اخبار ویژه
خانه / اخبار ویژه / حجت الاسلام والمسلمین استیری،امام جمعه حسن آبادفشافویه:امروزنفوذفرهنگی جمهوری اسلامی درمنطقه،ازنفوذنظامی واقتصادی عمیق تراست

حجت الاسلام والمسلمین استیری،امام جمعه حسن آبادفشافویه:امروزنفوذفرهنگی جمهوری اسلامی درمنطقه،ازنفوذنظامی واقتصادی عمیق تراست

به گزارش دفترامام جمعه حسن آبادنماز باشکوه وباصلابت جمعه دردومین جمعه ازآخرین ماه سال ۹۷(اسفندماه)،به امامت حضرت حجت الاسلام والمسلمین حاج شیخ عبدالعلی استیری “امام جمعه محترم حسن آباد”وباحضور پرشور نمازگزاران در مصلی امام خمینی حسن آبادبرگزارشد.

 عناویــــــن خطبــــــــه اول:

۱-اى ابن مسعود!بدان که مردم آخر الزمان نیک را بد و بد را نیک مى‌پندارند و به همین خاطر خداوند بر قلب‌هاى آن‌ها مهر مى‌زند.

۲- برای یک مذهب، مکتب جامعه یا انقلاب هیچ چیز زیانبارتر از این نیست که محورهای فرهنگی و ارزشی آن به فراموشی سپرده شود

۳-ضد ارزشها بجای ارزشها به سرعت در اسلام چهره نمود و به صورت خزنده قرنها امت اسلامی را دستخوش انحطاط کرد.

۴- درآخرالزمان،راستگویى ازمیان مى رودودروغ فراوان مى شود.مردم بازبان اظهاردوستى مى کنند،وبادل،دشمنى.به گناه وآلودگى افتخار مى کنند.

عناویــــــن خطبـــــــه دوم:

۱- نیکی و احسانی که انسان به برادران دینی و هم‌نوعان خود می‌کند، در حقیقت بازگشتش به خود انسان است.

۲دین مقدس اسلام نیز بشر را به کاشت درخت تشویق و ترغیب کرده است.

۳- اگر کشورى به‌دنبال نفوذ پایدار در هر منطقه‌اى باشد باید از طریق فرهنگى اقدام کند. 

*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&

مشــــــروح خطبـــــــــه اول:

أعوذ باللـــــــــه من الشیطان الرجیــــــــــم                                     بســـــــــم اللـــه الــــرحمـــــن الرحیـــــــــم

IMG_9560

اوصیکُم عِبادَالله وَ نَفسی بِتَقوَی اللهبرادران و خواهران , نمازگزاران محترم را به رعایت تقوی الهی, انجام واجبات و ترک محرمات  توصیه میکنم. رُوِیَ عَنْ حَسَن بن عَلیٍّ العَسکری (علیه السّلام) قال لِشیعَتِه: « أَکْثِرُوا ذِکْرَ اللَّهِ وَ ذِکْرَ الْمَوْتِ وَ تِلَاوَهَ الْقُرْآنِ وَ الصَّلَاهَ عَلَى النَّبِیِّ فَإِنَّ الصَّلَاهَ عَلَى رَسُولِ اللَّهِ عَشْرُ حَسَنَات»

امام حسن عسکری (صلوات الله علیه) خطاب به شیعیان خود فرمودند: زیاد به یاد خدا باشید و بسیار به یاد مرگ باشید و فراوان تلاوت قرآن کنید و بر پیامبر (صلّی الله علیه وآله و سلّم) زیاد صلوات بفرستید. پس بی ‏شک هر صلوات بر پیامبر (صلّی الله علیه وآله و سلّم) ده حسنه محسوب میشود.

باید توجّه داشت که هم یاد خدا و هم یاد مرگ برای انسان نقش سازندگی دارد. انسان آن‏گاه که ـ‏نعوذبالله‏ـ دست‏خوش غَفَلات و مرتکب خطایا میشود،‌ جهتش این است که خدا را فراموش کرده است و مردن را! این‏طور نیست؟! اگر انسان به یاد خدا باشد، ‌اگر انسان به یاد موت باشد، هیچ‏وقت این‏طور متهوّرانه گناه نمی کند

موضوع بحث ما پیرامون توصیه های پیامبر به عبدالله ابن مسعود بود.درفراز دیگری حضرت میفرمایند:

 یَا اِبْنَ مَسْعُودٍ اِعْلَمْ أَنَّهُمْ یَرَوْنَ اَلْمَعْرُوفَ مُنْکَراً وَ اَلْمُنْکَرَ مَعْرُوفاً فَفِی ذَلِکَ یَطْبَعُ اَللَّهُ عَلَى قُلُوبِهِمْ فَلاَ یَکُونُ فِیهِمُ اَلشَّاهِدُ بِالْحَقِّ وَ لاَ اَلْقَوَّامُونَ بِالْقِسْطِ قَالَ اَللَّهُ تَعَالَى کُونُوا قَوّٰامِینَ بِالْقِسْطِ شُهَدٰاءَ لِلّٰهِ وَ لَوْ عَلىٰ أَنْفُسِکُمْ أَوِ اَلْوٰالِدَیْنِ وَ اَلْأَقْرَبِین

اى ابن مسعود!بدان که آنان(مردم آخر الزمان)نیک را بد و بد را نیک مى‌پندارند و به همین خاطر خداوند بر قلب‌هاى آن‌ها مهر مى‌زند.پس در میان آن‌ها کسى نیست که به حقیقت گواهى بدهد و عدل را برپا کند.خداى تعالى فرموده:«پیوسته عدالت را برپا کنید و براى خدا گواهى دهید هرچند به زیان خودتان یا پدر و مادر یا خویشاوندان شما باشد».

برای یک مذهب، مکتب یا انقلاب هیچ چیز زیانبارتر از این نیست که محورهای فرهنگی و ارزشی آن به فراموشی سپرده شود یا با برداشت‌های غلط یا تحریف آمیز دگرگون گردد این دگرگونی همیشه در یک شکل و قالب نیست بلکه صور گوناگونی دارد. گاهی مستقیم و مرئی و گاه غیر مستقیم و نامرئی است. گاه به صورت بدعت و گاه بصورت توجیه و…از فرهنگ، قانون و مقررات اجتماعی گرفته تا مبانی و اصول پذیرفته شده آسمانی عموما، بالفعل یا بالقوه در معرض چنین خطری قرار دارند.

قوانین بین المللی مثلا حقوق بشردر عصر ما، هنگامی که تدوین شد کمتر جنبه منفی داشت، اما هنگامی که دست بدست می‌شود و متولیان آن کارگزاران زور و استثمار و توجیه و تزویر می‌گردند باب توجیه و استثناء و اعمال نفوذ گشوده می‌شود و با کمک همین قوانین، منافع نامشروع قدرتهای بزرگ تضمین و مظلومان و محرومان خلع سلاح می‌شوند.

درادیان هم اینچنین استدر ادیان الهی موردی را نمی‌توان یافت که از توطئه تحریف و دگرگونی مصون مانده باشد.کسانی که پس از بنیانگذاران اولیه آمدند و وارث فرهنگ مذهب شدند، مقدسات را به پای امیال نفسانی خود قربانی کردند. قرآن کریم درباره بنی اسرائیل و قوم یهود می‌فرماید:

«فخلف من بعد هم خلف ورثوا الکتاب یأخذون عرض هذا الأدنی و یقولون سیغفرلنا و ان یأتهم عرض مثله یأخذوه، ألم یؤخذ علیهم میثاق الکتاب ان لایقولوا علی الله الا الحق و درسوا ما فیه…».{ اعراف/ آیه ۱۶۹}

IMG_9562

ـ یعنی پس از آنها اخلاف ناصالحی آمدند که وارث کتاب شده و متاع این دنیای پست را گرفتند و گفتند خدا ما را خواهد آمرزید، در حالی که اگر مانند آن بهره و متاع دیگری پیش آید آنرا خواهند گرفت. مگر از آنان پیمان گرفته نشد که جز حق نگویند؟ و خود در کتاب آنرا خوانده بودند…»لذا توجه دارید دین یهودیت که بنای اولیه‌اش بر نفی سلطه فرعونی و زراندوزی قارونی و نجات مستضعفان بنی اسرائیل از ستم و بیداد و خرافه شرک بود جای خود را به روح طغیانگری و زورمداری و شیطنت و تزویر داد که امروزه نیز چنین روحیه‌ای را در پیروان آئین یهود مشاهده می‌کنیم.مسیحیت نیز از چنین سرنوشتی مصون نماند.

