به گزارش دفتر امام جمعه باقرشهر نماز باشکوه جمعه اول بهمن ماه 1400 مصادف با هیجدهم جمادی الثانی 1443 ،به امامت حضرت حجت الاسلام والمسلمین حاج شیخ عبدالعلی استیری امام جمعه محترم باقر شهر وکهریزک در مصلی باقرشهر وباحضوراقشار مختلف مردم برگزار شد.
عناویـــــن خطبـــــــــــه اول:
۱. هرکس مؤمنى را به گناهى سرزنش کند، نمیمیرد تا خودش آن گناه را مرتکب شود.
۲ . سرزنش دیگران، چه در معصیت آنان باشد، چه در عیوب دیگر، از گناهان بزرگ است.
۳. امروز بیشتر حرفهای رایج بین مردم غیبت نیست، بلکه تهمت است، شایعه است و حقیقت ندارد.
عناویـــــن خطبــــــــــه دوم:
۱ . حضرت زهرا(س) هم زن نمونه است ،هم دختر نمونه ، هم همسرنمونه وهم مادر نمونه !
۲. آنچه امروز دستگاههاى سیاسى غرب ترویج می کنند، همان جاهلیتى است که بعثت پیغمبر براى زدودن آن بهوجود آمد.
۳. رئیس جمهور محترم اجازه ندهند تحقق فرمانها و دستورهای متعالی و صریح به خاطرتعللها و تاخیرهای عمدی، برزمین بماند.
۴.از دکتر زاکانی شهردار محترم تهران خواستاریم نسبت به انتقال زنان معتادمتجاهر به بخش کهریزک تجدیدنظر کنند.
مشــــــروح خطبــــــه اول:
اعوذ باللـــــــه مـن الشیــــطان الرجیــــــم بســــــــم الله الـــــرحمـــــــــن الرحیـــــــــــــم
عبادالله اوصِیکُمْ و نفسی بِتَقْوَى اللَّهِبندگان خدا شما را و خودم را سفارش می کنم به تقوای الهی،
درروایتی از امام صادق«ع» نقل شده که می فرمایند: «مَنْ عَیَّرَ مُؤْمِناً بِذَنْبٍ لَمْ یَمُتْ حَتَّى یَرْکَبَه»{کافی، ج 2، ص 356}هرکس مؤمنى را به گناهى سرزنش کند، نمیمیرد تا خودش آن گناه را مرتکب شود.
سرزنش دیگران، چه در معصیت آنان باشد، چه در عیوب دیگر، از گناهان بزرگ است. درآیات قرآن هم با کلمۀ «وَیْلٌ» سرزنشکننده و غیبتکننده را تهدید کرده و فرموده است: «وَیْلٌ لِکُلِّ هُمَزَهٍ لُمَزَه». {همزه/1} «واى بر هر بدگوى عیب جویى.»برای«ویل» دو معناذکرشده؛ یک معنای آن، «وای به تو» است که به افرادی که بدی میکنند خطاب میشود. معنای دیگر، بر اساس روایات، چاهی در جهنّم است. {تفسیر القمی، ج2، ص410}
علاوه بر این نکوهش قرآنی، در روایتی آمده است که خداوند متعال سرزنش کننده را در دنیا و آخرت سرزنش خواهد کرد اثر وضعی تعییر و سرزنش نیز طبق روایت نورانی امام صادق(ع) این است که سرزنش کننده در همین دنیا به آنچه برای آن دیگران را سرزنش کرده، مبتلا خواهد شد. «مَنْ عَیَّرَ بِشَیْءٍ بُلِیَ بِهِ»غرر الحکم و درر الکلم، ص 583»قبیحتر از آنچه بیان شد، این است که انسان کسی را به واسطۀ عیبى که در او نیست سرزنش کند؛ در این صورت علاوه بر گناه سرزنش، گناه تهمت را نیز دارد
خب باید چه کرد ؟
