اخبار ویژه
خانه / اخبار ویژه / حجت الاسلام والمسلمین استیری،امام جمعه باقرشهر وکهریزک:دولت انقلابی ،برای رفع گرانی‌های بی رویه و بی منطق تدابیر فوری و قابل تحقق اتخاذ نماید

حجت الاسلام والمسلمین استیری،امام جمعه باقرشهر وکهریزک:دولت انقلابی ،برای رفع گرانی‌های بی رویه و بی منطق تدابیر فوری و قابل تحقق اتخاذ نماید

 به گزارش دفتر امام جمعه باقرشهر نماز باشکوه جمعه بیست وهشتم آبان ماه ۱۴۰۰  مصادف با سیزدهم ربیع الثانی۱۴۴۳ ،به امامت حضرت حجت الاسلام والمسلمین حاج شیخ عبدالعلی استیری امام جمعه محترم باقر شهر وکهریزک در مصلی باقرشهر وباحضوراقشار مختلف مردم برگزار شد.

عناویـــــن خطبـــــــــــه اول:

۱.  در قیامت قبل از آن که بنده وارد حساب و کتاب شود، راجع به چهار مسأله از او بازپرسی می‌شود. ۲ . متأسفانه بیشتر مردم در مصرف عمر هم دچار اسراف و تبذیر می‌شوند.

۳. استفاده از عمر باید همیشه و تا آخرین لحظات زندگی ادامه داشته باشد.

عناویـــــن خطبــــــــــه دوم:

۱. بسیجیان سربازان همیشه پا در رکاب ولایت در همه صحنه‌ها و هر شرایطی هستند.

۲ . فرهنگ بسیجی به انسان می‌آموزد کارها را باید فقط برای خدا خالص کرد.

۳. بسیجی در جنگ تمام عیار اقتصادی امپراتوری‌های اقتصادی ،ضعیف نمی‌شوند و نمی‌هراسند.

۴. دولت انقلابی ،برای رفع گرانی‌های بی رویه و بی منطق تدابیر فوری و قابل تحقق اتخاذ نماید.

مشــــــروح خطبــــــه اول:

اعوذ باللـــــــه مـن الشیــــطان الرجیــــــم              بســــــــم الله الـــــرحمـــــــــن الرحیـــــــــــــم

عبادالله اوصِیکُمْ و نفسی بِتَقْوَى اللَّهِ بندگان خدا شما را و خودم را سفارش می کنم به تقوای الهی،

بحث امروز ما راجع به روایتی است که از امام رضا«ع» که آنحضرت ازقول پیامبراکرم«صلی‌الله‌علیه‌وآله‌وسلّم» می‌فرمایند:

«إِذَا کَانَ یَوْمُ الْقِیَامَهِ لَا یَزُولُ الْعَبْدُ قَدَماً عَنْ قَدَمٍ حَتَّى یُسْأَلَ عَنْ أَرْبَعَهِ أَشْیَاءَ عَنْ عُمُرِهِ فِیمَا أَفْنَاهُ وَ عَنْ شَبَابِهِ فِیمَا أَبْلَاه وَ عَنْ مَالِهِ مِنْ أَیْنَ اکْتَسَبَهُ وَ فِیمَا ذَا أَنْفَقَهُ وَ عَنْ حُبِّنَا أَهْلَ الْبَیْت‏»

روز قیامت بنده قدم از قدم برنمى‏دارد تا اینکه چهار سؤال از وى می‌شود: از عمرش که در چه سپرى ساخته؟ و جوانیش در چه راهی صرف کرده؟ و از مالش که از کجا آورده و به چه مصرفی رسانده؟ و از دوستى‏ ما اهل‏ بیت‏.

