اخبار ویژه
خانه / اخبار ویژه / حجت الاسلام والمسلمین استیری امام جمعه باقرشهر وکهریزک:آمریکا نه فقط در عرصه بین‌الملل بلکه در عرصه داخلی خود هم گرفتار افتضاحات حقوق بشری است

حجت الاسلام والمسلمین استیری امام جمعه باقرشهر وکهریزک:آمریکا نه فقط در عرصه بین‌الملل بلکه در عرصه داخلی خود هم گرفتار افتضاحات حقوق بشری است

به گزارش دفتر امام جمعه باقرشهر نماز باشکوه جمعه امروز یازدهم  تیر ماه  ،به امامت حضرت حجت الاسلام والمسلمین حاج شیخ عبدالعلی استیری امام جمعه محترم باقر شهر وکهریزک در شبستان جدید مصلی این شهر وباحضوراقشار مختلف مردم برگزار شد.

عناویـــــن خطبـــــــــــه اول:

۱ . اگر یک فضیلتی در انسان نباشد، ضدّ آن حکمفرمامیشود.

۲. معنای توحید افعالی اینست که هیچ چیز و هیچ کسی را در زندگی مؤثر ندانیم جز خدا

 ۳. اگر زن یا شوهر به هم بدی کردند، دیگری باید اصلاً به دل نگیرد تا نوبت عفو برسد.

عناویـــــن خطبــــــــــه دوم:

۱ . تنها کسی می‌تواند دم از حقوق بشر بزند، که ملتزم به کرامت انسانی باشد .

۲. آمریکا نه فقط در عرصه بین‌الملل بلکه در عرصه داخلی خود هم گرفتار افتضاحات حقوق بشری است

۳ . اجرای سند تحول در قوه قضائیه قائم به‌شخص نیست .

مشــــــروح خطبــــــه اول:

اعوذ باللـــــــه مـن الشیــــطان الرجیــــــم              بســــــــم ا الله الـــــرحمـــــــــن الرحیـــــــــــــم

عبادالله اوصِیکُمْ و نفسی بِتَقْوَى اللَّهِ. بندگان خدا شما را و خودم را سفارش می کنم به تقوای الهی،

گفتیم موضوع بحث ما،در چند هفته ای بحث ارزنده­ و مهمی است. وآن فضیلتهای فراموش شده است  فضایلی که باید انسان برای سعادت دنیا و آخرتش داشته باشد،چراکه خواه ناخواه اگر یک فضائلی فراموش شده باشد، ضدّ آن مشهور شده است. اگر یک فضیلتی در انسان نباشد، ضدّ آن حکمفرمامیشود.

موضوع بحث امروزمان راجع به صداقت است. این فضیلت هم متأسفانه تا حدودی فراموش شده است و به جای آن دروغ، تقلّب و حقه بازی، رواج پیداکرده است. راجع به صداقت، پیغمبر اکرم (ص) و ائمۀ طاهرین (ع)، همه سفارش کردند و حتی فرمودند اگر می­خواهی یک مسلمان را بشناسی به دو چیز بشناس. یکی صدق الحدیث و دیگری اداء امانت. اگر صادق است، معلوم است که مسلمان است. اگر صداقت ندارد، بدان که این مسلمان واقعی نیست.

لذا از نظر این روایات اگر ما بخواهیم یک مسلمان واقعی باشیم باید، با صداقت باشیم، امانتدار باشیم، با مردم یکرو باشیم، تظاهر در زندگی ما نباشد و دوروئی در زندگی ما نباشد، در کار ما در گفتار ما و در کردار ما رنگ، رنگ صفا و رنگ صداقت و رنگ صمیمیت باشد. در این چند دقیقه ای که فرصت داریم به اقسام صداقت اشاره میکنم:

قسم اول صداقت : راجع به خداستکه همان توحید افعالی است معنای توحید افعالی اینست که هیچ چیز و هیچ کسی را در زندگی مؤثر ندانیم جز خدا

 اما اگر متابعت از شیطان و متابعت از نفس اماره و متابعت از شیطان درون و برون بکند و در نماز هم بگوید ایاک نعبد، نمازش درست است اما در نماز دروغ گفته است. اگر همه چیز را مؤثر در زندگی بداند، و اما بگوید ایاک نستعین، این نمازش درست است اما دروغ گفته است. با خدا با صفا، با صداقت رفتار نکرده است. لذا قسم اول صداقت که باید داشته باشیم، صداقت با خداست.