یکی از مراتب امربهمعروف و نهیازمنکر، انتقاد است. جامعۀ عقلانی آن است که انتقاد داشته باشد. معنای انتقاد چیست؟ انتقاد آن است که اگر شما دیدید که دیگری از نظر گفتار یا از نظر کردار عیبی دارد یا مرتکب گناهی میشود، پشت سر او غیبت نکنید، رودر رو و در میان مردم نیز او را سرزنش نکنید، شخصیّت وی را نکوبید و او را تحقیر نکنید، امّا در تنهایی، آن هم نه با تندی و حالت سرزنش، بلکه با مهربانی و از سر خیرخواهی او را نصیحت کنید. یعنی انتقاد بدون سرزنش، بالاترین ثواب را دارد. امام صادق«(ع) عیب نداشتهاند، امّا برای ما میگویند: «أَحَبُّ إِخْوَانِی إِلَیَّ مَنْ أَهْدَى إِلَیَ عُیُوبِی{کافی، ج 2، ص 639} بهترین دوست و برادر برای من کسی است که از من انتقاد کند و عیوبم را به من بگوید
در این آیه ببینید وَ إِذْ قالَ لُقْمانُ لاِبْنِهِ وَ هُوَ یَعِظُهُ ، لقمان فرزندش را نصیحت میکند امّا توجه دارید نصیحت او با تلطّف و مهربانی است موعظه دارد. جملات «وَ هُوَ یَعِظُهُ» و «یَا بُنَیَّ»، در این آیه، معترضه است، یعنی بدون این دو جمله نیز معنا تمام بود، بعداً میگوید:لا تُشْرِکْ بِاللَّهِ إِنَّ الشِّرْکَ لَظُلْمٌ عَظیمٌ»قرآن کریم با این جملات به ما میآموزد که پند و اندرز باید با مهربانی و با جملات محبّت آمیز بوده، با سخنان و حرکات آمرانه و با اتخاذ موضع بالاتر جواب نمیدهد.
نصیحت و موعظه باید در خانهها و بین اعضای خانواده با چنین روشی باشد. تذکر و نصیحت پدر و مادر به فرزندان یا زن و شوهر نسبت به همدیگر، با صدای بلند و با تندی و خشونت، نتیجه ندارد و همه باید طبق روش قرآن عمل کنند تا تأثیر بگذارد
امروز بیشتر حرفهای رایج بین مردم غیبت نیست، بلکه تهمت است، شایعه است و حقیقت ندارد. برخی به راحتی با جملۀ «چنین میگویند»، تهمت میزنند یا شایعه پراکنی میکنند. از این دست شایعهها و تهمتها و دروغها در روزنامهها و سایتها فراوان است.
اگر به راستی، انتقاد در جامعهای باشد، علاوه بر اینکه ثواب فراوانی دارد، آن جامعه و مردم آن زنده و موفق خواهند شد. امّا متأسفانه انتقاد واقعی در جامعۀ ما بسیار کم است.
مهمتر آنکه، انتقادپذیری هم در جامعه بسیار نادر است. ممکن است افرادی پیدا شوند که انتقاد کنند، امّا انتقاد پذیر، یعنی کسی که خوشحال شود از اینکه عیبش رابه خودش بگویند و تشکر هم بکند.
قرآن کریم میفرماید:
«فَبَشِّرْ عِبادِ الَّذینَ یَسْتَمِعُونَ الْقَوْلَ فَیَتَّبِعُونَ أَحْسَنَهُ أُولئِکَ الَّذینَ هَداهُمُ اللَّهُ وَ أُولئِکَ هُمْ أُولُوا الْأَلْبابِ»{زمر، 17و18}
قرآن کریم به افراد انتقاد پذیر که حرفها را میشنوند و بهترین آنها را اقتباس میکنند، بشارت داده است؛ متأسفانه معمولاً افراد اینطور هستند که اگر از آنان تعریف شود، خوشحال میشوند، امّا چنانچه انتقادی از آنها بشود، ناراحت میشوند، تأثیر هم نمیپذیرند،وخود را هم اصلاح نمیکنند.