طبق این حدیث شریف، که بسیار ارزنده و آموزنده است، در قیامت قبل از آن که بنده وارد حساب و کتاب شود، راجع به چهار مسأله از او بازپرسی می‌شود. اگر بتواند پاسخ قانع کننده ارائه دهد، به پیش می‌رود و ان‌شاءالله مورد شفاعت اهل‌بیت«سلام‌الله‌علیهم» واقع می‌شود. اما اگر قادر به پاسخ‌گویی سؤالات این بازپرسی نباشد، قیامت سختی در پی خواهد داشت.

سؤال اوّل و دوّم ، در خصوص عمر و جوانی است. می‌پرسند: عمرت در چه مصرف شد؟ در چه از بین رفت؟ جوانی خود را در چه کاری به پیری رساندی؟

عمر و جوانی انسان‌ها معمولاً به هدر می‌رود. یک جوان می‌تواند از نظر معنویّت، جوانی خود را صرف رسیدن به خداوند کند و به جایگاهی دست یابد که به جز خدا نبیند، اما معمولاً جوانی جوان‌ها هدر می‌رود. عمر را تشبیه به طلا میکنند اما این خیلی دقیق نیست؛ چراکه ارزش عمر، از هر چه فکر کنیم، بیشتر است. یک لحظه و یک دقیقه از عمر، وقتی گذشت، دیگر تمام می‌شود و هرگز به دست نمی‌آید. در اهمیت و جایگاه برجستۀ وقت انسان، همین بس که صرف یک ساعت وقت، می‌تواند دست کم به اندازۀ یک سال عبادت ارزش پیدا کند: «تَفَکُّرُ سَاعَهٍ خَیْرٌ مِنْ عِبَادَهِ سَنَه».{تفسیر العیاشى، ج ۲، ص ۲۰۸}

صرف وقت در تفکّر چنان کاربرد دارد که می‌تواند حرّ بن‌یزید ‌‌ریاحی را از جهنّم به بهشت ببرد و او را  در زمرۀ شهدایی قرار دهد که افضل از همۀ شهدا هستند.

علّامۀمجلسی«ره» شصت و چهار سال عمر کرده است. ولی در این شصت و چهار سال خدماتی کم‌نظیر ارائه کرده است. نظیر علّامۀ مجلسی در بین علما و مراجع تقلید، فراوان وجود دارد. یکی از رموز موفقیّت آنان این بوده، که از دقایق و لحظات عمر خویش، به‌خوبی استفاده کرده‌اند.

قرآن کریم می‌فرماید: هنگامی که افراد جهنّمی به جهنّم می‌افتند، درمی‌یابند که چه بهره‌ای می‌توانسته‌اند از عمر خویش ببرند و نبرده‌اند. از این‌رو ناله و فریاد آنان بلند می‌شود و افسوس می‌خورند: «وَ هُمْ یَصْطَرِخُونَ فیها رَبَّنا أَخْرِجْنا نَعْمَلْ صالِحاً غَیْرَ الَّذی کُنَّا نَعْمَلُ أَ وَ لَمْ نُعَمِّرْکُمْ ما یَتَذَکَّرُ فیهِ مَنْ تَذَکَّرَ وَ جاءَکُمُ النَّذیرُ فَذُوقُوا فَما لِلظَّالِمینَ مِنْ نَصیر»{ فاطر، ۳۷}

در جهنّم می‌سوزند و التماس می‌کنند که به دنیا بازگردانده شوند و عمر دوباره از خدا می‌خواهند، ولی التماس آنان دیگر نتیجه‌ای ندارد. به آنها خطاب می‌شود: آیا به شما عمر دراز ندادیم تا بیدار شوید و عبرت بگیرید؟ پس عذاب را بچشید که یاوری ندارید.