 به اسلام که می‌رسیم. گرچه قرآن همانند تورات و انجیل دستخوش تحریف و کاستی یا فزونی نشده و خداوند ضمانت حفظ نگهبانی آنرا بر عهده گرفته است، اما بدعت و تحریف  و تزویر از همان روزهای نخستین بر سر راه اسلام کمین کرد جایگزینی ضد ارزشها بجای ارزشها به سرعت در اسلام چهره نمود و به صورت خزنده قرنها امت اسلامی را دستخوش انحطاط کرد.

با توجه به این جریانات بود که امیرالمؤمنین(ع) در نهج البلاغه من جمله خطبه ملاحم با اشاره به پایمال شدن ارزشها و دگرگون شدن مفاهیم اسلامی بیان دارد که در پایان آن چنین آمده است: «لبس الاسلام لبس الفر و مقلوباً» ـ بر پیکر اسلام، پوستین وارونه پوشانده می‌شود. و این در روزگاری است که به فرموده آن حضرت: «خوی درندگی و شکم بارگی پدید آید و بی‌تفاوتی حاکم گردد و راستی از میان برخیزد و دروغ شایع شود و زبانها با یکدیگر مهربان اما قلب‌ها در حال جنگ و ستیز باشند و فسق و فجور نشانه شخصیت و پاکدامنی مایه شگفتی شود

وَ غَارَ الصِّدْقُ، وَفَاض الْکَذِبُ، وَ اسْتُعْمِلَتِ الْمَوَدَّهُ بِاللِّسَانِ، وَ تَشَاجَرَ النَّاسُ بِالْقُلُوبِ، وَ صَارَ الْفُسُوقُ نَسَباً، وَ الْعَفَافُ عَجَباً، وَ لُبِسَ الإِسْلاَمُ لُبْسَ الْفَرْوِ مَقْلُوباً.

«در آن زمان، راستگویى از میان مى رود و دروغ فراوان مى شود. مردم با زبان اظهار دوستى مى کنند، و با دل، دشمنى. به گناه و آلودگى افتخار مى کنند و از عفّت و پاکدامنى در شگفتى فرو مى روند و اسلام همچون پوستینى وارونه پوشیده مى شود!»

اشاره به این مى باشد که گویى در آن زمان، چشمه هاى صدق و راستى در زمین فرو مى رود و باغستان سرسبز جهان انسانیّت به خشکى مى گراید و به عکس، آب شور و ناگوارِ دروغ بر سرزمین اجتماع غلبه مى کند و در این شوره زار، جز «خَس» نمى روید.جمله «صَارَ الْفُسُوقُ نَسَباً» اشاره به این است که: افراد فاسق چنان به یکدیگر نزدیک مى شوند و دست به دست هم مى دهند، که گویى برادر یا خویشاوند یکدیگرند.

جمله «لُبِسَ الإِسْلاَمُ لُبْسَ الْفَرْوِ مَقْلُوباً» اشاره به نکته لطیفى است و آن اینکه حکّام ظالم و فاسق و فاجر سعى در نابودى اسلام و بى دین کردن مردم نمى کنند; بلکه براى رسیدن به منویّات شوم خود، اسلام را تحریف کرده، وارونه نشان مى دهند; درست مانند پوستینى که وارونه پوشیده شود و تاریخ حکومت هاى خودکامه – مخصوصاً حکومت هاى بیدادگر بنى امیّه و بنى عبّاس – شاهد صدق این سخن است.

بدیهى است پوستین وارونه نه گرماى چندانى دارد و نه شکل و شباهتى به لباس انسانها، هنگامى که اسلام وارونه شود، دروغ به جاى راستى، فسوق به جاى عفاف مى نشیند; همچنین سایر ارزش ها و ضد ارزش ها جابه جا مى شود.

جامعه‌ای که ارزش‌ها در آن واژگون  شده باشد، ضدارزش‌ها در آن حاکم می‌شوند. جای خوبی، بدی، زشتی و زیبایی، رحمت و شقاوت، مروت و نامردمی تغییر می‌یابد.

 *&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*

IMG_9569

مشروح خطبه دوم:

عبادالله اوصِیکُمْ و نفسی بِتَقْوَى اللَّهِ. بندگان خدا شما را و خودم را سفارش می کنم به تقوای الهی،

سه‌شنبه۱۴اسفند روز احسان ونیکوکاری 

نظر اسلام در مسئله احسان و نیکی به مردم روشن‌تر از آن است که نیاز دلیل و برهان داشته باشد؛ زیرا با مراجعه به منابع دینی مشاهده می کنیم که در آیات قرآن و روایات وارده از سوی پیشوایان دین، فراوان به این موضوع سفارش شده است.

