به گزارش دفتر امام جمعه باقرشهر نماز باشکوه جمعه امروز هفدهم تیر ماه ،مصادف با 28 ذیالقعده 1442به امامت حضرت حجت الاسلام والمسلمین حاج شیخ عبدالعلی استیری امام جمعه محترم باقر شهر وکهریزک در شبستان جدید مصلی این شهر وباحضوراقشار مختلف مردم برگزار شد.
عناویـــــن خطبـــــــــــه اول:
۱ . اساس ازدواج در اسلام بر سادگی است.
۲. دختروپسری که ازدواج کنند، عباداتشان هفتاد برابر میشود.
۳. دلیل اینکه امروز بعضا مهریه را بالا میگیرند چیست؟
عناویـــــن خطبــــــــــه دوم:
۱ وفا متأخر از عهد است، تا عهدی نباشد، وفا و نقطه مقابل آن، جفا و خیانت معنا پیدا نمیکند .
۲. چه عواملی باعث شد انقلاب اسلامی با چالشها و شبهاتی در باب عفاف و حجاب مواجه شود؟
۳ . اجرای سند تحول در قوه قضائیه قائم بهشخص نیست .
مشــــــروح خطبــــــه اول:
اعوذ باللـــــــه مـن الشیــــطان الرجیــــــم بســــــــم ا الله الـــــرحمـــــــــن الرحیـــــــــــــم
عبادالله اوصِیکُمْ و نفسی بِتَقْوَى اللَّهِ. بندگان خدا شما را و خودم را سفارش می کنم به تقوای الهی،
موضوع بحث ما،پیرامون فضیلتهای فراموش شده بود هفته گذشته راجع به صداقت صحبت کردم و چهار قسم از صداقت را به محضر شما عزیزان عرضه داشتم قسم اول را جع به صداقت با خداوند بود قسم دوم صداقت با رسول خدا و امامان ،قسم سوم صداقت در خانه و قسم چهارم هم صداقت با مردم بود.
یکی دیگر از فضیلتهای فراموش شده ، ازدواج اسلامی است. ازدواج اسلامی در بین بعضی خانواده هامتروک شده است.
باید این فضیلت بزرگ در اسلام یعنی ازدواج اسلامی و آسان را زنده کنیم. اساس ازدواج در اسلام بر سادگی است. اگر ساده برگزار شد، قدم بعدی هم می شود ساده و الا شما که رفتید آن مجلس کذایی، مثل اعیان و اشرافهای زمان طاغوت برگزار کردید، بعد دیگر نمی توانید بروید در خانه کوچکی، مثلاً با وسایل مختصری زندگی کنید.
ازدواج اسلامی را پیغمبر اکرم (ص) به ما یاد داده است. بعد هم پیغمبر اکرم (ص) تأکید روی آن داشته است و مواظبت از آن میکردند و بعد هم آبا و اجداد ما، مسلمانها قبل از این تشریفات و قبل از این تجمل گراییها به آن عمل میکردند. لذا ما در زمان پیغمبر اکرم (ص)، مشکل ازدواج نداشتیم.
پیغمبر اکرم (ص) اولاً روی ازدواج خیلی تأکید داشتند. دختروپسری که ازدواج کنند، عباداتشان هفتاد برابر میشود. یک دختری عروسی کند و یک آقا پسر زن بگیرد، قبل از زن گرفتنش صبح که دو رکعت نماز میخواند، ثواب همان دو رکعت و حالا که ازدواج کرده، ثواب صد و چهل رکعت نماز را دارد یعنی هفتاد برابر.پیغمبر اکرم و ائمۀ طاهرین (ع) روی عذوبت، یعنی یک پسری بتواند زن بگیرد و نگیرد و یک دختری بتواند شوهر کند و نکند، خیلی مذمت کرده است.