کسانی که دچار روزمرّگی هستند و برنامۀ زندگی روزانۀ آنان فقط با خوردن، خوابیدن و ارضای غرایز پر می‌شود، در قیامت بابت اتلاف وقت مؤاخذه خواهند شد. آن دسته از افراد که شبانه‌روز، خود را سرگرم کارهایی مانند تماشای فیلم و سریال و شنیدن موسیقی‌ می‌کنند و به فکر کار، مطالعه، خدمت به خلق خدا و عبادت نیستند، آنان که عمر خود را به بطالت و بیهودگی می‌گذرانند، از زندگی، حاصلی جز پوچی نصیب آنان نمی‌گردد، در آخرت نیز گرفتار خواهند بود. شاعر می‌گوید:

گوهر عمر بدین خیرگى از دست مده‏ آخر این درّ گران‏مایه بهایى دارد

شایسته است جوانان به جای تلف کردن اوقات ارزشمند و پربهای دوران جوانی و گذراندن عمر با دوستان نامناسب و رفیق‌های ناباب، به پیشرفت در دین، اخلاق و ترقی علمی اهمیّت بدهند. باید دانست که رفیق بد، افزون بر اتلاف عمر، سبب گمراهی در دین، انحراف در اخلاق و شکست و خسران در امور علمی و دنیوی خواهد شد و آبروی انسان را می‌برد.

اسراف و تبذیر بسیار ناپسند است. متأسفانه بیشتر مردم در مصرف عمر هم دچار اسراف و تبذیر می‌شوند. اگر وقت انسان صرف گناه شود و در راه نافرمانی خداوند تعالی هدر رود، تبذیر عمر است. قرآن می‌فرماید: «إِنَّ الْمُبَذِّرینَ کانُوا إِخْوانَ الشَّیاطین‏»{إسراء، ۲۷}

صرف وقت و عمر در کارهای بیهوده و بدون نتیجه، حتی اگر حرام نباشد، اسراف عمر است و ناپسند است. بعضی رفتارها یا گفتارها، نه برای دنیا مفید است، نه برای آخرت نتیجه دارد.

دونکته در پایان عرایضم تقدیم کنم وخطبه اول را به پایان برسانم:

نکتۀ اول:اینکه علاوه بر اهمیّت وقت و عمر خود انسان، زمانی که از دیگران اشغال میکنیم نیز برای ما مسئولیّت‌آور است. اساتید، معلّم‌ها، روحانیّون و سخنرانان ، مسؤولین باید دقت و توجه کافی برای خودداری از اتلاف وقت مستمعین داشته باشند.

نکتۀ دوم: اینکه استفاده از عمر باید همیشه و تا آخرین لحظات زندگی ادامه داشته باشد. کسی تصوّر نکند با چند سال تحصیل و اخذ مدرک تحصیلی،زیارت کعبه و مسجدالنبی(ص) و امام حسین(ع) از عمرش بهره‌برداری لازم را کرده و بعد از آن وظیفه‌ای ندارد. تا وقتی که انسان نفس می‌کشد باید در بهره‌گیری از وقت خویش کوتاهی نکند. نقل می‌کنند میرزاى شیرازى«رحمت‌الله‌علیه»، صاحب فتوای تحریم تنباکو، در آستانۀ رحلت از دنیا بود. اطرافیان مى‏خواستند در این لحظات آخر، از آن عالم بزرگ حرفی بشنوند، ولی چشم‌هاى ایشان بسته بود و در جواب درخواست‌ها هیچ نمى‏گفت. یک طلبۀ زرنگ، مسئله‌ای فقهى سؤال کرد. ناگهان همه دیدند که میرزای شیرازی چشم‌ها را باز کرد و سؤال را پاسخ داد و بعد از دقایقى به جوار رحمت الهى پرکشید. یعنی آخرین لحظات و دقایق عمر را نیز به تعلیم و تعلّم گذراند.

ان‌شاء الله در جلسۀ بعد به بیان فرازهای بعدی روایت و شرح سؤال‌های دیگری که در بازپرسی قیامت، از بندگان پرسیده می‌شود، خواهیم پرداخت.

