اخبار ویژه
خانه / اخبار ویژه / حجت الاسلام والمسلمین استیری،امام جمعه حسن آبادفشافویه:امروزنفوذفرهنگی جمهوری اسلامی درمنطقه،ازنفوذنظامی واقتصادی عمیق تراست

حجت الاسلام والمسلمین استیری،امام جمعه حسن آبادفشافویه:امروزنفوذفرهنگی جمهوری اسلامی درمنطقه،ازنفوذنظامی واقتصادی عمیق تراست

به گزارش دفترامام جمعه حسن آبادنماز باشکوه وباصلابت جمعه دردومین جمعه ازآخرین ماه سال 97(اسفندماه)،به امامت حضرت حجت الاسلام والمسلمین حاج شیخ عبدالعلی استیری “امام جمعه محترم حسن آباد”وباحضور پرشور نمازگزاران در مصلی امام خمینی حسن آبادبرگزارشد.

 عناویــــــن خطبــــــــه اول:

1-اى ابن مسعود!بدان كه مردم آخر الزمان نيك را بد و بد را نيك مى‌پندارند و به همين خاطر خداوند بر قلب‌هاى آن‌ها مهر مى‌زند.

2- برای یک مذهب، مکتب جامعه یا انقلاب هیچ چیز زیانبارتر از این نیست که محورهای فرهنگی و ارزشی آن به فراموشی سپرده شود

3-ضد ارزشها بجای ارزشها به سرعت در اسلام چهره نمود و به صورت خزنده قرنها امت اسلامی را دستخوش انحطاط کرد.

4- درآخرالزمان،راستگویى ازمیان مى رودودروغ فراوان مى شود.مردم بازبان اظهاردوستى مى کنند،وبادل،دشمنى.به گناه وآلودگى افتخار مى کنند.

عناویــــــن خطبـــــــه دوم:

1- نیکی و احسانی که انسان به برادران دینی و هم‌نوعان خود می‌کند، در حقیقت بازگشتش به خود انسان است.

2دین مقدس اسلام نیز بشر را به کاشت درخت تشویق و ترغیب کرده است.

3- اگر كشورى به‌دنبال نفوذ پایدار در هر منطقه‌اى باشد باید از طریق فرهنگى اقدام كند. 

*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&

مشــــــروح خطبـــــــــه اول:

أعوذ باللـــــــــه من الشیطان الرجیــــــــــم                                     بســـــــــم اللـــه الــــرحمـــــن الرحیـــــــــم

IMG_9560

اوصيکُم عِبادَالله وَ نَفسي بِتَقوَي اللهبرادران و خواهران , نمازگزاران محترم را به رعایت تقوی الهی, انجام واجبات و ترک محرمات  توصیه میکنم. رُوِيَ عَنْ حَسَن بن عَليٍّ العَسكري (عليه السّلام) قال لِشیعَتِه: « أَكْثِرُوا ذِكْرَ اللَّهِ وَ ذِكْرَ الْمَوْتِ وَ تِلَاوَةَ الْقُرْآنِ وَ الصَّلَاةَ عَلَى النَّبِيِّ فَإِنَّ الصَّلَاةَ عَلَى رَسُولِ اللَّهِ عَشْرُ حَسَنَات»

امام حسن عسكري (صلوات الله عليه) خطاب به شیعیان خود فرمودند: زیاد به یاد خدا باشید و بسیار به یاد مرگ باشید و فراوان تلاوت قرآن کنید و بر پیامبر (صلّی الله علیه وآله و سلّم) زیاد صلوات بفرستید. پس بی ‏شک هر صلوات بر پیامبر (صلّی الله علیه وآله و سلّم) ده حسنه محسوب میشود.

باید توجّه داشت که هم یاد خدا و هم یاد مرگ براي انسان نقش سازندگي دارد. انسان آن‏گاه كه ـ‏نعوذبالله‏ـ دست‏خوش غَفَلات و مرتكب خطایا ميشود،‌ جهتش اين است که خدا را فراموش كرده است و مردن را! اين‏طور نيست؟! اگر انسان به ياد خدا باشد، ‌اگر انسان به ياد موت باشد، هيچ‏وقت اين‏طور متهوّرانه گناه نمي كند

موضوع بحث ما پیرامون توصیه های پیامبر به عبدالله ابن مسعود بود.درفراز دیگری حضرت میفرمایند:

 يَا اِبْنَ مَسْعُودٍ اِعْلَمْ أَنَّهُمْ يَرَوْنَ اَلْمَعْرُوفَ مُنْكَراً وَ اَلْمُنْكَرَ مَعْرُوفاً فَفِي ذَلِكَ يَطْبَعُ اَللَّهُ عَلَى قُلُوبِهِمْ فَلاَ يَكُونُ فِيهِمُ اَلشَّاهِدُ بِالْحَقِّ وَ لاَ اَلْقَوَّامُونَ بِالْقِسْطِ قَالَ اَللَّهُ تَعَالَى كُونُوا قَوّٰامِينَ بِالْقِسْطِ شُهَدٰاءَ لِلّٰهِ وَ لَوْ عَلىٰ أَنْفُسِكُمْ أَوِ اَلْوٰالِدَيْنِ وَ اَلْأَقْرَبِين

اى ابن مسعود!بدان كه آنان(مردم آخر الزمان)نيك را بد و بد را نيك مى‌پندارند و به همين خاطر خداوند بر قلب‌هاى آن‌ها مهر مى‌زند.پس در ميان آن‌ها كسى نيست كه به حقيقت گواهى بدهد و عدل را برپا كند.خداى تعالى فرموده:«پيوسته عدالت را برپا كنيد و براى خدا گواهى دهيد هرچند به زيان خودتان يا پدر و مادر يا خويشاوندان شما باشد».

برای یک مذهب، مکتب یا انقلاب هیچ چیز زیانبارتر از این نیست که محورهای فرهنگی و ارزشی آن به فراموشی سپرده شود یا با برداشت‌های غلط یا تحریف آمیز دگرگون گردد این دگرگونی همیشه در یک شکل و قالب نیست بلکه صور گوناگونی دارد. گاهی مستقیم و مرئی و گاه غیر مستقیم و نامرئی است. گاه به صورت بدعت و گاه بصورت توجیه و…از فرهنگ، قانون و مقررات اجتماعی گرفته تا مبانی و اصول پذیرفته شده آسمانی عموما، بالفعل یا بالقوه در معرض چنین خطری قرار دارند.

قوانین بین المللی مثلا حقوق بشردر عصر ما، هنگامی که تدوین شد کمتر جنبه منفی داشت، اما هنگامی که دست بدست می‌شود و متولیان آن کارگزاران زور و استثمار و توجیه و تزویر می‌گردند باب توجیه و استثناء و اعمال نفوذ گشوده می‌شود و با کمک همین قوانین، منافع نامشروع قدرتهای بزرگ تضمین و مظلومان و محرومان خلع سلاح می‌شوند.

درادیان هم اینچنین استدر ادیان الهی موردی را نمی‌توان یافت که از توطئه تحریف و دگرگونی مصون مانده باشد.کسانی که پس از بنیانگذاران اولیه آمدند و وارث فرهنگ مذهب شدند، مقدسات را به پای امیال نفسانی خود قربانی کردند. قرآن کریم درباره بنی اسرائیل و قوم یهود می‌فرماید:

«فخلف من بعد هم خلف ورثوا الکتاب یأخذون عرض هذا الأدنی و یقولون سیغفرلنا و ان یأتهم عرض مثله یأخذوه، ألم یؤخذ علیهم میثاق الکتاب ان لایقولوا علی الله الا الحق و درسوا ما فیه…».{ اعراف/ آیه 169}

IMG_9562

ـ یعنی پس از آنها اخلاف ناصالحی آمدند که وارث کتاب شده و متاع این دنیای پست را گرفتند و گفتند خدا ما را خواهد آمرزید، در حالی که اگر مانند آن بهره و متاع دیگری پیش آید آنرا خواهند گرفت. مگر از آنان پیمان گرفته نشد که جز حق نگویند؟ و خود در کتاب آنرا خوانده بودند…»لذا توجه دارید دین یهودیت که بنای اولیه‌اش بر نفی سلطه فرعونی و زراندوزی قارونی و نجات مستضعفان بنی اسرائیل از ستم و بیداد و خرافه شرک بود جای خود را به روح طغیانگری و زورمداری و شیطنت و تزویر داد که امروزه نیز چنین روحیه‌ای را در پیروان آئین یهود مشاهده می‌کنیم.مسیحیت نیز از چنین سرنوشتی مصون نماند.