دختری متشخص تر از زهرا(س) نداریم. پسری متشخصتر از امیرالمؤمنین علی (علیه السلام) نداریم. خودِ امیرالمؤمنین به خواستگاری آمده است. زهرای مرضیه پذیرفته است. چه چیز داری؟ گفت هیچ. پیغمبر اکرم (ص) فرمودند زرهات را بفروش و خرج ازدواجت بکن. تو که احتیاج به زره در جنگ نداری، پس ذره را بفروش. ذره را پانصد درهم فروخت. پانصد درهم را خدمت پیغمبر اکرم (ص) آورد. پیغمبر اکرم همین پانصد درهم را مهریه کردند. مهریۀ زهرا داده شد. با این پانصد درهم، پیغمبر اکرم (ص) چند نفر را به بازار فرستادند و یک جهیزیه تهیه کردند. جهیزیه ضروری بود، به اندازۀ احتیاج اما خیلی ساده بود. وقتی آوردند در مقابل پیغمبر اکرم (ص) و این جهیزیه را در اطاق چیدند تا پیغمبر اکرم ببیند. پیغمبر یک نگاهی به این جهیزه کردند و گریۀ شوق کردند و فرمودند خدایا مبارک کن این جهیزیه که غالب وسائلش از گِل است. این یک پیام است. شما میخواهید غذا بخورید. حال در ظرف طلا بخورید همین مزه را دارد. در ظرف چینی یا گِلی یا مسی چه تفاوتی دارد. لذا جهیزیه اینطور بود، یعنی خیلی ساده و ضروری و مایحتاج. اما همه چیز و مایحتاج را داشت. بعد هم پیغمبر اکرم (ص) مابقی این پانصد درهم را یک گوسفندی کشتند و نانی پختند و همه را دعوت کردند و یک ولیمه دادند. که ولیمه دادن اینگونه مستحب هم هست. نه ولیمههای که امروز مرسوم شده است که بعضاً حرام است.
دلیل اینکه امروز بعضا مهریه را بالا میگیرند چیست؟
به خاطر جلوگیری از طلاق!!بعضی ها می گویند: ما مهریه را سنگین می کنیم برای این که مانع طلاق بشویم، این خیلی خطای بزرگی است، هیچ مهریه سنگینی مانع از طلاق نمی شود و نشده است.
به خاطر عزت دختر!!جهیزیه برای دختر، مایه عزت نیست؛ عزت دختر به اخلاق او، به رفتار و شخصیت خود او است. بعضی از خانواده های عروس، خودشان را اذیت می کنند و به زحمت می اندازند و اگر پول هم ندارند، به زور پول تهیه می کنند، اگر پول دارند، زیادی خرج می کنند، برای این که یک جهیزیه پر زرق و برقی را مثلا در اختیار دخترشان بگذارند.
به خاطر تفاخر و تنافس!!می گویند: جهیزیه ما این چیزها را داشت، آیا جهیزیه دختر شما هم این ها را دارد؟! تفاخر و تنافس! یا مثلا می گویند که ما عقدمان را در فلان سالن و فلان تالار گرفتیم.
شب عروسی ، پیغمبر اکرم (ص) دستور دادند که زنها، زهرا را به خانۀ شوهر ببرند. پیغمبر(ص) فرمودند زهرا (س) در وسط زنها و او را به منزل شوهر ببرید. فردا صبح، پیغمبر اکرم (ص) به دیدن زهرا (س) رفتند و یک جمله دارند. سنّیها و شیعه این جمله را نوشتند و جمله خیلی شیرین است. فرمود که این خانه کار دارد. هر دو باید تلاش و کوشش داشته باشید. کارهای داخل خانه برای زهرا(س) و کارهای خارج از خانه از امیرالمؤمنین (ع) و این هم هدیهای بود که پیغمبر اکرم (ص) برای زهرا بردند. این هدیههایی که ما حالا میبریم، حرام است و چشم و هم چشمی است. این هدیهها موجب میشود که جوانها نتوانند ازدواج بکنند. این هدیۀ پیغمبر اکرم است و بعد این دو زندگی را شروع کردند.
پیغمبر اکرم (ص) خیلی مواظب بودند که این قانون شکسته نشود و بعد هم روی منبر میفرمودند که ای کسانی که شخصیت دارید اگر میخواهید دخترتان را شوهر بدهید باید به کسی بدهید که دین و اخلاق داشته باشد. نگویید که این به من نمیخورد بلکه اگر دین و اخلاق دارد به تو میخورد. إِذَا جَاءَکُمْ مَنْ تَرْضَوْنَ خُلُقَهُ وَ دِینَهُ فَزَوِّجُوهُ إِلَّا تَفْعَلُوهُ تَکُنْ فِتْنَهٌ فِی الْأَرْضِ وَ فَسادٌ کَبِیرٌ. اگر یک جوان متدین و با اخلاقی آمد به او دختر بدهید و اگر رفتید روی تشریفات، آن کسی که دین و اخلاق ندارد، نمیتواند با دخترتان زندگی کند. دخترتان را اگر به فساد نکشد، بالاخره یک مرگ تدریجی در خانه است.