مشــــــروح خطبــــــه دوم:

ابتدا خودم را وشما عزیزان نماز گزار را در ابتدای خطبه دوم هم توصیه میکنم به تقوای الهی

روایتی از قول امیرالمؤمنین«سلام‌الله‌علیه» بیان شده است که انسان باید کارهای بیهوده و بدون حاصل را رها کند و به امور مهمّی که فایده دارد و موجب نجات است، مشغول گردد:

« دَعْ مَا لاَ یَعْنِیکَ وَ اِشْتَغِلْ بِمُهِمِّکَ اَلَّذِی یُنْجِیک»

آنچه را به درد تو نمى خورد،رها کن و به کار مهمّى که تو را نجات مى دهد،مشغول شو. {غرر الحکم و درر الکلم، ص۸۱۸}

عمر انسان باید صرف آبادی دنیا و آخرت او شود. سزاوار نیست انسان در مدّت زندگی، هیچ توشه‏ اى براى ‏آخرت گردآوری نکند.

« یَتَمَتَّعُونَ وَیَأْکُلُونَ کَمَا تَأْکُلُ الْأَنْعَامُ وَالنَّارُ مَثْوًى لَهُمْ»

مثل حیوان‌ها فقط می‌خورند و از دنیا بهره می‌گیرند و عاقبت آنها جهنّم است.{ محمّد،۱۲ }

چند مطلب عرض میکنم:
آغاز هفته بسیج

هفته بسیج هرساله از ۲۹آبان ماه تا ۵آذر در سراسر کشور برگزار می‌شودبسیجیان سربازان همیشه پا در رکاب ولایت در همه صحنه‌ها و هر شرایطی هستند.

در طول تاریخ حیات انبیای الهی چیزی شبیه فرهنگ بسیج با واژه  قرآنی «رِبِّیُّون»وجود داشته انسان‌های مؤمن و انقلابی که در رکاب انبیای الهی با داشتن ارتباط قوی و راسخ به خدای منّان و اخلاص کامل،  در میدان کارزار  علیه باطل حضور داشته‌اند.

وَ کَأَیِّنْ مِنْ نَبِیٍّ قاتَلَ مَعَهُ رِبِّیُّونَ کَثیرٌ فَما وَهَنُوا لِما أَصابَهُمْ فی سَبیلِ اللَّهِ وَ ما ضَعُفُوا وَ مَا اسْتَکانُوا وَ اللَّهُ یُحِبُّ الصَّابِرینَ

چه بسیار پیامبرانى که مردان الهى فراوانى به همراه آنان جنگ کردند! آنها هیچ‌گاه در برابر آنچه در راه خدا به آنان می‌رسید،  سست و ناتوان نشدند (و تن به تسلیم ندادند)؛ و خداوند استقامت‌کنندگان را دوست دارد. {سوره آل عمران،  آیه ۱۴۶}

انسان‌هایی زندگی می‌کرده‌اند که با داشتن خصوصیاتی همچون اخلاص،  ایمان راسخ،  ارتباط قوی و شایسته با باری تعالی داشته و در کنار انبیای الهی در میادین مختلف حضور داشتند.

از آیاتی که در قرآن کریم آمده است که من به یک آیه اشاره کردم می‌توان شاخص‌هایی را به دست آورد که به چند مورد اشاره کوتاهی میکنم:

۱-اخلاص و کار  برای خدا

اولین و مهمترین ویژگی و شاخص بسیجی نمونه خالص کردن کار و فعالیت اجتماعی،  علمی،  اقتصاد و نظامی خود برای خدای متعال است.  فرهنگ بسیجی به انسان می‌آموزد کارها را باید فقط برای خدا خالص کرد،  از این رو کار برای جاه و مقام دنیوی و نفوذ در قلب‌های هم‌نوعان در نظام و پاذل فکری یک بسیجی نمونه جایگاهی ندارد.