این اهمیت تا جایی است که در منابع حدیثی روایات زیادی در اهمیت و جایگاه احسان و نیکی، تجلیل از افراد نیکوکار، آثار و برکات کارهای نیک در حق دیگران وارد شده است. علاوه بر اینها سیره و منش پیامبر اسلام(ص) و ائمه(ع) سرشار از این کار پسندیده است

قرآن کریم در مورد جایگاه نیکی نزد خداوند می‌فرماید: «إِنْ أَحْسَنْتُمْ أَحْسَنْتُمْ لِأَنْفُسِکُمْ»{اسراء، ۷ }اگر نیکى کنید، به خودتان نیکى مى‏کنید؛ یعنی نیکی و احسانی که انسان به برادران دینی و هم‌نوعان خود می‌کند، در حقیقت بازگشتش به خود انسان است؛ زیرا فرد نیکوکار با احسان و نیکوکاری، شخصیت خود را کامل می‌گرداند و در تحقق تکامل وجودی خویش می‌کوشد.

« امام کاظم(ع) فرمود: اِنَّ خَواتیمَ أعمالِکُم قَضاءُ حَوائجِ إخوانِکُم والإحسانِ إلیهِمْ ما قَدَرْتُم و الاّ لَمْ یُقْبَلْ مِنْکُم عَمَلٌ»؛همانا مُهر قبولی اعمال شما، برآوردن نیازهای برادرانتان و نیکی کردن به آنان در حد توانتان است و گرنه هیچ عملی از شما پذیرفته نمی‌شود.

&*&*&*&&*&*&*&*&*&&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*

چهار‌شنبه۱۵اسفند روزدرختکاری وآغاز هفته منابع طبیعی

در ایران روز ۱۵ تا ۲۲ اسفندماه به عنوان هفته منابع طبیعی نامگذاری شده که نخستین روز این هفته یعنی ۱۵ اسفند روز ‌درختکاری‌ است.

بر اساس آیات قرآن، یکی از مواهب و نعمت های خداوند در آخرت و یکی از ویژگی های بهشت که در آیات کریمه و روایات شریفه بارها به آن اشاره شده است، درخت می باشد:« در بهشت باغ هایی وجود دارد که از زیر درختانش نهرها جاریست».

در ادیان و فرهنگ‌های مختلف جهان، درخت و درختکاری جایگاه خاصی دارد. دین مقدس اسلام نیز بشر را به کاشت درخت تشویق و ترغیب کرده است و بعضی از بزرگان دین به این امر اشتغال داشته‌اند. حضرت علی علیه‌السلام در مدینه باغ‌های خرمای فراوانی به وجود آوردند و بیشتر آنها را در راه خدا وقف کرده است.

پیامبر صلی‌الله علیه و آله و سلم  در این‌باره می‌فرمایند «اگر شخصی درختی بکارد یا مزرعه‌ای را به زیر کشت ببرد و انسان‌ها، حیوانات یا پرندگان از آن بخورند، این کار صدقه‌ای از طرف آن شخص شمرده می‌شود».

IMG_9572

*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*& 

اشاره ای کوتاه به پیام‌هاى منطقه‌اى و بین‌المللى سفر بشار اسد به تهران

بشار اسد رئیس جمهور سوریه روز دوشنبه به تهران سفر کرد و با رهبر معظم انقلاب اسلامى و رئیس جمهور دیدار کرد. این سفر دومین سفر خارجى بشار اسد از سال ۲۰۱۱ و شروع بحران این کشور به شمار مى‌رود. در هشت سال گذشته، بشار اسد تنها یک بار در سال ۲۰۱۷ به روسیه سفر کرده بود.سفر بشار اسد به تهران به سرعت به‌عنوان تیتر نخست بسیارى از رسانه‌هاى جهان تبدیل شد. رسانه‌هاى رژیم صهیونیستى به سفر رئیس جمهور سوریه به ایران توجه ویژه نشان دادند و آن‌را رویدادى استثنایى توصیف کردند

