْجُفاهِ الْمُرائینَ، إنْ غابُوا لم یفْقَدُوا وَإنْ شَهِدُوا لَمْ یؤبَه بِهِمْ أولئکَ مَصابیحُ الهُدی{مشکاه الأنوار : 127/297}
در آستانه سالروز شهادت امام صادق هستیم در جهت ارادت به ساحت حضرتش، استفاده کنیم در جهت محاسبه نفس خودمان و در این محاسبه نفس در پی این باشیم که آیا ما جز شیعیان صادق امام هستیم یا نه؟
در این روایت شریف می فرماید« الشّیعَهُ ثَلاثَهُ أصْنافٍ؛ صِنْفٌ یتَزَینونَ» شیعیان ما سه دسته اند یک دسته عده ای هستند که به واسطه ما اهل بیت خودشان را زینت می دهند و مشهور به خوبی می شوند اما فقط ریا است و تظاهر است و فقط یک نوع مراجعه برای ارضای شهوت وکسب شهرت است .
گروه دوم هم ” وِصِنْفٌ یسْتَأکَلُونَ بِنا ” بعضی از شیعیان کسانی اند که از ما استفاده ابزاری می کنند و هدف از توسل و مراجعه شان به در خانه ما از باب گرفتن نان است دنبال این هستند که از طریق اهل بیت حوائج مادی و دنیوی خودشان را حل کنند و این دسته از شیعیان ، شیعیانی نیستند که مورد رضایت مولای ما باشند
درست است که اهل بیت هم حوائج مادی را برآورده می کنند اما یکی از مصادیق ظلم این است که از نعمتی به صورت اتمّ و کامل استفاده نکنیم
در طول تاریخ مشخص شده است که بشر در رجوع به نعمت اگر صاحب معرفت نباشد و نتواند نعمت را خوب بشناسد و از همه زوایا و ابعاد یک نعمت خوب بهره برداری نکند ظلم مرتکب شده است
لذا اگر شیعه ای در خانه حضرت زهرا (س) را بزند ، در خانه علی (ع) را بزند، در خانه امام صادق (ع) را بزند برای گرفتن لباس تن اگر لباس هم نداشته باشد بی جواب نمی ماند اما اگر این لباس او ، لباس تقوا نباشد آخر سر این شیعه و این مراجعه کننده این اهل توسل یک روزی در خانه زهرا را آتش بگیرد او نیست که بیاید دفاع کند چرا؟ چون شیعه ای که دنبال نان باشد دنبال نور نیست نا خود اگاه و نا خواسته از تبار ظالمین نسبت به اهل بیت می شودکه اینها هم عاقبت به خیر نیستند این ها هم مورد رضا و مطلوب امام نیستند
اما دسته سوم گروهی است که امام از آنان اعلام رضایت می کند و می فرماید:«منا و الینا» این دسته از ما هستند و به سوی ما می آیند.
غلام سیاه امام حسین که حتی علم و سوادی هم نداشت و دارای اعتبار اجتماعی هم نبود و نه زیبایی چهره و نه سواد و مدرک علمی و نه جایگاه اجتماعی داشت اما سنخیت دارد با ولی خدا، لذا عاشق امام حسین است و برای خود آرزو می کند که خونش با خون علی اکبر آقا امیخته شود
ما این داستان سه دسته شدن شیعیان از زمان امام صادق (ع) را جدی بگیریم و در روز شهادت امام صادق (ع) همه ما در حال توسل و توجه بیاییم یک براندازی کنیم و ببینیم ما جز کدام دسته ایم از دسته » یستا کلون بنا» هستیم یا از دسته «یتزینون بهم» هستیم و یا که از دسته « منا و الینا» هستیم اما از منا شدن دو شرط دارد:
« والذین معه » اول از همه « اشداء علی الکفار »و بعد« رحما بینهم»
اول اظهار برائت است و بعد ابراز ولایت. یک عده دارند اشداء علی الکفار یک امت را از امت می گیرند. که چه ؟ باید کنار آمد باید مذاکره کرد …
مشــــــروح خطبــــــه دوم:
عبادالله اوصِیکُمْ و نفسی بِتَقْوَى اللَّهِ. بندگان خدا شما را و خودم را سفارش می کنم به تقوای الهی،
عن مولینا و مقتدی نا الإمام الصادق (ع): «الْمَغْبُونُ مَنْ غُبِنَ عُمُرَهُ سَاعَهً بَعْدَ سَاعَه»{ معانی الأخبار، ص342.}
انسان گاهی بیتوجه است و خیال میکند که زندگی همین است که شب بخوابد و صبح بیدار شود و روز خود را به شب برساند و این سیر تا پایان عمرش ادامه داشته باشد، در حالی که عمر انسان محدود است و او از محدودیت عمر غافل است.