«قُلْ إِنَّ صَلاتی وَ نُسُکی وَ مَحْیایَ وَ مَماتی لِلَّهِ رَبِّ الْعالَمینَ؛

«بگو: نماز و تمام عبادات من،  و زندگى و مرگ من،  همه براى خداوند پروردگار جهانیان است.»{سوره انعام،  آیه۱۶۲}

۲- ولایت‌مداری و اطاعت‌پذیری از حق

از جمله شاخص‌های ممتاز یک بسیجی نمونه،  ولایت‌مداری،  اطاعت‌پذیری و سرسپردن به عبودیت و بندگی حق تعالی،  خسته و ملول نشدن از فرمان‌بری حق تعالی است.  خصوصیت مهمی که افراد بسیجی را از سایر انسان‌ها متمایز می‌کنند،  بسیجی که در خود روحیه انقیاد در برابر اوامر الهی را تقویت نکرده است،  به راستی بویی از فرهنگ بسیج و بسیجی نبرده است،  چرا که این شاخص موضوعی است که بر اساس فرهنگ قرآن و اهل بیت(علیهم السلام) ذره‌ای نمی‌توان از آن عقب‌نشینی کرد.{سوره نساء،  آیه ۵۹}

«یا أَیُّهَا الَّذینَ آمَنُوا أَطیعُوا اللَّهَ وَ أَطیعُوا الرَّسُولَ وَ أُولِی الْأَمْرِ مِنْکُم؛

۳- نترسیدن و خستگی‌ناپذیری و صبر انقلابی

مقاوم و نترس بودن در بحران‌های اجتماعی و بین‌المللی و خستگی‌ناپذیری در کار جهادی و حضور در میدان و همچنین صبر انقلابی در مسیر رسیدن به آرمان‌های دینی از جمله خصوصیات طلایی بسیجی انقلابی است.  خدای متعال در قرآن کریم در توصیف راست‌قامتانی که به حمایت از انبیای الهی ایستادگی کردند این چنین می‌فرماید:

«فَما وَهَنُوا لِما أَصابَهُمْ فی سَبیلِ اللَّهِ وَ ما ضَعُفُوا وَ مَا اسْتَکانُوا وَ اللَّهُ یُحِبُّ الصَّابِرینَ

{سوره آل عمران،  آیه ۱۴۶}

آنها هیچ‌گاه در برابر آنچه در راه خدا به آنان می‌رسید،  سست و ناتوان نشدند (و تن به تسلیم ندادند)؛ و خداوند استقامت‌کنندگان را دوست دارد.»

یک بسیجی نمونه در زمان کنونی نیز به همین منوال رفتار می‌کند،  در جنگ تمام عیار اقتصادی که امپراتوری‌های اقتصادی ایران اسلامی را در محاصره ناجوانمردانه خود قرار داده اند،  سست نمی‌شوند،  ضعیف نمی‌شوند و نمی‌هراسند.  بلکه در مقابل این هجمه ناجوانمردانه صبر انقلابی دارند.

اشاره ای به صدروزگی دولت سیزدهم داشته باشم:

این روزها سخن از موفقیت یا عدم موفقیت دولت در عرض ۱۰۰روز اول فعالیت اوست. آیا این زمان، وقت کافی برای سنجش توفیق یک دولت است؟‌ا

تاریخچه گزارش برنامه ۱۰۰ روزه از زمان سی و دومین رئیس جمهور آمریکا(Franklin Delano Roosevelt) آقای دلانو روزولت در سال ۱۹۳۳(۷۸سال قبل)است. روزولت در یک نطق رادیویی در زمانه اوضاع وخیم اقتصادی گزارشی از عملکرد ۱۰۹روزه خود داد و با برنامه‌ای به نام ” طرحی نو” فرمانهای جدید اجرایی برای بهبود اوضاع آمریکا ، صادر کرد. این یک اقدام به مرور تبدیل به یک روال تبلیغاتی، در دولت‌های مختلف در دنیا گردید.