نکته مهم در سخنان رهبر معظم انقلاب این بود که ایشان، بشار اسد را «قهرمان جهان عرب» خواندند. این تعبیر، بسیار مهم و قابل توجه است. چراکه پیش از این، جمال عبدالناصر رئیس جمهور اسبق مصر در دهه ۶۰ میلادى به‌دلیل مقابله با اسرائیل به‌عنوان قهرمان جهان عرب مطرح بود اما رهبر معظم انقلاب به‌نوعى این لقب و عنوان را براى بشار اسد بکار بردند.دلیل لقب گرفتن بشار اسد به قهرمان جهان عرى، ایستادگى او در طول ۸ سال گذشته در مقابل تمام دنیاى غرب و عرب و تروریست‌هاى تکفیرى و صیانت از شرف ملت سوریه و خاک این کشور بوده است. بشار اسد بر خلاف دیگر حاکمان عربى در راستاى مقابله با تروریست‌ها در ۸ سال گذشته لحظه به لحظه با ارتش و نظامیان بوده و بارها در جبهه‌هاى نبرد حضور داشته است.

نکته دوم:یکى از مهم‌ترین پیام‌هاى سفر بشار اسد به تهران مخابره این پیام به کشورهاى منطقه‌اى است که دولت سوریه از مرحله بحران عبور کرده و ثبات سیاسى و میدانى در این کشور حاکم شده است.

معمولا روساى دولت‌ها در هر کشورى که دچار بحرانى مانند سوریه مى‌شوند به‌دلیل حساسیت‌هاى امنیتى، کشور را به هیچ عنوان ترک نمى‌کنند. به‌همین‌دلیل مادامى که سوریه درگیر نبرد با تروریست‌ها بود بشار اسد به‌عنوان رئیس دولت در ۸ سال گذشته تنها یک بار به روسیه سفر کرد.

نکته سوم:تجلیل از خدمات ایران درکمک به مبارزه با ترویسم در سوریه‌

ایران در ۸ سال گذشته به روش‌هاى مختلف همگام با دولت سوریه علیه تروریست‌هاى مستقر در خاک این کشور مبارزه کرده است. به گونه‌اى که با همکارى ایران، روسیه و حزب‌الله لبنان در کنار ارتش سوریه، داعش و دیگر گروه‌هاى تروریستى در این کشور شکست خوردند.

مقامات سوریه بارها ایران را به‌عنوان مهم‌ترین شریک خود در این مبارزه ۸ ساله معرفى کرده‌اند. بنابراین رئیس‌جمهور سوریه به نمایندگى از مردم کشورش آمده بود تا از حمایت‌هاى‌بى‌دریغ ایران در این جنگ خانمانسوز و ویران‌گر تشکر کند.

IMG_9573

نکته چهارم:نفوذ پایدار جمهورى اسلامى ایران فراتر از بُعد نظامى و اقتصادى‌

رهبر معظم انقلاب، ایران وسوریه را «عمق راهبردى یکدیگر» عنوان کردند و خواستار حفظ روحیه ایستادگى و افزایش قدرت دولت و ملت سوریه و گسترش ارتباطات مذهبى و رفت‌وآمد علماى مذهبى دو کشور شدند.

نکته مهم در این مورد این است که عمق راهبردى فراتر از بُعد نظامى و سیاسى است و بیشتر یک مسأله فرهنگى است. عمیق‌ترین نفوذها نفوذ فرهنگى است و به‌همین‌دلیل رهبر معظم انقلاب بر گسترش ارتباطات مذهبى و رفت‌وآمد علماى مذهبى دو کشور تأکید کردند.

اگر کشورى به‌دنبال نفوذ پایدار در هر منطقه‌اى باشد باید از طریق فرهنگى اقدام کند.به‌همین‌دلیل عربستان و آمریکا با وجود قدرت اقتصادى و نظامى نتوانسته‌اند به نفوذ پایدار منطقه‌اى دست یابند. اما نظام مقدس جمهوری اسلامی بانفوذفرهنگی که داشته ودارد درتمام منطقه ازنفوذعمیقی برخوردار است{تکبیرنمازگزاران}

والســــــــــــــــــــلام علیکــــــــــــــــــم ورحمه اللـــــــــــــــــــــــه وبــــــــــــــــــــرکاته

*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&

جوابی بنویسید

ایمیل شما نشر نخواهد شدخانه های ضروری نشانه گذاری شده است. *

*

-- بارگیری کد امنیتی --