 به اسلام که می‌رسیم. گرچه قرآن همانند تورات و انجیل دستخوش تحریف و کاستی یا فزونی نشده و خداوند ضمانت حفظ نگهبانی آنرا بر عهده گرفته است، اما بدعت و تحریف  و تزویر از همان روزهای نخستین بر سر راه اسلام کمین کرد جایگزینی ضد ارزشها بجای ارزشها به سرعت در اسلام چهره نمود و به صورت خزنده قرنها امت اسلامی را دستخوش انحطاط کرد.

با توجه به این جریانات بود که امیرالمؤمنین(ع) در نهج البلاغه من جمله خطبه ملاحم با اشاره به پایمال شدن ارزشها و دگرگون شدن مفاهیم اسلامی بیان دارد که در پایان آن چنین آمده است: «لبس الاسلام لبس الفر و مقلوباً» ـ بر پیکر اسلام، پوستین وارونه پوشانده می‌شود. و این در روزگاری است که به فرموده آن حضرت: «خوی درندگی و شکم بارگی پدید آید و بی‌تفاوتی حاکم گردد و راستی از میان برخیزد و دروغ شایع شود و زبانها با یکدیگر مهربان اما قلب‌ها در حال جنگ و ستیز باشند و فسق و فجور نشانه شخصیت و پاکدامنی مایه شگفتی شود

وَ غَارَ الصِّدْقُ، وَفَاض الْکَذِبُ، وَ اسْتُعْمِلَتِ الْمَوَدَّةُ بِاللِّسَانِ، وَ تَشَاجَرَ النَّاسُ بِالْقُلُوبِ، وَ صَارَ الْفُسُوقُ نَسَباً، وَ الْعَفَافُ عَجَباً، وَ لُبِسَ الإِسْلاَمُ لُبْسَ الْفَرْوِ مَقْلُوباً.

«در آن زمان، راستگویى از میان مى رود و دروغ فراوان مى شود. مردم با زبان اظهار دوستى مى کنند، و با دل، دشمنى. به گناه و آلودگى افتخار مى کنند و از عفّت و پاکدامنى در شگفتى فرو مى روند و اسلام همچون پوستینى وارونه پوشیده مى شود!»

اشاره به این مى باشد که گویى در آن زمان، چشمه هاى صدق و راستى در زمین فرو مى رود و باغستان سرسبز جهان انسانیّت به خشکى مى گراید و به عکس، آب شور و ناگوارِ دروغ بر سرزمین اجتماع غلبه مى کند و در این شوره زار، جز «خَس» نمى روید.جمله «صَارَ الْفُسُوقُ نَسَباً» اشاره به این است که: افراد فاسق چنان به یکدیگر نزدیک مى شوند و دست به دست هم مى دهند، که گویى برادر یا خویشاوند یکدیگرند.

جمله «لُبِسَ الإِسْلاَمُ لُبْسَ الْفَرْوِ مَقْلُوباً» اشاره به نکته لطیفى است و آن اینکه حکّام ظالم و فاسق و فاجر سعى در نابودى اسلام و بى دین کردن مردم نمى کنند; بلکه براى رسیدن به منویّات شوم خود، اسلام را تحریف کرده، وارونه نشان مى دهند; درست مانند پوستینى که وارونه پوشیده شود و تاریخ حکومت هاى خودکامه – مخصوصاً حکومت هاى بیدادگر بنى امیّه و بنى عبّاس – شاهد صدق این سخن است.

بدیهى است پوستین وارونه نه گرماى چندانى دارد و نه شکل و شباهتى به لباس انسانها، هنگامى که اسلام وارونه شود، دروغ به جاى راستى، فسوق به جاى عفاف مى نشیند; همچنین سایر ارزش ها و ضد ارزش ها جابه جا مى شود.

جامعه‌ای که ارزش‌ها در آن واژگون  شده باشد، ضدارزش‌ها در آن حاکم می‌شوند. جای خوبی، بدی، زشتی و زیبایی، رحمت و شقاوت، مروت و نامردمی تغییر می‌یابد.

 *&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*

IMG_9569

مشروح خطبه دوم:

عبادالله اوصِيكُمْ و نفسی بِتَقْوَى اللَّهِ. بندگان خدا شما را و خودم را سفارش می کنم به تقوای الهی،

سه‌شنبه14اسفند روز احسان ونیکوکاری 

نظر اسلام در مسئله احسان و نیکی به مردم روشن‌تر از آن است که نیاز دلیل و برهان داشته باشد؛ زیرا با مراجعه به منابع دینی مشاهده می کنیم که در آیات قرآن و روایات وارده از سوی پیشوایان دین، فراوان به این موضوع سفارش شده است.

