اخبار ویژه
خانه / اخبار ویژه / حجت الاسلام والمسلمین استیری امام جمعه باقرشهر وکهریزک:حقیقت این است که مردم گله‌مند از عملکرد بد بعضی ازکارگزاران هستند نه از نظام

حجت الاسلام والمسلمین استیری امام جمعه باقرشهر وکهریزک:حقیقت این است که مردم گله‌مند از عملکرد بد بعضی ازکارگزاران هستند نه از نظام

به گزارش دفتر امام جمعه باقرشهر نماز عید سعید فطر،به امامت حضرت حجت الاسلام والمسلمین حاج شیخ عبدالعلی استیری امام جمعه محترم باقر شهر وکهریزک در مجموعه ورزشی ایثار گران این شهر وباحضوراقشار مختلف مردم برگزار شد.

مشــــــروح خطبــــــه اول:

اعوذ باللـــــــه مـن الشیــــطان الرجیــــــم              بســــــــم ا الله الـــــرحمـــــــــن الرحیـــــــــــــم

خودم و همه ی شما عزیزان را به تقوای الهی به ذکر و یاد خدا به ترس از پروردگار و توجه به حضرت حق  توصیه می کنم.امیرالمؤمنین علی علیه السلام فرمودند:

کُلَّ یَومٍ لَا یُعصَیَ اللهُ تَعالَی فِیهِ فَهُوَ یَومُ عِیدٍ. هر روزی که انسان گناه نکند آن روز عید است.

روز عید فطر، روز بسیار عظیم و حائز اهمیتى است. در خطبه‌ى اوّل، یک حدیث از امیرالمؤمنین علیه‌الصّلاه والسّلام درباره‌ى این روز براى شما برادران و خواهران عزیز عرض مى‌کنم، تا براى خود من و براى شما ان‌شاءاللَّه مایه‌ى موعظه باشد.

شیخ صدوق علیه‌الرّحمه در امالى ، ص ۸۹از امام صادق علیه‌الصّلاهوالسّلام نقل مى‌کند: «عن ابیه عن جّده علیه‌السّلام قال: خطب امیرالمؤمنین على علیه‌السّلام للنّاس یوم الفطر

فقال أَیُّهَا النَّاسُ إِنَّ یَوْمَکُمْ هَذَا یَوْمٌ یُثَابُ فِیهِ الْمُحْسِنُونَ وَ یَخْسَرُ فِیهِ الْمُسِیئُونَ یعنى اى مردم! این روز، روزى است که در آن نیکوکاران به ثواب خود مى‌رسند و کسانى که در ماه رمضان کردار بد داشته‌اند، زیان مى‌کنند و محروم مى‌مانند.

کسانى که ماه رمضان را به عبادت و به اغتنام فرصت معنوى پرداخته‌اند، امروز، روزى است که پاداش خود را از خداوند متعال مى‌گیرند. پاداش روزه‌ى با اخلاص، تلاوت قرآن، قیام نیمه شب، تضرّع و دعا و صدقات و احسان و همه‌ى آنچه که شما خوبان، توفیق انجام آن را داشته اید.

وَ هُوَ أَشْبَهُ یَوْمٍ بِیَوْمِ قِیَامَتِکُمْ

چون روز پاداش و گرفتن ثواب براى نیکوکاران و روز خسران براى بدکاران است، شبیه روز قیامت است؛

چون امیرالمؤمنین علیه‌السّلام این تشبیه را مى‌فرماید، بر اساس این تشبیه، این استفاده‌ى زیبا را مى‌کند. توصیه مى‌فرماید: فَاذْکُرُوا بِخُرُوجِکُمْ مِنْ مَنَازِلِکُمْ إِلَى مُصَلَّاکُمْ خُرُوجَکُمْ مِنَ الْأَجْدَاثِ إِلَى رَبِّکُمْ

از منزل که خارج شدید تا براى نماز به مصلّى بیایید، زمانى را به یاد آورید که براى حضور در پیشگاه خداوند، از قبرهاى خود بیرون خواهید آمد و به سوى عرصه‌ى قیامت خواهید شتافت.