مشــــــروح خطبــــــه دوم:
ابتدا خودم را وشما عزیزان نماز گزار را در ابتدای خطبه دوم هم توصیه میکنم به تقوای الهی
قال علی(ع): قَالَ مَنِ اِتَّقَى اَللّٰهَ حَقَّ تُقٰاتِهِ : أَعْطَاهُ اَللَّهُ أُنْسا بِلاَ أَنِیسٍ وَ غِن ى بِلاَ مَالٍ وَ عِزّا بِلاَ سُلْطَانٍ)مشکاه الأنوار فی غرر الأخبار/ ج 1/ص 77( امیرمومنان علی(ع) می فرماید: اگر کسی بتواند حق تقوا را ادا کند خدا را ناظر و عالم را محضر خدا ببیند و واجبات و نواهی را هم با تمام وجود ترک کند به واجبات عمل و از محرمات دوری کند فرمود: خدا سه چیز به او خواهد داد:1) این فرد هیچ وقت احساس تنهایی نمی کند خدا در کنار اوست 2) خداوند او را بی نیاز می کند و محتاج کسی نخواهد شد همانطور که قرآن فرمود: وَ مَن یَتَّقِ اللهَ یَجعَل لَه مَخرَجـًا * وَ یَرزُقهُ مِن حَیثُ لا یَحتَسِب(سوره مبارکه طلاق /آیه 2 و 3) خداوند برای انسان متقی راه نجاتی فراهم میکند، که او از جایی که گمان ندارد روزی میدهد فقر و گرسنگی به سراغ او نمی آید 3)در زندگی هم ذلیل و خوار نخواهد شد. سه نکته ای که همه ما در طول زندگیمان بخصوص در پایان عمر به آن سخت محتاجیم امیر مومنان علی(ع) می فرماید اگر کسی حق تقوا را ادا کند این سه آفت و بلا به او رو نخواهد آورد
سه مطلب به محضر شما تقدیم میدارم
یکشنبه 3 بهمن 20 جمادیالثانی ولادت حضرت فاطمهی زهرا سلام الله علیها – روز زن و تولد رهبر عظیمالشأن انقلاب اسلامی(رض)
روز ولادت حضرت صدیقه ی طاهره است و زبان ما قاصر است که بتوانیم حضرت را توصیف کنیم و درباره ی حضرت صحبت کنیم. فقط بایدخوشه چینی از آن وجود مبارک و نازنین کنیم.مرحوم حِسان شاعر اهلبیت(ع) که چند سال قبل فوت کرد گفت: من خدمت علامه امینی (رحمه الله علیه) رسیدم از ایشان در مورد یک حدیث قدسی سوال کردم که وقتی خدا به پیغمبرش خطاب می کند لولاکَ لما خَلَقْتُ الأفْلاک پیغمبر اگر تو نبودی من این جهان را نمی آفریدم از ایشان سوال کردم آیا این حدیث درست است؟ علامه امینی در بستر بیماری بود فرمود: برای من آب بیاورید وضو گرفت فرمود: در تمام عمرم نام اهلبیت(ع) را بی وضو نگفتم بعد فرمودند: این حدیث درست است و جمله دیگری هم دارد که وَ لَوْلا عَلِىٌّ لَما خَلَقْتُک و اگر حجت من علی (ع) نبود تو را نمی آفریدم و بعد علامه امینی فرمود جمله سومی هم دارد وَ لَوْلا فاطِمَهُ لَما خَلَقْتُکُما ای پیغمبر اگر دخترت فاطمه(س) نبود نه تو را خلق می کردم و نه علی را چرا ؟ چون پیغمبر(ص) گل سرسبد این عالم است بدون علی(ع) این گل ناقص است و وقتی ثمربخش است که علی در کنارش باشد و حضرت زهرا(س) غایت این خلقت است
این وجود مبارک حضرت صدیقه ی طاهره را اگر بخواهیم بررسی کنیم، پنج بعد وجودی حضرت را می توانیم مورد بررسی دقیق قرار بدهیم.