مشــــــروح خطبــــــه دوم:
در ابتدای خطبه دوم هم مجدداًخودم را وشما عزیزان را توصیه میکنم به تقوای الهی!
دراین فرصت کوتاه به چند مطلب اشاره میکنم:
یکشنبه 20 تیر 30 ذیالقعدهشهادت امام نهم حضرت جوادالائمه(ع) به دستور معتصم عباسی(220 ق)
از نکات معرفتی در مورد شخصیت مبارک ایشان این است که در صلوات خاصه آن حضرت میخوانیم: «اَللَّهُمَّ صَلِّ عَلَی مُحَمَّدِ بْنِ عَلِی بْنِ مُوسَی عَلَمِ التُّقَی وَ نُورِ الْهُدَی وَ مَعْدِنِ الْوَفَاءِ…»
وفا متأخر از عهد است، تا عهدی نباشد، وفا و نقطه مقابل آن، جفا و خیانت معنا پیدا نمیکند. وفا مفهوماً، نزدیک بهمعنای صدق و راستی نیز میباشد. یعنی هر کس دارای صدق و راستی باشد، قطعا بهعهد و پیمان خود وفادار است بههمین جهت امیرالمؤمنین(ع) ضمن ستودن وفا، آنرا ملازم راستی و صدق دانستهاند: «أَیهَا النَّاسُ إِنَّ الْوَفَاءَ تَوْأَمُ الصِّدْقِ وَ لَا أَعْلَمُ جُنَّهً أَوْقَی مِنْهُ؛ ای مردم وفا همراه راستی است، که سپری محکمتر و نگهدارندهتر از آن سراغ ندارم» (نهجالبلاغه، خطبه41)
اساسا زندگی اجتماعی، تعاون و همکاری و اعتماد متقابل مردم بهیکدیگر، و پایبندی بهقراردادها و تعهدات فردی و اجتماعی است که اگر پایههای آن متزلزل شود چیزی جای آنرا نمیگیرد.
دوشنبه 21 تیر 1 ذیالحجهسالروز ازدواج حضرت امام علی(ع) و حضرت فاطمه(س) (2 هـ ق) – روز ازدواج
تبریک عرض میکنم در خطبه اول اشاره کردم با توجه به فرصت اندکی که داریم در این بخش از ایراد سخن صرف نظر میکنم.
دوشنبه 21 تیرقیام خونین مسجد گوهرشاد مشهد علیه کشف حجاب (1314 ش) – روز حجاب و عفاف
تمام برنامههای الهی حکمت مدار بوده و این حقیقت بهخوبی از آیات قرآن فهمیده می شود مثالا حکمت نبوّت، نجات و هدایت مردم و حکمت نماز، یاد خدا و دوری از زشتی ها است، همچنین حکمت روزه، تقوا ، حکمت جهاد، ایجاد امنیت و رفع موانع آن ، حکمت قصاص، زندگی و حکمت زکات، پاکی و حکمت تحریم شراب و قمار، پیشگیری از بروز کینه توزی و دشمنی است بههمین نسبت از آیات مربوط بهعفاف و حجاب چنین استفاده میشود که چهار هدف، حکمت و فلسفه اصلی تشریع پوشش اسلامی است که اشاره میکنم :
۱. پیشگیری از بروز و ظهور ناهنجاری های اخلاقی در جامعه و حفظ امنیت: «ذلِکَ أَدْنی أَنْ یُعْرَفْنَ فَلا یُؤْذَیْنَ» ؛ «فَلا تَخْضَعْنَ بِالْقَوْلِ فَیَطْمَعَ الَّذِی فِی قَلْبِهِ مَرَضٌ» ؛ «وَ لا یَضْرِبْنَ بِأَرْجُلِهِنَّ لِیُعْلَمَ ما یُخْفِینَ مِنْ زِینَتِهِنَ» ، آیه 31 نور سه بار از آشکار کردن زینت ها، نهی می فرماید، این نهی مکرر حاکی از شدن تأثیر جلوه نمایی و بی حجابی در بروز و ظهور ناهنجاریهای جنسی است.
