اخبار ویژه
خانه / اخبار ویژه / حجت الاسلام والمسلمین استیری،امام جمعه باقرشهر وکهریزک:در نظام اسلامی شکل گیری دو قطبی و دوگانگی مصداق کفران نعمت است

حجت الاسلام والمسلمین استیری،امام جمعه باقرشهر وکهریزک:در نظام اسلامی شکل گیری دو قطبی و دوگانگی مصداق کفران نعمت است

به گزارش دفتر امام جمعه باقرشهر نماز باشکوه جمعه بیست ویکم آبان ماه ۱۴۰۰  مصادف با ششم ربیع الثانی۱۴۴۳ ،به امامت حضرت حجت الاسلام والمسلمین حاج شیخ عبدالعلی استیری امام جمعه محترم باقر شهر وکهریزک در مصلی باقرشهر وباحضوراقشار مختلف مردم برگزار شد.

عناویـــــن خطبـــــــــــه اول:

۱.  دنیازدگی یا فریب از مظاهر دنیا از عوامل اصلی سوء عاقبت است.

۲ . درسو ره مبارکه مدثرچهار عامل برای جهنمی شدن ذکرشده است.

۳.بلعم باعورا مبلّغ حضرت موسى(ع)بود،ولى سرانجام  علیه موسى و یاران او اقدام کردوبدعاقبت شد

عناویـــــن خطبــــــــــه دوم:

۱. امام حسن عسکری(علیه السلام) از جهتی غریب‌ترین امام بودند.

۲ . در نظام اسلامی شکل گیری دو قطبی و دو گانگی مصداق کفران نعمت است.

۳. خانواده ها متاسفانه حاضر نیستند در بخش خرید کتاب و ترویج فرهنگ کتابخوانی هزینه کنند .

مشــــــروح خطبــــــه اول:

اعوذ باللـــــــه مـن الشیــــطان الرجیــــــم              بســــــــم الله الـــــرحمـــــــــن الرحیـــــــــــــم

عبادالله اوصِیکُمْ و نفسی بِتَقْوَى اللَّهِبندگان خدا شما را و خودم را سفارش می کنم به تقوای الهی،

امام صادق ( علیه السلام ) نیز به نقل از پدر بزرگوارش می‌فرماید:

ما مِنْ شَیْ‏ءٍ أَفْسَدَ لِلْقَلْبِ مِنْ خَطِیئَهٍ إِنَّ الْقَلْبَ لَیُواقِعُ الْخَطِیئَهَ فَمَا تَزالُ بِهِ حَتَّی تَغْلِبَ عَلَیْهِ فَیُصَیِّرَ أَسْفَلَهُ أَعْلاه‏.

{ اصول کافی، ج ۲، ص ۲۶۸}

چیزی بیشتر از گناه، قلب را فاسد نمیکند. قلب، گناه می کند و بر آن پافشاری میورزد و در نتیجه، سرنگون و وارونه میشود و پند و نصیحت بر آن اثر نمیکند.

موضوع بحث ما پیرامون عاقبت به خیری بود که در طی دو هفته گذشته عوامل عاقبت به خیری را به محضر شما تقدیم کردم اما امروز اشاره ای کنم به موانع عاقبت به خیری واین بحث را جمع کنم.یک روایت عرض کنم و دوسه آیه کوتاه که موانع عاقبت به خیری را ذکر کرده است.

حب دنیا یکی از موانع عاقبت بخیری است

دنیازدگی یا فریب از مظاهر دنیا از عوامل اصلی سوء عاقبت است. چنانکه پیامبر اکرم (صلی الله علیه و اله) فرمود:

«حُبُّ الدُّنْیَا رَأْسُ کُلِّ خَطِیئَهٍ وَ مِفْتَاحُ کُلّ سَیِّئَهٍ وَ سَبَبُ إِحْبَاطِ کُلِّ حَسَنَه؛

حب دنیا اساس هر خطا، و کلید هر گناه و سبب نابودی و ضایع شدن هر خوبی و حسنه‌‌ای است» (إرشاد القلوب، ج‏۱، ص: ۲۱)
عشق به دنیا، بدترین بیماری هاست، زیرا که باعث غفلت از آخرت مى‏شود.