قسم دوم :صداقت با پیغمبر اکرم (ص) و با ائمۀ طاهرین (ع) است. یعنی محبتی به اهل بیت داریم، واقعیت داشته باشد، تظاهر نباشد. همینطور که تا سرحد عشق علی را دوست داریم و ارادت به زهرا (س) داریم، از نظر عمل هم متابعت از امیرالمؤمنین (ع) و از حضرت زهرا (س) داشته باشیم. آن کسی که گناه در زندگی­اش باشد، مراعات حلال و حرام را نکند،آن خانمی که مراعات حجابش را نکند، این ولو تا سرحد عشق هم زهرا را دوست داشته باشد، دروغ می­گوید صداقت ندارد بلکه دل زهرا را هم آزرده خاطر می­­کند. یک روایت عرض کنم: کسی آمد خدمت حضرت رضا (علیه السلام ) و گفت یابن رسول الله، التماس دعا. حضرت فرمودند که چطور دعایت بکنم در حالی که در شبانه روز، چندین مرتبه بدن مرا می­لرزانی. بعد حضرت رضا (ع) فرمودند این گناهان چیست که می کنی، این گناهان بدن مرا می­لرزاند. بعد حضرت رضا فرمودند که قرآنی خواندی؟. قرآن می­فرماید:« وَقُلِ اعْمَلُوا فَسَیَرَى اللَّهُ عَمَلَکُمْ وَرَسُولُهُ وَالْمُؤْمِنُونَ »هرچه می­خواهی بکن اما بدان که در محضر خدا هستی و در محضر پیغمبر هستی و در محضر ائمۀ طاهرین (علیهم السلام) هستی. یعنی گناهان ما در محضر امام زمان است. عشق به امام زمان با لرزاندن بدن امام زمان، معلوم است که منافات دارد.

قسم سوم، صداقت در خانه است. زن راجع به شوهر، و شوهر راجع به زن، و زن و شوهر راجع به بچه ها. باید مواظب باشیم زن به شوهر دروغ نگوید. شوهر به زن دروغ نگوید. زن و شوهر به بچه­ها دروغ نگویند و مواظب باشید که بچه­ها صداقت داشته باشند. زن و شوهر باید با هم یکرنگ باشند. این دورنگی بین زن و شوهرها و این بی صفایی در خانه و بالاخره این اختلافها در خانه، با صداقت نمی­سازد. آن زن و شوهری که در خانه اختلاف دارند، آن زن و شوهری که به یکدیگر دروغ می­گویند، آن زن و شوهری که به بچه­ هایشان دروغ می­گویند و بچه­ها زیر نظر اینها بار می­آیند، بچه­ها هم دروغگو می­شوند.

متأسفانه اختلافات در خانه که زیاد شده است، یکی از علل این است که صداقت در خانه­هایا کم رنگ شده است یا ازبین رفته است. گاهی زن صداقت ندارد، گاهی مرد صداقت ندارد. وقتی صداقت نبود و صمیمیت و صفا نبود، این اختلافها و این فساد اخلاقیها جلو می­آید.

یک آیه قرآن بخوانم می­فرماید: یَا أَیُّهَا الَّذِینَ آمَنُوا إِنَّ مِنْ أَزْوَاجِکُمْ وَأَوْلَادِکُمْ عَدُوًّا لَکُمْ فَاحْذَرُوهُمْ ۚ وَإِنْ تَعْفُوا وَتَصْفَحُوا وَتَغْفِرُوا فَإِنَّ اللَّهَ غَفُورٌ رَحِیمٌ(تغابن/آیه ۱۴)

اى کسانى که ایمان آورده ‏اید! برخى از همسران و فرزندانتان براى شما دشمنند (که شما را از راه خدا بازمى‏دارند)، پس از آنان بر حذر باشید و اگر (آزار و خطایشان را) عفو کنید و چشم بپوشید و درگذرید، پس (بدانید که) خداوند آمرزنده مهربان است.

بین زن و شوهرباید گذشت، ایثار و فداکاری باشد. توافق صد در صد که نمی­شود، وقتی نشد چه کنیم که توافق اخلاقی داشته باشیم. یعنی گذشت، ایثار، فداکاری. وقتی گذشت و ایثار و فداکاری و صداقت و صمیمیت و رفاقت باشد، زندگی ایده آل میشود. اما قرآن می­فرماید کم است، وَإِنْ تَعْفُوا وَتَصْفَحُوا اگر زن و شوهر یک کدام بدی کردند، دیگری اصلا به دل هم نگیرد تانوبت به عفو نرسد. عفو آنجاست که آزرده خاطر باشد و عفو بکند. قرآن می­گوید نه، باید آزرده خاطر نشوی. باید بگویی:

          من کیم؟ لیلی و، لیلی کیست؟ من                         ما یکی روحیم اندر دو بدن

صفح، اگر زن یا شوهر یک کدام بدی کردند، دیگری باید اصلاً به دل نگیرد تا نوبت عفو برسد. قرآن میفرماید باز کم است. ان تعفوا و تصفحوا و تغفروا، اگر یکی بدی کرد، دیگری خوبی کند. لذا قهر، گناهش خیلی بزرگ است. یک شبانه روز، زن و شوهر با هم قهر باشند، اصلاً از رفقۀ اسلام بیرون می­روند و اصلاً مورد لعن ملائکه واقع می­شوند. اگر اختلاف بین زن و شوهر باشد، دیگر ملائکه در این خانه رفت و آمد ندارند و به جایش شیاطین در این خانه رفت و آمد دارند.