 وَ اذْکُرُوا بِوُقُوفِکُمْ فِی مُصَلَّاکُمْ وُقُوفَکُمْ بَیْنَ یَدَیْ رَبِّکُمْ

با ایستادن خود در مصلّى و به هنگام نمازگزاردن، آن روزى را به یاد آورید که در قیامت در پیشگاه خداى متعال خواهید ایستاد، تا مثل امروز که به شما پاداش اعمالتان را مى‌دهند، پاداش اعمال خود را بگیرید.

وَ اذْکُرُوا بِرُجُوعِکُمْ إِلَى مَنَازِلِکُمْ رُجُوعَکُمْ إِلَى مَنَازِلِکُمْ فِی الْجَنَّهِ أَوِ النَّارِ

هنگامى که به منازل خودتان برمى‌گردید، آن لحظه‌اى را در قیامت به یاد آوردید که در پیشگاه الهى، از عرصه‌ى قیامت به سوى منازل خود در بهشت، یا خداى نخواسته در جهنّم، خواهید رفت. همان‌طورى که امروز، روز ثواب و روز گرفتن پاداش براى نیکوکاران، و روز خسارت و زیان براى گناهکاران است، آن روز هم در پیش است.

مشــــــروح خطبــــــه دوم:

عبادالله اوصِیکُمْ و نفسی بِتَقْوَى اللَّهِ. بندگان خدا شما را و خودم را سفارش می کنم به تقوای الهی،

ای بندگان خدا کمترین چیز به مردان و زنان مؤمن این است که فرشته‌ای در آخرین روز ماه رمضان به ایشان ندا می‌دهد: ای بندگان خدا بشارت باد بر شما که خداوند گناهان گذشته شما را بخشید؛ پس بنگیرید که چگونه می‌خواهید دوباره شروع کنید؛ وَ اعْلَمُوا عِبَادَ اللَّهِ أَنَّ أَدْنَى مَا لِلصَّائِمِینَ وَ الصَّائِمَاتِ أَنْ یُنَادِیَهُمْ مَلَکٌ فِی آخِرِ یَوْمٍ مِنْ شَهْرِ رَمَضَانَ أَبْشِرُوا عِبَادَ اللَّهِ فَقَدْ غُفِرَ لَکُمْ مَا سَلَفَ مِنْ ذُنُوبِکُمْ فَانْظُرُوا کَیْفَ تَکُونُونَ فِیمَا تَسْتَأْنِفُونَ

چندین موضوع مهم و مناسبت در این ایام وجود داردموضوع نشست وین و اما واگرهایی که در این مورد وجود دارد  موضوع بعدی فاجعه خونبار در افغانستان و موضوع انتخابات که در این فرصت کوتاه فقط به موضوع انتخابات اشاره میکنم:

انتخابات حائز اهمّیّت است، همیشه؛ در بعضی از مقاطع اهمّیّت بیشتری دارد.انتخابات، نشان دادنِ وفاداری ملّت ایران است.

دشمنان پولها خرج کردند، زحمتها کشیدند، سیاستها به کار بستند، به قول خودشان اتاقهای فکر تشکیل دادند، برای اینکه راهی پیدا کنند تا ملت ایران را از نظام اسلامی جدا کنند. ملت ایران با حضور در پای صندوقهای رأی، با شرکت در رأی دادن، ارتباط و اتّصال مستحکم خودش را با نظام اسلامی دارد اثبات میکند.

دشمنان تلاش کردندو تلاش میکنند ملت را جدا کنند، بیتفاوت کنند، نسبت به انتخابات بدبین کنند، نسبت به دستگاه برگزارکننده ی انتخابات بدبین کنند، امّا ناکام شدند و انشاءالله ناکام خواهند شد.