این سه فراز از آیات قرآن، ضمن هشدار بهاینکه منشاء بسیاری از مزاحمتها نسبت بهبانوان، نوع پوشش خود آنهاست، اعلام می کند زنان علاوه بر اینکه منعی برای حضور و نقش آفرینی در جامعه ندارند باید با رعایت ضوابط عفاف و حجاب، بهانهای بهدست بیماردلان و برهم زنندگان عفت عمومی ندهند؛ و از طرفی دیگر، مجازات های سنگینی برای برهم زنندگان عفت عمومی نیز در نظر می گیرد که در اوائل سوره نور – که از محوری ترین سور قرآن در موضوع فرهنگ عفاف و حیا است- بهآن پرداخته شده است.
۲ . شکل گیری فرهنگ عفت و حیاء در جامعه: «وَ أَنْ یَسْتَعْفِفْنَ خَیْرٌ لَهُنَّ» ؛ «وَ لْیَسْتَعْفِفِ الَّذینَ لا یَجِدُونَ نِکاحاً» ؛ «تَمْشیِ عَلیَ اسْتِحْیَاءٍ» .آیات 23- 27 سوره قصص داستان حضرت موسی و دختران شعیب
۳. ایجاد طهارت قلبی افراد جامعه «ذلِکُمْ أَطْهَرُ لِقُلُوبِکُمْ وَ قُلُوبِهِنَّ» .
۴.تحقق تزکیه نفس در جامعه «ذلِکَ أَزْکی لَهُمْ» که منشاء سعادت و خوشبختی انسان و جامعه انسانی است.
متأسفانه در سالهای اخیر بر اثر نفوذ فرهنگی بیگانگان به کشور و کمکاری نهادهای فرهنگی از یک سو و نیز پشتیبانی عدهای از شبه روشنفکران غربگرا مسأله حجاب به انحای مختلف به چالش کشیده می شود.
چه عواملی باعث شد پس از چهل سال که از انقلاب اسلامی میگذرد با چالشها و شبهاتی در باب عفاف و حجاب مواجه میشویم؟
دو عامل در این موضوع مدخلیت دارد اصلیترین عامل، سوءاستفاده دشمنان ازغفلتها و بیتوجهی برخی از مسئولان بوده که در قالب پروژههای نفوذ فرهنگی شکل گرفته است. دشمنان پس از پیروزی انقلاب اسلامی وقتی به اهداف خود در جنگ سخت نرسیدند،روشی که پیش گرفتند مبارزه فرهنگی بود. به قول معروف مدل آندلسی کردن کشور را برترین الگو دانستند. مهمترین شاخصه جنگ فرهنگی موضوع حیاست. شما میبینید اکثر برنامههایی که در رسانهها و شبکههای ماهوارهای برای مردم ما میسازند، اساسش حیازدایی و مقابله با عفت عمومی است. عدم رعایت حدود شرعی محرم و نامحرم، دامن زدن بر فضای باز روابط محرم و نامحرم، شوخیهای کلامی و رفتاری برخی هنرمندان، بیاحترامی همسران نسبت به یکدیگر، عدم رعایت حریم والدین و … از نمونههایی است که سالهاست از طریق رسانه فرهنگسازی شده است.
کمپینهایی راهاندازی میکنند که ضد آموزههای اسلام و تماماً در حوزه مقابله با حجاب، عفاف و پاکدامنی زن است. به دلیل آنکه دشمنان متوجه شدند با هدف قرار دادن نقطه حساس اعتقادات مردم میتوانند جامعه را متزلزل کنند؛ از این رو حیا و عفت را هدف گرفتند؛ زیرا تا زمانی که عفت وجود داشته باشدت، غیرت نیز پابرجاست و در این شرایط آنان نقشه خود را نمیتوانند اجرا کنند.
عامل دوم در چالش مسأله حجاب پس از پیروزی انقلاب اسلامی، کمکاری متولیان فرهنگی جامعه است که این کمکاریها همواره باعث شده ضرباتی بر پیکره فرهنگ جامعه وارد شود. یعنی از یک سو به قدری افراط صورت گرفت که باعث دوری قشری از مردم از مسأله حجاب شد و از دیگر سو تبیین مناسبی از فلسفه حجاب در مراکز آموزشی مثل مدارس و دانشگاهها صورت نگرفت. این دو عامل مثل دو لبه تیز قیچی باعث آسیب به عفت عمومی و نیز به صورت مصداقی آسیب به مسأله حجاب شد.
{والســــــــــــــــــــــــــــــلام علیکـــــــــــــــــــــــــــــم ورحمه اللـــــــــــــــــــــــــه وبـــــــرکاته}