 قسم چهارم : اینکه ما با مردم صداقت داشته باشیم. فَاجْتَنِبُوا الرِّجْسَ مِنَ الْأَوْثَانِ وَاجْتَنِبُوا قَوْلَ الزُّورِ (حج /آیه ۳۰)قرآن می­فرماید دو کار نکن. یکی اینکه بت پرستی نکن و یکی هم دروغ نگو. یعنی گناه به اندازه­ای بزرگ است که دروغ گفتن را پیش بت پرستی قرار داده و نهی از هر دو کرده است. یعنی همینطور که بت­پرست مسلمان نیست، آدم دروغگو هم مسلمان واقعی نیست.

به یکدیگر دروغ می­گوییم. راجع به کسبمان دروغ می­گوییم. راجع به تعارفهمایمان دروغ می­گوییم. راجع به حرفهایمان دروغ می­گوییم و این دروغ گفتن گناهش خیلی بزرگ است

متأسفانه الان می­بینیم که روزنامه های ما پر از دروغ است و در سایتهای ما یک تظاهر و یک دروغ آشکار است. مسئولین ما به ارباب رجوع و به مردم دروغ می­گویند. مردم به دولت و به اداره­ها دروغ می­گویند

 در بازار مسلمان فریب فراوان است. در بازار مسلمان تظاهر و پشت سر هم انداز و فریب دادن یکدیگر و چند نرخی هست. این مغازه یک طور و آن مغازه طور دیگر است و اینها همه و همه با اسلام عزیز سازگار نیست.

مشــــــروح خطبــــــه دوم:

خودم را وشما عزیزان را مجددا به تقوای الهی توصیه میکنم.

دراین فرصت کوتاه به چندمطلب اشاره میکنم:

جمعه ۱۱ تیر ۲۱ ذی‌القعده شهادت آیت‌االله صدوقی چهارمین شهید محراب به دست منافقان (۱۳۶۱ هـ ش)

فرصت ما بسیار کوتاه و قصد هم ندارم که در این ایام خطبه ها طولانی شود علو درجات برای این شهید عزیز از درگاه خداوند مسئلت میکنم.

شنبه ۱۲ تیر ۲۲ ذی‌القعده حمله ددمنشانۀ ناوگان آمریکای جنایتکار به هواپیمای مسافربری جمهوری اسلامی ایران (۱۳۶۷هـ ش) ـ روز افشای حقوق بشر آمریکایی

 «با توجه به آیه(اسراء: ۷٠)؛  وَلَقَدْ کَرَّمْنَا بَنِی آدَمَ»از بدیهی‌ترین آموزه‌های اساسی اسلام ناب، موضوع کرامت الهی انسان است و تنها مکتبی می‌تواند دم از حقوق بشر بزند که در تار و پود آموزه‌های نظری و عملی خود، ملتزم به کرامت انسانی است و این مکتب جز، مکتب اسلام ناب محمدی(ص) مکتب دیگری نخواهد بود. اما سوگوارانه حقوق بشر، این آموزه زیبای وحیانی، امروز تبدیل به مهم‌ترین ابزاری شده است که نظام سلطه برای اهداف سلطه‌گرانه خویش از آن، برای فشار بر کشورهای دیگر استفاده می‌کند که نماد بارز این رفتار وقیحانه، حقوق بشر آمریکایی است. آمریکا نه فقط در عرصه بین‌الملل بلکه در عرصه داخلی خود گرفتار افتضاحات حقوق بشری است.  که به چند مورد اشاره میکنم

۱. قانون آزادی حمل سلاح و نقض حق حیات شهروندان

به منظور حفظ منافع سرمایه‌داران یهودی و صهیونیستی در صنعت تولید سلاح و حفظ تراز بالای سهام کارخانه‌های اسلحه‌سازی در بازار بورس ۸۲ درصد از کشتارهایی که با سلاح گرم صورت می‌گیرند، در ایالات متحده رخ می‌دهند. سلاح گرم دومین دلیل حائز اهمیت مرگ در کودکان و نوجوانان آمریکایی و نخستین دلیل مرگ کودکان و نوجوانان سیاه‌پوست در این کشور است. سالانه نزدیک به ۱۶۰۰ کودک و نوجوان با اسلحه به قتل می‌رسند.