«بلعم بن باعورا» – از علماء بنی اسرائیل و معاصر حضرت موسی (علیه السلام) – نخست در صف مؤمنان و حاملان آیات و علوم الهى بود، امّا با وسوسه‏ شیطان و طاغوت زمان یعنی فرعون، منحرف شد. وی پیرو آئین ابراهیم و صاحب کرامت بود؛ چنانکه مردم از اطراف و اکناف به نزد او می‌آمدند تا درباره آنان پیشگویی کند و برای برکت یافتن دارایی و زندگی آنها دعا نماید.

امام رضا (علیه السلام) نیز فرمود: بَلعَم فرزند باعور، اسم اعظم الهى را مى‏دانست و دعایش مستجاب مى‏شد، ولى به دربار فرعون جذب شد و با آنکه در ابتداى کار، مبلّغ حضرت موسى (علیه السلام) بود، ولى سرانجام بر علیه موسى و یاران او اقدام کرده و بد عاقبت شد. (تفسیر نور الثقلین، ذیل آیه ۱۷۶)

نماز گزاران عزیز!در قیامت، گفتگوهاى تلخ و شیرین، سلام یا نفرین، سؤال و توبیخ، انداختن گناه و جرم به گردن دیگران و لعنت به یکدیگر بسیار است و گفتگوى مؤمنان با مؤمنان، مجرمان با مجرمان، مجرمان با مؤمنان، و مؤمنان با مجرمان و نیز فرشتگان با مؤمنان و مجرمان در قرآن آمده است.

هنگامی که بهشتیان از اهل جهنم می‌پرسند که چه شد عاقبت شما به جهنم ختم شد، آنان چهار عامل را برمی شمارند.

مَا سَلَکَکُمْ فِی سَقَرَ قَالُوا لَمْ نَکُ مِنَ الْمُصَلِّینَ  وَلَمْ نَکُ نُطْعِمُ الْمِسْکِینَ وَکُنَّا نَخُوضُ مَعَ الْخَائِضِینَ وَکُنَّا نُکَذِّبُ بِیَوْمِ الدِّینِ

 {سوره مبارکه مدٌثٌر/آیات شریفه۴۲ الی  ۴۶}

جهنمیان نخستین عامل جهنمی شدنشان را بی‌توجهی به نماز برمی شمارند. قَالُوا لَمْ نَکُ مِنَ الْمُصَلِّینَ  ما از نمازگزاران نبودیم اگر می خواهیم فرزندان و خانواده مان قرآنی شوند و در پرتو عوامل مخل در دنیا منحرف نگردند، باید توجه ویژه ای به نماز داشته باشیم، زیرا نماز، یکی از برنامه های مهم تربیتی است.

جهنمیان عامل دوم عاقبت شوم خود را بی توجهی به مساکین و فقرا در دنیا عنوان می نمایند. وَلَمْ نَکُ نُطْعِمُ الْمِسْکِینَ و بمسکینان طعام نمى خوراندیم

مباحثی مانند خمس و زکات را از وجوه توجه به فقرا است. باید به نیازمندان جامعه توجه داشته باشیم. خداوند در سوره حاقه تشویق نکردن دیگران به توجه به فقرا را از عوامل جهنمی شدن برمی شمارد. اطعام مسکین گرچه به معنى غذا دادن به بینوایان است، ولى ظاهرا منظور از آن، هر گونه کمک به نیازمندى هاى ضرورى نیازمندان مى باشد، اعم از خوراک و پوشاک و مسکن و غیر اینها.و همان گونه که مفسران تصریح کرده اند، منظور از آن «زکات واجب» است; چرا که ترک انفاق هاى مستحبى سبب ورود در دوزخ نمى شود،