این اهمیت تا جایی است که در منابع حدیثی روایات زیادی در اهمیت و جایگاه احسان و نیکی، تجلیل از افراد نیکوکار، آثار و برکات کارهای نیک در حق دیگران وارد شده است. علاوه بر اینها سیره و منش پیامبر اسلام(ص) و ائمه(ع) سرشار از این کار پسندیده است

قرآن کریم در مورد جایگاه نیکی نزد خداوند می‌فرماید: «إِنْ أَحْسَنْتُمْ أَحْسَنْتُمْ لِأَنْفُسِکُمْ»{اسراء، 7 }اگر نیکى کنید، به خودتان نیکى مى‏کنید؛ یعنی نیکی و احسانی که انسان به برادران دینی و هم‌نوعان خود می‌کند، در حقیقت بازگشتش به خود انسان است؛ زیرا فرد نیکوکار با احسان و نیکوکاری، شخصیت خود را کامل می‌گرداند و در تحقق تکامل وجودی خویش می‌کوشد.

« امام کاظم(ع) فرمود: اِنَّ خَواتیمَ أعمالِکُم قَضاءُ حَوائجِ إخوانِکُم والإحسانِ إلیهِمْ ما قَدَرْتُم و الاّ لَمْ یُقْبَلْ مِنْکُم عَمَلٌ»؛همانا مُهر قبولی اعمال شما، برآوردن نیازهای برادرانتان و نیکی کردن به آنان در حد توانتان است و گرنه هیچ عملی از شما پذیرفته نمی‌شود.

&*&*&*&&*&*&*&*&*&&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*

چهار‌شنبه15اسفند روزدرختکاری وآغاز هفته منابع طبیعی

در ایران روز ۱۵ تا ۲۲ اسفندماه به عنوان هفته منابع طبیعی نامگذاری شده که نخستین روز این هفته یعنی ۱۵ اسفند روز ‌درختکاری‌ است.

بر اساس آیات قرآن، یکی از مواهب و نعمت های خداوند در آخرت و یکی از ویژگی های بهشت که در آیات کریمه و روایات شریفه بارها به آن اشاره شده است، درخت می باشد:« در بهشت باغ هایی وجود دارد که از زیر درختانش نهرها جاریست».

در ادیان و فرهنگ‌های مختلف جهان، درخت و درختکاری جایگاه خاصی دارد. دین مقدس اسلام نیز بشر را به کاشت درخت تشویق و ترغیب کرده است و بعضی از بزرگان دین به این امر اشتغال داشته‌اند. حضرت علی علیه‌السلام در مدینه باغ‌های خرمای فراوانی به وجود آوردند و بیشتر آنها را در راه خدا وقف کرده است.

پیامبر صلی‌الله علیه و آله و سلم  در این‌باره می‌فرمایند «اگر شخصی درختی بکارد یا مزرعه‌ای را به زیر کشت ببرد و انسان‌ها، حیوانات یا پرندگان از آن بخورند، این کار صدقه‌ای از طرف آن شخص شمرده می‌شود».

IMG_9572

*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*& 

اشاره ای کوتاه به پیام‌هاى منطقه‌اى و بین‌المللى سفر بشار اسد به تهران

بشار اسد رئیس جمهور سوریه روز دوشنبه به تهران سفر كرد و با رهبر معظم انقلاب اسلامى و رئیس جمهور دیدار كرد. این سفر دومین سفر خارجى بشار اسد از سال ۲۰۱۱ و شروع بحران این كشور به شمار مى‌رود. در هشت سال گذشته، بشار اسد تنها یك بار در سال ۲۰۱۷ به روسیه سفر كرده بود.سفر بشار اسد به تهران به سرعت به‌عنوان تیتر نخست بسیارى از رسانه‌هاى جهان تبدیل شد. رسانه‌هاى رژیم صهیونیستى به سفر رئیس جمهور سوریه به ایران توجه ویژه نشان دادند و آن‌را رویدادى استثنایى توصیف كردند

