به گزارش دفترامام جمعه حسن آباد نماز جمعه باشکوه وباصلابت این هفته 22فروردین سال 98،به امامت حضرت حجت الاسلام والمسلمین حاج شیخ عبدالعلی استیری “امام جمعه محترم حسن آباد”وباحضور پرشور نمازگزاران در مصلی امام خمینی این شهربرگزارشد.
عناویــــــن خطبــــــــه اول:
1- ویژگیهای امام عصر(عج) بعضی مختص خود حضرت است،وبعضی هم مشترک بین دیگرائمه است.
2-نقطه اشتراک تمام ادیان ابراهیمی و مذاهب این است که منجی وموعود آخرالزمان راقبول دارند.
3-سه تفاوت دیدگاه شیعیان بادیگر مذاهب پیرامون منجی وموعودآخرالزمان!!
*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&
عناویــــــن خطبـــــــه دوم:
1– جوانان باالگو قراردادن حضرت علی اکبر(ع)مسیرتعالى وپیشرفت راهرچه بیشتروبهترطى کنند
2– آنچه آمریکا اعلام کرد نتیجه عقده حقارت و ناکامى ۴۰ سالهی اودربرابرسپاه است.
3- سپاه در همه دوران تحریم توانسته است شعله کار و توسعه را در کشور فروزان نگه دارد.
4- هزینه تسلیم شدن به مراتب بیشتر از هزینه مقاومت و ایستادگى است.
*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&
مشــــــروح خطبـــــــــه اول:
أعوذ باللـــــــــه من الشیطان الرجیــــــــــم
بســـــــــم اللـــه الــــرحمـــــن الرحیـــــــــم
أُوصِیکُمْ، عِبَادَ اللهِ، بَتَقْوَى اللهِ الَّتی هِیَ الزَّادُ وَبِهَا الْمَعَاذُبرادران و خواهران , نمازگزاران محترم را به رعایت تقوی الهی, انجام واجبات و ترک محرمات توصیه میکنم.
اولین جمعه ماه شعباناستاین ایام رابه همهی شمانمازگزاران عزیز تبریک عرض میکنم.
با توجه به ایام ماه شعبان ومولود این ماه یعنی امام عصر(عج)پیرامون ویژگیها و خصوصیات حضرت ولیعصر(ع)صحبت میکنم.
این خصوصیات و ویژگیها بعضی مختص خود حضرت است، و بعضی هم مشترک است بین هر کسی که حجت و امام هست.یعنی هر معصومی،و هر امامی، این ویژگی را دارد
لذایک بخشی ازبحث ما ویژگیها و مختصات،مخصوص حجت و امام عصر(ع) است. بخش دوم ، حقوقی است که این بزرگوار بر گردن ما دارد. به هر حال خداوند متعال وقتی یک چنین نعمتی که بزرگترین نعمت اوست در عالم میگذارد، حقوقی بر گردن ما میآید و سومین بخش از بحث هم، وظایف و تکالیفی است که ما در قبال او بر عهده داریم که باید از پس آن حقوق که او بر گردن ما دارد بربیاییم.
راجع به شخصیت بزرگوار حضرت ولیعصر(ع)، از ابعاد مختلف بحثهای متنوع و گوناگونی شده است. ولی ناگفتهها و ناشنیدهها هنوز خیلی زیاد است.چراکه این شخصیتها، شخصیتهای دریا گونهای هستند که هرچه وارد شویم، به عمق بیشتری میرسیم
یکی از ویژگیهای آن حضرت که از خصوصیات مکتب اهلبیت و عقاید ما شیعیان است را مطرح می کنم و مقداری پیرامون آن صحبت میکنم.
این ویژگی هم فقط اختصاص به حضرت ولیعصر ندارد!. این ویژگی مختص هرکسی است که امام است. هرکسی است که حجت خداست و از جمله این حجت الهی که در زمان ما هست، همه این ویژگی را دارند و آن زنده بودن است، حی بودن است. امام و حجت خدا باید زنده باشد.
بابی در اصول کافی هست که مرحوم کلینی آنجا مطرح کرده که «لا تقوم الحجه لله عزَّ وَ جل علی خلقه الا بامام حیٍّ یُعرف» حجت بر مردم، حجت خدا بر مردم، قائم نمیشود، تمام نمیشود مگر اینکه زنده باشد که او را بشناسند. «الا بامام حیٍّ یعرف» بنابراین این یکی از خصوصیاتی است که به عقیدهی ما امام زمان و حجت هر عصری باید داشته باشد
تمام ادیان ابراهیمی و مذاهب همه مسألهی منجی و موعود آخر الزمان را قبول دارند. این یکی از عقاید مشترک بین همهی ادیان و مذاهب است در یکی از سلامهایی که به امام مهدی(ع) میدهیم اینطور است که: «السلام علی مهدی الامم» سلام بر آن کسی که مهدی است و در همهی امتها شناخته شده است. برای همهی امتها است.