جهنمیان در تبیین سومین عامل جهنمی شدنشان، به گرایششان به اهل باطل اشاره می نمایند. «وَکُنَّا نَخُوضُ مَعَ الْخَائِضِینَ » و همیشه با جستجوگران در جستجو بودیم این روزها در فضای مجازی شبهات و اندیشه های انحرافی مطرح می شود که اگر به دنبال این مباحث برویم، ممکن است موجب انحراف ما گردد. «خوض در باطل» معنى وسیع و گسترده اى دارد که هم شامل ورود در مجالس کسانى مى شود که آیات خدا را به باد استهزا مى گیرند، تبلیغات ضد اسلامى مى کنند، یا ترویج بدعت مى نمایند، و یا شوخى هاى رکیک دارند، یا گناهانى را که انجام داده اند به عنوان افتخار یا تلذذ نقل مى کنند، و همچنین شرکت در مجالس غیبت، تهمت، لهو، لعب و مانند آنها، ولى در آیه مورد بحث بیشتر نظر بر مجالسى است که براى تضعیف دین خدا و استهزاى مقدسات، و ترویج کفر و شرک و بى دینى تشکیل مى شود.

 ناباوری و بی اعتقادی به روز قیامت، چهارمین عامل جهنمی شدن جهنمیان است که در این آیات به آن اشاره شده است. وَکُنَّا نُکَذِّبُ بِیَوْمِ الدِّینِ و روز قیامت را تکذیب مى کردیم روشن است انکار معاد و روز حساب و جزا، تمام ارزش هاى الهى و اخلاقى را متزلزل مى سازد، انسان را براى ارتکاب گناه تشجیع مى کند، و موانع را از این راه بر مى دارد، مخصوصاً اگر این مسأله به صورت یک امر مداوم تا پایان عمر در آید.

 نماز نخواندن انسـان را به مسیـری می کشاند که اطعام فقرا را هم انجام ندهد ؛ با دشمنان خدا و کسانی که آیات الهـی را به مسخـره می گیـرند همنشین و ” هم بازی ” بشود و در نهایت  قیامت و معاد و روز حساب را منکر شود.

مشــــــروح خطبــــــه دوم:

ابتدا خودم را وشما عزیزان نماز گزار را در ابتدای خطبه دوم هم توصیه میکنم به تقوای الهی

اَلذُّنوبُ الدّاءُ وَالدَّواءُ الإستِغفارُ وَالشِّفاءُ اَن لا تَعُودَ»

مستدرک الوسائل، ج ۱۲، ص ۱۲۹.

گناهان، دردند و داروی آنها، استغفار است و درمان این بیماری آن است که دیگر به گناه باز نگردی.

چند مطلب عرض میکنم:
یکشنبه ۲۳ آبان ۸ ربیعالثانی ولادت حضرت امام حسن عسکری(ع)(۲۳۲ق)

امام حسن عسکری(علیه السلام) از جهتی غریب‌ترین امام هستند. آن‌حضرت خودشان این‌جهت را چنین بیان می‌کنند: «هیچ یک از پدرانم، آنگونه که من گرفتار تردید شیعیان قرارگرفتم، مورد تردید واقع نشدند.»

(مَا مُنِیَ أَحَدٌ مِنْ آبَائِی بِمِثْلِ مَا مُنِیتُ بِهِ مِنْ شَکِّ هَذِهِ الْعِصَابَهِ فِیَّ…‌

(بحارالأنوار، ج۷۵، ص۳۷۲)).

به وجودآمدن چنین تردیدی شک به‌حقانیت رهبر الهی،در جامعه شیعه، اولین علت برای غیبت رهبر الهی است. شک وتردید یک تغییر رفتار به شمار میآید وبا تغییر رفتار ، تغییر نعمت و سرنوشت روی داد. خدا نعمت امامت را به‌مردم داده، این نعمت را تغییر نمی‌دهد، مگر اینکه مردم اخلاقشان را تغییر کند. یازده امام، خدا برای مردم گذاشت، در امام یازده، مردم اخلاقشان تغییر کرد، خدا هم مقدراتشان را تغییر داد. شیعیانی به‌حضرت امام عسکری علیه السلام نامه نوشتند که مبالغی خدمت شما فرستادیم، بفرمایید که کجا خرج شده است؟

حضرت(ع) در جواب نوشت: اگر امامت یک امر متصلی است، پس چرا این سؤال را از اجداد من نکردید؟ چطور شما من را امام می‌دانید و این سؤال را می‌کنید؟