امام صادق (ع) در روایت اول، فرموده است که زیانکار واقعی کسی است که لحظه لحظه عمرش را از دست میدهد و از آن استفاده نمیکند. از دست دادن فرصت عمر یا به این نحو است که انسان عمر خود را در راه گناه و معصیت و نافرمانی از دستورات الهی صرف میکند یا به این نحو است که از عمرش استفاده لازم را نمیبرد. ممکن است که انسان گناه نکند، ولی با اینکه استعداد دارد، امکانات دارد و توانایی لازم را دارد از فرصتهای پیش رویش استفاده نمیکند و فرصتهایش از بین میروند. پس انسان باید سعی کند تا از فرصتهایی که در زندگی برای او فراهم شده است به نحو احسن استفاده کند و دچار روزمرگی نشود.
اما یکی دو مطلب عرض کنم:
به مناسبت چهاردهم خرداد که سالگرد عروج ملکوتی حضرت امام (ره) و دیگری پانزده خرداد که سرآغاز یک حرکت عظیم تاریخی در قرن بیستم و طلایه معجزه بزرگ این قرن یعنی انقلاب اسلامی شد اشاره ای داشته باشم که خطبه ها خیلی طولانی نشود.
این دو روز (۱۴و۱۵) خرداد به حسب ظاهر طلوع و غروب حضرت امام در صحنه سیاسی انقلاب محسوب میشود ولی در واقع، تجلّی حرکت و ایثار و عشقورزی یک مجاهد فی سبیل اللَّه در راه پر پیچ و خم حوادث و مصائب بود.
قَالَ رَسُولُ اللَّهِ صَلَّى اللَّهُ عَلَیْهِ وَسَلَّمَ : ” إِنَّ مِنَ النَّاسِ نَاسًا مَفَاتِیحَ لِلْخَیْرِ مَغَالِیقَ لِلشَّرِّ ، وَإِنَّ مِنَ النَّاسِ نَاسًا مَفَاتِیحَ لِلشَّرِّ مَغَالِیقَ لِلْخَیْرِ ، فَطُوبَى لِمَنْ کَانَ مَفَاتِیحُ الْخَیْرِ عَلَى یَدَیْهِ ، وَوَیْلٌ لِمَنْ جُعِلَ مَفَاتِیحُ الشَّرِّ عَلَى یَدَیْهِ ”
بعضى مردم کلید خیرند و قفل شر و بعض دیگر کلید شرند و قفل خیر خوشا به حال آن کسى که خداوند کلید خیر را در دست او قرار داده و بدا به حال آن کس که خدا کلید شر را به دست او سپرده است
بعضی از مردم کسانی اند که کلیدهای خیرند و راه های شر را سد می کنند
استفاده کنم در انتخابات پیش رو افرادی را بیابیم و رأی بدهیم که اینگونه باشند.
بهدلیل حساسیت فوقالعاده انتخابات و نقش تعیینکننده آن در سرنوشت کشور، انتخابات برای دشمن بسیار حائز اهمیت است و بههمیندلیل بسیاری از توطئهها و عملیاتهای مخرب دشمن، دقیقا برای مقطع و موقف انتخابات طراحی میشود. دشمن در محاسبات خود بهدرستی به این تحلیل رسیده است که اگر بتواند به هر طریق ممکن، انتخابات را تخریب و یا در روند آن اخلال نماید، در رسیدن به اهداف شیطانی خود بسیار موفق خواهد بود.
مردم کشور ما در همه میادین امتحانشان را خوب پس داده اند. در دوران دفاع مقدس که یک آزمون بزرگ برای ملت ما بود، نمره قبولی گرفتند و ان شاءالله در انتخابات ۲۸ خرداد نیز مثل همیشه دشمن را مأیوس خواهندکرد.
اصل حضور مردم در صحنه انتخابات مهم است؛ زیرا مشارکت عمومی نشان دهنده همبستگی ملی است و همبستگی ملی می تواند در مقابل توطئه های دشمنان به کشور مصونیت ببخشد.
{والســــــــــــــــــــــــــــــلام علیکـــــــــــــــــــــــــــــم ورحمه اللـــــــــــــــــــــــــه وبـــــــرکاته}