نکته اول:وجود حضرت صدیقه ی طاهره یک الگوی برای مطلق بشریت است و در طول تاریخ و زمان و به جغرافیای خاصی هم اختصاص ندارند
نکته ی دوم :این که الگو هستند به عنوان یک زن در بستر اجتماع و جامعه و فعالیت هایی که می کردند، یعنی ما می توانیم از این الگو در ساختار اجتماعی که بخواهیم دینی باشد، استفاده کنیم.
بعد سوم :یک دختر بی بدیلی برای پدر خود حضرت نبی مکرم اسلام بودند. در حدی که به آن مقام رسیدند که شاید بشریت تجربه ی این کنیه و این لقب و این عنوان را ندارد که ام ابیها لقب گرفتند. ببینید چه مقامی را در دختر بودن ایفا کردند که وجود مبارک نبی اسلام که اشرف مخلوقات عالم امکان است، ایشان را مزّین به این عنوان کردند. یعنی ببینید که این نقش دختر بودن را کمال و تمام ایفا کردند.
نکته ی چهارم :مادر بی بدیلی بودند. شما وقتی که محیط خانواده ی ایشان را می بینید، هم تربیت فرزندانی که معصوم بودند، هم تعالی معصوم بودند و در مکتب ایشان پرورش پیدا کردند و وقتی شما می بینید که معادل آن را نمی توانید در میان بشریت پیدا کنید. این جایگاه و عظمت این وجود مبارک و نازنین است
نکته پنجم: این است که یک همسر خیلی بی نظیری بودند
به نظر من یکی از بهترین قدرشناسی ها این است که فرزندان خوبی برای مادران خود باشیم و شوهران خوبی برای همسران خود باشیم. شاید این بزرگ ترین هدیه ای هست که ما می توانیم به آن ها هدیه کنیم.
این روز را روز زن و روز مادر نامگذاری کردهاندچرا که نیاز امروز جامعهی ما به این است که بداند مادری یعنی چه؟زنِ خانه بودن یعنی چه؟ کدبانو بودن یعنی چه؟ فاطمهی زهرا با آن شأن و با آن رتبه و با آن مقام و با آن عظمت، یک خانم خانهدار است؛ همسری میکند ، مادری میکند برای فرزندانش!این مفاهیم خیلی عظمت دارد !
این ابعادشخصیت حضرت زهرا(س) در محیط خانواده هست که الگوی زنان ومادران ما هست این اعتبار زن وشخصیت زن است اما دنیای استکباری سرشار از جاهلیت، در اشتباه است که خیال میکند ارزش و اعتبار زن به این است که خود را در چشم مردان آرایش کند تا چشمهای هرزه به او نگاه کنند و از او تمتّع گیرند و او را تحسین نمایند.آنچه امروز دستگاههاى سیاسى غرب ترویج می کنند، همان جاهلیتى است که بعثت پیغمبر براى زدودن آن بهوجود آمد. نشانههاى همان جاهلیت، امروز در دنیا، در این تمدن رایج فاسد غربى، مشاهده می شود؛ بىعدالتى، تبعیض، نادیده گرفتن کرامت انسان، اصل بودن مسائل جنسى و نیازهاى جنسى. اما تمدن فاسد غرب، این نواقص را توانسته است با سلاح تبلیغات مدرن مجهز بکند، حقایق را از چشم مردم بپوشاند.
پنج دستور مهم در اصلاح نظام بانکی بهنفع مردم
رییسجمهور در نشستی صریح با مدیران ارشد نظام بانکی، پنج دستور ویژه برای اصلاح رویه بانکها در جهت تسهیل امور مردم صادر کردکه میتوان مجموع این پنج دستور را در عبارت کلی «ایجاد تحول در نظام بانکی» خلاصه کرد
انتظار میرود برخلاف شعارهایی که در ادوار گذشته داده میشد رصد و پایش این عملیات و تحقق دستورهای صادر شده توسط خود رئیس جمهور پیگیری گردد. واجازه ندهند تحقق فرمانها و دستورهای متعالی و صریح در پیچ و خم اجتهادهای شخصی و سلایق جریانی و کاغذبازیهای اداری و بعضا تعللها و تاخیرهای عمدی، برزمین بماند.(تکبیرنمازگزاران)
بودند افرادی و دلالانی که یکشبه میلیاردها تومان وام میگرفتندوبعضا باز پرداخت هم نداشتند اما یک زوج جوان در ابتدای زندگی نتوانستند حداقل وام ازدواجی را که اول زندگی هم برایشان بسیار ارزش داشت بگیرند.در گیر پیچ وخمهای بانکی میشدند و با بهانه های مختلف بانکی امکان دریافت وام را ازدست میدادند.