(فَإِنْ کَانَ هَذَا اَلْأَمْرُ أَمْراً اِعْتَقَدْتُمُوهُ وَ دِنْتُمْ بِهِ إِلَی وَقْتٍ ثُمَّ یَنْقَطِعُ فَلِلشَّکِّ مَوْضِعٌ وَ إِنْ کَانَ مُتَّصِلاً مَا اِتَّصَلَتْ أُمُورُ اَللَّهِ فَمَا مَعْنَی هَذَا اَلشَّکِّ؟

بعد از این مکاتبه حضرت(ع) اجازه دیدار شیعیان را با خودش نداد. پرده سیاهی در وسط اتاق نصب شد و حضرت(ع) پشت پرده می‌نشستند. شیعیان می‌آمدند سؤال می‌کردند. حضرت(ع) جواب می‌داد. نه اجازه می‌داد که ببینندش و نه ببیند آن‌ها را. این اولین مرتبه غیبت است.

شاکر بودن تبدیل به‌کفران نعمت شد، در نتیجه زیارت امامشان به ‌محرومیت از امام تغییر کرد، ازآن‌پس پرده سیاهی در اتاق ایشان نصب شد و مردم حق دیدن حضرت را نداشتند و فقط صدای ایشان را می‌شنیدند. امام بعدی که آمد، مردم حتی صدای ایشان را هم نشنیدند. فقط از طریق چهار نایب در مدت هفتادسال با امام ارتباط داشتند.

نکته ای که میخواهم عرض کنم این است که امروز هم اگر در موضوعات مختلف کفران نعمت کنیم نعمتها از ما گرفته خواهد شد به برکت ولایت فقیه و مرجعیت، امنیت کامل در ایران اسلامی برقرار است و اگر این سرمایه نبود، وضع ما بدتر از کشوهایی همچون افغانستان بود، بنابراین باید قدردان این نعمت باشیم.

امروز باید بدانیم که اگر قدردان نعمت ولایت نباشیم و نسبت به آن کفران بورزیم، همه نعمات و آسایش خود را از دست خواهیم داد، زیرا این ولایت است که کشتی انقلاب اسلامی را در طوفان های سهمگین حفظ کند.

در نظام اسلامی شکل گیری دو قطبی و دو گانگی بی معنی بوده و مصداق کفران نعمت است.

اگر از فرصت ها استفاده نکنیم و قدر شرایط را ندانیم، کفر نعمت کرده ایم.باید از شرایط و فرصت های به وجودآمده استفاده کرد؛ قرار نیست فرشتگان در روی زمین ساکن شوند و مدینه فاضله بسازند؛ هرآنچه رخ می دهد،و اگر نقصی است همه مسئول رفع آن هستیم؛ بهانه ای برای مساعدنبودن شرایط وجود ندارد و ما باید بتوانیم این شرایط را مساعد کنیم.

در مدت ۴ماهه گذشته جلسه ستاد هماهنگی اقتصادی دولت به کرات تشکیل شده که محور موضوعات این جلسات عمدتا اقتصاد کشور، نرخ تورم، تقویت ارزش پولی، حمایت از تولید داخلی، کنترل قیمت‌ها، ثبات در بازار، تنظیم بازار و هدایت نقدینگی به سمت تولید بوده است.

شاهد اقدامات موثر در بحث‌های مهمی مانند رسیدگی به مشکلات معیشتی مردم، مهار ویروس کرونا،گسترش روابط اقتصادی ایران با کشورهای دیگر بازگشایی مدارس و… بودیم.

 خواست مردم و توقع مردم بهبود کنترل تورم، افزایش ارزش پول ملی و مقابله با بیکاری به کار بگیرد.که این توقع وانتظار انتظار به جایی است که باید همه کمک کنند قوای سه گانه کنار هم تا ان شاءالله شاهد گشایشی در امور اقتصادی مردم باشیم .

 باید خدا را شکر کرد که در دورانی زندگی می کنیم که خدای متعال این چنین نظام اسلامی در کشور برقرار نموده است امام حسین(ع) در بخشی از دعای عرفه می فرماید «خدایا تو را شکر می کنم من را در دورانی متولد کردی که در زمان برقراری اسلام است نه طاغوت ها»؛ ما هم باید هرروز خدا را شکر کنیم که طاغوت در این کشور سقوط کرد.