امادر عین حال که همه به منجی عقیده دارند، که عدالت را در آخرالزمان گسترش میدهد و نجاتی برای بشریت از ظلم است، ولی یک تفاوتهایی بین دیدگاه ما و دیگران هست که این تفاوتها بسیار قابل توجه است.
به سه مورد اشاره میکنم:
1.یکی از تفاوتها که دیدگاه ما، مکتب اهلبیت با بقیهی ادیان و مذاهب دارد، این است که ما مسألهی ظهور حضرت ولیعصر(ع) را یک مرحله از سیر تکاملی عالم به سمت خدا میدانیم. یعنی عالم بشری در مراحل تکاملیاش که میخواهد به سمت خداوند متعال پیش برود یک مرحلهاش ظهور است، یک مرحلهی دیگر رجعت است، یک مرحلهی دیگرش برزخ و قیامت است.
ببینید اینها سیر تکاملی است که پله پله و مرحله به مرحله بشریت پیش میرود برای اینکه به حضرت حق و به قرب حضرت حق برسد. این دیدگاه را خوب بقیهی ادیان و مذاهب به این صورت تحلیل نمیکنند. اصلاً رجعت در بین آنها نیست. این جزء خصوصیات مکتب اهلبیت است.
2. یکی دیگر از تفاوتهایی که ما با بقیهی ادیان و مذاهب داریم، این است که آنها منجی را که در آخرالزمان میآید منجی میدانند. ولی ما او را علاوه بر آنکه منجی و نجات دهنده میدانیم، حجت خدا هم میدانیم. حجت یعنی کسی که از طرف خدا گذاشته شده و دیگر خدا باان بر بندگانش احتجاج میکند و دیگر کسی نمیتواند عذر و بهانه بیاورد. مردم باید خودشان را با او تنظیم کنند. زندگیشان را با او تنظیم کنند. یعنی مسألهی امام زمان(ع) و منجی برای ما یک مسألهی آرمانی فقط نیست که در آینده یک اتفاقی میخواهد بیفتد. نه همین الآن باید در زندگی ما وارد شود، حجت است. کارهایمان را باید با او تنظیم کنیم. شما روز قیامت دیگر عذر ندارید، باید با رضایت او زندگیمان را تنظیم کنیم.چون خدا بعداً عذر و بهانهی شما را نمیپذیرد میگوید: من حجت را بر شما تمام کردم. باید خودت را و زندگیات را با رضایت او تنظیم میکردی. این هم تفاوت دوم
3. سومین تفاوت، این هست که ادیان و مذاهب دیگر میگویند: موعود الآن زنده نیست. میگویند: در آینده، در آخر الزمان متولد میشود. هنوز متولد نشده است. ولی ما طبق عقایدی که داریم میگوییم: موعود زنده است. حی است، در بین ما دارد زندگی میکند با همین جسم فیزیکیاش. دارد در بین ما تردد میکند. امام صادق(ع) فرمود: «صَاحِبَ هَذَا الْأَمْرِ یَتَرَدَّدُ بَیْنَهُمْ وَ یَمْشِی فِی أَسْوَاقِهِمْ وَ یَطَأُ فُرُشَهُمْ» (بحارالانوار/ج52/ص154) بین شما حرکت میکند، در بازارهای شما میآید. روی فرشهای شما گام برمیدارد. «و إنه لیحضر الموسم کل سنه» (خرائج/ج3/ص1174) هر سال که در مراسم حج هست. امیرالمؤمنین(ع) در روایتی فرمود: «إِنَّ حُجَّتَهَا عَلَیْهَا قَائِمَه» (بحارالانوار/ج28/ص70) حجت خدا روی زمین ایستاده است، وجود دارد. «مَاشِیَهٌ فِی طُرُقَاتِهَا» در زمین مشی میکند. در زمین حرکت میکند. «جَوَّالَهٌ فِی شَرْقِ هذه الْأَرْض» این طرف و آن طرف میرود. «یَسْمَعُ الْکَلَامَ وَ یُسَلِّمُ عَلَى الْجَمَاعَه» حرفتان را میشنود. به شما سلام میدهد. «یَرَوْنَهُ وَ لَا یَعْرِفُونَهُ» (وسایلالشیعه/ج9/ص399) مردم او را میبینند ولی او را نمیشناسند.امام زمان در بین ما است. با غم ما غمناک میشود. با شادیهای شیعیانش شاد میشود. پدر مهربانی که از فرزندانش دور نیست. ببینید این خیلی فرق میکند با آن کسی که میگوید: الآن نیست. یا رهبری است که بعداً خواهد آمد.او خیلی نزدیک است. منتهی گاهی مواقع ما حجاب داریم، از او دور میشویم.