نكته مهم در سخنان رهبر معظم انقلاب این بود كه ایشان، بشار اسد را «قهرمان جهان عرب» خواندند. این تعبیر، بسیار مهم و قابل توجه است. چراكه پیش از این، جمال عبدالناصر رئیس جمهور اسبق مصر در دهه ۶۰ میلادى به‌دلیل مقابله با اسرائیل به‌عنوان قهرمان جهان عرب مطرح بود اما رهبر معظم انقلاب به‌نوعى این لقب و عنوان را براى بشار اسد بكار بردند.دلیل لقب گرفتن بشار اسد به قهرمان جهان عرى، ایستادگى او در طول ۸ سال گذشته در مقابل تمام دنیاى غرب و عرب و تروریست‌هاى تكفیرى و صیانت از شرف ملت سوریه و خاك این كشور بوده است. بشار اسد بر خلاف دیگر حاكمان عربى در راستاى مقابله با تروریست‌ها در ۸ سال گذشته لحظه به لحظه با ارتش و نظامیان بوده و بارها در جبهه‌هاى نبرد حضور داشته است.

نکته دوم:یكى از مهم‌ترین پیام‌هاى سفر بشار اسد به تهران مخابره این پیام به كشورهاى منطقه‌اى است كه دولت سوریه از مرحله بحران عبور كرده و ثبات سیاسى و میدانى در این كشور حاكم شده است.

معمولا روساى دولت‌ها در هر كشورى كه دچار بحرانى مانند سوریه مى‌شوند به‌دلیل حساسیت‌هاى امنیتى، كشور را به هیچ عنوان ترك نمى‌كنند. به‌همین‌دلیل مادامى كه سوریه درگیر نبرد با تروریست‌ها بود بشار اسد به‌عنوان رئیس دولت در ۸ سال گذشته تنها یك بار به روسیه سفر كرد.

نکته سوم:تجلیل از خدمات ایران دركمك به مبارزه با ترویسم در سوریه‌

ایران در ۸ سال گذشته به روش‌هاى مختلف همگام با دولت سوریه علیه تروریست‌هاى مستقر در خاك این كشور مبارزه كرده است. به گونه‌اى كه با همكارى ایران، روسیه و حزب‌الله لبنان در كنار ارتش سوریه، داعش و دیگر گروه‌هاى تروریستى در این كشور شكست خوردند.

مقامات سوریه بارها ایران را به‌عنوان مهم‌ترین شریك خود در این مبارزه ۸ ساله معرفى كرده‌اند. بنابراین رئیس‌جمهور سوریه به نمایندگى از مردم كشورش آمده بود تا از حمایت‌هاى‌بى‌دریغ ایران در این جنگ خانمانسوز و ویران‌گر تشكر كند.

IMG_9573

نکته چهارم:نفوذ پایدار جمهورى اسلامى ایران فراتر از بُعد نظامى و اقتصادى‌

رهبر معظم انقلاب، ایران وسوریه را «عمق راهبردى یكدیگر» عنوان كردند و خواستار حفظ روحیه ایستادگى و افزایش قدرت دولت و ملت سوریه و گسترش ارتباطات مذهبى و رفت‌وآمد علماى مذهبى دو كشور شدند.

نكته مهم در این مورد این است كه عمق راهبردى فراتر از بُعد نظامى و سیاسى است و بیشتر یك مسأله فرهنگى است. عمیق‌ترین نفوذها نفوذ فرهنگى است و به‌همین‌دلیل رهبر معظم انقلاب بر گسترش ارتباطات مذهبى و رفت‌وآمد علماى مذهبى دو كشور تأكید كردند.

اگر كشورى به‌دنبال نفوذ پایدار در هر منطقه‌اى باشد باید از طریق فرهنگى اقدام كند.به‌همین‌دلیل عربستان و آمریكا با وجود قدرت اقتصادى و نظامى نتوانسته‌اند به نفوذ پایدار منطقه‌اى دست یابند. اما نظام مقدس جمهوری اسلامی بانفوذفرهنگی که داشته ودارد درتمام منطقه ازنفوذعمیقی برخوردار است{تکبیرنمازگزاران}

والســــــــــــــــــــلام علیکــــــــــــــــــم ورحمة اللـــــــــــــــــــــــه وبــــــــــــــــــــرکاته

*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&

جوابی بنویسید

ایمیل شما نشر نخواهد شدخانه های ضروری نشانه گذاری شده است. *

*

-- بارگیری کد امنیتی --