باید متوجه شویم خدا چه نعمتی به ما داده و شکر نعمتش لازم است؛ اگر کفران نعمت کنیم بی مهری و جفا کرده ایم؛ نادیده گرفتن نعمت های خدا و چشم دوختن به کمبودها کفر نعمت است.

سعی کنیم راه شهدا را بزرگ بداریم  و راه ترسیم شده امام راحل(ره) را فراموش نکنیم و اجازه ندهیم ارزش های اسلام و انقلاب کم کم به فراموشی سپرده شود

دوشنبه ۲۴ آبان ۹ ربیعالثانیروز بزرگداشت آیت الله “سیدمحمد حسین طباطبایی” صاحب تفسیر شریف “المیزان” (۱۳۶۰ ش)
روز کتاب و کتابخوانی و کتابدار

 مرحوم علامه، خدمات شایان توجهی را در قلمروهای مختلف به جامعه ارائه دادند و می‌توانیم بگوییم همان‌گونه که امام‌ قدس‌سره در بعد سیاسی، یک انقلاب سیاسی را در جامعه ما به‌وجود آوردند، به‌گونه‌ای که جهان را متحول کردند، و در شرایطی که ادعای به حاشیه رانده شدن و ناکارآمدی دین مطرح بود، امام به‌خوبی به جهان اثبات کردند که دین، بهترین دکترین کارآمد برای اداره جامعه در ابعاد مختلف است؛ مرحوم علامه هم در بعد معرفتی و به لحاظ مباحث علمی، یک انقلاب علمی در قلمرو مباحث عقلی و مباحث تفسیری پدید آوردند. این تحول هم شبیه تحول سیاسی حضرت امام، جامعه را به‌ویژه جامعه علمی را متحول کرد، یعنی در شرایطی که فضای مباحث عقلی به‌گونه‌ای بود که فلسفه‌های شرقی و غربی در کشور ما و به یک معنا در کل جهان جولان می‌دادند، مرحوم علامه با آثار گران‌سنگ خودش به مصاف این جریانات آمد و توانست، تفوق جریان اندیشه عقلی اسلامی و شیعی را بر همه جریان ها و مکاتب‌های غربی و شرقی نشان بدهد.

 البته مرحوم شهید صدر هم با نوشتن فلسفتنا، تا اندازه‌ای بساط مکاتب غربی و شرقی به‌ویژه فلسفه مارکسیستی را که در عراق و برخی کشورهای عربی جولان می‌داد، برچید، ولی مرحوم علامه پیش‌تر از ایشان و در سطح عمیق‌تر و گسترده‌تر و نیز با تربیت شاگردانشان، نقشی برتر، بزرگ‌تر، عمیق‌تر و با دوام‌تری را ایفا کردند.

این روز روز کتاب وکتابخوانی نامگذاری شده است

متاسفانه امروز عملکرد بعضی از والدین به گونه ای شده که حاضرند مبالغ زیادی را برای خرید رایانه و سایر دستگاه ها هزینه کنند، اما حاضر نیستند در بخش خرید کتاب و ترویج فرهنگ کتابخوانی کاری انجام دهند.

 در دین اسلام سفارش های زیادی به مبحث کتاب و کتابخوانی شده است.  همواره کشورهایی که پیشرفت کرده و یا در حال پیشرفت هستند اهمیت خاصی به کتاب و کتابخوانی می دهند چرا که کتاب سبب رشد فکری جامعه و یکی از اصلی ترین راههای پیشرفت می باشد

سهشنبه ۲۵ آبان ۱۰ ربیعالثانی

ارتحال کریمه‌ی اهل‌بیت، حضرت فاطمه‌ی معصومه(س) در قم (۲۰۱ ق)

متاسفانه فرصت نیست ضمن عرض تسلیت در صورت امکان در زمان دیگری صحبت خواهم کرد

{والســــــــــــــــــــــــــــــلام علیکـــــــــــــــــــــــــــــم ورحمه اللـــــــــــــــــــــــــه وبـــــــرکاته}

جوابی بنویسید

ایمیل شما نشر نخواهد شدخانه های ضروری نشانه گذاری شده است. *

*

-- بارگیری کد امنیتی --