اشاره ای به انتقال زنان معتاد متجاهر به بخش هم داشته باشم که در روزهای گذشته متاسفانه اعلام شد .
معتاد متجاهرکیست؟ به معتادی گفته میشود که جا و مکانی ندارد و به دلیل ظاهر آشفتهاش موجب رعب و وحشت شهروندان میشود. این افراد تمایلی به ترک اعتیاد ندارند و به همین دلیل هر معبر و جای دنجی که پیدا کنند، در آن اتراق میکنند و بساط مصرف راه میاندازند و امنیت و آرامش را از شهروندان و محلهها سلب میکنند.
که درتهران تعداد اینگونه معتادین کم نیست (طبق آمار مختلف 10 تا 15 هزار نفر)که گفته شده 10 درصد از اینگونه معتادین را زنان تشکیل میدهند.واز ماههای قبل هم طرح جمعآوری معتادان متجاهر با هدف تأمین آرامش مردم و برقراری امنیت در محلهها تهران اجرا میشود. نکته ای عرض کنم:
اولاً: قبول داریم: که دستگیری و انتقال معتادان متجاهر به مراکز ماده 16 همواره اولویت کارهای پلیس مبارزه با موادمخدر تهران بزرگ بوده و خواهد بود تشکر هم میکنیم.اماچرا انتقال به کهریزک ؟؟!!و به چه قیمتی؟؟؟!!!
چرا تمام معضلات تهران باید به بخش کهریزک سرازیر شود؟؟!!مسئله آراد کوه و بوی نامتبوع در کهریزک، دفن روزانه 7 الی 8 تن زباله تهران در کهریزک،موضوع بهشت زهرا و سیل عظیم جمعیتی که به صورت مستمر خصوصاً اواخر هفته بر تردد شهر وندان عزیز ما اثر میگذارد ، موضوع پلایشگاه و ….
ثانیاً:6 ماه یا یکسال نگهداری میشوند آِیا برای بعداز بازپروری و سمزدایی چه برنامه ای برای آنها دارید؟؟!!اینها که جا مکان مشخصی ندارند آیا میخواهید آنها را در شهر رها کنید؟؟!! آیا به آسیبهای بعداز آن فکر کرده اید که برای منطقه ما چه آسیبهای متعدد اجتماعی را به دنبال خواهد داشت ؟؟!!
ثالثاً: قبول داریم در مکتب اسلام جان انسان خیلی اهمیت دارد هر کسی هر کاری ازدستش میآید برای نجات اینگونه افراد باید انجام دهد حتی شخص خودم و مجموعه دفتر وستاد برگزاری نماز جمعه اگر کاری از دستمان بر یاید در این زمینه کمک خواهیم کرد اما نه اینکه آینده مردم و فرزندان بی گناه این منطقه را به مخاطره بیاندازیم !!چرا که قطعا آسیبهای اجتماعی متعددی برای منطقه ما خواهد داشت که هیچ منطقی با توجه به این آسیبها با انتقال اینگونه افراد موافقت نخواهد کرد!(تکبیرنمازگراران)لذا از این تریبون مقدس از مسئولین ذیربط خصوصاً شهردار محترم تهران جناب آقای دکتر ذاکانی خواستاریم نسبت به این تصمیم تجدید نظر نموده واز اضافه شدن معضلی به معضلات بخش جلو گیری نمایند.(تکبیرنمازگزاران)
{والســــــــــــــــــــــــــــــلام علیکـــــــــــــــــــــــــــــم ورحمه اللـــــــــــــــــــــــــه وبـــــــرکاته}