خدا مرحوم آیت الله بهجت را رحمت کند میگفت: بین دهان تا گوش شما کمتر از یک وجب است. قبل از اینکه از دهان خودتان به گوش خودتان برسد، به گوش او رسیده است.درد و دلها را میشنود. با او حرف بزنید، و ارتباط برقرار کنید. در زمان امام هادی(ع) شخصی، نامهای نوشت که آقا من دور از شما هستم. گاهی حاجاتی دارم، مشکلاتی دارم،چه کنم؟ حضرت در جواب ایشان نوشتند: «إِنْ کَانَتْ لَکَ حَاجَهٌ فَحَرِّکْ شَفَتَیْک» (بحارالانوار/ج53/ص306) لبت را حرکت بده، حرف بزن. بگو. ما دور نیستیم. آنها واسطهی فیض خدا هستند اگر ما احیاناً حاجاتی از ائمه میخواهیم، از امام زمان حاجت میخواهیم، از امام رضا حاجت میخواهیم
اگر نباشند اصلاً فیضی به آدم نمیرسد. این همان است که در روایات بیشمار داریم. «لَوْ لَا ذَلِکَ لَسَاخَتِ الْأَرْضُ بِأَهْلِهَا» (بحارالانوار/ج57/ص213) زمین با اهلش فرو میرود.
*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&
مشروح خطبه دوم:
اوصِیکُمْ عبادالله و نفسی بِتَقْوَى اللَّهِ. بندگان خدا شما را و خودم را سفارش می کنم به تقوای الهی،
&*&*&*&&*&*&*&*&*&&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*
چهارشنبه | 28فروردین | 11شعبان | ولادت حضرت علی اکبر(ع) فرزند ارشد امام حسین(ع)(33 ق) // روز جوان |
یازدهم شعبان، سالروز میلاد حضرت على اکبر(ع) فرزند بزرگوار حضرت امام حسین(ع) و حماسه ساز واقعه عظیم عاشورا است. حضرت على ابن الحسین(ع) بهدلیل تربیت در بیت عصمت و طهارت و در دامان پدرى همچون حضرت اباعبدالله الحسین(ع)، از سجایاى اخلاقى و مراتب علمى و معنوى والا و متعالى برخوردار بود.این فضایل و صفات اخلاقى در سیرت و صورت و منش و رفتار حضرت علی اکبر(ع) تا بدان اندازه بود که از منظر جمال و جلال و خلق و خوى و کلام و بیان، شبیهترین افراد به رسول خدا دانسته مىشد؛ تا آن اندازه که هر کس آرزوى دیدار رسول خدا را داشت بر چهره دلرباى او مىنگریست و از رفتارش و منشش درس مىگرفت
این ولادت مبارک به «روز جوان» نامگذارى شده است، تا از یکسو جوانان کشور با الگو قراردادن آن اسوه دینى، مسیر تعالى و پیشرفت را هرچه بیشتر و بهتر طى کنند و تعالیم دینى را خط مشى اساسى خود در زندگى براى رسیدن به سعادت دنیا و آخرت قرار دهند و از سوى دیگر، مسؤولان نظام اسلامى برنامههاى جدىتر و کاربردىترى را براى پاسخگویى به نیازهاى جوانان جامعه اسلامى و نیز تربیت و رشد و تعالى آنان به سمت ارزشهاى اسلامى و بهرهبردارى از توان و نیروى مؤثر و مفید آنان در جهت پیشرفت کشور ارائه نمایند. توجه به هر دو جنبه فوق یعنى توجه خود جوانان به بهرده بردارى از فرصت و نیروى جوانى در جهت رشد و تعالى همهجانبه و نیز وظایف مسؤولین در جهت استفاده از نیروى جوان کشور،در تحقق برنامههاى کلان کشور، امرى میمون و مبارک مىباشدکه میتواندرشد وتعالی انقلاب ،نظام وکشوررا به دنبال داشته باشد.
*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&
اشاره ای به اقدام نابخردانه رئیس جمهور آمریکادرتروریست نامیدن سپاه پاسداران انقلاب اسلامى
شاید آن روز که حضرت امام (ره)، فرمان تشکیلسپاه پاسداران انقلاب اسلامی را صادر کرد، هیچ یک از تحلیلگران غرب و شرق فکر نمیکردند سفره نورانی برکات این نهاد مقدس، تا این حد گسترده شود؛ از دفاع هشت ساله در برابر متجاوزان به میهن، تا تلاش برای کمک به مظلومان سوری، فلسطینی، عراقی، یمنی و لبنانی؛ از بازسازی و سازندگی و تلاش برای آبادانی کشور در قالب قرارگاههای سازندگی تا امدادرسانی به زلزله زدگان و سیلزدگان و بلادیدههای کرمانشاه و بم و گلستان و لرستان و خوزستان.