در ایران اما دولت آقای روحانی اولین دولت در ایران بود که وعده ۱۰۰روزه داد و در پنجم آذر ۱۳۹۲ طی یک گفتگوی رادیو تلویزیونی از اقدامات ۱۰۰روزه خود برای مردم گفت.که مقام معظم رهبری هم فرمودند:در بعضی از کشورهای دنیا معمول است، در کشور ما هم اخیراً معمول شده که در اول مسئولیت، روسای محترم یک فرصت ۱۰۰روزه را معین می‌کنند و می‌گویند در این ۱۰۰ روز مثلا این کارها را یا یک کارهایی را انجام می‌دهیم، مردم هم در فرصت ۱۰۰روزه قضاوت می‌کنندکه متذکر شدند:یک‌سال سه تا ۱۰۰ روز به اضافه‌ یک ۶۵ روز است؛ بنابر‌این، زمان کمی برای کار نیست.

با این نگاه اکنون پرسش این است که آیا دولت سیزدهم در مدت حداقل سه ماه گذشته موفق عمل کرده است؟

نکته اول:دولت سیزدهم در همین سه ماه نشان داده است، “دولت در میدان” است و از روحیه و مدیریت جهادی برخوردار است. شخص رئیس جمهور محترم و وزرای کابینه بدون وقفه ازروز اول در میان مردم و در صحنه حاضر بوده اند. از دیدارهای صمیمی با مردم تا سفرهای استانی تا حضور فوری در صحنه‌های حادثه مانند زلزله اندیکا در خوزستان و لافت در هرمزگان. ابعاد دیگر این روحیه پاسخگویی به مردم، ساده‌زیستی و روحیه همگرایی با دیگر قوا و دستگاه‌ها است که بخوبی مشاهده می‌شود.

 نکته دوم:در جنبه عملکردی نیز دولت در صد روز گذشته اقدامات خوبی داشته است که در حدّ خود یک نصاب مقبول به شمار می‌آید. موفقیت دولت در واکسیناسیون عمومی، توفیقات دولت در پرداخت حقوق ماهیانه دولت بدون خلق پول و استقراض، سفرهای استانی، تامین کالاهای راهبردی تا چند ماه آینده، توفیق دولت در کاهش رشد نرخ سیمان و آهن و برخی اقلام دیگر، خروج مسکن از رکود با طرح ساخت یک میلیون مسکن، تعامل فعال وزارت خارجه با کشورهای همسایه و چین و روسیه و اروپای دوم که منجر به آزادسازی ۴میلیارد دلار دارایی‌های ایران گردید. همچنین عضویت ایران در سازمان شانگ‌های از اقدامات موفق دولت در سیاست خارجی است. این رویکرد و روحیه و این بخش از عملکرد دولت قابل دفاع و تقدیر است.که ازاین تریبون مقدس از خدمات دولت سیزدهم خصوصاً رئیس جمهور محترم تشکر میکنیم.

نکته سوم: توقعات و انتظارات از دولت سیزدهم است

با این همه از دولت سیزدهم بخاطر همین نگاه و روحیه و عملکرد موفق انتظار می‌رود که :

اول- برای رفع گرانی‌های بی رویه و بی منطق تدابیر فوری و قابل تحقق اتخاذ نماید. }تکبیرنمازگزاران}

دوم- اتخاذ مواضع هماهنگ و محکم در حوزه مسائل اقتصادی و پرهیز اعضای دولت از مصاحبه‌های مکرر و بعضاً متناقض در موضوعات اقتصادی؛

سوم- تلاش بیشتر برای تحقق وعده‌های اعلام شده در نقشه راه دولت طبق جدول زمانی اعلام شده؛

چهارم- گفتگوی صریح و صمیمی با مردم و در میان گذاشتن موانع و مشکلات موجود؛

پنجم- اتخاذ تدابیر لازم برای ثبات و آرامش در بازار سرمایه و بورس که متاسفانه زندگی بیش از ۴۰میلیون نفر را تحت تاثیر قرار داده است.

{والســــــــــــــــــــــــــــــلام علیکـــــــــــــــــــــــــــــم ورحمه اللـــــــــــــــــــــــــه وبـــــــرکاته}

جوابی بنویسید

ایمیل شما نشر نخواهد شدخانه های ضروری نشانه گذاری شده است. *

*

-- بارگیری کد امنیتی --