در موضوع انتخابات دو مقوله وجود دارد یکی مقوله یکی مقوله انگیزه سازی و دیگری هم مقوله انکیزه سوزی!

انگیزه به معنی برانگیختن و ایجاد حرکت. انگیزه یعنی دلیلی برای قدم‌گذاشتن در یک مسیر. همان نیرویی که باعث می‌شود با شوق و انرژی زیاد برای رسیدن به هدف شروع به تلاش‌کردن کنیم

در تمام دوره‌های انتخاباتی، به خصوص انتخابات ۱۴۰۰ جبهه انقلاب و جبهه ضدانقلاب را می‌توان «جبهه انگیزه‌سازان» و «جبهه انگیزه‌سوزان» نامید. اهمیت و جایگاه انتخابات در نظام مردم‌سالار جمهوری اسلامی موجب شده که جریان انگیزه‌سوز، تمامی تلاش خویش را به کار گیرد تا مردم را نسبت به شرکت در انتخابات دل‌سرد و ناامید نمایند، تا نظام را از پشتوانه قوی سرمایه اجتماعی محروم سازد و در روند حرکت روبه‌جلوی نظام خلل ایجاد نماید.جبهه انگیزه سازان که جبهه انقلاب هستند هم وظایفی دارند که یه دو سه مورد اشاره میکنم:

  1. آگاهی‌بخشی وبصیرت افزایی

آگاهی بخشی و بصیرت افزایی در مردم، نقش مؤثری در افزایش مشارکت مردمی در انتخابات دارد.

مردم اگر درک صحیحی از موقعیت و جایگاه کشورداشته باشند و حساسیت انتخابات ریاست جمهوری و نقش آن را در پیشبرد اهداف و برنامه‌های کشور و ناکامی دشمنان در دستیابی به اهداف خویش بشناسند، به یقین در عرصه انتخابات حضور پر رنگی پیدا خواهند کرد.

مردم اگر به خوبی درک نمایند که حضور آنان در صحنه، خنثی‌کننده بسیاری از توطئه های دشمنان بوده و امنیت بیشتری را برای کشور به ارمغان خواهد آورد، مشارکت حداکثری رقم خواهد خورد

.۲تفکیک گله‌مندی مردم از عملکرد کارگزاران و علاقمندی آنان به انقلاب و نظام

به تعبیر مرحوم شیخ بهایی: «اسلام به ذات خود ندارد عیبی؛ هر عیب که هست از مسلمانی ماست.»

حقیقت این است که مردم گله‌مند از کارگزاران هستند نه از نظام. بخصوص این نظامی که این همه شهید دارد و تقدس آن را برای مردم چندین برابر نموده است. اگر این حقیقت به درستی برای افکار عمومی تبیین شود، و مردم انتخابات را واریز اعتبار به حساب انقلاب و نظام بدانند و نه حساب فلان شخص و فلان حزب و جریان سیاسی، این تفکیک‌انگاری در انگیزه عمومی مؤثر خواهد بود.

.۳ تزریق روح امید در فضای فکری جامعه

توصیه مکرر رهبر معظم انقلاب به امید و روشن دیدن آینده است؛ بیانیه گام دوم را ببنید.چه قدر به امید بخشی به جامعه خصوصاً به جوانان تأکید شده است!! امید، نیمی از خوشبختی است و در زندگی همان قدر اهمیت دارد که بال برای پرنده.

امید است ان شاالله با حضور حد اکثری خود و انتخاب صحیح آینده روشنی برای خود، کشور ونظام رقم بزنیم.

{والســــــــــــــــــــــــــــــلام علیکـــــــــــــــــــــــــــــم ورحمه اللـــــــــــــــــــــــــه وبـــــــرکاته}

جوابی بنویسید

ایمیل شما نشر نخواهد شدخانه های ضروری نشانه گذاری شده است. *

*

-- بارگیری کد امنیتی --