اقدام ترامپ رئیس جمهور آمریکا در تروریست نامیدن سپاه پاسداران انقلاب اسلامى یکى از بدعتهایى بود که وى در نظام بینالملل گذاشت. چراکه این براى اولین بار در تاریخ است که یک بخش رسمى از نظام یک کشور بهعنوان گروهى تروریستى اعلام مىشود. نکته مهم این است که بسیارى از کارشناسان بهدنبال دلایل این اقدام ترامپ رفته و دلایل مختلفى را ذکر کردهاند. اما به نظر مىرسد باید یک دلیل مهم را سرفصل این تصمیم ترامپ دانست و آن هم شکستهایى است که آمریکا در برابر سپاه پاسداران در زمینههاى مختلف متحمل شده است. این تصمیم آمریکایى ها را صرفاً نمىتوان امرى شتابزده و احساسى تلقى کرد. آنچه آمریکا اعلام کرد نتیجه عقده حقارت و ناکامى ۴۰ سالهاى است که سپاه در حفاظت همهجانبه از هویت و استقلال ایران و غرب آسیا به ارمغان آورده است. بدون تردید آمریکا سپاه را عامل ناکامى همه طراحىها و دسیسههاى خود در خاورمیانه از یک سو و ماندگارى نظام جمهورى اسلامى از سوى دیگر مىداند. در واقع علت عقده گشایى آمریکا علیه سپاه به توانمندىها و پیروزى این نهاد مقدس در داخل و منطقه بر مىگردد.
وقتی به عملکرد سپاه نگاه میکنیم میبینیم آمریکا دهها سیلى محکم ازسپاه پاسداران انقلاب اسلامى خورده است که البته ازاین به بعد هم سیلی های محکمتری خواهدخورد ازدهه اول انقلاب تاکنون عقده سپاه رو به دل گرفته اند درحالی که نمیتوان براى عقده آمریکا از توانمندىهاى سپاه اندازه تعیین کرد.
به چندمورداشاره میکنم:
1.سپاه پاسداران در دهه نخست انقلاب، در مقابل نقشه کودتا و آشوب و تحمیل جنگ، سپر امنیتى و دفاعى کشور بود. پس از آن، بارها در مقابل تحریم دشمن خوش درخشید؛ چه در خودکفایى نظامى و تأمین قدرت بازدارندگى و چه در حوزه خودکفایى اقتصادى که آخرین شاهکارهاى آن پالایشگاه ستاره خلیج فارس و چهار فاز از پروژه بزرگ نفت و گاز در پارس جنوبى بود.
2.سپاه در همه دوران تحریم توانسته است شعله کار و توسعه را در کشور فروزان نگه دارد. در اوج تحریم از پالایشگاه تا راهآهن و جاده و گازرسانى، سد و… از سوى سپاه انجام شده است.
۳. در جریان بلایاى طبیعى مانند زلزله سرپل ذهاب یا سیل اخیر نیروهاى سپاه توانستند به سرعت در کنار مردم قرار بگیرند و در واقع بهعنوان عامل اصلى اتحاد بین گروههاى مختلف مطرح شدند.
۴. سپاه و جریان مردمى وابسته به آن در جهان اسلام، محیط خاورمیانه اسلامى و خلیج فارس را براى آمریکا ناامن کرده است. کشتىهاى آنان را کنترل مىکند. بر مقرهاى آمریکا در عراق و سوریه و حاشیه جنوبى خلیج فارس تا افغانستان اشراف دارد و این اشراف و اقتدار کاخ سفید را به دیوانگى کشانده است.
۵. سپاه در ۱۵ سال گذشته پروژههاى دولتسازى، ملتسازى، افزایش امنیت صهیونیستها، تجزیه جهان اسلام، تسلط بر منافع برخى کشورهاى اسلامى و رشد تروریسم در غرب آسیا را ناکام گذاشته است. لذا باید واکنش آمریکا به این حقارت را درک کرد.لذاعقده گشایى ترامپ نسبت به سپاه بهدلیل موفقیتهاى این نهاد نظامى است.
درپایان تروریستی خواندن سپاه پاسدارن از سوی آمریکا و رئیس جمهور این کشور را محکوم میکنیم،واعلام میکنیم همه پاسدار انقلاب اسلامی هستیم، ولحظه ای درآن تردید نمیکنیم{تکبیرنمازگزاران}
والســــــــــــــــــــلام علیکــــــــــــــــــم ورحمه اللـــــــــــــــــــــــه وبــــــــــــــــــــرکاته
*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&