۲. خشونت پلیس

پلیس آمریکا که می‌باید تأمین کننده حقوق شهروندی باشد، در یک سال، تنها ۱۴ روز مرتکب خشونت علیه مردم خود نشده‌اند.

۳. نقض حقوق اقلیت‌های دینی و مذهبی

در آمریکا تبعیض علیه اقلیت‌های مذهبی کاملاً آشکار است و در این میان، تبعیض علیه مسلمانان در رتبه اول قرار دارد، با اینکه مسلمانان تنها کمتر از یک درصد جمعیت شهروندان آمریکایی را تشکیل می‌دهند. موج تبلیغاتی اسلام‌هراسی و تأثیر آن بر مردم آمریکا نیز بعضاً در قالب واکنش خشونت‌آمیزوجنایت‌کارانه‌ی به‌حجاب زنان مسلمان نیز تبلور پیدا می‌کند.

کشوری که به مردم خودش رحم نمی‌کند، طبیعتاً کارنامه حقوق بشری به‌مراتب سیاه‌تری در سطح بین‌المللی خواهد داشت. صرف نظر از تاریخ سراسر ضد حقوق بشری شیطان بزرگ از بدو تأسیس کشور ایالات متحده و کشتار یک ملت بومی، و همچنین جنایات مقطع جنگ جهانی دوم نظیر استفاده از بمب اتم علیه ژاپنی‌ها و جنایات جنگی در ویتنام و ده‌ها مورد دیگر، وضعیت کنونی آمریکا به‌وضوح، گویای این است که این «شیطان بزرگ» و «طاغوت اعظم»، هیچ صلاحیتی برای سخن گفتن در باب حقوق بشر ندارد.

مداخله در امور داخلی کشورها اعم از عراق، افغانستان، سوریه، ونزوئلا، کشورهای گرفتار کودتاهای رنگین. حمایت از تروریست‌های تکفیری./حمایت بی‌قید و شرط از رژیم سفاک صهیونیستی./حمایت و سکوت نسبت به‌جنایات و نقض حقوق بشر سعودی‌ها علیه مردم مظلوم یمن/از همه مهم‌تر، مواجهه با ملت بزرگ ایران در خصمانه‌ترین شکل قابل تصور از هشتاد سال پیش تاکنون/حمایت کامل از هرگونه فتنه و اغتشاش مانند سال‌های ۷۸، ۸۸ و ۹۸/پرونده‌سازی و اتهام به‌ایران در فن‌آوری هسته‌ای با هدف محروم کردن ملت ایران از حق مسلّم‌شان/ترور دانشمندان هسته‌ای/بدعهدی‌های برجامی/شهادت حاج قاسم سلیمانی.و صدها مورد دیگر نقض صریح حثوث بشر توسط آمریکاییان است که ذکر همه آنها مثنوی ۷۰ من خواهد شد

یکشنبه ۱۳ تیر ۲۳ ذی‌القعده شهادت حضرت امام رضا علیه السلام به روایتی(۲۰۲ ق) – روز زیارتی امام رضا(ع)

ما روح زیارت را در چند چیز می‌بینیم، اول روح زیارت در ارتباط قلبی با امام است،حال که زیارت از راه نزدیک برای ما فراهم نیست، نباید از روح زیارت غافل شویم بلکه باید از راه دور ارتباط قلبی با امامان را حفظ کرد، چرا که ائمه (ع) از راه دور هم به ما جواب می‌دهند.

اشاره ای به انتصاب رئیس جدیده قوه قضائیه

از دی‌ماه سال ۹۹، «سند تحول قضایی» در قوه قضائیه شکل گرفت. که در واقع منشور جامعی است ازرویکردها و مأموریت‌های دستگاه قضا با آسیب‌شناسی دقیق و بررسی نقاط ضعف و قوت، متناسب با گام دوم انقلاب، دو هدف اصلی «رضایتمندی مردم» و «دستیابی به‌عدالت» را به‌عنوان چشم‌انداز، تعریف نموده است. که البته اجرای این سند تحول قائم به‌شخص نیست وان شاءالله باتغییر مدیریت‌ دستخوش تغییر در حرکت نخواهد شد وهمانگونه که در حکم مقام معظم رهبری هم آمده است امید است که با بسترهای مهیا شده، شاهد شتاب بیشتری در آینده باشیم.

{والســــــــــــــــــــــــــــــلام علیکـــــــــــــــــــــــــــــم ورحمه اللـــــــــــــــــــــــــه وبـــــــرکاته}

جوابی بنویسید

ایمیل شما نشر نخواهد شدخانه های ضروری نشانه گذاری شده است. *

*

-- بارگیری کد امنیتی --